مبلغ زکات فطره رمضان سال 1403
پرسش : مقدار فطریه چه قدر است؟
پاسخ: مقدار آن تقربیاً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا کشمش و نیز برنج (که امروزه قوت غالب است) و برای پرداخت نقدی آن میتوانید از بازار قیمت آنها را جویا شوید یا از روحانی مورد اعتماد محل بپرسید .
پرسش : مبلغ مقدار فطریه به چه مقدار است؟
پاسخ: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت و پنج هزار تومان (۶۵٠.٠٠٠ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و هشتاد هزار تومان (١.٨٠٠.٠٠٠ ریال) است.
کفاره روزه
پرسش : میزان مبلغ کفاره روزه عمد و غیر عمد را بفرمایید؟
پاسخ: کفاره یک روز روزه عمد، نهصد و شصت هزار تومان (۹،۶۰۰،۰۰۰ ریال) و کفاره یک روز روزه عذر، شانزده هزار تومان (۱۶۰،۰۰۰ ریال) میباشد.
پرسش : کفاره روزه عمد چقدر مي باشد ؟
پاسخ : کسی که کفاره روزه رمضان بر او عمدا واجب است ، برای هر یک روز باید دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریبا ده سیر است، طعام یعنی گندم یا جو یا آرد یا خرما یا مویز بدهد. چنانچه برایش ممکن نباشد، مخیر است بین اینکه هجده روز روزه بگیرد یا هرچند مُد که میتواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند بدهد، باید استغفار کند؛ اگرچه مثلاً یک مرتبه بگوید: «استغفر اللّه» و لازم است هر وقت بتواند و تمکن مالی داشته باشد، کفاره را بدهد.
اما اگر به چیز حرامی روزه خود را باطل کرده باشد ، چه اینکه آن چیز اصلاً حرام باشد، مثل شراب و زنا یا به جهتی حرام شده باشد، مثل نزدیکی با عیال خود در حال حیض، کفاره جمع براو واجب میشود؛ یعنی باید دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مد طعام بدهد و چنانچه هر دو برایش ممکن نباشد، هر کدام از آنها که ممکن است را باید انجام دهد.
#فتاوا
ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
زكات فطره
پرسش 403 . اگر مهمانى پيش از غروب شب عيد وارد منزل كسى شود ،
آيا زكات فطره بر اوست يا بر صاحب منزل؟
پاسخ : در صورتى كه نان خور صاحب منزل محسوب شود زكات فطره بر صاحب منزل است .
پرسش 404 . آيا در حكم مذكور بين پذيرايى از مهمان در منزل يا پذيرايى
از او در مراكز پذيرايى فرقى وجود دارد ؟
پاسخ : خير فرقى ندارد .
پرسش 405 . مقدار زكات فطره را بيان فرماييد ؟
پاسخ : مقدار آن تقريبا سه كيلو گرم گندم يا جو يا خرما يا كشمش و نيز برنج (كه امروزه قوت غالب است) مىباشد .
پرسش 406 . آيا پرداختن قيمت هر كدام از اشيايى كه ذكر شد به قيمت بازار هم كافى است ؟
پاسخ : بله كافى است .
پرسش 407 . آيا مىتوان زكات فطره را به سيد فقير داد ؟
پاسخ : سيد مىتواند فطريه و زكات خود را به سيد فقير بدهد ولى غير سيد نمىتواند آن را به سيد بدهد .
كيفيت مصرف زكات فطره
پرسش 408 . كيفيت مصرف زكات فطره را بيان فرماييد ؟
پاسخ : اگر زكات فطره را به يكى از هشت مصرفى كه براى زكات مال تعيين شده برساند كفايت مىكند .
زمان پرداخت زكات فطره
پرسش 409 . زمان پرداخت زكات فطره را بيان فرماييد ؟
پاسخ : براى كسى كه نماز عيد مىخواند لازم است پيش از نماز بپردازد و كسى كه نمىخواند مىتواند دادن فطريه را تا ظهر به تأخير اندازد .
پرسش 410 . آيا جايز است زكات فطره را جدا كند و كنار بگذارد كه بعدا به موردش برساند ؟
پاسخ : مانعى ندارد و پس از جدا كردن هر زمانى كه به مستحق آن برساند زكات فطره به شمار مىآيد ولى اگر با وجود فقير و محل مصرف در اداى آن كوتاهى نمايد و از بين برود ضامن مىباشد .
