آموزش جو باشیم تا تربیت کننده شویم
کسی که گمان کند در کار تربیت
نیاز به آموزش
کسب تجربه
وکسب مهارت
ندارد؛
خراب کاری اش بیش از اصلاح خواهد بود.
آموزش جو باشیم و آموزش پذیر.
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
آموزش تربیتی
همه می گویند ماهی گیری بهتر از ماهی دادن است ولی کمتر عمل می شود.
در #تربیت باید #انگیزه داد و بعد مسیر داد.
وقتی هم نیاز به آموزش بود باید مبنا داد اصل داد نه این که مخاطب را با انبوه اطلاعات مواجه کرد. آسیب دوره های شهیدمطهری این است که اندیشه های ایشان می تواند در چند اصل بیان شود ولی این طور آموزش داده نمی شود سعی داریم همه چیز را به مخاطب بگوییم.
#تربیت
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
در اشتباه ها با عذرخواهی از متربی یا شاگردتان درس فروتنی دهید.
😱نترسید!
پر رو نمی شوند.
😡 بچه ها نسبت به کسی که متکبر است جسارتشان زیادست نه نسبت به فرد متواضع.
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چند #وظیفه برای یک مسئول تشکل(گروه):
📌 با #اخلاق باشد :
یک وظیفه ی رهبر تشکل(یا مربی) ، این است که علاوه بر #الگو بودن در مسایل اخلاقی ، در وجود خود ، یک خود وجودی بیدار ایجاد کند تا نسبت به خود و رسیدگی نسبت به #اخلاق خود، در طول مدت مدیریت تشکل یا گروه ، به خود هشدار دهد. خلاصه تر می توان گفت که ، بایستی رفتار عملی خود را رسیدگی کند تا مبادا دچار #رذائل_اخلاقی گردد.
📌 خود را نسبت به سطح #معنویات اعضا تشکل یا گروه مسئول بداند. نباید اعضا گروه از نظر سطح #ایدئولوژی و #عقاید به حال خود رها شوند.
📌 نسبت به نوع رابطه خود با اعضا یا رابطه بین اعضا بی تفاوت نباشد. همیشه تنظیم کننده سیاست ها و جنس رابطه ها در مجموعه خود باشد و برای داشتن یک مجموعه #روابط_سالم در تشکل و مجموعه ، تمام تلاش خود را انجام دهد.
📌 #رفاقت_بازی را تعطیل یا کمرنگ کند:
از جمله آفت های موجود در گروه ها و تشکل های مذهبی ، انجام امور با ابزار رفاقت است . البته این ابزار شاید در ابتدای راه پاسخگو و حلال مشکلات باشد اما با ایجاد ساختار و ضوابط اجرایی در مجموعه ، بایستی کمرنگ تر شود .
رهبر گروه در صورت تکیه بر این ابزار بایستی منتظر #آفت های آن باشد ، از جمله بی انگیزه شده سایر اعضا ، ایجاد #اختلاف ساختاری در مجموعه ، فراموش شدن اهداف تشکل ، شخص محور شدن مجموعه ، طرفداری و #جناح_بازی و...
لذا اگر به ناچار یک رهبر گروه در آغاز راه از این ابزار استفاده می کند ، بایستی به تدریج با تعریف #ساختار و #ضوابط، از این ابزار کمتر استفاده نماید.
#تشکیلات
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#مسول_فرهنگی
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کادر سازی در تشکل
#کادرسازی به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد.
یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد.
بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟
استاد معماریانی
#تشکیلاتی
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#اولویتهای_فراموش_شده
⚡️از جمله فراموش شده های دینی ما که چندان هم برای همه دلپذیر نیست مسئله خوف است.
✨خوف از بد عاقبتی اگر به شاگردان منتقل نشود تربیت ناقص خواهد ماند.
این حدیث را بخوانید و در آن لحظاتی تدبر کنید.
💫پشت آدمی را می لرزاند...
☀️إذا خرجَ القائمُ عليه السلام خَرجَ مِن هذا الأمرِ مَن كانَ يرى أنّهُ مِن أهلِهِ ، ودخلَ فيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمسِ والقمرِ .
📘 الغيبة للنعماني :ج ۱- ص۳۱۷
☀️امام صادق عليه السلام : زمانى كه قائم عليه السلام قيام كند كسانى كه گمان مى شود از اهل او هستند ، از صف آن حضرت خارج مى شوند و افرادى مثل خورشيد و ماه پرستان به صف او در مى آيند.
💎 برای همین است که فرموده اند زیاد بگو:
رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اخلاص در کارهای فرهنگی
استاد قرائتی:
کارهای خالص را مردم میفهمند. کارهای ریایی را میفهمند. هیأتها را میفهمند که چه کسی خالص است و چه کسی خالص نیست. آخوندها را میفهمند که چه کسی خالص است و چه کسی خالص نیست. خوب مردم میفهمند. نه تنها مردم میفهمند، بچهها هم میفهمند. حالا بچهها خیلی میفهمند
هرچه پاکتر باشیم، قرآن قول داده گفته: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات» اگر اهل ایمان و عمل صالح باشید، «سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/۹۶) «وُد» یعنی مودت. مودت و مهرت در دلها مینشیند. امام حسین برای خدا قیام کرد. بعد از هزار و چهارصد سال یک سال نشد که بگویند امسال محرمش کمرنگ تر از پارسال بود. هر سال هیأتش، دیگش، عزاداریاش، خرجش، بیشتر میشود. مهر امام حسین در دلها مانده است.
#اخلاص
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
غرور آفت تشکیلات
🔸علمای اخلاق میگویند از سنن لایزال الهی، به خاک مالیدن دماغ «مغرور» است. حال اگر فرد یا افرادی که عضو تشکیلاتی هستند یا در زندگی شخصی خود دچار غرور شوند، کار تشکیلات یا زندگی شخصیشان زمین میخورد.
🔸مثالهای بسیاری از به زمین خوردن کار تشکیلات در سطح ملی، محلی و... وجود دارد. عملیات کربلای ۴ یکی از این نمونههاست. فرماندهان جنگ که حساب زیادی روی طرح عملیات، نیروها و تجهیزات تازه خریداری شده کرده بودند، حساب همه چیز را کرده بودند الّا این سنّت الهی. پس افزایش غرور در فرماندهان مساوی با شکست عملیات و وارد شدن خسارات بسیار جانی و مالی شد.
🔸درون یک تشکیلات یا زندگی هم غرور سبب بسته شدن گوش و چشم مغرور شده و سبب میشود تشکیلات یا فرد به هدف خود نرسیده و حتی به عقب برگردد.
🔸تفسیر سوره عصر نیز در این زمینه کاراست: «إنّ الانسان لفی خسر... و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» (همه آدما در زیان هستند... مگر کسانیکه همدیگر را به حق و صبر توصیه میکنند.)
🔸ادم مغرور به توصیه هیچکس گوش نداده و به نشانههایی که پیش از شکست، خدا به انسان نشان میدهد توجه نمیکند. در نتیجه ضرر کرده و دچار خسران میشود. خسران هم در زبان عربی به معنای «زیان در اصل سرمایه» است. یعنی نه تنها سودی نمیکند بلکه فرد مغرور داشتههای فعلی خود را نیز از دست میدهد.
#اخلاق_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🤝| تشکیلاتِ پنهانِ ائمه علیهمالسلام
◀️ امام صادق علیهالسلام در اواخر دوران بنیامیه، شبکهی تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعهی امامت آلعلی علیهالسلام و تبیین درست مسألهی امامت بود، رهبری میکرد؛ شبکهای که در بسیاری از نقاط دوردست کشور مسلمان، به ویژه در نواحی عراق و خراسان، فعالیتهای چشمگیر و ثمربخشی دربارهی مسألهی امامت عهدهدار بود، ولی این تنها یک روی مسأله و بخش ناچیزی از آن است.
◀️ موضوع تشکیلات پنهان در صحنهی زندگی سیاسی امام صادق علیهالسلام و نیز دیگر ائمه علیهمالسلام، از جمله مهمترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهولترین و ابهامآمیزترین فصول این زندگینامهی پرماجراست.
🔸 امام خامنهای - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
#تشکیلات
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
وصیت امام عسکری علیه السلام و نگاهی برای جویندگان حق در مهرورزی به عموم مردم
🔸برای فراز جرو الینا کل موده این ترجمه بهتر است:
همه محبت ها را به ما جلب کنید.
کاری که مسیر فعالیت دغدغه مندان فرهنگی و تشکیلاتی را روشن می کند.
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
به سراغ باید رفت…
هر چقدر که چشم و گوش مخاطب زیر بمباران زبان شما قرار گیرد و با هر قالبی از یک همایش تا یک نشریه وی را خطاب قرار دهید، باز هم مخاطب دوست دارد که دنبال کسی بگردد که بیش از "زبان"، "گوش" باشد. دنبال کسی می گردد که حرفهایش را بشنود و در مورد خواسته هایش با وی بحث نماید.
سنگینی عمده ای که یک #مسئول_فرهنگی باید روی دوش خود احساس نماید، همینجاست. باید گوش شد و شنید تا مخاطب را به حرف آورد و تخلیه کرد. کسی که تخلیه شده باشد مانند فرد گرسنه ای است که غذا می خواهد. حال اگر توی دغدغه مند فرهنگی حرفت را به این فرد گرسنه و تشنه ی حرف جدید تر و بهتر ارائه دهی، قطعا بهتر و بیشتر می پذیرد.
اما برای این به سراغ رفتن یک آمادگی لازم است؛ و آن آمادگی برای سخن گفتن و حرف زدن است
اینبار،زبان ما باید انحصارا در زبان تن خلاصه شود و از دهانمان به گوش مخاطب برد. بنابراین مقدمه به سراغ رفتن، آمادگی برای سخنوری و صحبت کردن است.
مسئول فرهنگی ای که خود توان سخن گویی و سخن وری نداشته باشد احتمال زیاد در مواجهه با کف مجموعه کُمیتش لنگ خواهد زد. به همین دلیل مسئول فرهنگی خود و کسانی که در مجموعه به کار فرهنگی مشغول هستند را باید روزانه و حتی ساعت به ساعت تغذیه فرهنگی نماید.
#تغذیه_فرهنگی
#آسیب_شناسی
#مربی_محور #مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
"ابتکار عمل در برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد فرهنگی"
مؤلفان: محمدعلی زهرهای،علیاکبر رضایی
ناشر: یادآوران
موضوع این کتاب، مباحثی دربارة برنامهریزی استراتژیک در مدیریت فرهنگی و سیاستهای مدیریت فرهنگی است. کتاب حاضر با هدف آموزش کاربردی مدیران فرهنگی در امر مدیریت و برنامهریزی فرهنگی و ارزیابی سازمانهای فرهنگی تدوین شده است. نویسندگان تلاش کردهاند تا ابتدا اصول برنامهریزی و فنون آن را مرور کنند و در ادامه با بیان تاریخچة برنامهریزی در ایران، ذهن خواننده را جهت ورود به مباحث فرهنگی آماده نماید. سپس تعاریفی از فرهنگ و نظریات مرتبط با آن را ذکر کرده و در ادامة فصل انواع فرهنگ، چگونگی پیدایش آن و تأخّر فرهنگی را اشاره کردهاند
#معرفی_کتاب
#مربی_محور #مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فرصتهای فرهنگی را بشناسید
برای کار فرهنگی شناسایی فرصتهای فعلی در شهرها و روستاهای پیرامونی ضروری است.
از سویی، باید روحانیان و طلاب خوش فکر هر منطقه را شناسایی کنیم. باید فردی را که فعالیت سازنده یا همسو با ما انجام میدهد، کمک و حمایت کنیم؛ زیرا موفقیت او، موفقیت جبهه فکری و فرهنگی انقلاب در شهر، و تضعیف جبهه مفسدان است.
نمیتوانیم صرفاً کناری بنشینیم و منتظر تحول فرهنگی در منطقه خومان باشیم. تا خودمان وارد کار و فعالیت نشویم، نباید انتظار تحول فرهنگی و دینی در شهر و منطقه خود را داشته باشیم.
غیر از توجه به سرمایه انسانی حفظ پایگاهها و پاتوق های قدیمی هم مهم و از مصادیق استفاده از فرصت هاست.
حفظ پایگاه های قدیمی و سپس راه اندازی پایگاههای جدید
پایگاه و پاتوق برای فعالیت به راحتی به دست نمیآید و در اختیار ما قرار نمیگیرد.
پس دقت کنیم از همین فرصتها و پایگاههایی که داریم درست استفاده کنیم.
متأسفانه بسیاری از ما از سنگرها و پاتوقهای موجود استفاده شایانی نمیکنیم، و در حفظ آنها کوشا نیستیم، اما همواره درصدد فتح سنگرها و ایجاد پاتوقهای جدیدیم.
این درحالی است که باید پاتوقها و سنگرهایی را که داریم به وضعیت تثبیت شده ای برسانیم و سپس برای ایجاد پاتوقها و فعالیتهای جدید اقدام کنیم.
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تشکیلات هیئتی
🔰 هیئت فقط برای مراسم معنوی نیست؛ بلکه کانونی برای ارتباط مؤمنین است
🔰 پیوند اعضای هیئت شبیه پیوند افراد با امام خودشان است
🔻#روایت_هیئت
🔸 هرچند برای خیلی از مراسمهایی که بهخاطر اهلبیت(ع) تشکیل میشود، از کلمۀ «هیئت» استفاده میشود، ولی باید بین هیئت و جلساتی که برای مراسم معنوی تشکیل میشوند، تفاوتی قائل بشویم.
🔸 مصداق کاملتر هیئت، آن محفل مؤمنانهای است که بهصورت یک «کانون» برای ارتباط بسیار صمیمی و نزدیک بین افراد، شکل پیدا کرده و بهصورت مداوم و فراتر از مناسبتها، موجب میشود که افراد دور هم جمع بشوند. وقتی تلقیِ ما از هیئت، یکچنین کانونی باشد، دیگر بسیاری از مراسمهای معنوی را شاید نتوان هیئت نامید.
🔸 ارتباط بین افراد در یک هیئت، اینقدر رفیقانه و صمیمانه است که افراد، حتی فراتر از یک «تشکیلات» با یکدیگر ارتباط دارند و میتوان گفت که تشکیلات هم کلمۀ ضعیفی برای هیئت است.
🔸 هیئت، پیوندی است بین عدهای از افراد؛ شبیه پیوندی است که افراد با امام خودشان دارند. ارتباط بین امام و امت، چیزی است که آن کسانی که از این ارتباط بهرهمند هستند، مثلاً در توصیف آن میگویند «امام، قلب من است، جان و روح من است...» این ارتباط، حتی چیزی فراتر از ارتباط با پدر و مادر است.
🔸 میدانید بین امام و امت، چه پیوند وثیقی پدید میآید؟ یکی از اصحاب امامصادق(ع) به ایشان گفت: گاهی دلم میگیرد و گاهی شاد میشود اما دلیلش را نمیدانم. حضرت فرمود: این بهخاطر ارتباط قلبیِ تو با امام است، وقتی قلبِ امامت شاد میشود، خودبهخود شاد میشوی و وقتی امام تو محزون میشود، محزون میشوی. (علل الشرائع/۱/۹۴)
🔸 هیئت هم تجلیگاهِ آن شادی یا حزنی است که در قلب امامزمان(عج) پدید آمده است. همین ارتباط قلبی-البته در سطح خودش- بین افراد هیئتی هم شکل میگیرد. حالا میتوانید اسم آن را تشکیلات بگذارید یا میتوانید آن را مثل خانواده در نظر بگیرید؛ البته یک خانوادۀ بزرگ! حتی آن را میتوان فراتر از خانواده، درنظر گرفت.
🔸استاد علیرضا پناهیان
#مربی #تشکیلات
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
⭕️ #آسیب_تشکیلاتی
🔰از اشتباهات بعضی مسئولان تشکل ها، دور بودن از نیروهاست.
مسئول باید از حال نیرویش خبر داشته باشد ؛ مثل برادر های واقعی...
👈 جلسات هفتگی منظم ، هر چند مختصر باشد ، علاج این درد است.
✅اگر ۱۰ دقیقه هم جمع شوید یک چای بخورید و سپس جدا شوید ؛ خیلی بهتر است تا اینکه ۲ هفته یک بار هم را ملاقات کنید.
#مربی #تشکیلات
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیت یعنی:
🔹معرفت،
🔸محبّت،
◇اطاعت
🔺و نصرت
🌈 مردی آسمانی.
💠 قال الصادق علیه السلام:
أَنَّ الدِّینِ وَ أَصْلَ الدِّینِ هُوَ رَجُلٌ وَ ذَلِکَ الرَّجُلُ هُوَ الْیَقِینُ وَ هُوَ الْإِیمَان...
💎 بدان که دین و اصل دین، مردی است و آن مرد همان یقین و ایمان است.
❓❓❓❓❓❓❓❓❓
چند تا مربی تربیتی
و چند تا مدرسه و مسجد
چند تا ولی
می شناسید که تربیت را این گونه ببینند؟
#مربی #تربیت
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf