پرسش 393: کسی که مرجع تقلید ندارد،آیا میتواند نیمی از مبلغ خمس را که به سهم امام مشهور است، در فعالیتهای دینی و قرآنی و نیز کمک به زلزلهزدگان و سیلزدگان مصرف نماید؟
پاسخ: در این صورت باید به کسی که صلاحیت تقلید دارد، مراجعه کرده و از او اجازه بگیرد.
پرسش 394: در کشورهای اروپایی که مسلمانان نیازمند در آن زندگی میکنند و کسانی که تمکن مالی در پرداخت زکات وخمس و نذورات و کمکهای دیگر انسانی دارند،آ یا جایز است آنها را به یک انجمن که توسط خود مسلمانها ایجاد شده، برای کمک به مسلمانان نیازمند بدهند یاخیر؟
پاسخ: در صورتی که اطمینان داشته باشید که آن انجمن با دریافت زکات و نذرات و کمکهای دیگر انسانی، آنها را به نیازمندان مسلمان میرساند اشکال ندارد، اما در مورد خمس که نصف آن سهم سادات و نصف دیگر آن سهم امام است، سهم سادات را باید به سادات نیازمند و سهم امام را میتواند به غیر آنها بدهد.
پرسش 395: مالی که به شخصی به ارث رسیده، در صورتی که قیمت و ارزش آن زیاد شود، آیا به آن زیادی خمس تعلق میگیرد یا خیر؟
پاسخ: تعلق نمیگیرد.
پرسش 396: آیا مزرعه یا باغی که با پول مخمّس خریداری کرده است، خمس دارد یا خیر؟
پاسخ: خمس ندارد.
پرسش 397: با توجه به مسئله قبلی، آیا درآمد حاصل از آنها احکام خمس را دارد یا خیر؟
پاسخ: بلی، احکام خمس را با رعایت شرایط آن دارد.
پرسش 398: روستایی که اهل آن با گوسفندداری زندگی خود را اداره میکنند، آیا خمس آن گوسفندان بر آنان واجب میشود یا خیر؟
پاسخ: در صورتی که برای اداره زندگی آنان باشد، خمس ندارند.
پرسش 399: خانهای را برای زندگی درآن تهیه کردهام، اما قیمت آن افزایش یافته؛ آیا به مازاد آن قیمت، خمس تعلق میگیرد یا خیر؟
پاسخ: خمس به آن تعلق نمیگیرد.
پرسش 400: کسی که اصلا خمس نداده، ولی سرمایه نقدی و وسایل زندگی را به گونه کامل دارد، آیا خمس همه آنها بر او واجب میشود یا خیر؟
پاسخ: چیزهایی که جزء ضرویات زندگی نیست، باید خمس آنها را بپردازد؛ ولی چیزهایی که مربوط به زندگی روزانه او میباشد، خمس ندارد.
پرسش 401: ارثیه و چیزی که خمس ندارد، مثل مهریه و چیزی که به او بخشیده شده، اگر تبدیل به سرمایهای شود، آیا به آنها خمس تعلق میگیرد یا خیر؟
پاسخ: خمس تعلق به آنها نمیگیرد.
پرسش 402: مال ارثی که خمس در آن واجب نیست، در صورتی که قیمت آن زیاد شده باشد، آیا در آن زیادی، خمس واجب میشود یا خیر؟
پاسخ: واجب نمیشود.
پرسش 403: آیا حضرتعالی خمس را در همه هدایا از هر نوع و قسم که باشد، لازم و واجب نمیدانید؟
پاسخ: بلی، ما واجب نمیدانیم.
#فتاوا
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
پرسش 404: اگر کسی برای نیازی که دارد و برای رفت و آمد، نه برای استفاده مادی ماشینی تهیه کرده آیا خمس دارد یا خیر؟
پاسخ: خمس ندارد.
پرسش 405: در صورتی که برای رفتوآمد، نه برای کسب و فایده مادی از آن نیاز به ماشین داشت، آیا خمس دارد یا خیر؟
پاسخ: خمس ندارد.
پرسش 406: در مسئله فوق، اگر نیازش برطرف شده باشد، آیا در آن خمس است یا خیر؟
پاسخ: خمس ندارد، ولی اگر برای استفاده مالی از آن استفاده کند، در صورتی که سال بر آن بگذرد، دارای خمس میباشد و باید أدا شود.
پرسش 407: خانهای که نیاز به آن دارد و دارای خمس نمیباشد، اما بعدا نیازش از آن برطرف شود، خمس دارد یا خیر؟
پاسخ: خمس ندارد، ولی اگر آنرا اجاره دهد، مال الاجارهای که از آن به دست آورده، در صورتی که سال بر آن بگذرد، خمس دارد.
پرسش 408: کسی که نیاز به چیزهایی دارد که زندگیاش او بدون آنها سخت و مشکل باشد، مانند خانه و لوازم دیگر و آنها را بخرد، آیا خمس آنها بر او واجب است یا خیر؟
پاسخ: خمس آنها بر او واجب نمیشود.
پرسش 409: اگر شخصی به اعتقاد خود، بعد از خرید چیزهایی که در زندگی به آنها احتیاج داشت، آنها را خرید و بعدا برای او معلوم شد که نیاز به بعضی از آنها نداشته است، آیا بر آن بعض خمس تعلق میگیرد یا خیر؟
پاسخ: بلی، در صورتی که سال بر آنها گذشته باشد، خمس آنها بر او واجب میشود.
پرسش 410: برای عروسیها که کمک مالی فراوانی میکنند، آیا اگر زیاد بیاید، خمس دارد یا خیر؟
پاسخ: اگر بهعنوان هدیه باشد، خمس ندارد و اگر و بهعنوان کمک در آن باشد، در صورتی که زیاد بیاید و سال برآن بگذرد، خمس دارد.
پرسش 411: اگر کسی خمس حیوانی مانند گوسفند و غیره را که برای تجارت بوده، داده و بعد از آن در نتیجه رشد و نموی که پیدا کرده، قیمت آن چند برابر شده، آیا خمس زیاد شدن را هم باید بدهد یا خیر؟
پاسخ: بلی، اگر سال بر آن بگذرد و برای زندگی هزینه نشده باشد، خمس آنرا باید بدهد.
پرسش 412: اگر کسی مالی را از راه هدیه یا ارث مالک شده باشد که در آن خمس نمیباشد، اما قیمت آن بعدا زیاد شده باشد، آیا به آن زیادی هنگام فروش، خمس تعلق میگیرد یا خیر؟
پاسخ: آن خمس ندارد، مگر اینکه نگهداری آن به قصد تجارت یا افزایش قیمت آن باشد که در این صورت خمس به آن تعلق میگیرد.
پرسش 413: اگر میّت، بدهکار خمس باشد، آیا باید از اصل مال او خارج شود؟
پاسخ: بلی، باید از اصل مال خارج شود و نیز باید زکات و کفارات در صورتی که بر عهده او باشد، از اصل مال او خارج شود.
#فتاوا
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
حلول ماه رمضان مبارک
#مناسبت
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
4_5825788176819556404.pdf
14.27M
رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جناتی
#کتاب
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
هدایت شده از آیة الله العظمی جناتی
4_5825788176819556405.pdf
23.77M
مناسک حج حضرت آیت الله العظمی جناتی
#کتاب
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
1_3909263214.pdf
2.55M
ادعیه و اعمال ماه رمضان
#کتاب
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
نشانی و شماره تماس دفاتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جناتی:
قم
صفاییه، کوچه 19، پلاک 14
تلفن: 00982537741582
استفتا: 00982537842213
بانوان: 00982537842212
تهران
پاسداران، نگارستان 1، پلاک 11
تلفن: 00982122858909
استفتا: 00982122854875
بانوان: 00982122854716
#نشانی دفاتر
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
مسایل ماه رمضان و روزه
--------------------------------
رساله توضیح المسایل :
راه ثابت شدن اول ماه
مسأله 1779 . اول ماه به پنج چيز ثابت مىشود :
1 . آنكه خود انسان ماه را ببيند ؛
2 . عدهاى كه از گفته آنان يقين پيدا مىشود بگويند ماه را ديدهايم و همچنين است
هر چيزى كه به واسطه آن يقين پيدا شود ؛
3 . سى روز از اول شعبان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت مىشود يا
سى روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه شوال ثابت مىشود ؛
4 . دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديدهايم ولى اگر صفت ماه را بر خلاف
يكديگر بگويند يا شهادتشان خلاف واقع باشد مثل اينكه بگويند داخل دايره ماه
طرف افق بوده ، اول ماه ثابت نمىشود . اما اگر در تشخيص بعض خصوصيات
اختلاف داشته باشند مثل آنكه يكى بگويد ماه بلند بود و ديگرى بگويد نبود ، به گفته
آنان اول ماه ثابت مىشود ؛
5 . حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است .
