eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
380 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
در قسمتی از این حدیث می خوانیم که علی علیه السلام پس از شنیدن اینکه حرمش هتک حرمت میشود با صورت به زمین خورد سپس فرمود : « نَعَمْ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ وَ إِنِ انْتَهَكَتِ الْحُرْمَة »✨9✨احمد بن حنبل از پیشوایان عامی در اين خصوص چنين نقل مي کند: «... إنه سَيَكُونُ بعدي اخْتِلاَفٌ أو أَمْرٍ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ السِّلْمَ فَافْعَلْ ؛ علي بن ابيطالب عليه السلام فرمودند:رسول خدا صلي الله عليه و آله به من فرمودند:به زودي بعد از من اختلاف و درگيري و اتفاقات بدي خواهد افتاد؛در اين زمان؛اگر توانستي که صلح کني؛پس همين کار را بکن{وظيفه تو اين است که اختلاف و جنگ نکني} »✨10✨هيثمي در خصوص سند اين روايت گويد: «رواه عبدالله ورجاله ثقات»✨A✨همان طور که مي بينيد در روايت از «سين» استفاده شده يعني به زودي. رسول خداصلی الله علیه و اله وظيفه اميرمومنان ع را مشخص کرده و بايد در موقعي که حقش را گرفتند ،صبر کند و اختلاف و جنگ نکند.و اميرالمومنين عليه السلام هم دقيقا همين کار را کرد . 💎پيامبر که شجاعتش فوق شجاعت حضرت علي (ع) بود در مواردي در برابر ظلم هايي که مي ديد صبر مي کرد پيامبر (ص) در برابر چشمش سميه را با وضع فجيعي کشتند و از او هم دفاع نکرد آيا شجاعت پيامبر زير سوال رفت؟! آيا مي شود گفت حضرت شجاعت نداشت ؟ آيا شجاعت ايشان از حضرت علي (ع) کمتر بود؟! چرا پيامبر صلي الله عليه و اله هنگام هجرت به مدينه بخاطر اينکه گرفتار مشرکين نشود، حضرت علي عليه السلام را بجاي خود در بسترش خواباند آيا شجاعت حضرت علي عليه السلام از شجاعت پيامبر (ص) بيشتر بود؟ آيا پيامبر (ص) از مشرکين مي ترسيد؟ پس شما هر جوابي را از پيامبر صلي الله عليه و اله بدهيد ما نيز همان جواب را درباره حضرت علي عليه السلام مي دهيم . 💎اهل سنت اصرار دارند كه امّ كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام همسر عمر بوده است؛ اما مي بينيم كه هنگامي كه مغيرة بن شعبه اهانت زشتي به امّ كلثوم كرده و او را با امّ جميل، زنا كار مشهور عرب تشبيه و قياس مي كند، عمر هيچ عكس العملي از خود نشان نمي دهد. ابن خلكان در وفيات الأعيان مي نويسد: «ثم إن أم جميل وافقت عمر بن الخطاب رضي الله عنه بالموسم والمغيرة هناك فقال له عمر أتعرف هذه المرأة يا مغيرة قال نعم هذه أم كلثوم بنت علي فقال له عمر أتتجاهل علي والله ما أظن أبا بكرة كذب عليك وما رأيتك إلا خفت أن أرمي بحجارة من السماء؛ ام جميل (كسي كه سه نفر شهادت دادند مغيره با او زنا كرده است، و به خاطر امتناع شاهد چهارم از شهادت، از حد رهايي يافت) در حج، با عمر همراه شده و مغيره نيز در آن زمان در مكه بود. عمر به مغيره گفت: آيا اين زن را مي شناسي؟ مغيره در پاسخ گفت: آري اين امّ كلثوم دختر علي است! عمر گفت: آيا خودت را به بي خبري مي زني؟ قسم به خدا من گمان مي كنم كه ابوبكرة در باره تو دروغ نگفته است؛ و هر زمان كه تو را مي بينم مي ترسم كه از آسمان سنگي بر سر من فرود آيد!»✨B✨همچنین : هنگامي كه ياران رسول خدا صلي الله عليه وآله به خانه عثمان ريختند و همسر او را زده و انگشتش را قطع كردند، او از همسرش دفاع نكرد. طبري، در تاريخش مي نويسد: « وجاء سودان بن حمران ليضربه فانكبت عليه نائلة ابنة الفرافصة واتقت السيف بيدها فتعمدها ونفح أصابعها فأطن أصابع يدها وولت فغمز أوراكها وقال أنها لكبيرة العجيزة وضرب عثمان فقتله؛ سودان بن حمران آمد تا او را كتك بزند، نائله دختر فرافصه (زن عثمان) خود را بر روي او انداخت، سودان شمشير را گرفت و انگشت او را قطع كرد و سپس دست به پشت او زد و گفت: عجب پشت بزرگي دارد، سپس عثمان را زد و كشت.»o✨آیا سائل و شبهه افکن عثمان را هم بی غیرت میداند؟ اهل تسنن از اين مطلب هر پاسخي دادند، ما نيز همان پاسخ را به آن ها خواهيم داد. ♻️نتیجه: الف) بنابر وظیفه ورسالت دینی حضرت فاطمه سلام الله علیها ، از علی علیه السلام دفاع نمود. ب)با دقت در آنچه ذکر گردید، مشخص مي شود که يک مصلحتي بوده است که پيامبر و معصومين بهتر مي دانستند در این مورد به چه صورت برخورد کنند. 〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️ 📌📌 پ.ن 1️⃣(عیاشی،تفسیر العیاشی،ج2،ص67). 2️⃣(مجلسی،بحار الأنوار،ج30،ص293). 3️⃣(کلینی،الکافی،ج1،ص619). 4️⃣(مجلسی،بحار الانوار،ج10،ص452). 5️⃣(مفید،تصحيح اعتقادات الإمامية، ص:71). 6️⃣(طوسی،التبیان فی تفسیر القرآن، ، ج 2، ص 435، باب حکم التقیة ). 7️⃣ (ابن عساکر،تاريخ مدينة دمشق ، ج 42، ص 470). 8️⃣(الهلالي، سليم بن قيس (متوفاي80هـ)، كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568). 9️⃣ (کلینی،الکافی،ج1،ص282). 🔟(احمد بن حنبل،المسند،ج2،ص106،مسند علی بن ابی طالب). 🅰️(مجمع الزوائد ج 7 ص 234). 🅱️(إبن خلكان،وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج6، ص366). 🅾️(طبري، تاريخ الطبري، ج 2، ص 676) ♨️@javadheidari110
🏴انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی، فیلسوف مجاهد حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان و طلاب معزز تسلیت عرض میکنیم الفاتحه مع الصلوات @javadheidari110
💠پرسش: آیا این مطلب که ،علماء و فقیهان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ،مخالفت می‌کنند ، صحت دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول :در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، علم و عالم با تعابیر مختلف تمجید و تعظیم شده‌اند و عالمان به‌عنوان نگهبانان دین ، جانشینان رسول خدا ، معرفی‌شده و از مردم خواسته‌شده است از آنان تقلید و تبعیت کنند.(1) نکته دوم : توجه در منظومه‌ی روایی اهل‌بیت علیهم‌السلام ،انسان را به این نکته رهنمون می‌کند که : بعضی از عالمان هستند که با تأویلات و برداشت‌های خود درصدد انحراف مردم هستند که از تبعیت و پیروی از آن‌ها منع شده است.مرحوم شیخ حرّ عاملی در وسایل الشیعه بابی را با این عنوان گشوده‌اند :« بَابُ عَدَمِ جَوَازِ تَقْلِيدِ غَيْرِ الْمَعْصُومِ ع فِيمَا يَقُولُ بِرَأْيِهِ وَ فِيمَا لَا يَعْمَلُ فِيهِ بِنَصٍّ عنهم»؛«عدم جواز تقلید از کسی که بارأی و نظر خود و بدون در نظر گرفتن روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام فتوا می‌دهد»(2) نکته سوم :اما در مورد روایاتی که بیانگر مخالفت اهل علم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند : الف ) غالب این روایات دارای ضعف سند می‌باشند و برای تخریب چهره علماء که حافظان و نگهبانان دین و مذهب هستند ،جعل‌شده‌اند. ب ) فارغ از بحث سندی ، این روایات ناظر به علماء سوء و منحرف می‌باشند که در تمام دوران حتی بعد از رسول خدا صلی‌الله علیه و اله بوده‌اند. ج) الفاظ موجود در روایات عام بوده و عالمان دیگر فرقه‌ها و مذاهب را هم که اعتقادی به امام زمان ندارند و یا در شخصیت ایشان دچار انحراف می‌باشند،شامل می‌شود. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 67 2. وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 124 @javadheidari110
.: 🛑سوال سیزدهم:اگر درب خانه آتش زدند باید مسجد هم اتش می گرفت ☑️توضیح : شما شیعیان باور دارید،به حکم حدیث رسول الله تنها دربی که در مسجد رسول الله باز می شد. درب خانه علی است. حال اگر بنابر ادعای شما درب را آتش زده باشند حتما باید مسجد رسول الله نیز آتش می گرفت.درحالیکه هیچ گزارشی از آتش گرفتن مسجد رسول الله در عهد خلافت شیخین نرسیده است. 🔲پاسخ: 🔵خانه دو در داشته است گفته شد که خانه بسیاری از صحابه، یک در خروجی به مسجد داشت که مستقیماً از آن وارد مسجد می‌شدند. پس از گذشت مدتی، خداوند به پیامبرش وحی فرستاد که مسجدت را پاکیزه گردان و توصیه کن که کسی آن‌جا نخوابد و دستور بده تا درهایی که به مسجد باز می‌شوند، مسدود گردند... و هیچ شخص جُنُبی نباید در آن رفت و آمد کند.1🏴داد تا درهای متصل به مسجد بسته شوند، خانه علی(ع) را استثنا کرد، که به دنبال آن، برخی لب به اعتراض گشودند، اما با این پاسخ پیامبر(ص) مواجه شدند: «... بهتر است بدانید که من با نظر شخصی خودم هیچ دری را نبسته و هیچ دری را باز نگذاشته‌ام، بلکه تنها دستوری به من داده شد که از آن اطاعت کردم!»2🏴 در روایتی از امام صادق علیه السلام درباره بسته شدن درهای متصل به مسجد، چنین آمده است: «... دستور بده تا همه درهایی که به مسجد باز می‌شود بسته شود، مگر خانه علی(ع) و مسکن فاطمه(س)...»3🏴درِ دیگری که در نقل‌ها از آن سخن به میان آمده و معروف به «در خانه فاطمه(س)» است، به مسجد النبی(ص) باز نمی‌شد، بلکه به سمت کوچه قرار داشت. ابوهریره گزارش می‌کند: «هنگام ظهر بود که با پیامبر(ص) به بازار قینقاع رفتیم ... پیامبر در فناء خانه فاطمه نشست...»4🏴مقابل خانه قرار دارد.5🏴با توجه به این‌که در نقل دیگری از همین ماجرا گزارش شده است حضرتشان «بر در خانه فاطمه ایستاد»6🏴 می‌توان نتیجه گرفت که این «در» و این «فضای بزرگ پیرامون آن»، درون مسجد قرار نداشت وگرنه ابوهریره باید این‌گونه گزارش می‌کرد که پیامبر(ص) به درون مسجد رفته و در داخل مسجد و مقابل درب خانه فاطمه(س) ایستاد!. حلبي در کتاب سيره به اين مطلب اشاره کرده است: «وجعل لبيت علي كرم الله وجهه باب من الخارج»7🏴 🔵حضرت علی دو خانه داشتند پس از ازدواج امام علی(ع) با حضرت زهرا(س)، پیامبر(ص) از دامادشان خواستند تا برای خود و همسرش خانه‌ای تهیه کند. خانه‌ای که علی(ع) تهیه کرده بود، مقداری با خانه پیامبر(ص) فاصله داشت. پیامبر(ص) دوست داشت که خانه دخترش به او نزدیک‌تر باشد. زهرا(س) خانه حارثه بن نعمان را پیشنهاد کرد. حارثه که از این پیشنهاد آگاه شد، به پیامبر(ص) عرض کرد: من و اموالم در اختیار خدا و پیامبرش هستیم! سپس خانه‌اش را در اختیار علی(ع) و فاطمه(س) قرار داد.8🏴 ❇️نتیجه: اتفاقات رخ داده يا در خانه دوم بوده و يا اينکه از در خارج مسجد بوده است. شبه افکن گفته بود ایشان منکر شهادت دختر رسول الله است لیکن وقتی به همان کتابی که وی آدرس داده مراجعه می کنیم چنین می خوانیم:« ❓روايات و سخناني كه گويندگان در منابر و بعضي از نويسندگان در كتاب هايشان نوشته و گفته اند كه عمر پهلوي فاطمه (سلام الله عليها) را شكسته، به نظر شما درست است؟»مرحوم آيت الله خوئي در پاسخ فرموده است: «اين روايات مشهور و معروف است»9🏴 پناه بر خدا از شر دروغگویان. 🔵محمد جواد حجتی کرمانی می نویسد: «در مورد وفات حضرت زهراء در منابع متقدم و متاخر...وازه وفات به کار رفته است»10🏴 همو کتاب مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی که درباره اثبات شهادت زهراء شهیده نوشته است را «ناکام»در اثبات مدعی ارزیابی میکند(همان) اولاً: وفات كلمه اي است عام كه هم شامل مرگ طبيعي و هم شامل شهادت مي شود؛ زيرا در بسياري از موارد حتي در كتاب هاي معتبر، نسبت به شهادت امام حسين، امير مؤمنان، جعفر طيار عليهم السلام و همچنين در باره خليفه دوم و سوم نيز كلمه وفات به كار رفته است.طبرسي در الإحتجاج مي نويسد:«محمد بن الحنفية بعد وفاة أخيه الحسين صلوات الله عليه»11🏴امير مؤمنان عليه السلام از كلمه «وفات» استفاده شده است:«عن عمرو بن حبشي قال خطبنا الحسن بن علي بعد وفاة علي فقال لقد فارقكم رجل بالأمس لم يسبقه الأولون بعلم....»12🏴 بينيم كه خود آن ها در كتاب هايشان همواره از كلمه «وفات» در باره عمر استفاده كرده اند.
.: بلاذري در انساب الأشراف مي نويسد:«وخطب فاطمة بنت عمر الخطاب رضي الله تعالي عنه، بعد وفاة عمر، وأصدقها مائة ألف....»13🏴 ای کاش عالیجناب کمی مطالعه می فرمود،سپس شهادت بتول عذرا را انکار می کرد. 〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️ ✏️پ.ن: 1⃣(الکافی، ج 5‏، ص 340). 2⃣(احمد بن حنبل، فضائل الصحابه،ج2،ص 581) 3⃣(کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی،ج5،ص 340) 4⃣ (بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، ج 3،ص66) 5⃣(ابومحمد، محمود بن احمد، عمدة القاری، ج 11، ص 239) 6⃣( زاز، احمد بن عمرو، البحر الزخار(مسند بزاز) ج 15، ص 106) 7⃣(السيرة الحلبية،ج3،ص461) 8⃣(ابن سعد، طبقات الكبري، ج 8، ص 18-19) 9⃣(صراط النجاه، ج 3، ص 314) 🔟(حجتی کرمانی،ولای علی پایه وحدت اسلامی،به نقل از:علی لباف،دانشنامه شهادت حضرت زهراء،ص12) 11⃣(الطبرسي الاحتجاج، ج 2، ص 136) 21⃣(إبن أبي شيبة الكوفي، المصنف في الأحاديث والآثار، ج 6 ص 371 و ج 7، ص 4) 31⃣(البلاذري، أنساب الأشراف، ج 2، ص 257)
💠 حدیث روز 💠 💎 خبری خوشحال کننده از رسول مهربانی‌ها 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَنْ سَرَّ مُؤْمِنا فَقَدْ سَرَّنى وَ مَنْ سَرَّنِى فَقَدْ سَرَّاللّهَ ❇️ كسى كه مؤمنى را خوشحال كند، مرا خوشحال نموده و كسى كه مرا خوشحال نمايد، خدا را خوشحال كرده است. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۲۸۷ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
❇️ وحدت در کلام آیت الله مصباح یزدی اما در برابر معاندین و یا کسانی که آن چنان تحت تاثیر تبلیغات اینان قرار گرفته‌اند که یقین کرده‌اند که مذهب‌شان حق و مذهب شیعه باطل است، چه وظیفه‌ای داریم؟ اگر ما در بیان حق و اثبات بطلان مذاهبِ باطل، کوتاهی کنیم به خدا، به پیغمبر صلی الله علیه و آله، به انسانیت، به شهدا، به گذشتگان و به آیندگان خیانت کرده‌ایم. در این صورت ما هم عملا جزء شیاطینی شده‌ایم که راه حق را مسدود می‌کنند. بنابراین ما دو وظیفه داریم؛ یک وظیفه، وظیفه علمی است که باید در فضای علمی و تحقیقی مبانی تشیع را اثبات کنیم؛ چون معتقدیم اسلام حقیقی تشیع است و آنچه که اهل‌بیت علیهم السلام پذیرفته و عمل کرده‌اند همان چیزی است که پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله فرموده‌اند. وظیفه دوم رفتار مناسب داشتن است. پرخاشگری، بی‌ادبی، بی‌احترامی کردن کار صحیحی نیست. این کارها باعث می‌شود که هدف ما به تأخیر بیافتد یا نقض شود. این راهی است که شیطان به انسان نشان می‌دهد و او گمان می‌کند که چنین رفتاری شجاعت است. •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
❇️سوال چهاردم: انکار شهادت حضرت زهرا توسط علمای بزرگ شیعه 💠توضیح : شیخ طوسی از دانشوران شیعی ادعا دارد تمام شیعه شهادت حضرت زهراء را باور دارند.درحالیکه شیخ مفید پذیرش شهادت را برای برخی شیعه میداند. و خوئی دیگر عالم شیعی‌است که شهادت زهراء سلام الله علیها را منکراست.فردی دیگر نیز دردوران معاصر رسما می گویند: وفات زهراء . حال انتساب این سخن به این عالمان درست است یا نه؟ 🔲پاسخ: 📝وقتی معصومان ما شهادت حضرت زهراء را باور دارند برای شیعه فصل الخطاب است. هرکسی با هرمیزان علمیت که باشد سخنش چون مخالف با ماثورات اهل بیت است،قابل قبول نیست. 📝برای روشن شدن مطلب باید عین سخنان ان عالمان را آورد و بررسی نمود چنین برداشتی از سخنان انان درست است یا خیر. در ادامه عین عبارات این اعلام را آورده و به قضاوت می نشینیم. 📍📍سخن شیخ مفید: مفید در کتابش الارشاد می گوید: « در شیعه هستند کسانیکه مى‏گويند فاطمه زهرا پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسرى داشت كه او را در هنگام حاملگى، رسول خدا ص محسن ناميده بود و سقط شد. بنا بر اين فرزندان امير المؤمنين على ع بيست و هشت نفراند سلام اللَّه عليهم اجمعين.» 1💫برای اینکه مراد شیخ مفید مشخص شود باید واژه شیعه را معنا کرد ،سپس با استفاده از کتابهای دیگر مفید و سخنان شاگردانش به تحقیق درباره نظر مفید درباره شهادت زهراء بتول و سقط محسنش پرداخت. مفید در کتاب مهمش «اوائل المقالات» ابتدا شیعه را تعریف کرده و نتیجه میگیرد:« و إذا ثبت ما بيناه بالسمة بالتشيع كما وصفناه وجبت للإمامية و الزيدية الجارودية من بين سائر فرق الأمة لانتظامهم بمعناها » 2💫 پس مشخص می شود که کلمه شیعه علاوه بر امامیه شامل زیدی ها نیز می شود. در نتیجه وقتی شیخ مفید می گوید برخی از شیعیان چنین باوری دارند مشخص میشود که منظورش امامیه است نه اصناف دیگر شیعه چون زیدی و اسماعیلی. شیخ مفید در امالی خودش داستان حمله به خانه زهراء بتول را آورده است 3💫و در کتاب دیگرش نوشته است:«فَرَفَسَها بِرِجلِه وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِابْنٍ اسْمُهُ الْمُحَسِّنُ فَأَسْقَطَتِ الْمُحَسِّنَ مِنْ بَطْنِهَا» 4💫 علاوه بر این اگر شیخ مفید منکر احراق بیت بود چرا شاگردانش چیزی گزارش نکرده و مثل تمام شیعیان جریان شهادت را ذکر کرده‌اند. کراجکی از شاگردان مهم مفید است که در کتابش بارها از استادش نکات علمی نابی را یادآور می شود. وی این حدیث را از رسول الله صلی الله علیه و اله نقل میکند: « مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا» 5💫این سید مرتضی است که در کتابش ابتدا سخنان بزرگان سنی درباره حمله به بیت وحی را ذکر کرده6💫 و بعد می نویسد: «روایاتی که مستفیضه است بل متواتر که فاطمه زهراء برای انکه ان دو نفر بر جنازه‌اش حاضر نشوند وصیت کرد شبانه دفن شود» 7💫سپس می گوید«چه عذری است برای کسیکه خانه زهرائ و علی را آتش زد» 8💫 شیخ طوسی شاگرد دیگر مفید است که می گوید :در سقط محسن هیچ اختلافی بین شیعه نیست9💫اگرآنچه آمدرا نپذیرد باز می توان سخن شیخ را حمل بر تقیه نمود. چه انکه محل زندگی‌اش بغداد بود و در روزگار او شیعه در راحتی نبود. ابن جوزی در اتفاقات سال 398 قمری اشاره می کند شیخ مفید فقیه شیعه بود در آن عصر. در محله کرخ درگیری شدیدی بین شیعه و سنیان شد. می خواستند به مفید تعرض کنند. سپس به دستور امیر لشگر در شب 23 ماه رمضان از بغداد اخراج شد « فراسل أبا عبد الله ابن المعلم فقيه الشيعة بأن يخرج عن البلد ولا يساكنه، ووكل به فخرج في ليلة الأحد لسبع بقين من رمضان.» 10💫دهد در ماه ربیع الاول مفید از بغداد به خاطر درگیریهای شیعیان ومخالفین اخراج شد11💫 مخالفین آنقدر بغض مفید را داشتند که حتی از مرگش خوشحال شدند. خطیب بغدادی می نویسد: « كان أحد الأئمة الضلال هلك به خلق من الناس إلى أن أراح الله المسلمين منه»12💫ابن و شیراز فردی به نام ابن النقیب بزرگ مخالفین نقل می کند که او وقتی خبر وفات مفید را شنید سجده شکر به جا اورد و سپس گفت: « ما أبالي أي وقت مت بعد أن شاهدت موت ابن المعلم»13💫 📍📍 سخن آیت الله خوئی ➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖ 📌📌پ.ن: 1⃣(مفید ،الارشاد،ج1،ص355) 2⃣(مفید،اوائل المقالات،ص37) 3⃣(الأمالي، صص ۴۹ و ۵۰، المجلس السادس‏ حديث ۹) 4⃣(مفید،الاختصاص،ص185) 5⃣(کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص150) 6⃣ (سید مرتضی،الشافی،ج3،ص240) 7⃣(همان،ج4،ص115) 8⃣(همان،ص119) 9⃣( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156). 🔟(ابن جوزی،المنتظم،ج7،ص237) 1⃣1⃣(مرآة الزمان،ج18،ص267) 2⃣1⃣(بتاريخ بغداد،ج4،ص374) 3⃣1⃣(ابن كثير،البداية والنهاية،ج12،ص22) 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
🕉 ⤴️ یوگا ورزش نیست، بلکه عرفان است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
.: ◽️🔻سوال پانزدهم: بنا بر فقه شیعه حضرت زهرا وارث پدرش نیست. 💬توضیح سوال: شيعيان در مذهبشان معتقدند كه زن از زمين و عقار ارث نمي برد، پس چگونه معتقدند كه فدك ارث حضرت زهرا(عليها السلام) است؟ ✴️پاسخ: اگر به رساله هاي عمليّه توجه شود آنچه به مذهب شيعه در اين سوال نسبت داده شده برداشت صحيحي نمي باشد. زيرا شيعه مي گويد زن در زمين و عقار ارث نمي برد، و فرق است ما بين زن و فرزند دختر، آنچه در سوال طرح شده در رابطه با زن و شوهر است نه دختر نسبت به پدر و مادر، اجماع فقها شيعه بر اين است كه اولاد دختر و يا پسر از پدر ارث مي برند. براي اثبات اين مدعي خوب است رساله هاي عمليّه فارسي و يا عربي (مثل الجامع الشرايع) شيعه ملاحظه شود.و متن هر دو مسئله در رساله ها چنين آمده است: 🌱مسأله 2731 از رساله امام خميني(رحمه الله) اگر وارث ميت فقط يكنفر از دسته اول باشد مثلا پدر يا مادر يا يك پسر يا يك دختر باشد، همه مال ميّت به او مي رسد.... و اگر يك پسر و يك دختر باشد مال را سه قسمت مي كنند دو قست را پسر و يك قسمت را دختر مي برد و اگر چند پسر و چند دختر باشند مال را طوري قسمت مي كنند كه هر پسر دو برابر دختر ببرد. 🌱مسأله 2771. اگر مردي بميرد و اولاد نداشته باشد چهار يك مال او را زن و بقيه را ورثه ديگر مي برند و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد هشت يك مال را زن مي برد و بقيه را ورثه ديگر مي برند و زن از همه اموال منقول ارث مي برد ولي از زمين و قيمت آن ارث نمي برد. اين دو مسأله در ميان فقهاء اجماعي است و جاي اختلاف نيست. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
- 👌 آیا برای انجام سجده سهو وضو لازم است ؟ -احتیاط مستحب است با طهارت باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی: و نیز مواردی كه در لباس نمازگزار شرط می‌باشد، در لباس او شرط نیست لکن احتیاط مستحب است.) -بنابر احتیاط واجب با حالت وضو و طهارت باشد. (آیت الله مکارم ) 👌 آیا در انجام سجده سهو رعایت قبله لازم است؟ -بنابر احتیاط مستحب رو به قبله باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله سیستانی) -بنابر احتیاط واجب رو به قبله باشد. (آیت الله مکارم ) 👌 آیا در انجام سجده سهو، رعایت پوشش واجب است؟ -بنابر احتیاط واجب لازم است. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله مکارم) -بنابر احتیاط مستحب لازم است. (آیت الله سیستانی) 👌 آیا در سجده اعضای سجده روی زمین قرار گیرد؟ -احتیاط (مستحب) آن است که تمام‏‎ ‎‏آنچه در سجدۀ نماز واجب است، خصوصاً قرار دادن هفت موضعِ سجده بر زمین، در‏‎ ‎‏سجدۀ سهو مراعات شود، هرچند واجب نبودن چیزی که صدق مسمّای سجده بر آن‏‎ ‎‏توقف ندارد، خالی از قوّت نیست. (حضرت امام) -پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط مستحب، سایر مواضع سجده را به دستوری كه در سجده نماز ذکر شد، بر زمین بگذارد. (آیت الله سیستانی) -گذاردن مواضع سجده بر زمین واجب است. (آیت الله مکارم) 👌 آیا در سجده سهو واجب است پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار دهد؟ -پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی) -باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد. (آیت الله مکارم) 👌 آیا گفتن ذکر در سجده سهو واجب است؟ -گفتن ذكر در سجده سهو واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است كه در آن ذكر بگوید. (حضرت امام، آیه الله سیستانی) -بنابر احتیاط واجب باید ذکر «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ» در سجده سهو گفته شود.(آیه الله مکارم) آدرس: العروة الوثقی مع التعلیقات فصل غایات الوضوء، و کتاب الصلاه، فصل فی القبله، فصل فی ما یستقبل له، و فصل فی الصلوه، فصل فی الستر و الساتر، م9؛ و کتاب الصلاه، سجود السهو، م7، توضیح المسائل مراجع، ج1، م780؛ و م790؛ حضرت امام، تحریرالوسیله، ج1. م5، و مقدمۀ سوم: ستر و ساتر (پوشش و لباس نمازگزار)، م1، امام خامنه ای، اختلاف فتاوی ارسالی سال 99، ، استفتای خصوصی، سایت، شمارۀ ۸۸۵۵۶۱، تاریخ استفتا: ۳۱خرداد۱۳۹۷.آیه الله سیستانی، توضیح المسائل جامع م1524و1525.توضيح المسائل آقای مکارم مساله1106؛ و سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45603&mid=258370 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
⁉️ آیا یک فرد سنی مذهب که به قرآن و دین عمل می کند و گناه نمی کند خوب هست یا یک شیعه ای که مقید به اعمال دینی نیست و گناه کار است؟ آیا هر دو جهنمی هستند؟ 🔰 اولا مقایسه این دو مطلب با هم صحیح نیست بلکه این ها دو مطلب جدا هستند. ✍️ مثل این است که از شما سوال کنند یک خودرو کهنه و قدیمی خوب هست یا یک خودرو نو و تمیزی که یکی از چهار چرخش نباشد!! خب مُسلَّم است مهمترین کار خودرو این است که ما را به مقصد برساند حال خودروی که نو باشد اما نتواند حرکت کند به هیچ دردی نمی خورد. 👈 و کسی که سنی مذهب باشد به اعتقاد ما ارکان دینش ناقص است چرا که از مهمترین ارکان آن که امامت باشد را ندارد. و شیعه ای که ارکان دینش کامل است اما چون عملی نداشته است و گنه کار بوده لذا بخاطر اعمال ناپسند خود مجازات خواهد شد. 📌 حال بحث به اینجا می رسد که پس همه ی سنی ها به دلیل این که ارکان مذهبشان ناقص است جهنمی می شوند!! ؟؟ ✅ پاسخ منفی است. در این مورد آنها به دو گروه تقسیم می شوند: 1️⃣ گروه اول: کسانی که جزء مستضعفین فکری و فرهنگی بوده اند که حقیقت برای آنها روشن نشده است که اینها مطمئنا جهنمی نخواهند بود و طبق آیات 97 تا 99 سوره نساء اهل نجات خواهند بود. و به اعتقاد ما اکثر اهل تسنن از همین قشر هستند. 2️⃣ گروه دوم: کسانی که حق به آنها رسیده است و از روی لجاجت و عناد حق را قبول نمی کنند که هیچ یک از اعمالشان به دردشان نخواهد خورد و رستگار نخواهند بود. 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
*⃣سوال شانزدهم: آیاعلی علیه السلام فاطمه را آزرده است 🗓توضیح سوال: در کتباهای مهم شیعه علل الشرایع و امالی شیخ صدوق، و کتاب حدیثی سنیان ، صحیح بخاری،آمده است که: رسول الله فرمود:هرکسی فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است.وقتی ابتدای این روایت را می خوانیم مشخص میشود،علی علیه السلام به خواستگاری دختر ابوجهل رفته بود وقتی فاطمه زهراء شنید ناراحت شد،به پیامبر شکایت کرد و رسول الله ان حدیث را فرمودند.درنتیجه مصداق این حدیث شامل علی بن ابی طالب نیز می شود. 🖌پاسخ: ✳️روایت علل الشرایع: شیخ صدوق روایت طولانی را اورده است که در آن داستان خواستگاری حضرت علی از دختر ابوجهل امده است رسول الله وقتی چنین شنید فرمود: «... پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فاطمه را ديد كه خواب به چشمش نمى‏رود و آرام و قرار ندارد، به او گفت: دخترم برخيز و او برخاست .... تا اينكه نزد على عليه السّلام رسيدند، پيامبر پاى خود را روى پاى على گذاشت و او را بيدار كرده و گفت: برخيز اى ابو تراب كه دل آرامى را بى‏قرار ساخته‏اى. ... . پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله گفت: اى على! آيا نمى‏دانى كه فاطمه پاره تن من است و من از او هستم؟ هر كس او را اذيّت كند مرا اذيّت كرده و هر كس مرا اذيّت كند خدا را اذيّت كرده‏» (صدوق،علل الشرایع،ج1،ص185). در تحلیل این روایت چند نکته قابل دقت است. 1✳️در سلسله راویان آن ابن ابی مقدام است که مرحوم علامه حلی (ره) می فرماید : ضعیف جدا. هم چنین آقای زیاد بن عبد الله، مجهول است. 2✳️ابتدای روایت چنین آمده است: « یک انسان پست و شقی از اشقیا، خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمد و گفت..» وقتي آقایان این این مطلب را نمی آورند، قلب انسان به درد می آید. نمی دانیم که این کار، نفاق است یا مرض ! امام علی به رسول الله پاسخ می دهد: « ٌّ وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً مَا كَانَ مِنِّي مِمَّا بَلَغَهَا شَيْ‏ءٌ وَ لَا حَدَّثَتْ بِهَا نَفْسِي فَقَالَ النَّبِيُّ صَدَقْتَ وَ صَدَقَتْ فَفَرِحَتْ فَاطِمَةُ ع بِذَلِك‏؛ سوگند به كسى كه تو را به حقّ به پيامبرى برگزيد آنچه به او رسيده، هرگز از من واقع نشده است و حتى فكر آن را هم به خود راه نداده‏ام. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: راست گفتى، راست گفتى. پس فاطمه عليها السّلام خوشحال شد و تبسّمى كرد، به طورى كه دندان‏هايش ديده شد» 3✳️شقی از اشقیا خبر می دهد که حضرت امیر (علیه السلام) به خواستگاری دختر ابوجهل رفته. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) خودشان می دانند که قضیه چیست ؛ اما برای این که به مردم ثابت کنند که این قضیه دروغ است و برای دیگران روشن شود که بعد ها انسان های مریض این ماجرا را ملاکی علیه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) یا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) قرار ندهند ! شاهد این پاسخ این فراز از روایت است. عمر و ابابکر شاهد این ماجرا بودند پس از حضرت علی پاسخ رسول الله را داد اندو گفتند « فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ إِنَّهُ لَعَجَبٌ لِحِينِهِ مَا دَعَاهُ إِلَى مَا دَعَانَا هَذِهِ السَّاعَة؛ پس يكى از آن دو نفر به رفيقش گفت: جاى تعجّب است، ما را در اين وقت براى چه خواسته بود؟» 4✳️در قسمت دیگری از این حدیث می خوانیم که وقتی ان دو نفر به اصرار زیاد به عیادت زهراء علیها السلام امدند به انها فرمودند: « وقتى چشم آنها به فاطمه افتاد، به او سلام كردند و او جواب سلام نداد و صورت خود را برگردانيد... فاطمه گفت: من هرگز با شما حتى يك كلمه سخن نمى‏گويم تا وقتى كه با پدرم ملاقات كنم و از شما و كارهايى كه در باره من كرديد به او شكايت كنم... سپس گفت: خدايا من تو را گواه مى‏گيرم و اى كسانى كه در اينجا حضور داريد شما هم گواه باشيد كه اين دو نفر مرا در زندگى و در حال مرگ اذيّت كردند ‏» ⭕️روایت امالی شیخ صدوق در کتاب دیگرش چنین نوشته است :« َ... أَنَّهُ ع أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ ابْنَةَ أَبِي جَهْلٍ عَلَى فَاطِمَة؛ علی تصمیم داشت با دختر ابوجهل ازدواج کند» (شیخ صدوق،الامالی،ص104) وقتی روایت را کامل می خوانیم متوجه می شویم این عبارت باور دشمنان اهل بیت است و تهمتی است به مولای متقیان. امام صادق به صالح بن علقمه می فرماید دشمنان انبیا به انها تهمتهای زیادی زدند. همچنین به علی بن ابی طالب تهمت زدند که یکی از ان تهمتها خواستگاری ایشان از دختر ابوجهل بود « .. أَ لَمْ يَنْسُبُوا سَيِّدَ الْأَوْصِيَاءِ ع إِلَى أَنَّهُ كَانَ يَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمُلْكَ ... أَ لَمْ يَنْسُبُوهُ إِلَى أَنَّهُ ع أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ ابْنَةَ أَبِي جَهْلٍ عَلَى فَاطِمَةَ ع وَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ شَكَاهُ عَلَى الْمِنْبَرِ..» (همان). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
☢️ ⤴️ جذب،مُرَوِج نفی تلاش . 🔺 . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🍁🍃سوال هفدهم: چرا حضرت علی علیه اسلام انتقام نگرفت؟ 💫توضیح سوال: اگر می گویید علی بن ابی طالب قبل از خلافتش قدرت نداشت،چرا پس از خلافتش از قاتلان همسرش انتقام نگرفت؟ همین عمل مولی علی علیه السلام نشان از دروغ بودن شهادت زهراء سلام الله علیها دارد ✨پاسخ: 1⃣امام علی علیه السلام، معصوم بوده و هر فعل و تصمیم ایشان عین صواب و درستی است و باید در برابر هر گونه تصمیم از طرف امام معصوم تسلیم بود. 2⃣حضرت علي علیه السلام، يار و همراهي براي قيام يا انتقام نداشتند. روزي اشعث بن قيس گفت: يا علي! چرا شمشير نکشيدي؟ علي(علیه السلام) به او فرمود: همه اهل بدر و پيش کسوتان مهاجر و انصار را به کمک خواستم ولي از آن همه مسلمان فقط چهار نفر پاسخ مثبت دادند: سلمان، ابوذر، مقداد و زبير و از اهل بيت خودم هم کسي نداشتم که با آن بتوانم حقم را بگيرم چون حمزه در احد به شهادت رسيد و برادرم جعفر هم در موته شهيد شد و کسي برايم نماند مگر دو نفر ذليل، خوار، عاجز و ناتوان، عباس و عقيل. به خاطر نبودن يار و ياور حقم را گرفتند.»1🔶 پس حضرت یاوری برای انتقام نداشتند. 3⃣حضرت علي براي بقاي دين مامور به صبر بود. امام على(علیه السلام) در پاسخ به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمود: «اگر مى‏خواهى نام پدرت‏[رسول الله(صلی الله علیه و اله)] همچنان باقى بماند، بايد صبر كنيم». براساس روايتى ديگر، امام على(علیه السلام) فرمود: «به خدا قسم، اگر خطر نابودى دين و بازگشت كفر و پراكندگى مسلمانان در ميان نبود، اين گونه صبر نمى‏كردم»2🔶 4⃣مصلحت سنجي که حضرت علي داشتند و سعي ميکرد اوضاع جامعه اسلامي آرامش خود را داشته باشد اتفاقات مهم سياسي و ضد ديني در ان برهه به وجود امده بود لذا حضرت مصلحت ديد دست به قيام نزند اين تحولات عبارت بود از خطر مرتدين، ظهور پيامبران دروغين، خطر حمله روميان و... لذا حضرت علي علیه السلام مصلحت را در سکوت داست و دست به قيام نزد. در نهج‏البلاغه نيز مى‏خوانيم كه آن حضرت فرمود: «من رداى خلافت را رها ساختم و دامن خود را از آن درپيچيدم و كنار رفتم، در حالى كه در اين انديشه فرو رفته بودم كه آيا با دست تنها و بدون ياور به پا خيزم و حق خود و مردم را بگيرم و يا در اين محيط پر خفقان و ظلمتى كه پديد آورده‏اند، صبر كنم؟ محيطى كه پيران را فرسوده، جوانان را پيرو مردان با ايمان را تا واپسين دم زندگى به رنج وا مى‏دارد. عاقبت ديدم بردبارى و صبر، به عقل و خرد، نزديك‏تر است، لذا شكيبايى ورزيدم، ولى به كسى مى‏ماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد، با چشم خود مى‏ديدم ميراثم را به غارت مى‏برند».
🤔 سيد كمال حيدرى: كتاب قرآنى كه در دست ماست، به قرائت شخصى است به نام حفص كه ١٨٠ سال پس از وفات پيامبر اسلام زندگى ميكرده است و اصولا اين آيات ربطى به محمد ندارد. نكته مهمتر اينكه: تمامى علماى شيعه و اهل سنت، اين شخص را فاسق و دروغگو و غيرقابل اعتماد معرفى كرده اند. ايشان با استناد به البانى و خوئى دو تن از بزرگان اهل سنت و شيعه، ادعاى خود را مطرح ميكند.(منتظر توهين كانال پرسمان اعتقادى به حيدرى بمانيد) ما در كانال نقد اسلام يك ويديو ترجمه كرديم از دكتر جى اسميث كه با بررسى قرآنهاى موجود، اثبات كرد كه ٣١ قرآن مختلف هم اكنون در كشورهاى اسلامى موجود است كه همه با هم اختلاف دارند ❗️❗️ 💠 💠 ❕اهلبیت علیهم السلام ، شیعیان را تاکید می کردند که قرآن را مطابق آنچه که توده مسلمین ، سینه به سینه از پیامبر گرامی ، فرا گرفته اند ، بخوانند و به اجتهادات قراء در قرائت قرآن ، توجه نکنند . 👌امام باقر ع فرمود ؛ «قرآن واحد است و از پيش‏گاه خداى يگانه و واحد فرود آمده است و اين اختلافات از راويان بر آن وارد مى ‏شود» 📚الکافی ج 2 ص 630 ❕ اين سخن، بدين معنا است كه قرائت نازل شده از جانب خدا يكى است و قرآن به نصّ واحد نازل گشته است و اختلاف در روايت اين نصّ بر حسب اجتهاد قاريان است. حديث بعدى، اين معنا را توضيح مى‏ دهد ، امام صادق ع فرمود ؛ «قرآن بر حرف واحد و از نزد خداى واحد نازل گشته است» 📚الکافی ج 2 ص 630 👌منظور نفى قرائت‏هاى متداولى است كه مردم آن‏ها را متواتر از پيامبر پنداشته‏ اند. امام چنين مطلبى را انكار مى ‏كند، زيرا قرآن به نصّ واحد نازل شده است . ❕سالم بن سلمه گويد ؛ «شخصى در محضر امام صادق عليه السّلام آياتى از قرآن را قرائت‏ كرد و به‏ طورى كه من شنيدم، قرائت او غير از قرائت ديگر مردم بود. امام عليه السّلام به وى گفت: «از اين قرائت خوددارى كن و همان‏گونه كه مردم مى ‏خوانند تو هم بخوان» 📚الکافی ج 2 ص 633 ❕ اين شخص بر حسب اجتهادات قرّاء، قرآن را به ‏وجوه مختلف قرائت كرده است و از آن‏جا كه اين قبيل قرائت‏ها، به منزله بازى با نص قرآن كريم است، امام وى را نهى كرده است و دستور داده كه همان قرائت معروفى را كه مردم ملتزم به آن هستند اختيار كند، زيرا قرائت صحيح كه در شريعت بدان امر شده، همان قرائتى است كه هر نسلى از نسل پيش تا از پيامبر و او از جبرئيل و او از خداوند ، اخذ كرده است و توجّهى به قاريانى كه فن قرائت را همانند يك نوآورى و صنعت حرفه خود قرار داده ‏اند، نبايد كرد و تنها قرائتى كه با قرائت عامه مسلمانان موافق باشد، بايد مورد توجه قرار گرفته شود. ❕سفيان بن السمط مى‏ گويد ؛ « در مورد تنزيل قرآن از امام صادق عليه السّلام پرسيدم، وى گفت: «همان‏گونه كه آموخته ‏ايد، بخوانيد» 📚الکافی ج 4 ص 667 ❕وى از نص اصلى كه براى نخستين بار نازل شده سئوال كرده است، زيرا ديده است كه قرّاء در اين زمينه اختلاف دارند و امام پاسخ مى‏ دهد كه نص اصلى همان است كه امروز ميان مردم متداول است و فرموده او (همان‏گونه كه آموخته ‏ايد بخوانيد) به اين معنا است كه بر شما (يعنى عامه مسلمانان) واجب است قرآن را همان‏گونه كه خلفا عن سلف از پيامبر گرامی فرا گرفته ‏ايد، بخوانيد. ❕على بن الحكم مى‏ گويد ؛ « عبد اللّه بن فرقد و معلّى بن خنيس براى من نقل كردند كه ما در محضر امام صادق عليه السّلام بوديم و ربيعة الرأى نيز با ما بود. در آن‏جا پيرامون فضل قرآن سخن به ميان آمد. امام صادق عليه السّلام فرمود: «اگر ابن مسعود قرآن را طبق قرائت ما نمى ‏خوانده است، گم‏راه بوده است». ربيعه گفت: گم‏راه؟ امام عليه السّلام گفت: «بلى، گم‏راه». امام صادق عليه السّلام، اضافه كرد: «ما قرآن را طبق قرائت ابىّ مى‏ خوانيم» 📚سفینه البحار ج 6 ص 81 ❕در آن مجلس درباره قرائت‏هاى غير متعارف ابن مسعود بحث مى‏ شده و امام عليه السّلام به آنان تذكر داده كه اين قرائت‏ها جايز نيست و قرائت صحيح، همان قرائت عامّه مسلمانان است و كسى كه از اين روش متداول عامه تخطّى كند گم‏راه است، زيرا چنين كسى از روش مسلمانان كه نسلا بعد نسل از پيامبر فرا گرفته ‏اند، عدول و تخطى كرده است. و اگر ابن مسعود قرآن را بر خلاف روش مسلمانان قرائت مى‏ كرده است (به فرض صحت نسبت) گم‏راه است، زيرا طريق ميانه، طريقى است كه جامعه مسلمانان در آن مشى مى ‏كنند و كسى كه از اين راه ميانه گام برون نهد، هر كس كه باشد گم‏راه خواهد بود. 🔸ادامه 👇 🔸ادامه 👇 ❕اما اين گفته امام كه ما قرآن را بر طبق قرائت ابىّ مى‏ خوانيم، اشاره است به دوران يك‏سان شدن مصحف‏ها در عهد عثمان كه ابىّ بن كعب قرآن را املاء مى‏ كرد؛ و گروهى آن را بر وفق املاء او مى ‏نوشتند و هرگاه در مورد نص اصلى اختلاف داشتند، براى رفع اختلاف به وى مراجعه مى‏ كردند و مصحف موجود كه مورد قبول عامّه مسلمان
ان است، بر طبق املاء ابىّ بن كعب است و قرائت منطبق بر قرائت ابىّ بن كعب، كنايه از التزام به چيزى است كه هم ‏اكنون عامه مسلمانان برآنند. 📚علوم قرآن ، معرفت ، ص 222 👌 قرائت حفص از عاصم از ابوعبدالرحمان سلمی ، از امیر مومنان ، همان قرائت عامه مسلمانان است ؛ 📚تهذیب التهذیب ج 2 ص 346 _ تاریخ الاسلام ج 11 ص 76 ❕ زيرا حفص و استاد او عاصم شديدا به آن‏چه كه با قرائت عامّه و روايت صحيح و متواتر ميان مسلمانان موافق بود، پاى‏بند بودند. اين قرائت را عاصم از شيخ خود ابو عبد الرحمان سلمى و او از امام «امير المؤمنين» اخذ كرده است و على عليه السّلام به هيچ قرائتى جز آن‏چه با نصّ اصلى وحى كه ميان مسلمانان از پيامبر متواتر بوده، قرائت نمى ‏كرده است. اين قرائت را عاصم به شاگرد خود حفص آموخته است. از اين رو در تمامى ادوار تاريخ مورد اعتماد مسلمانان قرار گرفت و اين اعتماد عمومى صرفا از اين جهت بوده است كه با نص اصلى و قرائت متداول توافق و تطابق داشته است. نسبت اين قرائت نيز به حفص، به اين معنا نيست كه اين قرائت مبتنى بر اجتهاد حفص است؛ بلكه اين يك نسبت رمزى است براى تشخيص اين قرائت و قبول قرائت حفص، به معنا قبول قرائتى است كه حفص اختيار كرده و پذيرفته است؛ زيرا اين قرائت از روز نخست بين مسلمانان متواتر و متداول بوده است. 📚التمهید فی علوم القرآن ، ج 2 ص 157 ❕بنابراین ، حفص اگر چه در زمان پیامبر نبوده است ، اما با وسائطی که به امیر مومنان ع منتهی می شود ، قرائت پیامبر را ، قرائت کرده و چون این قرائت مطابق با قرائت مشهور مسلمین بوده است ، مورد قبول تمام علما واقع شده و به عنوان قرائت رسمی قرآن معرفی شده است که غالب قرآن های کنونی بر اساس آن قرائت ، چاپ می شوند . 👌حفص می گوید ؛ «عاصم به من گفت: قرائتى را كه به تو آموختم، همان قرائتى است كه از ابو عبد الرحمان سلمى اخذ كرده‏ ام و او عينا از على عليه السّلام فرا گرفته است » 📚معرفه القراء الکبار ، ج 1 ص 75 _ الطبقات ، ج 1 ص 348 ❕قرائتی که حفص از عاصم ارائه می دهد ، مورد قبول تمام علما واقع شده و آنان او را در این قرائت تصدیق کرده اند . 👌ابن المنادى می گوید ؛ «پيشينيان حفص را در حفظ و ضبط قرآن برتر از ابن عياش مى‏ دانستند و او را به ضبط كامل قرائتى كه از عاصم آموخته بود، توصيف‏ كرده‏ اند» 📚النشر فی القراءات ، ج 1 ص 156 ❕شاطبى درباره وى مى‏ گويد ؛ «حفص به جهت دقّت و اتقان در قرائت، برتر از ديگران شمرده مى ‏شد». 📚شرح الشاطبیه ص 14 ❕ ابن معين می گويد ؛ «روايت صحيحى كه از قرائت عاصم باقى است، روايت حفص بن سليمان است» 📚النشر فی القراءات ، ج 1 ص 156 _ معجم الادباء ج 10 ص 216 ❕رفاعی نیز می گوید که حفص عالم ترین افراد به قرائت عاصم بوده است ؛ 📚غایه النهایه فی طبقات القراء ج 1 ص 254 👌می بینیم بزرگان اهلسنت ، حفص را در قرائتش ازعاصم ستوده اند و او را تصدیق و مورد مدح قرار داده اند ، اما از آنجایی که حفص شیعه بوده و از یاران امام صادق ع بوده است ؛ 📚رجال طوسی ، ص 176 _ مقباس الهدایه ج 2 ص 228 ❕برخی از علمای اهلسنت ،حفص را در نقل حدیث ( نه قرائت قرآن ) تضعیف کرده اند ، که این تضعیف هم قاعدتا به سبب شیعه بودن حفص است ، با این وجود بزرگان رجالی اهلسنت ، حفص را در نقل حدیث نیز توثیق کرده اند ، بزرگانی چون احمد و وکیع و ذهبی ، حفص را توثیق کرده اند ؛ 📚تاریخ بغداد ، ج 8 ص 186 _ میزان الاعتدال ج 1 ص 558 👌مرحوم محقق خویی نیز مطابق آنچه از اهلسنت نقل شده است ، حفص را تضعیف می کند ، که ما روشن کردیم این تضعیف اشتباه است و همگان حفص را در نقل قرائت ، توثیق و تصدیق کرده و در نقل روایت هم ، بزرگان رجالی اهلسنت ، حفص را توثیق کرده اند . ❕با این وجود ، محقق خوئی تصریح می کند که چون مثلا ائمه ، ردع و ممنوعیتی بر این قرائات مشهور ، ( مانند قرائت حفص ) ، صادر نکرده اند ، این نشان از اعتبار و حجیت چنین قرائاتی است ، زیرا مورد تایید معصومین ع قرار گرفته است ؛ 📚البیان فی تفسیر القرآن ص 166 ❕بنابراین قرآن یک قرائت مشهور بین مسلمین دارد که سینه به سینه به پیامبر گرامی منتهی می شود که قرائت حفص از عاصم ، مطابق با همین قرائت مشهور است و سایر قرائات ، اجتهادات قراء است که هیچ ارزش و اعتباری ندارد. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کار را تعطیل نکنید، تبدیل کنید🔸 بهترین روش رفع خستگی، کار است. کار را نکنید، کنید. مطالعه را تعطیل نکنید، تبدیل کنید. بازنشستگی برای ما غلط است. گاهی خسته می‌شوید، برنج پاک کنید، کارهای خانه بکنید، چیزهایتان را مرتب بکنید، دوخت و دوز بکنید برای تفریح. این‌ها تفریح‌های حلال است. بیکار نشستن و خوابیدن، تفریح شما نیست. در ساعاتی که خسته می‌شوید کتاب‌هایی مثل زندگینامه های علما را بخوانید. @javadheidari110