eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🌻روش پاسخگویی تعریف و ارائه‌ی معنای صحیح از واژگان🌻 🔸مدرس استاد جواد حیدری🔸مشرک‌کیست؟ شرک‌ نقطه مقابل‌توحیداست‌توحید یعنی اعتقاد به خدا و این اعتقاد مراتبی دارد توحید در ذات،افعال،صفات،عملی: توحید در عبادت ، توحید در توکل،توحید در توسل، توحید در محبت‌اگر کسی در عرض خدا به صورت استقلالی برای شخص یا موجود دیگری حقیقتی قائل شود مشرک است مثال کسی که‌ در ذات بگوید اعتقاد به ۲ خدا دارم یعنی برای خدا شریک قائل شود در ذات، پس مشرک است طبیعتا هر کس که دچار شرک باشد کافر هم هست چرا که هر مشرکی کافر است ولی هر کافری مشرک نیست. 💀شرک ذاتی : یعنی اعتقاد به دو خدا دارد اعتقاد به ۳ خدا دارد تثلیث مسیحیت که علاوه بر کافر بودن مشرک هم‌هستند. 🕋توحید در افعال: یعنی ما معتقدیم که خدا فقط موثر استقلالی، حقیقی، بالذات در عالم است، لاحول و لا قوة الا بالله. مقابلش میشه شرک افعالی کسی که بگوید خورشید مستقل از خدا دارد کار انجام می‌دهد. 😱شرک صفاتی: اهل سنت معتقدند صفات خدا زائد بر ذات است خدا یه چیز است صفات خدا چیز دیگری است. 💫توحید عملی: عبادت مخصوص خداست اگر کسی برای غیر خدا عبادت کند مشرک است، البته اینجا باید معنای عبادت مشخص شود که آیا توسل هم‌عبادت است. توسل عبادت نیست بلکه امتثال امر خداست«یا وجیهه عندالله اشفع لنا عندالله» ما غیر خدا را عبادت نمی کنیم عبادت یعنی تعظیم و‌ تکریم چیزی به قصد الوهیت، به قصدخالقیت، به قصد ربوبیت اما صرف تعظیم، صرف تکریم شرک نیست. قرآن می فرماید:«وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا»۲۴/اسرا نسبت به پدر و مادرت نهایت خضوع و خشوع را داشته باش، اشکال ندارد اما خضوع و خشوع با قصد اینکه او خدای شماست و تو رب و اله من هستی، اشکال دارد و عبادت است. آیا ما اهل بیت را عبادت می کنیم؟ وهابی می گوید بله چون تعظیم و تکریم دارید. ما پاسخ می دهیم هر تعظیم و تکریمی که عبادت نیست اگر قصد الوهیت، ربوبیت ، خالقیت باشد می شود عبادت است‌اما اگر اعتقاد من این باشد که این وسیله و دستور خود خداست، مگر فرزندان حضرت یعقوب نیامدند گفتند تو برای ما دعا کن و تبرک پیراهن حضرت یوسف خضوع و‌خشوع هست ولی‌به قصد الوهیت و ربوبیت و خالقیت نیست. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═ 3
🌻پاسخگویی به روش: تعریف‌وارائه‌‌معنای‌صحیح‌‌ازواژگان🌻 🔸مدرس استاد جواد حیدری🔸 🍏مثال🍎 ❓پرسش:آیا‌ نجس خطاب کردن طرف مقابل نوعی توهین محسوب می‌شود؟ 🤔تحلیل پرسش: شبهه‌ی ایجاد شده، در مورد معنای نجس است چرا که واژه‌ی نجس برای پرسشگر مبهم است لذا برای برطرف کردن آن‌می‌بایست تعریف ارائه دهیم تا 1⃣ دغدغه‌‌ی مخاطب برطرف شود زیرا تحلیل واژه گارد شکن است 2⃣ از خطوط قرمز و حدود و ثغور اعتقادی خود نیز کوتاه نیائیم. بنابراین ابتدا می‌بایست به این سوال پاسخ‌دهیم👇 ❓نجس یعنی چه؟ ✍پاسخ: 1⃣ باید تفاوت قائل شویم بین نجس بودن و کثیف بودن، لفظ کثافت در عرف ما توهین است اما خطاب نجس به طرف مقابل، از جهت نجس دانستن اعتقادات اوست. سوال اینجاست ❓آیا هر کس نجس است باید به او‌ گفت که نجس است؟ پاسخ✍خیر 1⃣ گاهی گفتن برخی حقائق ضرورتی ندارد 2⃣ اما در مواقعی که فرد پاسخگوست و در معرض سوال واقع شده که چرا گروهی را نجس اطلاق می‌کنند، اینجاست که پاسخگو وظیفه دارد، با لحن صحیح، در قالب‌های زیبا، مرز بندی‌ها و حدود و ثغور واژگان را برای پرسشگر تبیین کند. ♻️لذا خیلی پسندیده است پاسخگو ذهن جوالی داشته باشد و مثالاتش متناسب باشرایط و وقایع روز جامعه مطرح کند زیرا ذهن‌ها درگیر آنهاست و این روش خودش به نوعی استفاده‌ی ابزاری از موقعیت می‌باشد. 🍏مثال🍎: الان که ما درگیر با کرونا هستیم آیا وقتی در مواجهه با دیگران ماسک می‌زنیم این عمل ما توهین است؟ -(با این مثال پاسخگو دارد از روشهای تعریف واژگان و قرینه‌‌سازی و اقرارگرفتن بهره‌ی همزمان می‌برد)- واضح است که پاسخ منفی است. واژه‌ی نجس در فرهنگ اسلامی و شیعی یعنی فرد مقابل شما دارای ویروس است لذا در مواجهه‌ی با او احتیاط و مراقبت کنید از خود تا دچار ویروس اعتقادی نشوید، حرف اسلام همین است لذا به کسی توهین نشده است. ❓ممکن است مخاطب در ادامه بپرسد پزشک با توجه به تست،بیماری را اثبات می‌کند شما بر چه اساسی چنین صحبتی می‌کنید؟ ✍پاسخ می‌دهیم به نظر شما ویروس اعتقادی به مراتب مهلک‌تر است یا ویروس جسمانی؟ اگر شما جرأت داری در مقابل بیمار کرونایی ماسک نزنی، یا در برابر کسی که بیماری مسری دارد از خود مراقبت نمی‌کنی ما نیزمشکلی نداریم تا سیم‌خاردار اعتقادی که کارکرد ماسک را دارد برداریم. 🍏مثال🍎 ❓چراشیعه‌،غیرشیعه‌راجهنمی‌می‌داند؟ پس از تحلیل این سوال به این نتیجه رسیدیم که ریشه‌ی سوال بر‌می‌گردد به چند واژه‌ی:«کافر، مشرک،مرتد...» لذا اگر این واژگان درست تحلیل نشوند سبب مرتفع نشدن شبهه و ایجاد بسیاری از شبهات دیگرمی‌گردد. 🍏مثال🍎 وهابیت به شیعه اتهام شرک می‌زنندو معتقدند شیعه شرک در عبادت دارد چون متوسل به غیر خدا می‌شود و همچنین وهابیت شیعه را بخاطر اعتقاد به علم غیب نیز مشرک می‌نامد زیرا وهابیت معتقدند:شیعه به غیر خدا متوسل می‌شود و قائل به علم غیب برای غیر خداست و استنادشان نیز به‌ این آیات است : «وَيَعْبُدُونَ‌مِنْ‌دُونِ‌اللَّهِ..»۱۸/یونس فَلَاتَدْعُوامَعَ‌اللَّهِ‌أَحَدًا»۱۸/جن «الَّاتعبدواإلاّاللّه»۲/هود 1⃣ اینجادر ابتدای امر وظیفه‌ پاسخگو این است که:گفتگوی علمی در چارچوب صحیح بر مبنای علم،منطق به همراه گفتار و لحن صحیح را جایگزین دفاع کند تا زمینه‌ی تقریب مذاهب نیز فراهم گردد همچنین اینکه اینگونه برخوردها با وهابیت و اهل سنت هیچ منافاتی با وحدت اسلامی ندارد لذا مراقب باشیم به اسم وحدت تبیین عقائد و‌معارف را تعطیل نکنیم 2⃣اینگونه شبهات را می‌بایست به روش پاسخگویی نقضی پاسخ داد اما قبل از پاسخ نقضی می‌بایست تحلیل واژگان کنیم بگوئیم،شرک‌چه‌معنایی‌دارد؟ عبادت‌چه‌معنایی‌دارد؟ شبهه:وهابیت‌معتقدندهر‌خضوع‌وخشوعی عبادت است‌وچون‌توسل،تبرک‌و استغاثه،خضوع‌وخشوع‌است‌‌پس‌عبادت است‌درحالیکه‌عبادت‌مخصوص‌خداست‌و‌ نباید غیرخداعبادت‌‌شودفلذاشیعه‌مشرک است پاسخ‌شیعه:هرخصوع و خشوعی‌عبادت نیست‌بلکه‌اگر‌با: قصدالوهیت،ربوبیت وخالقیت همراه‌باشد‌عبادت است 💠💎پاسخگوی موفق کیست؟ 👌اشراف و احاطه‌ی کامل به تمام زوایای تفکر شیعه داشته باشد وگرنه گاهی متاسفانه حرفی که‌می‌زندممکن است در پاسخ به آن‌مسئله و شبهه و دغدغه در اقناع فکری مخاطب خوب عمل کند اما مخاطب را در مبحث اعتقادی دیگری دچار سردرگمی کند لذا اشراف اطلاعاتی داشتن به تمام زوایای مباحث اعتقادی لازم و ضروری است و بر هر پاسخگویی لازم است یک کتاب عقیدتی را از توحید تا معاد آن را مطالعه،مباحثه،پژوهش و تحلیل کند تا عقیده‌ای که بیان می‌کند چارچوب و شاکله‌ی آیات و روایات را به هم نریزد و همچنین سیستم فکری عقیدتی مخاطب را بر هم نزند. ✨ سوالات و‌ دغدغه‌های ذهنی خودش برطرف کند. ✨دوم بتواند ارائه دهنده‌ی پاسخی خوب به مخاطب باشد. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═ 4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
audio_2020-08-22_21-52-15.ogg
840K
⁉️❎چرا جناب عبدالله بن جعفر طیار همسر حضرت زینب سلام الله علیها، در کربلا حضور نداشتند؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
در سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها و روز پرستار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به صورت زنده و تلویزیونی با مردم سخن خواهند گفت. این سخنرانی امروز ساعت 11 از شبکه‌ یک و خبر و رادیو ایران و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR پخش خواهد شد.
✳️سوال اول: ازدواج عمر و ام کلثوم اگر عمر بن الخطاب قاتل حضرت زهراء است چرا پس از او علی علیه السلام، ام کلثوم را به تزویج او درآورد؟ ⚛توضیح: این شبهه از قدیمیترین شبهات فاطمیه است که از زمان شیخ مفید (م 430ق) تا کنون مطرح شده و علمای مذهب امامیه بدان پاسخ داده‌اند.مخالفین برای انکار شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها می گویند:هیچ کسی دخترش را به ازدواج قاتل همسرش در نمی آورد. چون عمر بن الخطاب داماد علی علیه السلام است بهترین گواه بر دروغ بودن شهادت فاطمه زهراء است.در ادامه چند پاسخ به اختصار تقدیم میشود. 1⃣◀️جواب نقضی: الف) حضرت لوط از مخالفینتش درخواست کرد با دختران وی ازدواج کنند و دست از میهمانانش بردارند.*1* آیا کسی هست از عمل جناب لوط نتیجه بگیرد مخالفینش انسانهای خوبیهستند . ب) پیامبر صلی الله علیه و اله دو دخترش را به دو کافر به نام عتبة بن أبي لهب و أبو العاص بن الربيع‏ می دهد . ج) دختر عبد الله بن جعفر از اصحاب رسول الله با حجاج بن یوسف ناصبی خونریز ازدواج کرده است*2* در نظر اهل سنت تمام اصحاب رسول الله عادل هستند آیا چنین ازدواجی برای حجاج بن یوسف – لعنة الله علیه – فضیلت به حساب می آید ؟! آیا چنین ازدواجی وی را ماجور می سازد ؟! آیا چنین ازدواجی نشان دهنده ی محبت بین حجاج – لعنة الله علیه – و عبد الله بن جعفر – رضی الله عنه – می باشد ؟! آیا مخالفین راضی می شوند تا به عبد الله بن جعفر صحابی (رض) طعن بزنند و غیرت و شجاعت وی را محل شک و تردید قرار دهند ؟! دقیقا همین مطالب در مورد ازدواج ام کلثوم و عمر بن الخطاب (بر فرض پذیرش) می تواند صدق کند!. 2⃣◀️جواب حلی الف) شیخ مفید در دو رساله مجزا به نام های «المسائل العکبریه» و «المسائل السرویه» و عده ای دیگر وقوع چنین ازدواجی را منکر شده اند. اینان اختلافات متعدد در گزارش این ازدواج را بهترین دلیل بر دروغ بودن آن دانسته‌اند.*3* ب) نووی و ابن عبدالبر از عالمان بزرگ اهل سنت می نویسند:«طفلی که در رحم حبیبه بنت خارجه(همسر ابوبکر)بود دختر بود و نامش را ام کلثوم گذاشتند.عمر بن الخطاب با همین ام کلثوم ازدواج کرد »*4* ج) ازدواج عمر با زنى به نام ام كلثوم ـ محقق شده، ولى او دختر جرول است و مادر عبيدالله بن عمر است.*5* د) چنین ازدواجی صورت گرفته است،لیکن فردی از طایفه جن با نام «سحيقة بنت حريرية» به صورت ام کلثوم درامد و عمر بن الخطاب با او ازدواج کرد*6* ه) چنین ازدواجی صورت گرفته است،لیکن به خاطر اضطرار و تقیه بوده است . ❇️توضیح اینکه: چند روایت در منابع حدیثی ما وجود دارد،که حکایت از وجود دختری با نام ام کلثوم در میان فرزندان امام علی دارد که وی با عمر بن الخطاب ازدواج کرده است . لیکن وقتی اصل روایت را میبینیم نه تنها فضیلتی برای خلیفه دوم ثابت نمی شود بلکه بیشتر مظلومیت اهل بیت و امام علی علیه السلام ثابت میشود. امام صادق علیه السلام فرمودند: «عمر بن الخطاب به عباس پیغام داد که به علی علیه السلام بگوید :اگر این دختر را به عقد من درنیاوری چاه زمزم را پر خواهم کرد،و دو شاهد می اورم که علی علیه السلام دزدی کرده و دستت را قطع خواهم کرد.» *7*وقتی این متن را می بینیم به هیچ عنوان نشانه ای از محبت طرفین در ازدواج نمی یابیم. و چون این ازدواج اکراهی و از سر تقیه بوده است*8* نمی تواند دلیل بر رد شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها باشد. 💟نتیجه: 1⃣ ازدواج عمر با ام کلثوم در منابع اهل سنت به صورت متناقض آمده است و نیم توان بدان استناد کرد. دکتر محمد امینی نجفی در کتابش« انگیزه حکومت اموی وعباسی در جعل ازدواج عمر و ام کلثوم» به تفصیل آنرا بررسی کرده است. 2⃣در منابع شیعی نیز روایاتی در این زمینه امده است.که برخی از اندیشوران امامی انرا نپذیرفته و عده‌ای دیگر نیز از ان اضطرار و تقیه فهمیده‌اند. پس: این شبهه نمی تواند دلیلی باشد بر انکار شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها و حُسن روابط امام علی و خلفاء. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔶 🔷 🔶 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110 1_(هود/78). 2_(مسند احمد،ج۳،ص۲۸۵و۲۸۶،ح۱۷۶۲ ط موسسة الرسالة [الأرنؤوط محقق کتاب درباره این حدیث می نویسد: إسناده حسن ) 3_(مفید،المسائل السرویه،صص89-90) 4_(.نووی،تهذیب الاسماء،ج2،ص630،حرف الغین،ش1239؛ ابن عبدالبر،الاستیعاب،ج2،ص417). 5_(عینی،عمده لاقاری،ج24،ص214؛ذهبی،تاریخ الاسلام،ج3،ص275) . 6_(محمد تقی مجلسی، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه،ج8،ص127). 7_(کلینی،الکافی،ج5،ص46) . 8_(مجلسی، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏20، ص: 46 )