مسأله 1780 . اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است كسى هم كه تقليد او را
نمىكند ، بايد به حكم او عمل كند . ولى كسى كه مىداند حاكم شرع اشتباه كرده
نمىتواند به حكم او عمل نمايد .
مسأله 1781 . اول ماه با پيشگويى منجمين ثابت نمىشود ولى اگر انسان از گفته
آنان يقين پيدا كند بايد به آن عمل نمايد .
مسأله 1782 . بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن دليل نمىشود كه شب پيش ، شب
اول ماه بوده است .
مسأله 1783 . اگر اول ماه براى كسى ثابت نشود و روزه نگيرد ، چنانچه دو مرد عادل
بگويند كه شب پيش ماه را ديدهايم ، بايد روزه آن روز را قضا نمايد .
مسأله 1784 . اگر در شهرى اول ماه ثابت شود ، براى مردم شهر ديگر فايده ندارد
مگر آن دو شهر با هم نزديك باشند يا انسان بداند كه افق آنها يكى است .
مسأله 1785 . اول ماه با مخابره تلگراف از شهرى به شهر ديگر ثابت نمىشود مگر
دو شهرى كه از يكى به ديگرى تلگراف كردهاند ، نزديك يا هم افق باشند و انسان
بداند كه تلگراف از روى حكم حاكم شرع يا شهادت دو مرد عادل بوده است .
مسأله 1786 . روزى را كه انسان نمىداند آخر ماه رمضان است يا اول شوال ، بايد
روزه بگيرد ، ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است بايد افطار كند .
مسأله 1787 . اگر زندانى نتواند به ماه رمضان يقين كند ، بايد به گمان عمل نمايد و
اگر آن هم ممكن نباشد ، هر ماهى را كه روزه بگيرد صحيح است و بايد بعد از گذشتن
يازده ماه از ماهى كه روزه گرفته ، دوباره يك ماه روزه بگيرد و اگر بعد خلاف آن ثابت
شود روزه او صحيح است و اگر ثابت شود كه هنوز ماه رمضان نرسيده ، بايد دوباره
روزه بگيرد .
#فتاوا
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
احـكـام روزه
مسأله 1611 . روزه آن است كه انسان براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چيزهايى كه روزه را باطل مىكنند و شرح آن بعدا گفته مىشود خوددارى نمايد.
نيت
مسأله 1612 . لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند يا مثلاً بگويد
فردا را روزه مىگيرم ، بلكه همين اندازه كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان
صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد كافى است . براى اينكه يقين كند تمام اين مدت را روزه بوده ، بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل مىكند خوددارى نمايد .
مسأله 1613 . در روزه واجب معين مثل رمضان ، از اول شب تا اذان صبح هر وقت نيت روزه فردا بكند اشكال ندارد و اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است يا واجب معين ديگر و پيش از ظهر ملتفت شود ، چنانچه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد ، بايد نيت كند و روزه او صحيح است و اگر كارى كه روزه را باطل
مىكند انجام داده باشد يا بعد از ظهر ملتفت شود ، روزه او باطل مىباشد ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد و بعدا آن روزه را قضا نمايد . اما وقت روزه مستحبى از اول شب است تا موقعى كه به اندازه نيت كردن به مغرب وقت مانده باشد كه اگر تا اين وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد و نيت روزه مستحبى كند روزه او صحيح است .
مسأله 1614 . كسى كه پيش از اذان بدون نيت روزه خوابيده است ، اگر پيش از ظهر بيدار شود و نيت كند روزه او صحيح است ، چه روزه او واجب باشد چه مستحب و اگر بعد از ظهر بيدار شود نمىتواند نيت روزه واجب نمايد .
