eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
380 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 ⁉️ تعریف علم کلام چیست؟ ⁉️ چرا به علم مباحث مربوط به اعتقادات کلام گویند؟ وجه تسمیه‌ی آن چیست؟ 1⃣ تعریف علم کلام حضرت استاد شهید مرتضی مطهری تعریف علم کلام را این‌گونه بیان می‌‌دارند: علم کلام علمی‌ست که درباره‌ی عقائد اسلامی یعنی آنچه از نظر اسلام باید بدان معتقد باشیم و ایمان داشته‌باشیم بحث‌می‌کند.(موضوع علم کلام) به این‌صورت که مباحث اعتقادی را توضیح می‌دهد و درباره‌ی آنها استدلال می‌آورد و از آنها دفاع می‌کند. ایشان چکیده‌‌ای از اندیشه‌های مختلف را به صورت تعریفی جامع و مانع بیان کرده‌اند، به چنين تعریفی، تعریف جامع و مانع گوئیم چون 〽️هم موضوع علم کلام را که همان عقائد اسلامی‌ست را مطرح کرده‌است 〽️هم اهداف آن را توضیح داده 〽️و برای آن استدلال آورده است 〽️همچنین از آن دفاع نیز کرده است 〽️و هم روش آن را بیان کرده است که در اینجا روش آن مطلق است زیرا می‌توان استفاده کرد از از روش‌های: ➕ عقلی ➕ نقلی ➕حسی ♻️نتیجه اینکه: ✅ تعاریف متعددی برای علم کلام شده است اما جامع و مانع‌ترین تعریف، تعریفی است که استاد شهید مرتضی مطهری از آن داشته‌اند. علم کلام و علم مباحث اعتقادی علمی‌ست که درباره‌‌ی عقائد اسلامی یعنی آنچه ما باید از نظر اسلام به آن معتقد باشیم و ایمان داشته‌باشیم بحث می‌کند به این صورت که: اولاً: عقائد را توضیح می‌دهد، زیرا وظیفه‌ی علم کلام و متکلم این است که عقیده را توضیح دهد ثانیاً: درباره‌ی آنها استدلال می‌آورد، یعنی فردی که اعتقاد به خدا دارد باید عقیده‌اش را توضیح دهد و دلائلی که بر وجود و اثبات خدا‌ وجود دارد را بیان کند. البته متکفل چنین مهمي علم کلام است و توسط متکلم انجام می‌شود و همچنین از آنها دفاع می‌کند. در طول تاریخ وظیفه‌ی متکلمین دفاع از حدود و ثغور و مرزهای اعتقادی‌ست. نظیر شاگردانِ انبیاء و اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله این‌چنین بودند مناظرات متعدد داشتند مثل هشام علیه‌الرحمه متکلم و شاگرد امام‌صادق علیه‌السلام بود. خود انبیا و اهل‌بیت نیز یکی از وظایف‌شان دفاع از اندیشه‌ی متعالی اسلام عزیز بوده که این کار در علم کلام شکل می‌گیرد. ✅ یکی از وجوه فارق علم کلام با سایر علوم بحث روش‌هاست زیرا در علم کلام هم از عقل استفاده‌می‌کنیم، هم از قرآن و هم از روایات استفاده می‌کنیم. 2⃣ وجوه تسمیه‌ی مباحث اعتقادی به کلام ۱) طرح حدوث و قِدَم‌قرآن در برهه‌‌ای از تاریخ علم کلام را کلام گویند زیرا: مهم‌ترین مسائل در بحث اعتقادات در برهه‌ای از تاریخ مسئله‌ی کلام الهی (قرآن) بوده است. قرآن کلام خداست. کلام الهی حادث است یا قدیم است؟ یعنی آیا قرآن خلق شده ابتدا دارد یا اینکه مثل خدا قدیم است و همانگونه که خدا بوده و هست و خواهد بود، کلام خدا هم بوده و هست و خواهد بود. "و کلم‌الله موسی تکلیما" این دعوائی‌ست که در نیمه‌ی دوم قرن اول در بین مسلمانان شدت گرفت و موجب شکل‌گیری علم کلام شد، لذا چون موضوع اولیه‌‌ای که باعث ایجاد علم کلام شد کلام الهی بوده است، اسم این علم را بر کل کلام گذاشته‌اند. ۲) آغازشدن بخش‌های مباحث کلامی با الکلام رسم و سیره‌ی متکلمین‌ این بوده است، وقتی کتاب‌های خود را می‌نوشتند اسم آن بخش را مثلا می‌گذاشتند الکلام فی‌التوحید، الکلام فی‌النبوه، الکلام فی‌الامامه، الکلام فی‌المعاد یعنی بخش‌های مباحث‌شان را با این جمله شروع می‌کردند و این جزء را بر کل اطلاق کردند. ۳) دفاع از دین با زبان و کلام است رسالت مباحث اعتقادی و علم کلام دفاع از عقائد دین است، از طرف دیگر مهم‌ترین ابزار دفاع کلام، زبان، نطق و گفتگو و مناظره است و چون ابزار اصلی کلام است در این علم بخاطر اینکه می‌خواهد دفاع کند نام کل علم را کلام گذاشته‌اند. ♻️نتیجه اینکه: ✅ علماء علم کلام تا ۵ وجه تسمیه برای علم کلام مطرح‌کرده‌اند. ✅ ناگفته‌نماند به علم کلام علم اصول دین، فقه اکبر و علم توحید و صفات نیز اطلاق شده است. @javadheidari110 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 ⁉️هدف و غرض از علم کلام چیست؟ 1⃣غرضی که متکلمین برای خود دنبال می‌کنند یکی از اهداف علم کلام اهدافی‌ست که نسبت به خود متکلم است، یعنی من و شمائی که داریم علم کلام می‌خوانیم هدف‌مان چیست؟ متکلمین برای خود ۲ هدف را دنبال می‌کنند: ۱) هدف نظری: دست یافتن به معرفت و شناخت تحقیقی و تفصیلی، یعنی اول نظر و اعتقادات خود را تقویت و تحکیم کنیم، زیرا بسیاری از ما شناخت‌های‌مان اجمالی‌ست، متاسفانه با وجود اینکه ادعای قبول خدا و پیغمبر را داریم اما شناخت اغلب ما نسبت به خدا و پیغمبر، از نوعِ شناخت‌ اجمالی‌ست‌، زیرا وقتی در معرض شبهه و سوال قرار می‌گیریم ساکت می‌شویم و عقب‌نشینی می‌کنیم چون پاسخی نداریم. این یعنی معرفت‌مان، معرفت تفصیلی و تحقیقی نبوده است. ۲) هدف عملی: وقتی در حوزه و حیطه‌ی نظر و اعتقاد قوی شویم آنگاه دینداری و عبادتِ ما عبادتی عالمانه و همراه با شناخت و معرفت خواهد بود. لذا فرمودند: اول‌الدين معرفت الجبار، معرفة‌الله اعلی‌المعارف، چون باعث می‌شود من در عبودیت هم پیشرفت کنم. یکی از علل کوتاهی ما در مباحث عمل: نماز، روزه، خمس، زکات در جامعه‌ی ما بخاطر ضعفِ در عقیده است‌. زیرا ضعف عقیده منجر به ضعف در عمل می‌شود. پس هدف اول و مهم نسبت به خود متکلم است. و هدفی که نسبت به خود متکلم دنبال می‌شود یک هدف نظری‌ست که همان رسیدن به شناخت دقیق است. 2⃣ غرضی که متکلم برای دیگران دنبال می‌کند هدف ما از مطالعه‌ی علم کلام ارشاد و هدایت دیگران است، زیرا یکی از وظائف ذاتی طلبه‌گی ما ارشاد و هدایتگری و دستگیری از ایتام آل محمد صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین است. ♻️نتیجه اینکه: آنچه اهمیت علم‌کلام را بر ما آشکارمی‌کند عبارتست از👇 ❇️پایه‌‌بودن علم‌کلام نسبت به سایرعلوم‌اسلامی حیات سایر علوم اسلامی در گرو علم‌کلام (اثبات خدا و کلام خدا) است، که این مهم در علم کلام اتفاق می‌افتد. فلذا علم کلام پایه‌ی سایر علوم اسلامی‌ست: 🔸نظیر اینکه: 〽️علم کلام، پایه‌ی علم تفسیر است. مثلاً اگر در علم کلام حجیت وحی را اثبات نکنیم، دیگر علم تفسیر معنا ندارد زیرا تفسیر ناظر به آیات است و آیات باید اثبات شود که از طرف الله است، اگر ثابت نشود که دیگر تفسیر معنا ندارد. 〽️ علم کلام، پایه‌ی علم فقه است. در علم فقه اول باید بر ما ثابت شود این کلام کلامِ معصوم است. لذا قبل از آن باید در علم کلام اثبات کرده‌باشیم خدا، نبی و امام کیست، چون اگر اینها در علم کلام اثبات نشود دیگر علم فقه مفهومی نخواهد داشت. 🔶 بنابراین سایر علوم با پسوند اسلامی نظیر تفسیر، فقه، حدیث و... نسبت به علم کلام، علم پَسینی هستند زیرا اول باید در علم کلام خدا و پیغمبر را اثبات کرده‌باشیم تا بعد بتوانیم درباره‌ی علم تفسیر، فقه، حدیث و ... صحبت‌کنیم و منابع و تشریعات آن را مطرح کنیم. ❇️ حکمت خیر کثیر است. به جهت جایگاه بسیار بالائی که علم کلام نسبت به‌ سایز متون دینی دارد این فرمایش است: هر کس حکمت داشته باشد، خیر فراوان نصیب او شده است "من اوتی الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا" به همین جهت ما می‌خواهیم حکیمانه عمل‌کنیم. ❇️ توجه ویژه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام به متکلمان از ارزش ویژه‌ای که اهل‌بیت‌علیهم‌صلوات‌الله برای متکلمان قائل بودند به جایگاه و اهمیت علم کلام پی‌می‌بریم. یک نمونه اینکه، امام‌صادق علیه‌السلام با وجود اینکه هشام در سن جوانی بود، حضرت تمام قد مقابل ایشان می‌ایستادند و او را احترام می‌کردند و دیگران را نیز توصیه می‌کردند مثل او با زبان، قلم و بیان‌ از مکتب اهل‌بیت دفاع کنند. ❇️ افزایش دانش و هدفمند کردن گرایش بنابراین وظیفه‌ی ماست که با سعی، تلاش، توکل و توسل به ساحت مقدس آل‌الله‌علیهم‌صلوات‌الله بتوانیم اندکی بر داشته‌ها، دانش‌های خود بیفزائیم و بینش و گرایش‌های‌مان را هدفمندکنیم و هرآنچه می‌آموزیم به دیگران نیز انتقال دهیم و ان‌شاء‌الله برای تعمیق مباحث معرفتی، کلامی و اعتقادی‌مان اهل تحقیق، گفتگو و مباحثه باشیم زیرا بدون مباحثه و پرسش و پاسخ و تجزیه و تحلیل اندیشه‌ها طبیعتاً تعمیق باورها برای‌مان رخ نخواهد داد. لذا می‌طلبد با مباحثه و تحقیق این مهم را محقق‌سازیم. لذا توصیه‌می‌شود برای تحقیق بیشتر، کتابهای pdf استاد محمد بیابانی اسکوئی را با مراجعه به سایت نبا رایگان دانلود کنید. @javadheidari110 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 @ramezan_ghasem110
پاسخ به شبهاتی در ارتباط با برخورد با مجرمان در نگاه دین/مجرم از هویت انسانی خارج نمی‌شود ادامه‌اش را اینجا بخوانید: mehrnews.com/xW2gL 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️چرا امام سجاد علیه‌السلام بیمار بودند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ حفظ اسلام با مطالعه‌ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه‌السلام به این نکته رهنمون می‌شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل‌بیت -علیهم‌السلام- و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند. 1⃣بیماری مانع تعطیل وظائف امام نبود تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35  سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه‌ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است. بنابراین این‌گونه نبوده که حضرت سجاد علیه‌السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند. 2⃣بیماری مختصِ عاشورا و حفظِ‌ نسل‌ِ آنچه مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین -علیه السلام- تنها در ایام حادثه‌ی عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بوده است که ایشان زنده بمانند و نسل امام‌حسین -علیه‌السلام- از این طريق حفظ شود. 3⃣مانعی برای کشته شدن ایشان توسط دشمنان همان‌گونه که در تاریخ ثبت شده‌است، چندین مرتبه تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری ایشان شدید بود گفتند: بیماری او را خواهد کشت و دیگر لازم نیست ما او را بکشیم و به این ترتيب این بیماری سبب نجات حضرت شد. مرتضی مطهری، حماسه حسینی،ج1 حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمربن‌ذی‌الجوشن در خیمه‏‌ها عبور می‌کردیم تا به علی‌بن‌حسین -علیه السلام- رسیدیم و ایشان را در شدت بیماری و با حالتی ناتوان در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده دیدیم، جماعتی از رجاله که با شمر بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان‌الله شما چه مردم بی‌رحمی هستید! همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر دشمنان را از آن حضرت برگردانیدم📚شیخ عباس قمی، منتهی‌الامال،ج1 ♻️نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد -علیه‌السلام- فقط در حماسه‌ی کربلا و عاشورا مدتی بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتقام امام‌زمان از قاتلان اباعبدالله‌الحسین (online-audio-converter.com).mp3
4.02M
⁉️انتقام امام‌زمان -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- از قاتلانِ جدشان اباعبدالله‌الحسین چگونه است؟ 🔊پاسخ‌ِکارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم‌به‌راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌آیا دعای امام معصوم مستجاب می‌شود ؟ واگر مستجاب می‌شود چرا امام زمان برای ظهور خودش دعا نمیکند و واگر دعا کند مستجاب می‌شود⁉️ : نکته اول : در روایات ما آمده است که یکی از نشانه های امام این است که دعایش مستجاب است چنان که امام رضا فرمود: « برای امام ده نشانه است که یکی از ان ها این است که دعایش مستجاب است به گونه ای که اگر دعا کند که صخره ای دو نصف شود چنین می شود» 📚معانی الاخبار ص35 📚الخصال ج2 ص105 📚عیون الاخبار ص118 نکته دوم : اما با این وجود چرا امام زمان برای ظهورشان دعا نمی کنند مگر نه این است که دعایشان مستجاب است ؟ 🔺برای پاسخ باید توجه کنید که : « امامان مطیع محض خداوند هستند و جز انچه خدا بخواهد نمی خواهند روی این جهت اگر اراده خداوند بر غیبت امام عصر تا زمان معینی یا حصول شرایط مشخصی نظیر امادگی مردم و ...تعلق گرفته باشد امام نیز تسلیم خواست پرودگار است و هیچگاه درخواستی بر خلاف خواست خداوند از پرودگار نمیکند چنان که امام کاظم فرمود: « خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داد است به گونه ای که تنها هر موقع خداوند چیزی را بخواهد و اراده کند انان نیز آن را می خواهند ( وبدن اذن و رضایت خداوند کاری نمیکنند)» 📚بحار الانوار ج5 ص114 📚بصائر الدرجات ج1 ص517 •┈┈••✾••┈┈• ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
بسیاری از انسان‌ها؛ به سختی احساس خوشبختی می‌کنند چرا که: گذشته را، بهتر از آنچه بوده می‌بینند... حال را بدتر از آنچه هست... وترس از آینده را بیشتر از آنچه خواهد بود، می‌دانند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ لطفا از کنار این عبارات ساده نگذرید، بیشتر تامل کنید و اگر مصادیقی از آن در افکار خود می یابید برای اصلاح آن اقدام کنید. @khameneieshQ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش آیا زمینه‌ساز واقعه‌ی عاشورا و کینه‌توزی یزید با امام‌حسین علیه‌السلام بخاطر جریان دختری به نام «اُرَینَب» است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ وضوح ساختگی بودن دلایل زمینه‌ساز کربلا و عاشورا در منابع معتبر شیعی و سنی به‌اندازه کافی بحث شده و جایی برای قبول جریانات ساختگی باقی نمی‌گذارد. 2⃣ ضعف سندی منبع قابل‌ذکر برای این جریان ساختگی، کتاب الامامه و السیاسه، نوشته ابن قتیبه دینوری، از مصادر اهل سنت می‌باشد که این نقل بدون ذکر سند و مُرسَل بوده، لذا اعتباری ندارد‌📚الامامه والسياسه، ج1، ص167 3⃣ مخالفت با فقه شیعه در متن این جریان ساختگی، اموری به امام حسین علیه‌السلام نسبت داده شده است نظیر سه بار طلاق در یک مجلس که با فقه مُسّلم شیعه که برگرفته از معارف آل‌الله علیهم‌السلام است در تعارض است و قابل‌پذیرش نیست. ♻️ نتیجه اینکه این جریان ساختگی و مردود است. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
audio_2020-08-25_23-29-10.ogg
1.52M
❎👈 شبهات_محرم_الحرام ⁉️❎ چرا قمر منیر بنی هاشم، آب ننوشیدند؟ اگر آب می نوشیدند بهتر می جنگیدند و آب هم به خیمه ها می رساندند. 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
💬 سوال: آيا زن مى تواند زيورآلاتى را كه شوهر برايش خريده ، بدون اجازه او بفروشد؟ ✅ پاسخ : 🔹 آيات عظام امام ، بهجت ، خامنه اى ، صافى و فاضل : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد ؛ ولى اگر به عنوان تأمين نفقه باشد ، حقّ ندارد . 🔹 آيات عظام تبريزى و سيستانى : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده و يا به عنوان نفقه برايش تهيه كرده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد . 🔹 آيه الله وحيد : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد . امّا اگر به عنوان تأمين نفقه باشد ، بنابر احتياط واجب ، حقّ ندارد . 📓 منابع : [1]. امام ، تحرير الوسيلة ، ج 2 ، النفقات ، م 15 ؛ خامنه اى ، استفتاء ، س 353 ؛ صافى ، هدايه العباد ، ج 2 ، النفعات، م 15 ؛ فاضل ، تفصيل الشريعة ، النكاح ، النفقات ، م 15 و دفتر : بهجت . [2]. سيستانى ، منهاج الصالحين ، ج 2 ، م 425 ؛ تبريزى ، منهاج الصالحين ، ج 2 ، م 1408. [3]. منهاج الصالحين ، ج 3 ، م 1408. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️محرم و صفر بدعت یا احترام ؟ ⁉️واجبات و محرمات محرم و صفر چیست؟ ⁉️ادب‌کردن در دو ماه محرم وصفر و پرهیز از برخی امور نظیر تخمه‌ شکستن عنوان خشکی‌‌‌مقدسی‌ می‌گیرد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ معنای لغوی بدعت معنای لغوی بدعت نوآوری است اما هر نوآوري را بدعت نگویند. 2⃣ معنای اصطلاحی بدعت ادخال ما لیس من الدین فی الدین 3⃣ حکم حرام و حلال الهی حلال خدا همیشه حلال و حرام خدا همیشه حرام است. 4⃣امرِ موجب وهن مذهب‌ جایز نیست آن مسئله‌ای که در ماه محرم و صفر مورد تاکید فقهاست است، فقط یک مساله‌ است و آن اینکه: هر امری که باعث وهن مذهب شود جایز نیست طبیعتاً تشخیص وهن با عرف متشرع هست. مثلا در روز عاشورا کاروان عروسی راه انداختن باعث وهن مذهب است. اما اصل عقد کردن اشکال ندارد، مانند اینکه عقد می‌کند اما اظهار شادی نمی‌کند و اینکه معصوم می‌فرمایند:یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا... هیچ منافاتی با عقدکردن ندارد. البته خوشحالی کردن معمولی حرام نیست. وقتی مراجع معظم تقلید می‌فرمایند بهتر است امر ازدواج را موکول به آینده‌کنیم به این معنا نیست که عقد کردن در دو ماه مخرج و صفر حرام باشد. ♻️نتیجه اینکه برخی افراد ادب می کنند و از انجام برخی امور نظیر تخمه شکستن، حنا زدن، لباس شاد پوشیدن و ... خودداری می‌کنند، این‌گونه پرهیزها از مصادیق حرمت نگه‌داشتن است اما ناگفته نماند که انجام چنین اموری از جهت فقهی حرام‌نیست. و البته معامله، خرید و فروش و... با رعایت اصول و قوانین هیچ اشکالی‌ندارد. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💢🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑 💢🛑💢 🛑 💢 🛑 💢 پرســـ❓ــش ⁉️واکنش شما نسبت به نوجوانی که می‌گوید، می‌خواهد تغییر دین دهد (مسیحی و...) شود چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ توجه به چراغ چشمک‌زن🚨 تجریه به بنده ثابت کرده‌ منشا طرح چنین تصمیماتی را باید در خانواده جستجو کرد لذا خانواده نسبت به این دغدغه و سوال فرزند خود به مثابه یک چراغ قرمز چشمک زن نگاه کنند که دارد یک اخطار و آلارم می‌دهد. 2⃣ جار زدنِ تغییرِ دین ممنوع⛔️ مسئله‌ی دین ایمان یک مسئله‌ی قلبی است لذا کسی خواه دین را بپذیرد، نپذیرد و خواه تغییر دین دهد کاملاً مختار است و کسی نیز او را اعدام نمی‌کند، چون مسئله‌ی قلبی را نه کسی متوجه می‌شود و نه اعدامی در کار است اما اجازه و حق ندارد در اجتماع و در وسط میدان بیاید و تغییر دادن دین خود را علنی کند چون موجب سلب امنیت فکری و روانی دیگران می‌شود و اگر چنین کاری را انجام دهد با او برخورد می‌شود و البته نحوه‌ی برخورد با او به صورت امتداد نیز تابع شرایطی است نظیر تعادل اعصاب‌داشتن، مجبور نبودن، شبهه‌نداشتن و ... است، یعنی به سادگی نمی‌توانیم حکم ارتداد کسی را صادر کرد. 3⃣ روشِ تمثیل (قرینه‌سازی)🌛🌜 و اما مبحث ما پیرامون نوجوانی است که قصد دارد مسیحی شود، حال سوال اینجاست با چنین نوجوانی چگونه برخورد کنیم؟ ما علاوه بر مد نظر داشتن نکات قبل در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است. والدین می‌بایست با استفاده از روش تمثیل(قرینه‌سازی) از نوجوان پرسش کنند ملزومات مورد نیاز برای رفتن به شهر دیگر یا صعود به قله چیست؟ او در پاسخ می‌گوید: وسیله‌ی مطمئن(مرکب‌مناسب)، راهنما، باید نسبت به آن شهر یا مسیر شناخت داشته‌باشیم تا در مسیر سردرگم و حیران نشویم و... 〽️ آری همان‌گونه که برای‌ رفتن به شهر دیگر یا انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی سرمایه‌گذاری و هزینه کردن لازم و ضروری‌ست حال سوال این است آیا پیرامون دین که مسئله‌ی سعادت دنیا و آخرت‌مان در میان است نیاز به تحقیق و حجت نداریم؟ 〽️ لذا والدین در چنین مسئله‌ای باید با نوجوان همراه شوند و به او بگویند اگر پیرامون آن دین آگاهی داری، در موردش تحقیق کرده‌ای و ادله‌ی کافی برای آن دین داری و واقعا پیرامون آن دین تحقیق کرده‌ای و ادعا داری که آن دین توانسته تمام سوالات و دغدغه‌هایت را پاسخ دهد پس باید به آن دین بپیوندی، بیا تا با همدیگر نزد کارشناس دین برویم تا ادله‌ات را برایش بگوئی تا ما نیز مسیحی شویم. 🚨تذکر: نکته‌ی مهم این است که‌ والدین باید نوجوان همراه شوند اما این همراهی نباید به صورت تام و تمام باشد بلکه باید با او نزد کارشناس دینی بروند تا او برای کارشناس دینی سوالاتش را مطرح کند و همچنین شناخت خود نسبت به آن دین را نیز شرح‌دهد. ♻️نتیجه اینکه ❇️ دلزدگی نوجوان از برخی دینداران روی آوردن نوحوان به مسیحیت یعنی او در ذهن خود یک زدگی نسبت به اسلام ایجاد شده است که البته با اندکی مداقه کشف می‌شود دلزدگی او نسبت به مسلمانان است و نسبت با اسلام دلزدگی ندارد. ❇️ وظیفه‌ی والدین: در چنین موقعیت‌هائی والدین حق ندارند نوجوان را تنبیه‌کنند و یا برچسب نجس شدن به او بزنند و یا او را از خانه بیرون کنند بلکه وظیفه‌ی آنان همراهی با او برای سوق دادن او به سمت کارشناس دین است. ❇️ وظیفه‌ی کارشناس دین: کارشناس دین می‌بایست دغدعه‌های فکری نوجوان را با مهربانی بشنود و با استفاده از روش‌هائی که قبلاً در بحث پاسخگوئی به سوالات نوجوانان آموزش داده‌ایم. پاسخ‌هائی در سطح نوجوان و در حد فهم او ارائه دهد. 🆔 @javadheidari110 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 @ramezan_ghasem110
💠 پرسش: بيماري حضرت ايوب چطور با مقام نبوت او سازگاري دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته ی اول: فلسفه ی ارسال رسل و فرستادن انبیاء، هدایت مردم است. وقتی این مهم محقق می شود که مردم رغبت و اشتیاق به رسول خدا داشته باشند. و اگر مسأله ای در وجود انبیاء وجود داشته باشد که مردم از حضور در محضر آنان نفرت داشته باشند، نقض غرض لازم می آید. به همین خاطر تمام متکلمین شیعه«تنزه از منفرات» یعنی دور بودن از امور نفرت زا را از ویژگی پیامبران نام برده اند. نکته ی دوم: در مورد حضرت ایوب علیه السلام، در کتب برخی مخالفین مطالبی بیان شده است که به هیچ وجه پذیرفته نیست. لذا روایاتی که در منابع روائی شیعه راه پیدا کرده است را علمای بزرگوار حمل بر تقیه نموده و اعتقاد و عمل بر اساس آنان را جایز نمی دانند. (1) نکته ی سوم: امام صادق علیه السلام در مورد امتحان حضرت ایوب می فرمایند: « إِنَّ أَيُّوبَ مِنْ جَمِيعِ مَا ابْتُلِيَ بِهِ‏ لَمْ تُنْتِنْ لَهُ رَائِحَةٌ وَ لَا قَبُحَتْ لَهُ صُورَةٌ وَ لَا خَرَجَتْ مِنْهُ مِدَّةٌ مِنْ دَمٍ وَ لَا قَيْحٌ وَ لَا اسْتَقْذَرَهُ أَحَدٌ رَآهُ وَ لَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ أَحَدٌ شَاهَدَهُ وَ لَا تَدَوَّدَ شَيْ‏ءٌ مِنْ جَسَدِه‏»؛ « هیچ یک از ابتلائات ایوب (ع) عفونت پیدا نکرد، و بدبو نشد، و نیز صورتش زشت و زننده نگردید، و حتى ذره اى خون و یا چرک از بدنش بیرون نیامد، و احدى از دیدن او تنفر نیافت و از مشاهده اش ‍ وحشت نکرد، و هیچ جاى بدنش کرم نینداخت». (2) پی نوشت: 1. تفسير القمي، ج‏2، ص: 240 2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏12، ص: 348 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️وهابیون معتقدند عزاداری از اعمال جاهلیت است و شیعیان همانند اعراب جاهلی‌اند آیا گفته‌ی وهابیون صحت دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه دلائل ابطال عقیده‌ی وهابیت بر جاهلی پنداشتن عزاداری برای مشروعیت یک عمل، سیره و رفتار انبیاء و اهل‌بیت، بهترین معیار و الگو می‌تواند باشد 1⃣ سیره انبیاء سلف اشاره قرآنی به گریه‌های حضرت یعقوب قرآن اقتدا و تاسی به روش و سیره‌ی انبیا و اهل‌بیت را بر همگان واجب فرموده است و در بيان داستان حضرت یعقوب و یوسف به گریه‌های طولانی حضرت یعقوب در فراق فرزند در آیه ۸۴ سوره یوسف اشاره فرموده «و گفت ای دریغ بر یوسف و در حالی که اندوه خود را فرو می‌خورد،چشمانش از اندوه سپید شد»از این دلیل قرآنی، جواز گریه و زاری بر اولیاء الهی و شکوه و شکایت از اعمال سردمداران ظلم به‌ پیشگاه خداوند استفاده می‌شود و به‌عنوان سیره یکی از پیامبران الهی دلیلی محکم و قرآنی بر اصل مشروعیت عزاداری و گریه بر مصیبت‌ها موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد 2⃣ سیره پیامبر خاتم 〽️گریه پیامبر بر شهدای صحابه و تابعین‌ خود حضرت در فراق عزیزانشان گریه می‌کردند و به دیگران نیز فرصت می‌دادند تا بر عزیزانشان عزاداری کنند احمد بن حنبل از علمای اهل‌سنت نقل می‌کند: بعد از جنگ أُحد پیامبر به زنان انصار که برای شوهرانشان گریه می‌کردند فرمودند:«حمزه عزادار و گریه کننده ندارد و دستور دادند پس از شهادت جعفر طیار تا سه روز لباس سیاه بپوشیم و عزاداری کنیم راوی می‌گوید که پیامبر اکرم بعد از آن دیدند زنان برای حمزه گریه می‌کنند 〽️گریه پیامبر بر مرگ نزدیکان پیامبر در عزای فرزندشان ابراهیم، پدربزرگشان عبدالمطلب، عموهایش ابوطالب و حمزه،مادرشان آمنه و فاطمه بنت اسد گریستند پیامبر در پاسخ فردی که از ایشان پرسید «چرا بر ابراهیم گریه می‌کنید»فرمودند:«چشم گریان است، قلب می‌سوزد اما آنچه را که موجب خشم خداوند است بر زبان نمی‌آوریم آیاپیامبر -العیاذبالله- به زعم وهابیون دستور به عمل جاهلی داده‌اند!؟ 3⃣ سیره‌‌ی اهل‌بیت قبل از واقعه‌ی عاشورا امام علی هنگامی‌که خبر شهادت مالک اشتر به ایشان رسید و فرمودند «گریه کنندگان شایسته است که بر مثل مالک اشتر بگریند» 4⃣ سیره‌ اهل‌بیت پس از واقعه‌ی عاشورا روش ائمه پس از شهادت امام‌حسین تشکیل مجلس عزاداری و گریه بر مصائب آن حضرت بوده‌است و در حقیقت پایه‌گذاران اصلی و مروّج اندیشه روضه‌خوانی در بین مردم بوده‌اند و این امر به مرور زمان به‌ عنوان یک فرهنگ در حوزه اندیشه و تفکر شیعی جاگرفت. 〽امام‌سجاد پس از واقعه‌ی کربلا لحظه‌ای اشک مبارکشان قطع نشد‌. کسانی که ایشان را در این حال می‌دیدند از علت آن سؤال می‌کردند که حضرت در پاسخ می‌فرمود: «مرا سرزنش و ملامت نکنید، یعقوب (ع) برای مدتی یکی از فرزندانش را از دست داد، آن‌قدر گریه کرد تا بینایی چشمانش را از دست داد، بااینکه نمی‌دانست فرزندش مرده است، ولی من ۱۴ نفر از خاندانم را در یک روز در برابر دیدگانم سر بریدند، آیا فکر می‌کنید که اندوه و مصیبت برای همیشه از من دور خواهد شد؟» 〽امام‌صادق سفارش به بزرگداشت کربلا و عاشورا دادند ودفرمودند«حادثه روز عاشورا دل‌های ما را آتش می‌زند،اشک‌های ما را جاری می‌سازد و ما وارث غم و اندوه سرزمین کربلا هستیم گریه کنندگان،بر مثل حسین باید گریه‌کنند چون محو کننده‌ی گناهان است 5⃣ دیدگاه بزرگان 〽️امام‌‌خمینی رحمة‌الله‌علیه در صحيفه‌ی خود به مسئله‌ی گریه و عزاداری اشاره کرده‌اند‌ و اینگونه می‌فرمایند: هر مکتبی هیاهوئی می‌خواهد باید پای مکتب سینه‌زد هر مکتبی تا سینه‌زن و گریه‌کن نداشته نباشد، حفظ نمی‌شود.📚ج۸ صحیفه‌ی امام‌خمینی ص۵۲۷ 〽️مقام معظم رهبری در بیان عزاداری بر مصائب و مراثی اباعبدالله‌الحسین و ارائه‌ی الگو‌ به مردم برای کیفیت بخشیدن به حرکت در راه هدفهای بزرگ و همه‌ی اینها جزء اشرف هدفهایی هم تذکیه هم بالا بردنِ افکار و آگاهی دادن به مردم و ارائه ی الگو برای جهاد و تلاش فی‌سبیل‌الله است‌. 6⃣ دیدگاه روان‌شناسان روان‌شناسان گریه‌کردن را در برخی مواقع طبیعی و مایه‌ی تعادل عاطفی فرد می‌‌دانند. ♻️نتیجه‌اینکه شکی نیست که برپائی عزاداری و شادی، امری است فطری که از ابتدا میان تمام ملت‌ها و اقوام رواج داشته و ادیان الهی نیز بر اصل آن صحه گذارده‌اند. لطافت روح انسانی و تاثّر طبیعی در برابر مصائب، امری فطری و جزئی از حقیقت انسان و رحمتی از سوی خداست، بدین ترتیب با در نظر گرفتن آیات نورانی قرآن کریم و سیره‌ انبیاء و اولیاء، عزاداری برای مظلوم امری ممدوح و مطلوب است و افکار جریان‌های منحرفی مانند وهابیت، هیچ‌گونه سنخیتی با اندیشه‌ی اسلام عزیز ندارد 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️آیا ماه صفر نحس است؟ ⁉️برخی برای اثبات نحس بودن ماه صفر به حدیثی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) استناد می‌کنند؛ آیا این روایات صحیح است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه ماه صَفَر دومین ماه قمری پس از محرم است. در در دوران جاهلیت آن را ناجِر می‌نامیدند. صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم – به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. این ماه به نحوست مشهور است، اما با توجه به‌ نکات ذیل چنین اعتقادی صحیح نیست: 1⃣ زیرا نه شرع مقدّس فرموده و نه عقل می‌پذیرد با رسیدن ماه صفر یکدیگر را از نحوست این ایّام بترسانیم. 2⃣روایت مبنی بر نحوست ماه صفر به‌صورت خاص مشاهده نشده است. اما ماجرایی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه»؛« هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می‌رود»📚معانی‌الأخبار،ص۲۰۴،ح۱ ملاحظه ی آنچه سبب بیان این حدیث شده است، نشان می‌دهد حضرت با این جمله می‌خواسته‌اند ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: «روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است»📚علل‌الشرائع،ج۱،ص۱۷۵ پس سخن از ماه آذار است که از ماه‌های و این روایت اصلا ربطی به ماه صفر پیدا نمی‌کند. نکته سوم: مسئله توجه به سعد و نحس ايام، علاوه بر اينكه غالباً انسان را به يك سلسله حوادث تاريخى آموزنده رهنمون مى ‏شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى و استمداد از ذات پاك پروردگار و لذا در روايات متعددى مى ‏خوانيم: در روزهايى كه نام نحس بر آن گذارده شده مى ‏توانيد با دادن صدقه و يا خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند و قرائت بعضى از آيات قرآن و توكل بر ذات پاك او، به دنبال كارها برويد و پيروز و موفق باشيد.📚تفسير نمونه،ج 23،ص45 ♻️نتیجه اینکه: نحوست ماه صفر دلیل روایی ندارد و روایتی که برخی بدان استناد می کنند ارتباطی با نحوست این ماه نداشته و در صدد اثبات بهشتی بودن ابوذر است. پاسخ استاد را اینجا نیز می‌توانيد بخوانید👇 🆔 http://snai.ir/973227 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
📌 *متن شبهه*👇 🌒 اول ماه صفر است 🌘 خونریزی یا شکستن تخم مرغ و دود کردن اسفند فراموش نشود... ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید. ✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨ حضرت رسول فرمودند 🔓 هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود 🔓 📌 *پاسخ به شایعه* 👇 👌این خرافات را منتشر نکنیم. ✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند. ✅معنای صفر چیست؟ «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. ✅ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد. ◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ... اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم. ✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند. ◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد. ◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد: 👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است. ✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم. ◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید: ✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم. 👇👇 (سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇 ◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند ، نپذیرید. ◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند. ✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان می باشد. 🌱 @javadheidari110
❓چرا بعضی دانشمندان با اینکه عمر خود را در راه شناخت پدیده‏ ها گذرانده‏ اند، به خدا ایمان نمی آورند؟ 🔰پاسخ : خداپرستی مربوط به اراده انسان است، نه علم انسان. لذا نجاری که دائما نردبان می ‏سازد از هیچ کدام بالا نمی‏ رود، زیرا قصد بالا رفتن ندارد. سوزن که برای همه لباس می‏ دوزد، خودش لباس ندارد آئینه فروشی دائما در میان آئینه ‏های مغازه خود می ‏چرخد، ولی ممکن است حتی یقه خود را صاف نکند، ولی عابرین با نگاه به یکی از آینه ‏ها، سر و صورت خود را مرتب می‏ کنند. بسیاری از دانشمندان نیز پدیده ‏ها را شناخته ‏اند اما قصد شناخت پدید آورنده را نداشته ‏اند. 📚 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 @javadheidari110
چشم_به_راه ⁉️ فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع) چیست الف ) داشتن شور حسینی ب ) رسیدن به شعور حسینی ج) در کنار شور حسینی به شعور حسینی رسیدن 🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید . 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 رسال کنید . هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند . @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سلاله اخلاقی
1_1163832342.mp3
2.99M
🦋مسابقه‌چشم‌به‌راه 🦋 ⁉️ فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع) چیست؟ الف) داشتن شور حسینی ب) رسیدن به شعور حسینی ج) در کنار شور حسینی به شعور حسینی رسیدن 🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 رسال کنید. هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند. @javadheidari110
🔴تلنگر ✍️وقتی سیبی را از درخت چیدی دیگر چیده شده است و راه بازگشت ندارد نه درخت آن را می پذیرد ونه باغبانی آن را پیوند می زند! اما! حساب ما و خدا مثل حساب سیب و درخت نیست؛ بلکه مثل آب ودریاست... اگر ظرف آبی را از دریا جدا کنی..هروقت این آب بخواهد بازگردد آغوش دریا باز است.. هرچند آب نجس و کثیف شده باشد به محض اینکه وارد دریا می شود پاک و زلال می گردد... خدا دریای رحمت است و آغوش رحمت او برتمامی بندگان چه بندگان پاک چه آلوده و گناهکار باز است. سینه ی مادر خون نجس و آلوده را به شیر پاک و زلال تبدیل می سازد و یا چشم ما همان خون آلوده را به اشک پاک مبدَّل می کند... بی جهت نیست که یکی از نام های خدا «مبدِّل» است مبدل یعنی تبدیل کننده ی بدی به خوبی ها... و قرآن می گوید: «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ». پس میبینی که همه چیز با خدا حل می شود. کافی است به او بپیوندیم. می دانی که شرط پاک شدنِ آب کثیف، پیوستن به دریاست.. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b