eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
372 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 شروط امامت: تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ معصوم بودن امام 🔻تالی فاسدهای عدم عصمت امام، عبارتند از : 〽️ممتنع بودن تسلسل امتناع تسلسل یکی از دلائل عصمت امام است هدف امام محافظت از شرع است بنابراین امام نباید گناه کند اگر گناه کند خودش نیز نیازمند به هدایتگر است اگر هدایتگر او نیز معصوم نباشد او نیز به یک امام دیگر باید رجوع کند و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند و تسلسل لازم می‌آید. پس بنابر قاعده‌ی عقلی، امام عصمت دارد. 〽️حافظ شرع بودن چون امام حافظ شرع است باید معصوم باشد زیرا تسلسل و نقض غرض لازم می‌آید. 〽️واجب‌الاطاعه‌ بودن کسی واجب الاطاعه است که معصوم باشد پس اگر امام عصمت نداشته باشد و اقدام بر معصیت کند واجب است او را انکار کنیم. زیرا اطاعت و انکار با هم در تضاد است. 〽️عصمت با قدرت و اختیار منافات ندارد عصمت با قدرت و اختیار منافاتی ندارد اگر امام نتواند گناه کند و گناه نکند که فضیلتی ندارد. ممتنع بالذات با قدرت منافات دارد ولی ممتنع بالغیر با قدرت منافات ندارد. اگر بگوئیم امام گناه نمی‌کند چون گناه کردن ذاتاً ممتنع و محال عقلی است در چنین فرضی که گناه نکردن هنر نیست. اما اگر بگوئیم صدور گناه از امام امتناع بالغیر است چنین فرضی با قدرت، اختیار و استطاعت هیچ منافاتی ندارد. علم و معرفت امام به قبح گناه است که موجب بازدارندگی امام از گناه می‌شود نه سلب اختیار. 〽️اسوه بودن تمام اغراض امامت در رهن و گرو عصمت است خدا امامان را قرار داده تا برای ما اسوه باشد زیرا بناست ما را هدایت کنند اما اگر معصوم نباشند موجب ضلالت می‌شوند. و اگر گناه کنند انحطاط درجه‌شان نسبت به اقل عوام‌الناس نیز کمتر می‌شود. بنابراین امامان معصوم هستند چون خداوند حکیم است و حکیم‌ نقض غرض انجام نمی‌دهد. 2⃣ افضل بودن امام دو قاعده در افضلیت: ۱) ترجیح مرجوح بر راجح قبیح است. ۲) ترجیح بلا مرجِح قبیح است. امام باید از هر حیثی اعم از علم، تقوا، شجاعت و... افضل‌الناس باشد زیرا مقدم کردن مفضول و ترجیح مرجوح بر راجِح قبیح است. طبق نقل تاریخی بعد از پیغمبر، حضرت علی افضل‌اند و ابوبکر و ... مفضول‌. ابن ابی‌الحدید معتزلی در مقدمه‌ی شرح نهج‌البلاغه در خطبه‌اش می‌گوید:«الحمدلله الّذی قدّم المفضول علی الفاضل؛ سپاس خدایی را که مفضول (ابوبکر) را بر فاضل علی (علیه‌السّلام) مقدم داشت. یعنی او قبول داشته که حضرت علی علیه‌السلام فاضل است. 3⃣ انتصابی بودن امام طبق اعتقاد امامیه، امامت انتصابی است نه انتخابی یعنی حتی پیغمبر هم نمی‌تواند امام را تعیین کند یعنی خدا باید تصریح کند امام چه کسی است. پیغمبر در غدیر خم امیرالمومنین را نصب نکردند بلکه پیغام خدا را ابلاغ کردند، پیغمبر فقط مبلغ‌اند. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ... پس امامت انتصابی است یعنی از طرف خداست. یکی از دلائل انتصابی بودن امامت عصمت است زیرا عصمت از ویژگی‌های امام است، چون فقط خدا علم دارد که چه کسی معصوم است و چون خداوند خالق انسان است فقط اوست که به تمام امور افراد آگاه است پس امام را باید خدا نصب کند، بنابراین هم عصمت و هم سیره‌ی پیامبر اقتضای نص دارد یعنی پیغمبر در زمان حیات و در زمان حاکمیت ظاهری خودشان هر موقع به سفر می‌رفتند برای خود جانشین مشخص می‌کردند و ایشان هیچ‌گاه مردم را بدون قرار دادن جانشین رها نمی‌کردند وقتی پیغمبر برای خود جانشین می‌گذاشتند خدا به طریق اولی چنین کاری می‌کند. این برهان انّی است (از معلول به علت است، از پیغمبر به خدا رسیدیم) مگر ممکن است پیامبر برای مردم جانشین قرار دهد ولی خدا جانشین قرار ندهد. 4⃣ حاکم بودن امام پیامبر صراحتاً فرمودند: حضرت علی علیه‌السلام حاکم است، تسلیم امرش باشید (با عنوان امیرالمومنین به ایشان سلام کنید پیعمبر چندین مرتبه صراحتاً با عناوین مختلف فرمودند: یا علی انت خلیفتی، یاعلی انت ولی کل مومن و مومنه 5⃣ تصریح به نصب امام علی علیه السلام طبق منابع شیعه و اهل‌سنت پیامبر به نحو تواتر هر تعبیری که دال بر امامت امیرالمومنین باشد را برای ایشان با عناوینی نظیر:"حاکم"، "خلیفه":«وانت خلِیفتِی فِی کل مؤمِنٍ مِن بعدِی» "ولی": یا علی انت ولی کل مومن و مومنه، "امیر" و ... بکار بردند. سوال جدی ما از اهل‌سنت این است که به نظر آنها پیغمبر باید برای علی‌بن‌ابیطالب چه عناوینی بکار می‌بردند تا آنها باورتان شود که ایشان امام‌اند. ولی امان از موقعی که فرد تعصب ورزد و نخواهد مطلبی را بپذیرد. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: اگر خداوند ، مرکب نیست ، چگونه از روح خود در انسان دمیده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته ی اول: خداوند در سوره حجر می فرماید:«نَفَخْتُ‏ فيهِ مِنْ رُوحي‏»؛ «و از روح خود در او دميدم‏». (1) نکته ی دوم: ترکیب، نوعی نقص و احتیاج است و خداوند از نقص و نیاز منزه است. اما اینكه آیه كریمه روح دمیده شده را (که مخلوقی از مخلوقات اوست )به خدای متعال نسبت می دهد، فقط برای تكریم و عظمت روح انسانی است . این نوع «اضافه» در ادبیات، به «اضافه ی تشریفی» معروف است. مانند: «بیت الله»،«شهر الله»،«ثارالله». خداوند نه خانه و نه ماه و نه خون، دارد ولی از جهت ارزش و شرافت این امور، به خود نسبت داده است و اضافه ی حقیقی نیست. نکته سوم : از امام صادق علیه السلام ،در مورد آیه شریفه «نفخت فیه من روحی» سوال شد؛حضرت فرمودند:« هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَة»؛«این روح مخلوقی از مخلوقات خداست». (2) نتیجه اینکه : علت نسبت دادن روح به خدا در آیه شریفه ، شرافت و عظمت روح انسانی می باشد و نه ینکه نعوذ بالله خداوند مرکب از روح و امری دیگر باشد. پی نوشت ها: 1. حجر/29 2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 133 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 پرســـ❓ــش ⁉️به پرسش‌هاي كودكان درباره خدا چگونه پاسخ دهيم؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ در پاسخ دادن به کودکانمان مخصوصا در مورد مباحث عقیدتی هیچ‌گاه دروغ و یا جواب اشتباه ندهیم. 2⃣ اگر جواب سؤال را بلد نیستیم یا قدرت بیان آن را برای کودکان نداریم، می‌توانیم از اصل حواس‌پرتی استفاده کرده و با مشغول کردن کودک به بازی و یا سرگرمی موردعلاقه او، به‌صورت مقطعی ذهن کودک را از سؤال دور کرده و خود را برای پاسخگویی مناسب در زمان دیگر آماده کنیم. 3⃣ اگر به هر دلیلی نتوانستیم توانایی پاسخ دادن صحیح و ساده را به فرزندان‌مان در خود ایجاد کنیم، صریح و روشن به فرزندمان بگوییم برای رسیدن به جواب سؤال شما، باید پیش ( عمو – خاله ) که منظور کارشناس و آگاه به این مسائل هست ، برویم. 4⃣ اگر خودمان تصمیم به پاسخ دادن گرفتیم نکات زیر را مدنظر داشته باشیم 〽️زمان و مکان مناسبی را برای این کار مهم در نظر بگیریم ( آشپزخانه و موقع خواب ، مکان و زمان خوبی برای پاسخ دادن نیستند) 〽️ابتدا نظر خود کودک را در مورد سؤالش جویا شویم و اگر جواب، صحیح و بدون نقص بود آن را تشویق و تایید و اگر ناصحیح بود تصحیح کنیم. 〽️برای پاسخ دادن به سوالات کودکان باید از مثال های ساده و محسوس استفاده کرده و یا از استدلال‌های ساده کمک بگیریم. 〽️در تمام مراحل پاسخ دادن، از اصل قرآنی "لَيْسَ کمثله شَيْء" غافل نشویم. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📌واکنش امام خمینی و رهبر انقلاب به استفاده از الفاظ مخصوص (عج) درباره آن‌ها @javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره حضرت معصومه (س) 〰️〰️〰️ 1.تولد و وفات در منابع متقدم مطلبی درباره زمان تولد و موقع وفاتشان نیست. ولی در منابع متاخر بدون ذکر منبعی تولدشان را در اول ذیقعده آورده‌اند. (نمازی،مستدرک سفینة البحار،ج8،ص261). 🌹 2.پدر و مادر 🔹پدر والامقامش،امام کاظم (ع) است . رئیس مذهب جعفری در وصفش فرمود: «ِ اسْتَوْصُوا بِابْنِي مُوسَى خَيْراً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ وُلْدِي وَ مَنْ أُخَلِّفُ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْقَائِمُ مَقَامِي وَ الْحُجَّةُ لِلَّهِ تَعَالَى عَلَى كَافَّةِ خَلْقِهِ مِنْ بَعْدِي‏» (مفید،الارشاد،ج2،ص220). 🔺مادر مکرمه‌اش کنیزی بود به نام نجمه یا تکتم . در جلالش از زبان فروشنده ایشان به ابراهیم خادم موسی بن جعفر می خوانیم: «... گفت: من داستان اين دختر را برايت بگويم:او را از دورترين نقاط مغرب خريدم، زنى از اهل كتاب بمن برخورد و گفت: اين دختر همراه تو چكار ميكند؟ گفتم: او را براى خود خريده‏ام، گفتم: سزاوار نيست كه او نزد مانند توئى باشد.اين دختر سزاوار است نزد بهترين مرد روى زمين باشد و پس از مدت كوتاهى كه نزد او باشد، پسرى زايد كه در مشرق و مغرب زمين مانندش متولد نشده باشد. من آن دختر را نزد امام بردم، دير زمانى نگذشت‏ كه امام رضا عليه السلام از او متولد شد.» (کلینی،الکافی،ج1،ص486). 🔅 بنا بر کلام محمد بن جریر طبری شیعی،مادر امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) یکی هستند. (دلائل الامامه،ص309) 🌹 3. مقام این بانوی عظمی 3.1. درلسان معصومین ▫️امام صادق(ع) : «بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ»( بحارالأنوار،، ج:۵۷،ص:۲۱۷) ▫️سعد اشعری که از بزرگان قم بوده و از علمای بزرگ و صاحب‌نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا(ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سؤال کرد، امام(ع) فرمود پاداش آن بهشت است: «عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ». ▫️امام جواد(ع) فرمود: «عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند پادش او بهشت است.» ▫️عبدالجلیل رازی کتاب النقض را حدود ۵۶۰ق تألیف کرده است. وی حدیثی را از امام صادق(ع) در مورد دفن حضرت معصومه در قم نقل می کند که در کتاب تاریخ قم نیست. پس سخن او برگرفته از این کتاب نیست:«ألا إن للجنه ثمانیه أبواب فباب منها إلى قم ، تقبض فیها امرأه من ولدی اسمها فاطمه بنت موسى. تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه بأجمعهم. (النقض، تحقیق: حسینی ارموی، ص ۱۶۵) ➖➖➖ 3.2. در زیارت نامه 🔅 الف) شفاعت : « یا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ». 🔅ب) محور حُب و بُغض : « أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ» 🔅ج) عامل عاقبت به خیری : « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ». ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا برخی از در جمهوری اسلامی دیر محاکمه میشن؟؟! 🔺چرا اوضاع کشور را درست نمی‌کند؟! 🔺چرا مسئولان ناکارآمد را عزل نمی‌کند؟! 🔺ایران قدرت برخورد با برخی از مسئولان را ندارد؟! @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 پرســـ❓ــش ⁉️منظوراز چله نشيني چيست؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ اصل «چله گرفتن» اصل چله‌گرفتن به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوارمیباشد. امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود». 📚کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6 2⃣ منظور از چله‌نشيني: منظور از چله و چله‌نشینی این است كه: با عبادت خالصانه، شبستان وجودمان را لبریز از نور و صفا کنیم تا زمينه‌ی تابش انوار الهي و درخشش آفتاب فطرت در درونمان مهیا شود و امور غيرضروري و غير لازم را در حد امكان ترك کنیم. 3⃣ عدد چهل در قرآن: درقرآن و روايت به عدد۴۰ عنايت خاص شده است‌، قرآن كريم خلوت حضرت موسي در كوه طور با خدا را چهل روز ذكر مي‌کند «و وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلَاثِينَ لَيْلَه وَ اَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرْفَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِينَ لَيْلَه» (اعراف۱۴۲) در روايات آمده: «مَنْ اَخْلَصَ لِلَّهِ اَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَزَاکَ اَللَّهِ يَنَابِيعَ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَي لِسَانِهِ»عيون اخبارج 2،ص 85 خودت را چهل روز براي خداوند خالص و پاكن، ببین چطور خداوند چشمه‌هاي حكمت را از قلبت به زبانت جاري مي‌کند 4⃣آثار چله نشيني: آثار چله‌نشینی بستگي با توجه به اراده، توجه، همت و اخلاص افراد، دارای شدت و ضعفِ اما به هر حال در اين مدت، قلب نوراني و با صفا مي‌شود و مطالب ظريف و عالي معنوي و معارف دين را بهتر و عميق‌تر درك مي‌کند تا زمينه‌ی عروج معنوي و تعالي روح برای انسان فراهم شود. البته باید حواس‌مان باشد دچار افراط و تفریط نشویم، پس بهتر است از یک فرد راه رفته و پخته و قابل اعتماد راهنمايي بگیریم. ♻️نتیجه اینکه: ❇️ معناي چله‌نشيني، بريدن از مردم و شانه خالي كردن از مسؤوليت‌های فردی،اجتماعي، شرعي و انساني نیست بلکه مهم اين است كه ما در اجتماع باشیم و مراقب خودمان باشیم، چون گاهي باز کردن گره‌اي از كار خلق اثرش از ده‌ها چله‌نشيني بيشتر است. ❇️ چله‌گیری و چله‌ی موسویه هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و همچنین «موضوعیت» عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود. 💫 تذکر: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشتن عذاب از بنی‌اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4 @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | "چرا حضرت معصومه -سلام الله علیها- ازدواج نکردند؟!" 🎙 استاد جواد حیدری -کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی- 🖇 http://fna.ir/darb7m 🍃 @javadheidari110 🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 پرســـ❓ــش ⁉️مهم‌ترين و شایع‌ترین پرسش‌هاي كودكان درباره خدا چیست و چگونه به آنها پاسخ دهیم؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 🔻مقدمه با توجه به اینکه فرزندان زیر هفت سال قدرت فهم مباحث متافیزیک را ندارند بنابراین می‌بایست سعی شود برای پاسخ به سوالاتی که در مورد خداوند دارند حتی‌الامکان از روش حواس پرتی استفاده شود اما اگر اصرار از طرف فرزند بود و قدرت فهم خوبی داشت از روش تمثیل به سوالاتش پاسخ داده‌‌شود. 🔆خدا كيست و چيست؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد از اوصاف خداوند و مقایسه او با ديگران استفاده كرد و بگوئیم خدا كسي است كه مهرباني‌اش از پدر و مادر هم بيشتر است. خدا كسي است كه بیشتر از پدر و از شما مراقبت مي‌كند. خدا از قوي‌ترين كسي كه شما مي‌شناسيد هم قوي‌تر است. 🔆چرا خدا را نمی‌بینیم؟ فرزندي همين سؤال را از پدر خود مي‌پرسد. پدر ليواني آب و دو حبه قند مي‌آورد و مقابل ديدگان فرزند، آن دو حبه قند را داخل آب در ليوان قرار داد و آن‌ها را در آب حل کرد🍹 آنگاه از فرزندش پرسید: 🧔آيا حبه‌هاي قند داخل ليوان هستند يا از آن خارج‌شده‌اند؟ 🧒فرزند پاسخ داد: داخل ليوان هستند. 🧔پدر: آيا تو آن را مي‌بيني؟ 🧒فرزند: خير 🧔پدر: آن‌ها داخل ليوان هستند؛ اما با چشم ديده نمي‌شوند؛ خدا هم این‌گونه است، همانطور که ما خيلي چيزها مانند هوا، گرما و برق را نمي‌بينيم اما وجود دارند خدا 🔆خدا را چه كسي آفريده است؟ از کودک می‌پرسیم غذای شور، شوری خود را از کجا اورده؟ پاسخش این است که شوری آن از خودش است. یا می‌پرسیم روغن چربی خودش را از کجا آورده؟ پاسخش این است که چربی آن از خودش است‌. ✅پس خدا وجودش از خودش است و همیشه بوده است اما وجود ما از خداست. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
8️⃣ ⏏️سید رضاموسوی هندی :کجا افراد با کفش قنبر تو قابل برابری اند. 📎 در نقد انگاره رسیدن به مقامات معنوی معصومان ،شعر شاعران شیعی بزرگ نیز حائز اهمیت است. که نشان میدهد مهمترین ادعای معنویت استاد غفاری، حتی در اشعار شیعی نیز جایگاه ندارد، چه برسد به کلمات معصومان و نایبان آنها. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water @javadheidari110
💠پرسش: تفاوت بین نماز صحیح و نماز مقبول را بیان کنید؟ ❇️پاسخ: یکی از نکاتی که در باب نماز لازم است مورد دقت قرار گیرد تفاوت بین نماز صحیح ونماز مقبول است.نماز صحیح نمازی است که با شرایط ذکر شده بجا آورده شود اما لزوما همراه با پذیرفته شدن نیست.درواقع نماز صحیح موجب اسقاط تکلیف از بنده می شود اما ممکن است مقبول درگاه احدیت واقع نشود.البته این حرف بدان معنا نیست که اگر نماز ما مورد قبول واقع نشود پس بهتر است ترک شود، بلکه خواندن نماز صحیح خودش موجب نجات انسان از عذاب الهی می شود هرچند موجب تقرب و کمال نگردد. امام صادق(عليه السلام) درروایتی در بخشی از سخنان خود با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط قبولى نماز و همچنین آثار قبولی آن را يادآور مى‌شوند. ایشان می فرمایند: يَا ابْنَ جُنْدَب قال اللّهُ جلّ و عزّ فى بَعضِ ما اَوْحى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ مِمَّنْ يَتَواضَعُ لِعَظَمَتى و يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى و يَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى و لايَتَعَظَّمُ عَلى خَلْقى و يُطْعِمُ الْجائِعَ و يَكْسوُ الْعارِىَ وَ يَرْحَمُ المُصابَ و يُؤْوِى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثْلَ الشَّمسِ اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً و فِى الجَهالةِ حِلْماً اَكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَ اَسْتَحْفِظُهُ ملائكتى يَدْعُونى فَاُلَبّيهِ و يَسْأَلُنى فَاُعْطيهِ فَمَثَلُ ذلك الْعَبدِ عندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثمارُها و لاتَتَغَيَّر عن حالِها(1) 🔵شرایط قبولی نماز: 1.درک عظمت خداوند. هرچقدر انسان به عظمت و بزرگی خداوند بیشتر معرفت پیدا کند، راه را برای پذیرش نمازش هموارتر نموده است. 2. خودداری نفس از مشغول شدن به شهوات و هوسها هرچقدر میزان توجه انسان به هوسهای باطل کم تر شود، میزان مقبولیت نمازش افزون تر خواهد شد. 3.سپری کردن هر روز با ذکر و یاد خداوند 4.تواضع در برابر خلق خداوند(پرهيز از فخرفروشى به خلق خدا) 5.سیرکردن شکم گرسنگان( انفاق به نيازمندان) 6.پوشاندن برهنگان 7. مهربانی با افراد مصیبت دیده 8.پناه دادن غریب 🔵آثار نماز مقبول: طبق روایت مذکور کسی که شرایط قبولی نماز را مراعات نماید از نوری الهی بهره مند می گردد و با این نور در عالم بالا شناخته می شود. نورانیت این شخص نه تنها مربوط به ملکوت است ، بلکه در زندگی دنیا نیز هرجا با ظلمت روبرو شد خداوند با نور الهی راه را برایش روشن می نماید.(َجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً) علاوه بر این خداوند به برکت نماز مقبولش، به او حلم و بردباری عطا میکند تا در برابر افراد جاهل صبور باشد. همچنین وجود او را به واسطه فرشتگانش محفوظ می دارد و درخواست او را اجابت مى‌كند. آیت الله مصباح در شرح بخش آخر این روایت چنين می گویند: چنین بنده‌اى هم‌چون گل‌ها و ميوه‌هاى بهشتى كه هيچ‌گاه پژمرده و پوسيده نمى‌گردند، هميشه با طراوت و سرزنده است: فَمَثَلُ ذلك العبدِ عندى كمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثْمارُها و لا تَتَغَيَّرُ عَنْ حالِها. تفسير عقلانى اين مطلب اين است كه بنده آن‌چنان با آموزه‌هاى دينى خو گرفته است كه هيچ‌گاه اين حالت او تغيير نخواهد كرد؛ يعنى اين حالات در او ملكه شده و به صورت صفتى ثابت براى نفس و روحش درآمده است.(2) پی نوشت ها: . 1.بحار الانوار (من منشورات المكتبة الاسلامية، چ دوم، 1405 هـ. ق.)، ج 78، كتاب الروضة، باب 24، روايت 1، ص 279 ـ 286 2. پندهاي امام صادق(عليه السلام) به ره‌جويان صادق،مصباح یزدی،ص287 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از سلاله اخلاقی
ایادر قرآن کریم اشاره‌ای به وجود مقدس امام زمان علیه‌اسلام شده است؟.mp3
4.93M
🦋چشم به راه🦋 قرآن کریم با چه روشی امام زمان علیه‌السلام را معرفی کرده است؟ الف) بیان نام صریح ایشان ب) ویژگی‌های حکومت و شخصیت امام زمان‌علیه‌السلام در قران بیان نشده است. ج) ویژگی‌های حکومت و شخصیت امام زمان علیه‌السلام در قرآن بیان شده است. 🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. 🌻هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @javadheidari110
◼️ سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 پرســـ❓ــش ⁉️ ما در امور دینی از معصوم تبعیت می‌کنیم، در زمان غیبت نیز از فقها تبعیت می‌کنیم اما چرا در امور سیاسی همانند امور دینی از همه‌ی مراجع و فقها تبعیت نمی‌کنیم و تنها از یک فقیه تبعیت می‌کنیم؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ در رابطه‌ با بحث تقلید در امور شرعی و دینی، به دستور قرآن، عقل و روایات آل‌الله مراجعه می‌کنیم و به واسطه‌ی کسانی که فقیه‌اند و حلال و حرام را می‌دانند به حکم خدا عمل کنیم و البته در مسئله‌ی تقلید می‌بایست با تحقیق اعلم فقها را بیابیم و از ایشان تقلید کنیم. 2⃣ رهبر سیاسی حتی با وجود فقها، وظیفه‌ی حاکمیت جامعه را بر عهده دارد تا هرگونه هرج و مرج را در جامعه رفع و دفع کند. 3⃣ هر چند فقها و مراجع شأنیت، قابلیت و استعداد حکومت بر جامعه را دارند اما در مقام عمل فقط یک نفر می‌بایست متصدی این امر قرار گیرد؛ زیرا غرض رفع تحیّر و حل تخاصم است و اگر چندین نفر متصدی امور جامعه گردند غرض که همان رفع تحیّر و... هست حاصل نمی‌گردد. 4⃣ ممکن است گفته شود وقتی همه‌ی فقها جمع شوند و نظر خود را اعلام کنند، در نهایت اجماع آراء صورت می‌پذیرد و نظری واحد اخذ می‌شود. در پاسخ باید بگوئیم: رسیدن به نظر واحد همیشگی نیست زیرا بین فقها تعدد مبانی وجود دارد بنابراین همین امر گاهی موجب می‌گردد در مواقع مهم و حساس، اجماع و نظر واحدی اخذ نشود به همین جهت تصمیم عقلانی‌ این است که حاکمیت سیاسی منحصر به یک فقیه باشد. 5⃣ مقام معظم رهبری فرمودند: التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم السلام) نیست. 📚اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری س ۶۲ ♻️نتیجه اینکه: ✳️ حاکم جامعه‌ی اسلامی به حل و فصل امور و گره‌گشائی می‌پردازد و کلام ایشان فصل‌الخطاب است بنابراین حل و فصل امور با سخن نهائی یک فرد محقق می‌‌گردد. ✳️ بر اساس مذهب شیعه همه‌ی مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، اطاعت از ولی‌فقیه بر همه‌ی افراد خواه مقلد و یا مرجع لازم و واجب است بعلاوه اینکه، حتی افرادی هم که مقلدِ مرجعی هستند که اعتقادی به ولایت مطلقه‌ی فقیه ندارد نیز اطاعت از ولی فقیه واجب است. ✳️ اینکه امام خمینی (ره) فرمودند: ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله است به این معنا نیست که مقام فقیه، مقام امام معصوم است بلکه ایشان در صحیفه‌ی خود اینچنین تصریح فرموده‌اند که: ویژگی‌های اختصاصی معصوم قطعاً شامل حال ولی‌فقیه نمی‌شود. پس ولایت مطلقه‌ی فقیه با اطاعت مطلقی که متفرع بر عصمت است بسیار تفاوت دارد، ولی فقيه وظیفه‌ی حکومت و اداره‌ی جامعه را بر عهده دارد اما معصوم الگو و هادی جامعه، برای حرکت به سمت سیر الی‌الله است. 🆔 @javadheidari110 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ پرســـ❓ــش ⁉️کیفیت نمازیکشنبه‌های ماه ذی‌القعده چگونه است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: هرکس قصد توبه دارد، در روز یکشنبه‌ی ماه ذی‌القعده غسل کند وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بجا آورید و‌ در هر رکعت: 🔘یک‌ مرتبه "فاتحة الکتاب" 🔘سه‌ مرتبه "قل هو اللّه احد" و 🔘یکمرتبه‌معوذتین(سوره‌ی فلق ‏و ناس) 🔘 هفتاد مرتبه هم استغفار کند و سپس 🔘یکمرتبه‌ذکر"لا حول و لا قوّة إلا باللّه"بگوید بعدذکرِ 🔘یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت؛ اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمی‌آمرزد» 🔆این نماز برکات فراوان دارد از جمله اینکه: 〽️ توبه اش قبول‌شود. 〽️ گناهانش‌آمرزیده‌شود. 〽️ با ایمان از دنیا می‌رود. 〽️ خوش رزق دنیا و آخرت. 〽️ پدر و مادر از او راضى شوند و... 🔴 تذکر۱ دستور کلی برای خواندن نمازهای مستحبی، به صورت دو رکعتی است. بنابراین، اگر توصیه به چهار رکعت نماز مستحبی در موردی شده باشد، لازم است دو تا دو رکعتی خواند. 📚طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی، ج 2 هر چند از متن روایت نمی‌شود استنباط کرد دوتا دو رکعت جداگانه بخوانیم یا چهار رکعت به یک سلام اما چون در فقه، نمازهای مستحبی دو رکعتی است مگر در مواردی که تصریح به خلاف آن شده باشد؛ که در این نماز تصریحی به چهار رکعتی بودن وجود ندارد، پس باید به صورت دو نماز دو رکعتی جداگانه خوانده شود. و سپس در آخر چهار رکعت، استغفار و دعای آن خوانده شود. 🔴 تذکر۲ عمل به این روایت در ایام دیگر سال هم، اجازه داده شده است چرا که اصحاب از پیغمبر پرسیدند: ای رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟ آن حضرت فرمود: «چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت» 📚ابن طاووس، علی بن موسی، إقبال الأعمال، ج‏1 🔴 تذکر۳ گفتنی است؛ این روایت را تنها سید بن طاوس به نقل از انس بن مالک آورده است و در منابع دیگر شیعی نیامده است. 🆔 @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا