۲۱ خرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
📚 دکانی به نام سر کتاب
◀️اشخاصی فال می گیرند و سر کتاب باز می کنند و خبرهایی در مورد شخص می دهند و دعایی می نویسند و می گویند برای دفع طلسم همراهت باشد و در ازای این کارها مبلغی پول می گیرند؛ آیا مراجعه به این اشخاص صحیح است؟
پاسخ:
مراجعه به این اشخاص و تصدیق و تأیید ادعاهایشان در روایات متعددی مذمت شده است که چند مورد را ذکر می کنیم:
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: منجم (مدعی پیش گویی و طالع بینی از روی حساب ستاره ها) ملعون است و کاهن (خبر دهنده از گذشته و آینده و امر پوشیده) ملعون است و ساحر ملعون است.(1)
◀️همچنین از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده که از رفتن به نزد عَرَّافِ نهی کرد و فرمود: کسی که به نزد عراف برود و او را تصدیق کند، از آنچه خدا بر محمد (صلی الله علیه و آله) نازل نموده است بیزار است.»(2) «عَرَّافِ» به کسی گفته می شود که از گذشته و آینده و از امر پنهان و سری خبر بدهد و اشخاص را به چیز گم شده و غیره راهنمائی کند.
⭕️باید دانست اغلب دعا نویس ها؛
1. دعاهایی که می نویسند سند و مدرک ندارد و بدعت است.
2. شکل ها و کلمات نامفهوم در آن می آورند، این کار در احادیث مذمت شده است. یعنی تعویذ را انسان باید بفهمد که چه چیزی در آن هست.
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: تعویذ (خواندن یا نوشتن دعای مخصوص) برای چشم زخم یا تب یا درد دندان یا صاحب نیش زهردار اشکالی ندارد در صورتی که شخص بداند چه می گوید و در تعویذ خود، چیزی که آن را نمی شناسد وارد نکند.»(3)
بنابراین مراجعه به کاهن و منجم یعنی شخص خبر دهنده از گذشته یا آینده یا خبر دهنده از امر پنهان مانند مکان شیء دزدیده شده و غیره شدیداً مذمت شده است و اینکه گاهی اوقات حرف آنها درست از کار در می آید نشانه صحت امر آنها نیست، همانطور که در روایات وارد شده است و نیز دستورات و دعاهایی که توصیه می کنند مبنای دینی ندارد و اکثرا نامفهوم است.
پی نوشت:
[1]. خصال، ج١، ص٢٩۶.
[2]. من لا یحضره الفقيه، ج۴، ص۶.
[3]. طب الأئمه، ص۴٨.
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
۲۱ خرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از جواد حیدری
❌ دلایل ازدواج های متعدد رسول خدا صلی الله علیه و آله چه بوده است؟
✅پاسخ
🔆پيامبر اسلام با يازده خانم ازدواج نمودند كه با شرح مختصري معلوم مي گردد كه سيره رسول خدا در اين باره چگونه بوده است.
🔅پيامبر در سن 25 سالگي با خديجه كبري ازدواج نمود و تا سن 50 سالگي يعني سال دهم بعثت فقط با آن بانوي بزرگ زندگي مي نمود.
〽️بعد از رحلت خديجه كبري پيامبر با خانمي به نام سوده كه شوهرش در حبشه از دنيا رفته بود و بيوه بود ازدواج نمود.
❎سوده داراي خانواده اي مشرك و دشمن پيامبر بود و به علت اين كه مسلمان شده بود هيچ پشتيباني در خانواده خود نداشت و او را اذيت مي كردند.
💠سپس ساير ازدواج هاي پيامبر در مدينه و حد فاصل سن 53 تا 63 سالگي رخ داد
🌀به طور قطع آن ازدواج ها عوامل گوناگون سياسي، اجتماعي و الهي داشت زيرا سن 53 سالگي اقتضايي براي خوشگذراني جنسي مرد ندارد.
🔵به عنوان مثال ازدواج با جويره كه از قبيله بني مصطلق بود موجب شد كه بيش از صد خانواده از اين قبيله به اسلام بگروند
🔴و ازدواج با ام حبيبه دختر ابوسفيان موجب شد دل بزرگترين و قدرتمندترين دشمن مسلمانان به دست آيد و توطئه كمتري از سوي او متوجه مسلمين گردد.
🔷ازدواج با ام سلمه كه شوهرش در احد شهيد شده بود و در مدينه غريب و بي كس و سرپرست چهار يتيم بود انگيزه اي الهي بود.
🔶همچنين ازدواج با صفيه كه بيوه زن بود و شوهرش در جنگ خيبر كشته شده بود.
🔺ازدواج با زينب همسر طلاق داده شده زيد بن حارث پسر خوانده پيامبر به امر خداوند به جهت برداشتن بدعت حرمت ازدواج با همسر پسرخوانده بود (زيرا آنان همسر پسر خوانده را مانند همسر پسر خود عروس تلقي مي كردند).
🔹ازدواج با ماريه قبطيه كنيزي كه پادشاه اسكندريه براي پيامبر فرستاد به جهت علو مقام و نسب او كه به هارون برادر موسي مي رسيد و مادرش به سموئيل نبي مي رسيد بود.
⚫️ازدواج با عايشه و حفصه هم حكمت هاي خاص خود را داشت -
◼️البته دو مسأله كه در بين مردم مشهور است از نظر تاريخي ثابت نيست يكي 9 ساله بودن عايشه هنگام ازدواج و ديگري حسن جمال او. برخي از مورخان سن عايشه را 17 يا 18 سال در هنگام ازدواج ثبت كرده اند و از نظر كمالات و زيبايي نيز او را ضعيف شمرده اند.
✅از نظر برقراري عدالت نيز با توجه به شرايط زندگي و خانوادگي در آن زمان و نبود تجمل هاي امروزي و روحيه و اخلاق بسيار عظيم و با كرامت رسول خدا مسأله به راحتي قابل درك است.
💠بنابراين علت ازدواجهاى پيامبر(صلى الله عليه وآله) را در موارد ذيل، مىتوان تحليل كرد:
❎الف) اجراى حكم الهى و زدودن افكار غلط جاهلى؛ مانند ازدواج با زينب دختر جحش.
❎ب) تقويت جايگاه اجتماعى زنان آسيب ديده، همچون زنان بيوه و اسير و رفع تلقى منفى عصر جاهلى در كم ارزش بودن يا بىارزش جلوه دادن آن زنان (در اين دوره، همه زنان پيامبر جز عايشه بيوه بودند).
❎ج) دلجويى از زنان، به دليل آسيبهايى كه آنان به خاطر پذيرش اسلام، متحمل شدند؛ مانند ازدواج با ام حبيبه.
❎د) يك حركت سياسى و برقرارى پيوند با قبايل و طوايف بزرگ عرب و جلب پشتيبانى آنان؛ چون پيوند با عايشه.
❎ه) محافظت و تأمين زندگى بيوه زنان درمانده و فقير و يتيمان به جاى مانده؛ مانند ازدواج باام سلمه و زينب، دختر خزيمه.
❎و) نشان دادن عظمت، شكوه و قدرتمندى اسلام و مسلمين؛ مانند ازدواج با صفيه.
❎ز) حفظ آنان از خطرات جانى؛ مانند وصلت با سوده.
❎ح) آزادسازى اسيران و بردگان؛ مانند ازدواج با جويريه
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
۲۱ خرداد ۱۴۰۳
۲۲ خرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔻عدم مشارکت قوی در انتخابات، یعنی چراغ سبز نشان دادن به دشمن، برای ضربه به امنیت کشور.
🔻بعد از اتفاقات دی ماه سال ۹۸ و اهانت به تصویر حاج قاسم، دشمن، نظام را فاقد پشتیبان تلقی کرد و شهادت حاج قاسم رقم خورد.
❇️ با #مشارکت_حداکثری، جلوی اضافه شدن مشکلات امنیتی به سبد مشکلات کشور را بگیریم.
✍جواد_حیدری
#انتخابات
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
۲۲ خرداد ۱۴۰۳
۲۲ خرداد ۱۴۰۳
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا میتوان بر اساس آیهی شریفهی:
«یا ایهاالذین آمنوا لم تقولون مالا تفعلون»
و طبق روایتی که از سیرهی پیامبر، به صورت شعر "رطب خورده کی منع رطب کند" است نتیجه گرفت، امر به معروف و نهی از منکر برای کسانی که مرتکب منکر و ترک معروف میشوند، ممنوع و مذموم است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ جریان رطب خورده منع رطب کی کند داستان است و روایت و حدیثی با این مضمون نداریم و نسبت دادن چنین مطلبی به نبی مکرم اسلام سخن باطلیست.
2⃣ آیهی "لم تقولون ما لاتفعلون" در مقام بیان درجات امر به معروف و نهی از منکر است نه اینکه فردی که اهل منکر است عاملان به منکر را نهی نکند.
3⃣ به عنوان مثال فردی که دارد خودش را در چاه میاندازد اگر در این حین ببیند فرد دیگری نیز میخواهد خود را در چاه بیندازد اینجا این شخص با وجود اینکه قصد دارد خود را به چاه بیافکند لازم و واجب است فرد دیگر را از افتادن در چاه نجات دهد؛ نه اینکه بگوید من که دارم خود را در چاه میاندازم بگذار این فرد نیز خودش را در چاه بیندازد؛
فردی که فعل منکر انجام میدهد و یا معروف را ترک میکند این ارتکاب منکر و ترک معرفِ او، مانع امر به معروف و نهی از منکر نمودن دیگران نیست یعنی امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب است ولو اینکه خودش اهل معروف نباشد و اهل منکر باشد؛ البته منکر این مطلب نیستیم که اگر فرد، عامل منکر و تارک معروف نباشد امر به معروف و نهی از منکر او تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
خداوند در این آیه میفرماید: چرا حرفی میزنید که خودتان عمل نمیکنید آیه نمیفرماید امر به معروف و نهی از منکر نکنید بلکه میگوید: همانگونه که دیگری را امر به معروف میکنید خودتان نیز کار نادرست انجام ندهید، شما که تشخیص دادید کار این فرد درست نیست چرا خودتان آن کار نادرست را انجام میدهید یعنی خودتان نیز از منکر پرهیز نمائید و به معروف عمل کنید.
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
۲۲ خرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹
🔹
🔷
⁉️ دفن شدن در قبری که یکی از اولیای الهی در آن مدفون است یا در آستان مقدسهی امام یا امامزادگان آیا برای میت برکاتی در پی دارد یا خیر؟
⁉️آیا این مطلب صحیح است که برخی میگویند اعمال باید خوب باشد و اگر اعمال خوب باشد فرشتهی نقاله جسم میت را به وادی السلام میبرد و اصلا دیگر جسمی در قبر نیست و هارونالرشید و غاصب دوم هم جسمشان در حرم معصوم نیست و به بیابان برهوت رفته است؟
🔰پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
1⃣خداوند حکیم در برخی زمان ها و مکان ها، لطف ویژه ای به برخی از بندگان دارد. برای نمونه: شبهای قدر یا در مساجد و حرمها، رحمت الهی بیشتر از زمانها یا مکانهای دیگر است.
2⃣انسان در زمان حیات خود در این دنیا، هر چند وقتی در خانهاش نیز حضور دارد، میتواند با امام معصوم ارتباط روحی و معنوی بگیرد، ولی وقتی به زیارت آن امام میرود، در حقیقت بدن خود را به حرم برده، و به دلیل ارتباط روح با بدن، ارتباط معنوی انسان نیز قویتر میشود.
3⃣در عین حال، حتی اگر هیچ ارتباط روحی با امام هم پیدا نکند، همین که حضور فیزیکی با بدن در حرم داشته، استحقاق دریافت نعمت و رحمت الهی برای روح پیدا میشود. به همین جهت نشستن در حرم یا مسجد با نشستن در بازار و ... متفاوت است. به دیگر سخن، روح به سبب آوردن جسم در حرم یا مسجد، استحقاق دریافت رحمت الهی را پیدا میکند.
4⃣اینک اگر، همین کار پس از وفات نیز انجام شود. یعنی بدن انسان در حرم یا مسجد دفن شود، به ویژه وقتی انسان، وصیت به دفن بدنش در این اماکن داشته باشد، چنین کاری از سوی روح(وصیت به دفن) موجب میشود که روح استحقاق دریافت رحمت الهی را پیدا کند.
5⃣ دفن در قبرستان یا قبری که یکی از اولیای الهی در آن دفن شده باشد نیز، برای افرادی که قابلیت دریافت لطف و رحمت داشته باشند، همین حکم را دارد.
البته روشن است که چنین رحمتی وقتی شامل حال انسان میشود که مقدمات اولیه مانند ایمان و ... به وسیلهی انسان فراهم شده باشد.
6⃣ علیرغم شهرت ملک نقاله، در منابع روایی چنین حدیثی وجود ندارد.
#قبر
#برزخ
#معاد
#قیامت
#ملک_نقاله
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
۲۲ خرداد ۱۴۰۳
۲۳ خرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❇️گفتمان انتخاباتی❇️
1⃣تجهیز به سلاح علم در مبانی انقلاب
برای دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی، اول باید خودمان را به علم مجهز کنیم
لایدرک العلم براحه الجسم
بنابراین پیشنهاد میشود کتب:
- جلد ۱۵ از مجموعهی پرسش و پاسخهای دانشجویی از آقای حمیدرضا شاکرین
- کتاب ولایت فقیه حضرت امام خمینی
- کتاب ولایت فقیه ولایتِ عدالت و فقاهت از علامه جوادی آملی.
- کتاب صعود چهل ساله
2⃣ مخاطب شناسی
مخاطبین جهت شرکت در انتخابات حداقل سه قشر هستند و زبان گفتمان با هر کدام از آنها متفاوت است
۱) افراد مذهبی:
برای افراد مذهبی میبایست به زبان مذهب و با دلایل مذهبی، فقهی، قرآنی تولید محتوا شود.
رأی میدهیم چون:
- شرکت در انتخابات واجب، حق و تکلیف است.
- خون شهیدان برای حفظ نظام ریخته شده است
- عدم شرکت در انتخابات موجب تضعیف حاکمیت حق و تقویت حکومت باطل است و حال آنکه ما مامور هستیم نسبت به طاغوت کفر بورزیم.
- دلیل قرآنی:
۱.شرکت در انتخابات یکی از مصادیق به خشم آوردن کفار است یغیظ الکفار
۲.و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه
در برابر دشمن باید تجهیز شد زیرا شرکت در انتخابات تقویت مبانی دینی، حاکمیت و نظام است در برابر دشمن.
۳. سورهی عصر: برای در خسران نبودن ایمان و عمل صالح لازم است ولی کافی نیست بلکه تواصی به حق و صبر نیز باید داشته باشیم.
۲) قشر ملیگرا
این گروه دغدغهی ایرانی بودن دارند
وطن پرستی در حد افراطی که موجب تحقیر سایر ملیتهاست مذمت شده است ولی وطنپرستی اعتدالی که موجب دغدغهمندی میگردد نسبت به مرز جغرافیایی میگردد پسندیده است.
برای ملیگرایان افراطی میبایست طوری تولید محتوا کرد که از آسیبهای مخدوش شدن ملت و ملیت آگاه گردند و مطلع شوند عدم مشارکت حداکثری در انتخابات به امنیت ملی خدشه وارد میکند.
۳) تودهی مردم
برای مخاطب معمولی پاسخ عوامفهم و خواص پسند بدهیم بالاخص با روش تمثیل.
دغدغه و نارضایتی عامهی مردم از گرانیست چون اوضاع اقتصادی خوب نیست قطعا حق دارد اعتراض کند با او باید همراهی همدلی و معقول داشت و با سند و آمار برایش ثابت کنیم که شرکت شما در انتخابات قطعا مفید و موثر است هر چند با رأی ریاست جمهوری اوضاع اقتصادی مطلوب نشد ولی رشد تورم کاهش یافت اگر با تفکرات دولت قبلی پیش میرفتیم نه تنها اوضاع اقتصادی بهبود نمییافت بلکه تورم نیز افزایش مییافت همچنین تعاملات ما با کشورهای دیگر خصوصا با حوزهی خلیج فارس مسدود میشد؛ بنابراین تا جریان بخواهد با حالت عادی بازگردد زمانبر است چون دولت فعلی دارد زیرساختها را اصلاح میکند.
3⃣ انگیزهسازی
سیاه نمایی نکنیم بلکه با زبان تمثیل و قرینهسازی ایجاد انگیزه کنیم خصوصا برای رأی اولیها
مثال: جمهوری اسلامی اتوبوس سالم و لوکس با رانندهی خبره است که چند نفر مسافری که آشغال میریزند داخل این اتوبوس هستند منطق حکم میکند افراد مزاحم را تنبیه کنیم نه سایرین را؛
چون:
اولا اتوبوس که همان نظام ما باشد نظام مقدسی است.
ثانیا راننده که رهبر انقلاب هستند خبرهاند و قابل مقایسه با رهبران سایر کشورها نیستند.
ثالثا: مسافرانی که زباله میریزند همان مسئولان و کارگزارانیاند که تخلفاتی دارند در نتیجه باید متخلفان را از اتوبوس انقلاب، خارج کنیم.
بنابراین هر یک از ما با رأی دادنمان افرادی که سد راه پیشبرد و پیشرفت انقلاباند را مانع میگردیم در سِمَتهای اجرایی قرار گیرند.
بعلاوه اینکه چون کارگزاران مملکت از بین خود ما هستند پس پلهی اول این است که ما در اصلاح اخلاق، از خود شروع کرده تا مجهز به اخلاق گردیم تا با رسیدن به پست الكترونیكی مقامی رنگ عوض نکنیم.
همچنین در انتخاب نمایندگان مجلس نیز میبایست دقت نظر داشته باشیم زیرا هرگونه عملکردی که دولت بخواهد داشته باشد طبق موافقت و تأیید مجلس میباشد چون دولت نمیتواند بدون اذن مجلس کارکردی داشته باشد پس با انتخاب نمایندهی متخصص متعهد ریلگذاری صحیحی برای قانونگذاری در کشور پایهریزی کند.
برداشت مرضیه رمضانقاسم از فرمایشات جناب آقای استاد حیدری پیرامون نکات انتخاباتی.
@javadheidari110
۲۳ خرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#خنده_حلال
از یارو میپرسن تو از زنت میترسی؟
میگه: کی؟ من؟ هه
چرا بترسم؟
اتومو کردم، ظرفارم شستم
گردگیریمم تموم شده
زیر بچه رو هم عوض کردم
بچه را هم خوابوندم
دیگه از چی بترسم
کسی میترسه که کاراش مونده باشه 😐😂
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
۲۳ خرداد ۱۴۰۳
۲۳ خرداد ۱۴۰۳