eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
386 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃 سه جمله ای که نباید به افراد مضطرب گفت. وقتی کسی دچار اضطراب می‌شود، معمولا دیگران می‌خواهند مفید باشند و برای او کاری انجام دهند؛ اما گاهی حرف‌هایی که فکر می‌کنیم اضطراب یک فرد را کاهش می‌دهند، در واقع وضعیت او را بدتر می‌کنند. 🔸به طور معمول «اضطراب» احساسی ناراحت‌کننده است؛ خوب است خودتان را جای شخص مضطرب قرار دهید و سعی کنید احساسش را درک کرده و به او کمک کنید. اغلب افراد در چنین شرایطی احساس تنهایی می‌کنند. 🌸 مفیدترین حرف‌هایی که در این شرایط می‌توان گفت، جملات و کلمات آرامش‌بخشی هستند که به فرد مضطرب این احساس را القا می‌کنند که شما کنار آن ها هستید. 🔻در همین راستا توجه داشته باشید که از گفتن این سه جمله به افراد مضطرب پرهیز کنید: 1️⃣ نگران نباش، مشکل بزرگی نیست. شاید موضوع موردنظر برای شما جدی نباشد؛ اما برای فرد مضطرب یک مسئله نگران‌کننده است. گفتن جمله «نگران نباش» باعث کم‌اهمیت جلوه دادن موضوع می‌شود و فرد احساس می‌کند که شما گمان می‌کنید او بیش از اندازه حساس است که چنین مشکلی باعث نگرانی و اضطراب او شده است. ✅ این افراد نیاز دارند برای رفع اضطراب خود صحبت کنند تا احساس کنترل بیشتری پیدا کنند؛ پس به آنها گوش کنید. 2️⃣ آرامشت را حفظ کن. معمولا کسی دوست ندارد به او بگویند آرام باش! چه اضطراب داشته باشد چه نداشته باشد. گفتن این جمله فقط باعث بدتر شدن شرایط می‌شود و هیچ احساس حمایتی در فرد ایجاد نمی‌کند. وقتی به کسی می‌گویید آرام باشد، در واقع به او می‌گویید که به کارش ادامه دهد و نمی‌خواهید درباره احساساتش چیزی بدانید. ✅ به جای اینکه به فرد بگویید چه کاری انجام دهد یا چه احساسی داشته باشد، احساس او را بپذیرید و از او بپرسید که چه کمکی از شما ساخته است. 3️⃣ همه چیز درست می‌شود. این عبارت می‌تواند مکالمه شما را با فرد مضطرب قطع کرده و باعث ایجاد احساس تنهایی در او شود. این جمله به شخص القا می‌کند که اطرافیانش نمی‌توانند حامی او باشند و احساساتش را تحمل کنند. در نتیجه، احساس درماندگی به او دست خواهد داد. ✅ برای کمک کردن به فرد مضطرب، اجازه دهید در مورد نگرانی‌هایش صحبت کند. نداشتن فرصت کافی برای صحبت، باعث افزایش اضطراب می‌شود. کانال ارتباط موثر @javadheidari110
⭕️ پیامبر به خیبر حمله کرد، صفیه را برده خود کرد، و در همان روزی که شوهرش را، پدرش را و بسیاری از اطرافیانش را کشت، به او ازدواج کرد، آیا این روش برخوردی است که یک پیامبر باید داشته باشد؟ ❇️ جواب : سعد در طبقات مي‌نويسد: پيامبر به صفيه فرمود: اگر مسلمان شوي، آزادت مي‌کنم و تو را به همسري خويش درمي‌آورم، او اسلام آورد و پس از عدّه شرعي با او ازدواج کرد.(1) يعقوبي مي‌نويسد، پيامبر(ص) صفيه دختر حيي بن اخطب را براي خود برگزيد و او را آزاد کرد سپس با وي ازدواج کرد.(2) در منابع متعددي از جمله: تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56 (واقعه خيبر)؛ الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 231 ـ 232 و اسد الغابه في معرفة الصحابه، ج 5، ص 490، آمده که پيامبر «اعتقها و تزوجها» او را آزاد کرد و سپس با وي ازدواج نمود، که عبارت در برخي منابع، با يکديگر اختلاف مختصري دارند ولي در تمام آنها، آزاد شدن صفيه توسط حضرت و ازدواج با وي آمده است.(3) پس ازدواج پیامبر با صفیه بعد از مسلمان شدن او و آزاد شدنش به دست پیامبر بوده است و صفیه مجبور به این کار نشده است. در مورد اینکه ادعا میشود که پیامبر در همان شبی که پدر و شوهر صفیه کشته شدند(پدر صفیه در جنگی عامل اصلیش دسیسه های خود یهودیان و در رأسشان پدر صفیه بود، کشته شد و شوهرش بخاطر قتل یکی از مسلمانان بعد از اتمام جنگ، به قصاص محکوم شده و اعدم شد)، با صفیه عروسی و زفاف فرمود، ❇️ می گوییم که: طبق اسناد تاریخی پيامبر بعد از کشته شدن شوهر صفيه در جنگ خيبر و مسلمان شدن صفيه و تمام شدن عدّه وي با او ازدواج کرد، اين موضوع در منابعي چون صحيح مسلم، ج 4، ص 147؛ سنن ابي داود، ج 2، ص 31؛ إمتاع الاسماع، مقريزي، ج 10 ص 218؛ جوامع السيره، ص 212، به نقل از تاريخ پيامبر اسلام، دکتر آيتي، ص 505 آمده است. ❇️ بدون شک وقتی صفیه عده را نگهداشته است، مدتها بعد از مرگ شوهر و پدر با پیامبر عروسی و زفاف داشته است. پي‌نوشت‌ها: 1. الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ المستدرک على الصحيحين، ج 4، ص 28؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص231. 2. تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56. 3. در صحيح مسلم، ج 4، ص 146 نيز اين موضوع ذکر شده است. کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔵 ⭕️ واقعا! چرا باید کسانی که اهل دین و دیانت نیستند، اتفاقات ناگوار را لمس نکنند ولی دینداران دائما دچار مشکلات باشند❓ 🔰 باید عرض کنم: ⬅️ این مطلب کلیت ندارد. چه بسیار اهل کفر، که غرق مشکل هستند و چه بسیار اهل ایمانی که متنعم به نعمت. ⬅️ قرآن کریم متذکر می شود: ای انسان، سنجه و خط کش قضاوت خودت را اصلاح کن. همیشه آسایش داشتن محبوب خدا بودن و در بلا بودن مغضوب الهی واقع شدن نیست. ❎ندای وحی: 👇🌹 وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ(۱۷۸/آل عمران). آنان که به راه کفر رفتند گمان نکنند که مهلتی که ما به آنها می‌دهیم به حال آنان بهتر خواهد بود، بلکه آنها را مهلت می‌دهیم تا بر گناه و سرکشی خود بیفزایند، و آنان را عذابی خوارکننده است. ✍جواد حیدری @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 پند و عسل 💥 💢زن زیبا و با وقاری از خانه بیرون آمد و سه پیرمرد را جلوی در خانه اش دید. کمی اندیشید و سپس به آنها گفت: - فکر می کنم خسته و گرسنه باشید، بفرمائید داخل تا چیزی برای خوردن به شما بدهم و تا هر وقت که خواستید درمنزل من استراحت کنید. آنها پرسیدند: - شما متاهل هستید؟ زن گفت: بله سپس پرسیدند: -همسرتان خانه است؟ زن گفت: - نه، او به همراه فرزندم دنبال کاری بیرون از خانه رفته است. آنها گفتند: - پس ما نمی توانیم وارد شویم منتظر می مانیم. زن که انتظار این برخورد باوقار را نداشت در را بست و منتظر آمدن همسرش شد. عصر وقتی همسرش به خانه برگشت، ماجرا را برای او تعریف کرد. شوهرش به او گفت: برو به آنها بگو شوهر و پسرم آمده اند، بفرمائید داخل زن بیرون رفت و آنها را به خانه دعوت کرد. آنها گفتند ما با هم داخل خانه نمی شویم!!! زن با تعجب پرسید: چرا!؟ یکی از مردها به دیگری اشاره کرد و گفت: "نام او ثروت است."و به مرد دیگر اشاره کرد و گفت:"نام او موفقیت است". و نام من "محبت " است، حالا انتخاب کنید که کدام یک از ما وارد خانه شما شویم. زن پیش همسرش برگشت و ماجرا را تعریف کرد. همسرش گفت: -چه خوب، ثروت را دعوت کنیم تا خانه مان پر از ثروت شود! ولی زن مخالفت کرد و گفت: - چرا موفقیت را دعوت نکنیم؟ در این بین فرزند شان که سخنان آنها را می شنید، پیشنهاد کرد: - بگذارید محبت را دعوت کنیم تا خانه پر از مهر و محبت شود. مرد و زن هر دو موافقت کردند واز پیشنهاد فرزندشان شاد شدند. زن بیرون رفت و گفت: - کدام یک از شما محبت است؟ او مهمان ماست. محبت بلند شد و ثروت و موفقیت هم بلند شدند و دنبال او راه افتادند. زن با تعجب پرسید: - شما دیگر چرا می آیید؟ آن سه مرد با هم گفتند: اگر شما ثروت یا موفقیت را دعوت می کردید، بقیه نمی آمدند ولی هرجا که محبت است ثروت و موفقیت هم هست! محبت، یکی از بزرگترین و اصلی ترین نیروهای محرکه ی بشر به سوی کامیابی، سعادتمندی و شادی است. پس با محبت به خلق خدا خدمت کن تا بقیه درهای رحمت بر رویت بازشود. @javadheidari110
1_8806815833.ogg
427.4K
⁉️سلام استاد گرامی.در بیشتر از ۵۰ کشور،مسلمان وجود دارد .اما در هیچ کدام حتی در مهد اسلام ( عربستان ) حجاب اجباری نیست بجز ایران و طالبان دلیلش چیست؟ 🎤جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️چرا در مدرسهٔ دخترانه‌ای که همه دختر هستند باید مقنعه و حجاب داشته باشیم؟ 🔶 اول: در مدرسهٔ دخترانه درست است محیط دخترانه است و رعایت‌ نکردن حجاب از لحاظ شرعی اشکالی ندارد؛ ولی قانون کشور و مدرسه رعایت‌کردن حجاب است پس باید رعایت شود هر چند محیط دخترانه باشد. 🔷 دوم: علاوه بر قانون به‌خاطر نظم و انضباط مدرسه دختران باید لباس یک‌شکل و شبیه به هم بپوشند و نمی‌شود هر کسی هر طوری دوست دارد لباس بپوشد. 🔶 سوم: شاید در مدرسه شخص نامحرمی باشد مثل؛ معلم آقا یا خدمتکار آقا یا اینکه اولیای دانش‌آموزان برای کار خاصی به مدرسه بیایند، نمی‌شود که هر روز پشت بلندگو اعلام کنند که اولیای دانش‌آموز داخل مدرسه هست حجابتان را رعایت کنید. 🔷 چهارم: یا اینکه از اداره بازرس یا کارشناسی برای بازدید به مدرسه بیاید. 🔶 پنجم: یا اینکه مدرسه در جایی باشد که همسایگان به محیط مدرسه دید داشته باشند و دانش‌آموزان را داخل مدرسه ببینند. 🔷 ششم: یا خدایی ناخواسته اتفاقی در مدرسه بیفتد و بخواهند فیلم دوربین‌های مدرسه را بررسی کنند یا در فضای عمومی برای مردم انتشار دهند تا واقعیت را دشمنان طوری دیگر نشان ندهند مثل جریان مسمومیت دختران در مدرسه. پس دختران در مدرسه‌ای که محیطش دخترانه است هم باید حجاب را داشته باشند. 🔶 هفتم: حجاب داشتن در مدرسه خودش یک نوع تمرین قانونمداری الهی و ملی است. چون دانش آموز در مدرسه در حال آموزش است وقتی حجاب را رعایت می‌کند یاد می‌گیرد که قانون خدا و قانون کشورش را در جاهای دیگر هم رعایت کند. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 پرســـ❓ــش ⁉️منظوراز چله نشيني چيست؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ اصل «چله گرفتن» اصل چله‌گرفتن به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوارمیباشد. امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود». 📚کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6 2⃣ منظور از چله‌نشيني: منظور از چله و چله‌نشینی این است كه: با عبادت خالصانه، شبستان وجودمان را لبریز از نور و صفا کنیم تا زمينه‌ی تابش انوار الهي و درخشش آفتاب فطرت در درونمان مهیا شود و امور غيرضروري و غير لازم را در حد امكان ترك کنیم. 3⃣ عدد چهل در قرآن: درقرآن و روايت به عدد۴۰ عنايت خاص شده است‌، قرآن كريم خلوت حضرت موسي در كوه طور با خدا را چهل روز ذكر مي‌کند «و وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلَاثِينَ لَيْلَه وَ اَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرْفَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِينَ لَيْلَه» (اعراف۱۴۲) در روايات آمده: «مَنْ اَخْلَصَ لِلَّهِ اَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَزَاکَ اَللَّهِ يَنَابِيعَ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَي لِسَانِهِ»عيون اخبارج 2،ص 85 خودت را چهل روز براي خداوند خالص و پاكن، ببین چطور خداوند چشمه‌هاي حكمت را از قلبت به زبانت جاري مي‌کند 4⃣آثار چله نشيني: آثار چله‌نشینی بستگي با توجه به اراده، توجه، همت و اخلاص افراد، دارای شدت و ضعفِ اما به هر حال در اين مدت، قلب نوراني و با صفا مي‌شود و مطالب ظريف و عالي معنوي و معارف دين را بهتر و عميق‌تر درك مي‌کند تا زمينه‌ی عروج معنوي و تعالي روح برای انسان فراهم شود. البته باید حواس‌مان باشد دچار افراط و تفریط نشویم، پس بهتر است از یک فرد راه رفته و پخته و قابل اعتماد راهنمايي بگیریم. ♻️نتیجه اینکه: ❇️ معناي چله‌نشيني، بريدن از مردم و شانه خالي كردن از مسؤوليت‌های فردی،اجتماعي، شرعي و انساني نیست بلکه مهم اين است كه ما در اجتماع باشیم و مراقب خودمان باشیم، چون گاهي باز کردن گره‌اي از كار خلق اثرش از ده‌ها چله‌نشيني بيشتر است. ❇️ چله‌گیری و چله‌ی موسویه هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و همچنین «موضوعیت» عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود. 💫 تذکر: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشتن عذاب از بنی‌اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4 @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ #دخترانه⭕️ ✅ دختران سرزمینم، روزتان مبارک 🌹 ✍ دختر یعنی مهربانی، یعنی ناز، یعنی عطر، یعنی سجاده، یعنی چادر، یعنی مادر فردای خانه 💥 ◀️ امروز #بازار_گل_گیاه_اصفهان @javadheidari110
1_9517303047.ogg
625.2K
⁉️سلام استاد از کجا معلوم، امام زمان هستند؟ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🌹سلام خدمت همراهان گرامی ⬅️ با توجه به سوالات متعدد عزیزان در رابطه با تعداد رکعات نماز روز یکشنبه ی ماه ذی القعده، باید عرض کنم: منظور از چهار رکعت درج شده در مفاتیح الجنان، دو نماز دو رکعتی هست. ✍جواد حیدری @javadheidari110
⭕️ چی بگم؟ ⭕️ شما یه جمله ای بفرمایید: ۱. در‌مورد‌این‌متن‌فکر‌کنم‌مال‌قدیم‌بوده که‌نمره‌بوده‌ الان‌که‌نمرات‌توصیفی‌است.😐 2. خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است کارم از گریه گذشته است به آن می خندم 3. به نظرم می‌بایست به این معلم محترم عرض کرد: اگر بارِ خارست خود کشته‌ای وگر پرنیانست خود رشته‌ای ۴. جواب امتحان این بچه خیلی بامزه بوده واقعا از ته دل خندیدم
⭕️یک روز زیبا و به یاد ماندنی با دانش آموزان شهید اژه ای (سمپاد) ✅ #کلاس #پرسش_پاسخ #گپ_گفت_و_گو @javadheidari110
⭕️ دو مطلب در مورد این نماز : 1⃣این روایت از طریق عامه ( اهل سنت) نقل شده و راوی حدیث هم انس بن مالک است . بنابراین سند این حدیث ضعیف است و به فرموده برخی بزرگان مثل سیدنا الاستاذ آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( مد ظله العالی) خواندن آن رجاء( به امید ثواب ) اشکال ندارد. 2⃣ در روایت تعداد رکعات این نماز چهار رکعت درج شده است ، و مطابق مبانی شیعه نماز های مستحبی( به جز نماز وتر و نماز اعرابی) دو رکعتی است و این نماز هم به صورت دو نماز دو رکعتی است. ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💠شرح خطبه اول نهج‌البلاغه فراز دوم 🔰توسط اســـ🖊ـتاد حیــــــدرے زیدعزه ↩️أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ گام اول در دین، شناخت خداست. ↩️وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ و بالاترین شناخت، تصدیق، اذعان و قبول پروردگار عالم است که این تصدیق کار قلب و باور قلبی‌ست. ↩️وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ و بالاترین نوع تصدیق و معرفت حقیقی، توحید است یعنی اینکه خدا هست، واحد است و احد است. ↩️وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلاَصُ لَه و بالاترین مرحله‌ی توحید خالص شدن برای خداست، وقتی مراتب توحید را فهم کردیم یعنی فهمیدم خدا احد است و واحد است، صفاتش عین ذاتش است، هرآنچه در عالم است از آن اوست باید برای او خالص بود. ↩️وَ كَمالُ الاِخْلاصِ لَهُ نَفْىُ الصِّفاتِ عَنْهُ بالاترین مرحله‌ی اخلاص این است که صفات زائد بر ذات را از خدا نفی کنیم، خدا را مرکب ندانیم و صفات انسانی را به خدا نسبت ندهیم. ↩️ لِشَهادَهِ كُلِّ صِفَهٍ اَنَّها غَيْرُ الْمَوْصوفِ چون اگر صفات زائد بر ذات را بر خدا حمل کنیم و بگوئیم ذات الهی شیُُ و صفات الهی شیُُ هر موصوفی، غیرصفتش است ↩️ وَ شَهادَهِ كُلِ مَوْصوفٍ اَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَهِ هر موصوفی می‌گوید غیرصفتش است ↩️فَمَنْ وَصَفَ اَللّهَ سُبْحانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ پس هرکه خدا را اینگونه توصیف کند و صفت و موصوف را از خدا جدا کند، برای خدا قرین قرار داده چون وقتی صفت شیُُ و موصوف شیُُ آخَر قرین شد، دوتا شود. ↩️وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنّاهُ خدا را دوتا کرده است یعنی یک خدای قدیم و یک صفات قدیم در نظر گرفته است اهل سنت که قُدمای ثمانیه را قبول دارد همین می‌شود (۸قدیم + ذات) ↩️وَ مَنْ ثَنّاهُ فَقَدْ جَزَّاهُ هر که گفت خدا دوتاست، خدا را تجزیه کرده و مرکب فرض کرده. ↩️ وَ مَنْ جَزَّاهُ فَقَدْ جَهْلَهُ و کسی که خدا را تجزیه کند اصلا او را نشناخته است ↩️ وَ مَنْ جَهِلَهُ فَقَدْ أشَارَ إِلَيْهِ وقتی چنین شناخت جاهلانه‌ای داشته باشد اشاره می‌کند. ↩️ وَ مَنْ أشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وقتی خدا را مشارالیه قرار می‌دهد خدا یعنی خدا را محدود می‌بیند، برای خدا جسمانیت قائل می‌شود و او را دیدنی فرض می‌کند برای خدا حد مشخص کرده ↩️وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ و کسی که برای خدا حد مشخص کند و خدا را محدود کند خدا را شمارش کرده (یک، دو، سه..‌.) ↩️وَ مَنْ قالَ فِيمَ؟ اگر کسی بگوید خدا داخل چیست؟ ↩️فَقَدْ ضَمَّنَهُ خدا را در ضمن چیزی تفسیر کرده است ↩️وَ مَنْ قالَ عَلامَ؟ هر که بگوید: خدا روی چیست، روی چه نشسته؟ ↩️فَقَدْ اءخْلَىَ مِنْهُ. خدا را خالی کرده یعنی گفته خدا یک جا هست و یک جا نیست. ↩️كائِنٌ خدا هست. ↩️لا عَنْ حَدَثٍ مَوْجُودٌ لا عَنْ عَدَمٍ، اما نه اینکه بوجود آمده باشد نه اینکه عاملی داشته باشد خدا هست بدون ایجاد شدن یعنی هستی ذات اوست و عاریتی و حدوثی نیست بلکه ذاتی‌ست؛ خدا هست اما نه اینکه مسبوق به عدم باشد و قبلا نبوده باشد بلکه بوده، هست و خواهد بود. ↩️مَعَ كُلِّ شَى‌ء خداوند همراه هر چیزی‌ست؛ ↩️ لا بِمُقارَنَهٍ اما نه اینکه قرینش باشد؛ نه مثل قرین بودن ما با اشیاء و اشخاص. ↩️وَ غَيْرُ كُلِّ شَىء لا بِمُزايَلَهٍ، حال که گفتیم خدا با هیچ چیزی و داخلِ و قرینِ در چیزی نیست نباید از آن طرف خدا را زائل کنیم و بگوئیم‌ حالا که با چیزی نیست پس احاطه‌ای ندارد. 📌تذکر: در روایات دیگر توضیح داده شده است که احاطه‌ی خدا بر مخلوقات احاطه‌ی قیومی است؛ یعنی با قوام و اراده‌ی خدا عالم‌ در تکامل و تحرّک است؛ خدا علم به همه چیز دارد نه اینکه علمش در همه جا باشد. 🌀 🌀@javadheidari110 🌀🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀🌀 🌀@ramezan_ghasem110 🌀