۲۰ مرداد ۱۴۰۲
۲۰ مرداد ۱۴۰۲
📖 معرفی کتاب
« زائر کربلا »
🖋اثر : جواد محدثی
زائران مرقد امام حسین (ع) ، همه بزرگسال و دارای شناخت قبلی از امام حسین(ع) نیستند ، بلکه در میان خانواده های زائران ، کودکان و نوجوانان هم حضور دارند.
این کتاب با توجه به این قشر از زائران نگاشته شده و مهمترین چیزهایی را که راجع به امام حسین (ع) ، کربلا ،نجف ، عتبات ، زیارت و اماکن زیارتی عراق در کاظمین و سامرا باید بدانند به زبانی ساده بیان کرده و خطاب اصلی کتاب به کودکان و نوجوانان است.
در صفحات پایانی کتاب ، عکسهایی از اماکن مهم نامبرده در متن کتاب ، ضمیمه گشته است.
〰〰〰〰〰〰〰〰
این کتاب ۶۰ صفحه ای را نشر مشعر (وابسته به حج و زیارت) در قطع پالتویی در سال ۱۳۸۷ چاپ کرده است.
🔘
#معرفی_کتاب_دینی_برای_جوانان #زنگ_کتاب #نشر_مشعر #کتاب_زائر_کربلا #سفر_عتبات #زائران_نوجوان #پیاده_روی_اربعین
🔘
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۲۱ مرداد ۱۴۰۲
۲۱ مرداد ۱۴۰۲
📚 مراحل نگارش (۲)
🖋جواد محدثی
(ادامه مطلب)👇🏼
دو. تعیین محورها
هر موضوع را به تناسب محتوا و ابعادش ابتدا باید محوربندی کرد.
بخشهای اصلی و فرعی آن را مشخص ساخت و آن را از کلی بودن در آورد و عناوین ریزتر را بر مبنای محورها و جهتهای مختلف موضوع، استخراج کرد تا امر نگارش پیرامون آنها سادهتر باشد.
هر چه محورها ریزتر و جزئی تر باشد نوشتن آسانتر میشود و تهیۀ مواد خام عملیتر میگردد.
سه. تهیۀ مواد خام
نویسنده، برای محورهای تعیین شده در هر موضوع، نیاز به معلومات دارد. آگاهیهای لازم، مواد خام هر نوشته را فراهم میکند.
این معلومات لازم از دو طریق به دست میآید:
الف: حافظه (یادآوری و فکر)
ب: مطالعه (جمعآوری و تحقیق)
حافظۀ انسان بسیاری مطالب را در خود دارد که باید به آن مراجعه کرد و با تأمل روی محورها، از ذخیرۀ ذهنی و آرشیو حافظه مدد گرفت.
تجربه نشان میدهد که هر کس سراغ این منبع برود، دست خالی بر نمیگردد. «تداعی معانی» در این رهگذر به انسان کمک شایانی میکند.
معانی و مفاهیم، یکدیگر را فرا میخوانند و ذهن و حافظه است که آنها را در یک ردیف قرار میدهد.
مطالعه نیز برای کسب معلومات ضروری است؛ چه از طریق پرسیدن از افراد مطلع و صاحبنظر، و چه از راه جمعآوری اطلاعات از مردم، به صورت گزارش و نظرخواهی عمومی و چه با خواندن کتب و منابع.
📎ادامه دارد...
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
اثر:جواد محدثی
🔺
#نویسندگی #آثار_جواد_محدثی #کتاب_با_اهل_قلم
#کانون_نویسندگان_قم 👇🏼
@kanoonnevisandeganqom
🔺
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۲۲ مرداد ۱۴۰۲
📄 برگی از کتاب
پیامهای عاشورا
(نویسنده : جواد محدثی)
چون عاشورا «الگو» بود، هم کسانی که به هر دلیلی در آن شرکت نکردند ، بعدها حسرت و افسوس میخوردند، و هم کوتاهی کنندگان نسبت به یاری امام ، جزو توّابین شدند و در فکر جبران گذشته برآمدند .
این حاکی از شاخص بودن حرکت امام است.
در تاریخ اسلام نیز ، بسیاری از قیام های ضدّ ستم و نهضت های آزادی بخش ، با الهام از حرکت عزت آفرین عاشورا شکل گرفت و به ثمر رسید.
حتی مبارزات استقلال طلبانه ی هند به رهبری ماهاتما گاندی ، ثمره ی این الگو گیری بود.
همچنان که خود گاندی گفته است:
«من زندگی امام حسین (ع) ، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد،بایستی از امام حسین سرمشق بگیرد ، از امام حسین پیروی کند.»
قائد اعظم پاکستان ، محمدعلی جناح نیز گفته است: « هیچ نمونه ای از شجاعت ، بهتر از آنکه امام حسین (ع) از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد ، در عالم پیدا نمیشود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربان کرد ، پیروی نمایند.»
عاشورا این پیام را میدهد که باید از این «الگو» که در زمینه هایی همچون : شجاعت ، ایثار ، اخلاص ، مقاومت ، بصیرت ،ظلم ستیزی ، دشمن شناسی ، فداکاری ، اطاعت از پیشوا ، عشق به شهادت و زندگی ابدی ، سرمشق است ، پیروی کرد.
برگرفته از کتاب «پیامهای عاشورا»
فصل ششم ، صفحه ۱۹۹
اثر : جواد محدثی
🔲
#برگی_از_کتاب #کتاب_پیامهای_عاشورا #ویژه_ی_محرم #کربلا #عاشورا #امام_حسین
🔲
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۲۴ مرداد ۱۴۰۲
🚩 بمناسبت ۲۶ مرداد ۱۳۶۸، ورود اولین گروه آزادگان به میهن اسلامی
آمدنتان ، نسیم آزادی بود.
شما آزادگان ، قرار از کف صبر ربودید و طاقت از زانوهای بی طاقتی گرفتید و با «اسارتِ» خویش، که رنگی از شرف و زینتی از حماسه داشت ، «آزادگی» را تفسیر کردید.
درود بر شما که گوهر ایمان و شرف خویش را در آن کافرستان بَعث ، از دستبرد ، نگاه داشتید.
روزی که آمدید «دعای مستجاب ِ» سینه های سوزان و چشمان منتظر ما ، گشتید.
اینک شما ، دیگر نه اسیران در بند ، بلکه آزادگان توانمندید.
آزادی تان ، پاداش صبر و مقاومتتان است و بازگشت به آغوش ایران سربلند ، اجر خداییِ آن همه ایثار و تحملِ «مظلومیت غریبانه» است.
🖋جواد محدثی
🔰
#نثر_ادبی #آزادگان #بازگشت_آزادگان #کتاب_قطعات #جنگ_تحمیلی #دفاع_مقدس #صبر #اسارت
🔰
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۲۵ مرداد ۱۴۰۲
یا اباصالح المهدی ادرکنا!
#جمعه_های_انتظار
#یامهدی
🍃کانال برگ و بار در ایتا
مروری بر زندگی و آثار استاد #جواد_محدثی
@javadmohadesi
۲۷ مرداد ۱۴۰۲
📚مراحل نگارش (۳)
🖋جواد محدثی
ادامه...👇🏼
▫️چهار. تنظیم و تدوین
وقتی معلومات و یادداشتهایی پیرامون ابعاد موضوع و محورهای آن فراهم شد، باید آنها را به صورت منظم نوشت و تدوین کرد و پس و پیش نمود و حذف و اضافه کرد، تا از ترکیب و تألیف آنها، یک نوشته یا جزوه یا اثر تحقیقی فراهم آید.
سلیقه و ذوق در تدوین نیز، سهم عمدهای دارد. همانگونه که در ساختن یک خانه و بنا، علاوه بر مصالح ساختمانی و نقشه و طرح، کار معماری و سوار کردن اشیا، خانهای پدید میآورد، تنظیم یادداشتها نیز پیکرۀ اصلی نوشته را میآفریند. ظریفکاری مرحلۀ دیگر آن است.
▫️پنج. آراستن و پیراستن (ویرایش)
پس از تکمیل صورت نوشته، باید به کار تزیینی آن پرداخت.
زوایدش را حذف کرد، عناوین انتخابی را مرور و تجدید نظر نمود، در صورت لزوم، کلمات و جملاتی را تغییر داد، نواقص را تکمیل نمود، و به حسن تألیف و ترکیب آن اطمینان حاصل کرد.
نویسندگی به نوعی شبیه قالیبافی است که دار قالی، تار و پود، نقشه، خامه و ابریشم، بافتن و گره زدن، قیچی کردن و پرداخت نهایی دارد.
در نویسندگی، چارچوب همان دار است، طرح کلی همان نقشه است، واژهها و تعبیرات و جملات ابزار بافتن است، اصلاح زواید و بهسازی نهایی متن، همان پرداخت است.
هرچه طرح و نقشه و نخ و خامه و تعبیرات و دقت در گره زدن و نگاشتن بیشتر و بهتر باشد، قالی گرانتر و نوشته زیباتر و ارزشمندتر میشود...
📎ادامه دارد...
📖برگرفته از کتاب « با اهل قلم »
اثر:جواد محدثی
🔻
#نویسندگی #کتاب_با_اهل_قلم #جواد_محدثی #کانون_نویسندگان_قم
🔻
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۲۷ مرداد ۱۴۰۲
« مسجد »
هر مسجد یک درمانگاه است
و هر امام جماعت ، یک طبیب.
اگر مؤمن مسجدی ، با ورزش روحی ، خود را قوی ساخت ، ایمن میگردد.
اگر مسجد ، بی روح باشد ، چگونه به مردم روحیه بدهد؟
اعتبار هر درمانگاه ، به وضع و رفتار کادر درمانی است.
خدمتگزاران در درمانگاه شبانه روزی مساجد ، باید حرمت درمانگاه را نگه دارند و آبرو و اعتبارش را زیر سؤال نبرند.
وگرنه ، نه تنها شفا نمیبخشد ، که بیمارتر هم میکند.
نه تنها بهبودی نمی آورد ، که بیماری ها را گسترش می دهد.
اگر مساجد که درمانگاه روح و اخلاق اند ، آلوده و غیر بهداشتی باشند، چگونه شفابخش مبتلایان میشوند ؟
کادر درمانی مساجد ، عبارت اند از :
امام جماعت ، مأموم ، خادم ، هیئت امنا ، صندوقدار ، مؤذن و مکبر ، واعظ و مداح و مسأله گو.
هرکدام از اینها ، سهمی در «آبادی مسجد» و تأثیر گذاری این کانون مقدس دارند.
این درمانگاه باید مجهز باشد ، تا از عهده ی درمان مراجعان برآید .
راستی...
آبادی مسجد به چیست؟
فقط به ساختمان و تجهیزات ؟
هرگز !
✍🏼جواد محدثی
📌به مناسبت ۳۰ مرداد ، روز جهانی مسجد
🔰
#مسجد #نثر_ادبی #روز_جهانی_مسجد #نماز_جماعت #امام_جماعت
🔰
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۳۰ مرداد ۱۴۰۲
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)
.
.
.
🚩
#محرم #امام_حسین #عاشورا #شهادت #کربلا #ویژه_محرم #لبیک_یاحسین
#جواد_محدثی #شعر_عاشورایی #ادبیات_دینی
🚩
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۳۱ مرداد ۱۴۰۲
🔻به مناسبت روز پزشک
▫️
#شعر #رباعیات #مناسبتی #سروده_های_جواد_محدثی #پزشک #روز_پزشک
▫️
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۱ شهریور ۱۴۰۲
۲ شهریور ۱۴۰۲
شرح حکمت 1- محدثی.mp3
2.67M
▶️ شرح حکمت های نهج البلاغه
🔹قسمت اول
🎙 استاد جواد محدثی
🔷
#فایل_صوتی #نهج_البلاغه #حکمت_های_نهج_البلاغه
🔷
🍃 کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۲ شهریور ۱۴۰۲
یا اباصالح المهدی ادرکنا!
#جمعه_های_انتظار
#یامهدی
🍃کانال برگ و بار در ایتا
مروری بر زندگی و آثار استاد #جواد_محدثی
@javadmohadesi
۳ شهریور ۱۴۰۲
📚مراحل نگارش (۴)
🖋جواد محدثی
▫️پنج . آراستن و پیراستن
ادامه...
