eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
356 ویدیو
161 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 پرســـ❓ــش ⁉️منظوراز چله نشيني چيست؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ اصل «چله گرفتن» اصل چله‌گرفتن به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوارمیباشد. امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود». 📚کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6 2⃣ منظور از چله‌نشيني: منظور از چله و چله‌نشینی این است كه: با عبادت خالصانه، شبستان وجودمان را لبریز از نور و صفا کنیم تا زمينه‌ی تابش انوار الهي و درخشش آفتاب فطرت در درونمان مهیا شود و امور غيرضروري و غير لازم را در حد امكان ترك کنیم. 3⃣ عدد چهل در قرآن: درقرآن و روايت به عدد۴۰ عنايت خاص شده است‌، قرآن كريم خلوت حضرت موسي در كوه طور با خدا را چهل روز ذكر مي‌کند «و وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلَاثِينَ لَيْلَه وَ اَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرْفَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِينَ لَيْلَه» (اعراف۱۴۲) در روايات آمده: «مَنْ اَخْلَصَ لِلَّهِ اَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَزَاکَ اَللَّهِ يَنَابِيعَ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَي لِسَانِهِ»عيون اخبارج 2،ص 85 خودت را چهل روز براي خداوند خالص و پاكن، ببین چطور خداوند چشمه‌هاي حكمت را از قلبت به زبانت جاري مي‌کند 4⃣آثار چله نشيني: آثار چله‌نشینی بستگي با توجه به اراده، توجه، همت و اخلاص افراد، دارای شدت و ضعفِ اما به هر حال در اين مدت، قلب نوراني و با صفا مي‌شود و مطالب ظريف و عالي معنوي و معارف دين را بهتر و عميق‌تر درك مي‌کند تا زمينه‌ی عروج معنوي و تعالي روح برای انسان فراهم شود. البته باید حواس‌مان باشد دچار افراط و تفریط نشویم، پس بهتر است از یک فرد راه رفته و پخته و قابل اعتماد راهنمايي بگیریم. ♻️نتیجه اینکه: ❇️ معناي چله‌نشيني، بريدن از مردم و شانه خالي كردن از مسؤوليت‌های فردی،اجتماعي، شرعي و انساني نیست بلکه مهم اين است كه ما در اجتماع باشیم و مراقب خودمان باشیم، چون گاهي باز کردن گره‌اي از كار خلق اثرش از ده‌ها چله‌نشيني بيشتر است. ❇️ چله‌گیری و چله‌ی موسویه هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و همچنین «موضوعیت» عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود. 💫 تذکر: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشتن عذاب از بنی‌اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4 @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ ⭕️ ✅ دختران سرزمینم، روزتان مبارک 🌹 ✍ دختر یعنی مهربانی، یعنی ناز، یعنی عطر، یعنی سجاده، یعنی چادر، یعنی مادر فردای خانه 💥 ◀️ امروز @javadheidari110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️سلام استاد از کجا معلوم، امام زمان هستند؟ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🌹سلام خدمت همراهان گرامی ⬅️ با توجه به سوالات متعدد عزیزان در رابطه با تعداد رکعات نماز روز یکشنبه ی ماه ذی القعده، باید عرض کنم: منظور از چهار رکعت درج شده در مفاتیح الجنان، دو نماز دو رکعتی هست. ✍جواد حیدری @javadheidari110
⭕️ چی بگم؟ ⭕️ شما یه جمله ای بفرمایید: ۱. در‌مورد‌این‌متن‌فکر‌کنم‌مال‌قدیم‌بوده که‌نمره‌بوده‌ الان‌که‌نمرات‌توصیفی‌است.😐 2. خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است کارم از گریه گذشته است به آن می خندم 3. به نظرم می‌بایست به این معلم محترم عرض کرد: اگر بارِ خارست خود کشته‌ای وگر پرنیانست خود رشته‌ای ۴. جواب امتحان این بچه خیلی بامزه بوده واقعا از ته دل خندیدم
⭕️یک روز زیبا و به یاد ماندنی با دانش آموزان شهید اژه ای (سمپاد) ✅ @javadheidari110
⭕️ دو مطلب در مورد این نماز : 1⃣این روایت از طریق عامه ( اهل سنت) نقل شده و راوی حدیث هم انس بن مالک است . بنابراین سند این حدیث ضعیف است و به فرموده برخی بزرگان مثل سیدنا الاستاذ آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( مد ظله العالی) خواندن آن رجاء( به امید ثواب ) اشکال ندارد. 2⃣ در روایت تعداد رکعات این نماز چهار رکعت درج شده است ، و مطابق مبانی شیعه نماز های مستحبی( به جز نماز وتر و نماز اعرابی) دو رکعتی است و این نماز هم به صورت دو نماز دو رکعتی است. ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠شرح خطبه اول نهج‌البلاغه فراز دوم 🔰توسط اســـ🖊ـتاد حیــــــدرے زیدعزه ↩️أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ گام اول در دین، شناخت خداست. ↩️وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ و بالاترین شناخت، تصدیق، اذعان و قبول پروردگار عالم است که این تصدیق کار قلب و باور قلبی‌ست. ↩️وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ و بالاترین نوع تصدیق و معرفت حقیقی، توحید است یعنی اینکه خدا هست، واحد است و احد است. ↩️وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلاَصُ لَه و بالاترین مرحله‌ی توحید خالص شدن برای خداست، وقتی مراتب توحید را فهم کردیم یعنی فهمیدم خدا احد است و واحد است، صفاتش عین ذاتش است، هرآنچه در عالم است از آن اوست باید برای او خالص بود. ↩️وَ كَمالُ الاِخْلاصِ لَهُ نَفْىُ الصِّفاتِ عَنْهُ بالاترین مرحله‌ی اخلاص این است که صفات زائد بر ذات را از خدا نفی کنیم، خدا را مرکب ندانیم و صفات انسانی را به خدا نسبت ندهیم. ↩️ لِشَهادَهِ كُلِّ صِفَهٍ اَنَّها غَيْرُ الْمَوْصوفِ چون اگر صفات زائد بر ذات را بر خدا حمل کنیم و بگوئیم ذات الهی شیُُ و صفات الهی شیُُ هر موصوفی، غیرصفتش است ↩️ وَ شَهادَهِ كُلِ مَوْصوفٍ اَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَهِ هر موصوفی می‌گوید غیرصفتش است ↩️فَمَنْ وَصَفَ اَللّهَ سُبْحانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ پس هرکه خدا را اینگونه توصیف کند و صفت و موصوف را از خدا جدا کند، برای خدا قرین قرار داده چون وقتی صفت شیُُ و موصوف شیُُ آخَر قرین شد، دوتا شود. ↩️وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنّاهُ خدا را دوتا کرده است یعنی یک خدای قدیم و یک صفات قدیم در نظر گرفته است اهل سنت که قُدمای ثمانیه را قبول دارد همین می‌شود (۸قدیم + ذات) ↩️وَ مَنْ ثَنّاهُ فَقَدْ جَزَّاهُ هر که گفت خدا دوتاست، خدا را تجزیه کرده و مرکب فرض کرده. ↩️ وَ مَنْ جَزَّاهُ فَقَدْ جَهْلَهُ و کسی که خدا را تجزیه کند اصلا او را نشناخته است ↩️ وَ مَنْ جَهِلَهُ فَقَدْ أشَارَ إِلَيْهِ وقتی چنین شناخت جاهلانه‌ای داشته باشد اشاره می‌کند. ↩️ وَ مَنْ أشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وقتی خدا را مشارالیه قرار می‌دهد خدا یعنی خدا را محدود می‌بیند، برای خدا جسمانیت قائل می‌شود و او را دیدنی فرض می‌کند برای خدا حد مشخص کرده ↩️وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ و کسی که برای خدا حد مشخص کند و خدا را محدود کند خدا را شمارش کرده (یک، دو، سه..‌.) ↩️وَ مَنْ قالَ فِيمَ؟ اگر کسی بگوید خدا داخل چیست؟ ↩️فَقَدْ ضَمَّنَهُ خدا را در ضمن چیزی تفسیر کرده است ↩️وَ مَنْ قالَ عَلامَ؟ هر که بگوید: خدا روی چیست، روی چه نشسته؟ ↩️فَقَدْ اءخْلَىَ مِنْهُ. خدا را خالی کرده یعنی گفته خدا یک جا هست و یک جا نیست. ↩️كائِنٌ خدا هست. ↩️لا عَنْ حَدَثٍ مَوْجُودٌ لا عَنْ عَدَمٍ، اما نه اینکه بوجود آمده باشد نه اینکه عاملی داشته باشد خدا هست بدون ایجاد شدن یعنی هستی ذات اوست و عاریتی و حدوثی نیست بلکه ذاتی‌ست؛ خدا هست اما نه اینکه مسبوق به عدم باشد و قبلا نبوده باشد بلکه بوده، هست و خواهد بود. ↩️مَعَ كُلِّ شَى‌ء خداوند همراه هر چیزی‌ست؛ ↩️ لا بِمُقارَنَهٍ اما نه اینکه قرینش باشد؛ نه مثل قرین بودن ما با اشیاء و اشخاص. ↩️وَ غَيْرُ كُلِّ شَىء لا بِمُزايَلَهٍ، حال که گفتیم خدا با هیچ چیزی و داخلِ و قرینِ در چیزی نیست نباید از آن طرف خدا را زائل کنیم و بگوئیم‌ حالا که با چیزی نیست پس احاطه‌ای ندارد. 📌تذکر: در روایات دیگر توضیح داده شده است که احاطه‌ی خدا بر مخلوقات احاطه‌ی قیومی است؛ یعنی با قوام و اراده‌ی خدا عالم‌ در تکامل و تحرّک است؛ خدا علم به همه چیز دارد نه اینکه علمش در همه جا باشد. 🌀 🌀@javadheidari110 🌀🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀🌀 🌀@ramezan_ghasem110 🌀
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️آیا در انجام کارها، داشته باشیم یا خیر ⁉️ 🎤 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b @javadheidari110
📣 ۱۰ فایل صوتی 🟤مهارت های پاسخگویی کلامی 🟣 جواد حیدری مشاهده در روزبرگ - اپلیکیشن آنلاین محتوای تبلیغی http://www.atf.morsalat.ir/podcast/q6am740ypp5z0vpb کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرســـ⁉️ــــش سلام استاد، آیا توصیه‌‌های امام زمان در تشریفاتی نظیر تشرف سید رشتی، آیت‌الله مرعشی و ... انجامش برای سایرین مفید است یا اینکه فقط این توصیه مختص به آن عالم بوده‌؟ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ مستبصر شدن یک جوان بهایی دیگر، در مدرسه ی علمیه ی امام صادق علیه السلام اصفهان 🌹 ⭐️ ان شاء الله به زودی و به توفیق الهی و لطف امام رضا علیه السلام، نوای شهادتین این عزیز، گوش ها را نوازش و قلب ها را صفا می دهد. 💥 🌷 اشهد ان لا اله الا الله 🌹 اشهد ان محمدا رسول الله 🌹اشهد ان علیا و اولاده المعصومین حجج الله❤️ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرســـ⁉️ــــش سلام استاد، ممکنه بفرمائید معنای درستِ قسمت و حکمت چیه؟ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش: ⁉️💐 برخی اوقات دلم می گیرد😔 ✍️ منشاءِ غم و ناراحتی و دلگیری: 1️⃣ گاهی عوامل ظاهرى همچون: مرگ بستگان يا دوستان، شكستها و ناموفقيتهاى تحصيلى، شغلى و خانوادگى، و دارا بودن برخى روحيات و رفتارهاى منفى همچون: حس بدبينى، غرور و تكبر، خود برتر بينى، ارضا نشدن برخى تمايلات و خواسته‏ها، مشكلات مالى و اقتصادى و... است و گاهی منشاء آن عوامل غیر ظاهری 2️⃣گاهی عوامل غیرظاهری: الف: گناه و معصيت: رسول خدا: «ساعاتُ الهُمُومِ ساعاتُ الكَفّاراتِ وَ لا يزالُ الهَمُّ بِالمؤمنِ حتّى يَدَعَهُ و ما لَهُ مِنْ ذَنْبٍ؛ لحظه‏هاى غم و اندوه، لحظه‏هاى پوشاندن گناهان است و فرد مؤمن پيوسته گرفتار غم و اندوه مى‏شود تا آنكه از همه گناهانش پاك گردد.» پیامبر: «إنَّ مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبَاً لا يُكَفِّرُهَا صلاهٌ و لا صومٌ. قيل: يا رسول الله فَمَا يُكَفِّرُهَا؟ قال: اَلْهُمُومُ فِى طَلَبِ الْمَعِيشَه؛ برخى گناهان هستند كه هيچ نماز و روزه‏اى آنها را نمى پوشاند. عرض شد: اى رسول خدا پس چه چيز آنها را مى‏پوشاند (و از بين مى‏برد؟) حضرت فرمود: اندوه براى كسب درآمد و گذران زندگى.» ب. دلبستگى به دنيا: امام صادق: «الرَّغْبَهُ فى الدُّنيا تُورِثُ الْغَمَّ وَالحُزْنَ ؛ دنيا خواهى غم و اندوه مى‏آورد.» پيامبر: «اَنَا زَعِيمٌ لِمَنْ اَكَبَّ عَلَى الْدُّنْيا بِفَقْرٍ لا غِنَاءَ لَهُ وَ بِشُغْلٍ لا فِراغَ لَهُ وَ حُزْنٍ لا اِنْقِطاعَ لَهُ؛ كسى كه به دنيا بچسبد، من (سه چيز را) براى او قطعى مى‏دانم: فقرى كه بى‏نيازى برايش نيست، گرفتاريى‏اى كه از آن خلاصى نيست و غم و اندوهى كه به پايان نمى‏رسد.» ج. كوتاهى در عمل: امام على: «مَنْ قَصَّرَ فى العَمَلِ اُبْتُلِىَ بِالْهَمِّ؛ هر كه در عمل كوتاهى كند به اندوه گرفتار آيد.» د. توجه به امكانات ديگران: پیامبر: «مَنْ نَظَرَ اِلَى ما فى أيْدِى النَّاسِ طالَ حُزْنُهُ وَ دامَ أسَفُهُ ؛ كسى كه چشمش به آنچه در دست مردم است (امكانات و داراييها) باشد، اندوهش طولانى و افسوسش پايدار خواهد شد.» ه. منفى نگرى: امام كاظم: «مَنِ اغْتَمَّ كانَ لِلْغَمِّ اَهْلَاً ؛ آنكه غم خورد، شايسته غم و اندوه است.» کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا