مروری بر برخی مطالب منتشر شده در کانال در شهریور ماه ۹۷:
تربیت مبتی بر عادت
eitaa.com/morabi_masjed/2090
تربیت هیئتی و هیئت تربیتی
eitaa.com/morabi_masjed/2092
جریان سازی فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2116
آوینی، تراز کارهای فرهنگی مردمی
eitaa.com/morabi_masjed/2117
تقوای جمعی، از لوازم کار تشکیلاتی
eitaa.com/morabi_masjed/2146
شرایط موفقیت مربی
eitaa.com/morabi_masjed/2184
یک مشکل شایع بچه حزب الهی ها
eitaa.com/morabi_masjed/2233
سه تهدید جدی تشکیلاتی
eitaa.com/morabi_masjed/2235
اصل جایگزین چیست؟
eitaa.com/morabi_masjed/2267
شتاب در تربیت
eitaa.com/morabi_masjed/2269
منابع مفید درباره جوان و نوجوان
eitaa.com/morabi_masjed/2273
اهمیت تبلیغات در کار فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2296
۲۰نکته درباره مدیریت تشکلهای فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2297
ویژگی های یک مدیر فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2298
کار فرهنگی در قالب هیئت
eitaa.com/morabi_masjed/2299
روضه ای از جنس تشکیلات
eitaa.com/morabi_masjed/2323
تشکیلات عاشورایی
eitaa.com/morabi_masjed/2325
عامل و دلسوز
eitaa.com/morabi_masjed/2346
خستگی مربی در کار فرهنگی/صوت
eitaa.com/morabi_masjed/2348
تربیت امروزی، تربیت انقلابی
eitaa.com/morabi_masjed/2350
چریک فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2366
چرا باید کار فرهنگی یاد بگیریم؟
eitaa.com/morabi_masjed/2369
دلیل ساده لوحی در نوجوانان/صوت
eitaa.com/morabi_masjed/2400
➖➖➖➖➖➖
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
🆔 @soruod
🆔 @morabi_book
💬| تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت، اگر...
🔸یک مقولهای در اینجا مطرح میشود و سر بر میآورد، به عنوان مقولهی فرهنگ زندگی. باید ما به دنبال این باشیم که فرهنگ زندگی را تبیین کنیم، تدوین کنیم و به شکل مطلوب اسلام تحقق ببخشیم. البته اسلام بُنمایههای یک چنین فرهنگی را برای ما معین کرده است.
🔸بُنمایههای این فرهنگ عبارت است از خردورزی، اخلاق، حقوق؛ اینها را اسلام در اختیار ما قرار داده است. اگر ما به این مقولات به طور جدی نپردازیم، پیشرفت اسلامی تحقق پیدا نخواهد کرد و تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت. هرچه ما در صنعت پیش برویم، هرچه اختراعات و اکتشافات زیاد شود، اگر این بخش را ما درست نکنیم، پیشرفت اسلامی به معنای حقیقی کلمه نکردهایم. باید دنبال این بخش، زیاد کار کنیم؛ زیاد تلاش کنیم.
🔹امام خامنهای - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
#فرهنگی
#تمدن_نوین_اسلامی
#امام_خامنهای
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این وانفسـای جنگ نابرابر #فرهنگی، هرکسی نمی تواند چراغ به دست باشد!
چه چشمانی که خواستیم ابروانش را درست کنیم، اما کور شد! ...
#نقص_بیرون
#نقص_درون
مربی محور
@morabi_masjed
باید الگوی عملی فرهنگی را ارائه دهیم
مشکل غالب فعالان فرهنگی و تشکلی ما این است که الگوی عملی و عینی ندارند. ما باید بیاییم به گونه ای فعالیت کنیم که با این کارها، یک الگوی عملی برای دیگر فعالان، مساجد و مجموعه ها شویم.
الگو بودن یک مسجد یا پایگاه بسیج یا یک هئیت، باعث میشود که دیگر مساجد، هئیت ها و پایگاه ها از آن ایده بگیرند و خودشان بروند فعالیت کنند.
هم چنان که اگر یک تشکل یا مجموعه خوبی داشته باشیم، میتوانیم روی دیگر تشکلها و مجموعه ها اثر بگذاریم و برای دیگران، الگوبخش بشویم.
پس قدر همین فرصتها و ظرفیتها را بدانیم.
یکی از مشکلات ما این است که از تجربیات دیگران کمتر استفاده میکنیم. به عبارتی دیگر، اصلاً از تجربیات دیگران خبر نداریم.
به خاطر اینکه اطلاعات و شناخت ما از سنگرهای جبهه خودی کم است؛ خودمان را محدود به یک منطقه و شهر و یک جا کردیم و از دیگر شهرها و مراکز خبری نداریم.
لذا عقل و شرع حکم میکند که از تجربیات دیگر مساجد و پایگاهها استفاده کنیم.
به عنوان مثال، مسجد صنعتگران مشهد و فعالیتهای حاج آقای صرافیان در آنجا یا مسجد قبا در زمان فعالیت شهید مفتح، مسجد هدایت در زمان آیتالله طالقانی، مسجد کرامت مشهد در زمان فعالیت آقا و خصوصاً مسجد جوادالائمه(ع) تهران که با فعالیتهای امثال شهید حبیب غنیپور و آقای امیرحسین فردی ـ سردبیر کیهان بچه ها و رئیس مرکز آفرینشهای هنری حوزه هنری ـ پایگاه اولیه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی شده بود و خیلی از شعرا و نویسندگان و هنرمندان فعلی ما از آنجا برخاستند و قبل و بعد از انقلاب با آنجا مرتبط بودند.
#تجربه
#الگوی_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ضرورت كار تشكيلاتي
حجت اﻻسلام نظافت
قبل از اينكه تشكيلاتي داشته باشيم ، بايد به ضرورت كار تشكيلاتي پي ببريم:
۱. كار در راه خداي متعال كه كار في سبيل اﷲ ناميده مي شود ، گاهي فردي است و گاهي جمعي
طبيعتا وقتي كار جمعي مي شود لوازم خاص خودش را دارد.از نظر اسلام كه ديني است جامع و با برنامه ، اگر كارها حتي المقدور جمعي شكل بگيرد ، بهتر است
يداﷲ مع الجماعه
دست خدا با جماعت است
دست علامت قدرت است ، يعني وقتي كه انسانها متشكل مي شوند و متجمع مي شوند ، قدرت .خدا را با خودشان دارند . وقتي تنها هستند ، پراكنده هستند ، به طور طبيعي قدرتشان كم است و محكوم به شكست مي شوند
۲. وقتي ما مي بينيم كه دشمنان داراي تشكيلات پيچيده و منسجم هستند ، نمي توانيم همين طوري هركداممان يك كاري انجام بدهيم .آنان كه طرح ندارند ، در محاصره ي كساني قرار مي گيرند كه برنامه دارند ؛ كساني كه بي نظم و شلخته هستتند ، تحت تسلط كساني قرار مي گيرند .كه منظم كار مي كنند.
3.نماز ، مؤيدي بر ضرورت كار تشكيلاتي :كار براي خدا در يك تقسيم بندي به دو بخش مي شود :گاهي مستقيم ارتباط با خداست و گاهي با واسطه ارتباط با خداست .مثلاكار فرهنگي كه ما انجام بدهيم ، با واسطه مي شود ارتباط با خدا ؛ از آن جهت كه خدا دوست دارد و طبق دستور خداست ، مي شود(في سبيل اﷲ )ارتباطش مستقيم نيست و واسطه اي مي خورد . ما با هم داريم ارتباط برقرار مي كنيم ولي چون خدا دوست دارد، اگر نيت ما الهي باشد، كار مي شود في سبيل اﷲ و نوعي ارتباط با خدا به حساب مي آيد . اما وقتي نماز مي خوانيم چه طور؟ ديگر تمام واسطه ها مي رود كنار و مستقيما ارتباط با خدا به حساب مي آيد
اقم الصلاه لذكري
نماز را به پا دار به نيت ذكر
اصل نماز براي ذكر است. ذكر مستقيم ، بدون واسطه ، همه ي واسطه ها كنار مي رود و مي خواهيم متوجه او باشيم .حاﻻ در مورد اين نماز گفته اند :بهتر است با جماعت باشد .فرادي هم كه مي خوانيم بايد بگوييم اياك نعبد و اياك نستعين .نمي گوييم اياك اعبد و اياك نستعين .اعبد يعني عبادت مي كنم ، بندگي مي كنم و استعين يعني كمك مي خواهم