پرسش 411 . اگر به جهتى زكات فطره را تا پيش از ظهر روز عيد ، نه از مالش جدا كند و نه پرداخت نمايد وظيفه او چيست ؟
پاسخ : تكليف به پرداخت باقى است ولى بايد در وقت پرداختن قصد ادا و قضا نكند .
پرسش 412 . اگر بخواهد به جاى زكات فطره پول آن را بدهد ، آيا قيمت روز ادا را بايد بدهد يا قيمت روز عيد را ؟
پاسخ : بايد قيمت زمان ادا را پرداخت نمايد .
پرسش 413 . آيا در زكات فطره مىتوان از غير اجناس معين شده داد ؟
پاسخ : نمىتوان مگر با رضايت و اجازه گيرنده زكات باشد .
پرسش 414 . آيا هنگام پرداخت زكات فطره لازم است به فقير بگويد زكات فطره است ؟
پاسخ : لازم نيست ؛ زيرا مقصود رسيدن آن به دست فقير است و اگر گفتن آن او را ناراحت مىكند نبايد آن را بگويد .
مسائل متفرقه زكات فطره
پرسش 415 . آيا زكات فطره را به هر فقيرى مىتوان پرداخت كرد ؟
پاسخ : بله ولى مستحب است كه در پرداخت زكات فطره خويشان فقير خود را بر ديگران مقدم بدارد و سپس همسايگان فقير و سپس اهل علم فقير و اگر ديگران از جهتى برترى داشته باشند ، مستحب است آنان را مقدم بدارد .
پرسش 416 . آيا مىتوان فطريه را صرف بازسازى مراكز دينى و مذهبى مانند مساجد و حسينيهها و تكايا يا كارهاى خير ديگر مانند جشنهاى مذهبى و مراسم ايام عاشورا و . . . كرد ؟
پاسخ : بله جايز است هر چند پرداخت آن به مستحق بهتر است .
پرسش 417 . آيا مىتوان زكات فطره را به جاى ديگرى غير از محل زندگى و با وجود مستحق پرداخت كنيم ؟
پاسخ : نمىتوانيم و اگر به جاى ديگر ببرد و تلف شود بايد عوض آن را بدهد .
پرسش 418 . آيا فطره سربازى كه در سربازخانه است و با هزينه دولت
اداره مىشود بر عهده اوست يا بر عهده دولت ؟
پاسخ : بر عهده دولت است ؛ زيرا نانخور او محسوب مىشود .
#فتاوا
ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
وطن دوم و اعراض از وطن اول
پرسش 217 . يك ماه است كه از اهواز به تهران منتقل شده و خانوادهام را
نيز آوردهام و اينجا ساكن شدهايم ، در اين وضع حكم نماز و روزهام چيست؟ آيا بايد قصد ده روز نمايم يا اينكه اينجا حكم وطن دوم را دارد ؟
پاسخ : در مفروض سوال تهران وطن اتخاذى و دوم شما مىشود ،
بنابراين نماز و روزه شما در تهران مانند وطن اول شما (اهواز) تمام است
واگر از وطن اولى اعراض كرديد (به اين معنا كه مىدانيد آنجا ديگر محل
زندگى شما نيست) در آنجا شما حكم مسافر را داريد و نماز را بايد شكسته بخوانيد و روزه هم در آنجا بر شما واجب نيست .
حمره مشرقيه
پرسش 218 . آيا براى خواندن نماز مغرب حتما بايد منتظر برطرف شدن حمره مشرقيه شد يا منتظر شدن مستحب است . چون به نظر مىرسد در قديم حمره مشرقيه را براى اطمينان از غروب خورشيد در نظر
مىگرفتند ، اما حالا دقيقا مىتوان زمان غروب خورشيد را تعيين كرد ؟
پاسخ : جواز شروع به خواندن نماز مغرب اطمينان به حاصل شدن غروب خورشيد است .
راههاى ثابت شدن اوّل ماه
پرسش 351 . لطفا راههاى ثابت شدن اول ماه رمضان را بيان فرماييد ؟
پاسخ : راههاى ثابت شدن اول ماه عبارتند از:
1 . خود انسان آن را ببيند ؛
2 . عدهاى ببينند كه از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مىشود ؛
3 . ادعاى رؤيت آن توسط دو مرد عادل ؛
4 . گذشتن سى روز از اول ماه شعبان ؛
5 . حكم حاكم شرع بر ثبوت آن .
پرسش 352 . اگر ماه رمضان سى كم باشد و شب اول شعبان هم از راه رؤيت براى مردم ثابت نشده باشد ، آيا مردم مىتوانند به خبر منجم و اخبار راديو و تلويزيون براى ثبوت آن بسنده نمايند ؟
پاسخ : مىتوانند در صورتى كه برايشان اطمينان حاصل شود در غير اين صورت بايد روزه بگيرند .
پرسش 353 . روزى كه انسان نمىداند آخر رمضان است يا اول شوال ، آيا بايد روزه بگيرد ؟
پاسخ : بايد روزه بگيرد ولى اگر تا پيش از غروب آفتاب معلوم شود كه اول شوال است بايد افطار كند .
روزه حرام
پرسش 354 . چه روزهايى روزه گرفتن حرام است ؟
پاسخ : روزه در عيد فطر و قربان.
#فتاوا
ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
مسائل مربوط به اعلام عيد فطر
پرسش 355 . اگر كسى روزه خود را بر اساس شهرت بين مردم به عنوان
اينكه روز عيد فطر است بخورد و سپس معلوم شود كه آن روز از ماه
رمضان بوده نه از ماه شوال ، آيا فقط قضا دارد يا هم قضا و هم كفاره ؟
پاسخ : اگر براى او بر اساس شهرت بين مردم علم يا اطمينان حاصل
شده باشد كه عيد فطر است و روزه را خورده باشد و سپس معلوم شود كه
عيد فطر نبوده ، فقط قضا دارد و اگر برايش علم يا اطمينان حاصل نشده
باشد و روزه را خورده باشد ، علاوه بر قضا كفاره هم دارد .
پرسش 356 . اگر براى حاكم شرع يقين به رؤيت هلال ماه شوال حاصل
شود ولى حكم به ثبوت آن نكند و شخصى روزه خود را بخورد ، آيا قضا
دارد ؟
پاسخ : فقط قضا دارد در صورتى كه از علم حاكم او هم علم يا اطمينان
پيدا نكرده باشد .
پرسش 357 . در فرض مذكور اگر شخصى روزه خود را به حكم حاكم
شرع خورده باشد ، آيا قضا دارد ؟
پاسخ : قضا ندارد مگر در صورتى كه خطا مستند حكم حاكم معلوم
شود كه در اين صورت فقط قضا دارد .
ديدن ماه به كمك ابزار ستارهشناسى
پرسش 358 . آيا حلول ماه رمضان با رؤيت آن به كمك ابزار ستارهشناسى
(دوربين ، تلسكوپ و . . .) كفايت مىكند ؟
پاسخ : كفايت مىكند ؛ زيرا عنوان رؤيت ماه همان گونه كه با رؤيت آن
بدون ابزار تحقق مىيذيرد ، با رؤيت آن به كمك آنها نيز تحقق مىپذيرد
واين رؤيت مانند رؤيت كسى است كه داراى چشمان ضعيفى مىباشد
ولى با عينك پزشكى هلال ماه را رؤيت مىكند .
رؤيت ماه در شهرى و ثبوت آن در شهرهاى ديگر
پرسش 359 . آيا رؤيت ماه در شهرى براى ثبوت آن در شهرهاى ديگر
كفايت مىكند ؟
پاسخ : بله در شهرهايى كه از نظر افق با هم اتحاد دارند (به اين معنى كه
مشرق و مغرب آنها همزمان بوده يا به هم نزديك مىباشد) كفايت مىكند
وديده نشدن ماه در برخى شهرها به واسطه وجود غبار يا ابر يا كوههاى
بلند و مانند آن ، مانع از ثبوت ماه در آنها نمىشود . با اين حساب مردم
شهرهاى مذكور در ارتباط با هم داراى حكم واحدى مىباشند .
اما شهرهايى كه با هم از نظر افق اختلاف دارند (به اين معنى كه مشرق
ومغرب آنها اختلاف زمانى دارند) در اين صورت اگر ميزان براى تحقق
حلول ماه قمرى و ترتب اثر ، طلوع و وجود ثبوتى و واقعى آن باشد
(يعنى خارج شدن ماه از محاق به گونهاى كه رؤيت آن ولو در يك نقطه از
كره زمين امكان داشته باشد) ثبوت واقعى آن در شهرى سبب ثبوت آن در
شهر ديگر نيز مىشود . ولى اگر ميزان براى تحقق حلول ماه قمرى
وترتب اثر ، طلوع و وجود اثباتى و ظاهرى آن باشد ، ثبوت واقعى آن در
شهرى باعث ثبوت آن در شهر ديگر نمىشود ، ولى چون ميزان تحقق
طلوع ماه ثبوت واقعى آن مىباشد ، ثبوت آن در شهرى باعث ثبوت آن در
شهر ديگر نيز مىشود .
پرسش 360 . معروف است كه مستفاد از برخى دعاها براى ثبوت ماه در
بلاد ، همان ثبوت واقعى ماه است آيا اين صحيح است ؟
پاسخ : بله مستفاد از برخى دعاها اين است كه ثبوت واقعى ماه براى
تحقق طلوع ماه ميزان است ؛ زيرا دلالت دارند بر اينكه عيد فطر وشب
قدر يكى است ، پس نمىشود عيد فطر براى برخى بلاد يك روز وبراى
برخى بلاد ديگر روز ديگر باشد .
پرسش 361 . محدوده جغرافيايى كه در رؤيت هلال ماه براى هر بلدى
اعتبار دارد از نظر جنابعالى چه ميزان است ؟
پاسخ : رؤيت هلال در هر بلدى واقع شود براى بلاد ديگر اعتبار دارد
در صورتى كه آن بلد با بلاد ديگر در شب و اگر چه در مقدار كمى از آن
اشتراك داشته باشد .
پرسش 362 . آيا هيچ فرقى بين رؤيت هلال با استفاده از ابزارهاى نجومى
ورؤيت هلال با چشم معمولى وجود ندارد ؟
پاسخ : رؤيت هلال با استفاده از ابزارهاى نجومى اعتبار دارد و فرقى با
رؤيت هلال با چشم غير مسلح ندارد .
پرسش 363 . آيا با محاسبات علمى و نجومى هلال ماه شوال ثابت
مىشود ؟
پاسخ : ثابت نمىشود مگر براى كسى كه از اين راه يقين يا اطمينان
كامل پيدا كند .
#فتاوا
ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
ثبوت ماه رمضان از نگاه احاديث
پرسش 364 . احاديث رسول خدا صلىاللهعليهوآله و اوصياى او عليهالسلام ميزان ثبوت ماه
را چه مىدانند ؟
پاسخ : در احاديث نشانه ماه رمضان و غير آن را ديدن آن مىدانند ، پس
روزه واجب نمىشود مگر با ديدن ماه يا با گذشت سى روز از ماه قبل ودر
آخر آن هم روزه خوردن جايز نيست مگر با ديدن ماه شوال يا گذشت سى
روز از روزه و بايد بر طبق يقين عمل كرد نه بر طبق ظن ، پس احاديث
ميزان را براى ثبوت ماه ديدن آن مى دانند .
پرسش 365 . آيا اين رؤيت كه باعث وجوب روزه در اول ماه و باعث
خوردن آن در آخر ماه مىشود ، اختصاص به بلادى دارد كه با هم از حيث
افق اتحاد دارند يا شامل بلادى كه از اين نظر اختلاف دارند هم مىشود ؟
ديدن ماه براى اثبات آن طريقيّت دارد
پرسش 366 . نظر حضرت عالى در باره رؤيت براى اثبات ماه طريقيت
دارد يا موضوعيت ؟
پاسخ : ظاهرا طريقيت دارد نه موضوعيت ، رؤيت مانند عناوين ديگر
از قبيل علم ، ظن و تبيين است كه براى اثبات چيزى طريقيت دارند ،
بنابراين از راه شهادت دو شاهد عادل براى كسى كه آن را نديده است ثابت
مىشود .
پرسش 367 . اگر ادعا شود كه احاديث مذكور به دليل انصراف اختصاص
به بلادى دارد كه با هم از حيث افق اتحاد دارند و شامل بلادى كه با هم از
حيث افق اختلاف دارند نمىشود ، حضرت عالى در اين زمينه چه
مىفرماييد ؟
پاسخ : اين دعوى نادرست است ؛ زيرا :
اولاً : در بين انصراف نيست .
ثانيا : بر فرض كه باشد ابتدايى است و اين اعتبار ندارد ؛ زيرا در
بحثهاى اجتهادى گفتهايم انصرافى اعتبار دارد كه به منزله قيد مذكور در
كلام باشد ، به گونهاى كه اگر تصريح به خارج بودن منصرف عنه از تحت
اطلاق شود ، توضيح واضح باشد و انصراف در اين مورد بر فرض كه
وجود داشته باشد اين گونه نيست .
توضيحى در باره ماه
پرسش 368 . مستدعى است اگر در باره ماههاى قمرى توضيحى داريد
بيان بفرماييد ؟
پاسخ : ماههاى قمرى بر اساس سير قمر از موضع خاص آن دور طبيعى
خود را شروع و در نهايت تحت الشعاع خورشيد قرار مىگيرد كه به آن
حالت محاق مىگويند و در اين حالت امكان رؤيت آن از هيچ شهرى
براى مردم نيست . پس از آنكه قمر از حالت محاق خارج شد ، رؤيت آن
امكانپذير مىشود وماه جديد قمرى شروع مىگردد و اين ماه جديد
براى همه بلاد است چه آنهايى كه با هم در افق اتحاد دارند و چه آنهايى كه
با هم در افق اختلاف دارند .
پرسش 369 . در بلدى كه بيشتر مردم آن پيرو مذهب ديگرى از مذاهب
اسلامى هستند ، آيا جايز است روزى را كه آنها عيد فطر و قربان قرار
مىدهند ، مردم شيعه هم با نداشتن يقين به خلاف ، آن روز را روز عيد فطر
وقربان قرار دهند ؟
پاسخ : بله جايز است .
پرسش 370 . هرگاه پيش از پديدارى مغرب هلال ماه شوال ديده شود ، آيا
مىتوانند روزه را بخورد ؟
پاسخ : نمىتوانند .
پرسش 371 . هرگاه پيش از پديدارى مغرب هلال ماه شوال ديده شود و بر
اثر ندانستن مسأله روزه را بخورند ، آيا قضا و كفاره دارد ؟
پاسخ : قضا دارد ولى كفاره ندارد .
پرسش 372 . اگر به دستور شخصى مردم در وقتى كه هنوز وقت آن
نرسيده افطار كنند ، آيا بر آن شخص كفاره است ؟
پاسخ : كفاره بر او نيست ولى بدون تحقيق نبايد دستور به آن بدهد .
#فتاوا
ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
مسائل نيت
پرسش 350 . ترديدى نيست در اينكه نيت در هر عمل عبادى اعتبار شده
و بدون آن عمل باطل است ولى آيا بر زبان جارى كردن يا خطور آن در
قلب واجب است ؟
پاسخ : لازم نيست ؛ زيرا نيت عبارت است از قصد عملى كه انجام
مىدهد . البته به گونهاى كه اگر از او بپرسند چه مىكنى او بدون درنگ
بگويد آن را انجام مىدهم و اين گونه قصد براى انجام عمل واجب كفايت
مىكند . ولى اگر در مقام پاسخ متحير بماند ، قصدى كه در انجام عمل
معتبر است حاصل نشده و بدين جهت به بطلان آن حكم مىشود .
پرسش 351 . شخصى كه غسل را انجام داده ولى نمىداند نيت واجب
كرده يا مستحب ، آيا غسل او صحيح است ؟
پاسخ : بله صحيح است .
پرسش 352 . شخصى كه روزه قضا دارد ، آيا مىتواند در وقتى كه بر او
روزه قضايى است روزه مستحبى بگيرد ؟
پاسخ : خير نمىتواند .
پرسش 353 . وقت نيت روزه واجب را معين فرماييد ؟
پاسخ : وقت آن قبل از ظهر است و بعدش فايده ندارد . اما وقت روزه
مستحبى تا قبل از غروب است ، بنابراين اگر چيزى تا قبل از غروب
نخورده باشد مىتواند نيت روزه را بنمايد .
پرسش 354 . شخصى روزه مستحبى را نيت كرده ولى در اثناى روز
فهميده كه روزه قضا دارد ، آيا بايد نيت را به روزه واجب قضايى
برگرداند ؟
پاسخ : بله بايد نيت را به روزه واجب قضايى برگرداند چون روزه
مستحبى با وجوب روزه قضايى صحيح نيست .
قضا و كفاره روزه
پرسش 355 . اگر شخصى روزه را بر اثر عذر بخورد ، آيا قضا و كفاره
دارد ؟
پاسخ : قضا دارد ولى كفاره ندارد .
پرسش 356 . اگر شخصى عمدا روزه خود را با چيزهاى حلال باطل كند ،
قضا و كفاره بر او لازم است ؟
پاسخ : بله هم قضا دارد و هم كفاره و كفاره آن اطعام شصت فقير يا دو
ماه روزه پى در پى يا آزاد كردن يك بنده است . مورد سوم كه زمينه ندارد
ولى بايد به يكى از آنها عمل كند . اما اگر شخصى روزه خود را با چيز
حرام باطل كند هم قضا دارد و هم كفاره جمع ، يعنى بايد هم شصت فقير
را اطعام كند و هم دو ماه روزه بگيرد و هم يك بنده را آزاد كند و اگر
شخصى نتواند دو ماه پى در پى روزه بگيرد ، از او ساقط مىشود .
پرسش 357 . دخترى كه نمىدانسته پس از بالغ شدن ، روزه در سال اول بر
او واجب مىشود يا مىدانسته ولى با اين اعتقاد كه توانايى آن را ندارد
روزه نگرفته ، آيا بر او قضا و كفاره لازم مىشود ؟
پاسخ : قضاى روزه بر اوست ولى كفاره ندارد .
پرسش 358 . اگر بيمارى كه از نظر پزشكى روزه برايش ضرر دارد ، روزه
را نگرفت و بعد معلوم شد روزه برايش ضرر داشته يا اينكه خود معتقد
شد كه روزه برايش ضرر دارد و روزه نگرفت ، آيا قضا و كفاره بر او لازم
است ؟
پاسخ : قضا دارد ولى كفاره ندارد .
روزه و بيمارىها
پرسش 359 . اگر روزه دارى در روز ماه رمضان نياز دارد كه دارو يا غير آن
را در بينى بريزد ، آيا روزه او باطل مىشود ؟
پاسخ : اگر بداند كه ريختن دارو در بينى باعث پايين رفتن آن از حلق
مىشود و با اين وصف آن را انجام دهد روزه او باطل مىشود . ولى اگر
نمىدانسته يا احتمال آن را نمىداده ولى ناگهان در حلق او فرو رفته باشد
موجب بطلان روزه او نمىشود .
پرسش 360 . پزشك كارآزموده بيمارى را از روزه گرفتن به دليل ضررى
كه دارد منع مىكند ، آيا جايز است روزه نگيرد ؟
پاسخ : جايز است اگر پزشك كارآزموده و مورد اعتماد باشد .
پرسش 361 . شخصى كليهاش داراى سنگريزه است و بايد در طول روز
از آب زياد استفاده كند و به اين سبب پزشك او را از روزه منع مىكند ، آيا
بر او روزه گرفتن واجب است ؟
پاسخ : خير واجب نيست .
پرسش 362 . شخصى به مرض قند مبتلاست و بايد هر روز به دستور
پزشك انسولين تزريق كند و غذاى خود را نيز در چند نوبت تقسيم كند ،
آيا روزه بر او واجب است ؟
پاسخ : خير واجب نيست .
پرسش 363 . اگر روزهدار براى بىحس شدن عضوى آمپولى را به كار
ببرد ، آيا روزه او اشكالدار مىشود ؟
پاسخ : خير اشكال ندارد .
پرسش 364 . آيا براى روزهدار تزريق آمپولهاى تقويتى اشكال دارد ؟
پاسخ : بهتر است وقتى كه روزه نيست آنها را تزريق كند .
پرسش 365 . آيا روزه دار مىتواند براى رفع تنگى نفس از دارويى كه به
صورت بخار يا پودر درآمده و از راه حلق به ريهها پاشيده مىشود استفاده
كند تا به كمك آن راه تنفس او باز شود ؟
پاسخ : بله مىتواند .
پرسش 366 . اگر روزه گرفتن باعث بيمارى شخصى شود ، آيا روزه بر او
واجب است ؟
پاسخ : خير بر او واجب نيست .
پرسش 367 . آيا آمپولى كه در بيمار براى بىحس شدن موضع جراحى
تزريق مىشود روزه را باطل مىكند ؟
پاسخ : خير باطل نمىكند .
پرسش 368 . شخصى كه غسل بر او واجب بوده ولى آن را به گونه كامل
انجام نداده و فكر مىكرده غسلش كامل انجام شده و با اين حال روزه
گرفته ، آيا روزههايش صحيح مىباشند ؟
پاسخ : چون خيال مىكرده كه غسلش صحيح است و كامل غسل
نكردن او عمدى نبوده ، روزههايش صحيح است .
#فتاوا
ایتا | بله | تلگرام | وبسایت