eitaa logo
جرس
403 دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
7.8هزار ویدیو
72 فایل
📌 کانال جرس گلچینی از اخبار و مطالب...! ✍️ تفاوت محتوا به خاطر تعدد ادمین است
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴یک ژنرال ایتالیایی چون در نقد همجنسبازی مطلبی نوشته از کار اخراجش کردند 🔹بله آزادی بیان فقط برای اهانت به قرآن و اسلام کار میکنه و کافیه در مورد هلوکاست و همجنسبازی دهن باز کنی تا محو بشی ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توضیحات «صادق زیباکلام» درباره فیلمی که اخیرا از دوران جوانی‌اش منتشر شده 🔹او می‌گوید این، بخشی از سناریوی آزادی‌اش بوده و دفاعی از آن ندارد! 🔸اما بخش مهم‌تر توضیحات زیباکلام آنجایی است که می‌گوید چرا حالا که این کار را [پخش اعتراف در ازای آزادی] اپوزیسيون فکل کراواتی انجام داده، عده‌ای از آن خوشحالند؟ 🔹وی در ادامه گفته یکی از مواردی که خداوند به‌وسیله آن به جمهوری اسلامی عزت داده، همین اپوزیسيونی است که جز فحاشی، انتقام‌گیری و خشونت هنر دیگری ندارند. 💢پ‌ن: خدا را شکر که واقعیت این جماعت به دست خودشان و رفقای داخلی و خارجی‌شان برملا می‌شود. *مصاف ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
پاسخ یاسر جبرائیلی به توییت محمدباقر نوبخت درباره رشد اقتصادی در دولت قبل نوبخت در آن سالها گفته بود: «نمی‌توانیم حتی در برابر غذا و دارو نفت بفروشیم». ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لاجوردی چهره درخشانی بود، خیلی‌ها خبر ندارند! ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
خبر مهم بود؛ ایران عضو رسمی و دائمی بریکس شد اما تحلیل مدعیان زبان دنیا را فراموش نمی‌کنیم تا پارسال می‌گفتند ایران توسط چین و دیگر متحدانش دور زده شده و از نشست بریکس حذف شده این تحلیل هم مانند تحلیل‌هایشان در مورد ارتباط واکسن و شانگهای و ... با تحریم و FATF غلط از آب درآمد! 🗣 عبدالرضا هادیزاده ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
🔶 سفر ترکیه ما🔶 سلام من و همسرم و دو تا بچه هام، همون قشری از جامعه هستیم که تا نصف شب پای سریال های ماهواره و ترکی خوابمون میبره. اصلا تلویزیون ایران نمی بینیم و تمام اخبارو از اینترنشنال و بی بی سی میدیدیم. اوایل نماز میخوندیم. ولی شوهرم کم کم منو هم بی نماز کرد. حجاب هم که دیگه نگم. معتقد بودیم باید مثل ترکیه آزاد بشه و هر کی هر کار دوس داره بکنه. تا اینکه تیرماه امسال (1402) رفتیم سفر ترکیه. تصور ما از ترکیه با فیلمایی که دیده بودیم با اونچه در واقعیت دیدیم، زمین تا آسمون متفاوت بود. ترکیه ای که ما دیدیم، اولین تفاوتش با ایران مردمش بود. مردمی شدیدا پول پرست، شیاد و خطرناک. ما هیچوقت در ایران، از مردم نترسیدیم. ولی توی ترکیه کنار خیابون مردها و زنها و حتی بچه هایی می بینید که مشغول سیگار و دود کردنن. نگم براتون که برای یه مسیر ده دقیقه ای از ما 2.5 میلیون کرایه گرفتن، فقط چون توریست بودیم. و با راننده دیگه ای که باز قصد تیغ زدن داشت ناچار به نزاع شدیم و پلیس خبر کردیم. درسته! همه میگن توی ترکیه مسجد جدا، کلاب جدا. عیسی به دین خود موسی به دین خود. ولی دیدن مردهای مست و لایعقلی که کنار خیابون و کنار سطل آشغالها دارن استفراغ میکنن و بالا میارن، حال هر کسیو به هم میزنه. وقتی این صحنه ها رو دیدیم واقعا خدا را شکر کردیم که ایرانی هستیم. که این صحنه ها توی ایران نیست. و ای کاش هرگز ایران اینطوری نشه. ای کاش این جمهوری اسلامی که مرتب قبلا بهش غر میزدیم و حتی فحش میدادیم نذاره ایران به اون وضع برسه. آره. بذار بگن میخواد به زور مردمو ببره بهشت، بذار بگن. بهتر از اینه که ما رو به زور ببرن جهنم دنیا و آخرت. از وضع اقتصادی و گرانی شون نگم. تورم فوق العاده بالاست و برای یک پرس دلمه ساده شون، 800 لیر، تقریبا 1.5 میلیون پول دادیم. یک تیشرت ساده رو 1میلیون و 800 هزار تومان بهمون قالب کردن و توی رودربایستی مجبور شدیم بخریم!! بدترین حسی که توی ترکیه داشتیم، حس ناامنی بود. حتی برای یک سرویس رفتن ساده زنانه، مردای حال بهم زنشون دنبالمون کردن و با دعا تونستیم از مهلکه فرار کنیم آره. این کشور مکان های توریستی خیلی باحالی داره. اماکن تاریخی شونو به بهترین و مدرن ترین شکل حفظ کردن و مراقبت میکنن. طبیعت و جزیره های زیبایی داره استانبول. ولی همه اینها در یه کشوری هست که اخلاق توش مُرده. انسانیت کمیابه و سکولار بودن (هر کس به دین خود) این سرزمینو به انسانهای بی بند و بار و هرج و مرج اخلاقی تبدیل کرده. شاید باورتون نشه. وقتی به فرودگاه امام خمینی رسیدیم با دیدن مامورای نیروی انتظامی توی فرودگاه از شدت شوق، فقط گریه میکردیم. چون با دیدن شون مملو از آرامش و امنیت شدیم. شوهرم بغض کرده بود و میگفت اینهایی که الان داریم با دیدن شون اشک میریزیم همونان که توی اینترنشنال برای کشتن شون کف و هورا میکشن و ما قبلا تماشا میکردیم. ما نگرانیم. دوست داریم این حکومت که تا الان جلو بی دینی را گرفته، نگذاره ایران بشه ترکیه. نذاره خیابونای ما مردم ما اخلاق و پاکی ما نابود بشه. تا قبل از این عِرق و علقه ای به جمهوری اسلامی نداشتیم . ولی الان میدونیم چقدر کار حکومت مون مهم و حیاتی هست. چقدر مهمه توی این دنیای ناپاک، این قطعه خاک دنیا پاکیزه بمونه. پس الان با این حکومت هستیم. دعا کنید برای همه اونایی که مثل قبلا و الانِ ما فکر میکنن. به امید رشد فکری همه مردم ایران ✍استاد میرزائی: درکشوری که متافیزیک وسلامت معنویی ان کم رنگ بشود. فیزیک ان بی روح و ملال انگیز،خسته کننده،وحشت افرین میشود. •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• @jahade_tabien1
هدایت شده از حوزه قم
• برای پول سه کارکرد تعریف می‌شود: ۱-واسطه مبادله ۲-سنجش ارزش ۳-ذخیره ارزش سیاست‌های نئولیبرال در حال سلب هر سه کارکرد از است. ⇦طبیعتا هراندازه پول یک کشور در ایفای این سه نقش تضعیف شده و برایش جایگزین ایجاد شود، بی‌ارزش‌تر خواهد شد. بیدار شویم... سید یاسر جبرائیلی
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،، دفاع من از «ایدئولوژی مقاومت» و «غیرت دینی»، مخرج مشترک با دشمن نبودند و به همین دلیل، دشمن از آنها استقبال رسانه‌ای نکرد. اما روزنامه‌ی فرهیختگان در هواداری از «ول‌بودن فضای مجازی» و «تساهل فرهنگی» و «ترور شخصیت ناهی از منکر»، هم‌پیاله‌ی با دشمن بوده و است و ننگ حمایت رسانه‌ای دشمن نصیبش می‌شود. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از بیداری طلاب
🔴 «مقدس نما»؛ داستانی از ناشنیده ها و اسناد محرمانه انجمن حجتیه ... 🔸️این مستند روایت تقابل جریان امام خمینی (ره) و انجمن حجتیه است . 🔸️مستند مقدس نما درباره تفکری صحبت میکند که در مقطعی انجمن حجتیه پرچمدار آن بود و حال گروه دیگری از روحانیون و مادحین. تماشای مستند 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ✅️https://tamasha.safirfilm.ir/product/moghadas-nama 🎁شما عزیزان میتوانید این مستند را تا آخر همین هفته با ۳۰ درصد تخفیف مشاهده کنید