انسان در نماز بايد خودش را در يك مجموعه ببيند و از اين مجموعه غافل نباشد و توجه داشته باشد ديگر مؤمنيني هم هستند .ويژگي دين اسلام اين است كه در متن كارهاي فردي اش ، روح اجتماعي حاكم است .اصوﻻ اسلام يك دين اجتماعي ست .اما چرا؟ براي اينكه انسان موجودي ست اجتماعي .ابعاد فردي هم داريم و اسلام كه ديني است جامع ، از ابعاد فردي ما غافل نيست .انسان اجتماعي نياز به انس دارد و نياز يه انسانهاي ديگر دارد .در عين اينكه ما محتاج خداوند متعال هستيم ،خداي متعال انسان ها را محتاج به هم آفريده است .هيچ كس نمي تواند .به تنهايي نياز هايش را تامين كند .آدم ها نياز به داد و ستد دارند .لذا اسلام نظام سياسي ، حقوقي و اقتصادي دارد
حجت اﻻسلام #نظافت
شهريور -۱۳۹۴
#کار_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربـــه ششم🔺
🔹عنوان تجـــربه:نمازهاے زاغڪی
🔸شـــرح تجــربه🔸
✍یڪ مربی خلاق مسجـدی می گفت: برای آموزش انواع نماز، به لحاظ محتـوا و روح حاکم بر این فریضـه واجب، به بچـه های رده ی سنی دبستان و اول و دوم راهنمایی به آنها می گویم: بچـه های خوب، یادتان باشد که نمازهایی ڪه ما می خوانیم چهـار نوع است: نوع اول، نمازهای زاغڪی (ڪه افراد مثل ڪلاغ در آن نوڪ به زمین می زنند وبیهوده خــم و راست می شوند) نوع دوم:نمازهای گوش ڪنڪی (مثل نماز خیلی از ما ڪه در نماز جماعت شرڪت می ڪنیم، قرائت حمد و سـوره امام جماعت را می شنویم اما حواسمان جای دیگری است و به اصطلاح درباغ نیستیم وبه عمو پورنگ و خاله شادونه فڪر می ڪنیم). نوع سـوم، نمازهای الڪی (مثل نماز ڪسانی ڪه نمازشان صحیح نیست، آداب نماز جماعت را نمی دانند ،ڪاهل نمازی می ڪنند و یا اڪثـر اوقات نمازشان قضـا می شود) نوع چهارم نمازهای راستڪی(نماز ڪامل،سـر وقت،و صحیح و بدون غلط غولوط).
دوست دیگری می گفت:برای آموزش این مطلب به بچه ها می گویم:‹‹بچه های خوب، نماز هر ڪسی به قدری بالا می ره، بعضی نمازهاشون تا جلوی صورتشون بالا میره و محڪم می خوره زمین، بعضی نمازشون میره زیر سقف گیر میڪنه،بعضی دیگـه نمازشون از پله ها میره پشت بـوم و از ڪانال ڪولر سُر میخوره میاد تو اتاق،امّا اِیول به کسایی ڪه نمازشون تا آسمون هفتم بالا میره و منتظر صاحبش میمونه تا تو بهشت همدیگه رو ملاقات ڪنن!راستی فڪر می کنید نمازهای ما چقدر بالا میره؟››
🔸هدف از اجـرای تجربه🔸
پرهیز از نماز خواندن های سرسری و بدون روح، آشنا ڪردن بچـه ها با نماز های ڪامل و واقعی
🔸نڪته مرتبط تڪمیلی🔸
✍در روایتی ارزشمند از رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) می خوانیم که فرمودند‹‹اَنَا مُعاشِرُ الاَنبیاء اَمرُنا اَن نَتڪلمُ النّاسُ عَلی قدر عقولهم›› یعنی به ما انبیاء الهی امر شده ڪه با مردم به اندازه عقولشان سخن بگوییم.
براین اساس تبیین روح حاڪم بر نماز آنهم به زبان ڪودڪانه و با استفاده از تمثیل های ساده و روان ،ابتڪار ارزشمندی است ڪه بی شڪ مورد عنایت حضرت حق واقع خواهد شد. به تعبیر ملای رومی:
چون سر وڪارت به ڪودڪ افتاد
هم زبان ڪودڪی باید گشاد
البته،یادمان باشد ڪه این قاعده تنها برای رده سنی ڪودڪ و نوجوان وضع نشده است بلڪه اگر سر و ڪار ما در تبلیغ دین خدا با دانشجو،طلبه،زنان خانه دار و پیرمردها وپیرزن های مسجدی افتاد حتما باید زبان دانشجویی، طلبگی،خانه داری،پیرمردی و پیرزنی گشاد نه زبان ڪودڪی و نوجوانی و یا احیانا˝ داش مشدی و پهلوانی.
✅نڪته مهم دیگـر در ارتباط با انجام این تجربه آن است ڪه توجه داشته باشیم تا در بیان تعابیر و اصطلاحات تمثیلاتی از این قبیل، دقت ڪنیم تا از ڪج فهمی و بد آموزی و برداشت های نادرست و غیر واقعی پرهیز گردد و مفاهیم و مضامین غیر واقعی و نادرست برای آنان بازگو نشود.
📚 "ت مثل تجربه"محمدمهدے نجاتے
#تجربه
مربے محـور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیت انقلابی
کار تربیتی، منهای درگیری!
(آسیب شناسی فعالیتهای تربیتی در جبهه فرهنگی)
✅ یکی از مهمترین ویژگیهای #جبهه، این است که "خط درگیری" است. شما اگر در #پادگان_قدس_مشهد، 10 هزار نیرو آموزش بدهید و سازماندهی کنید این جبهه حساب نمیشود، چون در خط درگیری نیست.
✅ از بعضی دوستان در فرهنگسرا پرسیدم شما میخواهید چه نوع نیرویی تربیت کنید. گفتند میخواهیم کودکِ نمازخوان، درسخوان و مؤدب تربیت کنیم. گفتم اینکه مواضع #انجمن_حجتیه است!
✅ در کار فرهنگی و اجتماعی، اولین کار این است که باید خط درگیری را تشخیص بدهیم. مثلاً در #شلمچه جنگ است و یک عده در #مشهد و #تبریز و جاهای دیگر نشستند و دارند کار تربیتی میکنند، میگویند ما داریم نیرو میسازیم!
✅ خط درگیری امروز ما، تقابل #اسلام_ناب با #اسلام_آمریکایی است. هر کس درد جنگ اسلام ناب با اسلام آمریکایی را داشت در جبهه است والا ول معطل است.
✅ مشکل عمده ما این است که داریم روی فصل مشترکمان با ضدانقلابهای مذهبی یا مذهبی های غیر انقلابی کار میکنیم. این یعنی دور شدن از خط درگیری. به همین دلیل است که بسیاری از نیروهای ما، سر بزنگاهها بجای اینکه #بصیرت پیدا کنند ذهنشان شبههناک می شود. چون تا حالا همه اش شباهت دیده است، آن طرف هم مثل این طرف نماز میخواند، زیارت میرود، سینه میزند.
🔸وحید جلیلی، در گفتگو با ماهنامه حلقه وصل، شماره ۴۰
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_322381495073243290.pdf
1.18M
روشهای تربیتی
🔸فرق اصل و روش
🔹فرق روش و شیوه
🔸دسته بندی روش ها
#روشهای_تربیتی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
مربی محور، نونگاهی اصیل به تربیتی دینی
@morabi_masjed
ضمیمه اول کانال مربی محور:
🎼کانال تخصصی #ســـــرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
ضمیمه دوم کانال:
📚کتاب مربی(کتب و جزوات ویژه فعالان فرهنگی و تربیتی)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
دعوتید به یک تجربه متفاوت فرهنگی
شرایط و شیوههای کار فرهنگی
حجت الاسلام قرائتی
قسمت اول(از۵)
🔷کار فرهنگی بر مبنای عقل و وحی، نه سفارش دیگران
کار فرهنگی میخواهیم بکنیم، مسؤول کار فرهنگی باید روی پای خودش بایستد. کار فرهنگی یعنی قطار نه تاکسی.
فرق بین قطار و تاکسی چیست؟
تاکسی را هر چقدر پولش بدهی، سوارش میشوی، هر جا میخواهی میگویی تو برو! کار فرهنگی باید مثل قطار باشد. قطار باید روی ریل خودش باشد. دم ایستگاه خودش بایستد. بنده میروم یک جایی به من میگویند: آقا! راجع به فلان مسأله صحبت کن. من تاکسی نیستم که تو به من پول داده ای هر چه را بخواهم بگویم تو بگویی.
من باید ببینم مردم چه میخواهند. ولذا خیلی جاها من میروم و میگویند: در این موضوع صحبت کن. من میروم و میگویم: آقا پنچ شش موضوع است، مینویسم، مثل اینجا، میگویم: به کدام اینها نیازتان بیش تر است، هر کدام را نیاز دارید، دست بلند کنید، هر کدام را که دست بلند کردند، راجع به آن موضوع صحبت میکنم. بنا نیست که من اگر یک بانی در یک مسجد بردم، هر چه قدر پولم داد، هر چیزی که او گفت من… تاکسی نیستم که با پول در هر کوچه ای بروم، و در هر جایی هم که تو گفتی ترمز کنم.
👈کسی که کار فرهنگی میکند، باید مبنا داشته باشد.
استاد قرائتی
#کار_فرهنگی
#استاد_قرائتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افراط و تفریط در فعالیت فرهنگی
🔺 حجت الاســلام زائری
#فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf