eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
381 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سوالات کاربران 👇👇👇
4_5879746005578027663.ogg
575.5K
❎ نام اهل بیت اصلا در قرآن نیامده است، چطور میشود برای آنها ادعای عصمت کرد؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حسن و قبح عقلی‌است‌یاشرعیحُسْن‌: به‌معنای‌خوبی‌نیکویی،کلمه‌حَسَن‌به معنای‌خوب‌بودن‌«الصدق حَسَنٌ» قُبْح: به‌معنای‌بدی،زشتی،نامطلوب،ناپسند «الکذب قبیحٌ» ⚛حسن و قبح عقلی است یا شرعی؟ حسن و قبح معانی متعددی دارد و اینکه اشاعره و عدلیه با همدیگر اختلاف دارند در کدامیک از این معانی است؟ 1⃣ وقتی‌گفته‌می‌شود مسئله‌ای حسن است و‌مسئله‌ی‌دیگرقبیح است‌منظورمان این است که آن برای انسان کمال و نقص است‌مثلا وقتی گفته‌شود‌علم حسنٌ جهل قبیحٌ نزاع اشاعره اینجا نیست این را همه قبول دارند هر عاقلی می‌فهمد که علم چون کمال است حسن است و جهل چون نقص است قبیح است دعوا که در این معنا نیست حتی سنی‌ها هم این را قبول دارند 2⃣ برخی مسائل ملائم با نفس انسان است ولی برخی از مسائل ملائم با نفس نیست مثل صدای بلبل مناسب نفس است یا صداهای گوشخراش را نفس نمی پسندداینهامورد نزاع اشاعره و عدلیه این هم نیست 3⃣ آنچه مورد اختلاف عدلیه و معتزله است این اعتقاد عدلیه است که عدلیه معتقدندعقلی است و اشاعره معتقدند‌شرعی است آنچه‌موجب مدح فاعل و ذم فاعل شودیعنی فاعل یک فعلی‌را نکوهش‌کند و یا ستایش کند اختلاف بین عدلیه و اشاعره این است که آیا مخلوق در جایگاهی هست که خوبی یا بدی را تشخیص دهد و با تشخیص خوبی و بدی امر کند به انجام آن فعل و برعکس،نزاع اینه که آیا عقل انسان منهای شرع می‌تواند درک کند فلان کار حسن است انجام بده و برعکس؟ ⚛عدلیه:(امامیه‌و‌معتزله)معتقدند: عقل به‌تنهایی منهای شرع(خدا و پیغمبر) خوبی و بدی برخی مسائل نظیر عدل،صدق،شجاعت،علم را درک‌می‌کند خواه خداپرست باشد یا خیر و این مسئله به‌صورت موجبه ی‌جزئیه است ⚛اشاعره معتقدند: عقل خوبی و بدی هیچ مسئله‌ای را درک‌نمی‌کند لذا نیاز به‌شرع هست«الحَسَنُ‌ما‌حسَّنَه‌الشارع،القبیح ما‌قَبَحَهُ‌الشارع»هرآنچه‌‌راخداخوب بداند خوب و هرآنچه‌خدا بد بداند بداست‌عقل توان‌درک‌خوبی و بدیِ افعال را اصلاً نداردلذا حسن و قبح شرعی است ⚛اشکال اشاعره به عدلیه: « اگر عقل همه‌‌مسائل را درک می‌کندپس چه نیاز به‌شریعت داریم؟»اشاعره معتقدندخدا هرکاری‌بخواهد‌می‌کند و مخلوق حق ندارد برای خدا تعیین تکلیف کند«هرچه آن خسرو کندشیرین بُوَد» ⚛پاسخ عدلیه به اشاعره اولا:«دو نوع باید و نباید وجود دارد»۱):باید و نباید عقلی ۲)باید و نبایدشرعی،باید و نباید شرعی چون در آن امر به واجب و نهی از حرام هست در حیطه‌ی مخلوق نبوده چرا که مخلوق نمی‌تواند برای خدا باید و نبایدی تعیین کند فلذا باید و نبایدهایی که به بنده به خدا نسبت می‌دهد عقلی است زیرا عقل با مطالعه و تدبر در کمالات الهی،حکمت الهی و صفات الهی کشف می‌کند خدا باید چنین عمل کند و خلاف این عمل نمی‌کندمثل وقتی می‌گوئیم درخت انار باید انار بدهد بار اضافی بر درخت انار بارنکرده‌ایم زیرا همیشه مشاهده کرده‌ایم درخت انار، انار داده است لذا این باید عقلی و ذاتی و کشف است یجبٌ من الله است یعنی از طرف خداست مخلوق فقط کشف می‌‌کند یجب علی الله نیست تا اشکال ایجاد شود ثانیا:عقل منهای شرع بدی دروغ و خوبی حکمت را درک می‌کند چون مقابل حکمت لغویت است خدا مرتکب لغویت نمی‌شود پس دروغ از خدا صادر نمی‌شود چون کار او حکیمانه است ثالثا:ما که معتقد نیستیم عقل همه‌‌ی مسائل را درک می‌کند بلکه معتقدیم عقل منهای شرع خوبی و زشتی برخی از مسائل را درک می‌کند و ساده‌ترین دلیل‌مان برای این اعتقادمان این است که:هر دیندار و بی دینی درک می‌کند صدق خوب است و کذب بداست ⚛اشکال دیگری که اشاعره بر عدلیه وارد می‌داننداین است که: اگر دروغ قبیح است چرا استثنا خورده چرا برخی مواقع شما دروغ را خوب می‌دانید؟ ⚛پاسخ عدلیه به اشاعره: دروغ همیشه‌دروغ است و قبیح، اما گاهی بخاطر دفع افسد به فاسد برای حفظ‌جان مومن مجوز داریم دروغ بگوئیم‌ ⚛شاهد مثال‌های قرآنی بر حسن و قبح ✨«هل جزاء الاحسان الا الاحسان»«الرحمن/۶۰»یعنی‌جواب خوبی را خوبی دادن این مسئله را خدا مسلم و مفروغ گرفته چرا که عقل مخلوق منهای شرع آن را درک می‌کند لذا خدا در قرآن از بندگان اقرار گرفته است ✨«ام نجعل الذین آمنوا و عمل الصاحات» ۲۸/ص آیامتقین‌مثل‌فجاراند؟عقل منهای شرع حکم می‌کندکه‌یکی‌نیستندلذاحسن‌و قبح‌آن‌عقلی‌است«ان الله یامر بالعدل و الاحسان»این‌آیه‌نیزحسن و قبح‌عقلی است ✨برخی مسائل را خداوندبا وجود اینکه بندگان آنها را درک می‌کنند‌اما با این وجود باز خداوند آنها را به صورت اوامر و نواهی ذکر فرموده این اوامر و نواهی ارشادی و برای تأکید است 🎁نتیجه اینکه: ✅بحث‌حسن و قبح یکی از مباحث مهم دربخش‌صفات الهی‌است ✅ عدلیه(امامیه و عدلیه)معتقدندعقل خوبی و بدی برخی افعال را درک‌می‌کند نه همه اعمال ✅حُسن و قُبح عقلی و حُسن و قُبح شرعی دو نظر در جهان اسلام است و متکلمین مستقل به آن پرداخته‌اند ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹موضوع:شرکت در تجمعات با احتمال مبتلا شدن به کرونا 🌺سوال: حکم رفت و آمد خانوادگی و نیز حضور در مراسمات که در آن احتمال مبتلا شدن به کرونا وجود دارد، چیست؟ 🌹جواب: از وارد شدن به محلی که احتمال عقلائی مبتلا شدن وجود دارد، اجتناب شود مگر اینکه با رعایت نکات بهداشتی، این احتمال منتفی و یا غیر قابل توجه باشد. پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری(www.leader.ir) 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
✅سوالات کاربران 👇👇👇
4_6032660108469602114.ogg
382.4K
❎برای تفسیر قرآن چه کسی بهترین نوع تفسیر‌رو‌ انجام داده؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️پرسش: «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ خَلَقْنٰا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‌». «و از هر چيز يك جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد!». او (سها) مى‌نويسد: آيه فوق مى‌گويد هر چيزى در جهان به صورت زوج وجود دارد، آنگاه اين پرسش را مطرح مى‌كند. آيا فوتون زوج است، آيا زمين زوج است، آيا ماه زوج است. سپس سؤال ديگرى مطرح مى‌كند و مى‌گويد چه ربطى بين زوجيت و عبرت گرفتن وجود دارد. ✍ پاسخ : ابن فارس مى‌گويد: معنى اصيل زوج، چيزى است كه در كنار جز ديگر قرار گيرد از اين لحاظ زن و شوهر را زوج مى‌نامند. ابن‌منظور مى‌گويد: زوج بر خلاف فرد است، سپس مى‌گويد: آسمان و زمين، زمستان و تابستان، شب و روز را زوج مى‌نامند زيرا در كنار يكديگر قرار مى‌گيرند، تا اين كه مى‌گويد هر دو چيزى كه كنار همديگر قرار گيرند، خواه هم شكل باشد. يا متضاد، زوجان ناميده مى‌شوند. با توجه به اين تفسير هر چيزى كه در كنار چيز ديگر قرار گيرد به آنها زوج مى‌نامند. دو چيز گاهى در عالم آفرينش، و گاهى در انديشه و يا زبان مردم زوج ناميده مى‌شوند. بنابر آنچه كه مورد نقض قرار گرفته به نام زمين مقابل آسمان است و هر موضوعى كه فكر كنند خالى از مشابه و ضد نيست، بنابراين هر چيزى زوج است خواه به صورت هم شكلى و خواه به صورت تقابل و تضاد. 🔴آيه علاوه بر اين دو تفسير، تفسير فلسفى دارد كه در جايگاه خود بيان شده است. ثالثاً: نويسنده، جمله «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‌» را چنين تفسير كرده است: شايد شما عبرت بگيريد آنگاه اعتراض مى‌كند چه ربطى بين زوجيت و عبرت گرفتن است. در حالى كه معنى فقره ياد شده «شايد متذكر بشويد» است و مقصود اين است، آنچه كه در جهان امكان است، همه زوج هستند، تنها موجود فرد كه زوج به معنى مماثل و به معنى متضاد ندارد، خدا است. اتفاقاً در روايات معصومان، آيه به نحو روشن تفسير شده است. ✅امام هشتم(ع) مى‌فرمايد: «بمضادّته بين الأشياء عُرف ان لا ضدّ له، بمقارنته بين الأُمور المقترنة عُرف ان لا قرين له؛ تضاد در ميان موجودات دليل بر اين است كه براى خدا ضدى نيست وجود تشابه در اشياء، گواه بر اين است كه براى او مانندى نيست». @javadheidari110
✅سوالات کاربران 👇👇👇
4_5827753287566231405.ogg
706.4K
❎ شیعه معتقد هست که امامان مخصوصا امام علی(ع) فقیرانه زندگی میکردند و مخالف اشرافی گری بودن حالا چرا براشون ایوان طلا درست کردیم؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض» ۳۴ / نساء ✅ در این آیه کریمه اصلا صحبت از برتری، افضلیت، اقدمیت نیست بلکه مردان مدیر، سرپرست و نگهبان، زنان معرفی شده‌اند☂ ✅شاه‌کلید اصلی در پاسخگویی به حقوق زنان این است که می بایست بین تکلیف و حق تفاوت قائل شد. در این آیه پروردگار عالم تکلیفِ قوام، پایه و اساس بودن را بر دوش مرد گذارده است، و این یعنی مرد قوام، پایه،اساس و تکیه‌گاه همسر و فرزندان است🏖 «الرجالُ اهلُ قیامٍ علی نسائِهم» واژه‌ی اهل قیام نشان از تکلیفی دارد که بر دوش مردان گذارده شده است، لذا عاقلانه نیست که زن بگوید چرا تکلیف را از دوش من برداشتی و بر دوش مرد گذاشتی چون این حق زن نبود بلکه یک تکلیف و باری است که خدا دارد روی دوش مردان گذارده است⛱ ✅حال چرا این تکلیف را روی دوش مرد گذاشت ؟ بخاطر تفاوت‌های فیزیکی زن و مرد، تفاوتهای روحی زن و مرد، تفاوتهای عاطفی و احساسی زن و مرد، این تفاوت‌ها قابل کتمان نیست چرا که مدیریت سنخیت دارد با روحیه، وضعیت، فیزیک و جسم مردان، و اینکه پروردگار عالم قوام خانواده را بر عهده‌ی مرد قرار داده است🏔 عین عدالت است.⚖ ✅«باء» در «بما فضل الله» به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری "باء مقابله" است، ما نیز همین نظر را می‌پسندیم. چرا این قوام روی دوش مرد باشه در مقابل چیست این قوام؟ «بما فضل الله بعضهم علی بعض» چون برخی را بر برخی دیگر فضیلت دادیم چرا نفرمود« بما فضل الله الرجال علی النساء» بلکه فرمود«بما فضل الله بعضهم علی بعض»؟ زیرا همانطوری که مردان در این زمینه نسبت به زنان برتری دارند زنان نیز در برخی مواضع بر مردان برتری دارند، چون مردان در این بخش فضیلتی دارند که زنان در این بخش، چنین فضیلتی ندارند؛ حال آن فضیلت چیست؟ فیزیک و روحیه‌ی مردان است که سنخیت با مدیریت، سرپرستی و تکیه‌گاهی دارد🏕 ✅کریمه ی«و بما انفقتم من اموالهم» یکی از علت‌های دیگر را بیان می کند که آن نیز بیان مصداق است و آن عبارتست از«بما انفقتم» مدیریت بر دوش مرد گذارده شده است چون نفقه بر دوش آنان است و در قبال این پول خرج کردن مدیریت نیز بر عهده‌ی او گذارده شده است. ✅البته نباید فراموش کرد که مسئله، مسئله‌ی نوع مردان است و استثنائات ربطی به بحث ما ندارد، لذا برخی مردان که قدرت مدیریت ندارند و یا برخی زنان که قدرت مدیریت دارند مربوط به بحث ما نمی‌شود. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 نشانه تواضع و فروتنی 🔻امام حسن عسكري(علیه‌السلام): مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلي كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ ❗️ يكي از نشانه‌هاي تواضع و فروتني آن است كه به هركس برخورد نمایي، كني و در هنگام ورود به مجلس هر كجا، جا بود بنشيني ـنه آن كه به زور و زحمت براي ديگران جایي را براي خود باز كني-. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۷۲، ح ۹ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
⬅️سوالات کاربران 👇👇👇
4_5915899859159746611.ogg
1.11M
❓آیه ی ۲۲۳ فرموده که زنان شما کشتزارهای شمایند؟!!😳 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
تقیه.ogg
10.89M
🕋 «در محضر قرآن» 👈🏻 موضوع جلسه اول؛ 👈🏻 سخنران؛ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع:کسب درآمد از طریق پایان نامه نویسی پرسش : کسب درآمد از طریق نوشتن پایان نامه برای دیگران چه حکمی دارد؟ پاسخ: مقام معظم رهبری:به طور کلي کيفيت انجام پروژه و تأليف پايان‌نامه تابع قوانين و مقررات مربوطه است؛ اگر طبق مقررات، بايد توسط خود دانشجو تأليف شود، واگذاري آن به ديگرى جايز نيست، همچنان که انجام آن براى ديگرى و کسب درآمد از آن، جايز نيست. آیت الله مکارم شیرازی : کسب در آمد از این طریق جایز نیست (راهنمایی دانشجویان خوب است ولی بجای آنها نوشتن جایز نیست). آيت الله سيستاني: اگر بر خلاف مقررات دانشگاه باشد اصل عمل و پول آن محل اشکال است . آيت الله صافي گلپايگاني: امر مذکور در سؤال، در مواردی که موجب تخلّف از مقررات و معرّفی غیر صالح به‌جای صالح باشد، جایز نیست. پی نوشت: سایت هدانا(https://hadana.ir/) 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش❓ ❓چرا دراسلام دیه بانوان نصف دیه‌ی آقایان است❓ مگه همه‌ی آدما با هم برابر نیستند⁉️ این توهین به زنان نیست⁉️ ✅پاسخ استاد جواد حیدری 1⃣ پاسخ اصلی در این موارد تعبد است چون حکم الهی است، بعلاوه اینکه احکام بر محور نوع تنظیم شده و نه فرد، ‌نوعا مردان مسئولیت سرپرست خانوار را بر عهده دارند، در اسلام زن چنین وظیفه ای ندارد و در صورت عهده دار شدن این مسئولیت لطف می کند.بانوان نباید سرپرست شوند حکم خدا حساب شده است علاوه بر اینکه استثنائات از بحث خارج است لذا باید حاکم دینی و مبلغین، عرف را مطابق حکم دین تبلیغ و اجرا کنند یعنی حاکم شرع و مبلغین باید چشمان بیدار در جامعه باشند که اولویت ها و وظائف جابجا نشود و عرف و سنت ها، قوانین را را به سمت انحرافات تغییر مسیر ندهد. 2⃣ پاسخ عقلی:آنچه منظور اسلام است دنبال کردن برنامه ی اقتصادی هدفمند است. زیرا وقتی یک مرد از دنیا می‌رود ضربه‌ی اقتصادی بیشتری به خانواده وارد می‌گردد لذا این مسئله باید به نفع زن جبران شود یعنی برای مرد دیه‌ی بیشتری می‌گیریم تا زنان در خانواده دچار مشکل اقتصادی نشوند در ثانی این دیه‌ی دریافت شده به زنان داده می‌شود و مورد استفاده زنان قرار می‌گیرد. البته فراموش نکنیم که این یکی از حکمت های حکم دیه است، نه علت تامه لذا اگر تمام زنان هم سرپرست بشوند حکم تغییر نمی‌کند چون ما از تمام مصالح این حکم خبر نداریم. 3⃣ پاسخ نقضی:«اگر دیه بخاطر ارزش است پس باید یک مهندس، دکتر، متخصص، پرفسور به هر علتی اگر لازم شد به آنان دیه پرداخت شود باید دیه‌شان بیش از دیگران باشد چون در جامعه وجهه‌ی بیشتری دارند و حال آن‌که شاهد هستیم چنین مطلبی وجود ندارد بعلاوه اینکه اگر چنین تصوری که شما دارید مبنی بر اینکه ارزش هر فرد به مقدار مالی است که دریافت می‌کند با این وجود می‌بایست ارزش مرد کمتر زن باشدچرا که مرد عهده دار پرداخت نفقه و مهریه،دیه ی عاقله وقتل عمد نیز هست. 4⃣ پاسخ نقلی(ادله‌ی قرآنی)از مسلمات است که ارزش زن و مرد به انسانیت آنهاست«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ..»۹۷نحل «إِنَّ... وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَات»۳۵ احزاب هر کسی عمل صالح انجام دهد زن و مرد ندارد شواهد قرآنی‌فراوان وجود دارد که زن و مرد هر دو انسان هستند و رابطه ی خدا و انسان بر اساس انسانیت است و جنسیت‌بردار نیست؛چرا‌که شعار قرآن این است:«إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ اتقَاکُم»۱۳حجرات ارزش انسان به مرد و زن بودن نیست بلکه ارزش او به میزان تقوایی است که دارد ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
4_5915585927115179787.mp3
4.23M
‍ ❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅ ﷽ 🗃 📯📜 سوال کاربر 👤 با حضور استاد جواد حیدری ─┅═ೋ❅🌼❅ೋ═┅─ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110