هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهمالسلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟
#کلام_جنگ_ایران_اعراب_حضور_حسنین_علیهما_السلام
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیهالسلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشارهکردهاند؛ اما اين گزارشها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه:
1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است.
2. از اين گزارشها به دست میآید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیهالسلام در بسياري از موارد تقيه نمیکردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیهالسلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیهالسلام و امام حسين علیهالسلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله عليه واله و سلم قطع شود. (3)
چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر براي جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5)
درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهلبیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعيف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبري، تاريخ الطبري، ج4، ص 269.
2. بلاذري، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۱۱):
چرا دشمن امام سجاد(ع) را در روز عاشورا به شهادت نرساند
✍️#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/xbhJs
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️سر مطهر امامحسین علیهالسلام توسط چه کسی و کجا دفن شدهاست؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
⭕️ مقدمه
در اين که سر امام حسین علیهالسلام، کجا دفن شده است، منابع تاريخی شیعه و سنی گزارشهای گوناگونی آوردهاند تا آنجا که شش قول در اين باره گفته شده است.
1⃣ سر مطهر به بدن مبارک در کربلا ملحقشدهاست.
🖇اين قول مشترک میان شیعه و سنی است.
🔻علمای شیعه، از جمله:
(شیخصدوق)،(سیدمرتضی)،(فتالنیشابوری)(ابننماحلی)،(سیدبنطاووس)،(شیخبهايی) و (علامهی مجلسی) اين قول را بیان کردهاند.
🌹🎋شیخ صدوق و پس از ایشان فتال نیشابوری در اين باره مینويسند: علیبنحسینعلیهالسلام، همراه زنان از شام خارج شدند و سر حسینبنعلی علیهالسلام را به کربلا بازگرداندند.📚(شیخ صدوق، امالی، مجلس سی و يکم، ص 232)،(فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص192) و (علامهی مجلسی، بحارالانوار، ج 45)
🌹🎋سید مرتضی در اين باره میگويد: سر امام حسین علیهالسلام به همراه بدن در کربلا دفن شد📚رسائل المرتضی، ج 3 ،ص130
🌹🎋ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است
"و منه زيارة الاربعین" به سببِ ملحق کردنِ سرِ امام به بدن و دفن آن، زيارت اربعین از جانب امامان علهیمالسلام توصیه شده است.📚(مناقبآلابیطالب، ج 4 ،ص85) و (علامهیمجلسی، بحاراالنوار، ج 44 ،ص 199)
🌹🎋ابننمایحلی نیز نگاشته است: آنچه از اقوال بر آن میتوان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که دشمن سر امام را در شهرها گرداندند، آن را به بدن مطهر بازگردانده و به همراه بدن دفن کردند.📚نجمالدينمحمدبنجعفربننماحلی، مثیرالاحزان، ص 85
🌹🎋سیدبنطاووس نوشته است: طبق روایات، سر مطهر حسینبنعلیعلیهالسلام، به کربلا بازگردانده و با بدن مطهر دفن شد و عمل اصحاب بر اين معنا بوده است.📚سید ابن طاووس، اللهوففیقتلیالطفوف، ص114
🌹🎋علامهی مجلسی، يکی از وجههای استحباب زيارت امام حسین علیهالسلام در روز اربعین را، الحاق سرهای مقدس به ابدان توسط علیبنحسینعلیهالسلام بیانکردهاست.📚مجلسی، بحارالانوار، ج98، ص334
🌹🎋وی در جای ديگر بعد از نقل اقوال ديگر در اينباره مینويسد: مشهورِ بین علمای امامیه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است.📚همان، ج 45، ص145
🔻برخی انديشمندان اهلتسنن نیز اين قول را بیان کردهاند:
🌹🎋ابوريحان بیرونی در اين باره مینويسد: و فی العشرين رد راس الحسین علیهالسلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم صفر سر حسینبنعلیعلیهالسلام به بدنشان ملحق شد و با آن دفن گرديد. 📚 بیرونی، الآثار الباقیه عنالقرونالخالیه،ص331
🌹🎋قرطبی مینويسد: امامیه میگويند: سر حسینبنعلیعلیهالسلام پس از چهل روز به کربلا بازگردانده و به بدن ملحق شد و اين روز نزد آنان معروف است و زيارت در آن روز را زيارت اربعین مینامند. 📚محمد بن احمد قرطبی، التذکرة فی امورالموتی و امورالاخره، ج 2، ص668
🌹🎋قزوينی نیز نگاشتهاست: روز اول ماه صفر، عید بنیامیه است، چون در آن روز، سر حسینبنعلیعلیهالسلام را به دمشق وارد ساختند و در روز بیستم آن ماه، سر ايشان به بدن، بازگرداندهشد.📚زکريا محمدبنمحمود قزوينی، عجائبالمخلوقات و الحیوانات و غرائبالموجودات، ص45
🌹🎋مناوی نوشته است: امامیه میگويند: چهل روز پس از شهادت، سر به بدن بازگرداندهشده و در کربلا دفن شدهاست.📚عبدالرئوف مناوی، فیضالقدير،ج1،ص205
2⃣ در کنار قبر امیرالمومنین علیهالسلام
📚(ابن قولويه قمی، کاملالزيارات، ص84)،(کلینی، الکافی، ج 4 ،ص571 -572)،(ابوجعفر محمدبنحسنطوسی، تهذيب الاحکام، ج 6 ،ص 35 -36) و (ابن شهر آشوب، همان، ج4 ،ص85)
3⃣ مسجد رقه در کنار فرات
4⃣ بقیع نزد قبر مادرش فاطمهسلاماللهعلیها
5⃣ دمشق
6⃣ قاهره
📚(سبطبنجوزی، تذکرةالخواص، ص265 -266)،(سید محسن امین عاملی، اعیانالشیعه، ج 1 ،ص626 -627) و (همو، لواعجالاشجان، ص 247 -250)،(محمدامین امینی، همان، ج 6 ،ص 321 -337)
♻️نتیجه اینکه:
بررسی و تأمل در اين اقوال اين نتیجه را در بردارد که:
✅ ديدگاه اول، قول مشترک و معتبر بین شیعه و سنی است، همان قولی که قائل است سر مطهر، به بدن مبارک حضرت در کربلا ملحق شده است. این قول مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه است، ازاينرو قابل اعتنا و پذيرش است و بنا بر گزارشهای تاريخی چنانکه اشاره شده است اين الحاق در روز بیستم صفر سال 61 توسط امام سجاد علیهالسلام بوده است.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
انا لله وانا الیه راجعون
روح بلند و ملکوتی علامه محمد رضا حکیمی به ملکوت اعلی پیوست.
والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا
@javadheidari110
✅ شما امر نفرمودید
🔸 آقای بروجردی بقای بر تقلید میّت را جایز نمیدانستند و معتقد بودند انسان باید از مجتهد زنده تقلید کند. دو شخصیت علمی با ایشان بحث کردند که جواز بدهند. آیتالله یثربی که از علمای کاشان و از شاگردان مرحوم آیتالله آقا ضیاء عراقی که از بزرگان نجف بود و امام. اول آقای یثربی بحث را شروع کرد ولی آقای بروجردی قانع نشدند. امام بسیار مودب و ساکت در آن مجلس نشسته بودند.
🔹 مرحوم آقای بروجردی رو به امام کرده و گفتند: آقا شما صحبتی نمیکنید؟ امام پاسخ دادند: «شما امر نفرمودید». از اینجا ادب و شخصیت امام معلوم میشود، یکی اینکه اول صحبت نکردند و دوم اینکه با تواضع میفرمایند شما امر نفرمودید. آقای بروجردی به ایشان گفتند: خواهش میکنم بفرمایید. امام وارد بحث شدند و بعد از بحث ایشان بود که فتوای آیتالله بروجردی تغییر پیدا کرد.
روش امام این بود که تا سوالی از ایشان نمیشد، جواب نمی دادند.
📝منبع: برداشتهایی از سیرهی امام خمینی (ره)؛ جلد پنج، صفحه ۶۴.
🔗 راوی: حجةالاسلام فقیه ایمانی.
⚫️ به مناسبت درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین آقای حاج سید کمال فقیه ایمانی
🏴 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️ چه لزومی دارد در عصر تکنولوژی برای واقعهای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده است عزاداریکنیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
⚛ تاکید قرآن بر زندهنگهداشتن شخصیتهایالهی
قرآن تاکید بر زندهنگهداشتن نام شخصیتهای الهی نظیر (ایوب، ادریس،.. به جهت فضیلتهای اخلاقی نظیر صداقت، صبوری، تواب بودن، و...» داره. «واذکر فی الکتابِ ابراهیم انَّه کانَ صِدیقاً نبیاً» 📚 سورهی مبارکه مریم آیه ۴۱
⚛ تاسی به معصومین علیهمصلواتالله
حضرات معصومین علیهمصلواتالله در رأس عزاداران بودند به گونهای که امام سجاد از بس بر پدر غریبشان گریه کردند یکی از بکائین عالم محسوب میشوند.
همچنین در ماه محرم کسی لبخند بر لب امام کاظم علیهالسلام نمیدید.
✨ امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: «شیعتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا»
✨ و نیز امام رضا به ابن شبیت فرمودند: «یابن شبیب ان کنت باکیا لشی فبک للحسین»
⚛ انتقال مکتب و محبت به نسلهای آینده
ارزش دوستی، محبت و مودت به حضرات آلالله به قدری مهم است خداوند در قرآن می فرماید: «قُل لا اسئَلکم علیه اَجراً اِلَّا المَوَدَةَ فِی القُربی» لذا عزاداری اطاعت از امر خداوند عالم است.
⚛ توجه به فوائد عزاداری
نباید از فوائد عزاداری بر سید و سالار شهیدان غافل شد فوائدی اعم از فردی و اجتماعی و سیاسی و انسان سازی بواسطهی عزاداری روح حماسه و شهادت طلبی، شجاعت در جامعه تزریق میگردد و همین امر موجب شکست ناپذیری خواهد شد.
♻️ نتیجه اینکه:
اقامهی عزاداری:
➕ انتقالِ مودتِ آلالله به نسلهای آینده
➕ اطاعت از خدا و حضرات معصومینِ
➕ سبب الگوگیری و حسینی شدن افرادِ
➕ موجب حسینی شدن جامعه هست.
➕ سببِ نشرمعارف اهل بیت میشود.
➕ کمک به پیشرفت تکنولوژی است
➕ کمک به انسانیت است.
♨️ دشمن به تمامی این برکات واقف بوده و هست به همین جهت در صدد تخریب، شبهه افکنی و سست کردن اعتقادات شیعه است.
♦️ لذا قرآن تاکید بر زنده نگه داشتن شخصیتهای الهی و اهلبیت علیهمصلواتالله به صورت خاص تاکید بر زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا به شیوههای متعدد دارند که یکی از آن شیوهها برپایی مجالس سوگواری است.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (15)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 الهی قمشهای:شمر قاتل امام حسین(ع) به شفاعت ایشان وارد بهشت خواهد شد.
➖➖➖
👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆فرسته دوم
1.4. قاتل امام حسین است.
خوارزمی می نویسد: « شمر بن ذي الجوشن ، و كان أبرص فضربه برجله، و ألقاه على قفاه، ثم أخذ بلحيته. ... كنا مع الحسين عليه السّلام بنهر كربلاء، فنظر إلى شمر بن ذي الجوشن، فقال: «اللّه اكبر! اللّه أكبر! صدق اللّه و رسوله، قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: كأني أنظر إلى كلب أبقع يلغ في دماء أهل بيتي» .... فغضب شمر منه، و جلس على صدر الحسين عليه السّلام، و قبض على لحيته، و همّ بقتله، فضحك الحسين، و قال له: «أ تقتلني؟ أو لا تعلم من أنا» ؟ قال: أعرفك حقّ المعرفة، امّك فاطمة الزهراء؛ و أبوك عليّ المرتضى؛ و جدك محمد المصطفى؛ و خصمك اللّه العلي الأعلى، و أقتلك و لا ابالي، و ضربه بسيفه اثنتي عشرة ضربة، ثم حزّ رأسه»( مقتل خوارزمی،ج2،ص41-42).
-
▫️قندوزی حنفی یک مطلب اضافه ذکر میکند : « فقال: ويلك فاذا علمت ذلك فلم تقتلني؟ قال: أريد بذلك الجائزة من يزيد. فقال له: يا ويلك أيّما أحبّ إليك، الجائزة من يزيد أم شفاعة جدّي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم؟ فقال الشمر الملعون: دانق (16 درهم) من جائزة يزيد أحبّ إلى الشمر من شفاعة جدّك؛ امام حسین به شمر فرمود: آیا جایزه یزید از شفاعت جدم برایت بهتر است؟او گفت: 16 درهم از یزید بگیرم برایم از شفاعت جدت برایم بهتر است»(قندوزی،ينابيع المودة لذو القربى،ج3،ص83)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته اول
توضیح شبهه:
حسین الهی قمشهای از صوفیان رسانهای است که سالها با ذوقیاتش از رسانه ملی مبلغ تصوف بود. چندی است الحمدلله از صفحه رسانه ملی کشور عزیزمان حذف شده است. وی در سخنرانیاش مدعی است عشق کلید همه مسائل است و نهایتاً شِمر توسط امام حسین (علیه السلام) شفاعت شده وارد بهشت میشود. البته سالها قبل نیز آ صمدی آملی چنین مطلبی را در درسش گفته بود. در ادامه به این شبهه پاسخ داده می شود.
➖➖
💡جواب:
1. شمر کیست :
1.1.نام او:
شرحبيل بن بن قرط الضبابي الكلابي، معروف به شِمر بن ذي الجوشن . کنیه اش ابوسابغه است .
+
1.2. پدر و مادر
در روز عاشورا امام حسین (ع) به شمر فرمود: «...يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى أَنْتَ أَوْلى بِها صِلِيًّا؛ ای پسر مادر بُزچِران» ( شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص96)
+
1.3. مذهبش
شمر تا شکست قبیله اش بت پرست بود و از ترس مسلمان شد. در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع)بود. وقتی خوارج از امام جدا شدند او نیز همراه خوارج شد. و بعدا به معاویه پیوست. او از پیروان سقیفه است . و مذهبش نیز مثل جماعت سنیان است.در سپاه امام حسن(ع)،جاسوس معاویه بود و مامور متلاشی کردن سپاه آن حضرت بود. (شیخ مفید، الاختصاص، ص 139) .
-
همانند دیگر امویان و عثمانیان بر ضد حجر بن عدی شهادت داد تا معاویه او را به قتل برساند ( بلاذری، أنسابالأشراف، ج5، ص:256.) .به همراه مردم شام به کربلاء آمده بود.(شیخ صدوق، امالی،مجلس سیم، ص 163.) .
-
▫️ راوی می گوید: «شمر همراه ما نماز میخواند. پس از نماز دستان خود را به آسمان بلند کرده می گفت که خدایا تو میدانی من انسان شریفی هستم مرا ببخش یکی بدو گفت چه میکنی وچه میگویی ؟! چگونه خداوند تو را ببخشاید در حالی که در قتل پسر پیامبر همراهی و معاونت کردهای؟
گفت: وای بر تو! چه باید می کردیم؟ #امام ما (یعنی چه کسی) دستوری به ما داد و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر مخالفت می کردیم، از خران آبکش بدتر بودیم !» (
-
▫️هنگامى كه نزديك دمشق رسيدند، حضرت امّ كلثوم عليها السلام كه جزء اسيران بود نزد شمر آمد و فرمود: «من درخواستى دارم.» شمر گفت: آن چيست؟امّ كلثوم عليها السلام فرمود: «وقتى كه ما را وارد شهر دمشق مىكنى، ما را از دروازهاى وارد كن، كه تماشاچى كمترى داشته باشد، و به اين سپاه پيشنهاد كن كه سرها را از بين محملها بيرون ببرند، و از ما دور كنند، زيرا از بس ما را در حال اسارت ديدند كه رسوا شديم.» شمر از روى ناپاكى و ظلمى كه داشت در پاسخ به درخواست امّ كلثوم عليها السلام به عكس دستور داد سرهاى شهدا را بر بالاى نيزهها نمودند و در ميان محملها عبور دادند، و در نتيجه اهل بيت امام حسين عليه السّلام را به صورت اسير در ميان تماشاگران حركت دادند تا آنان را كنار دروازه دمشق آوردند، و آنها را در روى پلههاى مسجد جامع، در همان جا كه اسيران را نگه مىداشتند، سر پا نگهداشتند. ( سید بن طاووس، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى،ص175)
-
▫️ زهیر بن قین روزعاشورا به شمر گفت: « فَقَالَ زُهَيْرٌ: يَا ابْنَ الْبَوَّالِ عَلَى عَقِبَيْهِ! مَا إِيَّاكَ أُخَاطِبُ، إِنَّمَا أَنْتَ بَهِيمَةٌ! وَاللَّهِ مَا أَظُنُّكَ تُحْكِمُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ آيَتَيْنِ فَأَبْشِرْ بِالْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالْعَذَابِ الْأَلِيمِ؛ ولله تو دو آیه از قرآن بلد نیستی! » (الکامل فی التاریخ،ج3،ص171)
+
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته سوم
2. شمر در نزد ائمه و علمای شیعه
2.1. امام حسین علیه السلام:
« ....ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَقَالَ أَيْنَ الْحُسَيْنُ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا قَالَ أَبْشِرْ بِالنَّارِ قَالَ أَبْشِرْ بِرَبٍّ رَحِيمٍ وَ شَفِيعٍ مُطَاعٍ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ قَالَ الْحُسَيْنُ ع اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَأَيْتُ كَأَنَّ كَلْباً أَبْقَعَ يَلِغُ فِي دِمَاءِ أَهْلِ بَيْتِي؛ امام حسین(ع) فرمود:تو را به آتش جهنم بشارت باد...» ( مثیر الاحزان،ص64).
-
2.2. امام سجاد علیه السلام:
در جمع مردم کوفه فرمود:« ...شَقَّ لَهَازِمِي وَ مَرَارَتُهُ بَيْنَ حَنَاجِرِي؛غم شهادت پدرم موی سر و صورت مرا سفید کرد و هنوز مزه تلخ آن در قفسه سینه من مانده است! » سپس چنین گفت: « قَتِيلٌ بِشَطِّ النَّهْرِ نَفْسِي فِدَاؤُهُ جَزَاءُ الَّذِي أَرْدَاهُ نَارُ جَهَنَّمَا
در کناز نهر فرات کشته شد. و قاتلانش به جهنم خواهند رفت» ( طبرسی،الاحتجاج،ج2،ص117)
-
2.3. امام صادق علیه السلام :
«اقبَلَ عَدُوُّ اللَّهِ سِنَانٌ الْإِيَادِيُّ وَ شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ الْعَامِرِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ ؛تا اینکه دشمن خدا سنان و شمر ملعون به کربلا رسیدند» ( شیخ صدوق،الامالی،ص163)
-
2.4. امام رضا علیه السلام:
«..فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَدا؛ ای پسر شبیب خداوند هیچ وقت قاتلان حسین را نمی بخشد» ( شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص299).
-
2.5: سومین نایب خاص امام زمان می گوید:
« كُنْتُ عِنْدَ الشَّيْخِ أَبِي الْقَاسِمِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ- مَعَ جَمَاعَةٍ فِيهِمْ عَلِيُّ بْنُ عِيسَى الْقَصْرِيُّ- فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ شَيْءٍ- فَقَالَ لَهُ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَقَالَ الرَّجُلُ- أَخْبِرْنِي عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَ هُوَ وَلِيُّ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ- قَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ قَاتِلِهِ أَ هُوَ عَدُوُّ اللَّهِ قَالَ نَعَم.... ؛ از حسین بن روح سوال شد:آیا قاتلان امام حسین علیه السلام دشمن خدا بودند،فرمود:بله» ( کمال الدین،ج2،ص507)
-
2.6. مهدی الهی قمشهای
شیخ مهدی الهی قمشه ای پدر دکتر قمشه ای است. او دیوان شعری دارد. همو در قسمت دوم دیوانش با نام «نغمه حسینی» به داستان عاشورا اشاره کرده است.
شیخ مهدی توضیح میدهد پسرش حسین،بیماری سختی داشت به یاد علی اصغر امام حسین این اشعار می گوید و حسین حالش خوب می شود. او چنین سروده است:
لطف حقم نیک سر انجام کرد/بر دلم این واقعه الهام کرد
عهد نمودم که گر این طفل ناز/باز دهد زین مرض جانگداز
قصه سلطان شهیدان دین/نظم کنم نغز چه در ثمین
.....
(مهدی الهی قمشه ای،دیوان الهی،ص82)
وی درباره شمر ملعون چنین سروده است:
〰️〰️
👈 شمر ملعون برای حضرت عباس امان نامه آورده است↪️
شمر که شد میر پیاده سپاه/خواست امان زابن زیاد پناه
گفت که هان این بنواختنا/شرم نکرد از شه دین آن دغا
بعد حضرت عباس جواب داد:
بعن ابدباد،امان تورا/آتش دوزخ تن جان و جان ترا
( دیوان شعر،ص178-179)
〰️〰️
👈 پاسخ زهیربه شمر:
گفت که ای جانور دوزخی/نیست مرا بجز فرخی
(همان،ص186)
〰️〰️
شمر که دل سنگتر از سنگ بود/وزستمش قلب جهان تنگ بود
(همان،ص232)
〰️〰️
عاقبت آن شمر شقاوت نژاد /برد از سر پیکر شاه رشاد
(همان)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆فرسته چهارم
💡نتیجه:
1. از منظر شیعه ،شمر ملعون است و جایگاهش همیشه در جهنم است.
2. هر چند حسین الهی قمشه ای بنا بر ادعای پدرش به مدد عنایت امام حسین علیه السلام از مرگ نجات یافت،لیکن او راهی غیر از مسیر امام حسین در پیش گرفته است. ای کاش ایشان به جای تحلیل شهادت امام حسین علیه السلام به شعر خوانی و از عشق و عاشقی گفتن در جمع زنان بی حجاب می پرداخت .
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️آیا امام حسین میدانستند در کربلا شهید می شوند؟
⁉️اگر حضرت میدانستند در کربلا شهید میشوند چرا به سمت کربلا رفتند؟ آیا این عمل ایشان خودکشی نبوده است؟
⁉️و اینکه آیا این عمل حضرت خلاف آیهی ۱۹۵ سوره بقره «...وَلَاتُلقُوا بَاَیدیکُم اِلا التَّهلُکَه... » نبوده است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣پاسخ قطعی و مسلم این است که امام حسین علیهالسلام میدانستند در این مسیر شهید میشوند به دلیل:
الف)شاهد تاریخی
بر اساس فرمایشاتی که حضرت، با امسلمه، محمد حنفیه، عبدالله ابنزبیر داشتند، وقتی آنها از حضرت خواستند از مکه خارج نشود چون میدانستند حضرت به شهادت میرسند مگر میشود ام سلمه و.. خبر از شهادت حضرت داشته باشند ولی خودِ امام بیاطلاع باشند!
بعلاوه اینکه امام خبر از شهادت خود میدهند
ب)شاهد قرآنی
طبق آیهی ۲۷-۲۶ سوره جن دیگران نیز میتوانند باذن الله مُسَلَّح به علم غیب شوند و این امر از مسلمات قرآنی است. حضرات معصومین مسلح به علم غیب هستند اما مکلف نیستند بر اساس علم غیب عمل کنند، بلکه مامور به ظاهر هستند، شاهد آن سیرهی نبوی است که پیامبر فرمودند من بر اساس شاهد و قسم بین شما قضاوت میکنم «کافی شریف، ج۷»
پس پیغمبر نیز طبق ظاهر عمل میکردند نه بر اساس علمِ غیب، اهلبیتعلیهمالسلام نیز بر اساس ظاهر عمل میکردند.
2⃣🔻امامحسین با علمِ به شهادت به کربلا رفتند زیرا
الف)حافظ دین بودند
چون اگر ایشان در مدینه میماندند، ثمرات و زحمات تمام انبیاء و اولیاء خدا نابود میشد، چون از اسلام فقط اسمِ اسلام مانده بود و - عَلَی الاسلام السَّلام- لذا اگر حضرت قیام نمیکردند ارزشهای دینی از بین میرفت.
ب)تسلیم بودند
اهلبیت علیهمصلواتالله تسلیم قضا و قَدَر الهی هستند وقتی پروردگار عالم مقدر فرموده است حسینبنعلیعلیهالسلام در کربلا شهید شوند«.. ان اللهشاءانیراکقتیلا..»
درست است که اهلبیت میدانستند اما دانستن آنها نه قضا و قَدَر الهی را تغییر میدهد و نه باعث میشود آن حضرات بر اساس علم غیبشان عمل کنند.
قال سیدالشهداء اباعبداللهالحسین علیهالسلام «رِضیالله رضانااهلالبیت»
رضایت خداوند رضایت ما اهل بیت است. بحار الانوار ج۴۴
ج)الگو بودند
دشمنان میخواستند عزت امام را نابود کنند اما امام حاضر به پذیرش چنین امری نشدند و فرمودند شما فقط میتوانید جان مرا بگیرید قدرت ندارید مَجد و عظمت مرا نابود کنید امروز نیز حرف ملت ما به یزیدیان زمان همین کلام اباعبدالله الحسین است. شهادت، یک مرگ انتخابیست، در دفاع مقدس و همچنین در حمله داعش، شهدا به امام حسین تأسیکردند.
علاوه بر اینکه جهاد در راه خدا ششمین فروع دین است.
3⃣ حفظ جان زمانی اولویت دارد که امرِ مهمتر از جان در خطر نباشد:
اگر کسی بداند مرگ در یک قدمی اوست ولی با این وجود هیچ تلاشی برای حفظ جانش نکند چنین شخصی طبق قرآن و سیرهی اهلبیت خود را به هلاکت انداختهاست.
اگر توَرُقی در تاریخ داشته باشیم ملاحظه خواهیم کرد، حضرات معصومین علیهمصلواتالله وقتی مطلع میشدند جانشان در خطر است با تمام عِده وعُده برای حفظ جان خود با زره و شمشير تلاش میکردند، حتی در کربلا حضرت استراتژی جنگی و نظامی داشتند و شاهد هستیم با وجود علم غیب بر اساس ظاهر عمل کردند.
اما به هلاکت انداختن نفس مربوط به جایی است که هدفی بالاتر از جان در خطر نباشد.
اما ظاهر این آیه چنین نیست که هرجایی که انسان جان خود را به خطر بیندازد، نَفسِ خود را به هلاکت انداخته باشد بلکه اگر کسی شاهد باشد جان پیامبر در خطر است باید برود جانش را فدای پیامبر کند همان کاری که امیرالمومنین در شب لیلةالمبیت انجام دادند و همچنین شهدای جنگ تحمیلی نیز با تأسی از امامشان برای حریم و ناموس کشور دفاع کردند و از جان گذشتند و گاهی روی مین خوابیدند تا زمینه عبور به مراحل بعدی را بر دیگر رزمندگان بگشایند
پس اینگونه نیست که هر جایی انسان جان خود را به خطر اندازد، به خطر انداختن جان مردود باشد، البته اگه هدف آنقدر مهم نباشد و یا مهم باشد ولی راه حلهای دیگری غیر از در خطر انداختن جان وجود داشته باشد در چنین مواقعی انسان نباید جان خود را به خطر اندازد نظیر مواقعی که مجازِ بر تقیه هستیم، اما در جریان کربلا تقیه هیچ جایی نداشت زیرا «و عَلَی الاِسلام السَّلام..»
♻️نتیجه اینکه
✅ علمِ غیبِ امامحسین به این جریان نه مانع تسلیم شدن در برابر خداست، نه تکلیفآور است و نه مانع اجرای قضا و قَدَر الهی است، بلکه اهلبیت علیهمالسلام تسلیم قضا و قَدَر الهیاند
✅ مستشکل از مغالطهی تعمیم نابجا استفاده کرده است چرا که شهادت اباعبداللهالحسین القاء بالتَّهلُکه و خودکشی نیست
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110