آنچه که به نام «ویراستاری» مشهور است، پرداختن به همین جهات و بهبود بخشیدن به کیفیت متن و قلم در یک نوشته است.
ویراستاری صوری، حداکثر به جنبههای رسمالخطی، علایم نگارشی، فصل و وصل کلمات، یکسانسازی ارجاعات در پاورقیها و سامانبخشی به ظاهر یک اثر است.
اما کنترل مطالب نقل شده، زیباسازی نثر، تعیین مکان سرسطرها، عنوانگذاریهای اصلی و فرعی، اصلاح واژهها، حذف و اضافات لازم، درستی و دقّت ارجاعات، بهینهسازی تیترها، فصلبندی خوب مطالب، ایجاد وحدت رویه در سراسر اثر، کاستن از مکرّرات و مباحث غیر مرتبط، از جملۀ کارها در قلمرو یک «ویرایش دقیق و فنّی» است.
با این حساب، بهتر است که ویراستار هر اثر دربارۀ موضوع خاصّ آن تبحّر و اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند نارساییهای محتوایی و اشکالات علمی آن را برطرف سازد و متنی بیغلط (چه غلط شکلی چه محتوایی) ارائه دهد.
به پارهای از نکات که در ویرایش مورد توجّه است، در همین بخش از کتاب اشاره شده است.
▫️شش. نقد
پس از تکمیل نوشته، میتوان به دید انتقادی، نوشته را یک بار خواند یا به دیگری داد تا نقّادانه مطالعه کند و نظر اصلاحی بدهد. بهرهگیری از نقد و نظر دیگران، تأثیر بسزایی در تکمیل و رشد کار قلمی نویسنده دارد. هرچند نظر ناقد سبب شود پیکرۀ نوشته را کلّاً تغییر دهیم، اگر نظر او را بجا و صحیح میدانیم چنین دگرگونی ارزش دارد.
▪️
📖برگرفته از کتاب « با اهل قلم »
اثر : جواد محدثی
🔻
#نویسندگی #کتاب_با_اهل_قلم
🔻
🍃کانال برگ وبار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۴ شهریور ۱۴۰۲
⚠️ « یک میدان و دو هجوم » ‼️
✍🏼نویسنده : استاد جواد محدثی
نه مرز ، تنها آبی و خاکی است، نه حمله، تنها زمینی و هوایی!
نه هجوم، فقط نظامی است، نه شکست و ضربه، فقط مادّی.
تهاجم فرهنگی، خطرناکتر از هجوم نظامی است.
در هجوم نظامی، طمع به خاک است و زمین، در شبیخون فرهنگی طمع به اخلاق است و دین!
هجوم نظامی با سر و صدا و سرعت است، تهاجم فرهنگی، آهسته و آرام.
آن ترسناک و نفرت آفرین است، این فریبنده و جذّاب،
❗️
آن، افراد را به دفاع و مقاومت وامی دارد، این به استقبال و پذیرش می فرستد.
کشته آن، شهید است و مرده این، پلید!
شهادت، دوست داشتنی است، امّا ابتذال، نفرت انگیز.
در هجوم نظامی، دشمن، اعلام جنگ و دشمنی می کند،
و مهاجم فرهنگی، اعلام دوستی!...
در حمله نظامی، صفیر اوّلین گلوله، همه را متوجّه خطر می سازد، امّا در تهاجم فرهنگی گاهی تا شلیک گلوله آخرِ دشمن، هنوز عدّه ای شبیخون را باور نمی کنند.
آن پیداست، این پنهان!
در آنجا، زمین از دست می رود، اینجا شرف و دین.
❗️
آنجا، درگیری با دشمن، در مرزهاست، اینجا آسیب از حمله دشمن، درون خانه هاست.
آنجا، بمب های خوشه ای می ریزند، اینجا شک و دودلی می انگیزند.
آنجا سلاح، موشک و بمب است، اینجا ماهواره و امواج تصویری.
در میدان حمله نظامی، پادگانها، مقرّها و خطوط و خاکریزها بمباران می شود، در تهاجم فرهنگی مدرسه ها، مطبوعات، اندیشه ها و عقیده ها.
در آن درگیری، کوه و دشت و دریا میدان برخورد است، در این مقابله، نبرد در عرصه مجلّات، رمانها، فیلمها و کتابهاست.
❗️
آنجا میدان مبارزه محدود است، اینجا گسترده،
آنجا جنگی آشکاراست، اینجا غارتی پنهان.
اسیران آن میدان، آزاده اند، و گرفتاران این میدان، معتاد و آلوده .
آنجا، شهادت، خانواده ای را سربلند می سازد، اینجا اعتیاد و ابتذال، دودمانی را شرمگین می سازد.
پدر یک شهید، عزیز است، پدر یک آلوده، سرافکنده!
❗️
در میدان نظامی، مجروح را به عقب برمی گردانند تا مداوا شود، در صحنه فرهنگی، پس از اولین زخم و ترکش، به خطوط جلوتر انتقال می یابد!
تیر و ترکش، بر سر و دست می نشیند، ولی زهر هوس و ویروس گناه، بر ایمان و اندیشه آسیب می رساند.
در هجوم نظامی، دشمن از مرز آبی و خاکی وارد می شود، در تهاجم فرهنگی، از مرز فکری و روحی.
آسیب خورده آن، انگیزه مبارزه و خصومت پیدا می کند و نیش خورده این، خلع سلاح و بی انگیزه می شود.
❗️
تشییع جنازه یک شهید، شهری را روح حماسه می بخشد، امّا آلودگی نسلی به ابتذال، روح جامعه را افسرده می سازد.
هجوم نظامی، یک ملّت را مقاومتر می کند، و هجوم فرهنگی، سست تر می سازد.
آنجا فشنگ، شلیک می شود، اینجا آهنگ، پخش می شود.
آنجا در پی ماه اند، اینجا دنبال ماهواره.
گذرگاههای آن جبهه، سربالایی است، و عرصه های این میدان، سرازیری.
❗️
آنجا از خود می گذرند تا به خدا برسند، اینجا از خدا می گذرند تا به خود برسند.
قربانیان آن، شهید راهِ معروف اند، و قربانیانِ این، کشته بیراهه منکر !
بکوشیم تا از مجروحان این جبهه و ترکش خوردگان این حمله نباشیم.
اگر هم آسیب دیده ایم، به درمانگاه توبه برویم
و... تا دیر نشده، غدّه گناه را جرّاحی کنیم.
🌹آیا سلامت روح و فکر، به اندازه جسم مهم نیست؟!
«جواد محدثی» / مهر ۱۳۷۶
🔰
#نثر_ادبی #تلنگر_اخلاقی #درنگ #فرهنگ #یک_میدان_و_دو_هجوم #تهاجم_فرهنگی #جوانان #دشمن #ایران #حجاب
🔰
🍃 کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۶ شهریور ۱۴۰۲
🥀دو عاشق صادق...
شما دو تَن ، دو معلم ، دو اسوه و میزان،
«هنر» زیستن بودید و «رجا» ی زندگان!
شما ای شهیدان رجایی و باهنر...
به سادگیِ خدمت بودید و طراوتِ بهار
به صلابت کوه بودید و سرافرازی سرو،
به پاکی دو فرشته بودید و صمیمیت دو پدر...
دو برادر !
مربی دلسوز بودید و مدرس تعهد.
راه رشد بودید و معبر ایمان،
خط خلوص بودید و الگوی ایثار.
ای دو رهیار !
ای دو عاشق صادق ،
ای دو دو ققنوس عشق و سوختن و ساختن!
ای دو یار
ای دو شهید!
افتادن شما دو سروِ سرافراز ، به ما ایستادن آموخت و سوختنتان به ما ، «روییدن» ، الهام داد.
✍🏼جواد محدثی
▪️ بمناسبت ۸ شهریور ، سالروز شهادت شهید رجایی و شهید باهنر در سال ۱۳۶۰ در دفتر نخست وزیری.
♦️
#نثر_ادبی #مناسبتی #۸شهریور #شهید_رجایی #شهید_باهنر #یاران_انقلاب #انقلاب_اسلامی_ایران
♦️
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۸ شهریور ۱۴۰۲
۹ شهریور ۱۴۰۲
شرح حکمت 2- محدثی.mp3
2.82M
▶️ شرح حکمت های نهج البلاغه
🔹قسمت دوم
🎙استاد جواد محدثی
🔸
#فایل_صوتی #نهج_البلاغه #حکمت_های_نهج_البلاغه
🔸
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۹ شهریور ۱۴۰۲
یا اباصالح المهدی ادرکنا!
#جمعه_های_انتظار
#یامهدی
🍃کانال برگ و بار در ایتا
مروری بر زندگی و آثار استاد #جواد_محدثی
@javadmohadesi
۱۰ شهریور ۱۴۰۲
✅صفات نوشتۀ خوب (۱)
جواد محدثی
میتوان ویژگیها و اوصافی را برای هر نوشتۀ خوب برشمرد، که وجود آنها برای هر نوشته، امتیاز محسوب میشود. این ویژگیها عبارت است از:
1️⃣ سادگی و کوتاهی جملات
جملات طولانی، خستهکننده است و گاهی مطلب و پیام نوشته را نامفهوم میسازد.
تعبیرات دشوار و جملات سنگین و اصطلاحات نامأنوس و دور از ذهن هم همان اشکال را دارد و «نقض غرض» میشود. با این حساب، روشن است که کوتاهی و سادگی جملات، بر جاذبه و لطف نوشته میافزاید.
در برخی از آثار جلال آل احمد (مثلاً خسی در میقات) این ویژگی دیده میشود.
2️⃣ درستی و صحت
دستور زبان، عهدهدار درستنویسی است. شناخت قواعد جملهسازی و ترکیب کلمات و به کار بردن آنها، آبروی هر نوشته است.
پس نویسنده باید با قواعد دستوری هم آشنا باشد و درست بنویسد؛
مثلاً مباحثی همچون: نهاد و گزاره، حروف ربط، تناسب فعل و فاعل، ضمایر و اشارات، جملات شرطی و استفهامی و خبری، پسوندها و پیشوندها، ترکیبها و اضافات، زمان و ...
آنچه در اصلاح یک متن به اسم «ویرایش» یا تصحیح انجام میگیرد ناظر به ضعفهای عبارتی، غلطهای املایی، کاربرد علایم نگارشی، غلطهای دستوری یا رسمالخطی و کاربردی در واژههاست.
در کتابهای تفصیلی به بیان انواع این غلطها پرداختهاند و در اینجا مجالی برای بسط سخن نیست.
3️⃣مشخص بودن پیام و موضوع
هدف و مقصود نویسنده باید واضح باشد تا خواننده به نوایی برسد، سردرگمی و ابهام و پیچیدگی مفاهیم مطرح شده، ضعف نوشته است و میان خواننده و نویسنده، ارتباط متفاهم را برقرار نمیسازد.
همچنان که بیان ثقیل و پیچیده، در «گفتار» هم عیب به شمار میآید.
4️⃣محتوای زیاد و حجم کم
از صفات خوب هر نوشته، پرهیز از پرگویی و اضافهگویی است.
نوشته باید پربار و غنی باشد؛ در حداقل عبارات و صفحات ممکن.حالت اسفنجی داشتن، ضعف یک نوشته است که هر چه آن را بفشاری، از حجم زیاد آن چیزی به دست نمیآید و عصارهاش اندک است.
البته نه به حدّی خلاصهگویی و رمزنویسی که اصل مطلب، هدر رود و تباه شود.
به تعبیر ادبی باید از «اِطْنابِ مُمِلّ» و «ایجار مُخِلّ» پرهیز کرد. آثار شهید مطهری، در پرباری و پرمحتوایی و پرهیز از لفاظیهای بیهوده، الگوی خوبی است.
📎ادامه دارد...
🔹برگرفته از کتاب «با اهل قلم »
اثر:جواد محدثی
🔻
#نویسندگی #جواد_محدثی #کتاب_با_اهل_قلم
#کانون_نویسندگان_قم
@kanoonnevisandeganqom
🔻
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
۱۱ شهریور ۱۴۰۲