eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.3هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ت مثل تجربه یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد 🔺تجربه چهـارم🔺 🔹عنوان تجـربه: مسابقه پله پله تا ملاقات خدا 🔸شــرح تجـربه🔸 ✍در این طرح معرفتی،مربی گروه از متربیان می خواهد دویست نکته تربیتی و اخلاقی را از " زیارت عاشورا" "دعای کمیل" ،" دعای ندبه " ویا سایر ادعیه معتبر وارده استخراج کنند و در قالب یک تحقیق ،مقاله،پژوهش، یا نشریه به گروه ارائه نمایند. این طرح می تواند در مناسبت های زمانی خاص مثل ایام محرم جهت استخراج نکات آموزنده از "زیارت عاشورا"، " دعای ندبه"، " دعای کمیل"، ویا مناجات امیر المؤمنین ( ع) و امثال آن اختصاص یابد. برای این قبیل مسابقات ،هم چنین می توان از مخاطب خواست به عنوان مثال یکصد صفت واسم مقدس پروردگار متعال را که در زندگی فردی بیشتر با آن صفات خدا را یاد کرده و بدان نیازمند است از " جوشن کبیر" استخراج کند و در قالب نیایش و دعا و مناجات به گروه ارائه نماید. از دیگر نامهای این قبیل مسابقات می تواند مواردی هم چون " در چشمه یار کمیل"، " عروج تا ملکوت"، "سفربه عالم معنا" و " فلسفه زیارت عاشوراییان" واز این قبیل باشد. 🔸هدف از اجـــراے تجــربه🔸 انس با پروردگار عالمیان ،آشنایی با مضامین عالی دعاهای وارده و معرفت و شناخت مقام بندگی و عبودیت خداوند رحمان در عنفوان جوانی و نوجوانی 🔹نڪته مرتبط تڪمیلے🔹 ✍نیاز به دعا و انس با خداوند متعال، بدون شک یکی از نیازهای فطری نوع بشر است که از اعماق روح آدمی سرچشمه می گیرد و بر این اساس هر چند معرفت انسان، به مضامین دعاها بیشتر باشد لذت او از خلوت با خدا و انس با معبود بیشتر می شود. علی( ع) در نهج البلاغه می فرماید: افراد با ایمان اوقات خود را به سه قسمت تقسیم می کنند و یک قسمت آن را به مناجات وعبادت و دعا اختصاص می دهند. هم چنین " دعا" در مکتب اهل بیت ( ع) قسمتی از معارف بلند اسلام را شامل می شود که آموختن آن بر پیروان این مکتب لازم و ضروری است. علاوه بر این از دیگر فواید انس با دعا و ذکر و یاد خدا، قرار گرفتن در مسیر عبادت و پرستش و طاعت و بندگی است که با انجام طرح هایی هم چون طرح " پله پله تا ملاقات خدا"برگرفته از شعر معروف " از تبتل تا مقامات فنا پله پله تا ملاقات خدا" می توان به آن نائل آمد ، به هر حال یادمان باشد که به قول مولوی : 🔅ذکر حق پاکست و چون پاکی رسید 🔅رخت بر بندد برون آید پلید 🔅می گریزد ضدها از ضدها 🔅شب گریزد چون بر افروزد ضیاء 📚" ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے # تجــربه مربے محــور،مسجــد مدار @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اقدامات مسجد.docx
26.8K
بسته ها و اقدامات پیشنهادی برای ارتباط مسجد و پیرامونی مربی محور، یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
امروز هم طبق روال جمعه ها با انتشار دومین سری از درسنامه های مدون ویژه نوجوانان در سه سطح در خدمت مربیان و مبلیغین گرامی هستیم. ➕سطح۱ : نوجوان ۹ تا ۱۱ سال ➕سطح۲ : نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال ➕سطح۳ :نوجوان ۱۶ تا ۱۸ سال هر هفته برای هر سطح یک درسنامه منتشر خواهد شد. محتوای درسنامه ها شامل: ۱. شروع جلسه(سلام، بسم الله و..) ۲. جذابیت ابتدای جلسه ۳. ارائه قسمتهای اصلی بحث ۴. پیامهای مناسبتی ۵. نتیجه گیری و گریزی به مسائل روز ۶. دعا، نیایش مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671293.pdf
640.3K
درسنامه دوم:زبان کاربردهای مثبت و منفی زبان سطح۱(۹تا۱۱سال) مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671331.pdf
651.1K
درسنامه دوم: عشق و محبت دوستی با خدا سطح۲(۱۲تا۱۵سال) مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671343.pdf
620.3K
درسنامه دوم:بالانس روح ظرفیتهای تکامل معنوی سطح۳(۱۶تا۱۸ سال) مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
هشدار تربیتی 💢 در فضایی آکنده از و موقعیتهای مناسب، متربی را باید نسبت به مسائل جنسی آموزش داد. ⚡️بدون این که حساسیت ایجاد شود. ⚡️بدون این که دستمایه طنز قرار گیرد. ⚡️بدون این که بچه ها آن مطلب را ادامه دهند و صحبتهای درگوشی و بی حیایی متداول شود. ⚡️و بدون آن که خفته ای بیدار شود. 🔍 مثلا باید آنها را گفت: 🔹برای خود حریم خصوصی مثل یک دایره به فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانت قائل شوید و اجازه ندهید کسی به آن نزدیک شود. 🔸همواره فاصله جسمی خود را با دیگران حفظ کنید به خصوص در مکان های شلوغی مثل مترو و ... 🔸اگر کسی قصد "شوخی" در فضای حریم خصوصی شما را داشت به شدت هر چه تمام تر با وی برخورد کنید و عکس العمل سخت نشان دهید. 🔹اگر احساس کردید کسی به شما نظر بد دارد و پیشنهاد زشتی به شما داد حتما پدر و مادرتان را مطلع کنید. 🔹از صمیمی شدن با بزرگترها و غریبه ها پرهیز کنید. 🔸 شوخی های رکیک را تحویل نگیرید، به آن نخندید و با شوخی کننده دوست نشوید. 🔹از عرضه و به رخ کشیدن زیباییها و تیپتان به دیگران بپرهیزید. ... و از خدای متعال بخواهید و از ولیش مدد بطلبید که گرفتار بیماران حیوان صفت نشوید. این نوع تذکرات وظیفه مربیان و اولیای گرامی است. مربی محور؛ یک تجـــــربه متفاوت فــرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
امیرالمومنین عليه السلام: 🔸مردم به تربيتِ نيك نيازمندترند تا به زر و سيم. 📘غررالحكم حدیث ۳۵۹۰ #تربیت_اجتماعی مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
آزمونی برای مربی آنانی که پای درس ما هستند و تحت ما، از مجالس و کلاسهای ما چه به دست می آورند و چه از دست می دهند؟ به این کلام بی نظیر رسول رحمت صلی الله علیه و اله با دقت بنگرید. رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : لا تَجْلِسوا إلاّ عندَ كُلِّ عالِمٍ يَدْعوكُم مِن خَمْسٍ إلى خَمسٍ : مِن الشَّكِّ إلى اليَقينِ ، و مِن الرِّياءِ إلى الإخْلاصِ ، و مِن الرَّغْبَةِ إلى الرَّهبَةِ ، و مِن الكِبْرِ إلى التّواضُعِ ، و مِن الغِشِّ إلى النّصيحَةِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تنها در مجلس عالمى بنشينيد كه شما را از پنج چيز به پنج چيز فرا مى خواند: از شک و دو دلى به يقين، از ريا به اخلاص، از دنيا خواهى به دنيا گريزى، از تكبّر به فروتنى و از ناخالصى به خلوص. بحار الأنوار : ٧٤/١٨٨/١٨. راستي ثمر مجالس و کلاس های ما 🔺یقین، 🔺اخلاص، 🔺 بی رغبتی به دنیا، 🔺تواضع و 🔺 پاک شدن از غل و غش است و یا ناخواسته 🔻شک وتردید در دل شاگرانمان می اندازیم 🔻یا ریاکار و متظاهر بارشان می آوریم 🔻یا با عملکردمان آنها را اهل دنیا می کنیم 🔻یا ایشان را به تکبر می آلاییم 🔻یا آنها را ناخالص و فریبکار می سازیم؟ و یا اساسا به این موارد کاری نداریم و گمان می کنیم با پرداختن به امور دیگر مشغول تربیتیم؟ پناه بر خدا... این روایت ناب، آزمونی است برای مربیان... مـــــربی محـــــور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374595.pdf
309.7K
درمان ارتباط با جنس مخالف در نوجوانان مربےمحور، یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟ بخش ششم(از۱۳) ➕برنامه ریزی برای تأمین نیازهای مادی و معنوی افراد، جامـــع لازم است و تمــــامی برنامه ریزیها، باید درجهت شکوفا کردن ابعاد مثبت شخصیتی هر یک از افراد باشد. برنامه ریزی در هر عبارت است از طراحی برای رسیدن به وضعیت مطلوب و پیش بینی راههای دستیابی به این وضعیت. 👈به عبارت دیگر؛ برنامه ریزی مجموعه اقداماتی است که برای رسیدن به اهداف معینی انجام میگیرد. در حقیقت، برنامه ریزی اقدام نظام یافته ای است که چند هدف ویژه را نشــــانه گرفته است: ّ 🔺راههای مختلف ممکن برای رسیدن به اهداف را تشخیص دهند. 🔺منابع موجود برای رسیدن به اهداف شناسایی شوند و همچنین مســـــیر رسیدن به اهداف در ارتباط با منابع موجود مشخص باشند. 🔺ساماندهی ابزارها برای اجرای برنامه ریزی نهایی را به دست دهد. 🔺فرآیند اجرا در نظر گرفته شده باشد. در برنامه ریزی راهبردی، هدف اصلی، تدوین افق چشم اندازهای تشکل در دراز مدت است. برای این کار لازم است ابتدا اقدامات سه گانه ی زیر را صورت دهیم: ۱. تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تشکل؛ ۲ مدیریت اجرای دقیق برنامه ریزیهای صورت گرفته تا رسیدن به هدف؛ ۳. تدوین و طراحی نظام کنــــترل و ارزشیابی 🔹ابزار برنامه ریزی در برنامه ریزی باید منابع و ابزارها و امکانات موجود را درنظر گرفت و با توجه به آن، برنامه ریزی کرد. البته نباید از این نکته هم غافل بود که اگر برای کار فرهنگی، ابزاری در دسترس نبود، باید آن را کنیم. برای نمونه، هر گروه فرهنگی میتواند برای ارتقای وضعیت دینی خود، برنامه ریزی کند و ابزارهای زیر را بررسی و ساماندهی یا تولید کند. ۱. ابزار لازم برای اَعمال و مراسم شبستانی مسجد(نمازجماعت، مؤذنی، مکبری، دعا، جلسات عزاداری، هیأتهای مذهبی و امثال آن) ۲. ابزار فرهنگی هنری(تئاتر، سرود، تواشیح، خوشنویسی و...) ۳ .ابزار تفریحی ورزشی(اردو، کوهنوری، فوتبال، استخر و...) ۴ .ابزار عاطفی انگیزشی(تنبیه و تشویق، برقراری روابط نزدیک دوستانه، صمیمیت و...) ۵ .ابزار معرفتی(سخنرانی، کتابخوانی، جلسات پرسش و پاسخ و...) ۶ .ابزار پرورشی(دیدار با الگوهای برتر، زیارت مزار شهدا و بزرگان دینی و...) 〰〰〰〰〰〰〰〰 ::قسمتهای قبلی این مبحث:: بخش اول: eitaa.com/morabi_masjed/71 بخش دوم: eitaa.com/morabi_masjed/162 بخش سوم: eitaa.com/morabi_masjed/291 بخش چهارم: eitaa.com/morabi_masjed/454 بخش پنجم: eitaa.com/morabi_masjed/585 مربـــی محـــور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی حدیث دوم: شعار بدون عمل هرگز... •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @morabi_masjed •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
مجاهد فرهنگی مجاهد باشید تا شهید شوید! بسیاری از ما خوب می دانیم که در عصر کنونی ، جهاد فرهنگی کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است شاید سخت تر از جهاد نظامی. اما این را هم خوب میدانیم که در حال جنگ هستیم ، جنگی که دیگر در ان خبری از فشنگ نیست ، در جنگی هستیم که اگر بخواهند کسی را کنند ، او را نا امید می‌کنند، جنگی که دیگر دشمن مقابلت نیست... نا امیدی در لحظه ی کنونی یک تاکتیک جنگی است، تاکتیکی که دشمن آن را به خوبی اجرا می‌کند، به نظر من جریان نفوذ نیز از همین جا تاثیر میگیرد. قصه ی مختص سیاست یا دولت نیست ، نفوذ در همه جا رخ میدهد‌. و به نظر من الان نفوذ در مساجد بیشتر از سیاست اتفاق می افتد. مثال میزنم که شاید خیلی از فعالان مسجدی با آن مواجه بوده اند. عده ای جوان که احساس و دغدغه ی کار فرهنگی داشتند در دور هم جمع شدند و مجموعه ای تشکیل دادند و شروع به فعالیت کردند. مدتی بعد از سوی هیئت امنای مسجد اذیت شدند و هیئت امنا آن هارا نه تنها همراهی نمیکرد ، بلکه در مقابل آن ها ایستادگی میکرد. جوانان که دیگر به جوش آمده بودند تصمیم به ..... ادامه ی داستان بالا ، با تصورات و تفکرات دینی شما کامل میشود. اگر باشید تصمیم به جهاد گرفته و در هر صورتی از کار فرهنگی خود دست بر نمیدارید چرا که جنگ را احساس کردید و نمیتوانید یک جا بنشینید ، چرا که که فرمانده کل قوا ، شمارا افسر جنگ نرم خوانده و روی شما حساب باز کرده ، اما روی دیگر داستان اینگونه به پایان میرسد که جمع شما از هم متلاشی شده و دیگر تصمیم میگیرید کار فرهنگی نکنید... شما از کدام دسته اید؟! هر چه ریشه ی تفکراتی خویش را در تالیفات رشد داده باشید ، در مقابل هجمه ی دشمن واکنشی سخت نشان خواهید داد. به یاد داشته باشید شما یک مجاهد هستید. مجاهد وقت کم می آورد ولی خسته نمیشود. بسیاری تصور میکنند در کار فرهنگی باید حلوا خیرات کرد یا .... آن ها درک نکرده اند که در حال مبارزه هستند ، در حال جهاد هستند. اگر کسی کمی احساس وظیفه کرد مطمئن باشد دیگر برای خوابش هم برنامه دارد. اگر کسی داشت و مسیر حرکتش با اهل بیت هم مسیر بود ، دیگر به زخم زبان های مردم اهمیت نمیدهد. اگر به او فحش دهند ، نا سزا بگوید برایش مهم نیست. برایش رضایت خدا مهم است و لا غیر‌... و این میشود همان چیزی که موجب رضایت خداست.... از حرکت خود نا امید نشوید ، در مقابل سختی ها ایستادگی کنید و وحدت جمعیِ به وجود آورید و آن را حفظ کنید. خود را در میدان جنگ ببینید و جهاد کنید ... آن وقت اگر روزی روزگاری ، بر گذشته ی خویش نگاه کردید ، از خود احساس رضایت خواهید کرد نه شرمساری... شهید چمران: ما هنوز شهادتی بی درد می طلبیم غافل که شهادت را جز به اهل درد نمی دهند... وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ و شما را می آزماییم تا مجاهدان و صابرانتان را بشناسیم و حدیثتان را آشکار کنیم... سوره ی محمد،آیه ۳۱ ✍مصطفی کریمی مربی محور، یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
یک قلپ مدیریت_-1078098886.pdf
9.33M
"یڪ قُلُپ مدیریت" نکاتی برای مدیریت مجموعه های تربیتی و فرهنگی دانلود فایل PDF مربی محور، یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
حلقه اول تشکیلات یک تشکیلات جدید،‌ با فرایند شروع میشود. صحبت با همفکر ترین افراد و وقت گذاشتن برای توجیه تک تک آنها سخت رین مرحله شکل گیری یک تشکیلات است. چرا که اگر به اندازه تعداد انگشتان یک دست آدم تشکیلاتی در حلقه اول جذب شوند می توان امید به فراگیر شدن این تشکیلات را داشت به شرط اینکه کاملا توجیه شده باشند و به مبانی و فلسفه شکل گیری تشکیلات ایمان داشته باشند. پس منظور از بوجود آوردن حلقه اول تشکیلات آن هسته مرکزی است که می خواهند تشکیلاتی را شکل بدهند. در اینجا بهترین نوع ارتباط چهره به چهره و به صورت انفرادی است. حتی داشتن جلسات توجیهی اولیه که بعضا ساعات زیادی به طول می انجامد در این قسمت ضروری است. 👈به طور کل تلاش برای شکل دهی حلقه اولیه نوعی سرمایه گذاری است که هرچقدر هم وقت و انرژی بیشتری برای آن صرف شود،‌ چیزی از دست نرفته است. برقراری رفاقت، حل اختلافات،‌ رفت و آمد به خانه یکدیگر، مهمان کردن یکدیگر(مثل خرید شیرینی)، کمک های درسی به هم دیگر،‌ ارتباط ایمیلی یا پیامکی و… کارهایی است که در شکل دهی ارتباط اولیه در حلقه اول تشکیلات بسیار مؤثر است و به نظر وظیفه اصلی رهبر تشکیلات شناسایی صحیح این حلقه و بوجود آوردن هماهنگی بین آنهاست چرا که ادامه کارهای تشکیلات را می توانند این افراد به سرانجام برسانند. برای همین یکی از وظایف اصلی مدیر،‌ هماهنگی و یکپارچه سازی است. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
حلقه دوم و سوم تشکیلات در فرایند شناسایی افراد برای جذب به عنوان افراد کلیدی برخی هستند که قول اولیه می دهند ولی پایه کار نمی آیند. برخی هستند که دوست دارند بیایند اما فرصت نمی کنند. برخی دیگر دوست دارند از دور صرفا عضوی عادی از تشکیلات باشند. و همین طور می توان افراد را دسته بندی کرد. پس از شکل دهی حلقه اول تشکیلات،‌ حلقه دوم و سوم و… شکل میگیرد. تعریف این حلقه ها هم کاملا بستگی به نظر خود افراد دارد. مثلا حلقه دوم کسانی است که دوست دارند پایه کار بیایند و آدم های قوی هم هستند ولی سرشان در جاهای دیگر شلوغ است و وقت نمی کنند که به این تشکیلات بیایند یا در حرف خیلی جدی و محکم حرف می زنند که من پایه کار هستم و خیلی حضور در تشکیلات مهم است ولی وقت موعود،‌ غیبت خودشان را توجیه می کنند. این افراد اگر بیایند خوب است ولی وقت زیاد گذاشتن برای توجیه اینها پشیمانی به بار خواهد آورد. حلقه سوم هم می توان اعضای عادی تشکیلات را دانست که در جلسات عمومی می آیند و از خروجی های تشکیلات استفاده می کنند ولی مسئولیتی قبول نمی کنند و پای کار نمی آیند. این افراد را می توان در حلقه سوم جای داد و به همین صورت تشکیلات بخشبندی کرد. خوبی این بخش بندی این است که رأس تشکیلات براین اساس متوجه می شود که برای چه کسانی، چه مقدار وقت بگذارد. و وقت گذاشتن برای جذب چه کسانی حکم هدر رفتن وقت را دارد. هر چقدر از حلقه اول به دوم و از دوم به سوم می رویم میزان پایه کار بودن و ایمان افراد به تشکیلات کمتر می شود ولی کمیت آنها بیشتر می شود. مثلا در حلقه اول ممکن است 5 نفر باشند ولی در حلقه سوم200 نفر. نباید اصرار داشت که دائم کمیت حلقه اول را زیاد کرد. چرا که حلقه اول کاملا کیفی است و توجیه کامل باید صورت بگیرد. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
مدیر و گوش شنوا.pdf
126.7K
مدیر و گوش شنوا مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
کار تشکیلاتی.mp3
2.39M
کلیپ صوتی کار تشکیلاتی، اوج اخلاق اجتماعی استاد مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed