#مسابقه #چشم_به_راه
⁉️🔘در مورد منشأ بیماری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کدام گزینه صحیح است؟
الف. امام زمان(عج) ممکن است به علت سوء مزاج بیمار شوند.
ب. ابتلا و امتحان الهی می تواند عاملی برای بیمار شدن امام زمان (عج) باشد.
ج. امام زمان هرگز دچار بیماری نمی شوند.
🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی #جواد_حیدری در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید .
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 رسال کنید . هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند .
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از سلاله اخلاقی
بحث در مورد امام زمان علیهالسلام .mp3
5.66M
#مسابقه #چشم_به_راه
⁉️🔘در مورد منشأ بیماری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کدام گزینه صحیح است؟
الف. امام زمان(عج) ممکن است به علت سوء مزاج بیمار شوند.
ب. ابتلا و امتحان الهی می تواند عاملی برای بیمار شدن امام زمان (عج) باشد.
ج. امام زمان هرگز دچار بیماری نمی شوند.
🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی #جواد_حیدری در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید .
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 رسال کنید . هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند .
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🍃
🌼
💐ورود حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) به شهر قم
🍃🌼 بيبي فاطمهی معصومه (سلاماللهعلیها) در سال ۱۷۳ هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشوند.
📚مسعودي، علي بن حسين؛ مروج الذهب، قم، منشورات دارالهجره، ج۳، ص ۳۳۶
🍃🌼 پس از آنكه مأمون عباسي در سال ۲۰۰ هجري امام رضا (عليهالسّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) به همراه عدهای از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليهالسّلام) آل بنيهاشم (عليه السّلام) كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا (عليه السّلام) از مدينه به خراسان رهسپار شدند. اين گروه در حدود ۴۰۰ نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود.»
📚محمدي، اشتهاردي، محمد، حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، علامه، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸
🍃🌼 حسنبنمحمدبنحسن قمي مينويسد:«وقتي حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عدهاي از آن ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كردند از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مينويسد: «پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود ۲۳ نفر از آنها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بنيعباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد»
📚محمدي اشتهاردي، محمد؛ همان، ص ۱۱۸
🍃🌼 به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهمالسّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند»
📚قمي، حسن بن محمد بن حسن، تاريخ قم، تصحيح جلال الدين طهراني، تهران، توس ۶۱، مترجم: حسن بن علي بن حسن بن عبدالملك قمي، ص ۲۱۳
🍃🌼 شيعيان قم پس از اینکه از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه مطلع شدند خدمت ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مينويسد: «قول درست اين است كه وقتی خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و حركت ایشان به سوي قم به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج از اصحاب امام رضا (عليه السّلام) بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد»
📚محمدي اشتهاردي، محمد؛ همان، ص ۱۱۹
📚فقيهي، علي اصغر؛ تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵
🍃🌼 ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري بوده است.
📚محمدي اشتهاردي، محمد؛ همان، ص۱۱۹
🍃🌼 يوسف علي يوسفي مينويسد:«حضرت معصومه روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت»
📚يوسفي، يوسف علي؛ شهيده غربت، قم، كوثر، ۱۳۸۶، چاپ اول، ص ۷۴ به نقل از نرم افزار نجوم اسلامي.
🍃🌼 خانهی موسيبنخزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كردهاند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.
📚فقيهي، علي اصغر، تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵.
