1_35548851.pdf
1.72M
#جزوه | سلسله جلسات تشکیلات اسلامی با موضوع "افزایش بهره وری در تشکل های انقلابی"+متن جلسه #سوم👆
مشهد مقدس ؛ماه مبارک رمضان ۱۳۹۵
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه چهاردهم
🔹عنوان تجربه🔹 دنج ترین کنج خلوت با خدا
🔶🔸شـــرح تجـربه
✍یڪ مربی خواهـر بسیجی ،برای آنڪه بتواند به اعضای گروهش لذّت خلوت با خدا را بچشاند،طرح جالبی به ذهنش رسیده بود، او می گفت:در اردوی مقاطع دبیرستان و دانشگاه ،بعد از زمینه سازی های لازم و بیان مطالبی با موضوع بندگی و معرفت پروردگار متعال،از متربیان می خواهیم یڪ ربع تا نیم ساعت در دنج ترین ڪنج های منطقه اردویی واقع در ڪوهها و دشت های اطراف با خدا خلوت نمایند و وقتشان را به "درد دل با خدا" اختصاص دهند.
در این تجربه دیده شده ڪه صحنه های زیبایی از خلوت انس با پروردگار خلق شده است. هم چون وقتی ڪه یڪ خواهر لابلای صخره ها مخفی می شود تا ڪسی او را نبیند و ریا نشود دیگری به بالای قلـه رفته و بندگی را معادل صعود و عروج فرض ڪرده است و سومی در عمق درّه جای گرفته ڪه از خدا شرم دارم به خاطر ارتڪاب اعمال ناپسندی ڪه انجام داده ام.
این مربی نڪته سنج می گفت: خواهران مسجدی وقتی بزرگ می شوند و از گروه فاصله می گیرند،باز هم ،هرجا همدیگر را میبینیم با حسرت می پرسند: خانم از اردوهای خلوت با خدا چه خبـر؟ هنوز هم از این اردوها؟ ما نمی توانیم شرڪت ڪنیم؟!
🔶🔸هدف از اجراے تجربه
تمرین دعا و نیایش، آشنایی با آداب بندگی،چشیدن لذت خلوت و انس با معبود
🔷🔹نڪته مرتبط تڪمیلے
✍بدون شڪ در دوره تثبیت،یڪی از عوامل اصلی تداوم ماندگاربه متربیان در گروه ،چشیدن مزه ے حس عمیق معنوی در جمع است.
حس هایی هم چون"خواندن یڪ زیارت عاشورای با حال"، "هم خوانی نجوای آسمانی"، "ڪجایید ای شهیدان خـدایی"،"دم گرفتن"، سینه زدن و یا دیدار با علماء و شرڪت در مجالس وعظ و پند و اندرز.
در تجربه بالا اگر از قبل آداب دعا و نیایش را با متربیان بازگو نماییم و نمونه هایی از لذّت انس با معبود توسط اولیاء الله و مقربین درگاه حق را به آنان متذڪر شویم حتما˝ افراد حس عمیق معنوی ارزشمندی را درڪ خواهند ڪرد ڪه شیرینی آن هرگز فراموش نخواهد شد.
سایر عناوینی ڪه می توان به این چنین تحربه ای اطلاق ڪرد عبارتند از "خلوت انس با معبود"، "گدایی در میخانه"،"دمی با همدمی"،"بایار پس از اغیار" و ازین قبیل.
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کلیدهای تربیتی
✴️ بچه ها باید ما را اهل عمل ببینند تا اهل حرف.
🎗مثلا ببینند ما خودمان اولا نسبت به مطالب بزرگ و کوچک عاملیم نه این که فقط به آنها توصیه می کنیم.
🔍به این حدیث نیک بنگرید:
💫قال الإمام الحسين عليه السلام:
✨ لِلسَّلامِ سَبعُونَ حَسَنَةً،
✨ تِسعٌ وَسِتُّونَ لِلمُبتَدِئِ،
✨ وَ واحِدَةٌ لِلرادِ.
📗تحف العقول، ص ۲۴۸
💫 امام حسین علیه السلام می فرمایند:
✨ سلام کردن هفتاد حسنه و ثواب دارد،
✨ شصت و نه ثواب از برای سلام کننده،
✨ و یک ثواب برای جوابگو است.
🌹 شما نسبت به فرزند یا شاگردتان، از کدام دسته اولیا و یا معلمان هستید؟
🔹سلام را با سلام جواب می دهم.
🔸سلام را با سرتکان دادن جواب می دهم.
🔺به درستی جواب سلام هم نمی دهم.
♦️ابتدا به سلام می کنم.
#کلیدهای_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
متربی را با حرف هایی که ظاهرشان قشنگ و باطنشان خراب است آشنا کنیم.
دلت پاک باشد؛ یعنی:
این همه دستورات دین مهم نیست
⚡️چگونه می شود با اعتنا نکردن به خدا و امر الهی دل پاک بود؟
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چراغ راهنما در روش تربیت!
شناسایی سه منبع مهم در روش تربیت
تربیت را به «شکوفا کردن استعدادهای انسان و تأمین نیازهای او» تعریف کردیم. سؤالی که ممکن برای هر دغدغهمند تربیتی پیش بیاید، این است که کدام روش میتواند شکوفایی بههمراه داشته باشد؟ برای یافتن پاسخ، باید شناخت کافی از سه منبع داشتهباشیم که در ادامه آنها را معرفی میکنیم:
موضوع (انسان)
شناخت موضوع از دو جهت بر تعیین روش تربیت اثرگذار است:
۱ـ روش باید بهگونهای باشد که هیچیک از استعدادها و توانمندیهای موضوع در آن نادیده گرفته نشود؛ یعنی باید بتواند مجموعه توانمندیها را بهکار بگیرد و به شکوفایی برساند.
۲ـ بر زندگی هر موجودی قواعدی حاکم است که در تمام زندگی او جریان دارد؛ این قواعد محدودیتهایی هستند که راه فراری از آنها نیست، بنابراین هر تحولی در مسیر رشد، بر پایه همان قواعد امکانپذیر خواهد بود، مانند مقدار نور و آبی که یک درخت برای ثمر دادن به آنها نیاز دارد.
هدف
هدف در هر موجودی بر اساس تواناییهایش تعریف میشود؛ مشخصه اصلی هدف قابل دستیابی بودن آن است؛ بنابراین اگر هدف بزرگتر و یا دورتر از میزان توانایی موضوع (انسان) باشد، نرسیدن به آن قطعی خواهد بود. هدف همواره از دامن موضوع سر بلند میکند و میان آنها یک نسبت مستقیم برقرار است.
محیط
اینگونه نیست که در هر مقطع تاریخی و با هر شرایط فرهنگی از یک روش ثابت برای تربیت استفاده کرد، زیرا طبیعی است که کودک بهخاطر تأثیرپذیری و تعاملش با محیط اطرف، طعمه هر جریان فکری و تربیتی شود. از طرفی وقتی اندیشههای رقیب برای تسلط بر روح، قلب و ذهن کودک فعال هستند، نباید صرفا به انتقال راهکارهای خودی دلخوش کرد، بلکه باید چارهای هم برای اندیشه رقیب درنظر گرفت، زیرا ممکن است تمام تلاشها با هجمه آنان از بین برود.
#تربیت
#راهنمای_اهداف_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅نکاتی برای یک فعال فرهنگی
#اصول_کار_فرهنگی
عرصه فرهنگ رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد تشکل نشوید.
موضوع فعالیتهای تشکل خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.
گاهی برخی به دلیل توانمندیهای زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.
برخی تشکلها انسان اتوکشیده تربیت میکنند.
شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیفگرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.
برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمانهای مدیریتی- دولتی وارد دورههای آموزشی و فرهنگی میشوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کردهاند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را میگیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آنقدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت :
فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.
برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمیشود از فرهنگ پول در آورد. در سیرهی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمیشد.
گاهی نیروهای تشکلی شبکه نمیشوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دورهای را مفید نمیدانند. نقد هم نمیکنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر میکند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.
در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچکدام رشد نمیکنند.
بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایستهسازی و زمینهسازی کادر زبدهی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیهی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند.
چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی
برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.
در جریان کار فرهنگی قطبنما، جهتنما و دیدهبان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.
شهید مهدوی همرزم شهید حکمت میگفت: «چهقدر سنگین است ماندن نه واماندن.»
به رشد نیروها کمک کنیم و به تنهایی کار نکنیم.
هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دستهای خالی است.
ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث بیستم و یکم:
شبیخون فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
تعاریف فرهنگ
تعاریف متنوعی هم از فعالیت فرهنگی، ارائه شده که تعدادی از آنها در ذیل آورده شده است:
1. فعالیتهای فرهنگی صرف نظر از ارزش مادی و تجاری آنها، میتوانند در نهایت به تولید کالاها و یا خدمات فرهنگی نیز کمک کنند.
2. مجموعهای از تجارب، اتفاقات، مراسم و غیره که دانش افراد یا علاقه آنها را نسبت به خود و یا دیگر گروههای فرهنگی، اجتماعی، فکری یا میراث فرهنگی افزایش میدهد.
3. کار (فعالیت) فرهنگی، فعالیتی است که تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی بشر را دربر میگیرد. کاری است که همه افراد جامعه را متأثر میسازد و این با نفوذ در ارتباطات و روابط علت و معلولی و تأثیر و تأثرات افراد جامعه بر یکدیگر، شدنی خواهد بود.
4. فعالیت فرهنگی، فعالیتی است که موجبات این را فراهم آورد که افراد بتوانند در تمام ابعاد زندگی روزانه خود، چه به طور انفرادی و چه جمعی، خود را به دیگران بفهمانند.
5. فعالیت فرهنگی عبارت است از مجموعه اقداماتی که برای تغییر در مجموعه توان انسانی یک جامعه صورت میگیرد.
6. فعالیت فرهنگی به آن دسته از فعالیتهایی گفته میشود که اعضای یک جامعه در آن شرکت داشته و به وسیله آن شخصیت و تواناییهای خود را بسط و گسترش میدهند.
در مجموع میتوان این تعریف را ارائه کرد که فعالیتهای فرهنگی، فعالیتهایی هستند که هدف آنها تغییر، تقویت و یا توسعه ارزشها، بینشها و دانشهای (اطلاعات) جامعه و در نتیجه روابط اجتماعی جامعه باشد.
#تعریف_فرهنگ
#کارفرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اهمیت تشکیلات از نظر رهبر انقلاب
🔸مجموعههای انسانی مثل ماشین نیستند که انسان یک دکمهای را بزند و این ماشین به خودی خود شروع کند به کار کردن. مجموعههای انسانی، مجموعههایی از ارادهها، فکرها، سلیقهها و خواهشهای نفسانیِ صحیح و غلط هستند، نظارت، بسیارمهم است.
۱۳۸۷/۶/۲
#کار_تشکیلاتی
#رهبری
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو اصل مهم در مدیریت و تشکیلت
استاد حسن رحیم پور ازغدی
#کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_38769396.docx
14.9K
شاید گرفتن نسخه از دکتری که خود به نسخه تجویزیش عمل کرده است عاقلانه ترین راه باشد.
وصیت نامه شهید کاظم گمار برای بچه هایی است که می خواهند کار #تشکیلاتی کنند.
#شهید_گمار
#کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه پانزدهم
🔹عنوان تجربه🔹 شماره تلفن تماس باخدا
🔶🔸شـــرح تجـربه
✍در ابتدای جلسه،مربی از متربیان می پرسد:ڪدامیڪ از شما تلفن همراه دارد؟
برخی می گویند داریم و برخی می گویند نیاز نداشتیم نخریدیم! اینبار همه می گویند: داریم ،پس ادامه می دهد:فڪر می ڪنید ضروری ترین تلفن هایی ڪه باید در دفترچه تلفن خانواده های ما موجود باشند،ڪدامند؟
اعضای گروه ،از تلفن اورژانس،اطلاعات۱۱۸،آتش نشانی،تاڪسی سرویس ها وبیمارستان ها از این قبیل سخن می گویند امّا شما پس از تأیید همه موارد بالا،اظهار می دارید:ضروری ترین شماره تماسی ڪه همه ما هر روز و هر لحظه به دانستن و استفاده از آن نیازمندیم شماره تلفن تماس با خداست ڪه آن عبارتست از "۲۴۴۳۴" البته با ڪد ۱۷،در ادامه از اعضاے گروه می خواهید حدس بزنند ارقام این شماره برگرفته از چیست؟ و وقتی متربیان تظراتشان را در این خصوص بیان نمودند،اعلام می ڪنید این شماره تلفن اشاره دارد به تعداد رڪعت های نمازهای واجب یومیه و عدد آنها در صبح و ظهر و عصر ومغرب و عشاء.
دراین روش هم چنین می توانید به بچه ها بگویید:دوستان! هرڪدام از ما در زندگی ،۱۴شماره تماس همراه داریم ڪه همیشه در دسترس است، همواره پاسخگوست و هیچ گاه تحت تأثیر ترافیڪ خطوط و مشغولی شبڪه واقع نمی شود. چهارده شماره تلفن ما در زندگی ،چهارده معصوم علیهم السلام هستند ڪه در تمام طول شبانه روز،ارتباط با آنها برای ما آنتن می دهد و هر وقت احساس نیاز ڪردیم می توانیم ڪدهای ارتباطی ذیل را زیر لب زمزمه ڪنیم تا ارتباطمان برقرار شود.
ڪدهایی هم چون یا حسین(ع)،یازهـرا(س)،یاعلی(ع)ویا غریب الغربا(ع).
این تجربه را می توان علاوه براین:(ڪد پرواز)،(ورودے آسمان)،(شماره گذرنامه بهشت)،(پل ارتباطی با عرش)،(ادعونی استجب لڪم)،وامثال این نامگذاری کرد.
🔶🔸هدف از اجراے تجـربه
برقراری انس و الفت با پروردگار هستی و تعمیق دوستی و ارادت به اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام
🔷🔹نڪته مرتبط تڪمیلے
✍در این تجربه سعی شده است از طریق ڪد گذاری ارتباط با خـدا و امامان معصوم(ع) در مخاطبان،به شیوه ای جالب توجه و ابتڪارے ،بچه ها را با مفاهیم انس با پروردگار اهمیت و جایگاه نماز و دوستی با عترت و اهل بیت(ع) آشنا ڪرد، به ڪارگیری واژه هایی مثل ڪد،رمز،شماره تماس،تلفن همراه ورودے، وامثال آن در این روش، جذابیت موضوع رابیشتر می ڪند.
هم چنین لازم به یادآورے است در این ڪه،بیان طرح تمثیلے موضوعاتی از این دست،ماندگاری اینگونه مفاهیم را در اذهان مخاطبان دو چندان خواهد ڪرد وچه بسا بچه های گروه،تا پایان عمر فراموش نڪنند ڪه مربی مسجدشان بارها می گفت:(شماره ثابت دائمی تماس با خدا عبارتست از "۲۴۴۳۴"این شماره را همواره به خاطر بسپارید.)
⚜به قول بابا طاهر⚜
خوشا آنانڪه الله یارشان بی
به حمد و قل هو الله ڪارشان بی
خوشا آنانڪه دائم در نمازند
بهشت جاودان بازارشان بی
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ایده:
اردوی شبانه درون پایگاهی
🔷مقدمه:
در کارتربیتی صالحین علاوه بر جـذب و تثبیت متربی میبایـــست آن را رشد داد ازطرفی فعالیت هایی همچون اردوی جذب،اردوهای تربیتی و تفریحی بر ادامه سیر این حرکــت مهم اثرگذار است.در طرح اردوی شبانه درون پایگاهی بر اصل تثبیت متربی تاکید شده است و با این حرکت سبب ایجاد صفا وصمیمیت میان اعضای صالحین پایگاه شده وتحولی به ارمغان آورده است در این ایده یک تجربه باهم بودن را متربیان کسب میکنند.
🔷تاریخچه ای از طرح:
این ایده درکرج و توســــــط یکی از پایگاه های مقاومت شهر بنام مسجد صاحب الزمان اجـرا گردید.ایده اردوی شبانه درون پایگاهی به منظور ایجاد صفا و صمیمیــــت و وحدت میان متربیان عضو حلقـات صالحین پایگاه بود که با حضور مربی صالحین(امام جماعت)،سرگروه های حلقات مسجد و متربیــــان این پایگاه یک شب را درپایگاه مقاومت بسیج می گذرانند.در اجرای این برنامه تلاش گردید که متربیان در کنار یکدیگر صمیمیت را حس کنند و با اجرای مسابقات ورزشی و فرهنگی و فعالیت هایی گروهی تجربه خوبی را در کنار یکدیگر رقم بزننـد.با این کار علاوه بر ایجاد محبت میان متربی زمینه تثبیت آن در مسجد و حلقه دوچندان فراهم میشود.
الف)هدف:
_ارتقای روحیه نشاط و تعالی میان ارکان صالحین پایگاه مقاومت
_افزایش صمیمیت و محبت میان متربیان عضو حلقات
_تثبیت متربی در حلقه صالحین ومسجد
#ایده
#اردو
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک مربی خوب از نگاه قرآن دارای چه ویژگیهای است؟
پاسخ:
در آیات متعددی از قرآن، در توصیف ویژگیهای پیامبران، صفاتی برای آنان نقل شده است.
با توجه به اینکه این بزرگواران برترین و والاترین مربیان و معلمان بشریت هستند، این صفات میتواند سرمشق خوبی برای دیگر افراد، در امر تربیت مردم باشد.
مهمترین ویژگی یک مربی خوب، #دلسوز بودن او است که این حالت به اشکال گوناگون ظهور میکند. در ادامه با استفاده از آیات قرآن، به برخی از این صفات اشاره میشود:
۱. همدل بودن:
اگر یک مربی دلسوز زیردستان خود نباشد، اهمیت زیادی برای آنان قائل نمیشود و عاقبت و سرنوشت آنها برایش ارزش زیادی نخواهد داشت.
در توصیف پیامبر گرامی اسلام(ص) در قرآن آمده است:
از خود شما پیامبری به سویتان آمده که رنج کشیدن شما برایش سخت است.
توبه، 128
۲. علاقهمندی زیاد به رشد یافتن:
مربی و معلم خوب کسی است که رشد و ترقی شاگردانش منتهای آرزویش باشد و در این کار سر از پا نشناسد. در ادامه آیه قبل، به عنوان وصف دیگر پیامبر(ص)، چنین میگوید:
او اشتیاق زیادی برای هدایت شما دارد.
۳. مهربانی:
مهربان بودن صفتی قلبی است که لازمه تربیت کردن است. مربی نامهربان راه به جایی نخواهد برد. از اینرو در پایان آیه سابق چنین آمده است:
او نسبت به کسانی که راه حق را پذیرفته و اهل ایمان شدهاند، بسیار مهربان است.
۴. تلاش شبانه روزی:
یک مربی واقعی که دلسوز باشد، شبانه روز در فکر امور مربوط به زیردستان خود بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. زمان برای او مطرح نیست و هر وقت که لازم باشد، وظیفه خود را به جا میآورد. حضرت نوح در شرح وظیفه خود چنین میگوید:
خدایا من شبانه روز مردم را به سوی تو دعوت کردم.
نوح، 5
۵. غمخوار بودن:
در توصیف حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) در آیات متعددی قرآن آمده است که آن قدر غمخوار مردم بودند که به خاطر اصرار آنان بر گمراهیشان آن قدر غمگین میشد که نزدیک بود از بین برود. در سوره شعراء آمده است:
نزدیک است که به خاطر ایمان نیاوردن مردم، به خاطر غم و اندوه خود را هلاک کنی.
شعراء، 3
#ویژگیهای_مربی
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf