☀️ 🌙 ⭐️ ☀️ 🌙 ⭐️ ☀️
🌙
⭐️
☀️
❓پرسش
⁉️چرا حضرت ابراهیم در آیه ۷۶، ۷۷و ۷۸
سورهی انعام در برابر خورشید، ماه و ستارهپرستان به خورشید، ماه و ستاره فرمود: هذا ربی؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
برای پاسخ به این پرسش ابتدا میبایست معنای رب و ربوبیت تبیین گردد👇
✅معنای ربوبیت:
رب، ربب به معنای این است که چیزی یا کسی را از نقطهی آغازین به نقطهی نهایی رسانده شود یعنی از صفر به آن مقدار کمالی که از او توقع میرود و از او مورد انتظار است رسانده شود؛ مثلا دانه، آن هنگام که کاشته میشود در نقطهی صفر است اما ظرفیت، قابلیتش را دارد که گندم شود؛ وقتی به صورت تدریجی، همیشگی، دائمی و با مصاحبت به آن نقطهی پایانیاش که گندم شدن است رسانده شود، به لحظه لحظهی این مسئله، تربیت و ربوبیت اطلاق میگردد که البته در دل این ربوبیت، مصاحبت، خالقیت و... نیز وجود دارد.
لذا حضرت ابراهیم در ابتدا به ماه، خورشید و ستاره فرمودند: هذا ربی تا بتوانند روشنگری کنند و افول ربهای کاذب آنها را به رخشان بکشند که اینها رب نیستند چرا که رب بودن با افول، سازگاری ندارد و حضرت از واژهی رب استفاده کردند زیرا رب باید همیشه در صحنه باشد و اگر افول کند دیگر رب نیست.
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَىٰ كَوْكَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ ﴿۷۶ انعام﴾
فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ ﴿۷۷ انعام﴾
فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ ﴿۷۸ انعام﴾
♻️نتیجه اینکه:
در پایان که قوم حضرت ابراهیم با ایشان از سر ستیز وارد شدند آن حضرت به ربوبیت الهی اذعان کردند:
وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَ قَدْ هَدَانِ وَ لَا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ ﴿۸۰ انعام﴾
بنابراین الحمدلله رب العالمین، چرا که موجودی که حقیقتا مالک همه است و هیچ غیبتی ندارد الله است که رب میباشد البته مربیهای دیگر به اذن او، به حکم او به صورت غیراستقلالی در حد خودشان مربی هستند.
#رب
#ربوبیت
#توحید_ربوبی
#مماشات_حضرت_ابراهیم
@javadheidari110
✅حدیث روز ✅
❇️ ضمانت بهشت از سوی پیامبر اکرم، در مقابل انجام شش عمل:
🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَقَبَّلُوا لِي بِسِتٍّ أَتَقَبَّلْ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَكْذِبُوا وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تَخَلَّفُوا وَ إِذَا اؤْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَكُمْ وَ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَلْسِنَتَكُمْ.
🔹رسول خدا صلوات الله علیه و آله، فرمود:
شش توصیه را از من قبول کنید تا من هم بهشت را برای شما ضمانت کنم:
▫️هرگاه سخن گفتید دروغ نگویید
▫️و هرگاه وعدهای دادید بر خلاف آن عمل نکنید
▫️و هرگاه امانتی به شما سپرده شد خیانت نکنید
▫️و چشمان خود را [از حرام] فرو بندید
▫️و پاکدامن باشید
▫️و دست و زبان خود را [از حرام] نگه دارید.
📚 خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳۲۱
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️أمیر 🌹نظیر 🌹 أسیر ⭕️
🔻عن علی علیه السلام: احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ .
🔻امام على عليه السلام:
دست نياز به سوى هر كه خواهى دراز كن، تا #اسير او شوى.
🔺 از هر كه خواهى بى نيازى جوى، تا #نظیر و همتاى او گردى.
🔺 به هر كه خواهى خوبى كن، تا #امیر و فرمانرواى او باشى.
📗ارشاد، ۳۰۳.
#سبک_زندگی
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
صبح یعـــــنے بوسه برقلب خدا
صبح یعـــــنے عاشقے باڪبریا
صبح یعـــــنے نور یعنے زندگی
🌹🌹🌹🌹🌹
صبح قشنگتون بخیر 🍃
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌
🥀
🕌
🥀
🕌
⁉️آیا ساختن بناء بر قبور شرک است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
⏬مقدمه
در نقد این تفکر و به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمهی بقیع (علیهمالسلام) مطالبی محضرتان تقدیم میگردد.
1⃣ از اختلافات وهابیان با مسلمانان اعم از شیعه و سنی این است که ساختن گنبد، بارگاه و بناء را بر قبور شرک و نوعی بتپرستی تلقی میکنند.
2⃣ وهابیان ادعایشان این است که تابع قرآن هستند و سنت خلفاء و صحابه هستند. با این وجود وقتی مراجعه به قرآن کریم میکنیم شاهد هستیم در سورهی مبارکهی کهف آیهی ۲۱ به جریان ساختن مسجد و بنا بر روی قبور اصحاب کهف اشاره میشود بدون اینکه این عمل شرکآلود دانستهشود.
3⃣ در تاریخ شاهد هستیم در زمان خلیفهی دوم وقتی مسلمانان برای جنگ وارد شهرهای قدس و الخلیل شدند شاهد گنبد و بارگاه و بنا بر قبور انبیاء -علیهمصلواتالله- بودند. آنان در قدس با قبر حضرت داوود و در الخلیل با قبور حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب و یوسف -علیهمالسلام- مواجه شدند. اما با این وجود مسلمانان هیچ تعرُّضی به این ابنیه نداشته و تخریبشان نکردند یعنی این عمل شرکآلود نیست.
♻️نتیجه اینکه:
❇️ اگر ساخت بناء بر قبور عملی شرک آلود بود قرآن کریم متذکر این مساله میشد.
❇️ تفکر وهابیان، هم خلاف قرآن و هم مخالف سنت خلفاء و سیرهی صحابه است.
🔘 در صورت تمایل میتوانید پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" را از طریق خبرگزاری فارس بشنوید🔦
🌐 http://fna.ir/da7tix
#هشتم_شوال
#سالروز_تخریب_قبور_ائمهی_بقیع_علیهمالسلام
➠ @javadheidari110
🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت #هشت_شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
❗️ آیا بناء بر قبور، شرک است؟
💬استاد جواد حیدری
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🌏 ghorbanimoghadam.ir
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
#احکام_شرعی
#معاملات #خرید_فروش
#اکانت_بازیها
🔒حکم خرید و فروش اکانت بازیهای آنلاینی که دارای مراحل متعدّد است و بازی در یک نوبت به پایان نمیرسد چیست؟
🔑-اگر از بازیهای حرام نباشد و خرید و فروش اکانت آن خلاف قوانین مربوط نباشد، و از بازنده چیزی که ارزش مالی-هر چند با فروش اکانت- پیدا می کند گرفته نشده و به برنده اضافه نشود، فی نفسه اشکال ندارد. (امام خامنه ای)
🔑- بازیهای آنلاینی که دارای مراحل متعدّد است و بازی در یک نوبت به پایان نمیرسد و نیاز به استمرار دارد، (چنانچه امتیاز (اکانت) آنها در عرف فی الجمله مورد معامله قرار میگیرد، هرچند فرد قصد خرید و فروش آن را نداشته باشد) و نیز صحیح بودن معاملات آن مورد توقّف است؛ در غیر این صورت، اگر حاوی امر حرامی (۱) نباشد اشکال ندارد. (آیت الله سیستانی)
🔑-اکل مال بالباطل بوده و جایز نیست. (آیت الله مکارم)
(1) اگر محتوای بازی - چه آنلاین و چه آفلاین - دارای تصاویر محرّک و مهیّج جنسی بوده یا موجب سستی در اعتقادات یا ترک واجبات شرعی کاربر گردد یا بازی با آن عرفاً مصداق ترویج باطل یا هتک مقدّسات محسوب گردد، انجام این گونه بازیها جایز نیست و تشخیص موارد با مکلّف میباشد.
📚آدرس:
امام خامنه ای، استفتاء کتبی، سوال شماره 1319863 ، تاریخ: 1400/10/21؛
آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م448 و 449.
آیتاللهمکارم، استفتاء موجود سایت انهار
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❇️همسانی حاکمان در معیشت، با ضعیف ترین افراد جامعه (اصلی مهم، در حاکمیتهای صالح و اسلامی، که مدّعیان را رسوا می کند!)
الإمام علی "ع": إنَّ اللّه _تعالی_ فَرَضَ عَلی أئمّةِ الحَقِّ، أن یُقَدِّروا أنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ، کَیلا یَتَبَیَّغَ بِالفَقیرِ فَقرُه.
امام علی "ع": خداوند متعال واجب کرده است بر حاکمان بر حق و صالح، که مانند ضعیف ترین مردم زندگی کنند، تا مردم فقیر و محروم، فشار زندگی را حس نکنند.
️بنگرید!
در این منشور خورشیدی، سخن از وجوب و ضرورت همسان بودن زندگی و گذران حاکمان است با ضعیف ترین مردم، نه حتی مردم متوسط. و این چگونگی اگر اتّفاق افتاد، از سعادتمندی جامعه های صالح است. پس می توان به مدعیان گفت:
ما کجاییم در این بحر تفکر ، تو کجا؟!؟!
الحیاة، ج۹، ص۴۳۲
#استادمحمدرضاحکیمی
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا «قدم بد» داشتن که در بین مردم رایج است و به بعضی از افراد نسبت میدهند؛ صحت دارد؟
#خرافات_بد_قدم_پا_قدم_شومی_نحسی
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
با تشکر از ارتباط شما بزرگوار با گروه تبلیغی پاسخگو
اگر منظور از «قدم بد» داشتن، این است که؛ فلان فرد به خاطر اخلاق بد و یا گنهکار بودن، باعث میشود رزق و روزی و برکت در زندگی تحت تأثیر قرار بگیرد، صحبت صحیحی است.
در قرآن کریم، ریشهی بلا و مصیبت، اعمال ناشایست انسان بیانشده است. در سورهی شوری آمده است: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُم»؛ «هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد». (1)
در روایتی از امام صادق علیهالسلام میخوانیم: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ»؛ «مؤمن با نیت بر گناه از رزق خود محروم میشود». (2)
ولی اگر منظور از «بدقدم» بودن مطلب دیگری است، خرافه بوده و بههیچوجه نمیتوان دیگران را متهم به این امور کرد.
نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات، علت شومی و محرومیتها، اعمال انسانها هست و نه «پاقدم» و «بدقدم» بودن.
پینوشتها:
1. شوری/30
2. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 241
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💠 #شوخی_با_نامحرم
💬شوخیکردن با نامحرم چه حکمی داره؟
🔹شوخی با نامحرم اگه با قصد لذت جنسی و تحریک شهوت باشه یا انسان بترسه که به گناه بیفته، طبق نظر همه مراجع، جایز نیست و حرامه.
👈اگه قصد لذت و اینا در کار نباشه:
🔹 آیات عظام رهبری و مکارم: اگه اطمینان دارین که به گناه نمیافتین، در این صورت اشکال نداره.
🔹 آیتالله سیستانی: درصورتیکه عرف متدینین این کار رو ناشایست بدونن، به احتیاط واجب، چنین شوخیهایی هم جایز نیست.
📚رهبری: اجوبةالاستفتائات، س۱۳۳۰؛ سیستانی، جامع، ج۴، م۴۶؛ مکارم، استفتائات؛ شبیری، احکام کاربردی، م۵۹۰؛ وحید، احکام مهاجران، س۶۳.
#احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠پرسش:
آیا مقام علمای اسلام، از انبیاء بنی اسرائیل برتر است؟
✍️ پاسخ:
🔴 نکته ی اول: انبیاء در زمان خود ازهرجهت نسبت به مردم زمان خود افضل و برتر بودند.
نکته ی دوم: پیامبران اولوالعزم، صاحبان شریعت بوده و دارای مقامی بسبالا و والا میباشند که عصمت از جمله ی آن هاست. البته بعضی بر بعضی دیگر برتری دارند. قرآن کریم میفرماید: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض»؛ «بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم». (1)
🔵 نکته ی سوم: علی رغم شهرت این جمله که میگویند: علماء اسلام از انبیاء بنیاسرائیل بالاتر هستند؛ هیچ منبعی ندارد و قابل استناد و احتجاج نیست. البته روایتی به این مضمون که: «علماء أمّتي كأنبياء بني اسرائيل»؛ «علماء امت من شبیه انبیاء بنیاسرائیل هستند»، در برخی منابع آمده است که ازنظر سندی مرسل و ضعیف است. (2)
🔷 نکته ی سوم: با قطعنظر از ضعف سندی روایت فوق، میتوان گفت:
احتمال دارد منظور از «علماء»، اهلبیت علیهمالسلام هستند. امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُون»؛ «عالمان ما هستیم و شیعیانمان متعلّم میباشند». (3)
📚پینوشتها:
1. بقره/253
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج2، ص: 22
3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 34
✍ جواد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ضرورت ولایت فقیه در عصر غیبت
🔵 استاد جواد حیدری
@javadheidari110
42.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #ببینید | روایت اوّل
معرفی مبلغان نوین دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌷 قسمت اوّل: جناب آقای جواد حیدری، پاسخگویی به شبهات فضای مجازی
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
⭕️ @javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💠 غیبت و حلالیت طلبیدن
💬اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟
🔹 آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست.
👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد.
🔹 آيات عظام: خامنهاي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:
اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، ميشود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد.
👌 تبصره:
🔹 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد.
🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد.
📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهاي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل، استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت.
#احکام
#غیبت
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110