پرسش:
آیا پرنده «یا کریم» شوم است؟ حدیثهایی نقل میکنند میخواستم بدانم درست هست؟
پاسخ:
با توجه به روایات وارده در این زمینه، چند نکته عرض میشود:
۱. در کتاب «کافی» درباره «فاخته» و نیز «صُلصُل»، چهار روایت آمده(۱) که هر چهار روایت نیز از نظر سندی، دچار مشکل بوده و ضعیف شمرده شدهاند.(۲)
۲. در سند دو تا از این روایات، فردی به نام «الجامورانی» است که عالمان رجال، او را تضعیف نمودهاند.
۳. روایاتی که با عنوان فاخته در سایر کتب آمدهاند، روایت مستقل و جداگانهای نیستند بلکه همین روایات هستند که با اندک تفاوتی ذکر شدهاند.
اینها را گفتیم تا مشخص شود که از نظر سندی، این روایات ضعفهایی دارند.
۴. این تعبیر «فقدتکم فقدتکم» (مرده باد، مرده باد) درباره پرندهای با عنوان «صُلصُل» هم آمده است.(۳)
۵. روایات درباره «فاخته» و «صُلصُل» است و درباره «یاکریم» روایتی نداریم.
۶. مشخصاتی که درباره «فاخته» یا «صلصل» گفته شده با این موجودی که فعلا در شهرها زیاد است، تفاوت دارد.
۷. «فاخته»، نوعی از کبوتران طوقدار (نوار رنگی دور گردن) است و در فارسی به آن «قُمری» میگویند.(۴)
۸. برخی گفتهاند «صلصل» پرندهای است که غیر عربها به آن فاخته میگویند. هم چنین به پرندهای شبیه به آن نیز گفته میشود.(۵)
۹. در مقابل روایت مذمت فاخته، در «سفینه البحار» روایتی آمده که حضرت علی (علیهالسلام) فرمودهاند فاخته ذکر خدا میگوید: «انّ الفاخته تقول: سبحان من یری و لا یری و هو بالمنظر الأعلی، اللّهم العن من ترک الصلاه متعمّدا»(۶)
بنابراین:
در سند و اعتبار این روایات، ضعفهایی هست. از طرفی ظاهرا این پرنده، انواع و گونههای مختلفی دارد و آن چه در روایات آمده، غیر از این پرندهای است که امروزه به «یاکریم» معروف است و زیاد دیده میشود. لذا نمیتوان این پرنده را مشمول روایات و شوم دانست.
پی نوشتها:
۱. کلینی، الکافی، اسلامیه، ج۶، ص۵۵۱.
۲. مجلسی، مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، دارالکتب الاسلامیه، ج۲۲، ص۴۷۴ و ۴۷۵؛ نرم افزار «الدرایه» علوم اسلامی نور.
۳. کافی، ج۶، ص۵۵۱، ح ۲.
۴. ابن منظور، لسان العرب،دار صادر بیروت، ج۲، ص۶۵.
۵. حمیری، شمس العلوم، دارلفکر دمشق، ج۶، ص۳۶۳۴.
۶. قمی، سفینه البحار، اسوه قم، ج۷، ص۳۳ و ۳۴.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش:
آیا پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله، کسی را به قتل رساندند؟
✍️ پاسخ:
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله، انسان شجاع و دلیری بوده و در سختترین لحظات جنگ پناهگاه اصحاب خويش بودند.
از امیرالمؤمنین علي علیهالسلام نقلشده است: «وقتیکه جنگ و نبرد شدت میگرفت و نبرد تنبهتن آغاز میشد به رسول خدا پناه میبردیم و در اين هنگام هیچکدام از ما از او نزدیکتر به دشمن نبود».(1)
بااینوجود در منابع تاریخی به این مطلب تصریحشده است هیچکس به دست ایشان کشته نشد مگر يک نفر.
جریان کشته شدن این فرد در منابع تاریخی بدین شرح نقلشده است: أبی ابن خلف که از سران مشرکين بود روزي به پيامبر گفت: «من اسبي دارم که هرروز به او آبوعلف میدهم تا چاق و چالاک بشود و سرانجام سوار بر آن شده و تو را میکشم»! پيامبر خدا فرمود: «بلکه به خواست خدا من تو را میکشم». در جنگ احد أبی بن خلف پرسيد: «محمد کجاست؟».
سرانجام آن حضرت را شناخت و بهسوی ايشان حملهور شد. پيامبر صلیالله علیه و اله هم نیزهای در دست گرفتند و خراشي بر گردن «ابي» انداختند. ابي بن خلف نعره میکشید و میگفت: محمد مرا کشت! يارانش به او دلداري میدادند که اين خراش کوچکي است بیتابی نکن! ابي بن خلف میگفت: «اگر اين زخم از ناحیهی دودمان و قبيله ربيعه يا مضر وارد میشد حق با شما بود اما به خدا سوگند در مکه به من گفت تو را میکشم و اگر آب دهان به من انداخته باشد مرا میکشد [چه برسد که به من نيزه زده باشد!].
نهایتاً او درراه مکه در منطقه سرف مُرد. (2)
نکته قابلتوجه در این جریان این است که حتی دشمنان پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله، ایشان را انسان صادق و راستگویی میدانستند؛ لذا اگر خبر غیبی از آن حضرت برایشان نقل میشد با حساسیت خاصی با آن برخورد میکردند.
📚پینوشتها:
1. بيهقي، ابوبكر احمد بن حسين، دلائل النبوه، تحقيق عبدالمعطي قلعجي، بيروت، دارالكتب العلميه، 1405 ق، چاپ اول، ج 3 ص 69-70.
2. أبو جعفر محمد بن جرير الطبري (م 310)، تاريخ الأمم و الملوك، تحقيق محمد أبوالفضل ابراهيم، بيروت، دار التراث، ط الثانية، 1387 هق، ج ٢ ص ۵١٨.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🛑 در برخی از نقل ها، به امام حسین علیه السلام نسبت داده می شود که ایشان در آستانه ی روز عاشورا فرمودند: "لا یقاتل معی من علیه دَین"؛ « هر کسی که به مردم قرضی بدهکار است با من برای جهاد همراه نشود».
💢 این مطلب در منابع اهل سنت است و بر اساس مبانی رجالی اهل سنت نیز، سند قابل دفاعی ندارد.
✳️این خبر به ترتیب تقدم، در چهار کتاب الطبقات الکبری، المعجم الکبیر، المتفق و
المفترق و سیر أعلام النبلاء قابل رصد است.
⭕️ فارغ از بحث سندی:
1️⃣ قرض دادن و قرض گرفتن مورد تایید دین مبین اسلام است و خود آل الله علیهم صلوات الله هم گاهی از دیگران قرض می گرفتند.
2️⃣ حفظ جان امام علیه السلام به مراتب از پرداخت قرض مهم تر است.
3️⃣ در هیچ کلامی از حضرات معصومین علیهم السلام، شرط حضور در جهاد، نداشتن قرض بیان نشده است.
نتیجه اینکه: در هیچ کتاب روایی شیعیان این مطلب که امام حسین علیه السلام، کسانی را که دارای قرض بوده باشند را از جهاد منع کرده باشد، وجود ندارد و این مطلب در منابع اهل سنت و با سند ضعیف آمده است.
✍️ جواد حیدری
#مشهورات_بی_اعتبار
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼
🌾
🌼
🌻دسترسی آسان به شبهات ربیعالاول و ربیعالثانی
⁉️آیا ترویج دههی محسنیه بدعت است؟
⁉️ برگزاری مراسم جشن به مناسبت نهم ربیعالاول که به "عیدالزهرا" مشهور است به چه منظوری است؟
⁉️ آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بودهاند؟
⁉️تاریخ هجوم بردن به خانهی امیرالمؤمنین که منجر به شهادت حضرت محسن شد چه زمانی است؟
⁉️آیا ترویج دههی محسنیه کار مناسبی است؟
⁉️ آیا اینکه در طول تاریخ مدام شیعه در اقلّیت و اهلسنت در اکثریت بودهاند، نشانهی حقّانیت اهلسنت است؟
⁉️آیا تقیه نوعی دروغ و نفاق است؟
⁉️آیا سب و لعن با وحدتاسلامی قابل جمع است؟
⁉️فلسفهی تعدد زوجات پیامبر اسلام
⁉️آیا حضرت خدیجه قبل از همسری پیامبر ازدواج دیگری داشتهاند؟
⁉️ آیا امام صادق علیه السلام، به اینکه نوه ی ابوبکر بوده ، افتخار کرده اند؟
⁉️ آیا دعای صنمی قريش سند دارد؟
⁉️چرا در این روایت امیرالمؤمنین به صراحت به پرسشکننده نفرمودند آیه ۱ سورهی حجرات در مورد چه کسی نازل شده است؟
⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) در کربلاست؟
#عقائد
#پست_میانبر
#پاسخ_به_شبهات_ماه_ربیعالاول_و_ربیعالثانی
🆔 @javadheidari110
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
@ramezan_ghasem110
🌼
🌾
🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼
⭕️ آیا این روایت صحیح و در مورد رهبری هست❓
◀️ قومی از مشرق زمین (ایران) خارج میشوند که اگر چه قرآن میخوانند (ظواهر دین را دارند) اما این آیات از حلقوم آنان بالاتر نمیرود (عمل به دین ندارند) و از دین خارج شده مانند تیری هستند که از کمان خارج شدهاند و سردسته (رهبر) آنان مردی است که دستش ناقص بوده و مانند گوشتی آویزان است.
✅ پاسخ:
نکته ی اول:
🔶️ اصل روایت از رسول اکرم صلی الله علیه و آله چنین نقل شده است: قَوْمٌ يَخْرُجُونَ مِنَ اَلْمَشْرِقِ يَقْرَءُونَ اَلْقُرْآنَ لاَ يُجَاوِزُ تَرَاقِيَهُمْ يَمْرُقُونَ مِنَ اَلدِّينِ كَمَا يَمْرُقُ اَلسَّهْمُ مِنَ اَلرَّمِيَّةِ فِيهِمْ رَجُلٌ مَخْدُوجُ اَلْيَدِ كَأَنَّ يَدَيْهِ ثَدْيُ حَبَشِيَّةٍ.
▪️ فارغ از بحث سندی، چند نکته در مورد روایت:
🔵 در روایات متعدد دیگر با این مضمون، منظور از اهل مشرق و کسانی که قرآن از حنجره ی آنان بالاتر نمی رود، #خوارج هستند و نه اهل ایران زمین.
🔵 مخدوج الید در لغت یعنی فردی که به صورت مادرزادی و ناقص الخلقه دستش معیوب باشد.
دست مبارک مقام معظم رهبری حفظه الله، به خاطر بمب گذاری منافقین کور دل، آسیب دیده است و مخدوج الید نیستند.
🔵 ایمان و عمل به معارف قرآن توسط ایرانیان در طول تاریخ، زبانزد خاص و عام بوده و هست.
🔵 شخصیت و سیره ی عملی مقام معظم رهبری، به گونه ای بوده و هست که دوست و دشمن زبان به تمجید گشوده و ایشان را تربیت یافته ی مکتب قرآن معرفی می کنند.
نکته ی دوم:
دشمنان دین و قرآن و انقلاب و کسانی که از امام خامنه ای کینه به دل دارند، با تغییر معنا و تقطیع الفاظ و کتمان حقائق در صدد فریب مردم بوده و هستند و البته با بصیرتی که مردم عزیز ما دارند، هیچگاه موفق نخواهند شد.
✍جواد حیدری
#امام_خامنه_ای
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️ #نهم_ربیع
◀️ تبریک گفتن به جهت آغاز امامت حضرت حجت، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، و برپایی جشن و سرور، هر چند مستند روایی ندارد، ولی امر پسندیده و بلااشکال هست.
◀️ قتل خلیفه ی دوم، ۲۶ ذی الحجه هست و ارتباطی به نهم ربیع ندارد.
◀️ روایتی که مرحوم مجلسی در مورد نهم ربیع در بحارالانوار آورده اند، از جهت منبع، سند و محتوا، ضعیف و قابلیت دفاع علمی ندارد.
◀️ تبری و برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام، از اصول فکری ما شیعیان می باشد و هیچگاه نباید این اصل به فراموشی سپرده شود.
◀️ نکته ی مهم در اظهار تبری، رعایت اصل وحدت اسلامی و پرهیز از دامن زدن به اختلافات مذهبی است.
✍ جواد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ نهم ربیع ⭕️
💠۱_مرگ خلیفهی دوم ۲۶ ذیالحجه است نه ۹ ربیع.
آیت الله خوئی (ره) می نویسد:
کون سبب هذا العید (۹ربیع) اتفق فی هذا الیوم و ان کان معروفا عند العوام الا ان التاریخ اثبت وقوعه فی السادس و العشرین من ذی الحجه (موسوعه الامام الخوئی ج ۱۰ ص ۵۰)؛ اینکه این عید، در نهم ربیع برگزار می گردد، هر چند نزد عوام مشهور هست، مگر اینکه در تاریخ ثابت شده است که این جریان در ۲۶ ذی الحجه اتفاق افتاده است.
💠۲_روایت معروف که در بحارالانوار مرحوم مجلسی آمده است، از حیث سند و متن مردود است و فقها و مراجع بزرگی چون:
مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی
(استفتاآت جدید ج ۲ ص ۵۱۶)
آیت الله مکارم شیرازی
(استفتاآت جدید ج ۳ ص ۱۵۸)
و آیت الله صافی گلپایگانی
(جامع الاحکام ج ۲ ص ۱۲۹)
به بی اعتباری آن تصریح کردهاند.
⭕️ تاکید می شود اصل تبرّی از اصول شیعه و مکتب آل الله علیهم صلوات الله می باشد.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b