مسأله 1615 . اگر بخواهد غير روزه رمضان روزه ديگرى بگيرد ، بايد آن را معين نمايد مثلاً نيت كند كه روزه قضا يا روزه نذر مىگيرم . ولى در ماه رمضان لازم نيست
نيت كند كه روزه ماه رمضان مىگيرم ، بلكه اگر نداند ماه رمضان است يا فراموش نمايد و روزه ديگرى را نيت كند روزه ماه رمضان حساب مىشود .
مسأله 1616 . اگر بداند كه ماه رمضان است و عمدا نيت روزه غيررمضان كند ، نه روزه رمضان حساب مىشود و نه روزهاى كه قصد كرده است .
مسأله 1617 . اگر پيش از اذان صبح نيت كند و مست شود و در بين روز به هوش آيد ، لازم است كه روزه آن روز را تمام نمايد و قضاى آن را نيز بجا آورد .
مسأله 1618 . اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بىهوش شود و در بين روز به هوش
آيد ، روزه آن روز را تمام نمايد و اگر تمام نكرد قضاى آن را بجا آورد .
مسأله 1619 . اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بخوابد و بعد از مغرب بيدار شود روزهاش صحيح است .
مسأله 1620 . اگر مثلاً به نيت روز اول ماه رمضان روزه بگيرد و بعد بفهمد دوم يا سوم بوده ، روزه او صحيح است .
مسأله 1621 . اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است و پيش از ظهر ملتفت
شود ، چنانچه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام داده باشد يا بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است روزه او باطل مىباشد ، ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد و بعد از رمضان هم قضاى آن را بگيرد .
#فتاوا
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati
مسأله 1622 . اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود بايد روزه بگيرد و اگر
بعد از اذان بالغ شود روزه آن روز بر او واجب نيست .
مسأله 1623 . كسى كه براى بجا آوردن روزه ميتى اجير شده اگر روزه مستحبى
بگيرد اشكال ندارد ، ولى كسى كه روزه قضا يا روزه واجب ديگرى دارد نمىتواند
روزه مستحبى بگيرد و چنانچه فراموش كند و روزه مستحبى بگيرد ، در صورتى كه
پيش از ظهر يادش بيايد ، روزه مستحبى او بهم مىخورد و مىتواند نيت خود را به
روزه واجب برگرداند و اگر بعد از ظهر ملتفت شود روزه او باطل است و اگر بعد از
مغرب يادش بيايد روزهاش صحيح است .
مسأله 1624 . اگر در ماه رمضان و پيش از ظهر ، كافر مسلمان شود و از اذان صبح تا
آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد ، لازم است كه نيت كند و روزه
بگيرد و اگر روزه نگرفت قضا كند .
مسأله 1625 . اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد ، بايد نيت روزه كند و آن روز را روزه بگيرد و چنانچه بعد از ظهر خوب شود روزه آن روز بر او واجب نيست .
مسأله 1626 . انسان مىتواند در هر شب از ماه رمضان براى روزه فرداى آن نيت كند و بهتر است كه شب اول ماه هم نيت روزه همه ماه را بنمايد .
مسأله 1627 . روزى را كه انسان شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان واجب
نيست روزه بگيرد و اگر بخواهد روزه بگيرد ، نمىتواند نيت روزه رمضان كند . ولى اگر نيت روزه قضا و مانند آن بنمايد و بعد معلوم شود رمضان بوده از رمضان حساب مىشود .
مسأله 1628 . اگر روزى را كه شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى و مانند آن روزه بگيرد و در بين روز بفهمد كه ماه رمضان است بايد نيت روزه رمضان كند ، حتى اگر بعد از ظهر ملتفت شود و اگر به نيت رمضان
روزه بگيرد باطل است حتى اگر در واقع رمضان باشد .
مسأله 1629 . اگر در روزه واجب معينى مثل روزه رمضان از نيت روزه گرفتن
برگردد روزهاش باطل است . ولى چنانچه نيت كند چيزى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد ، در صورتى كه آن را انجام ندهد روزهاش صحيح است . همچنين در روزه
مستحبى و روزه واجب غيرمعين اگر پيش از ظهر دوباره نيت روزه كند روزه او صحيح است.
#فتاوا
www.jannaati.ir
www.jannaati.com
ble.ir/jannaati
eitaa.com/jannaati
telegram.me/jannaati