eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
362 ویدیو
162 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸 🌸 ⁉️چرایی برده‌داری در اسلام پاسخ جناب استاد جواد حیدری را از طریق لینک موجود بشنویم👇👇👇👇👇 http://atf.morsalat.ir/uploads/t4Zb1FWUe9V5SQ0S6MLb57XekHklQMp25ZFpPlfQ.mp3 موارد بیشتر: http://www.atf.morsalat.ir/p/xeml73oywr4d9qbr @javadheidari110
پاسخ: ✍️ نکته ی اول: انسان نباید در دنیا زیر بار ظلم برود و اگر ظلمی به کسی شد باید احقاق حق کرده و حق خود را در حد توان از ظالم بگیرد. نکته ی دوم: برخی از ظالمان در دنیا مقداری از عقوبت خود را خواهند دید و همه ی آن حواله ی به آخرت نمی شود. نکته ی سوم: ظلم ِظالم، آتش اخروی دارد که این آتش مهیا شده است برای ظالم نه اینکه نفعی به مظلوم برسد. نکته ی پنجم: بشارت به عذاب از طرف خدا برای ظالمین، قطعا حالت بازدارندگی در دنیا دارد. مطلب را با روایتی نورانی از امام سجاد علیه السلام به پایان می برم که فرمود: «مَا يَأْخُذُ الْمَظْلُومُ مِنْ دِينِ الظَّالِمِ أَكْثَرَ مِمَّا يَأْخُذُ الظَّالِمُ مِنْ دُنْيَا الْمَظْلُومِ»؛ «آنچه مظلوم از دین(ثواب و خیرات)ظالم می گیرد بسیار بیشتر از آن چیزی است که ظالم از دنیای مظلوم گرفته است». (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 272) نتیجه اینکه: پروردگار عالم، آتش جهنم و دیگر عذاب ها را برای عقوبت و تنبیه گنهکار و ظالم مهیا کرده است و نه برای نفع رساندن به مظلوم هر چند مظلوم در قیامت از پاداش ظالم نفع می برد. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9️⃣4️⃣ 📝 موضوع: ازدواج رسول الله(صلی الله علیه و اله) با خدیجه کبری 🔹 فرسته اول : بررسی فضائل ام المومنین خدیجه در صحیحن (بخاری و مسلم) ➖➖➖ ام المومنین خدیجه،مورد احترام تمام مسلمانان است.فضائل این بانوی عظمی در منابع فرقین آمده است. صحیح بخاری و صحیح مسلم از مهمترین کتاب سنیان در بابی جداگانه چند نمونه از فضائل این بانوی مکرمه را ذکر کرده ‌اند. خلاصه ای از آن تقدیم میشود. 1. خدیجه کبری برترین بانوست. صحیح بخاری :«وَ خَيْرُ نِسَائِهَا خَدِيجَة» صحیح مسلم:« وَ خَيْرُ نِسَائِهَا خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِد» + 2. خدا به ایشان سلام داده و برایش قصری در بهشت آماده کرده است. صحیح بخاری : « وَ أَمَرَهُ رَبُّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- أَوْ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَام: أَنْ يُبَشِّرَهَا بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبٍ.» صحیح مسلم: « فَإِذَا هِيَ أَتَتْكَ فَاقْرَأْ عَلَيْهَا السَّلَامَ مِنْ رَبِّهَا عَزَّ وَ جَلَّ. وَ مِنِّي. وَ بَشِّرْهَا بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبٍ . لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَبَ.» + 3. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) همیشه به یاد او بود. صحیح بخاری:«مِنْ كَثْرَةِ ذِكْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ إِيَّاهَا،» صحیح مسلم: « لِكَثْرَةِ ذِكْرِهِ إِيَّاهَا.» + 4. پیامبر (صلی الله علیه و اله) او را دوست داشت. محبتش به خدیجه را رزق الهی میدانست و همواره به یاد دوستان خدیجه عظمی بود. صحیح بخاری:«وَ لَكِنْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يُكْثِرُ ذِكْرَهَا، وَ رُبَّمَا ذَبَحَ الشَّاةَ، ثُمَّ يُقَطِّعُهَا أَعْضَاءً، ثُمَّ يَبْعَثُهَا فِي صَدَائِقِ خَدِيجَةَ،» صحیح مسلم:« وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ إِذَا ذَبَحَ الشَّاةَ فَيَقُولُ «أَرْسِلُوا بِهَا إِلَى أَصْدِقَاءِ خَدِيجَةَ» قَالَتْ، فَأَغْضَبْتُهُ يَوْمًا فَقُلْتُ: خَدِيجَةَ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ 👈إنِّي قَدْ رُزِقْتُ حُبَّهَا.» + 5.عایشه بر ایشان حسادت داشت. صحیح بخاری :« مَا غِرْتُ عَلَى امْرَأَةٍ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ مَا غِرْتُ عَلَى خَدِيجَة.»* صحیح مسلم: « مَا غِرْتُ عَلَى امْرَأَةٍ مَا غِرْتُ عَلَى خَدِيجَة.» ➖➖ * در ترجمه صحیح بخاری به زبان فارسی که توسط سنیان ایرانی صورت گرفته این روایت چُنین معنا شده است:«بر هیچ زنی رشک نبرده‌ام،مانند آنچه بر خدیجه رشک بردم» (ترجمه صحیح بخاری،ج4،ص318). 👈 کلمه« رشک» همان حسادت معنا میشود. مرتضی زبیدی می نویسد:« قالَ إبْرَاهيمُ الحَربيُّ: و يُقالُ بالفارِسِيَّةِ رشكن إذا كانَ حَسُوداً،» (تاج العروس،ج13،ص569.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 پرســـ❓ــش ⁉️فلسفه‌ی تعدد زوجات پیامبر اسلام چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ پیامبر خدا صلوات‌الله‌علیه تا سن 25 سالگی در اوج عفت و پاکی همسری را اختیار نکردند و دوست و دشمن او را به‌خوبی می‌ستودند. 📚السیرة الحلبیّة، ج 1، ص 140 2⃣ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌اله تا سن پنجاه‌ سالگی تنها یک همسر داشتند و تا زمانی که حضرت خدیجه در قید حیات بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. 📚موسوعة التاریخ الاسلامی، چاپ مؤسسه الهادی، ج 1، ص 333 و 334 3⃣ پیامبر صلى‌الله‌علیه‌واله، تنها با یک زن باکره ازدواج کرد و او «عایشه» بود، بقیه همسران او، همه زنان بیوه بودند. 📚بحار الانوار، ج 22، ص 191 4⃣ پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله بعد از رحلت حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و بعد از پنجاه‌سالگی، به خاطر مصالح مختلفی، ازدواج‌های متعددی داشتند که البته در عرف آن زمان یک امر عادی به‌حساب می‌آمد. ♻️ نتیجه‌اینکه: تعدد زوجات پیامبر صلي‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دارای مصالح و اهدافی بوده است، برخی از آن عبارتند از: ۱) اهداف سیاسی: مانند ازدواج پیامبر با حفصه و عایشه ۲) برای شکستن سنت جاهلی: مانند ازدواج با زینب ۳) براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج. 🆔 @javadheidari110 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 @ramezan_ghasem110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 پاسخ استادحیدری‌ ⁉️مگر امام‌ زمان علم غیب و قدرت ندارند؟ پس چگونه با وجود علم‌ِ به مشکلات مردم، از قدرت خود برای برطرف کردن آن استفاده نمی‌کنند؟! 🤔 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
✅استفتاء از مقام معظم رهبری ‼️ضبط صدای دیگران 🔷س 5387: آيا ضبط کردن صداى ديگران (بدون قصد هيچگونه استفاده سوء) نيازمند کسب اجازه و دادن اطلاع است؟ در مورد عکس و فيلم چطور؟ ✅ج: موارد مختلف است، اگر صحبت و حضور در جلسه عمومى و در ملأ عام نباشد، ضبط صدا و برداشتن عكس و گرفتن فيلم بدون اجازه طرف جايز نيست. 📕منبع: leader.ir 🍂https://eitaa.com/joinchat/131334214Cb07ecb871d 🆔 @javadheidari110
⭕️چگونه امام زمان عجل الله تعالی فرجه، از زمان ظهور آگاه می شوند❓   1⃣نکته ی اول: از روایات در ابواب مختلف امامت استفاده می شود که امام زمان علیه السلام با عالم غیب درارتباط است و در مواقع نیاز حقایقی را دریافت می کند و در بعضی از روایات وارد شده که امام صدای ملک را می شنود اما خودش را نمی بیند. (1) طبق روایت ابوالجارود که می گوید به امام باقر علیه السلام عرض کردم از احوال صاحب الامر علیه السلام به من خبر بدهید، حضرت فرمودند: شبانگاه از بیمناک ترین مردم می باشد، لکن صبحگاه از ایمن ترین مردم می گردد، برنامه کارش شبانه روز به وی وحی می شود. عرض کردم به ایشان وحی می شود؟ حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: وحی می شود، اما وحی پیامبری نیست، بلکه مانند وحیی است که به مریم دختر عمران و به مادر موسی و زنبور عسل نسبت داده شده است. ای ابا جارود! قائم آل محمد صلّی الله علیه و آله ازمریم و مادر موسی و زنبور عسل نزد خدا گرامی تر است. (2) به هر حال، از این قبیل احادیث استفاده می شود که بر وجود مقدس امام زمان علیه السلام وحی و الهام می شود، لکن در عین حال، فرق بین امام و پیامبر محفوظ است. زیرا پیامبر شارع است و احکام و قوانین شریعت به وی وحی می شود، بر خلاف امام که احکام و قوانین به او وحی نمی شود و او نسبت به آنها حافظ است. 2⃣نکته ی دوم: ممکن است گفته شود که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وقت ظهور را به وسیله ائمه اطهار علیهم السلام به حضرت مهدی علیه السلام خبر داده است ولو به این که حدوث حوادث معینی را از علائم و قرائن فرا رسیدن، وقت ظهور معرفی نموده و امام زمان علیه السلام در انتظار ظهور آن علائم است؛ مثلاً پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: وقتی موقع ظهور فرا رسید خداوند شمشیر و پرچم آن جناب را به صدا در آورده، می گوید: ای دوست خدا! به پا خیز و دشمنان خدا را به قتل برسان. (3) 🔷یکی از شواهد احتمال دوم این است که روایاتی دلالت می کند بر این که برنامه و دستور العمل تمام امامان معصوم علیهم السلام مهر کرده از جانب پروردگار عالم بر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله نازل شده و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله آن را به امام علی علیه السلام تحویل داد و حضرت علی علیهالسلام در موقع خلافت صحیفه خویش را گشود و بر طبق آن عمل کرد و بعدا آن را به امام حسن علیه السلام تحویل داد. به همین کیفیت، نوبت به هر امامی که رسید مهر نامه خویش را گشوده و بر طبق آن عمل می کرد، اکنون نیز برنامه کار و دستور العمل امام زمان علیه السلام در دستش موجود است.(4) 📚پی‌نوشت‌ها: (1) اصول کافی ، ج1، ص271. (2) بحار الانوار، ج 52، ص 389. (3) بحار الانوار، ج 52،ص 311 (4) اصول کافی، ج1، کتاب الحجه باب ان الائمه لم یفعلو شیئا و لا یفعلون الا بعهد من الله و امر منه، حدیث 2. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ⁉️ از جمله برنامه های فرهنگی حکومت آقا صاحب الزمان (عج) در زمان ظهور چیست؟ الف) احیای کتاب و سنت ب) مسلمان شدن همه مردم جهان ج) رجعت انسانهای مومن 🔰 از ساعت ۱۱:۳۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۱:۲۵ از رادیو اصفهان بشنوید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 ارسال کنید. هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @radioesfahan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزهای جمعه و انتظار... انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف... چشم به راه علاوه بر بخش‌های متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت می‌پردازد. اما موضوع برنامه امروز: 🔖 زندگی مردم در دوران ظهور چگونه خواهد بود ؟ 🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات مذهبی 🔹تهیه‌کننده و نویسنده: هاجر اعظمی 🗓جمعه ۲۶فروردین ۱۴۰۱ 🕰 ۱۱:۲۵
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ⛅️ پرســـ❓ــش ⁉️ آیا توصیه‌ی به رفتنِ مسجد مقدس جمکران، سند معتبری دارد؟ ⁉️آیا انداختن عریضه در چاه جمکران کار صحیحی است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 🛑مقدمه: مرحوم محدث نوری به نقل از کتاب تاریخ قم از حسن بن محمد قمی که در قرن ۴ نگاشته شده است، جریان مسجد مقدس جمکران را نقل می‌کند البته باید متذکر شوم این کتاب الان در دسترس ما نیست ولی بخشی از این کتاب در دسترس مرحوم محدث نوری بوده و ایشان جریان مسجد مقدس جمکران را نقل کرده‌اند که مرحوم حسن‌بن‌محمد قمی جریان مسجد مقدس جمکران را از مرحوم شیخ صدوق -رحمه‌الله‌علیه- از کتاب مونس‌الحزین فی معرفت حق و الیقین نقل کرده‌اند اما فارغ از نقل قول در کتب و اینکه آیا این افراد مورد اعتماد هستند یا خیر، اگر به چند نکته توجه کنیم مساله و جایگاه مسجد مقدس جمکران برای ما روشن خواهد شد: 1⃣ در روایات و همچنین در سیره‌ی اهل‌بیت -علیهم‌صلوات‌الله- شاهد هستیم به تکریم مساجد و هر مکانی که بنام مسجد بنا نموده شده توصیه شده است و مسجد مقدس جمکران نیز از این مساله مستثنا نیست 2⃣ کرامات و مشکل‌گشائی‌های فراوانی در مسجد مقدس جمکران اتفاق افتاده است که یا خود شاهد آن بوده‌‌ایم، یا برای‌مان نقل شده و یا در قالب کتابهای متعدد منتشر شده و به ما رسیده است. 3⃣ امروزه مسجد مقدس جمکران پایگاه عظیمی برای ترویج معارف مهدوی و شیعی است. 4⃣ از مهمترین نکته‌ای که عظمت و جایگاه مسجد مقدس جمکران را برای ما ثابت می‌کند: توصیه‌ی علماء بزرگ دین، اهتمام و توجه فراوان نسبت به این مسجد داشته و دارند. ♻️نتیجه اینکه: با در کنار هم قرار دادن قرائن مذکور به این نتیجه دست می‌یابیم: رفتن به مسجد مقدس جمکران و عبادت در این مسجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به ما این اطمینان را می‌دهد که در این مکان مقدس اتفاقات خاصی رقم می‌خورد. 🔴 اما متاسفانه گاهی در حاشیه‌ی مسجد مقدس جمکران شاهد افراط و تفریط‌هائی هستیم و اتفاقاتی رقم می‌خورد که مطلوب نیست زیرا موجب سوء استفاده‌ی برخی از دشمنان می‌گردد از جمله مساله‌ی چاه جمکران که این چاه هیچ جایگاه و موضوعیتی ندارد و همانند سایر چاه‌ها که در مکان‌های دیگر حفر می‌شود هست و هیچ نسبتی با امام‌زمان ندارد و مکانی برای امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیست اما شاید وجود این چاه از این جهت باشد که چون عریضه‌نویسی برای گفتگو با پروردگار و اولیاءالله جنبه‌ی شرعی دارد و به عنوان یکی از آداب اسلامی است که در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به آن اشاره شده است و در کتاب بحارالانوار، بابی تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج الى الائمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» «باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم‌السلام و توسل به آن‌ها و طلب شفاعت از آن‌ها در حرم آن‌ها و موضوعات دیگر» 📚بحارالأنوار(ط - بيروت)، ج‏99، ص231 در روایات مربوط به عریضه‌نویسی بیان‌شده است که: عریضه در آب یا چاهی انداخته شود. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است: «...ثُمَ‏ تَطْوِي‏ الرُّقْعَةَ وَ تَجْعَلُهَا فِي بُنْدُقَةِ طِينٍ ثُمَّ اطْرَحْهَا فِي مَاءٍ جَارٍ أَوْ فِي بِئْر...»؛ «نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می‌دهی و در آب جاری یا در چاهی می‌اندازی» 📚المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، ص403 شاید این چاه برای ایجاد نظم قرار داده شده است تا عریضه‌ها در آن قرار داده شود وگرنه این چاه، هیچ‌گونه قداست و هیچ نسبتی با امام‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ندارد. اما بر این مطلب که عریضه حتما باید در چاه موجود در مسجد جمکران انداخته شود هیچ دلیلی نداریم. 🛑جزئیات بیشتر این مطب در لینک زیر ➷➷➷➷➷➷ snai.ir/976371 @javadheidari110 ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ➠@ramezan_ghasem110 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ⛅️
💠پرسش: آیا امام حسن مجتبی (علیه السلام) همسران زیادی را طلاق داده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : فارغ از بحث سندی ، با توجه به مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز و ناسازگاری این عمل با عصمت امام حسن مجتبی علیه‌السلام ، این روایات قابل‌اعتماد نبوده و به محتوای آن‌ها اعتنایی نمی‌شود. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید : «سَمِعْتُ أَبِي علیه‌السلام ،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن می‌دارد»(1) اگر روايتي با مقوله‌ی عصمت در تعارض باشد، ازنظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته می‌شود از باب مثال مرحوم شیخ طوسی (ره) در ردّ روایتی که دلالت بر سهو امام علیه‌السلام دارد می‌نویسد :«... وَ قَدْ آمَنَنَا مِنْ ذَلِكَ دَلَالَةُ عِصْمَتِهِ علیه‌السلام»؛«عصمت امام علیه‌السلام ما را از پذیرش این مطلب بر حذر می‌دارد»(2) نکته دوم : به نظر می‌رسد دستگاه خلافت بنی‌عباس برای تخریب چهره‌ی امام حسن علیه‌السلام ، روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت می‌کند : الف ) : اگر چنین امری واقع‌شده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده می‌گرفتند،ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است. ب ) : روایت‌هایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیه‌السلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیه‌السلام مطرح می‌شود. نتیجه اینکه : روایاتی که از امام مجتبی علیه‌السلام مردی طلاق دهنده به تصویر می‌کشند ، ساخته‌وپرداخته بنی‌امیه و بنی‌عباس هستند و با توجه به عصمت حضرتشان ، این روایات قابل پذیرش نیستند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص: 55 2. تهذيب الأحكام، ج 3 ص 40 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ ⛈ 🌧 ⛈ 💦 آب نیسان و درمانگری 💦 🌷نظر کارشناس محترم مرکز ملی پاسخگویی اصفهان استاد جواد حیدری «زید‌عزه»: ایشان فرمودند: با شنیده شدن صدای باران های بهاری در فروردین ماه و اردیبهشت، 📞صدای پرسش و پاسخ ها در مورد برخی مباحث که باران با خود می‌آورد نیز به گوش می‌رسد. ایشان در این راستا نکاتی بیان فرمودند: 1⃣ در بینش توحیدی و الهی، تمام مخلوقات و آثار آن ها از خداست. مُلک و ملکوت لشکریان اویند. قرآن کریم می فرماید: «وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر»؛ « مالکیت آسمانها و زمین از آن خداست و خدا بر همه چیز تواناست». (آل عمران/189)و فرمود: «فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُون‏»؛ «منزه است خدایی که ملکوت همه چیز در قدرت اوست و همه شما به سوی او بازمی گردید. پس اثر گذاری هر چیزی در عالم به اذن و اراده ی خداوند است. 2⃣ عالم هستی منحصر در ماده و مادیات نیست، همان خدایی که در آب، اثر رفع تشنگی نهاده است می‌تواند در یک عمل عبادی یا ذکر و یا آیه‌ای، آثار و برکاتی نهادینه کند، پروردگار عالم می فرماید: «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَکیل‏»؛ « خداوند، آفریننده همه چیز است و بر همه چیز نگهبان است. 3⃣ آیات نورانی قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، باران را، پاک و پاک کننده معرفی کرده است، در سوره ی فرقان می‌خوانیم: «وَ هُوَ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»؛ «و اوست که بادها را بشارتی پیشاپیش رحمت خویش کرد و از آسمان آبی پاک ‏کننده نازل کردیم. همچنین مرحوم کلینی در کافی شریف چنین نقل می کنند: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: اشْرَبُوا مَاءَ السَّمَاءِ؛ فَإِنَّهُ یُطَهِّرُ الْبَدَنَ، وَ یَدْفَعُ الْأَسْقَامَ، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی‏ قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ»»؛ «آب باران آسمان را بنوشید زیرا سبب شود که بدن پاک (و تندرست) گردد و بیماری ها و رنجها از آن دور گردد، همانطور که خداوند متعال در قرآن می فرماید:« …و آبی از آسمان برایتان فرستاد ، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد و دلهایتان را محکم ، و گامها را با آن استوار دارد!». 4⃣ در برخی روایات، از «آب نیسان» و فوائد آن صحبت به میان آمده است که با مراجعه ی به مفاتیح الجنان می توان از جزئیات آن مطلع شد. 💦 الف: «نیسان» ماه هشتم رومی است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا سی روز ادامه دارد. 💦ب: هر چند مستند روایی آب نیسان ضعیف است ولی با وجود آیات و روایات در مورد فوائد باران و هم چنین اعتماد برخی از علما به این عمل، ضعیف بودن روایت قابل چشم پوشی است. 💦ج: افراد در استفاده از آب باران حتما رعایت بهداشت و مسائل پزشکی را در نظر بگیرند. 5⃣ در این مورد که تاثیر دعا و دستورالعمل‌های دینی، مطلق و بدون قید و شرط نیست و اثر گذار بودن آنان تابع قوانینی است که مصلحت فرد و حکمت الهی از مهمترین آن‌هاست. ♻️ نتیجه اینکه پاک بودن و پاک کنندگی باران از مسلمات قرآنی و روایی است و بر این اساس انجام اعمال «نَیسان» به امید بهره گرفتن از فوائد آن بلا اشکال است. 📝 مرسلات: dte.bz/FJuf9 📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/897852 @javadheidari110 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ ➠@ramezan_ghasem110
پرسش: درآیات قران هدایت و ضلالت به اراده خدا است چون می‌فرماید: (يُضِلُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاء)؛ هر که را بخواهد هدایت و هر که را بخواهد گمراه می‌کند ، پس اختیار انسان چه می‌شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : پروردگار عالَم ،حکیم است و مشیّت و اراده او از حکمت او جدا نیست. پس ضلالت و هدایت الهی حکیمانه هست. نکته دوم : خداوند ، درآیات متعدد از قرآن کریم ، راه‌ها و شرایط هدایت و ضلالت را که انسان با اختیار خود انجام می‌دهد، بیان فرموده است ، که به چند نمونه اشاره می‌شود: «...وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَه...» ؛ «...و هر كس به خدا ايمان آورد، خداوند قلبش را هدايت مىكند...»(1) در این آیه شریفه ، ایمان ، شرط هدایت است و انسان اختیار دارد ، ایمان بیاورد تا اهل هدایت و یا ایمان نیاورد و اهل ضلالت شود. «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في جَنَّاتِ النَّعيم» ؛«(ولى) كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند، پروردگارشان آن‌ها را در پرتو ايمانشان هدايت مىكند؛ از زير (قصرهاى) آن‌ها در باغ‌های بهشت، نهرها جارى است»(2) در این آیه مبارکه ، ایمان و عمل صالح را زمینه هدایت الهی برشمرده‌اند که انسان با اختیار خود انجام می‌دهد. «...وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ»؛«...و خداوند، قوم ستمگر را هدايت نمی‌کند»(3) «إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّهِ لا يَهْديهِمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم»؛«به يقين، كسانى كه به آيات الهى ايمان نمىآورند، خدا آن‌ها را هدايت نمىكند؛ و براى آنان عذاب دردناكى است.»(4) مشاهده می‌فرمایید که راه ضلالت درآیات قران کریم ، ظلم و عدم ایمان و... بیان‌شده است . نتیجه اینکه : تمام امور ازجمله ضلالت و هدایت به خداوند نسبت داده می‌شود (چه باواسطه و جه بی‌واسطه) اما فعل خداوند حکیمانه و بر اساس حکمت هست . پی‌نوشت: 1. تغابن/11 2. یونس/9 3. نحل/104 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چرا پيامبر در جنگ بدر آب را به روي قريش بست؟ پاسخ: هر چند در برخی از گزارش‌ها آمده است كه پیامبر(ص) در جنگ بدر مانع دسترسی دشمنان به آب شده اند، ولی این گزارش از چند جهت قابل قبول نیست. نکته ی اول: پیامبر(ص) از هر لغزش و خطایی مصون است، او اسوه حسنه است[۱] و همه می بایست در مكارم اخلاقی به حضرت اقتدا كنند و به بیان قرآن آن حضرت صاحب خُلق عظیم[۲] است. او نمونه كامل تمامی فضایل اخلاقی است. روشن است كه چنین شخصی آب را به روی دشمن نمی بندد. بستن آب به روی دشمن نقطه مقابل فضایل اخلاقی است و این كارها از حضرت به دور است.طبق برخی گزارشات تاریخی كفار قریش خواستند از چاه‌های بدر آب بردارند كه مسلمین مانع شدند، در این هنگام پیامبر(ص) به مسلمین خطاب كرد و فرمود: مانع آب خوردن كفار نشوید و آنها را رها كنید.[۳] نکته ی دوم: از بررسی آیات قرآن و منابع تفسیری استفاده می شود كه چاهای منطقه بدر در اختیار دشمن بوده است. امین الاسلام طبرسی و علامه طباطبایی در ذیل آیه ۱۱ سوره انفال[۴]، اتفاق نظر دارند كه چاه‌های بدر در اختیار مشركان قریش بوده است. در این آیه می‌خوانیم: «یاد آرید هنگامی را كه خواب سبكی كه مایه آرامش از سوی خدا بود، شما را فرا گرفت؛ و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را به رحمت خود با آن پاك كند؛ و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهای شما را محكم و گام ها را با آن استوار دارد». این دو بزرگوار در ذیل همین آیه شریفه می‌گویند: مشركان قبل از مسلمانان بر آب تسلط پیدا كردند و مسلمانان گرفتار تشنگی شدند و شیطان وسوسه‌شان كرد كه شما خود را از اولیای خدا می‌دانید، در حالی كه مشركان بر آب مسلطند؛ پس از آن باران به حد كافی آمد و علاوه بر تطهیر آنان از حدث و خبث، زمین رملی و شن زار زیر پایشان نیز مستحكم شد.[۵] همچنین در تفسیر كشاف نقل شده كه چاه های آب در منطقه بدر در اختیار كافران بود و آنان زودتر از مسلمانان آنجا را گرفته بودند و مسلمانان در جائی بودند كه آب نبود و بعد از ورود به منطقه بدر ناگهان با نیروهای دشمن روبرو شدند.[۶] طبق برخی نقل ها مسلمانان با ساختن حوضچه هایی آب باران را برای خود ذخیره كرده بودند كه بنابر نقل طبری،عده ای از مشركان آمدند و از آب حوضچه خوردند،كه پیامبر خدا فرمود: اینهائی كه از حوض آب خوردند همه شان در جنگ كشته می شوند جز حكیم بن حزام[۷] البته آنان آب داشتند، ولی برای اطلاع از اوضاع و احوال و به بهانه آب خوردن آمده بودند. «بدر» منطقه وسیعى است كه نقطه جنوبى آن بلند (العدوة القصوى) و منطقه شمالى آن پست و سرازیر (العدوة الدنیا) مىباشد. در این دشت وسیع آبهاى مختلفى با چاههایى كه در آن حفر شده بود، وجود داشت و پیوسته بارانداز كاروانها بود. «حباب بن منذر» كه یكى از افسران كارآزموده جنگى بود به پیامبر اسلام گفت: آیا به فرمان خدا در اینجا فرود آمدید، یا اینكه اینجا را براى نبرد مناسب دیدید؟ پیامبر فرمود: دستور خاصى در این قسمت وارد نشده است و اگر نقطه مناسبترى در نظر شما است بگویید. چنان چه مصالح جنگى اقتضا كند تغییر مكان مىدهیم. «حباب» گفت: مصلحت این است كه در كنار آبى كه به دشمن نزدیك است فرود آییم؛ سپس كنار آن حوضى بسازیم كه براى خود و چهارپایان همیشه آب در اختیار داشته باشیم. حضرت نظر افسر خود را پسندید و فرمان حركت داد. این جریان به خوبى مىرساند كه پیامبر گرامى در امور اجتماعى به مشورت و رعایت افكار عمومى فوق العاده اهمیت مىداد.[۸] بنابراین پر كردن چاههای منطقه بدر بدستور پیامبر اسلام(ص) برای ممانعت از دسترسی دشمنان به آب، واقعیت ندارد. پی نوشت ها: [۱]. «لقد كان لكم فی رسول الله اسوه حسنه لمن كان یرجو الله والیوم الاخر وذكر الله كثیرا».(احزاب، آیه ۲۱). [۲]. «وانك لعلى خلق عظیم».(سوره قلم، آیه۴). [۳]. واقدی، المغازی، ج۱، ‌ص ۶۱. [۴]. «إِذْ یغَشِّیكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَینَزِّلُ عَلَیكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِیطَهِّرَكُمْ بِهِ وَیذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّیطَانِ وَلِیرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَیثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ» [۵]. ر.ك. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، دارالاحیاء التراث العربی،‌ مؤسسه التاریخ العربی، ۱۴۱۲، ج۴، ص ۲۵۰؛ و ر.ك. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، مؤسسه اسماعیلیان، ج۹، ص ۲۲. [۶]. زمخشری، كشاف، ج۲، چاپ چهار جلدی، ص۲۲۳ در ضمن آیه ۴۲ سوره انفال. [۷]. (تاریخ طبری، ج۲، ص ۱۴۵ هشت جلدی). [۸]. سیره ابن هشام، ج ۱، ص ۶۲۰ و تاریخ طبرى، ج ۲، ص ۱۴۴. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌐باسمه تعالی🌐 ✍️ سلام . نماز و روزه هاتون قبول طبق معمول وارد جلسه شدم و بعد از خوش و بش با زحمت کشای یکی از صنایع کشور عزیزمون، مطالبی بیان شد و نوبت به پرسش و پاسخ رسید. هر عزیزی از بابی و مطلبی پرسید تا رسید به این سوال: میشه بگید غیر از حکمت الهی، نزول تدریجی قرآن کریم چه مصلحتی داشته؟ چرا خدا به همون نزول دفعی اکتفا نکردند؟ گفتم: «بچه ها نظر شما چیه»؟ چند نفر صحبت هایی داشتند. در مقام جمع بندی و پاسخ، گفتم: «چند تا نکته به ذهنم می رسه که با شما در میون میذارم: یک: خداوند با این کار به همگان میفهمونه که رسول الله از پیش خودش حرف نمیزنه بلکه هر چه می گوید کلام خداست. این همه آوازه ها از شه بود گرچه از حلقوم عبدُ اللَه بود دو: وقتی بعد از اتفاق خاصی، آیه ای نازل میشه؛ فهم میشه که در اتفاقات مشابه وظیفه چیه؟ بعد از جلسه اومدم برای پاسخگویی و با اقای صابری جریان را در میون گذاشتم تا از ایشون هم استفاده کنم. بعد از صحبت های ما با اقای صابری ، پاسخگویی استاد جمالی که تموم شد؛ رو به ما کردند و گفتند: این سوال را خود قرآن جواب داده. خداوند در سوره ی فرقان، آیه ی 32 می فرماید: «وَ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتيلا»؛ «و كافران گفتند: «چرا قرآن يك جا بر او نازل نمى‏شود؟!» اين بخاطر آن است كه قلب تو را بوسيله آن محكم داريم، و (از اين رو) آن را به تدريج بر تو خوانديم‏». با استناد به این آیه متوجه شدیم از مهم ترین حکمت های نزول تدریجی، محکم کردن قلب و اطمینان خاطر، وجود مقدس رسول مهربانی ها هست. گفتم این جریان را با شما هم در میون بذارم. ما را هم دعا کنید. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🔰 و و روح بر صاحبان امر (اولی الامر) در هر عصری 📒شیخ کلینی رضوان الله علیه در کتاب کافی نقل کرده‌اند که عليه السلام فرمودند: يا معشر الشيعة خاصموا بسورة (انا انزلناه) تفلجوا، فوالله اءنها لحجة الله تبارك و تعالى على الخلق بعد رسول الله صلى الله عليه و آله و اءنها لسيدة دينكم و اءنها لغاية علمنا. يا معشر الشيعة ! خاصموا ب‍ه (حم و الكتاب المبين) فاءِنها لولاة الامر خاصة بعد الرسول الله صلى الله عليه و آله 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۴۹ 🔖اسکن https://b2n.ir/183117 📝اى جماعت با خصم خود به سوره محاجه كنيد كه پيروز خواهيد شد، پس سوگند به خدا كه اين سوره از براى حجت خداوند تبارك و تعالى بعد از رسول الله صلى الله عليه و آله است اين سوره همانا مدرك دين شما و نهايت علم ما است اى جماعت شيعه با آيه "حم و الكتاب المبين" بحث كنيد زيرا اين آيات اختصاص به واليان امر بعد رسول خدا دارد ... ☑️از سوره قدر به خوبى استفاده می‌شود كه ملائكه در شب قدر هر سال به جهت هر امری بر زمين فرود مى‌آيند. {تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر} ملائکه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدیر) هر امر نازل می‌شوند ▫️با توجه به اینکه تنزل فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد (در اصل تتنزل بوده) روشن می‌شود که شب قدر مخصوص به زمان رسول الله صلى الله عليه و آله و مجید نبوده، بلکه امرى است مستمر و شبى است مداوم که در همه سال تکرار می‌شود. ▪️ تا روز قيامت تكرار مى‌شود و در نتيجه نيز تا روز قيامت استمرار دارد پس نزول ملائكه و نيز در هر شب قدر تكرار مى‌شود. ⁉️سوال اين است: از آیه قرآن مشخص می‌شود ملائكه و روح در شب قدر هر سال بر زمين فرود مى‌آيند اما ایشان بعد از رسول الله صلى الله عليه و آله بر چه كسى وارد مى‌شوند؟ 🔹با تامل و دقت در آیه قرآن پى مى‌بريم كه در هر زمان بايد و امامى كامل و و وجود داشته باشد تا محل نزول ملائكه و روح گردد. روایات رسیده از رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت طاهرینش خود موید این مدعی است! 👈 عليه السلام به ابن عباس فرموند: ان ليلة القدر فى كل سنة و انه ينزل فى تلك اليلة امر السنة و ان لذلك الامر ولاة بعد رسول الله صلى الله عليه و آله فقلت : من هم ؟ فقال : انا و اءحد عشر من صلبى ائمة محدثون ... 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۴۷-۲۴۸، ح ۲ 📝همانا در هر سال ليلة القدر است، در آنشب امر يك سال نازل مىشود. براى آن واليانى است بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله. ابن عباس مىگويد عرض كردم: آنان چه كسانى هستند. حضرت فرمود: من و يازده نفر از صلب من كه همگى امام و محدثند. 👈و امام باقر علیه السلام فرموند: و ايم الله ان من صدق بليلة القدر، ليعلم اءنها لنا خاصة... 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۵۲-۲۵۳، ح ۹ 📝به خدا سوگند همانا هر كس تصديق كند ليلة القدر را علم پيدا مىكند كه از براى ما است... ▪️رسول الله صلى الله عليه و آله به اصحاب خود فرموند: آمنوا بليلة القدر، اءنها تكون لعلى بن ابى طالب و لولده الاحد عشر من بعده 📚كمال الدين، ج ۱، ص ۲۸۰-۲۸۱، ح ۳ 📝به ليلة القدر ايمان آورديد؛ زيرا براى على بن ابى طالب و يازده فرزند بعد از اوست. ⁉️حال سوال ما از مخالفین این است از نظر شیعه و به استناد به آیات قرآن کریم و روایات محکم از وجود مقدس پیغمبر خاتم و اهل بیت طاهرینش علیهم السلام ملائکه و روح در هر شب قدر بر وجود مقدس حجت خدا و صاحبان امر (اولی الامر) در آن عصر نازل می شود! این حجت خدا و صاحب الامر در عصر ما کیست و ملائکه و روح در عصر ما بر چه کسی نازل میشود؟ @javadheidari110
❌اختلاف مناطق در شب قدر❌ ⭕️آیا شب قدر در مناطق مختلف، یکى است❓ ✅پاسخ: مى‏دانيم آغاز ماههاى قمرى در همه بلاد يكسان نيست، و ممكن است در منطقه‏اى امروز اول ماه باشد و در منطقه ديگرى دوم ماه، بنا بر اين شب قدر نمى‏تواند يك شب معين در سال بوده باشد، چرا كه فى المثل شب بيست و سوم در مكه ممكن است شب بيست و دوم در ايران و عراق باشد، و به اين ترتيب قاعدتا هر كدام بايد براى خود شب قدرى داشته باشند، آيا اين با آنچه از آيات و روايات استفاده مى‏شود كه شب قدر يك شب معين است سازگار است؟! پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى‏شود و آن اينكه: شب همان سايه نيم كره زمين است كه بر، نيم كره ديگر مى‏افتد، و مى‏دانيم اين سايه همراه گردش زمين در حركت است، و يك دوره كامل آن در بيست و چهار ساعت انجام مى‏شود، بنا بر اين ممكن است شب قدر يك دوره كامل شب به دور زمين باشد، يعنى مدت بيست و چهار ساعت تاريكى كه تمام نقاط زمين‏ را زير پوشش خود قرار مى‏دهد شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع مى‏شود و در نقطه ديگر پايان مى‏گيرد.(1) 📚پی نوشت: 1.  تفسير نمونه، ج‏27، ص: 193 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟ ✍️ پاسخ: 🔴درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز دو احتمال وجود دارد: احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است. احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است. دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله: ۱. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین(علیهما السلام) آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند." (1) ۲. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد. (2) ۳. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...(3) و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.(4) ۴. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...(5) 📚پی نوشت ها: 1. الطوسی، امالی، ج 3، ح 18 2. کنز العمال: ج ۱۵ 3. ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، 1397ح 4. کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث ۶۳ 5. بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج۲، ص ۴۹۲ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110