#مناسبتی
#بیست_و_سوم_ربیعالاول
#سالروز_ورود_حضرت_معصومه_به_قم
🆔 @javadheidari110
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
@ramezan_ghasem110
*⭕️ آزادى عقيده یا آزادى تفكر؟*
*(مقايسه ای ميان سیره ابراهيم عليه السلام و روش ملكه انگلستان و كوروش)* ❗️
*🔻فرق است ميان آزادى عقيده و آزادى تفكر.*
*تفكر يعنى همان استعداد انسانى بشر كه مى تواند در مسائل، علمى و منطقى بينديشد.*
*اين استعداد حتما بايد آزاد باشد.*
*پيشرفت و تكامل بشر در گرو اين آزادى است.*
*🔻 اما عقيده : مى دانيم هر عقيده اى ناشى از تفكر نيست.*
*بسيارى از عقايد بشر ناشى از يك سلسله عادتها، تقليدها و تعصبهاست نه اين كه چون فكر كرده اين عقيده را گرفته است بلكه چون عادت كرده، به اين عقيده چسبيده است.*
*🔻اين عقيده نوعى انعقاد است يعنى فكر و انديشه اش به جاى اين كه باز باشد بسته و منعقد شده و بر عكس، آن قوه مقدس تفكر به دليل اين انعقاد و بستگى در درونش اسير شده.*
*🔻آن آدمى كه يك سنگ يا چوب و ساخته دست خودش را مى پرستد، آيا نشسته علمى و منطقى فكر كرده و علم و منطق او وى را رسانده به اين كه اين بت را بپرستد؟*
*تفكر آزاد است، حالا كه تفكر آزاد است پس اين آقاى بت پرست بايد آزاد باشد براى اين كه بت را بپرستد؛ يا نه، عقل و فكر اين شخص اسير است،*
*🔻بايد كارى كنيم كه عقل و فكر او را از اسارت اين عقيده آزاد كنيم،*
*كارى را بكنيم كه ابراهيم خليل اللَّه و بت شكن كرد.( شکستن بتها بگونه ای که مردم را به اندیشیدن نسبت به عقیده خرافی شان وادار نمود ).*
*♦️حال درباره اين كار ابراهيم چه بايد بگوييم؟*
*آيا ابراهيم كارى كرد برخلاف آزادى عقيده؟ يا كارى كرد در خدمت آزادى عقيده؟*
*كارى كرد در خدمت آزادى عقيده به معنى واقعى، يعنى آزادى انديشه.*
*🔻يعنى ابراهيم با اين عمل ، از خودبيگانگى آنها را از آنان گرفت، آنها را به خود بازگرداند و آزادى آنان را به آنها بازگرداند*
*🔻- تعبیر قرآن نسبت به پیامد عمل ابراهیم در بین بت پرستان این است -: « فَرَجَعوا الى انْفُسِهِمْ » تعبير عجيبى است!*
*اينها از خودشان جدا و دور شده بودند (خود واقعى انسان ، عقل و فكر و منطق انسان است)،*
*🔻قرآن مى گويد اين - اقدام ابراهیم در شکستن بتها- سبب شد كه دومرتبه به سوى خودشان باز گشتند و خودشان را دريافتند، گفتند كه او راست مى گويد.*
*🔻 ابراهيم عليه السلام مى توانست مطابق همين فلسفه اى كه اغلب فرنگيها مى گويند كه «انسان هر عقيده اى را اتخاذ كند آن عقيده محترم است»*
*بگويد چون اين بتها مورد احترام ميليونها انسان هستند پس من هم به آنها احترام مى گزارم.*
*از نظر اسلام اين كار اغراء به جهل است نه خدمت به آزادى.*
*♦️حال شما بياييد اين را مقايسه كنيد [با اين كه] ملكه يا پادشاه انگلستان در چند سال پيش - به تاریخ قبل از انقلاب - در سفرى كه به هندوستان رفته بود وقتى كه مى خواست به تماشاى يك بتخانه برود، مردم وقتى مى خواستند داخل صحن آن بتخانه شوند كفشهايشان را مى كَندند،*
*او هنوز به صحن نرسيده كفشهايش را به احترام كَند و بعد، از همه آن بت پرستها مؤدبتر در مقابل بتها ايستاد.*
*🔻يك عده هم گفتند ببينيد! ملت روشنفكر چقدر به عقايد مردم احترام مى گزارد!*
*نمى دانند كه اين نيرنگ استعمار است. استعمار مى بيند كه همين بتخانه است كه هند را به زنجير كشيده و رام استعمارگر كرده.*
*آن، احترام به آزادى نيست، خدمت به استعمار است.*
*ملت هند اگر از زير بار اين خرافات بيرون بيايد باج به انگليسها نمى دهد.*
*♦️يا در گذشته مى گفتند ببينيد كوروش چقدر مرد بزرگِ بزرگوارى بوده! كه وقتى به بابِل رفت و آنجا را فتح كرد تمام بتخانه ها را محترم شمرد.*
*اين كار از نظر يك فاتح كه سياست استعمارگرى دارد و مى خواهد مردم را بفريبد توجيه مى شود ولى از نظر بشريت چطور؟*
*🔻آيا خود جناب كوروش به آن بتها اعتقاد داشت؟ نه.*
*كوروش چه فكر مى كرد؟*
*مى گفت اين اعتقاد، اين مردم را بدبخت كرده يا نه؟ بله.*
*🔻ولى در عين حال دست به تركيب آنها نزد، چرا؟ چون مى خواست كه آنها در زنجير بمانند. اين خيانت بود نه خدمت.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 123-120- با تلخیص و ویرایش جزئی -*
@javadheidari110
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا امام زمان همواره سلامت هستند؟ یا اینکه ممکن است در شرایط فعلی دچار بیماریهائی نظیر کرونا شوند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ قرآن کریم از زبان رسولالله و انبیاء بزرگوار اینگونه نقل میکند: ما نیز همانند شما بشر هستیم. قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ(۱۱۰/کهف)
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ
(۱۱ /ابراهیم)
پس انبیاء و اهلبیت و امام زمان با توجه به بشر بودنشان ویژگیهای بشری دارند از جمله بیماری.
امامزمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- به صورت طبیعی در بین مردمِ دنیا در حال زندگی هستند و بیماری یکی از ویژگیهای زندگی دنیائی است. همچنین بیماری در بین سایر حضرات معصومین -علیهمصلواتالله- نیز وجود داشته است.
🔸شاهد ما👇
✨ امام صادق علیهالسلام میفرمایند پیامبر قبل از شهادتشان بیمار بودند.
✨ مرحوم کلینی در کافی شریف ج ۱، ص ۲۹۶ اینطور میفرمایند: پیعمبر در آن بیماری که منجر به شهادت ایشان شد فلان مطلب را فرمودند.
✨ امیرالمؤمنین در جنگ خیبر دچار چشم درد شدند مرحوم مجلسی نقل میکند: وقتی پیامبر سراغ امیرالمؤمنین را گرفتند اصحاب گفتند: يا رسول الله ایشان از چشم درد بیمار هستند.
✨ امام صادق نقل میکنند: موقعی که بیمار بودند چنین مطلبی را به من فرمودند.
📚کافی شریف، ج۳، ص۲۰۰
2⃣ بیماری منشأ و علتهای متفاوتی دارد:
〽️گاهی عامل بیماری عدم رعایت بهداشت فردی است.
〽️گاهی فرد اطلاع ندارد تغذیهی مناسب با مزاجش چیست و همین امر او را مبتلا به بیماری میکند.
〽️گاهی بیماری کفارهی گناهان است.
❌قطعا این سه عامل بیماری امام زمان نیست.
✔️ و اما بیماری عوامل دیگری نیز دارد:
〽️گاهی بیماری برای ترفیع درجه است.
〽️گاهی بیماری برای آزمایش و امتحان است.
〽️گاهی بیماری حکمتی از حکمتهای الهی است.
آری امام زمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- به این ۳ علت ممکن است دچار بیماری شوند.
3⃣ بیماری حضرت قطعا بیماری مهلک نیست که جان ایشان را تهدید کند زیرا وجود فیزیکی امام زمان برای اهل ارض و سماء یک امر ضروری است که این عهد الهی است که وجود ایشان را برای ما حفظ کند.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ حضرت دچار بیماری میشوند اما عامل بیماریشان میتواند آزمایش، ترفیع درجه و یا مصلحتی از مصالح الهی باشد به همین جهت در روایاتِ متعدد به ما توصیه شده برای حفظ و سلامتی آن حضرت دعا کنیم زیرا دعا در سلامتی ایشان تاثیر دارد و بنا نیست پروردگار عالم امور حضرت را از راه معجزه پیش ببرد.
✳️ بنابراین یکی از راههای حفظ حضرت دعا برای سلامتی حضرت هست.
✳️ انشاءالله حضرت در سلامتی باشند و ما نیز با اعمال خود زمینهی رنجش خاطر حضرت را فراهم نکنیم.
#عقائد
#امامت
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبهراه
🆔 @javadheidari110
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا میتوانیم علائم ظهور امام زمان را که در روایات به آن اشاره شده است را با حوادث و اتفاقاتی که امروزه در جامعهی بشری اتفاق میافتد و یا با اشخاص خاصی که مد نظر است مطابقت دهیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ یکی از آسیبهای مطابقت دادنهای نادرست این است که یأس و ناامیدی در جامعهی جهانی ایجاد میشود.
برخی افراد حوادثی نظیر جنگ سوریه، اختلافاتِ در یمن و ... را با علائم ظهور مطابقت میدهند و آن را زمینهساز ظهور میدانند و اینکه سالها از آن اتفاق بگذرد و ظهوری اتفاق نیفتد همین امر موجب ایجاد یأس و ناامیدی در مردم است و با ناامیدی خواهند پرسید چرا با وجود تطبیق حوادث با روایات، ظهوری حاصل نشد😔
2⃣ تمام معیارهائی که در روایت مطرح شده در آن مصداق اعم از فرد یا اتفاق جمع شده باشد؛ مثلاً در برخی روایات به حدود ۱۰ مورد از علائمِ ظهور اشاره شده است اما برخی به یک مورد از علائم بسنده میکنند و فقط یکی از علائم را با یک فرد و یا اتفاق تطبیق میدهند و آن را زمینهساز ظهور میدانند کار صحیحی نیست زیرا میبایست مجموع علائمِ موجود در روایت همگی با هم در نظر گرفته شوند و با توجه به مجموع علائم تطبیق صورت پذیرد.
3⃣ تحقّق و جمع شدن این علائم میبایست در زمان تطبیق دادن موجود باشد. نه اینکه گفته شود این فرد ظرفیت و پتانسیل آن را دارد که در آینده مصداق فلان روایت باشد، یا این اتفاق میتواند مصداق فلان روایت باشد.
4⃣ منظور از اجتماع تمامی ویژگیها آن دسته از ویژگیهائی است که در روایات معتبر مطرح شدهاند زیرا برخی علائم اساساً دارای سند قطعی، حتمی و یقینی نداشته و روایت محکم و متقنی ندارند.
5⃣ تطبیق میبایست با معیارها و ضوابط دینی هماهنگی داشته باشد. متاسفانه برخی تطبیقها
با اصول و معیارهای دینی سازگاری ندارند.
نظیر اینکه فردی ادعا کرده وصی امامزمان است، فرد دیگری ادعای یمانی بودن دارد و اینگونه اشخاص برای ادعای خود به خواب و استخاره استدلال میکنند، در صورتی که دین ما در امور اعتقادی خواب و استخاره را حجت نمیداند بنابراین چنین تطبیق دادنها پذیرفته نیست.
6⃣ اگر کسی صلاحیت و تخصص احراز چنین شرایطی را ندارد میبایست از علماي ربانی تبعیت کند و وظیفهی خود را در عمل به شریعت از آنان جویا شود تا دچار ضلالت و گمراهی نگردد.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ تطبیق دادن روایاتِ مربوط به ظهور با مصادیق، باید با معیارهای خاص اتفاق افتد و البته از جانب علما و فقهائی باشد که متخصص در امر روایت هستند.
✳️ انشاءالله خداوند ما را از آسیبهای تطبیق دادن روایاتِ ظهور با اتفاقات و افراد حفظ کند.
#عقائد
#امامت
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبهراه
🆔 @javadheidari110
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
🏴
⁉️پرسش
چرا امام حسین علیهالسلام مانند امام حسن علیهالسلام صلح نکردند؟
🖊پاسخِ استاد حیدری "زیدعزه"
🔻به جهت اینکه:
1⃣ سکهی اسلام دو رو دارد (هم جنگ و هم صلح)
اسلام عزیز نه صلح را به معنای یک قانون ثابت میپذیرد و نه اینکه در تمام شرایط جهاد را توصیه میکند بلکه صلح و جهاد تابع شرایطی هستند.
🔘 شاهد قرآنی: خدا در قرآن یک جا می فرماید: "و قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّه " بقره/۱۹۰
در جای دیگر میفرماید وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ"انفال /۶۱و اگر به صلح گرایند، تو نیز به صلح گرای و بر خدا توکل کن که اوست شنوا و دانا
در اسلام هم صلح و هم جهاد هر دو را داریم.
زیرا جنگ و صلح بر اساس شرایطی است.
🔘 شاهد تاریخی: وقتی به سیرهی زندگانی نبی مکرم اسلام مراجعه میکنیم شاهد هستیم آن حضرت هم "جنگ اُحد، بدر و احزاب" و هم "صلح حدیبیه" داشتند.
2⃣ عصمتِ امام:
امام معصوم حجت خداست و هر اقدامی انجام دهند عین صلاح و ثواب و درستی است لذا پیامبر فرمودند: "الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا" بحارالانوارج۴۳ حسن و حسین دو امام هستند چه قیام کنند چه صلح کنند.
یعنی امام مجتبی علیهالسلام هم اگر بجای امامحسین علیهالسلام بودند قیام میکردند و برعکس.
3⃣ تفاوتِ شرایطِ سیاسی و اجتماعی:
شرایط اجتماعی سیاسی هر دو امام بزرگوار با یکدیگر متفاوت بود، امام مجتبی علیهالسلام خلیفهالمسلمین بودند و اگر ایشان قیام میکردند و شکست میخوردند شکست ایشان، شکست اسلام محسوب میشد و موجب تضعیف اسلام میشد. ولی امام حسین علیهالسلام خلیفهی ظاهری نبودند.
