eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @aghiigh313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ارکان تشکیلات اسلامی 🔸تشکیلات اسلامی دارای چهار رکن است که عبارتند از : "رهبر"، " آدمها"، "هدف" و "نظم". یک تشکیلات منسجم، تنها زمانی شکل میگیرد که این ارکان در کنار یکدیگر جمع شوند. 🔸اساساً حرکت تشکیلاتی"آدمها"، حول یک محور واحد به نام "رهبر" و بر اساس سازوکارهای مشخصی به نام "نظامات" شکل گرفته و در تکاپوی رسیدن به "هدفی" آرمانی و قابل دسترس به جریان میافتد. 🔸هیچ فعالیت جمعیای بدون حضور آدمها شکل نمیگیرد و هیچ جمعی، هویت تشکیلاتی خود را بدست نمیآورد مگر اینکه رهبری داشته باشد که آنان را در مسیر هدفی مشخص، هدایت نموده و "رفتارها"، "اندیشهها" و "قلبها"ی افراد را هم جهت نماید. 🔸آنچه "عمل جمعی" را از "عمل فردی" متمایز میسازد، حضور فیزیکی انسانها در کنار یکدیگر و برای مقصدی واحد است و آنچه "عمل تشکیلاتی" را از "عمل جمعی" متمایز میسازد، قرابت "رفتاری"، "فکری" و "قلبی" آدمهای جمع است که پیوندی خاص میانشان ایجاد نموده و تصویری "هم آهنگ" از آنان ترسیم میکند. واقعیت این است که آنکه در این میان حضور جدی و سرنوشت ساز دارد و به یک "جمع" صورتی منسجم و معنادار بخشیده و از آنان "تشکیلات" میسازد، رهبر است. 📗سیر تربیتی آدم تشکیلاتی مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت اسلامی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مؤمن تشکیلاتی مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ایستگاه کتاب‌ویچ 🔹نوجوانان و جوانانی که هر هفته در نقطه‌ای از شهر تهران طرح جالبی به نام کتاب‌ ویچ اجرا می‌کنند. مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ به سؤال "در حلقه ها چه بگوییم؟" مربیان تربیتی همواره برای طرح مباحث آموزشی در گروه ، با دو سؤال اساسی مواجه اند: 👈اول آنکه "چه بگویند؟ " 👈دوم آنکه "چگونه بگویند؟" در علوم حوزوی از سرفصل های، احکام، اخلاق و اعتقادات با عناوین فقه اصغر، فقه اوسط و فقه اکبر نیز یاد می شود. این سه مقوله در واقع سه شاخه اصلی آموزش شریعت آسمانی اسلام می باشند که بدون شناخت آن، التزام عملی به اسلام ممکن نخواهد بود. بر این اساس تأمل اول پیرامون انتخاب موضوع برای طرح در گروه های تربیتی آن است که بسته پیشنهادی شما برای گروه، حتماً شامل احکام، اخلاق و اعتقادات باشد، اما میزان و نوع آن بستگی دارد به جنسیت، رده سنی و سطوح مختلف متربیان. تأمل دوم در این خصوص به این نکته اشاره دارد که هر چند نظرسنجی و نیاز سنجی از مخاطب یکی از راه های صحیح انتخاب موضوع در جلسات گروه می باشد اما به چند دلیل نمی توان تنها با استناد به آراء متربیان، موضوع جلسه را تعیین کرد. 👈اول آنکه بسیاری از جوانان و نوجوانان تحت تأثیر جو حاکم بر جامعه قرار گرفته و ذائقه شان به نیازهای کاذب گرایش پیدا کرده است،به عنوان مثال در بسیاری از گروه ها، نتایج نظرسنجی پیرامون انتخاب موضوع، حاکی از آن است که متربیان از همه بیشتر به طرح موضوع "ارتباط دختر و پسر" علاقه مندند. این در حالی است که اولاً این مسئله اولویت اول زندگی آنها نبوده و بسیاری از آنها اصلاً با آن مواجه نیستند. ثانیاً در اسلام "روابط دختروپسر" قابلیت طرح را به عنوان یک موضوع آموزشی ندارد بلکه آنچه باید در این خصوص به مخاطب آموزش داد "حریم محرم و نامحرم" است. 👈دوم آن که در بسیاری از موارد اگر مربی نسنجیده به انتخاب موضوع اقدام نماید ممکن است طرح آن موضوع در گروه جنبه آموزشی و ترویجی پیدا کند، مثلاً در قالب معرفی نمادهای شیطان پرستی به این امر گرایش پیدا کنند.  در نهایت تأمل مهم و اساسی آخر پیرامون طرح موضوع در گروه های تربیتی، توجه و دانستن این مطلب است که معارف عموماً به دو شاخه اصلی تقسیم می شوند : دسته اول- معارف رو بنایی از قبیل احکام و سایر دستورات عملی دین مبین اسلام  دسته دوم- معادف زیربنایی  شامل اعتقادات و مسائل مرتبط با جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی. دلیل اینکه بعضی از جوانان به محض ورود به دانشگاه با القاء اولین شبهه در دین شان متزلزل شده و دچار تردید می شوند آن است که اکثر مربیان تربیتی نسل جوان و نوجوان تنها به انتقال و آموزش معارف روبنایی می پردازند و از معارف مهم و اساسی زیربنایی غافل مانده اند. البته لازم به یادآوری است از آنجا که انتقال معارف زیربنایی نیازمند مطالعه زیاد، فهم عمیق و آشنایی با آموزه های دینی است این مهم از عهده بسیاری از افراد بر نمی آید. به هر حال طرح مسائلی همچون: اثبات ولایت فقیه، فلسفه تشکیل حاکمیت اسلامی، مهدویت و آخر الزمان، پاسخگویی به شبهات و امثال آن را می توان در کنار اصول اعتقادات و مبانی اعتقادات و مبانی اعتقادی شیعه در ردیف معارف زیربنایی قرارداد که پرداختن به آن در گروه های تربیتی ضرورت دارد. مـــــربی محـــــور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
کی و چجوری نصیحت کنیم؟ مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
4_5829987928985567844.docx
19.8K
طرح فرهنگی تربیتی هیئت زوارالزهرا(س) طرحی برای یک هیئت تراز انقلاب مربی محور؛نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
✅ما مأمور به انجام وظیفه ایم شاید برای یه سری مربیا، شیطون دامِش رو پهن کنه و بگه: بابا پیامبر هم نتونست یه سری رو آدم کنه، بی خیال شوووو، آدم بشو نیستن!!! کارایِ تو هم بی فایده ست. یعنی تو از پیامبر بالاتری!!! جوابش این دوتا نکته ست: یکی اینکه پیامبر برای همه هدایت رو میخواست نه فقط برای یه عدّه، اونایی که نخواستن، خودشون مقصّر بودن، و الّا پیغمبر برای همه وقت میذاشت. و نکته دیگه این آیه ست (مخصوصا قسمت اول آیه)؛ یعنی ما فقط باید تا جایی که میتونیم خودمون و دیگران رو از این گنداب فسادی که دنیادرو فراگرفته دور کنیم و نجات بدیم: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ " سوره تحریم آیه ۶  ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺸﻰ ﻛﻪ ﻫﻴﺰم ﺁﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ، ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ. ﺑﺮ ﺁﻥ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﻰ ﺧﺸﻦ ﻭ ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮ ﮔﻤﺎﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ، ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ﻧﻤﻰ  ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣأﻣﻮﺭﻧﺪ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ. مربی عزیز: ما مأمور به انجام وظیفه ایم ؛ نه مأمور به نتیجه مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جریان سازی فرهنگی کار فرهنگی‌ اگر به جریان سازی منجر نمی‌شود، چه بسا انجام ندادنش بهتر باشد موضوعی هست که اگر به آن دقت کنید، تمام ابعاد فعالیت فرهنگی را در بر می‌گیرد. به عنوان مقدمه، توجه کنیم به توصیه‌ای که معصومین فرموده‌اند: «واجعل همک هماً واحداً» همت خودت را یک همت قرار بده. امروز استراتژیست‌ها هم تا حدی همین مسئله را فهمیده‌اند که باید تنها یک راهبرد انتخاب شود و انسان بر آن متمرکز شود. «جریان سازی»، مهم‌ترین کاری است که باید مد نظر قرار گیرد و کار فرهنگی‌ای که به جریان سازی منجر نمی‌شود، و چه بسا برخی اوقات انجام ندادنش بهتر باشد. نشود. جریان‌سازی یعنی یک موضوع در حافظه مردم، و در گسترۀ مردم، تداوم بخشیده شود. وقتی این‌چنین بر روی یک موضوع کار شود، ایجاد موج می‌کند و موج به نهاد تبدیل می‌شود و در جامعه نهادینه می‌شود و در بین مردم جا می‌افتد. باید از جریان خوبی که در حال شکل گرفتن است حمایت کنیم تا این جریان به تکامل برسد و سپس به سراغ جریان بعدی برویم. در مقابل ما جبهه دشمن قرار دارد که بدون تلاش برای جریان سازی، دست به عمل نمی‌زنند. باید هماهنگی برای جریا‌ن‌سازی را تکلیف شرعی و اخلاقی خود تلقی کنیم.  باید گفتمان و ادبیات نو ساخته شود چرا که ادبیات نو و جدید، شاخه ای از جریان سازی است. از سوی دیگر باید در شاخه ای دیگر از جریان سازی، شخصیت سازی پردازی هم کنیم. اگر مومنین «با هم» کاری را انجام بدهند، به جریان تبدیل می‌شود و از سوی دیگر تکمیل کردن کار یکدیگر جریان‌سازی است. حجت‌الاسلام پناهیان در اولین نشست سراسری فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (اصحاب عشق) در قم مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
دیدار نوجوانان و جوانان فعال فرهنگی با حجت الاسلام قلی پور امام جمعه بابلسر کاش از این نوع جلسات در ‌شهرهای کوچک و بزرگ بیشتر باشه مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
4_5855116528504013035.pdf
2.8M
آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود نویسنده: اصغر طاهرزاده مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
دست های خالی در کار فرهنگی امام خامنه ای: واقعا امروز مسائل فرهنگی کشور زمین افتاده است. همه خودشان را فرهنگی می‌دانند، همه نسبت به مسائل فرهنگی اظهار شوق و علاقه می‌کنند و آن را در بیانات و اظهاراتشان مهم نشان می‌دهند، اما حقیقتاً کار فرهنگی در کشور، متناسب با پیشرفت و ریشه دواندن انقلاب در جامعه نیست. 🔹ما امروز خیلی کارهای فرهنگی باید می‌کردیم که نکردیم، خیلی برنامه‌ها باید می‌ریختیم که نریختیم و حقیقتاً دستمان از خیلی کارها چه در داخل و چه در خارج کشور خالی است. لذاست که مسائل فرهنگی حقیقتاً در خور این است که به آن، با سعه صدر و اهتمام و دلسوزیِ عمیق و همراه با خِبرگی و کارشناسی رسیدگی بشود. ۱۳۶۸/۱۰/۱۲ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @morabi_masjed •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
#چهل_حدیث_فرهنگی حدیث هشتم: شایسته سالاری در انتخاب همکاران فرهنگی... •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @morabi_masjed •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات و توصیه های مهم و کلیدی استاد پناهیان برای کسانی که علاقمند به کار هستند. مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
تجربه صهیونیستیِ فرهنگی در صفحه اینستاگرام مربی محور بخوانید: https://www.instagram.com/p/BmsTtHulCHS/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1ofmy46wc06xj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عید سعید قربان، عید خانواده شهداست. مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
ایده با هماهنگی با فروشندگان محصولات و خدمات اطراف مسجد و مجموعه خود برای اعضای مسجد و مجموعه تخفیف بگیرید. #ایده مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تربیت مبتنی بر عادت 🔸هنگامی که پیامبر گرامی اسلام به رسالت مبعوث شدند، شعار «مبعوث شدم برای کنار گذاشتن عادات»(بحار، ج ۱۶، ص۲۱۲) را سرلوحه کار خود قرار دادند. تربیت مکانیکی ، انسان کامل بار نمی آورد. تربیت باید انسان کامل بیافریند و همه قوای خلاق انسان را بپروراند و دریچه ذهن او را بر روی مناظر خوشایند و آموزنده جهان باز کند. 🔸باید بدانیم که فرق است بین «پروراندن» و «بار آوردن». بار آوردن مفهومی است که برای پدید آوردن دگرگونیهای معینی که «دیگری» و «دیگران» آن را مد نظر دارند تلقی می شود. یعنی در بار آوردن طبیعت درونی یا اساسا در نظر گرفته نمی شود و یا فرع بر خواسته ها و اهداف بیرونی است. اما در «پروراندن» اصل و بنیاد مایه های و جهت گیری های آن از درون نشات می گیرد و در مفهوم اخیر همچون پرورش دهنده ی گل، گیاهانی را مراقبت می کند تا از گزند آسیب های احتمالی بر حذر بمانند و به طبیعت خویش رشد کنند. از اینجاست که چه بسا میان طبیعت از یک سو و هدف های از پیش تعیین شده بزرگسال(فرهنگ و محیط) از سوی دیگر، ناسازگاری هایی نمایان می شود و کار آموزش و پرورش به صورت ستیز دایمی با طبیعت نوجوان در می آید. 🔸تربیت مبتنی بر عادت ، تنها انسان را در یک بعد از زندگی رشد می دهد و انسان تک ساحتی ساخته می شود نه انسان چند ساحتی. لذا در مواقعی که باید روشی جدید در شیوه رفتاری خود به کار گیرد، توانایی خود را از دست می دهد. چنین انسانی که به یک تربیت عادت کرده باشد توانایی خلاق برای ارتباط کارآمد را ندارد. عادت انفعالی ، جریان رشد و ابتکار را قطع می کند. طبق فرمایش امام علی(ع) : «برترین عبادت ها چیره گی بر عادت است. » (غرر الحکم،ص ۱۷۶) در همین جا باید بگوییم که فرق است میان عادات و ملکه ذهن شدن. در تربیت فعال ، عادت مانع آگاهی و رشد است ولی ملکه عامل پایداری و ثبات و تداوم فضایل اخلاقی است. در ملکه شدن استمرار نیت وجود دارد ولی عادتِ صرف، چنین هوشیاری وجود ندارد. در حقیقت ، حقیقت اشکال عادت در همین است که هرجا پای عادت به میان می آید انتخاب و اختیار و شوق درونی از بین می رود و این رکن اصلی تربیت صحیح است. خیلی از کارها را چون عادت کرده ایم انجام می دهیم. مثلا خواندن نماز در بسیاری از افراد چون عادت است انجام می دهند لذا ارزش ندارد و ملاک سنجش افراد قرار نمی گیرد همان گونه که امام صادق(ع) فرمودند: «به طولانی بودن رکوع و سجود شخص ننگرید، چرا که این عملی است بدان عادت کرده و از ترک آن متوحش می گردد، بلکه به راستگویی و امانت داری او بنگرید.» (اصول کافی، ج ۲، ص ۱۰۵) 🔸اگر بخواهیم با عادت، رفتار دینی را انجام دهیم دیگر از فوایدی که بر آن امر دینی بار است استفاده نمی بریم، اما به غذا خوردن دقت کنید چون هر روز گرسنه می شویم غذا خوردن هم لذت دارد و هم استفاده لازم را از ویتامین های آن می بریم. اگر امور دینی و رفتارهای اجتماعی هم این گونه باشد همیشه لذت می بریم و از انجام آن ها سود می بریم. پس سرگروه محترم این نکته را به ذهن خود بسپارید که نباید یک تربیت را بر حسب عادت به نوجوان یاد بدهید که بسیار مضر است و اصلا فایده ای ندارد و به هیچ وجه موجب رشد او نخواهد شد. مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
4_5976541271211114977.pptx
42.9K
آسیب‌شناسی شیوه‌های انتقال معارف دینی به نوجوانان دوره تربیت مربی موسسه جوانان آستان قدس رضوی مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
🔹تربیت هیأتی و هیأت تربیتی! 🔸در مورد تربیت ناب اسلامی بحث های زیادی شده است.در مورد مبانی و روش ها و راهکارهای آن.اما یکی از مواردی که باید بصورت جدی به آن پرداخت نقش هیأت در تربیت نیروی مومن انقلابی است.کافی است تنها به سیری تاریخی در مورد افراد تربیت شده و اثر گذار بپردازیم از علما تا شهدا که تربیت شده هیأت و مراسم عزاداری امام حسین ع هستند. 🔸هیأت یکی از بهترین مکان ها و قالبها برای تربیت است و هر چه مسئول و منبری و مداح هیأت نگاه تربیتی تر داشته باشد سیر تربیتی صحیح تر و سریع تر رخ میدهد. نمونه ای از اثرات تربیتی در صحنه هیأت مثل رشد اعتماد به نفس و شخصیت با دادن مسئولیت ها به نوجوانان، تقویت روحیه حماسی در اشعار و سینه زنی، تمرین کار تشکیلاتی در اجرای مراسم و... 🔹هیأت تربیتی زمینه ساز تربیت هیأتی است. تربیت هیأتی یعنی تربیت یک انسان در تراز انقلاب حسینی. و زیبا اینجاست که هیأت با توجه به محتوای حماسه حسینی، از هر روحیه و سنی برای تربیت، الگو و نمونه دارد از حر توبه کار تا قاسم نوجوان تا حبیب و زهیر. ✅امید است مجموعه های تربیتی و هیأتی به این ظرفیت بیشتر توجه کنند. مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed