📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۳۰۷
🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل:
♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره:
آخوند زاده که مدعی بود پروتستانتیزم اسلامی، راه دوام دین اسلام است، در تعریف خود از این اصطلاح می گوید:
پروتستانتیسم عبارت از مذهبی است که حقوق الله و تکالیف عباد الله جميعاً در آن ساقط بوده فقط حقوق الناس باقی بماند.
حقوق الناس هم در حوزۀ قانون قرار می گیرد، پس دین یعنی هیچ! او در ادامه فکر رفع تکلیف، بدانجا می رسد که یکسره وحی و معجزات را در کنار رمل و خرافات قرار داده، آنها را نفی می کند:
فیلسوف عبارت از آن چنان شخصی است که در علوم عقلیه کامل باشد و سبب حکمت جميع اشیاء را بر وفق قانون طبیعت، مشخص نماید و هرگز به خوارق عادت و معجزات و وحی و کرامات و رمل و جفر و ... باور نکند و به وجود ملائکه و اجنه و شياطين... مطلقاً معتقد نباشد... به اصطلاح "اهالی فرنگستان"در دنیا کاملتر از «فیلسوف» وجود نمی باشد!
🔸او که در تصنیف کمال الدوله وقاحت را به نهایت می رساند و به ساحت ادیان الهی به ویژه اسلام و اعتقادات شیعه اهانت می نماید و از ترس واکنشهای مسلمانان، می خواهد
تا این مکتوبات به نام او چاپ نشود، هدف نهایی خود را مشخص می کند:
بعد از چندی به خیال این که سد راه الفبا جدید و سد راه سویلزاسیون در ملت اسلام، دین اسلام و فناتیزم آن است، برای هرم اساس این دین و رفع فناتیزم و برای بیدار کردن طوایف آسیا از خواب غفلت و نادانی و برای اثبات وجود پروتستانتیزم در اسلام به تصنیف کمال الدوله شروع کردم این کمال الدوله تصنیفی است که نظیرش بدین وضوح و بدین دلایل تا امروز در حق دین اسلام به قلم نیامده است.
🔹او در توصیه های خود به مشیرالدوله (میرزا حسینخان) در سنه ۱۸۷۴ میلادی می نویسد:
خون تازه عبارت از ایجاد الفباء جدید و تعلیم علوم فرنگستان است.
و در نامه خود به شاهزاده فرهاد میرزای قاجار عموی ناصر الدین شاه در اکتبر ۱۸۷۵ مدعی می شود که:
در ممالک اسلامیه قبل از تغییر خط قدیم هیچگونه تنظیمات جدیده و قوانین پولیتیکه نتیجه نخواهد بخشید و ترقی ملت اسلام صورت پذیر نخواهد شد.
یعنی آنچه در عثمانی (ترکیه) اتفاق افتاد و رابطه یک ملت با عقبه تاریخی و اعتقادی و نیز مفاخر خود قطع شده، بی هویت در دامان هزار لایه فریب غرب رها گردیده، همان چیزی که جواهر لعل نهرو، بنیانگذار انقلاب هند، می گوید:
تغییر دادن خط مرسوم در یک زبان که گذشته ای غنی و بزرگ در پشت سر خود دارد تغییر حیاتی و پراهمیتی است که همه چیز را تغییر می دهد، زیرا خط با ادبیات ارتباط و پیوند دارد... چنین تغییری تقریباً دیوار عبور ناپذیر میان ادبیات قدیم و جدید وجود خواهد آورد و ادبیات قدیم به صورت زبانی خارجی و مرده درخواهد آمد... ادبیات ما نه فقط غنی و گرانبهاست بلکه با تاریخ و طرز تفکر ما پیوسته است و با زندگی توده های ملت ما پیوند و ارتباط بسیار نزدیک دارد.
ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بیانات رهبر انقلاب پس از مراسم روضه حضرت امام حسن عسکری(علیهالسلام). ۱۳۸۲/۲/۲۰
🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نوحه های امام حسن عسکری (ع)
#زمینه (شکسته بغضم اشکام بی امونه)
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
سال 1390 مسجد مقدس جمکران
🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چگونه امام حسن عسگری(ع)، شیعیان را برای غیبت فرزند خود آماده میکرد؟
🔹حجتالاسلام عالی
🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام صاحب عزا 😭
═🌿🥀🥀🥀 🌿 ══ ══
═ ══ 🥀 🥀🥀🌿🌿══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نماهنگ | امام حسن عسکری(علیهالسلام)؛ عزیزِ غریب
🆔 @Jarianshenasi
❇️ دعای سلامتی اقا صاحب الزمان
عجل الله تعالی فرجه الشریف
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
#سلام_امام_زمانم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#نذر_گل_نرجس_صلوات
#التماس_دعای_فرج 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ نماهنگ | السَّلامُ عَلَیْکَ یَا داعِیَ اللّٰهِ وَرَبَّانِیَّ آیاتِهِ
🔸رهبر انقلاب: طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی قطعی است.
🔹چهار نكته درباره امام زمان(عج) در بيانات رهبر انقلاب
🌹 سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)
🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
❣برچینی بشکستۀ دل بند زدند
❣ما را به ولایت تو پیوند زدند...
❣آغاز امامت تو گویی به بهشت
❣زهرا و علی ز شوق لبخند زدند...
#سلامحضرتعشق
#امام_زمان♥️
🍃ذکر مخصوص روز جمعه :
«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم» ۱۰۰ مرتبه
🆔 @Jarianshenasi
سربازی امام زمان.mp3
3.38M
📌 #کلیپ_صوتی | سربازی امام زمان(عج)
❇️ رهبر انقلاب: بزرگترین وظیفهی منتظران امام زمان «عج» این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند...
🌺 سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)
59.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ هنگامهی وصال، پایانِ خبرهاست...
سادگیست به قفس کشیدنِ نسیم ...
حماقت است پوشاندنِ خورشید!!!!
فصلِ باران که سر بشود فصل قاصدکهاست،
که از چهار گوشهی باغستانِ جهان از پستوترین مَگوهای جان، عشق به بُقچه کشیدهاند و واگوییهایِ دل به پیشکش آوردهاند...
پایان خبرها باش!
اثر " رِداء " نوش نگاهتون ✨
#امامزمانم
#نحله_بیدل
🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عج)، عید امامت و ولایت مبارک باد.
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۳۰۸
🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل:
♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره:
میرزا آقاخان کرمانی داماد "صبح ازل" و مرتبط با جامع آدمیت و ملکم خان، و ادوارد براون جاسوس انگلیسی، در مجموعه منورالفکران این دوره، صریح و بی پرده به هتاکی روی می آورد تا قداست دین را بشکند و راه را بر ورود افکار و آراء غربی هموار سازد. او معتقد است که با وجود علوم و فنون و اختراعات بشری، انسان نیازی به وحی و احکام تکلیفیه ندارد! و جامعه می تواند به اجماع عقول خود، خیر و شر خود را تمیز دهد و وجود حکما و اهل علم، جامعه را از وجود انبیاء کفایت می کند.
او نیز مانند همپالکی های خود نتوانست حوزه و دایرۀ علم و عقل را با حوزه وحی و اعتقادات تمیز دهد و در مواجهه با پوستۀ فرهنگ غربی یکباره خود را از باورها و مفاخر و هویت ملی و دینی اش خلع می کند و تسلیم لایه رویی پیشرفتهای فنی آنان می شود.
🔸به قول یکی از محققین معاصر:
می توان گفت که میرزای منورالفکر کرمانی که براثر نسیم اومانیستی غرب از خود بی خود و مدهوش شده بود، اشیاء و امور را جز در افق غرب نمی دید و از اینجا؛ عالم اسلام را بیرحمانه و بیگانه وار مورد انتقاد قرار می دهد.
او در دنباله روی و تقلید از طبیعت گرایی غرب که بعداً دو شاخه مهم مارکسیسم و کاپیتالیسم، خود را بر بشریت تحمیل و دین را افیون توده ها معرفی کرد، دین و اعتقادات آن را زاییده ترس آدمی دانست و پیدایش اسلام را به زمان و حشیگری ملت ایران و سایر ملل نسبت داد! و بر همین اساس پیام آوران الهی را "لسان دعوت طبیعت" و داعیان طبیعت خواند که در راستای اوهام پرستی (خداشناسی) آمدند تا اقتضای هر عصر و احوال با آن ملت سخن بگویند! و دین را ابداع و اختراعی می داند که در هر عصر و هر قوم برای اصلاح احوال آن مردم وضع شده و لذا حكمت تمام ادیان، قانون خلقت و ایجاد طبیعت است.
🔹او به تندی و بی خردی به احکام اسلامی می تازد، حجاب را کفن، تعدد زوجات را ویرانی ملت، احترام مردگان را رسم کهنه و نعش کشی، و آیین سوگواری سیدالشهداء ا را ماتمگری روح شادی، علما را تلاشگران خرابی آدم و عالم می نامد و نوکری خود را به راه و رسم غربیها _ که از هر تعصبی، متعصبانه تر بر باورهای غلط و مستقر بر نفی دین، اصرار می ورزند _ به اثبات می رساند.
از کسانی که در شکل گیری فرهنگ الحادی و مشروطیت منهای مشروعیت، ایرانیت منهای اسلامیت در دهه های اخیر تأثیر عمده و بسزایی داشته، میرزا آقاخان کرمانی است. او اولین کسی است که بی تحاشی به همۀ مقدسات ملت می تازد و ته مانده قوام و مایه ملت در زمان بی لیاقت ترین حکومتهای تاریخ ایران را از روی عناد می کوبد. او استاد کسروی در بی حیایی و از خود ممنونی بود و گویی که مردم این مرز و بوم، شش دانگ اختیار خودش را پشت قباله وی انداخته اند. بر توسن گستاخی و فحاشی نشسته و به هر جا که خواست تاخته است. امثال کسروی و شریعت سنگلجی شاگردان مکتب اویند.
ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۳۰۹
🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل:
♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره:
استاد مطهری به این گونه افراد اشاره کرده و می نویسد:
همه می دانیم که در این اواخر افرادی بیشمار تحت عنوان دفاع از ملیت و قومیت ایرانی مبارزه وسیعی را علیه اسلام آغاز کرده اند و در زیر نقاب مبارزه با عرب و عربیت، مقدسات اسلامی را به باد اهانت گرفته اند.
آثار این مبارزه با اسلام را که در ایران در کتابها، روزنامه ها، مجلات هفتگی و غیره می بینیم، نشان می دهد یک امر اتفاقی و تصادفی نیست، یک نقشه حساب شده است و منظوری در کار است.
و این منظور و نقشه را تبدیل احساسات اسلامی به احساسات ضد اسلامی عنوان می فرمایند.
🔸اگر بخواهیم راه و فکر سایر سردمداران منورالفکری این دوره مانند مستشار الدوله و طالبوف و ... را بگوییم مثنوی هفتاد من می شود.
همین گزیده از مجموع آثار و اقدامات این جمعیت، برای اثبات این که چالش اصلی این گروه با مبانی دین و اعتقادات اسلامی و پاسداری آن یعنی علما و روحانیت است، کفایت می کند. آنان آستین بالا زده بودند تا اسلام را در این ملت تشییع کنند و در گذشته ای بی فروغ بسپارند. راه را بر تفکر مادی و سکولار غرب بگشایند، مقاومتها را فرو ریزند و هویت این ملت را یکباره و تماماً تسلیم فرهنگ فاقد صلاحیت غرب نمایند.
🔹این منورالفکران از تمامی ابزارها و راهکارهایی که می توانستند در اختیار بگیرند، برای رسیدن به این اهداف که ظاهری تمدن گرایانه ولی باطنی ویرانگر استقلال و هویت و خودباوری داشت، به کار گرفتند. از فراموشخانه و فراماسونری، محافل مخفی و آشکار، نهادهای فرهنگی در بخش وقایع سخن گفتیم و به تکرار نقش آنها و چگونگی تشکیل و مرامشان باز نمی گردیم، بلکه به موضوع فرهنگ و استفاده ابزاری این گروه از توسعه معارف نگاه مختصری می کنیم تا این مدعیان روشنگری و اهدافشان را از نزدیک رصد کنیم.
ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۳۱۰
🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل:
♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره:
🔸دو پایه اساسی اصلاحات روشنفکران:
فريدون آدمیت، که تمامی عمر خود را در توصیف و تأیید اندیشه های این منورالفکران به شیطان سپرد، سیر اصلاحات منوّر الفكران و رؤس اقدامات میرزا حسینخان را چنین ترسیم می کند:
"لاجرم محور اصلاحات بر دو پایه قرار گرفت یکی تغییر نظام سیاسی دیگر توسعه معارف".
در تغییر نظام به نوشته آدمیت دو کار را انجام داد، یکی تأسیس "شورای دولت"، و دیگری تشکیل "دیوان احکام عدلیه" که اولی راه را برای نظام پارلمانی هموار می کرد و دومی دست علما و روحانیون را از محاکم و اجرای احکام اسلامی باز می داشت!
🔹توسعه معارف در اصلاحات روشنفکران:
آنچه مورد نظر ماست، مقوله توسعۀ معارف است. میرزا حسینخان هدف از توسعه معارف با توجه به تحولات اجباری غربیها در عثمانی را دو چیز عمده می داند: اوّل تأسيس مدارس برای تحصیل علوم و ادبیات فرانسه و زبان لاتین و حقوق که به آنها "لیسه Lycée" نام نهادند. گزارش میرزا حسینخان از این مدرسه در عثمانی این چنین است:
شمار شاگردانش به پانصد تن می رسد، دویست و پنجاه تن مسلمان و نصف دیگر مسیحی هستند، مدیر و معلم و خدمه همه از فرانسه می آیند و دولت عثمانی مواجب آنان را می پردازد. اداره آن مثل مدارس بزرگ فرانسه خواهد بود. خرج سالانه آن بیش از دویست هزار تومان است. نظارت ظاهری این مکتب با صدر اعظم دولت عثمانی خواهد بود، ولکن نظارت واقعی و حقیقی او با دولت فرانسه و ایلچی کبیر آن دولت است ... چیزی که محقق است وجود چنین مکتبی باعث علم و هنر و بصیرت ملت خواهد شد و عن قریب آدم کاردان به جهت دولت موجود خواهد نمود.
این فقره از نامه را مجدداً مطالعه کنید. دولت عثمانی مدرسه را دایر می کند که با هزینه خود ولی با نظارت واقعی فرانسه برای آن کشور سرباز پی جیره و مواجب تربیت کند و این مساله موجب فخر منورالفکران و حسرت آنان می شود تا چنین موهبت وابستگی را به گردن ایران هم بیاندازند؛ البته این مدارس در ایران بویژه در دوران نهضت مشروطه به فراوانی تشکیل شدند، چنانچه مدرسه دارالفنون هم در همین راستا از قبل تشکیل شده بود اما نمره ای جز تربیت مردان وابسته به فرهنگ غرب و پشت کرده به مفاخر و فرهنگ ملی و اسلامی، نداشت.
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۳۱۱
🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل:
♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره:
یکی از محققین که طرفدار اینگونه آموزشها در مدارس به سبک غرب است. در ارزیابی خود از دارالفنون به جهت گیری آن اشاره می کند. البته غرض او از اصطلاحاتی مانند خرافات، عوامفریبی و موهومات، آن چنان که در آن زمان و حتی رگه های آن تاکنون مطرح است، چیزی جز باورهای دینی و اعتقادات اسلامی نیست.
"می توان گفت تجددخواهی و مبارزه با خرافات و عوامفریبی و موهومات و نشر افکار آزادیخواهانه در عصر ناصری تا حدی از برکت تربیت و تعلیم همین طبقه از تحصیل کردگان دارالفنون بود و همین مؤسسه سودمند بود که عمال انقلاب مشروطیت و آن دسته از مأموران دولتی را که رشته کارهای آینده ایران را به دست گرفتند، تربیت کرد."
🔸نوشته اند: ظرف مدت چهل سال، ۱۱۰۰ نفر از این مدرسه فارغ التحصیل شدند و چون اغلب آنان از خانواده های منتقد (درباریان دیوانیان، لشکریان و شاهزادگان) بودند، به روشنفکری گراییده و توانستند معارف جدید اروپا را در میان طبقات متوسط جامعه انتشار دهند و اکثراً به مقامات عالی برسند.
نوشته اند: تا امیر بر سرکار و بر کارها مسلط بود، در مقابل آنان (بیگانگان)مقاومت و با این امر (تحمیل معلمان) مخالفت می کرد. اما چون کار او پریشان گشت، اغراض آنان جامه عمل پوشید و خشت اول کج نهاده شد.
🔹محققان تا چهل معلم خارجی را به اسم و مشخصات و رشته تدریس آنان ذکر کرده اند که در این باصطلاح مدرسه، مشغول تربیت غربی شاگردان بودند. در میان معلمان ایرانی این مدرسه هم افرادی که وابستگی قطعی به فراماسونری و سیاستهای بیگانه داشتند، دیده می شدند؛ مانند میرزا ملکم خان ارمنی، نظر آقا از ارامنه آذربایجان، مادروس خان از ارامنه جلفا، محسن خان مشیرالدوله.
فریدون آدمیت به مداخله بیگانگان - بویژه دولت انگلستان - در امر تعلیم و تربیت و انتخاب معلمان این مدرسه اعتراف می کند.
زهرا شجیعی به این مساله این گونه می پردازد که:
هدف تعلیم و تربیت در دورانی که این موضوع در حوزه اختیارات روحانیون جنبه مذهبی اخلاقی و معنوی داشت، با عصری که تحول صنعتی و پیشرفت علم و فن، نیازهای تازه ای را از نظر بهره مندی از نیروی انسانی پدید آورد، تفاوت بسیار یافت و آن را به کلی دگرگون ساخت. تغییر هدف ... در عصر اقتباس تمدن اروپائی، مورد توجه دولتهای وقت قرار گرفت ... برداشت قدمهای نخستین دولتهای پیش از مشروطیت، آموزش و پرورش از سلطه مذهب خارج و به تدریج از وظایف جدی دولتها شناخته شد.
ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۳۱۲
🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل:
♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره:
جلال آل احمد با موشکافی دقیق از جریان ایجاد مدارس جدید و ورود علوم غربی و روشهای آموزشی آنان به این مدارس، ضمن دفاع از مکتب خانه ها - که آموزش قرآن یکی از اصول آنها بود و دانش آموزان همگی با آشنایی با قرآن وارد جامعه می شدند ـ به
نتیجه عملکرد روشنفکران اشاره کرده و می نویسد:
🔸"اگر روشنفکری با علوم جدید رابطه جدی دارد - یعنی روشنفکری وقتی در یک اجتماع مطرح می شود که علوم جدید در آن اجتماع پایگاههای مستقر یافته باشد؛ یعنی مدارس و آزمایشگاههای جدید به صورت عضوهای زنده در تن آن اجتماع، حیات فعال یافته باشند - پس چرا ما آمدیم و از روز اول، در اوان دوره قاجار، به جای این که علوم جدید را وارد مدرسه های قدیم کنیم، مدرسه های تازه ای سوای آنها برای علوم جدید ساختیم؟ و به این طریق، خط بطلانی کشیدیم بر تمام مؤسسات فرهنگی سنتی؟ و تازه در مدارس جدید و از دانشگاههای جدیدمان نیز نه چندان تحقیقی یا مطالعه ای یا طرح تازه ای تا خدمتی به عالم علم نکردیم و اکنون در عین حال که مثلاً ساختمان دانشگاه کمبریج انگلستان تقلید مدرسه مادر شاه است در اصفهان، ما امثال مدرسه مادرشاه را بدل به موزه کرده ایم و آن وقت دانشگاه اصفهان را باز کرده ایم که چه بکند؟ که فقط لیسانسیه تحویل بدهد! و راستی کدام یک از دانشگاههای جدید ما حیات فعال علمی دارند؟ به این طریق هم سنت را خراب کرده ایم و هم تجدد را. هم از دیروز مانده ایم و هم از امروز."
و البته این مساله یک خیانت بزرگ از ناحیه منورالفکران است که از چشم اندیشمندان منصف دور نمانده است.
🔹دوم تربیت زنان برای خارج کردن آنان از محیط خانواده و از حجاب و عفاف بود. فریدون آدمیت می نویسد:
کار عمده دیگر برپا کردن "دارالمعلمات" برای تربیت زنان بود. زنان از پانزده تا سی و پنج سالگی در آن پذیرفته می شدند؛ درس اخلاق و تاریخ و ریاضی و تحریر و اداره خانه و زبان فرانسوی می آموختند؛ هر شاگرد ماهی هشتاد غروش مدد معاش می گرفت؛ و آموزگاران از مردم سالدار معین شده بودند. عده شاگردان در سال اول که مدرسه باز شد یکصد نفر بود. پس از شرح آن مطالب متذکر این معنی می شود (میرزا حسینخان):
"زنی که زبان فرانسه یاد گرفت و از کتب آنها مطالعه نمود و از عادات آنها مستحضر شد نمیتوان متوالیاً او را در پرده نگاه داشت، و البته بالاخره بدون حفاظ داخل مجالس خواهد شد." از آن قرار، اندیشه بیرون آمدن زنان از پرده عنوان گردید.
در این اعتراف صریح مشخص می شود که هدف منورالفکران از تأسیس مدارس دخترانه و یا مختلط و تدریس علوم غربی در آنها با حضور معلمین که عمدتاً وابستگی فکری به غرب داشتند از بین بردن حجاب و عفاف زنان و کشاندن آنها به منظر عام جامعه بود که به واقع تضعیف ایمان دینی کل جامعه و آلودن طهارت جامعه به نجاسات غربی، هدف و ره آورد این اقدام حساب شده و شوم منورالفکران بود!
ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴⚡️نماهنگ اسوه حسنه؛
🔹بر اساس بیانات رهبر انقلاب درباره اقتدا به نبی مکرم اسلام (ص) در زندگی فردی و اجتماعی
🆔 @Jarianshenasi
🔷 ۳۱ شهریور سالروز آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد.
♦️شهید آوینی: «جنگ حق و باطل که از همان آغاز هبوط بشر بر کره زمین آغاز شده، اکنون به آخرین دوره تاریخی خویش نزدیک می گردد و نهضت حق، بعد از هزاران سال مظلومیت و محکومیت، به دوران اقتدار خویش می رسد.
♦️جهان در آستانه عصر نور است و آنکه دلش با حق باشد، آثار این نزدیکی را در همه جا، در آب و هوا و خاک و آتش باز خواهد یافت و مشتاقانه به جبهه حق خواهد پیوست.»