هدایت شده از بیداری طلاب
از «ایستاده در قم» تا «ایستاده در اتاق» یادم هست در اوایل شیوع ویروس منحوس کرونا در اواخر سال ۹۸، با اینکه این ویروس زودتر در شهرهای مختلف شیوع پیدا کرده بود ولی به دلیل اینکه پزشکان متدین قمی جرات بخرج دادند و بدون تعارف این شیوع را اعلام کردند باعث شد دشمنان و ضد انقلاب، به این بهانه قم هراسی شدیدی راه بیندازند.. چند روز بعد وقتی این طلبه جهادگر، همسر باردارش به همراه فرزندش در همان بیمارستانی که مشغول خدمت جهادی به رحمت خدا رفتند تراژدی عجیبی رقم خورد او برای اینکه روحیه بقیه جهادگران به هم نریزد به گوشه ای رفت و مشغول گریه شد ولی عکس او زیاد پخش شد. فردای آن روز با اینکه وضعیت اصلا مناسبی نداشت برای تهیه مصاحبه پیش او رفتم و مصاحبه کوتاهی انجام دادم اما عظمت کار و صبری که انجام شد باعث شد به این تیتر برسیم: ایستاده در قم 🔹حالا امروز کسی که رسماً ایام اغتشاشات برای جنبش مهسا توییت میزد و دارای فساد مالی است و وزارت اطلاعات هم صلاحیت اش را تایید نکرده است به عنوان رییس اتاق بازرگانی و یکی‌ از ارکان گلوگاه اقتصاد کشور بر صندلی نشسته است و با این همه اعتراض هنوز کسی نتوانسته او را عزل کند و حالا روزنامه حامی جنبش ززآ برایش رپورتاژ میرود و تیتر میزند: ایستاده در اتاق 🔹آنکه «ایستاده در قم» بود با اینکه همه عزیزان زندگی اش را از دست داد ولی پابرجا در همان بیمارستان مشغول ادامه کمک به بیماران کرونایی شد ولی دیگری که حامی جنبش کذایی است و فساد مالی دارد همچنان با گردن کلفتی «ایستاده در اتاق» بازرگانی است ✍حجت احسان بخش 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
انحراف یعنی اینکه بر خلاف امر رهبر معظم انقلاب اسلامی؛جبهه‌ی انقلاب را تقویت نکنید و آنرا گسترش ندهید؛ یارگیری نکنید؛ کنید. بعضی‌ها که به اسلام و انقلاب معتقدند و در فلان مسئله با شما موافق نیستند را کنید.اما افراد منافق و آدم بی‌اعتقاد را جذب کنید.این یعنی ! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
هدایت شده از بیداری طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️انتشار برای نخستین بار 🎥 هشدار حاج‌قاسم درباره بی‌توجهی به اندیشه‌های رهبر انقلاب حتی در حوزه های علمیه 🔹در این ویدئو برای نخستین بار صحبت‌های منتشر نشده شهید حاج‌قاسم سلیمانی در آذر سال 97 در دانشگاه شهید باهنر کرمان را تماشا کنید. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه مقدار لطمه از لیبرالیسم فکل کراواتی خوردید؟ «اگر لیبرال‌های مذهبی بر کشور حاکم شوند، مبارزه با آنها سخت‌تر از مبارزه با لیبرال‌های غرب‌زده و از فرنگ برگشته است!» بخاطر همین بینش دقیق، شهید اسدالله لاجوردی خار چشم منافقین و خائنین داخلی بود. ✅https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi ✍ باغ اندیشه محمدمهدی شیرمحمدی
هدایت شده از حمید رسایی
♻️ عضویت دائم جمهوری اسلامی در بریکس، گروه اقتصادهای نوظهور جهانی 🔰بریکس (BRICS) علامت اختصاری یک گروه ائتلافی از پنج نوظهور جهانی شامل برزیل/ روسیه/ هند/ چین/ آفریقای‌جنوبی است. (Brazil/Russia/India/China/South Africa ) این گروه رو به رشد اقتصادی با داشتن ۳۹.۷ میلیون متر مربع گستره جغرافیایی و ۲.۸۸ میلیارد نفر جمعیت، با اهداف خاصی از قبیل سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساختی و صنعتی، امنیت غذایی و تبادلات فرهنگی، گردشگری و ... در ۱۶ سال پیش (۲۰۰۶) تشکیل شده است. اهمیت بریکس BRICS در این است که می‌تواند بهم زننده اقتصاد غرب و شود و را خنثی و بی اثر کند. زیرا کشورهای بریکس در مجموع ٪۴۱ درصد جمعیت جهان، ۲۶٪ درصد مساحت زمین در گستره چهار قاره جهان و ۲۵٪ درصد تولید ناخالص جهانی و ۲۰٪ درصد تجارت جهانی را شامل می‌شوند. 🔺برای دیدن یادداشت‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از پونز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تشییع جنازه تاریخی شهید سعید پویان در باغملک که در درگیری با اشرار در مسجدسلیمان به شهادت رسید. بایکوت خبری تشییع هزاران نفری مردم باغملک در رسانه های داخلی جای تامل دارد 📌 @ponezs
📌 برسد به دست شهردار اشراف پسند قم شهرداری که دامنه‌های کوه خضر و حواشی آن را که در بالای شهر قرار دارند به سازی و محل جولان بالا شهر نشین‌ها کرده و تپه‌های خاکی آنجا را نیز نور پردازی می‌کند اما به کوچه‌ها و محل زندگی حاشیه نشینان در جمکران، اطراف نیروگاه، شهر قائم و غیره توجه نمی کند❗️ ✍️ این نمایی از کوچه ۱۴ خیابان شیخ حسن مثله جمکران است که با مسجد شاید ۶۰۰ متر هم فاصله نداشته باشد اما چون از نگاه رییس جمهور دور است نه آسفالت بلکه حتی نظافت هم نمی شود این عکس را سال گذشته خبرگزاری مخابره کرد و هنوز هم همین طور بلکه بدتر هم شده است. 🔔 @jarass عضو شوید
🔸خود تحقیرها وقتی عکس دختر اوباما که در پیتزا فروشی کار می‌کند را می‌بینند غش و ضعف کرده و از خود ساختگی فرزندان در غرب برایمان جملات فلسفی می‌بافند، اما اگر یکی به دانشجوی ایرانی بگوید در مسیر دانشگاه تک سرنشین نباش و مسافر بزن همه باید خون بگریند چون خانوم دکتر دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی نخبه‌پروران جاده ساوه است و نباید غیر از درس خواند به چیز دیگری فکر کند.
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ ضـعـف روایــت دستاورد! 🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم 🔹 در دولت آقای رئیسی به ویژه در حوزۀ سیاست خارجی اقدامات خوب کم نداشته‌ایم اما پیوستن به شانگهای و بریکس بسیار راهبردی هستند. 🔸 باور کنید اگر غربگرایان داخلی دستاورهایی در این سطح داشتند جشن رسانه‌ای گرفته و به کف خیابان می‌کشیدند، برجام را که یادتان هست. 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 فیلم نارنجستان را با صدای اصلی ببینید ✍️ ببینید این مردک بی شرف چه می‌کند به صدای که در فیلم قبلی به خاطر ضمیمه شدن صدای مداحی شنیده نمی‌شد دقت کنید. 🔔 @jarass عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زن شوهر داری که یک دختر هم داشت به خاطر کار کردن در یک شرکت خصوصی هرزه شد و به شوهرش خیانت کرد... کسی نیست با این شرکت های ولنگ و باز برخورد کنه بماند تازه تبلیغات شون هم از تلویزیون پخش هم میشه!
هدایت شده از  مجید سرگزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندر تناقضات 👆 چطوره بچه انقلابیا انتقاد کنن اسمش اشاعه فحشاس اما حسین دارابی تصاویر بذاره اونوقت اشاعه فحشا نیست؟!! استاندارد دوگانه حسین دارابی رو ببینید توی این کلیپ فقط بخش کوچکی از تناقضات ایشون رو گذاشتم، لازم باشه اندازه یک سریال 90 قسمتی میشه از تناقضات ایشون گفت... ✍️ کانال 👇 @sargazimajid
هدایت شده از سلمان
🔅زنده باد دولتِ بی‌گفتمان 💡آیا از بی‌گفتمانی دولت سیزدهم می‌شود استقبال کرد؟ 🖊حمید ابدی [1 از 3] 🔸دولت سیزدهم را دولتِ بی‌گفتمان می‌دانند و من در این نوشته کوتاه، بنا به دلایلی، در صدد همراهی با «وضعیت بی‌گفتمانی» این دولت هستم. شرایط امروز جهان و ایران را به گونه‌ای می‌یابم و می‌فهمم که اقتضای آن، بی‌گفتمانی است؛ به عبارت دیگر، اگرچه به طور کلّی، بی‌گفتمانی، وضعیت مطلوبی نیست، اما در شرایط کنونی، بی‌گفتمانی مزیّت دولت سیزدهم است. ما چون «دولت‌های گفتمانی» را با تجربه تاریخیِ دولت‌های پنجم تا دوازدهم می‌فهمیم، به خاطر عادات ذهنی ته‌نشین‌شده، قدری با این وضعیت خلاف آمد عادت، غریبه‌ایم و زبان به نقد آن می‌گشاییم. آیا نمی‌توانیم تجربه دولت‌های گفتمانی گذشته را با نظری انتقادی مورد توجّه قرار دهیم؟ 🔹اگر بخواهیم واژه گفتمان را با دقّت و حسّاسیت به کار ببریم، دولت‌ها شاید در بستر یک گفتمان شکل‌یافته، بتوانند به نشر و بسط آن گفتمان کمک کنند، امّا هیچ‌گاه منشا گفتمانی نبوده‌اند. در تجربه تاریخی سه دهه‌ پس از جنگ، مطابق دیدگاه رهبری، تنها دو گفتمان «عدالت‌» و «تولید علم» امکان پذیرش اجتماعی در جمهوری اسلامی را یافته است و از قضا هر دو گفتمان، بیش از آن‌که منشا «دولتی» داشته باشد، منشا «دانشجویی و دانشگاهی» داشت؛ یعنی سرآغاز و نقطه تولّد آن دولت مستقر نبود، اگرچه دولت مستقر در در بسط و تثبیت آن نقش‌آفرینی جدّی داشت. به استثنای این موارد، کدام دولت در جمهوری اسلامی ایران توانست طی یک تجربه هشت ساله، گفتمانی را به اجماع عمومی مردم یا نخبگان ایران برساند؟ در تقسیم کار واقعی شکل‌یافته در جمهوری اسلامی، دولت‌ها گفتمان‌ساز نبوده‌اند و اگر قدمی برای تغییر گفتمان عمومی کشور برداشته‌اند، از عهده چنین کاری بر نیامده‌اند. 🔸«گفتمان‌های دولت‌ساخته»، همواره با ارایه روایتی از نیاز و ضرورت خاصّی را که در یک برهه زمانی در کشور شکل گرفته بود، پاسخ آن نیاز را در شعار و مجموعه‌ای از گزاره‌ها صورت‌بندی کرده‌اند. دولت پنجم، ضرورت و نیاز به سازندگی را در شکل خاصّی از «توسعه تکنوکراتیک» پاسخ داد؛ دولت هفتم، جامعه به تنگ آمده از قفس آهنین تکنوکراسی را به «توسعه سیاسی» و خوانش خاصّی از آزادی فراخواند؛ دولت نهم که در پیِ گفتمان عدالت برآمده بود، در ادامه راه خود (در دولت دهم)، تصوّر می‌کرد می‌تواند با «مکتب ایرانی» شکاف‌های سیاسی و اجتماعی آن روز را التیام بخشد؛ دولت یازدهم در شرایط تحریم اقتصادی که جامعه آن را نشئت‌گرفته از فقدان خرد سیاسی در سیاست خارجی و ستیز با غرب می‌فهمید، خوانش خاصّی از شعار «اعتدال» و «تدبیر» را بر سر دست گرفت؛ این تجربه‌ها اگرچه سطحی از تاثیر بر ریل‌های اداره کشور بر جای گذاشته‌اند، اما هیچ‌یک موفق به استقرار گفتمانی در کشور نشده‌اند. 🔹دولت‌ها همواره در صدد «برساخت» گفتمانی بوده‌اند که در رویارویی با واقعیت جمهوری اسلامی و جامعه ایران، به علت ناسازگاری با بافت جمهوری اسلامی و جامعه ایران، در نهایت با پنجه‌کشیدن به صورت حاکمیت و جامعه ایران و زخمی و خسته شدن خود دولت‌ها فیصله یافته است. ما همواره با دولت‌هایی رو به رو بوده‌ایم که خسته و زخمی و زخم‌زده، صحنه را به دولت بعد واگذار کرده‌اند. البته جمهوری اسلامی راه خود را بر روی مخروبه گفتمان‌های دولت‌ساخته، پیش برده است و شعار اصلی هر دولت را به گونه‌ای استحاله‌ و در خدمت خود به کار گرفته است. سازندگی، آزادی، مردم‌سالاری، عدالت و اعتدال هنوز در متن جمهوری اسلامی حاضرند، امّا نه به معنایی که دولت‌ها در صدد برساخت آن بوده‌اند. 🔸دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که نوعی سستی و زوال در آرایش سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور پدید آمده و همزمان نشانه‌ها و جوانه‌های نوعی نظم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جدید ظاهر شده است. وضعیت زمانی بغرنج‌تر می‌شود که توجّه کنیم، نظم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان پیرامون ایران نیز در سراشیبی زوال قرار گرفته و نشانه‌های نظم جدید ظاهر شده است. فهم این‌که روند تحوّلات و برآیند نیروهای کنشگر صحنه، در ایران و جهان، رو به چه سمتی است، بسیار دشوار شده و دولت سیزدهم در چنین شرایطی «بی‌شعار» و «بی‌گفتمان» به میدان آمده است. در وضعیت امروز ایران و جهان، کسی را سراغ ندارم که ادّعایی در باب اشراف و تسلّط بر روند تحوّلات داشته و یا روایتی عرضه کرده باشد. به جز احتمالات و گمانه‌هایی اجمالی و پراکنده‌، «روایت» پرقدرتی از روند تحوّلات وجود ندارد. این خلا روایت، نه از سر ضعف داده، اطلاعات یا قدرت تحلیل تحلیل‌گران، بلکه از پیچیدگی درک معادله تغییرات حکایت دارد. 🆔 @social_theory ادامه ⬇️⬇️
هدایت شده از سلمان
🔅زنده باد دولتِ بی‌گفتمان 💡آیا از بی‌گفتمانی دولت سیزدهم می‌شود استقبال کرد؟ 🖊حمید ابدی [2 از 3] 🔹وضعیت آغاز دولت سیزدهم یک تفاوت اساسی با وضعیت اجتماعی در دولت‌های پیشین دارد. دولت‌های پیشین در بستر یک نیاز و ضرورت جمعی که جامعه ایران آن را احساس می‌کرد، شکل یافتند: نیاز به سازندگی، نیاز به آزادی، نیاز به عدالت، نیاز به عقلانیت. می‌توان پرسید: دولت سیزدهم با چه جامعه‌ای و با چه تمنّایی رو به رو بوده است؟ آیا روایتی از تمنّای جامعه ایران در طلیعه گام دوم انقلاب وجود دارد؟ به نظر می‌رسد، جامعه ایران در سال‌های ابتدایی گام دوم، بی‌آنکه بر روی شعار خاصّی مطالبه‌ای داشته باشد یا نیاز خاصّی را ضروری بداند، اساساً در مورد «آینده و سرنوشت» خود به تردید و پرسش افتاده است. در دولت‌های قبل، ما با چنین وضعیتی رو به رو نبوده‌ایم و انگار آینده مطلوب، با سطحی از اطمینان و به سهولت «قابل دسترسی» می‌نمود. راهِ آینده در دولت‌های قبل، باز و گشوده به نظر می‌رسید و شاید به همین دلیل بود که دولت‌ها با شوقی وافر و زانو‌انی پرتوان برای پای‌نهادن در مسیر تحوّل و اصلاح به میدان می‌آمدند. امّا در دولت سیزدهم، وضعیت ویژه جهان و ایران، اساس آینده را در پرده‌ای از ابهام قرار داده است؛ در دولت‌های قبل، هیچ‌گاه آینده تا این اندازه، ابهام‌آلود و پرسش‌برانگیز به نظر نمی‌رسید. این نه وضعیت دولت سیزدهم که وضعیت جمعی ایرانیان در ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی است. با این وضعیت چگونه می‌شد و می‌توان رو به رو شد؟ آیا برساختِ یک شعار یا یک راه‌برد یا مجموعه‌ای از گزاره‌ها، می‌توانست و می‌تواند راهی باز کند و کاری را پیش ببرد؟ 🔸پرسش‌برانگیزی آینده، امری ملّی در ایران نیست و اختصاص به ایران ندارد. جهان امروز در مورد آینده به تردید افتاده است و دست‌ها و افکار و اندیشه‌ها برای حرف زدن از آینده و ساختن آن، قدری سست شده‌اند و صاحب‌نظران سعی می‌کنند اندکی محتاطانه‌تر در مورد آینده حرف بزنند. اگر دقّت کنیم، نسبت ایران با جهان نیز دست‌خوش تحوّلاتی شده است. بعد از ماجرای سوریه، ماجرایِ برجام و از همه مهم‌تر، بعد از شهادت شهید سلیمانی، انگار دریچه‌ای به سوی دیدن و فهمیدن جهان برای ما ایرانیان باز شده که در سابقه تاریخی ما وجود نداشته است. ما عمدتاً با جهان، از دریچه نوعی شیفتگی یا نوعی غیریت‌انگاری رو به رو بوده‌ایم. امّا به برکت جمهوری اسلامی و حوادث دهه نود شمسی که به آن اشاره شد، و هم‌چنین وضعیت تحوّلات جهانی و افول قدرت آمریکا و در حال تکوین بودن نظم جدید جهانی، انگار برای اوّلین بار، با دولت سیزدهم امکان آن را یافته‌ایم که در ورای شیفتگی و غیریت‌انگاری، جهانی که در آن قرار داریم را بشناسیم. «جهان» در این وضعیت جدید، دیگر «ّبیرونِ» ایران نیست و ما با «ایرانِ در جهان» رو به رو شده‌ایم. «ایرانِ در جهان»، یعنی سرنوشت و آینده ایران با سرنوشت و آینده جهان امروز پیوند خورده است و این وضعیت، فوق روابط بین‌المللی و سیاست خارجی همسو یا ناهمسو با غرب، در دولت‌های پیشین است. 🔹شرایط امروز ایران و جهان به گونه‌ای نیست که با انتخاب یک شعار و مجموعه‌ای از گزاره‌ها، بتوان گفتمانی را در جامعه پمپاژ کرد. وقتی اساس آینده مورد سوال و ابهام واقع شده و جامعه ایران بیش از گذشته، مسائل خود را در پیوند با مسائل جهان می‌بیند، گوشی برای شنیدن راه‌حل‌های دم دستی، مشابه آن‌چه در گفتمان‌های دولت‌ساخته قبلی دنبال می‌شد، وجود ندارد. تازگیِ وضعیتی را که دولت سیزدهم در آن واقع شده است، دریابیم و به آن بیاندیشیم. این وضعیت نوظهور، ایران و مسئله‌های ایران را در شاکله جدیدی پیش روی دولت سیزدهم قرار داده است. دولت سیزدهم به جای دنبال کردن یک «گفتمان سیاسی»، به واسطه شخصیت آقای رییسی، حامل «فرهنگ سیاسی» خاصّی است که امکان مواجه شدن با وضعیت پیچیده‌ای را که به آن اشاره شد، یافته است. 🔸به بیانات رهبری در دیدار با هیئت دولت در سال 1401 که عمدتاً به ستایش و تحسین «فرهنگ سیاسی» دولت سیزدهم اختصاص داشت، با نظری عمیق‌تر بنگریم. در میان ویژگی‌هایی که رهبری برشمردند، به نظرم «زدودن رقابت‌های منفی از روابط بین قوا» و «احتراز از فرافکنی و بهانه‌تراشی» جلوه‌ای ویژه‌ داشت. این دو ویژگی را صرفاً به عنوان ویژگی اخلاقی رئیس‌جمهور و هیئت دولت فرونکاهیم؛ این دو ویژگی، ظرفیت و امکان جدیدی را پیش روی دولت سیزدهم قرار داده است که دولت‌های گفتمانی قبلی فاقد آن بوده‌اند: «رو به رو شدن با واقعیت و پیچیدگی مسائل کشور». این‌که دولت سیزدهم تا چه اندازه در فهم و حل مسئله‌های کشور موفق بوده، در جای دیگری باید مورد بررسی قرار گیرد، امّا می‌توان ادّعا کرد که دولت سیزدهم به عنوان نخستین دولت گام دوم انقلاب، با پیچیدگی مسائل واقعی جمهوری اسلامی مواجه شده است. 🆔 @social_theory ادامه ⬇️⬇️
هدایت شده از سلمان
🔅زنده باد دولتِ بی‌گفتمان 💡آیا از بی‌گفتمانی دولت سیزدهم می‌شود استقبال کرد؟ 🖊حمید ابدی [3 از 3] 🔹تمامی دولت‌های گفتمانی، چالش‌های جمهوری اسلامی را در پرتو گفتمانی که برساخته بودند خوانش می‌کردند، نه آن‌گونه که واقعیتِ آن چالش‌ها بود. اغلب گفتمان‌های برساخته ـ چه غیرهمسو و چه همسو با انقلاب ـ فضایی آمیخته از ستیز و رقابت منفی و فرافکنی و بهانه‌تراشی را رقم می‌زد که امکان مواجه شدن با ابعاد پیچیده مسائل را از آن‌ها سلب می‌کرد. تنش سیاسی کاذب که من آن را غیر از سیاست‌ورزی و سیاست‌مداری اصیل می‌فهمم، اجازه نمی‌دهد مسائل آن‌گونه که هستند، خود را بنمایاند. ضرر گفتمان‌های دولت‌ساخته، «زدودن پروا» از دولت‌های قبلی و حاصل آن نوعی «بی‌پروایی» در مواجه شدن با چالش‌های جمهوری اسلامی بود. این بی‌پروایی، اگرچه در ظاهر به راه‌حل‌هایی می‌انجامید که پرطنطنه و قاطع و محکم ارایه می‌شد، اما در مجموع، احساس می‌شد که پیچیدگی‌ها، آن‌گونه که باید، فهم نمی‌شود. در فضای پروپاگاندایی دولت‌های گفتمانی، سروصداها اجازه مواجه شدن با ابعاد گوناگون و پیچیده چالش‌ها را سلب می‌کرد. دولت سیزدهم، امّا، دولتی «بی‌سروصدا» است و ما که گفتمان داشتن دولت‌ها را با سروصدا و هیاهو تجربه کرده‌ایم، قدری در فهم این دولت با دشواری‌‌هایی مواجهیم. 🔸دولت‌های گفتمانی قبلی، بعضاً حاویِ سیاست‌مداران، مدیران و کارشناسان هوشمند و خوش‌فهمی بودند که شاید درکی از پیچیدگی مسئله‌ها برایشان فراهم بود، اما فرهنگ سیاسی حاکم بر دولت ـ با نظر به حیثیت کلّی دولت ـ اجازه نمی‌داد با مسئله‌های جمهوری اسلامی، با همه دقائق و پیچیدگی‌های آن رو به رو شوند. ما می‌توانیم به نحوه صورت‌بندی مسئله‌ها توسط دولت سیزدهم انتقاد داشته باشیم و دولت سیزدهم از این منظر قابل نقد است، امّا به تازگی این فرُم از مواجه شدن توجّه کنیم و به استقبال آن برویم. فرهنگ سیاسی حاکم بر دولت سیزدهم که با نظر به سابقه تاریخی دولت‌های پس از انقلاب، می‌توان آن را بی‌سابقه دانست، شاید بتواند موانع راه ساخت «دولت اسلامی» را از پیش رو بردارد. ایجاد دولت اسلامی نیازمند «نرم‌افزار/نظریه اداره» است که با نظریه‌های آکادمیک متفاوت است و امری در میانه نظر و عمل است. تاسیس چنین نرم‌افزاری تنها در شرایطی امکان‌پذیر می‌شود که فرهنگ سیاسی کشور بستر رو به رو شدن با ابعاد پیچیده مسائل را فراهم نماید. وقتی چنین فرهنگ سیاسی نباشد(هم‌چنان‌که در دولت‌های قبل نبود)، اذهان درگیر تنش‌هایی می‌شود که نتیجه آن غیاب مسئله‌ها است. 🔹دولت سیزدهم «اصول» دارد، اما گفتمانی نساخته و ندارد. دولت سیزدهم، دولتِ گفتمانی نیست و گفتمانی از سنخ دولت‌های گذشته و به سبک آن‌ها را تا کنون ارایه و پمپاژ نکرده و چه خوب که آن‌گونه به میدان نیامده است؛ زنده باد دولت بی‌گفتمان! امّا در عین حال، دولت سیزدهم ظرفیت و امکان «ظهور و تکوین» گفتمان متناسب با شرایط تاریخی را که امروز در آن قرار داریم، داراست. میان تکوین گفتمان با برساخت گفتمان می‌بایست تفاوت قائل شد. برساخت گفتمان، قبل از مواجهه با چالش‌ها، به نحو «پیشینی» انتخاب مشخّصی دارد و با نوعی پمپاژ مصنوعی و پروپاگاندایِ رسانه‌ای همراه است، امّا تکوین گفتمان در حینِ مواجهه عملی با شرایط تاریخی، به صورتی طبیعی شکل می‌گیرد و زبان متناسب با خود را می‌یابد. گفتمان‌های تکوینی در مقایسه با گفتمان‌های برساختی، ظرفیت بیشتری برای تفاهم جمعی و ماندگاری داراست. فراموش نکنیم که گفتمان‌ها را دولت‌ها نمی‌سازند و دولت سیزدهم تنها می‌تواند در تمهید شرایط ایجاد و نشر گفتمان نقش‌آفرینی نماید؛ بنای یک گفتمان را در جایی بیرون از دولت باید جستجو کرد. آیا دولت سیزدهم می‌تواند مسیر تکوین گفتمانِ متناسب با شرایط تاریخی امروز ایران و جهان را به درستی طی کند؟ 🆔 @social_theory
🔴 رسانه‌های داخلی از جمله ‎، مدام از محاکمه وبازداشت ترامپ در آمریکا، نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی و سارکوزی در فرانسه و مقامات سایر کشورها، به اتهام مفاسد اقتصادی و ... خبر منتشر می‌کنند در حالیکه اینجا شجاعت محاکمه رئیس‌جمهور و وزیر که هیچ، شجاعت محاکمه یک سلبریتی چون علی دایی را هم ندارند! 🔹پیشنهاد می‌کنم اخبار سایر کشورها را هم سانسور کنید تا مردم فکرای بَد بَد نکنند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3