eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.3هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671339.pdf
708.1K
درسنامه نهم: حامی حضرت زهرا(س) حامی ولایت سطح۲(۱۲تا۱۵سال) مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671350.pdf
621.3K
درسنامه هشتم: رضایت الهی زندگی بر محور رضایت الهی سطح۳(۱۶تا۱۸ سال) مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه متربیان را به شنیدن مباحث دینی ترغیب کنیم؟ یکی از مشکلات عمده طرح مسائل دینی و اخلاقی در گروه های تربیتی آن است که مخاطبان نوعاً گمان می کنند این مباحث را قبلاً شنیده اند و به قول معروف" گوش شان از این حرف ها پر است". اگر شما به عنوان یک با این مشکل روبرو هستید و اعضای گروه، میل و رغبت کافی برای شنیدن حرف های شما را ندارند نکات ذیل را به دقت مطالعه بفرمایید: 🔹اول آنکه بدانید نوجوانان و جوانان  به طور فطری و بر اساس یک گرایش درونی به آموزه های دینی و اخلاقی علاقه مندند اما حوصله شنیدن مباحث تکراری، خشک، بی روح و کلیشه ای را ندارند، پس مباحث شان را به گونه ای در جمع مطرح کنید که با نیازهای فطری و درونی جمع گره بخورد. 🔹دوم آنکه در مسیر تربیت دینی، مربی باید لزوماً به انجام سه مرحله مهم و اساسی توجه داشته باشد: اول بسترسازی، دوم آموزش و سوم عمل به تکلیف یا همان رفتارسازی. در مرحله بستر سازی مربی باید از قبل و طبق طرحی مدون به آماده سازی مخاطب برای پذیرش آموزه های دینی بپردازد در این مرحله آشنا سازی متربیان با مفاهیم دینی و ضرورت فراگیری آن بسیار حایز اهمیت است. پس از آن نوبت به آموزش می رسد که این مرحله را می توان معادل" تبیین دین" دانست. در این مرحله، مربی سعی می کند به تغییر نگرش افراد بپردازد و به اصطلاح ایمان را در جان و دل آنان وارد نماید. و درنهایت در این دسته بندی آموزشی، مرحله سوم فرآیند تربیت دینی در افراد، عمل کردن به آموزه های دینی یا همان سلوک رفتاری است. بنابراین اگر مربی، قبل از بسترسازی مناسب (در مرحله اول) به آموزش بپردازد و بدون آموزش (مرحله دوم) انتظار عمل کردن را از مخاطب داشته باشد راه به بیراهه رفته است. 🔹وسوم آنکه اگر می خواهید اعضای گروه را برای شنیدن مباحث دینی و اخلاقی ترغیب نمایید لازم است با هدف رغبت انگیزی در مخاطبان، نکات و توصیه های ذیل را در طرح مسائل این چنین به کار ببندید: 🔸شروع بحث با طرح یک سؤال باشد، به گونه ای که مخاطب را به تأمل وادار کند و اهمیت موضوع برایش آشکار شود. 🔸طرح موضوع به شیوه ای جذاب و تازه با بکارگیری ابزارهای هنری یا وسائل کمک آموزشی نوین همچون پاورپوینت و امثال آن، صورت پذیرد. 🔸اعلام دقیق مدت زمان جلسه و تقسیم آن به دو بخش گفتگوی طرفینی و جمع بندی نهایی توسط مربی 🔸تأیید، تشویق و هدایت مباحث اعضای گروه به سمت و سویی که احساس رضایت مندی در جمع حاصل شود. 🔸استفاده از نکات علمی، به روز و جدید در جمع بندی نهایی توسط مربی و یا در خلال صحبت های اعضاء به گونه ای که مخاطب را تشنه شنیدن حرف های پایانی شما نماید. معنای این سخن آن است که اگر بر فرض کسی ادعا کند همه این حرف ها را نشنیده است هنوز در مرحله اول متوقف مانده و لازم است در ادامه به فهم، باور و عمل در این باره دست یابد. مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینے @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6041725650560090277.pdf
913K
نفوذ و تربیت این گزارش تحلیلی، تلاشی است برای شناسایی ساختارها و بسترهای نفوذ دشمن در نهادهای تعلیم و تربیتی کشور مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی کتاب «فرماندهی تربیتی؛ پاسخ به پرسشهای فرماندهان پیرامون فعالیتهای تربیتی بسیج» را روانه بازار کرد. این کتاب در قطع رقعی و در ۶۸ صفحه تهیه و تنظیم شده است. قیمت نسخه مکتوب این کتاب ۵۵۰۰ تومان است. برای تهیه این کتاب میتوانید با معاونت پژوهش و نشر تماس بگیرید. شماره تماس: ۷۶۷۰۲۴۴۵-۰۲۱ #معرفی_کتاب #فرماندهی_تربیتی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_322381495073243290.pdf
1.18M
روشهای تربیتی 🔸فرق اصل و روش 🔹فرق روش و شیوه 🔸دسته بندی روش ها مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟ بخش یازدهم(از۱۳) ➕رفع نیازهای جـوانـان شروع کار فرهنگی باید بر اساس رفع نیازهای جوان باشد. بر این اساس باید ابتدا فهرستی از این نیازها تهیه کنیم: نیازهای عقیدتی، نیازهای تفریحی، نیازهای شغلی، نیازهای خانوادگی و نیازهای جسمی. حال برای برنامه ریزی باید ببینیم کدام یک از آن نیازها براساس اولویت، برطرف شدنی است و این کار را انجام دهیم، سپس برای سال بعد، چند فعالیت را اضافه کنیم و در سه سال آینده آن را به دوازده کار برسانیم. همینطورکه پیش میرویم، نیازهای جوان را آرام آرام برطرف کنیم. اگر برای تأمین تمامی نیازهای جوانان مجموعه، هزینه ی کافی داشته باشیم، میتوانیم همه ی آنها را برآورده کنیم. برای تأمین نیاز جوان، ضمن تعریف قالب و فضای مناسب، لازم است نیروها از نظر استعداد شناسایی شوند یعنی بدانیم هر کس، دارای چه ویژگیها و استعدادهایی است و چگونه حتی اگر میتواند بیشتر و بهتر ایفای نقش کند. جوانی وارد مجموعه شد و به انجام دادن هیچ کاری از برنامه های مجموعه رغبت نداشت، باید بتواند در گوشه ای به بازی ورزشی خود بپردازد. با این طرح، قالبها را به صورت بسته تعریف نکرده ایم و در مجموعه برای هر کس متناسب با توانایی و استعدادش فعالیت و کاری تعریف کردهایم. برای نمونه، فردی که توانایی علمی دارد، ولی از نظر عقیدتی ضعیف است، در مجموعه ی فرهنگی وارد میشود، در این حال او برای بارور کردن رشد علمی افراد آن مجموعه گام برمیدارد و دیگران هم درجهت تقویت عقیدی او حرکت میکنند. این روند، فرایندی دو سویه است که موجب رشد و پیشرفت هر دو طرف میشود. اولویت بندی نیــازها از اساسیترین اصولی که باید در امور فرهنگی به آن توجه کنیم، اولویت بندی نیازها است. 🔸مهمترین نکته این است که هر جوان، نیاز دارد او را به رسمیت بشناسیم و باورش کنیم. در عصر کنونی که عصر فناوری و سرعت است، جوان نیاز دارد تا به مسائل فکری، عاطفی، روانی و شخصیتی او بیشتر توجه کنیم. جوان به اقتضای خصلت غریزی و طبع جوانی، در طلب آگاهی، نشاط، آزادی و زیبایی است. ادامه دارد... 〰〰〰〰〰〰〰〰 ::قسمتهای قبلی این مبحث:: بخش اول: eitaa.com/morabi_masjed/71 بخش دوم: eitaa.com/morabi_masjed/162 بخش سوم: eitaa.com/morabi_masjed/291 بخش چهارم: eitaa.com/morabi_masjed/454 بخش پنجم: eitaa.com/morabi_masjed/585 بخش ششم: eitaa.com/morabi_masjed/779 بخش هفتم: eitaa.com/morabi_masjed/967 بخش هشتم: eitaa.com/morabi_masjed/1128 بخش نهم: eitaa.com/morabi_masjed/1230 بخش دهم: eitaa.com/morabi_masjed/1439 مربـــی محـــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی حدیث پنجم: در انتخاب همکار فرهنگی به ظواهر اکتفا نکنیم... •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @morabi_masjed •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
شرح یک مسئله مهم در کار فرهنگی 👈 منوط دانستن کار تربیتی به پول و امکانات 🔺شرح مسئله: به گمان بعضی از افراد، بدون پول و امکانات جریان فرهنگی حتماً محتوم به شکست خواهد بود و کار کردن با دست خالی و بدون حمایت مسئولان حتی در مخیله ی این افراد نیز نمی گنجد. 🔺پاسخ : اولاً در این خصوص تجربه ثابت کرده است که در مساجد و مجموعه های مدل و موفق کشور، هیچ وقت پول و امکانات حرف اول را نزده است بلکه در این مجموعه ها، پیشرفت کلی جریان کار، بیش از همه، مرهون ایثار، مجاهدت و دلسوزی جوانان پرشور، مومن و انقلابی بوده است. ثانیا برای انجام این کار مهم، ما نیز معتقدیم که در مقابل بودجه های کنگره آمریکا در مقابله با اسلام، نباید به صورت قطره چکانی و کمیته امدادی از فعالیت های فرهنگی_تربیتی جامعه حمایت کرد اما فرض را بر این بگذارید که یک سال بودجه های فرهنگی کشور قطع شود آیا در این صورت، شما حاضرید مجموعه خود را تعطیل کنید و کار فرهنگی نکنید؟ البته حقیقت امر آن است که مسئله بودجه، برای انجام کار فرهنگی، مسئله بسیار مهمی است، تسهیل کننده و تسریع کننده امور است اما اگر پول نبود که نباید کار را متوقف کنیم. بلکه مهم در این خصوص این است که ما بتوانیم با این کار باری از دوش نظام برداریم آن هم به صورت و خودکفا، نه آنکه خدای نکرده، باری بر روی دوش نظام باشیم. بنابراین هنر مربیان و فعالان فرهنگی و تربیتی در مجموعه های مختلف آن است که بتوانند در مدت زمانی کوتاه، مجموعه را به لحاظ نیازهای مادی خودکفاء نماید، تا حدودی به استقلال برساند و بتواند صرف نظر از کمک ها و حمایت های برون تشکلی قادر به ادامه حیات فرهنگی و تربیتی مؤثر و مفید در تشکل متبوعش باشد. مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراقبت از مقام عضو شهید بهشتی آیا ده نفر آدم دور هم با یک اسم و اساسنامه جمع شوند کار تمام است؟ 🔹گاهی می بینیم یک مرتبه در گوشه تشکیلات یک نوع دید پیدا می‌شود، وقتی دنبال می کنیم به یک آقا یا خانمی منتهی می‌شود که او با یک سوءظن و بدگمانی و خودرأیی وارد یک جو پاک تشکیلاتی شده است و اتفاقا اینجور است که هر قدر جو تشکیلات پاک تر باشد، آسیب پذیرتر است و یک مرتبه این آسیب توسعه پیدا می کند. 🔹هریک از ما وظیفه داریم که ضعف های شخصی خود را سخت مراقبت کنیم. یک نفر تا بیرون یک تشکیلات هست، ضعفش شخصی است. وقتی وارد تشکیلات می شود، ضعف شخصی اش همراه با یک نوع امکان سرایت و سوار بر یک مرکب تیزپا و تندرو است. در تشکیلات، گسترش ضعف ها ممکن است خطرناکتر و شدیدتر باشد و به همین دلیل مراقبت از این ضعف های شخصی افراد لازم است. سوءظن ها، بدگمانی ها، بدتفسیرکردن ها، اینها همه از چنین ضعف هایی هستند و باید خیلی مراقبت کنیم. 🔹برای اینکه این ضعف ها تا ضعف شخصی است یک گناه است، ولی وقتی در یک جمع باشد هم گناه مضاعف است و هم عقابِ آن دنیایش مضاعف است. چراکه نتیجه زحمات فراوان انسان های تلاشگر در راه خدا با یک همچنین ضعف هایی به در می‌رود و خبط و ضایع می‌شود و تلاش های انسان در آن دنیا هم به هدر می‌رود. برای ما "عضو" مقام سنگینی است. برای این است که یک وقتی از خودش سوال می کنند و یک وقت از خودش و هزاران نفر دیگر سوال می کنند که چرا اینها را به تباهی کشاندی؟ 🔹ایجاد چنین تشکیلاتی از نعمت های بزرگی است که چنان ساده و آسان هم به ما دست نخواهد داد. خیلی دشوار است و خیلی زحمت دارد و خیلی افت و خیز دارد... ما خیال می کنیم که داشتن یک تشکیلات اسلامی کار آسانی است و کاری ندارد که ده نفر آدم دور هم جمع شوند و یک اسم و اساسنامه، یک نمودار تشکیلاتی و تمام شد! ولی اینطور نیست! 🔹اگر به تجربه های شخصی تان بنگرید می بینید که مشکل بزرگ، داشتنِ یک تشکیلات در درون یک یک ماست! ما به این آسانی ها انسان نمی شویم؛ بر سر راهِ انسان شدنمان صدها عقبه وجود دارد که «فلا اقتحم العقبه» (بلد: 11)! صدها تنگه وجود دارد و تا وقتی که بخواهیم از این تنگه ها عبور کنیم، اولا باید تنگه ها را بشناسیم؛ ثانیا باید توانایی اش را داشته باشیم و تازه از یک تنگه که عبور می کنیم خیال نکنیم که تمام شد، تنگه های سخت تر بر سرِ راهمان است و این تا لحظه ی مرگ انسان هست. 📚شهید بهشتی ـ مجله سروش شماره ۵ ۱۵ تیر ۱۳۶۱ مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🔆 در ایجاد تشکیلات نباید خیلی معطل ماند. #تشکیلات مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
💠 همدلی در کار تیمی 🍀 آدم شدن ما در تحمّل جمع است! 🔸 حضرت(مهدی عج) فرمود: 🔹عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ🔹 یعنی تجمع ما باید قلبی باشد. نه اینکه در تشکیلات، از همدیگر نفرت پیدا کنیم! 🔵 چرا در یک کار جمعی از کوره در برویم، و جمع را به‌هم بزنیم؟ چرا تحمل ما در برابر رفیقمان کم است؟ تحملت را بالا ببر و بگذار این جمع درست بماند و تو در این جمع رشد کنی. مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅چهار پیشنهاد برای حلقه تربیتی در روز عید غدیر خم (بخش اول) عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده تر و مبارک تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل بیت نیست. توجه ویژه به این عید بزرگ و شرح واقعه غدیر و بزرگداشت این روز در مجموعه های تربیای لازم و ضروری است. برگزاری جلسات معرفتی ، برپایی جشن ، برگزاری مسابقات و ... می تواند برای حلقه ها برنامه ریزی شود. در اینجا چند پیشنهاد برای بزرگداشت این روز برای مجموعه های تربیتی ارائه می گردد: 🔷🔹پیشنهاد اول: همواره سادات در بین شیعیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند و به همین علت رسم بر این است که شب عید غدیر و روز عید، مردم به دیدار و دست بوسی سادات و ذریه امیرالمومنین (ع) می روند و ادای احترام به سادات می کنند. این سنت براساس واقعه غدیر وحضور مومنان و حاجیان صحرای غدیر خم و تبریک به امیرمومنان , علی (ع) در لبیک به ندای  پیامبر گرامی اسلام (ص) : من کنت مولا فهذا علی مولا انجام می گردد ؛ و سادات نیز ضمن پذیرائی با شربت و شیرینی و اهدای هدیه ای از میهمانان قدردانی می کنند. انجام این سنت پسندیده توسط اعضای مجموعه و دیدار با سادات بذر محبت و ارادت به خاندان اهل بیت علیهم الاسلام را در دل جوانان و نوجوانان می پروراند. دیدار با امام جماعت و روحانیون محل و مسجد که سید هستند ؛ دیدار با خانواده شهدای سادات و اعضائ مجموعه که از سادات هستند می تواند برای حلقه ها در روز عید غدیر برنامه ریزی شود. قبل از روز عید غدیر در جلسه صالحین واقعه غدیر و آداب عید غدیر را برای حلقه ها تشریح کنید. 🔷🔹پیشنهاد دوم: برگزاری مراسم عقد اخوت در بین اعضاء حلقه. درباره آداب عمل عقد اخوت در این روز نقل شده است: دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن بگذارد و خود صیغه اخوت را چنین بخواند «واخَیتُک فِی‌الله وَصافَیتُک فِی‌اللهِ وصافَحتُک فِی‌اللهِ، وَعاهَدتُ‌الله وَمَلائِکتَهُ وَکتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنبِیاءَهُ، وَالاَئِمَّهِ المَعصومینَ علیهمُ السَّلامُ، عَلی اَنّی اِن کنتُ مِن اَهلِ الجنَّه وَالشَّفاعَه، وَاُذِنَ لی بِاَن اَذخُلَ الجَنَّه لا اَذخُلُها اِلّا وَاَنتَ مَعی» آن گاه آن فرد مؤمن بگوید «قَبِلتُ» پس بگوید «اَسقَطتُ عَنک جَمیعَ حُقوقِ الاُخوَّهِ ما خَلاَ الشَّفاعَهَ وَالدُّعاءَ وَالزِّیارَهَ». برادر دینی تو شدم و با تو صاف و خالص شدم و مصافحه می‌کنم و با تو در راه خدا دست می‌دهم و عهد بستم با خدا و فرشتگان و کتاب‌ها و پیامبرانش و امامان معصوم(ع) بر اینکه همانا اگر من از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه داده شد به من که وارد بهشت شوم، داخل بهشت نگردم مگر اینکه تو با من باشی، سپس برادر مؤمن می‌گوید: قبول کردم و پذیرفتم و ساقط کردم از تو همه حقوق برادری را جز شفاعت و دعا و زیارت را!باید توجه داشت که با اجرای عقد برادری، حقوق برادری در ضمن صیغه مخصوص برادری بر انسان بار می‌شود، در منابع حدیثی، روایات متعددی در زمینه حق مؤمن بر برادر مؤمنش بیان شده که از جمله می‌توان به ثواب دیدار برادران مؤمن، معانقه، یاد کردن آنان، مسرور ساختن آن‌ها، زدودن غم از سینه برادر مؤمن، عیادت و تلاش برای رفع حوائج آن‌ها یاد کرد. برپایی مراسم جشن در شب عید و انجام مراسم عقد اخوت بین اعضائ حلقه با هم و حتی با مربی و سرگروه می تواند از برنامه های عید غدیر باشد. در پایان مراسم جشن هیئت، اعضایی که می خواهند با هم برادر شوند (یا همه اعضاء دست خود راست خود را روی هم بگذارند) و صیغه برادری توسط (ترجیحا) روحانی مسجد یا هیئت خوانده می شود. قبل از برگزاری این مراسم آداب و تکالیفی که بر عهده برادران دینی هست بیان کنید. ادامه دارد... مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
✅چهار پیشنهاد برای حلقه تربیتی در روز عید غدیر خم (بخش دوم) 🔷🔹پیشنهاد سوم:  با اعضای حلقه خود قرار بگذارید در در روز عید برخی از اعمال و آداب این روز را همه اعضاء حلقه اجرا کنند. بسته به سطح حلقه پیشنهاد های زیر را می توانید در جلسات قبل از روز عید مطرح کنید تا اعضاء یک یا چند مورد را انتخاب کنند: 🔹شادی کردن و شاد نمودن مومنین شاد کردن دیگران کار مشکلی نیست با یک لبخند، با یک سلام گرم، با یک شاخه گل یا با یک عدد شکلات 🔹صلوات فرستادن همه ما برای حوائج خود صلوات می فرستیم. صلوات نذر می کنیم و همیشه هم نتیجه گرفته ایم. در روز غدیر صلواتمان را به نیت شادی دل مطهر امیرالمومنین و رسول خدا صلوات الله علیهما بفرستیم.  🔹غسل مخصوص این روز از اعمال خوب و پسندیده ای که در اعیاد به ما امر شده، غسل مخصوص عید می باشد. در این روز قبل از پوشیدن لباس نیکو و بوی خوش استفاده کردن، غسل کنیم. 🔹 روزه گرفتن از عبادات زیبایی است که همه آن را دوست دارند و از عبادات بسیار ساده عید غدیر روزه گرفتن و در نتیجه خودسازی می باشد. 🔹صدقه دادن به نیابت مولا برای سلامتی فرزندشان حضرت مهدی(عج)  🔹زنده کردن جمله مشهور در تمامی دید و بازدیدها «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین-علیهم السلام-» 🔹چراغانی و تزئینات داخل و خارج منزل، مسجد و محله چراغانی و تزیین (داخل و خارج) ولو به یک پوستر، یک پرچم، یک رشته چراغ که از پنچره بیاویزیم نمود عید غدیر را در کوچه و خیابان ظاهر بداریم. 🔹عیادت از بیماران و سالمندان و معلولین عیادت از بیماران، سالمندان، معلولین، به عنوان تبریک عید همراه گل، هدیه، هدیه، شیرینی و . . . عید و غدیر و شادی آن را به دل از پاافتادگان وارد کنیم. 🔹قرائت قرآن و اهدای ثواب آن به روح مطهر امیرالمومنین(ع)  🔹اطعام و افطاری دادن به روزه داران با دانه ای خرما، ظرفی آش، مقداری شیرینی می توانیم روزه داران عید غدیر را افطاری دهیم. 🔹اهدا شیرینی و شکلات و هدیه برای همسایگان و اهل محل با گذاشتن یک میز جلوی در منزل یا مغازه یا شرکت و . . . قرار دادن یک جعبه شیرینی یا چای گرم یا شیر کاکائو داغ روی آن می تواند شادی عید غدیر را برای عابران و همسایه ها و . . . ایجاد کند. به عنوان مثال اعضاء حلقه می توانند با هم قرار بگذارند که در این روز همه شاد باشند و دیگران را هم شاد کنند.به همه لبخند بزنند و با مهربانی با هم رفتار کنند. یا در حلقه جوانان روزه این روز و افطار دسته جمعی یا عیادت از بیماران و آسایشگاه جانبازان می تواند برنامه ریزی گردد. 🔷🔹پیشنهاد چهارم: اگر در بین اعضاء حلقه از سادات هستند حتما ایشان را با نام سید... خطاب کنید، البته نه فقط در این روز. همواره ایشان را سید خطاب کرده و احترام ویژه ای برایشان قائل باشید تا احترام به سادات که نشآت گرفته از احترام به اهل بیت علیهم السلام است برای اعضاء حلقه نهادینه شود. مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شخصیت یک متربی منوط به مربی است ... اگر قرار است شما سرپرستی جمعی را بر عهده بگیرید و آن ها را تربیت کنید و آن ها شما را در جمع خود نپذیرند و شما را به عنوان مربی قبول نمیکنند و با این احتمال که دیگر بزرگتر شده اند و نباید مجموعه ای از کار ها را انجام دهند و شما در نحوه ی مسائل حلقه نا توان شده اید ... به شما راهکاری عملی خواهیم گفت که با رعایت این نکته می توانید جمعی واحد و متحد در جمع خود داشته باشید . بار ها برای شما اتفاق افتاده است که در گروه اگر کسی را بدون پیشوند آقا صدا کنید اون نحوه ی برخورد متفاوتی با کسی که پیشوند اقا برایش می‌گذارید دارد . این گفتن راهی است برای اعتبار بخشی و مهم تر از همه شخصیت دادن به نوجوان در سنی که آن ها فطرتا به آن احتیاج دارند . نکته دقیقاً در این مثال ساده ، واضح و آشکار است ‌. شما با اعتبار دادن به شخصیت فرد و هویت دادن به او می توانید او را به راحتی در مسیر تربیت قرار دهید ‌. متربی در این عصر و در این سن نیازمند شخصیت بخشی از یک فرد معتمد است. اگر دقت کرده باشید نوجوان که معمولا از سن ۱۲ شروع می‌شود و تا سن ۱۷ به پایان می رسد عاشق مسولیت هستند ‌. منتظر آن هستند به آن ها شود ، داده شود و کسب کنند ‌. شما اگر نگاهی به شهدای هشت سال دفاع مقدس بکنید خواهی دید آمار شهدای زیر بیست سال بسیار زیاد تر از بقیه سن ها می باشد و این به یک دلیل است و آن هم به دلیل آن که ، آن ها در جبهه شخصیت می‌گرفتند ، توسط بقیه رزمندگان تحویل گرفته میشدند و به واسطه ی همین اعتبار و اعتمادی که از سوی فرمانده به آن ها میشد به قلب دشمنان میزدند و آن ها را از پای در می اوردند . سه کلمه ی اعتبار ، اعتماد و شخصیت دادن به نوجوان از رموز کار تربیتی است و مسئله ی مهمی است تا جایی که شهید مطهری در یادداشت ها اورده است : ««در تربيت و اخلاق مهمترين اصل براي يک فرد اين است که براي خود اعتبار و شخصيت و حيثيت قائل باشد و مقيد باشد که اعتبار خود را حفظ کند. شما براي اينکه يک بچه را خوب تربيت کنيد بايد به او شخصيت بدهيد که احساس مناعت و شخصيت کند. امان از وقتي که يک فرد احساس کند که اعتبارش را از دست داده است (مثال تاجر)؛ قرآن با کلمه «يا بني آدم‌‌‌‌‌» به يک دنيا ارزش و شخصيت اشاره مي‌‌کند.»» ✍مصطفی کریمی مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ناامیدی،آفت مربی از بدترین اتفاقات عالم برای کسی که دستی در دارد؛ ناامیدی است. این که یک مربی گمان کند که حرفها و توصیه هایش اثر ندارد و بعد مایوس شود اشتباه بزرگی است. در حقیقت این ناامیدی میوه درخت است. 🖌انتظار سریع از تربیت داشتن، نشانه نشناختن امر تربیت است. ⏰ باید توجه داشت که ایجاد تغییر رفتار، فرآیندی زمان بر است. تربیت امری تدریجی است. مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed