eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
🗨پرسش: چگونه گناهان کوچک را هم جدی بگیریم؟ ✍️ یکی از اموری که منجر به جسارت انسان بر انجام گناهان بزرگ می شود نادیده گرفتن گناهان کوچک است.از جمله روش های شیطان برای فریب انسان همین کوچک جلوه دادن گناه در نظر اوست.تا جایی که انسان با انجام گناهان کوچک، پتانسیل لازم برای ارتکاب گناهان بزرگ تر را بدست می آورد و اگر این رویه ادامه پیدا کند حتی ممکن است بدترین گناهان را نیز مرتکب شده و نهایتا بگوید مگر چه کرده ام؟ گناه هر چند كوچك باشد چون نافرمانى خداست، بزرگ است. رسول اكرم صلّى الله عليه وآله در سخنى به ابوذر فرمودند: يَا أَبَا ذَرٍّ لَا تَنْظُرْ إِلَى صِغَرِ الْخَطِيئَةِ وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى مَنْ عَصَيْتَ اى اباذر به كوچك بودن گناه نگاه نكن و لكن نگاه كن كه چه كسى را معصيت مى كنى(1) و در روایتی دیگر از ایشان آمده است: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ الْكَافِرَ یَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَى أَنْفِهِ مؤمن گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى بيند كه مى ترسد به روى او بيفتد و كافر گناه خويش را مانند مگسى مى بيند كه از جلوى بينى اش رد شود .(2) بنابراین راه برون رفت از این حالت، حفظ احساس ندامت و پشیمانی از گناه و اقدام در جهت جبران آن است.این که انسان بفهمد گناه کرده و دغدغه رفع آن و از بین بردن عوارض آن را داشته باشد نعمت بزرگیست. البته دقت کنیم که صرف وجدان درد داشتن به هنگام گناه و یا بعد ازآن کفایت نمی کند بلکه باید سریعا توبه و استغفار نمود و جبران مافات کرد. که اگر جبران نشود کار ما به ناکجا آباد کشیده خواهد شد. پی نوشت ها: 1.مستدرك الوسائل، ج 11، ص 329 2.مجموعةورام، ج‏2، ص‏53 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
💠 پرسش: از كجا بفهميم كه خداوند بزرگ ما را به چه اندازه اي دوست دارد و جايگاه ما در پيشگاه او كجاست؟ ✍️ پاسخ: همين سئوال را مردي از امام باقرعليه السلام پرسيد امام در پاسخ فرمود: "به قلبت رجوع كن . ببين كه آيا دوستان خدا را در دل دوست داري ( و با دشمنان او دشمني؟)اگر چنين حب و بغضي را در خويش يافتي ، بدان كه پروردگار نيز تو را دوست مي‏دارد". (1) بهترين راهي كه مي‏توان فهميد كه آيا خداوند ما را دوست دارد و از ما راضي است، اين است كه به قلب خود رجوع كرده و ببينم: آيا او و هر آن چه را كه به او تعلق دارد و وابسته به او است ، دوست داريم و به آنچه براي ما پسنديده و از ما خواسته، از احكام و قوانين ديني و عبادات و غير عبادات ، راضي بوده و به آن عشق مي‏ ورزيم؟ با او بودن و راز و نياز با او را بهتر مي‏ پسنديم و بر كارهاي ديگر ترجيح مي‏ دهيم؟ آيا دوستان او و نشانه‏ هاي وي را دوست داريم؟از دشمنان او متنفريم .به هر كار و هر چيزي كه او حرام و ممنوع ساخته، نزديك نمي شويم؟اگر اين گونه ايم، يقين بدانيم كه قطار حيات و زندگي ما بر روي ريل صراط مستقيم و رضايت و رضوان الله در حركت است . از کلام حضرت امام باقر(ع) همين معنا را مي‏ يابيم: "خدا سه چيز را در سه چيز ديگر پوشانده: خشنودي اش را در طاعتش قرار داده، پس هيچ طاعتي را كم مشمار، شايد رضايت خدا در آن طاعت باشد. دوم: خشمش را در معصيت پوشانده، پس معصيتي را ناچيز مشمار، شايد خشم او در آن معصيت باشد. سوم: اوليائش را در مردمان پنهان كرده، پس كسي را تحقير مكن! شايد همو ولي خدا باشد".(2) بنابراين وقتي به كار خوبي دست مي‏ زنيد و نيت قربه الي الله مي‏ كنيد، در مسير رضاي الهي قرار گرفته‏ ايد اما وقتي به كار ناشايستي دست مي‏ يازيد، از اين رضايت دور شده‏ ايد. رضايت پروردگار يك نشانه روحي در انسان دارد و آن شادي دل، سبكي قلب و سهل‏ گيري در برابر سختي هاي دنيا است. دريافت و درك اين حالت، بسته به هر شخص متفاوت است. پي نوشت ها: 1. كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه،ج 2، ص 126، باب حُبّ الله. 2. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء، ج 75، ص 187، حديث 27. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷 اصفهان - کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی به شبهه‌ای در ارتباط با اینکه چرا با وجود بازگشت حضرت زینب (س) به مدینه، مزار ایشان در شام قرار دارد، پاسخ داده است. 🔸 سه شنبه‌ها با پاسخ به شبهات دینی✅ #استاد_جواد_حیدری 📝 خبرگزاری مهر: ↪️ mehrnews.com/news/4753370 🆔 @javadheidari110
💠 پرسش: میخواستم بدونم آیا باید کسی که در حق ما ظلم کرده و باعث به هم ریختن زندگیمون شده رو بخشید؟آیا هر کسی که در حق ما بدی میکنه رو باید ببخشیم تا خدا راضی باشه از ما؟اگه نبخشیم چی میشه؟ ✍️ پاسخ: در جریان ظلم و آزار و اذیت، با دو امر روبرو هستیم.یکی شخصی که مورد ظلم قرار گرفته و مظلوم واقع شده و دیگری شخصی که ظلم کرده و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است. برای هر یک از این دو گروه، وظایف و دستورات و توصیه هایی وجود دارد که عمل به آن دستورات سعادت آنها را به همراه خواهد داشت. کسی که ظلم می کند باید سریعا از عمل خویش توبه نماید و شرط پذیرش توبه،حلالیت طلبیدن و رضایت صاحبان حق است بنابراین او نباید از هیچ کوششی برای کسب رضایت دریغ نماید. اما کسی که مورد ظلم قرار گرفته است، صاحب حق بوده و حق دارد ببخشد یا نبخشد و تا وقتی او اعلام رضایت ننماید و از حق خویش نگذرد، همچنان شخص متعدی مدیون است چرا که رضایت صاحبان حق در آموزه های اسلامی دارای اهمیت زیادی است به گونه ای که در صورت عدم رضایت آنها، انسان در روز قیامت در این زمینه باید پاسخگو باشد. اما با وجودی که صاحب حق، می تواند از خطای دیگران نگذرد، از جهت اخلاقی در آموزه های اسلام توجه او به عفو و بخشش و گذشتن از دیگران معطوف شده است. عفو و بخشش از خطای دیگران در دیدگاه اسلام امری ارزشی تلقی می شود و کسی که به راحتی از خطای دیگران بگذرد نزد خداوند جایگاه بالایی خواهد داشت. خداوند در قرآن مي فرمايد: و لا تستوي الحسنة و لا السيئة ادفع بالتي هي احسن (1) هرگز نيکي و بدي در جهان, يکسان نيست؛ هميشه بدي خلق را به بهترين عمل (که نيکي است) پاداش ده. با توجه به این آیه بخشش وعفو ، نوعی پاسخ دادن بدی با خوبیست که توصیه اخلاقی قرآن است. انسان مومن همیشه در صدد نزدیک شدن و تقرب به خداوند است وشرط تقرب ، رنگ خدا شدن است بدین معنا که همان ویژگی ها و صفاتی که خداوند دارد را در وجود خود، متجلی نماید. از جمله صفات باری تعالی صفت بخشش و عفو است . بنابراین اگر بخواهیم (از حیث صفات و ویژگی ها)شبیه خداوند شویم باید بخشش را بیشتر تمرین نماییم.چرا که وقتی شخصی، می بخشد قبل از اینکه سود این بخشش به حال دیگری باشد، این سود عاید خودش می شود او با این کار خود را ملبس به صفتی از صفات خداوند متعال نموده و از این طریق بر میزان تقرب خویش به خداوند افزوده است. هرچقدر تقرب به خداوند بیشتر باشد برکت در زندگی انسان بیشتر خواهد شد. علاوه بر این در سایه بخشش و عفو، آرامشی کم نظیر نصیب انسان می شود. جلب رحمت و بخشش الهی نیز از دیگر آثار عفو و بخشش است. خداوند در قرآن می فرماید : و ليعفوا وليصفحوا الا تحبون ان يغفر الله لکم و الله غفور الرحيم (2 ) و نسبت به خلق عفو و گذشت پیشه کنند و از بدیها درگذرند آیا دوست نمی دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است . توصیه می کنیم که برای خداوند به راحتی بگذرید و با خداوند معامله کنید تا بهترینها نصیبتان شود.وقتی شما در مواقع مختلف از خداوند مى‏ خواهید که از گناهان و اشتباهاتتان در گذرد، باید شما نیزاز خطاهاى دیگران چشم پوشی کنید تا خود مورد مغفرت قرار گیرید و اگر به این باور برسید که فایده بخشش به خود شما بازمی گردد لحظه ای برای بخشیدن درنگ نخواهید کرد. پی نوشت ها: (1) سوره فصلت / 34 (2) سوره نور / 22 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢زیارت اربعین، نماد تشیع ✍کارشناس_اخلاق ✍جزئیات بیشتر در لینک زیر: http://shabestan.ir/detail/News/844225
💠 پرسش: آیا درست است که عقاید شیعه را فردی یهودی با نام ابن سباء درست کرده است؟ ✍️ پاسخ: 🔺نکته اول: یکی از شبهات دائمی وهابیت درباره مبداء شیعه،عبدالله بن سباء می باشد. آنان چنین می گویند که: فردی یهودی در زمان خلافت عثمان به مقابله با عثمان پرداخت،و عقایدی چون رجعت،انتصابی بودن خلافت و.. را در جامعه تبلیغ کرد ومذهب تشیع از آن شروع شد. 🔻نکته دوم: در بین احادیث شیعه و سنی از ابن سباء یاد شده است.منتهی اکثر این روایت ضعیف و غیر قابل اعتبار می باشد. 👈در منایع حدیثی شیعه از رجال کشی روایاتی درباره ابن سباء آمده است که مطابق آنها این شخص حضرت علی علیه السلام را خدا می دانست. که ایشان وی را به خاطر این عقید ه غالیانه کشتند. و سخنی از یهودی بودن وی و تبعیت بزرگان اصحاب رسول الله صلی الله علیه واله از ایشان و بنیان گذاری مذهب تشیع توسط وی در آنها وجود ندارد. 👈در منابع سنی هم عموما راوی روایات مربوط به ابن سباء،سیف بن عمر است. که مطابق سخنان بزرگان اهل سنت وی شخصی دروغگو و ضعیف می باشد. 🔹نتیجه: با دقت در مجموع روایات شیعه و سنی نتیجه می گیریم ابن سباء نقشی در تاریخ تشیع نداشته است. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
💠 پرسش: چگونه میزان توکل را در وجود خود افزایش دهیم؟ ✍️ پاسخ: در روایتی آمده است که پیامبر از جبرئیل پرسیدند: «ما التوكل علي الله عزوجل ؟ فقال : العلم بان المخلوق لايضر و لاينفع و لايعطي و لايمنع و استعمال الياس من الخلق فاذا كان العبد كذالك لم يعمل لاحد سوي الله و لم يرج و لم يخف سوي الله و لم يطمع في احد سوي الله فهذا هو التوكل ؛ توكل برخداي عزوجل چيست ؟ جبرئيل عرض كرد: علم داشتن به اين كه مخلوق نه زياني مي رساند ونه سودي مي بخشد و نه مي دهد و نه باز مي دارد و به كار گرفتن يأس از خلق (يعني آن يأس باطني (نااميدي) را كه نسبت به مردم دارد در عمل و خارج نشان دهد)پس هر گاه بنده چنان باشد براي احدي غير از خدا كار نمي كند و جز خدا اميد ندارد و از غير او ترسي ندارد و در احدي غير از خدا طمع ندارد اين همان توكل است .(1) اصل توكل را بايستي در اعتماد به خدا جستجو كرد. تا وقتي كه انسان به خدا اعتماد پيدا نكند، نمي تواند اداره امورش را به او واگذارد و اگر هم به زبان بگويد كه امور خود را به او واگذار كردم، دلش آرام نمي گيرد. به علاوه اگر فردي از قوانين علت و معلولي كه خداوند در جهان قرار داده است اطلاع نداشته باشد و نداند كه خواست و سنت خدا به استفاده از اراده خود و اسباب و علل شناخته شده، استوار است، باز نمي تواند موقعيت رفتار متوكلانه را تشخيص داده و مصداق هاي آن را در زندگي پيدا كند. «پس توكل بر خدا يعني اعتماد كردن بر خداي تعالي و واگذار كردن كار به او و تسليم اراده و مشيت او بودن و هيچگونه اعتماد و تكيه نداشتن و استقلال ندادن به اسباب غير از مسبب الاسباب يعني حضرت حق تعالي . البته واضح است كه معناي توكل آن نيست كه انسان به دنبال اسباب كار نرود زيرا تمامي كارها با اسباب انجام مي گيرند ولي فقط بايد بداند كه اسباب از خود چيزي نداشته و هرگز مستقل نمي باشند و تنها تكيه گاه، خداي تعالي مي باشد.(2) رابطه ايمان به خدا و اعتماد به حضرت باري تعالي، با توكل بسيار قوي است. خداي متعال در قرآن مي فرمايد: "وعلي الله فليتوكل المومنون"، يعني افراد با ايمان به خدا توكل مي نمايند. درسوره مائده آمده است كه "وعلي الله فتوكلوا ان كنتم مومنين"، يعني اگر ايمان داريد، به خدا توكل نماييد.(3) هر اندازه درجه ايمان فرد به خداوند و شناخت او از اسماء و صفات خدا و آگاهي او از برنامه هاي خداوندي در جهان افزايش يابد، به همان اندازه توكل او نيز افزايش خواهد يافت. درست فهميدن آيات خدا و ذكر و قرائت آن، بر ايمان مومنان مي افزايد و در نتيجه راه توكل از طريق افزايش ايمان هموار مي شود. به دنبال اين ايمان قلبي به خدا و ايمان به حكمت خدا و علم به مصلحت بندگان است، كه بنده مي تواند براي برنامه ريزي و كفايت امر خود، به خداوند اعتماد كند و كارهايي را كه برنامه ريزي و تدبير آنها خارج از توان اوست، به خدا واگذار نمايد. پس براي تحقق توكل واقعي بايد معرفت و شناخت و ايمان خود را به خداوند و علم و قدرت او بيشتر نماييم و با اعمال نيك و شايسته ريشه درخت ايمان را عميق و استوار نماييم و با چنين معرفت و ايماني، واگذاري كار به خدا و انتخاب او به وكالت در امور مختلف، كار چندان سختي نخواهد بود. پی نوشت ها: 1.ميزان الحكمه ، ج 10، ص 676 2.الميزان ، علامه طباطبايي ج 5 ص 239 3. سوره مائده، آیه 23 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: نظر شما در مورد چاه جمکران، چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : چاه جمکران، هیچ قداست و موضوعیت شرعی و هیچ‌گونه ارتباطی باوجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ندارد. نکته دوم : عریضه‌نویسی، در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام بیان‌شده است و جنبه شرعی دارد. در کتاب بحارالانوار، بابی است تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج الى الائمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» ؛ «باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم‌السلام و توسل به آن‌ها و طلب شفاعت از آن‌ها در حرم آن‌ها و موضوعات دیگر». (1) نکته سوم : در روایات مربوط به عریضه‌نویسی بیان‌شده است که : عریضه در آب یا در چاهی انداخته شود. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است: «...ثُمَ‏ تَطْوِي‏ الرُّقْعَةَ وَ تَجْعَلُهَا فِي بُنْدُقَةِ طِينٍ ثُمَّ اطْرَحْهَا فِي مَاءٍ جَارٍ أَوْ فِي بِئْر...»؛ «نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می‌دهی و در آب جاری یا در چاهی می‌اندازی». (2) اما اینکه حتما در چاه موجود در جمکران انداخته شود هیچ دلیلی ندارد. پی‌نوشت ها: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏99، ص: 231 2. المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، ص: 403 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
پرسش 1.وقت غسل جمعه تا چه زمانى است؟ همه مراجع: وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا اذان ظهر (هر چند نزديك ظهر بهتر است) و اگر تا اين موقع انجام نداد، مى تواند آن را بدون قصد ادا و قضا بعد از ظهر به جا آورد.[۱] پرسش 2.آيا جايز است قضاى غسل جمعه را وسط هفته انجام داد؟ همه مراجع: مى تواند قضاى غسل جمعه را صبح شنبه تا غروب به جا آورد ولى قضاى آن در روزهاى ديگر وارد نشده است.[۲] پرسش 3. آيا كسى كه حائض است، مى تواند غسل جمعه به جا آورد؟ همه مراجع (به جز سيستانى): آرى، غسل جمعه از زن حائض صحيح است.[۳] آيه اللّه سيستانى: بنابراحتياط واجب، غسل جمعه از زن حائض صحيح نيست.[۴] [۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۶۴۴ و وحيد، توضيح المسائل، م ۶۵۰. [۲]. العروة الوثقى، ج ۱، الاغسال المندوبه، م ۱؛ توضيح المسائل مراجع، م ۶۴۴ و وحيد، توضيح المسائل، م ۶۵۰. [۳]. امام، نورى، مكارم، فاضل، تعليقات على العروة الوثقى، ج ۱، احكام الحائض، م ۴۳ ؛ وحيد، تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۳۳ و دفتر: بهجت و صافى. [۴]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۳۳. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). @javadheidari110
💠 پرسش: ریشه گله و شکایت و اعتراض انسان نسبت به خداوند چیست؟ ✍️ پاسخ: اجازه دهید برای رسیدن به پاسخ وتقریب ذهن از نمونه های اجتماعی که در زندگی خود شاهد هستیم مثالی بزنیم. به عنوان مثال وقتی انسان نسبت به کسی شناخت کاملی پیدا کرده و او را از هر لحاظ قبول داشته و به او اطمینان دارد، عملکردهای او درشرایط و زمانها و مکانهای متفاوت را نیز می پذیرد و اگر مفهوم رفتاری را از جانب آن شخص فهیم متوجه نشود، این را به حساب دانش کم خود می گذارد نه بد رفتاری آن شخص. با توجه به مثالی که ذکر شد می توان چنین نتیجه گرفت که میزان شناخت انسان نسبت به دیگران، او را در فهم مفهوم رفتارهای آنان مساعدت می نماید. در رابطه با خداوند نیز وضع به همین منوال است.چنانچه انسان خداوند را به خوبی بشناسد و شناخت دقیق و کاملی نسبت به او پیدا کند بدین درجه از اطمینان می رسد که هرآنچه او برایم رقم می زند خیر است، بنابراین چنین شخصی در کوران حوادث معترض نشده و با شکرگزاری و صبر، بهبود اوضاع را از خداوند طلب می نماید. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ داناترين مردم نسبت به خداي متعال کسي است که بيش از همه از قضا و قدر الهي راضي باشد.(1) در واقع نتیجه شناخت نسبت به خداوند، رضایت نسبت به قضاء الهی خواهد بود. و یا در روایتی دیگر چنین آمده است: امام کاظم علیه السلام می فرمایند: ینْبَغِي لِمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ أَنْ لَا يَسْتَبْطِئَهُ‏ فِي رِزْقِهِ وَ لَا يَتَّهِمَهُ فِي قَضَائِهِ. بر آن کس که از جانب خدا خرد ورزد [و عقلش به فرمان حق باشد] سزاست که خدا را در روزی ‌رسانى کندکار نپندارد و او را در قضایش متّهم نسازد [و بر او گمان بد نبرد].(2) خرد ورزی و بهره بردن از تعقل نسبت به خداوند یعنی همان شناخت باری تعالی که اگربه روش صحیح انجام پذیرد راضی بودن نسبت به کم و زیاد رزق و روزی و همچنین رضایت به قضاء الهی را به دنبال خواهد داشت. پی نوشت ها: 1. الکافي، ج2، صفحه 60 2.کافی، جلد۲، صفحه61 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