هدایت شده از
معرفی کتاب
کتاب "خودسازی و جامعه سازی" از سری تولیدات مهارت و توانایی، خودسازی از منظر اسلام و جوانان و اسلام میباشد که نویسنده آن استاد بزرگوار و صاحب نظر در امور تربیتی ، حجة الاسلام عالم زاده نوری است و توسط موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
در بخشی از این کتاب«جامعهسازی» را به معنای «فعالیت فرهنگی» به کار برده که مراد از فعالیت فرهنگی، هرکاری است که با استفاده از نیروی موجود و تواناییهای بالفعل فرد، با هدف رشد دیگران و ارائه ی خدمات فرهنگی صورت می گیرد که در آن، انسان از ظرفیتهای خودش به نفع دیگران استفاده کرده و به آنان نوعی خدمترسانی فرهنگی میکند.
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مجاهد باشید تا شهید شوید!
بسیاری از ما خوب می دانیم که در عصر کنونی ، جهاد فرهنگی کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است شاید سخت تر از جهاد نظامی.
اما این را هم خوب میدانیم که در حال جنگ هستیم ، جنگی که دیگر در ان خبری از فشنگ نیست ، در جنگی هستیم که اگر بخواهند کسی را از سر راه بردارند، او را نا امید میکنند، جنگی که دیگر دشمن مقابلت نیست...
نا امیدی در لحظه ی کنونی یک تاکتیک جنگی است، تاکتیکی که دشمن آن را به خوبی اجرا میکند، به نظر من جریان نفوذ نیز از همین جا تاثیر میگیرد.
قصه ی #نفوذ مختص سیاست یا دولت نیست ، نفوذ در همه جا رخ میدهد.
و به نظر من الان نفوذ در مساجد بیشتر از سیاست اتفاق می افتد.
مثال میزنم که شاید خیلی از فعالان مسجدی با آن مواجه بوده اند.
عده ای جوان که احساس و دغدغه ی کار فرهنگی داشتند در #مسجد دور هم جمع شدند و مجموعه ای تشکیل دادند و شروع به فعالیت کردند.
مدتی بعد از سوی هیئت امنای مسجد اذیت شدند و هیئت امنا آن هارا نه تنها همراهی نمیکرد ، بلکه در مقابل آن ها ایستادگی میکرد.
جوانان که دیگر به جوش آمده بودند تصمیم به .....
ادامه ی داستان بالا ، با تصورات و تفکرات دینی شما کامل میشود.
اگر #مجاهد باشید تصمیم به جهاد گرفته و در هر صورتی از کار فرهنگی خود دست بر نمیدارید چرا که جنگ را احساس کردید و نمیتوانید یک جا بنشینید ، چرا که که فرمانده کل قوا ، شمارا افسر جنگ نرم خوانده و روی شما حساب باز کرده ، اما روی دیگر داستان اینگونه به پایان میرسد که جمع شما از هم متلاشی شده و دیگر تصمیم میگیرید کار فرهنگی نکنید...
شما از کدام دسته اید؟!
هر چه ریشه ی تفکراتی خویش را در تالیفات رشد داده باشید ، در مقابل هجمه ی دشمن واکنشی سخت نشان خواهید داد.
به یاد داشته باشید شما یک مجاهد هستید.
مجاهد وقت کم می آورد ولی خسته نمیشود.
بسیاری تصور میکنند در کار فرهنگی باید حلوا خیرات کرد یا ....
آن ها درک نکرده اند که در حال مبارزه هستند ، در حال جهاد هستند.
اگر کسی کمی احساس وظیفه کرد مطمئن باشد دیگر برای خوابش هم برنامه دارد.
اگر کسی #دغدغه داشت و مسیر حرکتش با اهل بیت هم مسیر بود ، دیگر به زخم زبان های مردم اهمیت نمیدهد. اگر به او فحش دهند ، نا سزا بگوید برایش مهم نیست.
برایش رضایت خدا مهم است و لا غیر...
و این میشود همان چیزی که موجب رضایت خداست....
از حرکت خود نا امید نشوید ، در مقابل سختی ها ایستادگی کنید و وحدت جمعیِ به وجود آورید و آن را حفظ کنید. خود را در میدان جنگ ببینید و جهاد کنید ...
آن وقت اگر روزی روزگاری ، بر گذشته ی خویش نگاه کردید ، از خود احساس رضایت خواهید کرد نه شرمساری...
شهید چمران:
ما هنوز شهادتی بی درد می طلبیم
غافل که شهادت را جز به اهل درد نمی دهند...
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ
و شما را می آزماییم تا مجاهدان و صابرانتان را بشناسیم و حدیثتان را آشکار کنیم...
سوره ی محمد،آیه ۳۱
✍مصطفی کریمی
#یادداشت
#جهاد_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
درآمدزایی در تشکل های فرهنگی
برای رسیدن به اهداف فرهنگی باید ابزار داشته باشیم :
➕گروه اول ، ابزارهایی هستند که خود ابزارند ، بدون اینکه کارکرد فرهنگی داشته باشند.
➕دومین گروه از ابزارهایی هستند که در نهایت به هدف فرهنگی تبدیل می شوند.
➕گروه سوم ابزارهایی هستند که خود ابزار فرهنگی و نهایی هستند.
@morabi_masjed
برای رسیدن به هریک از این سه ابزار فرهنگی به زیر مجموعه ای به نام پول احتیاج داریم ، اما برای هزینه کردن در کار فرهنگی نباید برای هرکسی که کار فرهنگی کردیم پول دریافت کنیم بلکه باید در جای دیگری غیر از این تشکیلات سرمایه ای بدست آوریم و آن را در کار فرهنگی صرف کنیم.
درآمدزایی در تشکل می تواند هم هدف باشد هم وسیله
اگر درآمد زایی در کار فرهنگی با اصول فرهنگی، اقتصادی، اسلامی باشد، این درآمدزایی هدف هم می تواند داشته باشد.
مسیر تبدیل وسیله فرهنگی به هدف فرهنگی از تولید تا توزیع یک محصول دست خودش باشد و درآمدزایی استمرار داشته باشد.
✅درآمدزایی در تشکل می تواند هم #هدف باشد هم #وسیله.
🔵روش های درآمدزایی:
۱- ایجاد و اخذ مجوزهای اداری برای یک کار درآمدزا( مثل مجوز نشر کتاب)
۲- ایجاد ساختار در کانون یا تشکل( مثل تبدیل محتویات یک سی دی به کتاب)
🔵ضرورت های درآمدزایی :
۱- به ساختار این مجوزها برسیم.
۲ـ زیر بنایی بودن کار یعنی درآمدزایی مستمر باشد.
۳ـ هم نوا و هم خوان با تشکل باشد.
〰〰〰〰〰〰
#تشکیلات
#درآمدزایی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
EmamMoosa1 .pdf
2.23M
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی
#جزوه دین تشکیلاتی۱
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی بزرگانی چون: امام خمینی (ره)، امام خامنه ای (مدظله العالی)، امام موسی صدر، شهید بهشتی و….
«دین تشکیلاتی۱» صحبتی زیبا و تشکیلاتی از امام موسی صدر است که تحت عنوان «ضرورت کار تشکیلاتی در جامعه دینی» آماده دریافت است.
#دین_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز آغاز چهارمین سال شکل گیری مربی محور در بستر پیام رسانهای موبایلی است.
همچنان با قدرت در خدمت شماییم با تیمی که هر روز کامل تر و پخته تر و دغدغه مندتر می شود.
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#سروش
http://sapp.ir/morabi_masjed
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
التماس دعا
کنترل مربی بر گروه تربیتی
#پرسش:
در حلقه دانش آموزان اول دبیرستانی؛ متربیان درحلقه آرام و قرار ندارند، فرصت بیان مطالب به سرگروه را نمی دهند و با خنده، شوخی و صحبت ، تمرکز سرگروه را به هم میزنند، چگونه می توان با آنها ارتباط برقرار کرده و امر و نهی نمود؟
پاسخ:
برای رسیدن به یک روش صحیح ارتباط با نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات کافی دربارة دورة نوجوانی داشته باشید و از نیازها و آرزوهای این دوره آگاه باشید. نوجوانی غالباً به عنوان دورة میان کودکی و بزرگسالی تعریف میشود و به آن دوره انتقال میگویند. یعنی عبور از مرحلهای از رشد به مرحله دیگر، و همانگونه که تغییرات بدنی آرام پیش میرود، نگرشها و رفتارها نیز تغییر مییابد. بعضی از نگرشها که در کودکی اهمیت داشت در این دوره کمتر اهمیت دارد و نوجوان سعی دارد خود را مانند بزرگتر جلوه دهد. اما دراین میان هنوز شور و نشاط کودکی و جنب و جوش بچگی وجود دارد ، و نوجوان آماده بروز عکس العملهای هیجانی و عاطفی است. در این دوره حساسیتها و زودرنجیها بیشتر دیده میشود. خیال پردازی از دیگر ویژگیهای این دوره است و نوجوان احساس میکند واقعیتهای دنیای خارج در عالم خیال قابل دسترسی است. او در دوران بلوغ به مسائلی که آن سوی طبیعت وجود دارد، توجه میکند ومیخواهد پشت پرده را ببیند. از دنیای مادیات بگذرد و جهان آخرت، ایده آلهای اخلاقی ومسائل غیرطبیعی را بشناسد. با این خصوصیاتی که عرض شد، مقداری از پاسخ را میتوانید دریافت کنید. اما به طور خلاصه نکاتی را در مورد سؤال با توجه به مقدمه ، عرض میکنیم:
۱. جنب و جوش و نشاط ، از ویژگیهای نوجوانی است که باید با ملاحظه به آن، نوجوان را در مسیر تربیت و پرورش کرامات اخلاقی قرار داد ، و اگر دیدید فردی در این دوران گوشهگیر و ساکت است، بدانید که حتماً مشکلی دارد و باید به دنبال عوامل و حل مشکل آن برآمد.
۲. برای انتقال مفاهیم اخلاقی و بیان نصایح، از سخنان جذاب و روان و قابل فهم استفاده کنید. شور و نشاط شما برای سخن گفتن و بیان داستانها و حکایتها باید به قدری باشد که نوجوان را به شنیدن آن تحریک کند.
۳. برگزاری برنامههای جذاب و پرتحرک ، مانند: ورزش و اردوهای رزمی و . . . نیروها و هیجانات نهفته در وجود آنها را تخلیه میکند.
۴. صبر و حوصله در مقابل سؤالات و صحبتهای بی جای آنها ، شاه کلید ارتباط شما با نوجوانان است. البته در کنار آن باید دقت کنید که رشته کلام از دست شما خارج نشود. اگر کسی سخنی در بین صحبتهای شماگفت ، بحث را با توجه به کلام او ادامه دهید. مثلاً بگویید: «آقای محمدی ، این نکته مهمی است که اشاره کردید، اما همه ما باید توجه داشته باشیم که . . . . » و بحث خود را دنبال کنید.
۵. با زیاد صحبت کردن و بیان موضوعات خشک مخاطب را خسته نکنید . مقدمه را کوتاه کنید و بحث را مطرح کرده و سپس نتیجه بگیرید.
ونکته آخر: مطالعه و آمادگی قبلی و تقویت ارتباط صمیمی سرگروه با متربیان، میتواند در حل مشکل کارساز باشد.
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf