📽برنامه تلویزیون اینترنتی روز برگ با حضور مبلغان تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
ویژه برنامه تلویزیون اینترنتی روزبرگ
آیینهی معرفت به مناسبت ماه مبارک رمضان با محوریت پاسخ به سوالات؛ احکام، عقاید، اخلاق، مشاوره و ...
در نرم افزار روزبرگ
لینک دانلود:
Dte.bz/rooz
🕰زمان: روزهای شنبه و دوشنبه
ساعت ۱۰:۳۰
✅ با اجرای کارشناس کلام و عقائد:
#استاد_جواد_حیدری
شما عزیزان هماکنون میتوانید بحث های کارشناسی را از طریق لینک زیر مشاهده فرمائید⏬
https://www.aparat.com/roozbarg
#آئینهی_معرفت
#برنامه_تلویزیونی_اینترنتی_روزبرگ
@javadheidari110
4_5915585927115179787.mp3
4.23M
❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅─
﷽
📯📜 سوال کاربر
#منظور_از_روح_در_سوره_قدر_چیست؟
التماس دعا🤲🌹
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
❖
از دانايي پرسيدم
نظر شما در مورد مولا علي (ع) چيه؟
ايشان پرسيد : بهترين مکان کجاست ؟
گفتم : مسجد
پرسيد : بهترين جاي مسجد کجاست ؟
گفتم : محراب
پرسيد : بهترين عمل چيه؟
گفتم : نماز
پرسيد : بهترين نماز ؟
گفتم نماز صبح
پرسيد : بهترين قسمت نماز؟
گفتم: سجده
پرسيد : بهترين قسمت بدن ؟
گفتم : سر
پرسيد : بهترين قسمت سر ؟
گفتم پيشاني
پرسيد : بهترين ماه؟
گفتم رمضان
پرسيد : بهترين شب؟
گفتم شب قدر
پرسيد : بهترين نحوه مردن ؟
گفتم شهادت
آنوقت به من گفت :
مولا علي در ماه رمضان در شب قدر در مسجد در محراب مسجد ،
در حال نماز ،
نماز صبح در سجده نماز فرق مبارکش شکافت !
به کس نگردد این سعادت
به کعبه ولادت به مسجد شهادت
هديه کنيد به پيشگاه مقدس اميرالمؤمنين حضرت علي ابن ابيطالب (ع) صلواتي بر محمد و آل محمد
#امام_علی علیه السلام
#شب_قدر
#ماه_مبارک_رمضان
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺احکام روزه 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی
#احکام_مسافر
#کثیر_السفر
#شبکه_اصفهان
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
ahkam-21.mp3
2.59M
🔺احکام روزه 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی
#روزه
#رادیو_اصفهان
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
💠 حدیث روز 💠
💎 محبوبترین عمل
🔻رسول خدا صلياللهعليهوآله:
اَلرَّكْعَتانِ فِى جَوْفِ اللَّيْلِ اَحَبُّ اِلَىَّ مِنَ الدُّنْيا وَما فِيْها
✳️ دو ركعت نماز در دل شب پيش من از دنيا و آنچه در آن است محبوبتر است.
📚 بحارالأنوار، ج 87، ص 148
•┈┈••✾••┈┈•
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @javadheidari110
🌷 آرمان فلسطین؛ استراتژی، سیاست محوری و وظیفه دینی جمهوری اسلامی
🔹جواد حیدری، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی تبیین کرد:
📝 خبرگزاری فارس: http://fna.ir/exmn2e
📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/901885
📝 خبرگزاری صاحب نیوز: http://snai.ir/1004958
📝 خبرگزاری موج: mojnews.com/fa/tiny/news-331028
📝 خبرگزاری برنا: borna.news/fa/tiny/news-1005411
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌐 @javadheidari110
⁉️ چرا از زمان دستیابی بشر به تکنولوژی، معجزه ای رخ نداده و خدا به ما معجزه ای نشان نمی دهد؟ و معجزات و شفاهایی که گزارش می شود از کجا معلوم که تاثیر تدریجی درمان ها نباشد؟
🔰 پاسخ:
برای پاسخ به این سوال باید دو نکته عرض کنم:
📌نکته اول:
معجزه فقط یک دلیل بر اثبات ادعای نبوت است، بنابراین تکرار آن در هر زمان و برای هر شخص لزومی ندارد! بلکه در گرو تجدید نبوت و امدن پیامبر جدید است. تا پیامبر جدیدی نیامده خود متدینین هم لزوم تحقق معجزه را ادعا نکرده اند تا با نبودن معجزه ادعای ایشان رد شود! و بعد از این هم پیامبری نخواهد آمد و کار های امامان را هم معجزه نمی گویند بلکه «کرامت» نام دارد.
🌱علاوه بر اینکه رویت معجزه برای همه مردم هم لزومی ندارد، بلکه اگر معجزه به اندازه ای که به صورت تواتر نقل شود اتفاق بیفتد حجت تمام خواهد شد. همچنین اگر معجزه ای مانند قرآن جاویدان باشد برای اتمام حجت کفایت می کند.
📌نکته دوم:
بسیاری از ابراز نظرهای منکرین معجزه به پیش فرض های مادی گرایانه آنها برمی گردد، همانطور که در میان اندیشمندان ملحد به صورت شفاف مشاهده می کنیم، چارچوب ذهنی ایشان اصلا اجازه نمیدهد احتمال خارق العاده بودن هیچ واقعه ای طرح شود!!
🔻روشن است که معجزه به خودی خود محال نیست، یعنی هیچ کسی نمی تواند دلیلی منطقی بیاورد که تبدیل شدن عصا به اژدها محال است، یا بینا شدن یک چشم نابینا امکان ندارد، چون عقل در دقت عقلی خویش می فهمد که دلیلی بر این محال بودن وجود ندارد. همانطور که خاک می تواند تبدیل به گندم و درخت و سیب شود، پس تبدیل بقیه امور هم به یکدیگر محال نیست، چیزی که هست فقط ما آنها را تا کنون تجربه نکرده ایم. بنابراین در دقت عقلی هیچ دلیلی بر ردّ معجزه وجود ندارد مگر استبعاد ذهنی، و پیش فرض های مادی گرایانه که دلیل به شمار نمیروند بلکه صرفا گمانه زنی و بعید شمردن است.
🔹بنابراین مهمترین مانع فکری منکرین معجزه در حقیقت یک محدودانگاری ذهنی ایشان است، یک انکار پیشینی موجوداتی است که هرگز با تجربه قابل نفی و اثبات نیستند. که با توجه به چنین پیش فرضی عکس العمل منکرین به ترتیب چنین است:
🌸در گام اول، ابتدا این وقایع را به شدت انکار می کنند..
در مرحله دوم در صورتی که برای ایشان وقوع چنین حادثه ای مسلّم و قطعی شود باز هم آن را در دایره علل و معلول مادی و تجربی جستجو می کنند، چون چیزی در ورای آن در چارچوب فکری ایشان امکان ندارد.
☘️بنابراین اگر شما در جلوی چشم ایشان یک عصا را تبدیل به مار کنید هم پذیرفته نشده و حمل بر امور طبیعی خواهد شد، چون از قبل چارچوبی در درون ذهنشان ساخته اند که نمی توانند وقایع را در خارج از آن جستجو کنند.
🌸همانطور که منکرین وقتی معجزه انبیا را می دیدند وقتی هیچ توجیهی برای آن نمی یافتند، آن را سحر و جادو معرفی می کردند. چون ایشان در کنار علل طبیعی سحر و جادو را هم قبول داشتند.
♨️ @javadheidari110
هدایت شده از فیروزپور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بازتاب فعالیت های مرکز ملی پاسخگویی در خبر ۱۴ شبکه یک سیما
#رسانه
❓ کانال همکاران مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
🍀 پرسش کلید دانایی🍀
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چگونه شیطان توانست وارد بهشت شود و وسوسه گری کند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
بهشتی که آدم و حوا در آن بودند، باغی از باغهای همین دنیا بوده است؛ و بهشت خُلد و اصلی نبوده است تا سؤال شود چگونه شیطان توانست در آن وارد شود.
همین مطلب در روایت امام صادق علیهالسلام بیانشده است: «جنة من جنات الدنيا يطلع فيها الشمس و القمر و لو كان من جنان الاخرة ما خرج منها ابدا»؛ «يكى از راويان حديث مىگويد از امام صادق ع راجع به بهشت آدم پرسيدم امام ع در جواب فرمود: باغى از باغهای دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن مىتابيد و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بيرون رانده نمىشد»(1)
پینوشت:
1. تفسير نور الثقلين جلد 1 صفحه 62
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
✨﷽✨
داستان بسیار جذاب #طرماح
💠✨براى امير المومنين عليه السلام نامه اى از معاويه رسيد
حضرت مهر نامه را شكست و قرائت كرد : " از طرف امير المومنين و خليفة المسلمين ، معاويه بن ابى سفيان براى على :
اى على !
در جنگ جمل هر چه خواستى با ام المومنين : عايشه و اصحاب رسول خدا : طلحه و زبير كردى اكنون مهياى جنگ باش "
💠✨حضرت جواب نامه را اينگونه نوشت : از طرف عبدالله،
تو به رياست مى نازى و من به بندگى خداوند من آماده جنگ هستم به همان نشان كه " انا قاتل جدك و عمك و خالك : من همان قاتل پدربزرگ و عمو و دايى تو هستم "
💠✨سپس نامه را مهر و امضاء فرمود و از شاگردانش كه در محضرش بودند ، پرسيد : كيست كه اين نامه را به شام ببرد ؟
كسى جواب نداد
دوباره حضرت سوالش را تكرار فرمود و اين بار طرماح از ميان جمعيت برخاست و عرض كرد : على جان ! من حاضرم حضرت ضمن اينكه او را از متن تند نامه آگاه كرد ، فرمود :
💠✨طرماح !
به شام كه رفتى مواظب آبروى على باش طرماح گفت : سمعاً و طاعةً آنگاه نامه را گرفت و بسوى شام حركت كرد
معاويه در باغ قصرش بود كه عمرو عاص خبر رسيدن يكى از شاگردان على را به او رساند
معاويه فورا دستور داد كه بساطى رنگين پهن كنند تا شكوه آن طرماح را تحت تاثير قرار بدهد و او را به لكنت بيندازد دستور انجام شد
💠✨طرماح وقتى وارد شد و آن فرشهاى رنگين و بساط مفصل را ديد ، بى اعتناء با همان كفشهاى خاك آلوده اش قدمها را بر فرشها گذاشت ، خود را به معاويه رساند و همانطور كه او بر مسندش لميده بود ، طرماح نيز لم داد و پاهايش را دراز كرد
اطرافيان معاويه به طرماح اعتراض كردند كه " پاهايت را جمع كن " اما او گفت : تا آن مردك ( معاويه ) پاهايش را جمع نكند ، من هم پاهايم را جمع نخواهم كرد
💠✨عمرو عاص به معاويه در گوشى گفت : اين مردى بيابانيست و كافيست كه تو سر كيسه ات را كمى شل كنى تا او رام بشود و لحنش را هم عوض كند
معاويه ضمن اينكه دستور داد تا سى هزار درهم پيش طرماح بگذارند ، از او پرسيد : از نزد كه به خدمت كه آمده اى ؟
طرماح گفت : از طرف خليفه برحق ، اسدالله ، عين الله ، اذن الله ، وجه الله ، امير المومنين على بن ابيطالب نامه اى دارم براى امير زنازاده فاسق فاجر ظالم خائن ، معاوية بن ابى سفيان
معاويه ناراحت از اينكه سى هزار درهم نيز نتوانسته است كه اين شاگرد على عليه السلام را ساكت كند ، گفت : نامه را بده ببينم
💠✨طرماح گفت : روى پاهايت مى ايستى ، دو دستت را دراز ميكنى تا من نامه على عليه السلام را ببوسم و به تو بدهم
معاويه گفت : نامه را به عمرو عاص بده
#طرماح گفت : اميرى كه ظالم است ، وزيرش هم خائن است و من نامه را به خائنى چون او نميدهم
معاويه گفت : نامه را به يزيد بده
#طرماح گفت : ما دل خوشى از شيطان نداريم چه رسد به بچه اش
معاويه پرسيد : پس چه كنيم ؟
#طرماح گفت : همانكه گفتم
💠✨بالاخره معاويه نامه را گرفت و خواند بعد هم با ناراحتى تمام كاتبانش را احضار كرد تا جواب نامه را اينگونه بنويسد " على ! عده لشكريان من به عدد ستارگان آسمان است مهياى نبرد باش "
#طرماح برخاست و گفت : من خودم جواب نامه ات را مى دهم:
على عليه السلام خود به تنهايى خورشيديست كه ستارگان تو در برابرش نورى نخواهند داشت سپس خواست برود كه
معاويه گفت " طرماح ! سى هزار درهمت را بردار و سپس برو "
اما #طرماح بى اعتناء به حرف معاويه و بدون خداحافظى راه كوفه را در پيش گرفت
💠✨#معاويه رو به عمرو عاص كرد و گفت : حاضرم تمام ثروتم را بدهم تا يكى از شما به اندازه يكساعتى كه اين مرد از على طرفدارى كرد ، از من طرفدارى كند
#عمرو_عاص گفت : بخدا اگر على به شام بيايد ، من كه عمرو عاصم نمازم را پشت سر او ميخوانم اما غذايم را سر سفره تو ميخورم
📚 ( الأختصاص ص ١٣٨)
مذاکره کردن با دشمنان یعنی این. . .
ولایتمداری هم یعنی مثل طرماح
بودن
#راهنما_شناسی
@javadheidari110
هدایت شده از کارشناسان پاسخگویی اصفهان
#ویژه برنامه تلویزیون اینترنتی _ روزبرگ
#آیینه _ معرفت به مناسبت ماه مبارک رمضان
با محوریت پاسخ به سوالات؛ احکام، عقاید، اخلاق، مشاوره و ...
باحضور کارشناسان نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات و مشاوره دینی در اصفهان
🕰دوشنبه بيستم ارديبهشت ساعت ۱۰:۳۰
✅رئيس دفترتبليغات اسلامي اصفهان؛ حجت الاسلام استاد محمد قطبي(انتخابات )
✅حجت الاسلام استاد محمد الهي منش(احکام زکات فطره)
در نرم افزار روزبرگ
لینک دانلود:
Dte.bz/rooz
لینک کوتاه:
Dte.bz/entekhab
🌻🌻
احضارِ روح
استاد:حجةالاسلام دکتر نقیپورفر
1⃣ بحث احضار روح چیست؟
یعنی فردی از عالم دنیا به هر طریق وارد عالم آخرت شود و روحی را به عالم دنیا احضار کند
2⃣ آیا احضار روح ممکن است؟
احضار روح ممکن است به سه شرط
۱) مقتضی موجود باشد(صلاحیتمعنوی)
فرد میبایست صلاحیت داشته باشد
یعنی مومن و متدین باشد
۲) شرط هم موجود باشد(اذنالهیباشد) ملاک اذن از باب سنت تسدید امدادهای غیبی هست که خدا بنا بر مصلحتی به برخی افاضه میکند یعنی به هیچ وجه من الوجوه امکان نفوذ در عالم آخرت و احضار روح بدون اذن الهی ممکن نیست
چون روحی که وارد عالم آخرت شده، در قبضهی قدرت قاهر الهی است که این از محکمات قرآنی است،خداوند در آیات متعدد، جریان حکومت مطلقهی خود را در عالم آخرت تذکر میدهد نظیر آیه ۶۲ سوره مبارکهی انعام «ثم ردوا الی الله مولهم الحق الا له الحکم و هو اسرع الحاسبین» طبق این آیه، عالم آخرت عالم حقیقت،عالم ملائکه و عالم جریان اقتدار کامل و تمام عیار الهی است
پس اینکه فردی وارد عالم آخرت بشود و بدون اذن الهی بخواهد روحی را احضار کند اساساً منتفی است
۳) مانع هم مفقود باشد. در سیرهی انبیاء و معصومین داریم حضرت عیسی با اصحابشان از روستائی عبور میکردند، که همهی افراد آن روستا مرده بودند، حضرت برای اینکه علت مرگ آنها را جویا شود اراده کردند تا به اذن الهی احیا شوند فقط یک نفر از آنها احیاء موتی شد آن هم چون از اهل آن روستا نبود و رهگذری بیش نبوده که هنگام عبور از آنجا او نیز گرفتار عذاب شد. حضرت از بقیه نیز پرسیده بودند اما آنها چون محکوم به عذاب الهی بودند برایشان مانع وجود داشت، لذا حتی اگر نبیِ روح الله هم باشد که مقتضیِ احضار روح را باذن الله دارد، اما اگر مانع مفقود نباشد احضار صورت نمیگیرد
در سیرهی پیامبر خاتم و اهلبیت نیز بحث احضار روح به ارادهی الهی بنا بر مصلحتهائی مستقیما صورت گرفته که شاید تعبیر احضار روح برای آن صحیح نباشد
3⃣ آیا شیطان در قالب و صورت انسان متمثل میشود؟
طبق واژهی«لاترونهم»سوره ۲۷ اعراف
تمثل به صورت عادی رخ نمیدهد بلکه فقط در حد اندیشه و تصمیم سازی است لذا سریال او یک فرشته بود و اغماء که شیطان در زندگی عادی حضور پیدا میکرد و دیده میشد کذب است با ساخت اینگونه فیلمها افراد را یا راهی تيمارستان میکنند یا قبرستان، اینها خلاف شرع است؛ زیرا شیاطین در حالت عادی به هیچ وجه امکان و اجازهی تمثل ندارند، بلکه در حالت عادی فقط اجازهی وسوسه کردن دارند و اجازهی حضور و دخالت فیزیکی ندارند.
طبق محکمات قرآنی به شهادت سورهی ناس و دیگر آیات، نقش اساسی شیاطین اندیشه سازی و تصمیم سازی در جهت شر است « الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس » که البته در این معنا شیاطین انسی نیز مشارکت دارند.
شیاطین انسی انسانهائی هستند که به تعبیر امیرالمؤمنین صورت انسان دارند ولی قلبشان قلب حیوان است. اینها جانوری هستند که ظاهر انسانی دارند و در قالب همسر، فرزند، رفیق و دیگران که ماهیت اولیهی انسانی دارند.
شیاطین جنی که نامرئی هستند با مشارکت شیاطین انسی در اندیشه سازی و تصمیم سازی بطور عموم نقش آفرین هستند زیرا مقابل سنت هدایت که سنت مطلقهی الهی است، سنت وسوسه نیز وجود دارد، سنت وسوسه یکی از سنن مطلق و قطعی الهی است که در عالم بشری جاری است و این سنت فقط در حد تصمیم سازی و اندیشه سازی نقش آفرین و بسترساز عملکرد و ابتلای انسان است.
برنامههای شیاطین جمع بندی میشود در سورهی ابراهیم که خلاصه و موجز از تمام فعاليتهائی از اول تاریخ بشر تا روز قیامت است، در آیه ۲۲ سوره ابراهیم خدای سبحان مواجههی گمراه شدگان توسط ابلیس را با ابلیس به تصویر میکشد که چگونه در پی تبعیت از او بیچاره شدهاند شیطان با صراحت میگوید: «خدا به شما وعدهی حق داد اما من فقط وعده دادم با همان سنت وسوسه و خلف وعده کردم، من هیچ سلطهای بر شما نداشتم.»
پذیرش یا عدم پذیرش وسوسه به اختیار خود انسان است به همین جهت شیطان در ادامه میگوید،:« مرا ملامت نکنید، بلکه خودتان را ملامت کنید.»
آری شیطان نه دست انسان را میگیرد و نه او را به زور گمراه میکند بلکه انسان مخیر است بین دو دعوت، دعوت الهی و دعوت شیطانی و اوست که انتخاب میکند کدامیک را بپذیرد.
⏬ و اما نکتهی اساسی این است که
در دو صورت خاص تَمثّل شیطانی رخ میدهد و کلید این تمثل انسانیِ شیطان، بدست خود انسانهاست:
۱) چلهنشینیهای شیطانی برای دیدن جن
۲)رسیدن به حدی از نفاق و کفر و در برابر حق موضعگیری کردن
لذا میبایست پس از هر خطا استغفار و توبه کرد و نسبت به گناه بیتفاوت نبود.
♻️نتیجه اینکه
انسان نباید سراغ افرادی که ادعای احضار روح و مدیوم دارند برود و علم و ارادهی خود را به آنان بسپارد
@ramezan_ghasem110
#عقائد
#احضار_روح
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
@javadheidari110
🔸معنای سُمعه🔸
🔰سمعه عبارت است از اینکه انسان عملى نیک همچون اطعام به دیگران و خواندن نماز اول وقت به جماعت در مسجد را نه براى خدا، که براى شنیدن مردم و مشهور و عزیز شدن نزد آنان، انجام دهد.
✍تفاوت سمعه با ریا
تفاوت سمعه با ریا آن است که ریا انجام دادن عمل به انگیزه دیدن مردم مىباشد.
•┈┈••✾••┈┈•
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺احکام زکات فطره 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی #مهمان_شب_عید_فطر
#شبکه_اصفهان
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
ahkam-27.mp3
2.73M
🔺احکام روزه 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی
#روزه
#چشیدن_غذا
#رادیو_اصفهان
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
ahkam-28.mp3
4.26M
🔺احکام زکات فطره 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی #مهمان_شب_عید_فطر
#رادیو_اصفهان
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
🌟انجمن حجتیه🔉
♧انجمن حجتیه به رهبری شیخ محمود ذاکرزاده تولایی معروف به شیخ محمود حلبی از علمای به نام مشهد،با هدف مبارزه با بهائیت تشکیل یافت
♧انجمن با هدف و نیت ارزشمند و برای دین و مذهب تشیع ایجاد شده بود؛گرچه بعد ها انحرافاتی در آن بوجود آمد
1️⃣در قضاوت هایی که افراد درمورد حجتیه داشته اند،بسیاری افراط و تفریط وجود داشته؛برخی آنها را منحرف از اسلام و انقلاب خوانده اند و برخی دیگر معتقد و متدین ناب گفته اند
*اما نکته ای که باید درنظر گرفت این است که ما این جریان را نه ضد فرهنگ،بلکه باید یک خرده فرهنگ قلمداد کنیم
2️⃣شیخ محمود؛
درمورد شیخ محمود حلبی باید گفت در دیانت و علم ایشان شکی وجود ندارد.
ایشان شاگرد بسیاری از علمای معروف بودند اما در میان آنها،میرزا مهدی اصفهانی،عالم و فاضل مشهدی و بنیانگذار مکتب تفکیک،بیش ترین تاثیر را بر او داشت
♤در مکتب تفکیک بر این باور بودند که نباید وارد فلسفه و عرفان و ومباحث عقلی شد. محمود حلبی نیز قائل به این مکتب بود
ایشان دغدغه ی حفظ اسلام و دین و عدم نفوذ بهائیت در پیکره ی تشیع را داشت که از این نظر قابل تقدیر و احترام هستند،اما ایراداتی نیز داشتند از جمله اینکه ایشان بر یک خط مشی سیاسی و اعتقادی نبودند و باور داشتند برای رسیدن به اهداف مقدس،از برخی اصول میتوان گذشت(همانند آنچه در ماکسیسم وجود دارد)
*اما نباید گفت ایشان به سکولاریسم عقیده داشتند بلکه در مقام عمل،دغدغه و فقه سیاسی نداشتند
3️⃣انجمن فعالیت غیر سیاسی داشته که این نیز برگرفته از تاکتیک بهائیت بود
4️⃣رژیم پهلوی با توجه به رویکرد غیر سیاسی انجمن،از آنها حمایت میکرد.
*درحالی که خود محمود حلبی فعالیت سیاسی مانند جریان ملی شدن صنعت نفت داشت
5️⃣مغلطه و اشتباهی که حجتیه ها داشتند این بود که آنها مبارزه با بهائیت را هدف اصلی قرار داده بودند،درحالیکه از رژیمی حمایت میکردند که خود حامی اصلی بهائیت بود
6️⃣نباید از این نکته غافل بود که تلاش های آنان در تبلیغ تشیع و مقابله با بهائیت کاملا موفق بود و بسیاری را از گمراهی نجات دادند
7️⃣امام در ابتدای تشکیل انجمن،در جواب سوالی درمورد آنها گفته بود: در فرض مذکور(حجتیه)هم اقدامات،مورد تقدیر خدا تعالی است و هم همراهی و همکاری با آنها مرضیّ ولی عصر(عج). و مجازند مومنین وجوه شرعیه اعم از زکوات و ... را به آنها بدهند(صحیفه امام جلد ۲ صفحه ۳۰)
اما ایشان بعد از انقلاب،نهایتا به نقد و مخالفت با آنها برخاستند زیرا میخواستند در آینده،مقام های حکومتی به دست افراد بی کفایت و غیر انقلابی نیفتند
8️⃣نباید افرادی که منتقد و مخالف انقلاب و حضور روحانیت در سیاست هستند را جزوی از انجمن دانست زیرا انجمن تشکیلات تعریف شده و اساس نامه ای معین داشت
✅تقسیم بندی افراد:
۱-افراد وابسته به رژیم
۲-عناصر عافیت طلب:در سیاست وارد میشدند و میگفتند کسی مخالفت نکند
۳-عضو هیچ کدام نبودند:کار خود را جهادی میدانستند
۴-افرادی که بعد ها جدا شدند و پیرو امام شدند
✅اساس نامه؛مواد آن⬇️⬇️
۱-نام:انجمن خیریه حجتیه مهدویه
۲-منظور از تشکیل،اجرای اموری است که ذیلا می آید: تبلیغ دین اسلام،دفاع علمی از اسلام؛
که با روش های گوناگون مانند تشکیل کنفرانس،ایجاد کتابخانه و مراکز درمانی،چاپ جزوه و... انجام میگرفت
*تبصره اول:موضوع و هدف انجمن تا زمان ظهور حضرت بقیه الله(عج)ثابت است
*تبصره دوم:به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهیم داشت
۳-مراکز انجمن:در تهران صندوق پستی برای مکاتبات با شعب،در اختیار مردم قرار میگیرد
✅خلاصه⬇️⬇️
💯انجمن بخاطر جزءنگری ها،فرع بینی ها،نداشتن استراتژی جامع در بعضی زمان ها،دچار تحلیل های نادرست سیاسی شد و نتوانست پست های کلیدی در نظام به دست آورد
💯هدف انجمن،دینی و مذهبی بود
💯همه افراد انجمن را نباید با یک حکم محکوم کرد
💯بزرگترین اشتباه آنها،مسئله ی عدم دخالت در سیاست و عدم تشخیص اولویت ها بود
💯ترویج اختلاف بین شیعه و سنی یکی از مشخصه های اصلی آنان بود
@javadheidari110