4⃣ تفاوتِ جوِ فرهنگی و افکار عمومی:
جو فرهنگی و افکار عمومی در کوفه به ضرر امام مجتبی بود، مردم شعار الصلح الصلح سر میدادند. ولی امام حسین علیهالسلام شرایطشان کاملاً برعکس بود، کوفیان نامه نوشته بودند برای ایشان که حضرت به سمت آنها حرکت کنند.
5⃣ تفاوتِ یاران:
یاران هر دو امام متفاوت بودند. یاران امام مجتبی حقگریز و سست عنصر بودند، برخی از آنها با تطمیع معاویه به سپاه او پیوستند. برخی دیگر به معاویه گفتند اگر بخواهی ما حسنبنعلی را دست بسته نزدت میآوریم.
امام مجتبی علیهالسلام در کلامی اینگونه میفرمایند: "به خدا سوگند من حكومت را به معاويه واگذار نكردم مگر بخاطر نداشتن ياران، اگر انصار و ياراني داشتم، شبانه روز با او مي جنگيدم تا اينكه خداوند بين من و او حكم كند."
📚احتجاج طبرسی ج۲ ص۷۱
اما یاران اباعبدالله الحسین نه تنها سست عنصر نبودند بلکه از لحاظ ایمان، استقامت و وفاداری نظیر نداشتند.
لذا حضرت فرمودند: "فانی لا أعلم أصحابا أوفی و لا خیرا من أصحابی...فجزاکم الله خیرا" من اصحابی بهتر و باوفاتر از اصحاب خود نمیدانم. 📚بحار الانوار ج ۴۴ص۳۱۶/ لهوفص۱۴،امالی شیخ صدوق،ص۲۲۱ و ارشاد مفید،ج۲
6⃣ تفاوت روحیات و رفتار معاویه و یزید:
معاویه و یزید هر دو در صدد نابودی اسلام و غصب حقِ اهلبیت بودند ولی معاویه کهنهکار بود و ظاهر دینگرایانه داشت اما یزید خام بود و فسق علنی انجام میداد.
♻️نتیجه اينكه:
بخاطر شرایط موجود، امام مجتبی به اجبار صلح را پذیرفتند و امام حسین علیهالسلام طبق شرایطی که حاکم بود قیام کردند تا اسلام زنده بماند.
از آن خوشم که شدم خادم سرای حسین
منم غلام کسی که بود گدای حسین
دو چشم داده خداوند تا که گریه کنم
یکی برای حسن آن یکی برای حسین
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرکت امروز سپاه درمقابل آمریکا 😁😂😂
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
📝 🚫 📝 🚫 📝 🚫 📝 🚫 📝 🚫
🚫
📝
پرســـ❓ــش
⁉️ چرا با آمریکا مذاکره نمیکنیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
🔻مذاکره با آمریکا سه فرض برایش متصور است:
1⃣ اگر با کشورمان با آمریکا مذاکره کند، این مذاکره ساعتها، روزها و ماهها به طول میانجامد و به خاطر وجود اختلافِ دیدگاهها و تعارضات هر دو کشور میز مذاکره را ترک میکنند این فرض به صلاح کشورمان نیست
🔻چون:
۱) فرصت سوزی برای کشور خواهد شد.
۲) زمینه و فضا برای نفوذ آمریکا فراهم میگردد.
2⃣ فرض خوشبینانهاش این است که با آمريکا مذاکره کنیم و به توافقی نظیر برجام برسیم، سوال این است که آیا منافع ما با امضاء برجام حاصل شد؟ همچنین چه تضمینی وجود دارد دولتِ بعدیِ آمریکا از آن قرارداد خارج نشود؟
3⃣ نگاه آمریکا به مذاکرات به صورت بستهای فراتر از برنامهی هستهای است، زیرا دشمن میداند کشور ایران به مرحلهای رسیده است که میتواند با هر تهاجم دشمنانش در منطقه مقابله کند و با موشکهای نقطهزن و دقیق خود با هر تهاجمی کرده و پاسخ کوبندهای به آنها بدهد. به همین جهت قصد دارد کاری کند که ما از منافعمان دست برداشته و کوتاه آئیم.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ نتیجهی این سه دسته مذاکرات اینکه:
کشور از مولفههای قدرت خالی میگردد و به گزینهی حملهی نظامی نزدیکتر میشود.
✳️ چارهی کار به فرمودهی مقام معظم رهبری (دامظله) این است که:
دولتمردان تلاش کنند و مردم نیز دولتمردان را حمایت کنند تا کشور به نقطهای از بازدارندگی در حوزههای مختلف از جمله در حوزهی اقتصاد برسد. یعنی به مرحلهای برسیم که دشمن احساس کند نمیتواند از معبر مسائل اقتصادی به کشور ضربه وارد کند و ملت ایران را تحت فشار قرار دهد؛ تنها راه رسیدن به مرحله بازدارندگی اقتصادی، قطع امید از کمک و همراهی غربیهاست.
#سیاسی
#مذاکره_با_آمریکا
🆔 @javadheidari110
📝 🚫 📝 🚫 📝 🚫 📝 🚫 📝 🚫
@ramezan_ghasem110
#مسابقه
#چشم_به_راه
⁉️🔘در مورد یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، کدام گزینه صحیح است؟
الف: 313 نفر از یاران امام جزء فرمانده هان ایشان هستند.
ب: وجود 313 یار برای امام زمان(عج)، از شرائط ظهور ایشان است و نه جزء نشانه های ظهور
ج: اگر 313 نفر نباشند ظهور اتفاق نمی افتد.
🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی #جواد_حیدری در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید .
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 رسال کنید . هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند .
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از سلاله اخلاقی
بحث در مورد امام زمان علیه السلام.mp3
3.79M
#مسابقه
#چشم_به_راه
⁉️🔘در مورد یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، کدام گزینه صحیح است؟
الف: 313 نفر از یاران امام جزء فرمانده هان ایشان هستند.
ب: وجود 313 یار برای امام زمان(عج)، از شرائط ظهور ایشان است و نه جزء نشانه های ظهور
ج: اگر 313 نفر نباشند ظهور اتفاق نمی افتد.
🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی #جواد_حیدری در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید .
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 ارسال کنید . هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند .
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
سلام دوستان بزرگوار!
چشم زخم حقیقت دارد. در نهج البلاغه آمده است: «الْعَيْنُ حَقٌ وَ الرُّقَى حَق»؛ «چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است».
برای در امان ماندن از چشم زخم، توصیه های دینی را باید عمل کنیم؛ مانند:
ذکر شریف " ماشاءالله لاقوه الا بالله العلی العظیم "" و یا استفاده از حرز امام جواد علیه السلام. صدقه و استغفار و قربانی کردن نیز از سفارشات دین است.
اما تخم مرغ شکستن هیچ مستند شرعی و عقلی ندارد و در ضمن از دوجهت حرام است.
یک: شکستن تخم مرغ بدون فایده ی عقلانی اسراف است.
دو: در برخی روش ها اسم افرادی را می آوریم که تهمت است.
هم اسراف حرام است و هم تهمت.
#خرافات
#چشم_زخم
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆
🔅
🔆
پرســـ❓ــش
⁉️ ما در امور دینی از معصوم تبعیت میکنیم، در زمان غیبت نیز از فقها تبعیت میکنیم اما چرا در امور سیاسی همانند امور دینی از همهی مراجع و فقها تبعیت نمیکنیم و تنها از یک فقیه تبعیت میکنیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ در رابطه با بحث تقلید در امور شرعی و دینی، به دستور قرآن، عقل و روایات آلالله مراجعه میکنیم و به واسطهی کسانی که فقیهاند و حلال و حرام را میدانند به حکم خدا عمل کنیم و البته در مسئلهی تقلید میبایست با تحقیق اعلم فقها را بیابیم و از ایشان تقلید کنیم.
2⃣ رهبر سیاسی حتی با وجود فقها، وظیفهی حاکمیت جامعه را بر عهده دارد تا هرگونه هرج و مرج را در جامعه رفع و دفع کند.
3⃣ هر چند فقها و مراجع شأنیت، قابلیت و استعداد حکومت بر جامعه را دارند اما در مقام عمل فقط یک نفر میبایست متصدی این امر قرار گیرد؛ زیرا غرض رفع تحیّر و حل تخاصم است و اگر چندین نفر متصدی امور جامعه گردند غرض که همان رفع تحیّر و... هست حاصل نمیگردد.
4⃣ ممکن است گفته شود وقتی همهی فقها جمع شوند و نظر خود را اعلام کنند، در نهایت اجماع آراء صورت میپذیرد و نظری واحد اخذ میشود.
در پاسخ باید بگوئیم: رسیدن به نظر واحد همیشگی نیست زیرا بین فقها تعدد مبانی وجود دارد بنابراین همین امر گاهی موجب میگردد در مواقع مهم و حساس، اجماع و نظر واحدی اخذ نشود به همین جهت تصمیم عقلانی این است که حاکمیت سیاسی منحصر به یک فقیه باشد.
5⃣ مقام معظم رهبری فرمودند: التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم السلام) نیست.
📚اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری س ۶۲
♻️نتیجه اینکه:
✳️ حاکم جامعهی اسلامی به حل و فصل امور و گرهگشائی میپردازد و کلام ایشان فصلالخطاب است بنابراین حل و فصل امور با سخن نهائی یک فرد محقق میگردد.
✳️ بر اساس مذهب شیعه همهی مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، اطاعت از ولیفقیه بر همهی افراد خواه مقلد و یا مرجع لازم و واجب است بعلاوه اینکه، حتی افرادی هم که مقلدِ مرجعی هستند که اعتقادی به ولایت مطلقهی فقیه ندارد نیز اطاعت از ولی فقیه واجب است.
✳️ اینکه امام خمینی (ره) فرمودند: ولایت فقیه همان ولایت رسولالله است به این معنا نیست که مقام فقیه، مقام امام معصوم است بلکه ایشان در صحیفهی خود اینچنین تصریح فرمودهاند که: ویژگیهای اختصاصی معصوم قطعاً شامل حال ولیفقیه نمیشود. پس ولایت مطلقهی فقیه با اطاعت مطلقی که متفرع بر عصمت است بسیار تفاوت دارد، ولی فقيه وظیفهی حکومت و ادارهی جامعه را بر عهده دارد اما معصوم الگو و هادی جامعه، برای حرکت به سمت سیر الیالله است.
#عقائد
#امامت
#ولیفقیه
🆔 @javadheidari110
🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅
@ramezan_ghasem110
🔴 #بزرگترین_جَنگ_صلحآمیز🤔
💠 در مواقعی که رابطه همسرتان با شما بیش از اندازه #سرد شده و از دلخوری یا کینه او، زمان نسبتاً طولانی گذشته است یکیاز شیوههایی که میتواند نقش #ترمیم این رابطه سرد را داشته باشد نوشتن #نامهای متفاوت با ویژگیهای زیر است.
💠 در ابتدای نامه با ابراز محبت، اعلام دلتنگی شدید کرده و سپس با شمردن چند مصداق ریز و درشت از خوبیهای همسرتان، از او #تشکر ویژه کنید.
💠 در مرتبه بعد، تمام مصادیق اشتباه و خطاهایی را که مورد شکایت و گلایه همسرتان بوده را ذکر کرده و بدون کوچکترین #گارد، از او عذرخواهی صادقانه کنید و لو حق با شماست.
💠 در مرحله بعد، دست کمک به سمت همسرتان دراز کرده و از او بخواهید که به شما کمک کند و بنویسید به توجه و کمکت نیاز دارم تا بتوانم نواقص و عیبهای خود را اصلاح کنم.
💠 با نامهای که ذرهای #گلایه از طرف شما در آن وجود ندارد، همسرتان شما را فرد منصف، #منطقی و خواهان تغییر، تلقی میکند و در نتیجه محبوب او میشوید چرا که ثمره بزرگِ جنگ با خود و منیّت، #محبوبیت شدید است. و این بهانهای برای صلح پایدار و شیرین در زندگی میشود.
🆔 @hosseinnabavinasab
۷ نوامبر، ۷.۵۴.mp3
2.65M
⁉️ مگر خداوند در آیه ۱۲۵ سورهی بقره نمیفرماید کعبه را محل امن قرار داديم پس اتفاقات ناگواری که در کنار کعبه رخ داده چگونه با امن بودن خانهی خداوند سازگاری دارد؟
#کعبه
#جواد_حیدری📞
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆
🔅
🔆
پرســـ❓ــش
⁉️شیعه لازمهی اطاعت مطلق را عصمت میداند پس ولایت مطلقهی فقیه چیست؟
⁉️مگر ولیفقیه معصوم است که از اطاعت کنیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ هیچ کسی اعتقاد به عصمت فقیه ندارد.
2⃣ ولایت مطلقه باید برای ما تبیین شود زیرا برخی از روی غرض و عناد و برخی دیگر از سر جهل، ولایت مطلقهی فقیه را آن گونه که باید و شاید تبیین نمیکنند.
ولایت مقید که خیلی از فقها و علمای شیعه بر آن معتقد هستند این است که:
۱) فقیه ولایت دارد بر فتوی.
۲) برخی از علماء علاوه بر مقام افتاء (فتوا دادن) معتقد ولی، ولایت بر قضاوت نیز دارد، ولایت مقیدهی فقیه یعنی منحصر کردن و قید زدن ولایت، به مقام افتاء و قضاوت.
۳) برخی دیگر از فقها معتقدند به اینکه ولایت فقیه مطلق است یعنی علاوه بر مقام افتاء و قضاوت، تصدیگری و سرپرستی جامعه را نیز بر عهده دارد.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ ولیفقیه "هر ویژگی و اختیاری که امام معصوم فقط در ادارهی جامعه بر عهده داشته را او نیز عهدهدار است.
✳️ ولایت فقیهی که امام خمینی فرمودند همان ولایت رسولالله است این در ادارهی جامعه است. حضرت امام خمینی (ره) در صحیفهی خود تصریح کردهاند: ولایت مطلقهی فقیه قطعاً و حتماً به این معنا نیست که مقام فقیه مقام معصوم باشد بلکه به این معناست که ویژگیهای اختصاصی معصوم قطعاً شامل حال فقیه نمیشود
پس ولایت مطلقهی فقیه با اطاعت مطلقی که متفرع بر عصمت است کاملاً متفاوت است، اینجا مسئله، مسئلهی حکومت و ادارهی جامعه است، در حالیکه مسئلهی عصمت مسئلهی الگو، هدایت و سیر الیالله است.
#عقائد
#امامت
#ولیفقیه
🆔 @javadheidari110
🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅
@ramezan_ghasem110
#خندانک
🌞دانش آموز کلاس چهارمیموضوعی میاره خونه،
راجع به «بوسِ الاغِ وفادار»، که 10 صفحه ای تحقیق کنید!
کل خانواده بسیج شدن راجع به انواع الاغها، اعم از وفادار و بیوفا مطلب جمع کردن. نیم صفحه هم نشد!☺️
مامانش با معلمشون دعوا که این چه موضوع مسخرهای هست که به بچه ها میدین؟
تازه معلوم شده موضوع تحقیق:
"بورس اوراق بهادار" بوده!
اینم عاقبت درس خواندن آنلاین😐😂
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
🕌
🕌
پرســـ❓ــش
⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) در کربلاست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سفیرسیار و حلقهی وصل بودن
چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمیتوانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقهی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند.
2⃣ مجاهدتهای علمی
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعهاند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
3⃣ مُحَدِّث بودن
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند.
مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمعآوری احادیث و طبقه بندی روایات را میداند و آن را جمع میکند و یا مینویسد و یا شاگرد تربیت میکند.
محدث اصطلاح ویژهای است و آن اینکه حدیث را مستقیم میشنود
راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار میگیرد. راویان حدیث را از محدث میشنوند و نقل میکنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
4⃣امکانوجودِچنینروایتیبرایسایرامامزادگان
ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد.
5⃣ امامزاده بودن
البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمیشان در بین مردم غلبه دارد.
6⃣ به علت شرایط مکانی زمانی
ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمىکردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليهالسلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
7⃣ لزوم پایگاه سازی
لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
♻️نتیجه اینکه
باید توجه داشت که آن ثوابها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا»
📚نهجالبلاغه خطبهی دوم
هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آنها نمیتوانند برابری کنند. ».
از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید هیچکس نمیتواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آنها هستند.
#عبدالعظیم_حسنی
#ثواب_زیارت_امامحسین
🆔 @javadheidari110
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
@ramezan_ghasem110
مرحوم کلینی (ره) نقل می کنند : اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسید : آیا میت خانواده خود را ملاقات می کند؟
حضرت فرمودند : بله ، اسحاق می پرسد : مدت اين ملاقات چه مقدار است؟فرمود: مقدار اين ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نيكى هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خويشاوندان خويش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى ديگر هر سه روز...(1)
قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع يَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ....
امام صادق علیه السلام مطلب جالبی را در این مورد ،به یکی از اصحاب متذکر می شوند که :
...إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِب...
مومن و کافری که از دنیا میرود به دیدار اهل و عیال خود می ایند و انان را می بینند ولی تفاوت انان در این است که مومن تنها حالت شادی خانواده خود را میبیند و کافر حالتهای ناراحتی و حزن انان را(2)
توجه داشته باشیم با توجه به مثالی بودن جسم اموات در عالم برزخ ، طبیعی است که آن ها را نمی بینیم و از این امر مطلع نمی شویم.
شادی روح همه ی اموات صلوات
پینوشت :
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 231
2. همان ، ص :23
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️