eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
398 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💢🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑 💢🛑💢 🛑 💢 🛑 💢 پرســـ❓ــش ⁉️واکنش شما نسبت به نوجوانی که می‌گوید، می‌خواهد تغییر دین دهد (مسیحی و...) شود چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ توجه به چراغ چشمک‌زن🚨 تجریه به بنده ثابت کرده‌ منشا طرح چنین تصمیماتی را باید در خانواده جستجو کرد لذا خانواده نسبت به این دغدغه و سوال فرزند خود به مثابه یک چراغ قرمز چشمک زن نگاه کنند که دارد یک اخطار و آلارم می‌دهد. 2⃣ جار زدنِ تغییرِ دین ممنوع⛔️ مسئله‌ی دین ایمان یک مسئله‌ی قلبی است لذا کسی خواه دین را بپذیرد، نپذیرد و خواه تغییر دین دهد کاملاً مختار است و کسی نیز او را اعدام نمی‌کند، چون مسئله‌ی قلبی را نه کسی متوجه می‌شود و نه اعدامی در کار است اما اجازه و حق ندارد در اجتماع و در وسط میدان بیاید و تغییر دادن دین خود را علنی کند چون موجب سلب امنیت فکری و روانی دیگران می‌شود و اگر چنین کاری را انجام دهد با او برخورد می‌شود و البته نحوه‌ی برخورد با او به صورت امتداد نیز تابع شرایطی است نظیر تعادل اعصاب‌داشتن، مجبور نبودن، شبهه‌نداشتن و ... است، یعنی به سادگی نمی‌توانیم حکم ارتداد کسی را صادر کرد. 3⃣ روشِ تمثیل (قرینه‌سازی)🌛🌜 و اما مبحث ما پیرامون نوجوانی است که قصد دارد مسیحی شود، حال سوال اینجاست با چنین نوجوانی چگونه برخورد کنیم؟ ما علاوه بر مد نظر داشتن نکات قبل در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است. والدین می‌بایست با استفاده از روش تمثیل(قرینه‌سازی) از نوجوان پرسش کنند ملزومات مورد نیاز برای رفتن به شهر دیگر یا صعود به قله چیست؟ او در پاسخ می‌گوید: وسیله‌ی مطمئن(مرکب‌مناسب)، راهنما، باید نسبت به آن شهر یا مسیر شناخت داشته‌باشیم تا در مسیر سردرگم و حیران نشویم و... 〽️ آری همان‌گونه که برای‌ رفتن به شهر دیگر یا انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی سرمایه‌گذاری و هزینه کردن لازم و ضروری‌ست حال سوال این است آیا پیرامون دین که مسئله‌ی سعادت دنیا و آخرت‌مان در میان است نیاز به تحقیق و حجت نداریم؟ 〽️ لذا والدین در چنین مسئله‌ای باید با نوجوان همراه شوند و به او بگویند اگر پیرامون آن دین آگاهی داری، در موردش تحقیق کرده‌ای و ادله‌ی کافی برای آن دین داری و واقعا پیرامون آن دین تحقیق کرده‌ای و ادعا داری که آن دین توانسته تمام سوالات و دغدغه‌هایت را پاسخ دهد پس باید به آن دین بپیوندی، بیا تا با همدیگر نزد کارشناس دین برویم تا ادله‌ات را برایش بگوئی تا ما نیز مسیحی شویم. 🚨تذکر: نکته‌ی مهم این است که‌ والدین باید نوجوان همراه شوند اما این همراهی نباید به صورت تام و تمام باشد بلکه باید با او نزد کارشناس دینی بروند تا او برای کارشناس دینی سوالاتش را مطرح کند و همچنین شناخت خود نسبت به آن دین را نیز شرح‌دهد. ♻️نتیجه اینکه ❇️ دلزدگی نوجوان از برخی دینداران روی آوردن نوحوان به مسیحیت یعنی او در ذهن خود یک زدگی نسبت به اسلام ایجاد شده است که البته با اندکی مداقه کشف می‌شود دلزدگی او نسبت به مسلمانان است و نسبت با اسلام دلزدگی ندارد. ❇️ وظیفه‌ی والدین: در چنین موقعیت‌هائی والدین حق ندارند نوجوان را تنبیه‌کنند و یا برچسب نجس شدن به او بزنند و یا او را از خانه بیرون کنند بلکه وظیفه‌ی آنان همراهی با او برای سوق دادن او به سمت کارشناس دین است. ❇️ وظیفه‌ی کارشناس دین: کارشناس دین می‌بایست دغدعه‌های فکری نوجوان را با مهربانی بشنود و با استفاده از روش‌هائی که قبلاً در بحث پاسخگوئی به سوالات نوجوانان آموزش داده‌ایم. پاسخ‌هائی در سطح نوجوان و در حد فهم او ارائه دهد. 🆔 @javadheidari110 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 @ramezan_ghasem110
سریعترین صعود تاریخ کشورمان؛ ایران اولین آسیایی حاضر در جام جهانی‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭2021‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ مبارک مردم ایران وکلیه ایران دوستان جهان. @javadheidari110
🟢 پیروی از مد روز! 🔸 از نظر طرز فکر برخی، همین که چیزی از سلیقه و مد روز - خصوصاً در دنیای غرب - افتاد، کافی است که حکم کنیم «مقتضیات زمان» تغییر کرده است، «جبر تاریخ» است، «اجتناب‌ناپذیر» است؛ «لازمه ترقّی و تعالی» است، در صورتی که می‌دانیم زمان و محیط و عوامل اجتماعی را بشر می‌سازد، از عالم قدس وارد نمی‌شود، و بشر - هر چند غربی باشد- جایز الخطاست. 🔹 بشر همان طوری که عقل و علم دارد، شهوت و هوای نفس هم دارد و همان طوری که در جهت مصلحت و زندگی بهتر گام بر می‌دارد، احیاناً انحراف هم پیدا می‌کند؛ پس زمان نیز، هم امکان پیشروی دارد و هم امکان انحراف. با پیشرویهای زمان باید پیش رفت و با انحرافات آن باید مبارزه کرد. 📒 استاد مطهری، ختم نبوت‌، ص۷۹ @javaddheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سلاله اخلاقی
خصوصیات منحصر به فرد امام زمان علیه‌السلام با دیگر اولیاءچیست؟.mp3
4.64M
🦋چشم‌به‌راه🦋 برطبق روایات خصوصیات منحصر به فرد امام زمان علیه‌السلام با دیگر انبیاء و اولیاء چیست؟ الف: حکیم‌ترین اولیاء هستند. ب: مورد عنایت ویژه‌ی حضرت حق هستند. ج: هر دو مورد 🔆 فرصت شرکت در مسابقه ساعت 11:25 تا ساعت 12 📱همراه گزینه‌ی صحیح، نام و نام خانوادگی خود، و نام مسابقه‌ فراموش نشود. 🎁 جایزه‌ی نفیس هر هفته به برنده تعلق خواهد گرفت. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اخیرا شبهه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که شبهه کننده در آن ادعا می‌کند،‌ «بنابر کتب متعدد، ازجمله کتاب "محمد پیامبری که از نو باید شناخت"، نوشتهء کورت فریشلر آلمانی، و همچنین بر طبق عقل و منطق، فاطمه، یکسال پس از ازدواج محمد و خدیجه، بدنیا میاید. بنابراین محمد در ۲۵ سالگی با خدیجه ۴۰ ساله ازدواج می کند، و در ۲۶ سالگی، صاحب دختری بنام فاطمه میشوند» او پس از محاسبات مختلف سن حضرت زهرا سلام الله علیها را در هنگام شهادت 38 سال عنوان می‌کند سپس نتیجه می‌گیرد که «پس اون دختر ناکام که در ۱۴ سالگی عروسی کرد، و ۴ فرزند بدنیا آورد، و با لگدِ عُمَر، در سن ۱۸ سالگی فوت کرد، درحالیکه ۴ ماهه باردار بود، بچه ش هم با سونو گرافی مشخص شدا بود پسر است، اسم بچهء بدنیا نیامده‌ش هم، محسن بود، و هرساله مسلمانان در دهه‌ی فاطمیه این روایات را بازگو می‌کنند، و زار زار می‌گریند و بر سر خود می‌کوبند، چه کسی است؟ اگر فاطمه هست او که در ۳۸ سالگی به لقاءالله پیوسته نه در ۱۸ سالگی!!!!!» پاسخ: ✍دکتر محسنی در عدم اطلاع نویسنده این شبهه، از تاریخ و منابع لازم است به نکات زیر توجه شود: یک: کتاب «محمد پیغمبری که از نو باید شناخت نوشته کنستانتین ویرژیل گئورگیو رومانیایی و ترجمه ذبیح‌الله منصوری است و ربطی به کورت فریشلر آلمانی ندارد. دو: حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) پیش از تولد حضرت زهرا سلام الله علیها دو پسر به نام‌های عبدالله و قاسم داشت و بنابر نقل مشهور سه دختر به نامهای ام کلثوم، زینب و رقیه داشت که هر پنج نفر از حضرت زهرا سلام الله علیها بزرگتر بوده و زودتر به دنیا آمدند(۱) لذا قطعا یک سال بعد از ازدواج آنها حضرت زهرا سلام الله علیها متولد نشده است. سه: با محاسبات اشتباه شبهه کننده فاصله سنی حضرت زهرا (سلام الله علیها) با پیامبر (صلی الله علیه واله) 26 سال است. وی پس از محاسبات عجیب به این نتیجه رسیده که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در هنگام شهادت38 سال داشته نه 18 سال. در صورتیکه بسیاری از منابع شیعی تولد ایشان را 5 سال بعد از بعثت می‌دانند(۲) یعنی هنگام شهادت 18 سال داشت. چهار: حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج 25 داشت نه چهل سال(۳) بنابراین هنگام تولد حضرت زهرا سلام الله علیها در سال پنجم بعثت می‌شود چهل و پنج ساله. پنج: بر فرض که حضرت زهرا (سلام الله علیها) هنگام شهادت 38 ساله داشت. چه ربطی به دروغ بودن هجوم و شهادت و سقط محسن دارد؟ چگونه از این محاسبات اشتباه، می توان وجود حضرت محسن را انکار کرد و نتیجه گرفت وقایع شهادت حضرت دروغ بوده‌است» شش: نام محسن را پیامبر (صلی الله علیه واله) که اطلاع داده از غیب داشت برگزید. از آن گذشته طبق احادیث اسلامی مستحب است برای جنین یک نام پسر یک نام دختر انتخاب شود و بعد از تولد و مشخص شدن جنسیت، طبق همان نامگذاری شود. چه بسا در مورد محسن نیز همین کار صورت گرفته شد. البته تعیین جنیست توسط ماماهای قدیم نیز امکان داشت. عدم اطلاع از این موارد باعث شده که شبهه کننده با تمسخر سخن از سونوگرافی به میان آورد. پی نوشت ها: 1. ابن‌ سعد، محمد، الطبقات الکبری، تحقیق: محمد عبد القادر عطا، بیروت، ‌دار الکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۰ق، ج۸، ص۱۷۴؛ 2. شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق علی‌اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۳ش ج۱، ص۴۵۸؛ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد، بیروت، مؤسسه فقه‌الشیعه، ۱۴۱۱ق، ص۷۹۳ 3 . بلاذری،احمد بن یحیی، جمل من انساب الأشراف، تحقیق سهیل زکار و ریاض زرکلی، بیروت، ‌ دار الفکر، چاپ اول، ۱۴۱۷ ق، ج۱، ص۹۸؛ بیهقی، احمد بن حسین، دلائل النبوة، تحقیق عبد المعطى قلعجى، بیروت، دار الكتب العلمیة، ۱۴۰۵ق،ج 2 ص 71؛‌ @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💤🗯توهم تناقض 1⃣سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۱۸۵: ....يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ(خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته) 2⃣سوره‌ی بلد، آیه‌ی۴: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ (به راستی که انسان را در رنج آفریدیم) یک آیه می‌گوید خداوند راحتی را برای انسان‌ها اراده کرده و آیه‌ی دیگر می‌گوید ما انسان را در سختی آفریدیم❓❓👇👇 ✅جواب:👇👇 🔸آیه‌ی ۱۸۵بقره، مربوط به اوامر تشریعی خداوند مثل نماز، روزه، جهاد و ... است. در احکام تشریعی خداوند، اگر آن تکلیف، دارای سختی و زحمت برای انسان شد، آن تکلیف، تبدیل به تکلیف ساده‌تر و آسان‌تر می‌گردد و یا اینکه از گردن انسان ساقط می‌شود‌. مثلا روزه برای کسی که مریض است یا به خاطر پیری، مشقت دارد، واجب نیست و باید قضاء آن را بعدا به جا آورد و یا کفاره بدهد و مثلا حکم جهاد از زنان، بیماران، لَنگ‌ها و بعضی افراد برداشته شده است. 🔸اما آیه‌ی ۴ سوره‌ی بلد، مربوط به طبیعت زندگی است. از لحظه‌ای که نطفه‌ی انسان بسته‌ می‌شود تا وقتی که او را در خانه‌ی قبر می‌گذارند، انسان دچار زحمات، مشقت و مشکلات عدیده‌ای در زندگی خویش می‌شود. زندگی دنیوی آمیخته با مصیبت‌ها، دردها، رنجها، مشکلات، مریضی‌ها، کمبود‌ها، گرفتاری‌ها و ... است؛ بالاخص در دوران پیری که انواع مریضی‌ها، ناتوانی‌ها و ... به سراغ او می‌آید. ✳️خداوند متعال به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) فرمود: اي موسي! ♦️من شش چيز را در شش جا قرار دادم؛ ولي مردم در جاي ديگر آن‌ها را جست و جو می‌کنند و این درحالی است که هرگز آن‌ها را در آن‌جا نخواهند يافت: ۱. راحتي و آسایش مطلق را در '' آخرت'' قرار دادم، ولي مردم در '' دنيا '' به دنبال آن مي‌گردند! .... (مستدرک‌الوسائل، ج ۱۲) بنابراین، انسان توقع زندگی بدون درد و رنج در این دنیا نداشته باشد که آرزوی دست نیافتنی می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0 @javadheidari110
💠پرسش: منظور از «نور»بودن خدا چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول :قرآن کریم ،پروردگار عالم را به نور توصیف فرموده و می‌فرماید:«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض...»؛«خداوند نور آسمان‌ها و زمين است».(1) نکته دوم:با توجه به جسم نبودن پروردگار عالم،منظور از نور در آیه‌ی شریفه ، نور محسوس و جسمی نیست.بلکه ازآن‌جهت که ویژگی نور، ظاهر بودن خود و ظاهر کننده غیر از خود هست(ظاهر لنفسه و مظهرٌ لغیره)و تمام هستی و مخلوقات،هستی خود را از خدا می‌گیرند درحالی‌که خداوند هستی‌بخش مطلق هست،پروردگار عالم به نور آسمان و زمین تشبیه شده‌اند. نتیجه اینکه : ذات الهى، ذات پیدا و پیدا کننده است، روشن و روشن‌کننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات او است ولى او خود پیدا و روشن است، چیزى او را پیدا و روشن نساخته است. ازاین‌رو مىتوانیم بگوییم: "خدا نور است. پی‌نوشت: 1. نور/35 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110