javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_چهارم_محرم
مطلب ۱ : توصیفات یزید
این مطلب از یک مورخ و مفسر وهابی نقل شده است. سنی تنها نیست. سنی وهابی است به این معنا که اسلام وهابی، اسلام اموی است. یزید خلیفه ششم این اسلام است. یک فرد که از حزب اسلام اموی درباره یزید اینطور می گوید: مشهور بود که یزید دائم اطرافش وسائل موسیقی و غنا و میخوارگی و علاقه مند به شکار بود. به سگ بازی، میمون بازی هم مشغول بود. هیچ روزی از خواب برنمی خواست مگر اینکه مست بود. اینقدر خورده بود که بعد از خواب بازهم مست بود. چنین مردی امیر المومنین شده است. فرمانده سپاهش راه می رفت و می گفت شک نکنید که کسانی که با امیر المومنین یزید مخالفت می کنند از دین خارج شده اند.
مسعودی می نویسد: «کان یزید صاحب طرب». صاحب بزن و بکوب و رقاصی و بساط موسیقی بود. پرندگان شکاری، باز شکاری، سگ شکاری، میمون و یوزپلنگ شکاری داشت. شب ها با دوستانش مجلس میخوارگی داشتند.»
حضرت حسین می فرماید: «إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي». این مطالب و اوصاف یزید، به امت چه ربطی دارد که باید اصلاح شود؟ نکته این است که همه با امت با او بیعت کردند و او را به خلافت پذیرفته اند. اوقات مردم از این تلخ نیست و مردم دارند زندگیشان را می کنند و اصلا ناراحت نیستند که چنین شخصی خلیفه شده فلذا امت فاسد شده است.
چنین فردی جانشینی پیامبر شده است. در بین مجموعه پادشاهان چنین مواردی مرسوم هست اما این آمده است و جانشین پیامبر شده است. یک همچنین کسی در جایگاه پیامبر نشسته و باید با این مخالفت کرد. این بدعت را باید علما امت با آن مقابله کنند. این مقابله نتیجه دارد یا نه؟ فرقی نمی کند. در این مورد چه اثر بکند، چه نکند باید مقابل این مورد ایستاد. بنابر این حرکت امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
مطلب ۲ : نمازی که بالا نمی رود
کتابی به نام عده الداعی است. یعنی وسایلی که یک دعا کننده نیاز دارد. ابن فهد حلی یکی از علما تراز اول شیعه آن را نوشته است.
روایتی را نقل می کند که در آنچه که بر داوود وحی شده این طور آمده است:
چه بسا بنده ای نماز می خواند و من آن نمازش را به صورتش می کوبم. اصلا نمی گذارم که صدایش به گوشم من برسد. می دانی آن کسی که من اینطور از او رو می گردانم کیست؟ او کسی است که نماز می خواند امّا دائما چشمش به دنبال نوامیس مردم است. به نوامیس مومنین به چشم بد نگاه می کند. این آن آدمی است که در دلش فکر می کند: من اگر قدرت پیدا بکنم هر ظلمی بتوانم می کنم.
ای داوود نوحه کن بر گناهانت. نوحه کن بر خطایای خودت مثل زنی که نوجوانش را از دست داده است. اگر بخواهیم همچنین گریه ای داشته باشیم باید چه کنیم؟ باید پاک و حلال بخوری. این یادتان نرود، هم حلال، هم پاک و هم هر چیزی نخوری و به هر اندازه نخوری.
در ادامه روایت آمده: حالا بر فرض یک نفر نماز خوان است و گریه هم در نمازش می کند و نماز طولانی هم می خواند. به اندازه یک تکه نخ کوتاه این نماز قیمت ندارد وقتی که می بینم که این آدم این طور است که وقتی سلام نمازش را بدهد، نگاهش آن اوصاف را دارد و دلش هم آن اوصاف را.
نماز وقتی قیمت دارد که از یک گوش پاک، چشم پاک، زبان پاک و خورد و خوراک پاک داشتیم. آن وقت قیمت پیدا می کند.
Www.javedan.ir
آیتالله جاودان (حفظهالله):
میتوان در این دهه از ماه رمضان نیز بیشتر بهره برد، به شرطی که حق این دهه را بکوشیم بجا آوریم. مثلا خالصانه در روضه شرکت کنیم. استاد ما (مرحوم آیتالله حقشناس رَحِمَهُالله) میفرمود روضۀ خلوت بروید. جایی که شما را نشناسند. طوری که شرکت در روضه هیچ نفع دنیوی برای ما نداشته باشد. حتی «قبول باشد» هم به ما نگویند! البته گاهی ما به مجلس شلوغی میرویم تا از بیان آن گوینده دینمان را بیاموزیم. این، حسابش فرق دارد.
www.javedan.ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_پنجم_محرم
مطلب ۱ : خلفا پس از پیامبر
آنهایی که بعد از پیغبر بر مسند پیغمبر نشستند واقعا خودشان را همتای پیغمبر می دانستند. به راحتی می گفتند که یک چیز هایی پیغمبر حلال کرده و من آنها را حرام می کنم. بعد هم می گفت اگر کسی آنچه را که پیغمبر حلال کرده و من آنها را حرام انجام دهد من آن فرد را سنگسار می کنم.
فقط امیرالمومنین در مطابق با آنچه که در تاریخ ثبت شده در مقابل این جریان می ایستادند و سنت پیامبر را یادآوری می کردند
از امیرالمومنین مشورت خواستند. ایشان فرمود: پیامبر دستوری که می داد ما ینطق عن الهوی بود، هرچه می گفت دستور خدا بود. نظر پیامبر را مطرح می کردند و سیره ایشان را تبیین می کردند. یک فرد دیگر گفت: من در دولت روم بوده ام. هر فردی در آنجا حقوقی خاص دارد. گفتند که این خوب است. ما باید این کار را بکنیم. به آنها که علم انساب داشتند دستور دادند که این حقوق ها را مشخص کنند. بعد هم گفتند که هر کسی حقوقش بر اساس تقدم اسلام آوردنش هست.
اینگونه یک طبقه ثروتمند و قدرتمند در عالم اسلام به وجود آمد. صدای این افراد با این پول ها قطع شد. زمان امیرالمومنین همه این قدرت ها و ثروت ها بر امیرالمومنین به کار گرفته شد. زمان امیر المومنین حقوق همه مساوی بود. عبد تازه آزاد شده با ارباب دیروزش حقوق یکسان داشتند. صدا بعضی افراد به اعتراض بلند شد.
مطلب ۲ : اطاعت خلیفه، معیار دینداری
در دوران حکومت یزید فرمانده کوفه عمرو بن حجاج که از در جنگ صفین از اصحاب امیرالمومنین بود. در واقعه کربلا در لشکر عمر سعد بود. خطاب به لشکریان سید الشهداء گفت: و در كشتن كسى كه از دين بيرون رفته و با امام خويش، يزيد مخالفت ورزيده شك نكنيد! اینها از طاعت خلیفه بیرون رفته اند و با امام زمان خودشان مخالفت کرده اند. امام حکومت و خلافت یزید را نپذیرفته است. او می گوید که کسی اگر حکومت زید را نپذیرد کافر است. یزید و اطاعت از یزید شده است اصل دین. دیندار تابع یزید است و هر کس که از یزید اطاعت نکند دین ندارد.
مروان خطاب به سید الشهدا گفت: من تو را نصيحت مي كنم، سخن مرا بشنو تا نتيجه بگيرى امام حسين فرمود: چه نصيحتى؟ بگو، شايد بپذيرم. مروان گفت: من بتو دستور ميدهم با يزيد كه امير المؤمنين است بيعت نمائى!
مطلب ۳ : نماز وسیله تقرب
امیر المومنین می فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ.
نماز وسیله تقرب است. همه کسانی که به قرب خدا رسیده اند از راه نماز به آن رسیده اند. کسی که تقوا تمام ساختمان وجودش را گفته است اینطور است. وسیله تقرب متقیان به درگاه خدا نماز است. ما اگر نماز می خوانیم و قبل و بعد نمازمان یکی است، این هیچ تقربی برای ما به بار نمی آورد. نماز وسیله تقرب است برای کسی است که همه چیزش تحت کنترل است. وسیله تقرب برای متقی است.
مثلا اگر نماز خوانده شود و خاطره ای از خاطرات دنیا در ذهن من نگذرد. این نماز صحیح می شود. اگر من تمام روز را مراقبت کردم، نماز من نشان این مراقبت من است.
Www.javedan.ir