eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
366 ویدیو
164 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️سلام دادا جواد❗️ ⬅️ علیکم السلام اقای مهندس. طاعات قبول. از این طرفا❓ ⭕️ راسش دادا جون یکی از بچه مذهبی های فامیل، دیشب یه حدیث از امام علی علیه السلام برام فرستاد؛ یه مقدار ذهنم مشغول شد🤔 میخوام ببینم نظر دادا جواد ما چیه؟ البته ببخشیدا زحمت سوالات ما هم با شماست. آخه هر کی شما را میبینه به جا یاد خدا افتادن به یاد شبهه و سؤال میافته🤭 ⬅️ حالا این حدیث چی هست مهندس جان❓ ⭕️خلاصش این بود که، یه زمانی میاد که مردم گناهای بزرگی می کنند و کارهای زشت. عفت و حیا کم میشه و شراب خواری و زنا و کم فروشی زیاد. خیلی عجیب بود که امام فرموده بودند وقتی این وضعیت پیش اومد، ماه 🌙 براشون مخفی میشه و نمی تونند درست عید فطر را تشخیص بدند و بلاهای دیگه. با این وضعیت امروز یعنی ما دچار عذاب شدیم دادا❓😔 ⬅️آها❗️ ببین مهندس جان، اجازه بده چند تا نکته بهتون بگم که ان شاءالله نقشه ی ذهنتون را تنظیم کنه😎 1⃣ این روایت از نظر سندی یه کوچولو اشکالاتی داره ولی چون مخالفتی با اعتقادات ما نداره و یه جوراییی داره هشدار میده و زنگ خطرا به صدا در آورده میشه قبولش کرد. 2⃣ این روایت می خواد بگه، آهای مردم حواستون جمع کاراتون باشه. خدا و قیامتا یادتون نره. مواظب رفتاراتون باشید که هر کاری می کنید اثر داره. 3⃣این اشتباهات و گناها همیشه بوده. بله جدیدا گناهامون هم جدید شده و به روز و البته فراوون. این قانون خداست مهندس جان؛ هر چی گناه بیشتر و جدیدتر، عذاب هم جدیدتر. بعضی این گناها هم تو همین دنیا یقه آدما را میگیره. مثلا نمی تونند به فیض اول ماه رمضون برسند یا ناخواسته روز عید فطر روزه میگیرند که تو حالت عادی حرومه. 4⃣اینم بگم نمیشه قطعی بگیم این روایت داره ما و زمان ما را میگه. شاید یه عده ی خاصی با اعتقادات مخصوص و در دوره ی خاصی باشه. ولی باید از این روایات درس بگیریم و مواظب باشیم تو دام شیطون نیافتیم. ⭕️آی زنده باد. دستت درد نکنه دادا. درد و بلات بخوره تو سر این منافقا که با هر چیزی می خوان ذهن ما را مشغول کنند و اوضاع کشورمونا پلشت نشون بدند. ⬅️فدات مهندس جان. خدانگهدارت✋ ✍ @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 عید فطر، کمال بخش یک ماه روزه داری است. 🔹جواد حیدری، استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد: 📝 خبرگزاری شبستان: http://shabestan.ir/detail/News/928924 📝خبرگزاری صاحب نیوز: snai.ir/1005406 ‌ •┈┈••✾••┈┈• ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ «رؤیت هلال ماه شوال» ❓ ✍️ بالاخره در حدود ساعت ٢٢ شب گذشته، ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری پس از انجام ساعت‌ها کار دقیق رصدی در سراسر کشور، اعلام نمود که هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشده و لذا روز دوشنبه، سی ام ماه مبارک رمضان می‌باشد؛ در پی این اعلام، سؤالی در اذهان عمومی مطرح گردیده که البته سؤال جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز، مخصوصاً در زمان تفاوت نظر بین فقها در ثبوت اول ماه، همواره مطرح بوده است، که با توجه به وجود مبانی محکم در مسائل فقهی، پس چرا نظر فقها و مراجع، در ثبوت رؤیت هلال متفاوت است و یک روز واحد را به‌عنوان عید فطر، اعلام نمی‌کنند؟ تا همه‌ی مسلمانان در یک روز جشن بگیرند و از هرگونه سوء برداشت و سوءاستفاده نیز جلوگیری شود! ✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید توجه داشت که اختلاف نظر در کلیه مسائل نظری و در رشته‌های مختلف علمی بین متخصصین، کاملاً طبیعی است؛ چنانچه در بین فیزیک‌دانان و شیمی‌دانان و یا پزشکان اختلاف نظر و تشخیص در بسیاری از مسائل وجود داشته و دارد، و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ ✍️ اما در باب ثبوت اول ماه و تعیین روز عید فطر، سه موضوع باعث تفاوت نظر بین فقها شده است: 1️⃣ یکی در چگونگی «رؤیت هلال ماه از طریق چشم مسلح و غیر مسلح» است؛ چنانچه برخی از مراجع، مانند امام راحل (ره) فقط «رؤیت هلال از طریق چشم غیر مسلح» را مِلاک می‌دانند، اما برخی دیگر از مراجع، مانند آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی می‌دانند؛ 2️⃣ نکته دوم «اتحاد و اختلاف افق» است، یعنی این‌که اگر در یک‌جا هلال ماه رؤیت شود، آیا صرفاً برای مردم همان منطقه ملاک است، و یا برای دوردست‌ها نیز کفایت می‌کند، که در این موضوع نیز تفاوت نظر وجود دارد، به صورتی که برخی از مراجع مانند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) در تعیین اوّل ماه، معتقد به «اتحاد افق» هستند، یعنی رؤیت هلال در دوردست‌ را نیز ملاک می‌دانند؛ ولی برخی از مراجع، مانند آیت‌الله العظمی بهجت (ره) «اختلاف افق» را قبول دارند، لذا رؤیت هلال در شهر و محل دور دیگر را ملاک نمی‌دانند؛ 3️⃣ نکته سوم «تفاوت در شهادت بَیّنه» است، چنانچه همه مراجع، اتفاق نظر دارند که شهادت دو مرد عادل، برای ثبوت هلال ماه، کافی است، اما با عنایت به تفاوت نظر در مبنای فقهی که بیان شد، معتبر بودن شهادت دو مرد عادل نزد یک مرجع، به آن معنا نیست که لزوماً شهادت آن دو فرد، نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد! زیرا ممکن است مثلاً آن دو نفر، ماه را با تلسکوپ دیده باشند در حالی که مرجعی، دیدن با چشم مسلح را برای ثبوت ماه کافی نمی‌داند، و ضمناً بَیّنه یا شهود معتبر در شرع دارای شرایطی است که باید برای فقیهی که می‌خواهد به حرف آنها اتکاء کند، آن شرایط ثابت شده باشد؛ بنابراین در مواردی که در تعيين روز عید فطر تفاوت نظر پیش می‌آید، این تفاوت براساسِ سلیقه و انگیزه‌های شخصی مراجع عظام تقلید نیست، بلکه کاملاً ریشه در مبانی و مسائل فقهی دارد. ضمناً باید بدانیم که حتی اشتباه در رؤیت هلال نیز، چیز عجیبی نیست و در طول تاریخ و حتی در عهد حضرات معصومین (ع) نیز رخ داده است که به یک نمونه از آن اشاره می‌نماییم: شیخ طوسى(ره) در تهذیب نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع)، مردم پس از گذشت بیست و هشت روز از ماه رمضان، هلال ماه شوال را مشاهده کردند! پس حضرت علی(ع) به مردم فرمودند: ماه رمضان حداقل ٢٩ روز است (لذا از ابتدای ماه یک روز اشتباه شده) و مسلمانان باید یک روز بعد از عید فطر، روزه قضا بگیرند. (تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ١۵٨). ✍️ بنابر آنچه گذشت، تفاوت نظر در روز عید فطر، امری کاملاً طبیعی است و ریشه در تفاوت در مبانی علمی دارد، ولی متأسفانه برخی از افراد مغرض، می‌خواهند از اشراف نداشتن مردم به مبانی دقیق و تخصصی فقهی، سوءاستفاده کنند و این مسئله را بسیار بزرگ جلوه داده و به عنوان اختلاف بین مراجع عظام تقلید مطرح نمایند! در حالی که همان‌طور که عرض کردیم، این موضوع در تمامی مسائل نظری و علوم دیگر نیز وجود دارد و صرفاً یک تفاوت نظر ساده بین متخصصان در این عرصه است. کیانی 💠 @javadheidari110
هدایت شده از سلاله اخلاقی
پرسش: چرا باید در عید فطر زکات پرداخت کرد؟ یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است. مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت می‌کنند که این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه می‌شود. حقیقت و فلسفه عید فطر چیست؟ فلسفه عبادات که از طرف شرع مقدس، به آن مامور شده ایم، به‌طور کامل برای ما مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ می‌توان برخی از حکمت‌های عبادات را فهم کرد.  درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیان‌گر حکمت پرداخت آن است.  در روایتی از امام صادق(ع)  که مرحوم صدوق نقل کرده، این‌گونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام‌کننده و کمال‌بخش روزه است همان‌گونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز می‌باشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است. همان‌گونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...». خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزه‌داری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزه‌داران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمک‌های مالی به آنان کنند و ثمره روزه‌داری خویش را در عمل کامل کنند. بر اساس روایات آل الله علیهم صلوات الله؛ زکات فطره؛ صدقه‌ای است که روزه‌داران برای حفظ جان خود و خانواده‌شان پرداخت می‌کنند. آیا می توان عید فطر را بازگشت به فطرت انسان دانست؟ عید در لغت به معنای بازگشت و فطر به معنای شکافتن به کار می‌رود، یکی دیگر از معانی«فطر» نحوه ی خاصی از آفرینش است و وقتی سخن از فطرت به میان می‌آید، منظور سرشت خاص و آفرینش ویژه‌ای است که لوازم و آثار خاصی دارد. بر اساس آیات و روایات اهل‌بیت (ع)، انسان قبل از ورود به عالم طبیعت، در عوالم دیگری قرار داشته و در آنجا خداوند را با تمام صفات جمال و جلالش تصدیق کرده است و این همان خلقت خاص و خداشناسی فطری است، یعنی آفرینش انسان به‌گونه‌ای است که در عمق جان خود، خدا را می‌شناسد. انسان به دلیل انس و الفتی که با جهان طبیعت می‌گیرد، توجه خود را نسبت به این معرفت از دست می‌دهد و در محضر خدا بودن، بین حجاب‌های مختلف پنهان می‌شود و این چراغ کم‌فروغ می‌شود و بر این اساس انسان نیاز به امور بیدار کننده‌ای دارد تا او را از غوغای بُرون رها و متوجه درون خود کند و حجاب‌های غفلت را کنار زند.  ماه مبارک رمضان فرصتی است برای بازگشت به فطرت پاک توحیدی. یکی از عوامل مؤثر برای تنبّه کسانی که فطرت خداشناس خود را محجوب ساخته‌اند، ماه رمضان و روزه‌داری در این ماه عزیز است. وقتی ماه رمضان به آخرین روز خود می‌رسد، در سایه عبادت و بندگی و مبارزه با شیطان درون و بیرون، بازگشتی دوباره و عیدی مبارک برای انسان رقم می‌خورد که همان «عید فطر» است، یعنی روزی که خود را در محضر خدا می‌بیند. نکته مهم برای هر روزه‌دار بعد از عید فطر و ماه مبارک رمضان این است که این حالت را برای خود حفظ و با مراقبت از آن، عید فطر واقعی را برای خود رقم بزند و هرروز خود را تبدیل به عید کند همان‌طوری که امام علی(ع) می‌فرمایند: «هرروزی که در آن معصیت خدا نشود عید است». 🌹
💠پرسش: چرا جمعى از ستمگران و افراد گنه‌کار و آلوده این‌همه غرق نعمت‌اند و مجازات نمىبينند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم استفاده میشود این است که : خداوند افراد گنه‌کار را درصورتیکه زياد آلوده گناه نشده باشند، به‌وسیله زنگ‌های بیدارباش و يا به‌وسیله مجازات متناسب با اعمالى كه از آن‌ها سرزده است، بيدار مىسازد و به راه حق بازمىگرداند. این‌ها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت رادارند و مشمول لطف خداوند مىباشند و در حقيقت ، مجازات و ناراحتیهای آن‌ها، نعمتى براى آن‌ها محسوب مىشود. چنان‌که در قرآن مىخوانيم: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ؛ «در خشكىها و درياها، فساد و تباهى براثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آن‌ها را به آن‌ها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند»(1) ولى آن‌ها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آن‌ها را به حال خود وا‌میگذارد و به‌اصطلاح به آن‌ها ميدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حداکثر مجازات را پيدا كنند.این‌ها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سرخود ويران كردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را کاملاً ازدست‌داده‌اند. خداوند متعال میفرماید : «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين» ؛ «آن‌ها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است ،ما به آنان مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آن‌ها، عذاب خواركنندهاى (آماده‌شده) است»(2) نکته دوم : از بعضى از آيات قرآن، استفاده مىشود كه خداوند گاهى به این‌گونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامیکه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه‌چیز را از آنان میگیرد، تا حداکثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند. چنانچه میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ؛ «هنگامیکه پندهايى را كه به آن‌ها داده‌شده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آن‌ها بازگرفتيم، لذا فوق‌العاده ناراحت و غمگين شدند.»(3) پینوشت: 1. روم/41 2. آل‌عمران/178 3. انعام/44 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
طبیعت فریدن
💠پرسش: منظور و مفهوم حدیث قدسی«لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمی‌کردم»، چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : روایت ازنظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است. ولی باید توجه داشته باشیم ،ضعف سند ، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمی‌تواند باشد. نکته دوم : در تفسیر حدیث باید بگوییم : این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست. با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنما هست ،اگر نبوت نبود،آفرینش جن و انس ، بیهوده و لغو می‌بود ، پس اگر محمد نبود(نبوت)، خداوند آسمان و زمین را خلق نمی‌کرد. و با توجه به اینکه ، وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضروری هست و این امر با اصل امامت محقق می‌شود ، اگر علی نبود (امامت) خلقت حضرت رسول بیهوده می‌بود. و با در نظر گرفتن اینکه حضرت زهرا سلام‌الله علیها ، ظرف استمرار ولایت بودند ، اگر فاطمه سلام‌الله علیها نبودند خلقت محمد و علی علیهماالسلام ، لغو می‌بود. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از رادیو اصفهان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ⁉️ کدام یک از موارد درباره ظهور امام زمان (عج) صحیح است ؟ الف) جهان بدون ظهور ایشان هرگز رنگ و بوی بهار و زندگی را به خود ندیده است . ب) با ظهور حضرت مهدی (عج)جهان هستی حیات دوباره می یابد. ج) برکات آسمان و زمین قبل از ظهور نمایان میشود . 🔰 از ساعت ۱۲:۰۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۲:۰۵ را از رادیو اصفهان بشنوید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @radioesfahan
هدایت شده از سلاله اخلاقی
چرا به امام زمان علیه‌السلام بهار هستی گفته می‌شود؟.mp3
3.66M
🦋چشم به راه🦋 ❓کدامیک از گزینه‌ها در مورد ظهور صحیح است؟ ۱_جهان بدون ظهور رنگ و بوی بهار و زندگی ندارد. ۲_با ظهور حضرت جهان هستی، حیات دوباره می‌یابد. ۳_برکات آسمان و زمین قبل از ظهور نمایان می‌شود. تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. هر هفته، یک برنده جایزه‌: اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی کارشناس‌برنامه: استادجوادحیدری @javadheidari110
هدایت شده از رادیو اصفهان
CHashm Be Rah 02 16 OK.mp3
7.24M
روزهای جمعه و انتظار... انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف... چشم به راه علاوه بر بخش‌های متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت می‌پردازد. اما موضوع برنامه امروز: 🔖 چرا به امام زمان (عج) بهار هستی می گویند. 🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات مذهبی 🗓جمعه ۱۶ اردیبهشت 🕰 ۱۲:۰۵
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼 ✨ 🌼 ✨ 🌼 ♦️بایسته‌های پاســـ🖊ــــخگویی به شبهات 1⃣ رعایت جنبه‌های اخلاقی ۱) ایجاد احساس امنیت در مخاطب راز‌دار بودن پاسخگو موجب ایجاد امنیت در مخاطب است به گونه‌ای که او بدون دلهره سؤالاتش را مطرح می‌کند. ۲) ایجاد رابطه‌ی صمیمی با مخاطب. ۳) پاسخگو نه تنها نباید تندی کند بلکه باید صبورانه و منطقی با پرسشگر رفتار کند. ۴) پاسخگو نباید در مقام قضاوت و محاکمه‌ی پرسشگر برآید بلکه وظیفه‌ی او فقط حل مسئله است. 2⃣ رعایت جنبه‌های علمی: ۱) ارائه‌ی پاسخ مبتنی بر دانائی اگر پاسخگو جواب را می‌داند باید پاسخ مخاطب را بدهد و اگر جواب را نمی‌داند باید از توجیه‌ کردن‌های بیهوده‌ی ناشی از ندانستن پرهیز کند‌. بلکه می‌بایست پرسشگر را به آن فرد اهل فن، ارجاع دهد. ۲) توان مناسب علمی: توان مناسب علمی به معنای دانستن تمام علوم نیست چون این امر شدنی نیست بلکه پاسخگو باید خود را برای نیازهای علمی در فضای مسائل دینی آماده کند، با فضا آشنایی داشته‌باشد، نیازهای محیط را بداند، مثلا سوالات تبلیغ در مدارس، روستا و‌‌... را بداند و بر روی آن مباحث به گونه‌ای مطالعه و تحقیق کند تا بتوانم پاسخ مخاطب را بدهد. زیرا اگر نتواند پاسخ دهد ضعف علمی‌ او مشخص می‌شود و همین باعث می‌گردد دیگر مخاطب از ما پرسش نکند. 3⃣ فهم پرسش: تا منظور پرسشگر را به خوبی فهم نکرده‌ایم به پاسخگوئی نپردازیم. زیرا گاهی: ۱) سوال ابهام دارد گاهی ممکن است پرسشگر سوال را غلط بپرسد. پس بهتر است در مورد سوالاتی که ابهام دارد از مخاطب در موردش توضیح بیشتر خواسته‌شود مثلا بپرسد آیا منظور شما این است؟ و سپس برداشت خود از آن سوال را برای پرسشگر بازگو کند. ۲)سوال پرسشگر بر اساس مبانی خاصی است بنابراین آگاه بودن پاسخگو به پیشینه‌ی پرسش ضروری است. ۳) کشف مسئله و دغدغه‌ی پرسشگر پاسخگو باید بک‌گراند پرسش‌ را کشف کند. گاهی سوال کلامی است اما مسئله و دغدغه‌ی پرسشگر عاطفی یا اقتصادی و یا قصد دارد تکلیف را گردن پاسخگو بیندازد، بنابراین پاسخ عقلی، برهانی، فلسفی و کلامی جوابگوی این دسته افراد نیست هر چند پاسخ از حیث منطقی درست باشد. بلکه اینجا پاسخ اقناعی راهگشاست. 4⃣ توجه به ویژگی‌های مخاطب ۱) توجه به ویژگی علمی مخاطب ۲) توجه به ویژگی‌های روان‌شناختی ۳) توجه به ویژگی‌های تربیتی و محیطی ۴) توجه به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی ♻️نتیجه‌اینکه:‌ ✅ مهارت از جنس دانستن نیست بلکه مهارت از جنس توانستن است؛ یعنی پاسخگو می‌بایست بتواند مطالبی که می‌داند را به بهترین نحو ممکن در خدمت دیگران قرار دهد. ✅ گاهی پاسخگو، پاسخ را می‌داند اما نحوه‌ی بیان پاسخ را نمی‌داند، در این صورت ممکن است نه تنها شبهه‌زدایی توسط پاسخگو صورت نگیرد بلکه آسیب شبهه زایی رخ‌دهد. ❇️ پاسخگویی مهارت و هنر است، یعنی صرف دانستن آن، کسی را پاسخگو نمی‌کند بلکه این هنر با تمرین ایجاد می‌شود. @javadheidari110 🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼 ➠@ramezan_ghasem110
💠پرسش: آیا در قیامت،عریان محشور می‌شویم؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : از روایات پیامبر اسلام و آل الله علیهم صلوات الله، چنین استفاده می‌شود که همه افراد در روز قیامت ، عریان محشور می‌شوند جز افرادی که در دنیا تقوا را لباس خود قرار داده و اهل ایمان باشند. قرآن کریم می‌فرماید : «...وَ لِباسُ‏ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْر...»؛« و جامه‌ی پرهيزگارى از هر جامه‏اى بهتر است‏».(1) در روایتی که در منابع شیعه و سنی مذکور است و به نقل از رسول مهربانی‌هاست چنین آمده:«يُحْشَرُونَ حُفَاةً عُرَاةً غُرْلا»؛«مردم در قیامت،پابرهنه،عریان و غیر مختون ( مانند روزی که از مادر متولدشده‌اند) محشور می‌شوند.(2) از وجود نازنین پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه منقول است که خطاب به صدیقه طاهره سلام‌الله علیها فرمودند:« تُسْتَرُ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ وَ تُبْدَى عَوْرَةُ الْكَافِرِين‏»؛«عورت مؤمن پوشیده می‌شود و عورت کافران آشکار»(3) امام صادق علیه‌السلام یکی از اوصاف مؤمنین در قیامت را چنین بازگو می‌کنند:« مَسْتُورَةٌ عَوْرَاتُهُم‏»؛«عورت‌های آنان پوشیده است»(4) نکته دوم :البته باید توجه داشته باشیم،هرچند عریان محشور شدن نوعی عذاب که نتیجه و ظهور اعمال و رفتار ما در دنیا است اما در آن صحنه ، انسان‌ها چنان به خود مشغول و در فکر نجاتشان می‌باشند که به هم دیگر نگاه نمی‌کنند و توجهی به هم ندارند.لذا وقتی یکی از همسران پیامبر از ایشان پرسید:« وای از این زشتی! آیا آنان از زن و مرد به عورت‌های یکدیگر نگاه می‌کنند؟!» ، پیامبر فرمودند:« هر انسان در آن روز چنان به خودش مشغول و گرفتار است که حتى فرصت ذهنی برای این کار ندارد»(5) پی‌نوشت: 1. اعراف/26 2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏7، ص: 69 3. همان ، ص 111 4. همان ، ص 184 5. همان/69 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از روز‌نوشت
هرچه گشتم عکس بهتری پیدا نکردم. در تمام تصاویر، بخشی از بدن زن، نمایان بود. اینکه زن از دست پلیس متواری شده، اینکه ماده مخدر گراس همراهش بوده (یا نبوده) و اینکه پلیس وظیفه‌اش را انجام داده، هیچ‌کدام دلیل معتبر شرعی برای چنین برخوردی با ناموس‌شیعه نیست! ... و َ لَقَدْ بَلَغَنِی اءَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یَدْخُلُ عَلَی الْمَرْاءَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْاءُخْرَی الْمُعَاهِدَةِ فَیَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلاَئِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلا بِالاِسْتِرْجَاعِ وَ الاِسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِینَ مَا نَالَ رَجُلاً مِنْهُمْ کَلْمٌ وَ لاَ اءُرِیقَ لَهُمْ دَمٌ فَلَوْ اءَنَّ امْرَأً مُسْلِما مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا اءَسَفا مَا کَانَ بِهِ مَلُوما بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیرا  شنیده‌ام که یکی از آنها بر زن مسلمانی داخل شده و دیگری، بر زنی از اهل ذمّه و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره‌اش را ربوده است و آن زن جز آنکه از او ترحم جوید چاره‌ای نداشته است. آنها پیروزمندانه، با غنایم، بی‌آنکه زخمی بردارند، یا قطره‌ای از خونشان ریخته شود، بازگشته‌اند. اگر مرد مسلمانی پس از این رسوایی از اندوه بمیرد، نه تنها نباید ملامتش کرد بلکه مرگ را سزاوارتر است. وقتش شده که بمیریم؟ یا هنوز زود است؟! https://eitaa.com/roznevesht
با سلام- از قلم زیبا و شیوای خانم ابراهیمی بهره مند شوید.
⭕️دادا جواد! دادا جواد! ❎چیه دادا مجید؟ چه خبرته؟ ⭕️دادا یه سوال فوری. میخوام برم خونه؛ بگو ببینم جلو متین جون، مامانشا می تونم بغل کنم و ببوسم یا نه⁉️ ❎اوه! اوه! دادا مجید چه سوالات سختی از ما می پرسیا. جونم بهت بگه: می دونی نسل دایناسورها چرامنقرض شد؟ چون همدیگه را بغل نمی کردند. 😃 تا نسل ما هم منقرض نشده باید همدیگه را بغل کنیم. چه اشکالی داره؟ خیلی هم خوبه. ⭕️یعنی دادا زشت نی⁉️ ❎ببین دادا؛ جلو بچه ها «عشق ورزی» هیچ زشتی که نداره، خیلی هم خوبه. اما! «عشق بازی» جلو بر وبچ، ممنوع. ⭕️گرفتم دادا. خدانگهدار ❎دادا! دادا! بیا بریم خونه.... ✍ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 ⁉️آیا ساختن بناء بر قبور شرک است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⏬مقدمه‌ در نقد این تفکر و به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه‌ی بقیع (علیهم‌السلام) مطالبی محضرتان تقدیم می‌گردد. 1⃣ از اختلافات وهابیان با مسلمانان اعم از شیعه و سنی این است که ساختن گنبد، بارگاه و بناء را بر قبور شرک و نوعی بت‌پرستی تلقی می‌کنند. 2⃣ وهابیان ادعای‌شان این است که تابع قرآن هستند و سنت خلفاء و صحابه هستند. با این وجود وقتی مراجعه به قرآن کریم می‌کنیم شاهد هستیم در سوره‌ی مبارکه‌ی کهف آیه‌ی ۲۱ به جریان ساختن مسجد و بنا بر روی قبور اصحاب کهف اشاره می‌شود بدون اینکه این عمل شرک‌‌آلود دانسته‌شود. 3⃣ در تاریخ شاهد هستیم در زمان خلیفه‌ی دوم وقتی مسلمانان برای جنگ وارد شهرهای قدس و الخلیل شدند شاهد گنبد و بارگاه و بنا بر قبور انبیاء -علیهم‌صلوات‌الله- بودند. آنان در قدس با قبر حضرت داوود و در الخلیل با قبور حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب و یوسف ‌-علیهم‌السلام- مواجه شدند. اما با این وجود مسلمانان هیچ تعرُّضی به این ابنیه نداشته و تخریب‌شان نکردند یعنی این عمل شرک‌‌آلود نیست. ♻️نتیجه اینکه: ❇️ اگر ساخت بناء بر قبور عملی شرک آلود بود قرآن کریم متذکر این مساله می‌شد. ❇️ تفکر وهابیان، هم خلاف قرآن و هم مخالف سنت خلفاء و سیره‌ی صحابه است. 🔘 در صورت تمایل می‌توانید پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" را از طریق خبرگزاری فارس بشنوید🔦 🌐 http://fna.ir/da7tix @javadheidari110 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: از خود راضی بودن به چه معناست؟ ✍️ پاسخ: از جمله صفات ناپسند در وجود انسان خودخواهی و خودپسندی و از خود راضی بودن است که البته در آموزه های اسلام با عناوینی همچون تکبر، غرور و عجب از آنها یاد شده است. هر چند این صفات از حیث مفهومی تفاوتهای ظریف و دقیقی با هم دارند اما وجه اشتراک همه آنها در این است که از حب نفس سرچشمه می گیرند. از خود راضی بودن نیز می تواند به معنی مغرور بودن و یا متکبر بودن باشد و یا حتی مفهوم عجب را در خود داشته باشد. تکبّر در لغت؛ به معنای خودبرتر‌بینى و بزرگی فروختن به دیگران است.[1] ودر اصطلاح اخلاق؛ تکبّر بدین معنا است که آدمى خود را بالاتر از دیگرى ببیند، و معتقد شود که بر غیر، برترى و رجحان دارد، و دیگری را کوچک شمارد.[2] تکبر جایی اتفاق می افتد که انسان، صاحب فضیلت و برتری مادی و معنوی است و در این حالت، شخص نسبت به آنچه خداوند از رزق مادی و معنوی نصیبش کرده شکرگزار و متواضع نبوده و به خاطر دارا بودن آن فضیلت، خود را برتر از دیگران می داند. فضائلی همچون علم، اعمال و رفتار نیک و یا برتری های ظاهری همچون اصل و نسب وجمال و زیبایی و حسن ظاهر وداشتن مال و ثروت فراوان و یا قدرت و نیروی جسمانی و مقام و منصب وموقعیت های سیاسی و اجتماعی همه و همه از جمله مواردی است که می تواند در ایجاد تکبر در شخص موثر باشد. وقتی انسان به جایگاه و شأن واقعی و حقیقی خود پی نبرده نباشد و امتیاز خود به عنوان خلیفه الله بودن در زمین را ارزش ننهد، به دنبال کسب ارزش از امتیازات مادی و معنوی در زندگی می باشد تا بدین وسیله آن امور را ابزاری برای خودبرتربینی بکار گیرد. تکبر، قدرت و نیروی تواضع در انسان را تقلیل داده تا جایی که حتی به انسان اجازه نمی دهد که در برابر حق تسلیم گردد. وقتی انسان نسبت به اصل وجودی خویش و ضعفی که در او وجود دارد ناآگاه باشد خود را برتر و بهتر از دیگران می داند وهمین امر، راضی بودن او از خود را در پی خواهد داشت در حالی که انسان موجودی ضعیف است و قرآن نیزاز انسان با صفت ضعف یاد کرده است. خُلِقَ‏ الْإِنْسانُ‏ ضعیفا[3] البته ضعیف بودن انسان به معنی عدم توانایی او دررسیدن به مراتب کمال نیست بلکه بدین معناست که انسان چیزی از خود ندارد و هرچه که هست از خداوند است و اگر نظر لطف الهی نباشد حساب او پاک است. انسان از خود راضی کم کم گناهان خود را فراموش می کند وبه دلیل برتر دانستن خود از دیگران همواره خود را از مشورت با دیگران بی نیاز می بیند و تا جایی پیش می رود که کم کم حتی ممکن است عبادت ها را بی ارزش بداند و در مسیر کمال توقف نماید. با توجه به این که ریشه صفت ازخود راضی بودن،جهل و نادانی انسان است، انسان با تقويت خود شناسي و خداشناسي و فهم این امر که او خود ناچیز است و هرچه هست از آن خداوند است می تواند به مبارزه با این صفت رذیله بپردازد. انسان برای از بین بردن تکبر در وجود خویش باید به وجود خودش نگاهی اندازد و سرآغاز و سرانجام خود را نیک بنگرد تا بدین وسیله به ناچیز بودنش یقین پیدا نماید. همانگونه که در روایت آمده است: قال علی علیه السلام: «عَجِبْتُ لِابْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِیفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَیْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ یَتَکَبَّرُ؛ از فرزند آدم تعجب می کنم که آغاز او نطفه [بدبو] و آخرش مردار [گندیده] و وسط آن دو، ظرفی برای مدفوع است؛ با این حال، تکبر می ورزد!»[4] لذا بر همه ما لازم است که با ابراز بندگی و تعبد در برابر خداوند و مخصوصا از طریق نماز و همچنین سجده کردن بسیار و نهادن بالاترین عضو از بدن یعنی پیشانی بر خاک در کاهش تکبر و خودبرتربینی قدم برداشته و آن را ترک نماییم. پی نوشت ها: [1] ابن منظور، لسان العرب، ، ج ‌5، ص 126 [2] فیض کاشانى،المحجة البیضاء ، ج ‏6، ص 233 [3]نساء (4) آيه28. [4]الشيخ الحر العاملي، وسائل الشيعة، ج 1 ، ص 235 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
uZ8JGoAbCgrjdve3niPpYHF5SWsexL92dhSmjfBv.mp3
5.66M
🔉در آمدی بر کلام جدید 8⃣ ✅ موضوع :ولایت فقیه و رهبری 🎤 استاد حیدری زمان 📅مرداد99 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
⛵️ ⭕️ ⁉️ مثلث برمودا، منطقه اى است از دریاى کارائیب در شرق آمریکا مرکزى که کشور کوبا و هاوانا و دهها جزیره دیگر در نزدیکى آن قرار دارد. در دهه ى پنجاه و شصت قرن بیستم روزنامه ها و مجلات آمریکایى در راستاى سیاست هاى دولت آمریکا، دهها داستان و افسانه پیرامون این مثلث ساختند و آن را منطقه اى اسرارآمیز معرفى کردند که هر موجود زنده اى در این منطقه وارد شود با نیروى ناشناخته اى در کام مرگ فرو خواهد رفت و هر وسیله اى چون هواپیما و کشتى و قایق وارد این منطقه شود توسط نیروى ناشناخته اى منهدم خواهد شد. این داستانها به منظور ایجاد یک پایگاه نظامى مطمئن در نزدیکى کشور کوبا متحد اتحاد جماهیر شوروى در دل قاره آمریکا و پوشش نهادن بر انجام عملیات نظامى و انهدام کشتى ها و هواپیماهاى کوبایى بود. در مثلث برمودا نه جاذبه اى قوى وجود دارد و نه نقاط اسرارآمیز و ناشناخته؛ مثلث برمودا هم اکنون روزانه شاهد عبور و مرور هزارها کشتى و قایق و دیگر ترددها است و هیچ خطر ناشناخته اىآنها را تهددى نمى کند. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⚡️ 🔹کارما یا کرمه یکی از باورهای ادیان شرقی است. بر اساس این اعتقاد اعمال خوب و بد انسان نتیجه ای دارد که او را به زندگی بعدی در این دنیا می کشاند. باور به کارما با اعتقاد به تناسخ درهم تنیده اند. تناسخ یعنی هر کس پس از مرگ دوباره متولد می شود و با جسمی تازه و هویتی دیگر به این جهان می آید تا نتیجه اعمالش را ببیند. 🔸اعمال و نیت های خوب موجب می شود که فرد در زندگی بعد سالم، زیبا و در خانواده ای مرفه و جامعه ای پیشرفته به دنیا بیاید. در مقابل اعمال و نیت های بد، موجب می شود که فرد در شرایط دردناکی به دنیا بیاید، تا مجازات شود. حتی ممکن است انسان بدکار در زندگی بعدی به صورت حیوانات در آید تا بیشتر رنج بکشد. 🔹 وابستگی نداشتن به زندگی موجب می شود که اعمال ما هیچ کارمایی تولید نکند و فرد به طور کلی از چرخۀ زاد و مرگ (تناسخ) رها شود. بسیاری از فلسفه های شرقی بر اساس رسیدن به رهایی (موکشا) پایه گذاری شده اند. آنها می کوشند به نوعی زندگی بی تعلق دست یابند، تا از این طریق دیگر به این دنیا نیایند و بتوانند به جهان های بالاتر راه یابند. 🔸اعتقاد به کارما و تناسخ برای نظام سرمایه داری غرب بسیار جذاب بوده است. هم از این رو به ترویج آن در جهان دامن زده اند. زیرا بر اساس این اعتقاد مردمی که در کشورهای پیشرفته به دنیا می آیند و یا در خانواده های ثروتمند متولد می شوند و به طور کلی افراد ثروتمند و مرفه در واقع انسان های پاکی بوده اند که در زندگی قبلی بسیار خوب زیسته اند و در این دوره از زندگی پاداش نیکی های شان را دریافت می کنند. 🔹 در مقابل مردمی که در کشورهای فقیر و خانواده های محروم به دنیا می آیند و به طور کلی مردمان بی چاره و ضعیف در حال تجربۀ مجازات بدی های شان در زندگی گذشته هستند. 🔸بنابراین هرچه تبعیض و اختلاف طبقاتی در جامعه دیده می شود، کاملا عادلانه است و هیچ ظلمی در کار نیست. افرادی که از تبعیض و فقر رنج می برند، بهتر است که به فکر رهایی خودشان باشند و به جای مبارزه با ثروتمندان و طبقۀ مرفه جامعه، باید بکوشند تا وابستگی ها به زندگی دنیوی را کاهش دهند و به رهایی برسند. 🔹هم از این رو موضوع کارما در عرفان های کاذب نقش پررنگی پیدا کرده است. نظام سلطه می خواهد مردم را با اعتقاداتی نظیر کارما و تناسخ آشنا کند و مفاهیم ارزشمند خودسازی، وارستگی، عرفان و معنویت را بر شالوده ای سلطه پذیرانه تعریف کند. با وجود چنین باورهایی اقشار خودشان را عامل تبعیض و فقر می دانند و افراد ثروتمند را شایستۀ تقدیس می پندارند. 🔸 کارما با عنوان قانون بازتاب، بومرنگ یا عکس العمل امروزه در جامعه ما شیوع پیدا کرده است. البته بعضی از افراد برای اینکه تعارض میان این باور با اعتقادات مذهبی را از بین ببرند، می گویند همه اعمال در همین زندگی نتیجه و بازتابی خواهد داشت و موضوع تولدها و زندگی های دوباره را مطرح نمی کنند. آنها می خواهند رابطۀ کارما و تناسخ را نادیده بگیرند و به این ترتیب موانع ترویج عرفان کاذب و معنویت سلطه پذیرانه را از میان بردارند. 🔹بی تردید یکی از فرصت هایی که خداوند عادل و حکیم برای دیدن نتایج اعمال قرار داده، همین زندگی دنیاست. اما این تمام واقعیت نیست و بسیاری از افراد ممکن است در این زندگی فرصتی برای دیدن پاداش یا مجازات اعمال شان نداشته باشند. بر پایۀ باورهای دینی معاد مهمترین موقعیت برای پاداش و مجازات اعمال است و پاداشت و مجازات آن جهان با نتایج دنیوی اعمال قابل مقایسه نیست. @javadheidari110