javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_سوم_محرم
بسم الله الرحمن الرحیم
مطلب ۱ : نماز تمام
این دعا توصیه نبی مکرم است به امیرالمومنین: قَالَ النَّبِيُّ ص يَا عَلِيُّ إِذَا تَوَضَّأْتَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ تَمَامَ الْوُضُوءِ وَ تَمَامَ الصَّلَاةِ وَ تَمَامَ رِضْوَانِك.
پیکره ظاهری (احکام و شرایط) نماز ما باید کامل باشد. ولی اینکه این را هر روز از خدا در قالب این دعا بخواهیم، خیلی منطقی نیست. این پیکره ظاهری نماز را باید خودت تلاش کنی و یاد بگیری. اینکه هر روز به صورت درخواست از خدا، در وضو و نماز و رضوان، آنها را به صورت تمام از خدا می خواهیم این پیکره و ظاهر وضو و نماز نیست. این تمام یعنی اینکه نماز به مرحله و مرتبه ای از تکامل برسد.
حداقل مرتبه یک نماز تمام این است که هیچ چیز دنیایی در طول نماز در ذهن من نیاید. نماز تمام آن وقتی است که وقتی نماز می خوانی، خدای خودت را در برابر خودت حاضر و ناظر ببینی.
اینها حرف ها برای ما آرزو است. ما باید در نماز این حداقل را رعایت کنیم که حواسمان به حمد و سوره و اذکارمان باشد. اما متاسفانه چون گوش و چشم و خورد و خوراکمان در اختیارمان نیست، این حداقل را هم موفق نمی شویم. اگر برای مزه غذا می خوریم، این یعنی خوردنمان در اختیارمان نیست. اگر بخواهیم صاحب اختیار ذهنمان شویم باید صاحب اختیار چشم و زبان و غذایمان شویم. ما لا یعنی به معنای چیزی است که فایده ای در آن وجود ندارد و بی جهت است. اگر نگاه های ما لا یعنی در چشمم نباشد در گوش و زبانم هم مالایعنی نباشد، آن وقت می شود یه کاری برای نماز کرد.
مطلب۲ : وصیتنامه امام حسین
یک وصیت نامه امام حسین در هنگام حرکت در مدینه نوشتند و به دست محمد حنفیه سپردند. در آن آمده: «وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ».
یک نکته وجود دارد. ما در زبان عربی، یک خرج من داریم، یک خرج إلی داریم و یک خرج علی. این «خرج علی» به معنای خروج و قیام است. حضرت این خروج را در کلامشان ذکر کرده اند.
ایشان می فرمایند که خروج من برای امر به معروف و نهی از منکر. من می خواهم اصلاح کنم. این امت فاسد شده. شب گذشته یک وجه اش را که چرا امت فاسد شده است را گفتیم: یزیدی به خلافت پذیرفته شده است که از هیچ گناهی فروگذاری نمی کرد. همه هم با او بیعت کردند.
در مدینه حضرت سید الشهدا خیلی شناخته شده نبودند و فقط صرف نوه پیغمبر بودن در رابطه با ایشان دانسته می شد در طول حضورشان در مدینه تعداد کمی سوال از ایشان پرسیده شده و مراجعه کمی به ایشان می شده. همین طور که با خروج ایشان از مدینه هم کسی همراهی و یاری ایشان نیامد و اکثریت همراهان اصحاب خاص، اطرافیان و خویشان خود حضرت هستند. به همین جهت از مدینه خروج می کنند.
Www.javedan.ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_چهارم_محرم
مطلب ۱ : توصیفات یزید
این مطلب از یک مورخ و مفسر وهابی نقل شده است. سنی تنها نیست. سنی وهابی است به این معنا که اسلام وهابی، اسلام اموی است. یزید خلیفه ششم این اسلام است. یک فرد که از حزب اسلام اموی درباره یزید اینطور می گوید: مشهور بود که یزید دائم اطرافش وسائل موسیقی و غنا و میخوارگی و علاقه مند به شکار بود. به سگ بازی، میمون بازی هم مشغول بود. هیچ روزی از خواب برنمی خواست مگر اینکه مست بود. اینقدر خورده بود که بعد از خواب بازهم مست بود. چنین مردی امیر المومنین شده است. فرمانده سپاهش راه می رفت و می گفت شک نکنید که کسانی که با امیر المومنین یزید مخالفت می کنند از دین خارج شده اند.
مسعودی می نویسد: «کان یزید صاحب طرب». صاحب بزن و بکوب و رقاصی و بساط موسیقی بود. پرندگان شکاری، باز شکاری، سگ شکاری، میمون و یوزپلنگ شکاری داشت. شب ها با دوستانش مجلس میخوارگی داشتند.»
حضرت حسین می فرماید: «إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي». این مطالب و اوصاف یزید، به امت چه ربطی دارد که باید اصلاح شود؟ نکته این است که همه با امت با او بیعت کردند و او را به خلافت پذیرفته اند. اوقات مردم از این تلخ نیست و مردم دارند زندگیشان را می کنند و اصلا ناراحت نیستند که چنین شخصی خلیفه شده فلذا امت فاسد شده است.
چنین فردی جانشینی پیامبر شده است. در بین مجموعه پادشاهان چنین مواردی مرسوم هست اما این آمده است و جانشین پیامبر شده است. یک همچنین کسی در جایگاه پیامبر نشسته و باید با این مخالفت کرد. این بدعت را باید علما امت با آن مقابله کنند. این مقابله نتیجه دارد یا نه؟ فرقی نمی کند. در این مورد چه اثر بکند، چه نکند باید مقابل این مورد ایستاد. بنابر این حرکت امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
مطلب ۲ : نمازی که بالا نمی رود
کتابی به نام عده الداعی است. یعنی وسایلی که یک دعا کننده نیاز دارد. ابن فهد حلی یکی از علما تراز اول شیعه آن را نوشته است.
روایتی را نقل می کند که در آنچه که بر داوود وحی شده این طور آمده است:
چه بسا بنده ای نماز می خواند و من آن نمازش را به صورتش می کوبم. اصلا نمی گذارم که صدایش به گوشم من برسد. می دانی آن کسی که من اینطور از او رو می گردانم کیست؟ او کسی است که نماز می خواند امّا دائما چشمش به دنبال نوامیس مردم است. به نوامیس مومنین به چشم بد نگاه می کند. این آن آدمی است که در دلش فکر می کند: من اگر قدرت پیدا بکنم هر ظلمی بتوانم می کنم.
ای داوود نوحه کن بر گناهانت. نوحه کن بر خطایای خودت مثل زنی که نوجوانش را از دست داده است. اگر بخواهیم همچنین گریه ای داشته باشیم باید چه کنیم؟ باید پاک و حلال بخوری. این یادتان نرود، هم حلال، هم پاک و هم هر چیزی نخوری و به هر اندازه نخوری.
در ادامه روایت آمده: حالا بر فرض یک نفر نماز خوان است و گریه هم در نمازش می کند و نماز طولانی هم می خواند. به اندازه یک تکه نخ کوتاه این نماز قیمت ندارد وقتی که می بینم که این آدم این طور است که وقتی سلام نمازش را بدهد، نگاهش آن اوصاف را دارد و دلش هم آن اوصاف را.
نماز وقتی قیمت دارد که از یک گوش پاک، چشم پاک، زبان پاک و خورد و خوراک پاک داشتیم. آن وقت قیمت پیدا می کند.
Www.javedan.ir
آیتالله جاودان (حفظهالله):
میتوان در این دهه از ماه رمضان نیز بیشتر بهره برد، به شرطی که حق این دهه را بکوشیم بجا آوریم. مثلا خالصانه در روضه شرکت کنیم. استاد ما (مرحوم آیتالله حقشناس رَحِمَهُالله) میفرمود روضۀ خلوت بروید. جایی که شما را نشناسند. طوری که شرکت در روضه هیچ نفع دنیوی برای ما نداشته باشد. حتی «قبول باشد» هم به ما نگویند! البته گاهی ما به مجلس شلوغی میرویم تا از بیان آن گوینده دینمان را بیاموزیم. این، حسابش فرق دارد.
www.javedan.ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_پنجم_محرم
مطلب ۱ : خلفا پس از پیامبر
آنهایی که بعد از پیغبر بر مسند پیغمبر نشستند واقعا خودشان را همتای پیغمبر می دانستند. به راحتی می گفتند که یک چیز هایی پیغمبر حلال کرده و من آنها را حرام می کنم. بعد هم می گفت اگر کسی آنچه را که پیغمبر حلال کرده و من آنها را حرام انجام دهد من آن فرد را سنگسار می کنم.
فقط امیرالمومنین در مطابق با آنچه که در تاریخ ثبت شده در مقابل این جریان می ایستادند و سنت پیامبر را یادآوری می کردند
از امیرالمومنین مشورت خواستند. ایشان فرمود: پیامبر دستوری که می داد ما ینطق عن الهوی بود، هرچه می گفت دستور خدا بود. نظر پیامبر را مطرح می کردند و سیره ایشان را تبیین می کردند. یک فرد دیگر گفت: من در دولت روم بوده ام. هر فردی در آنجا حقوقی خاص دارد. گفتند که این خوب است. ما باید این کار را بکنیم. به آنها که علم انساب داشتند دستور دادند که این حقوق ها را مشخص کنند. بعد هم گفتند که هر کسی حقوقش بر اساس تقدم اسلام آوردنش هست.
اینگونه یک طبقه ثروتمند و قدرتمند در عالم اسلام به وجود آمد. صدای این افراد با این پول ها قطع شد. زمان امیرالمومنین همه این قدرت ها و ثروت ها بر امیرالمومنین به کار گرفته شد. زمان امیر المومنین حقوق همه مساوی بود. عبد تازه آزاد شده با ارباب دیروزش حقوق یکسان داشتند. صدا بعضی افراد به اعتراض بلند شد.
مطلب ۲ : اطاعت خلیفه، معیار دینداری
در دوران حکومت یزید فرمانده کوفه عمرو بن حجاج که از در جنگ صفین از اصحاب امیرالمومنین بود. در واقعه کربلا در لشکر عمر سعد بود. خطاب به لشکریان سید الشهداء گفت: و در كشتن كسى كه از دين بيرون رفته و با امام خويش، يزيد مخالفت ورزيده شك نكنيد! اینها از طاعت خلیفه بیرون رفته اند و با امام زمان خودشان مخالفت کرده اند. امام حکومت و خلافت یزید را نپذیرفته است. او می گوید که کسی اگر حکومت زید را نپذیرد کافر است. یزید و اطاعت از یزید شده است اصل دین. دیندار تابع یزید است و هر کس که از یزید اطاعت نکند دین ندارد.
مروان خطاب به سید الشهدا گفت: من تو را نصيحت مي كنم، سخن مرا بشنو تا نتيجه بگيرى امام حسين فرمود: چه نصيحتى؟ بگو، شايد بپذيرم. مروان گفت: من بتو دستور ميدهم با يزيد كه امير المؤمنين است بيعت نمائى!
مطلب ۳ : نماز وسیله تقرب
امیر المومنین می فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ.
نماز وسیله تقرب است. همه کسانی که به قرب خدا رسیده اند از راه نماز به آن رسیده اند. کسی که تقوا تمام ساختمان وجودش را گفته است اینطور است. وسیله تقرب متقیان به درگاه خدا نماز است. ما اگر نماز می خوانیم و قبل و بعد نمازمان یکی است، این هیچ تقربی برای ما به بار نمی آورد. نماز وسیله تقرب است برای کسی است که همه چیزش تحت کنترل است. وسیله تقرب برای متقی است.
مثلا اگر نماز خوانده شود و خاطره ای از خاطرات دنیا در ذهن من نگذرد. این نماز صحیح می شود. اگر من تمام روز را مراقبت کردم، نماز من نشان این مراقبت من است.
Www.javedan.ir
سخنرانی_آیت_الله_جاودان_شب_پنجم_محرم_1442_ه.ق.mp3
16.12M
📼 #فايل_صوتی| سخنراني آيت الله جاودان
شب پنجم محرم ۱۴۴۲ ه.ق (۳ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_شب_پنجم_محرم_1442_ه.ق.mp3
6.17M
📼 #فايل_صوتی| آقای کاظم عبدی مراد
شب پنجم محرم ۱۴۴۲ ه.ق (۳ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
سخنرانی_آیت_الله_جاودان_شب_ششم_محرم_1442_ه.ق.mp3
19.26M
📼 #فايل_صوتی| سخنراني آيت الله جاودان
شب ششم محرم ۱۴۴۲ ه.ق (۴ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_شب_ششم_محرم_1442_ه.ق.mp3
5.92M
📼 #فايل_صوتی| آقای کاظم عبدی مراد
شب ششم محرم ۱۴۴۲ ه.ق (۴ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
کتاب مقتلالحسین (ع) برگرفته از کتاب معالم المدرستین، تألیف علامه سید مرتضی عسکری است
.
.
این کتاب، حوادث زندگی امام حسین(ع) و اولاد و اصحاب ایشان را از زمان مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید بن معاویه، تا زمان شهادت آن حضرت و همچنین ماجراهای پس از شهادت ایشان را مورد بررسی قرار میدهد
.
.
کتاب مقتلالحسین(ع)، کتابی است به سبک نگارشی سایر مقاتل، که توسط این عالم بزرگوار به رشته تحریر درآمده است.
این کتاب در مقایسه با سایر مقاتل از ویژگیهای خاصی نظیر کثرت استناد به کتب دست اول تاریخی و استفاده وسیع از منابع و کتب اهل سنت، برخوردار است.
چون مرحوم علامه عسکری خود مورخی برجسته و متخصص در زمینه تاریخ اسلام بوده؛ لذا مطالب این کتاب با نگاه خاص و دقیقی نوشته شده است. حتی چگونگی ذکر ترتیب حوادث نیز آگاهانه و با نگاهی محققانه صورت گرفته است.
ویژگی دیگر این مقتل، اظهاراتی است که خود مولف گه گاه در لابهلای نقل حوادث و معمولاً با عبارت: «مؤلف گوید...»، ابراز میکند. این اظهارات غالبا نکاتی دقیق و تذکراتی محققانهاند
.
.
این کتاب نقل و بررسی حوادث منجر به حادثه عاشورا را از لحظه مرگ معاویه و جانشینی یزید بن معاویه آغاز میکند و سپس ماجرای عدم بیعت امام، دعوت مردم کوفه، پیمانشکنی آنان، ماجرای حر بن یزید ریاحی، حوادث شب عاشورا و ظهر عاشورا و سرانجام حرکت پیامبرگونه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)، پس از حادثه ظهر عاشورا را با دقت علمی بسیار، نقل و بررسی
می پردازد
www.javedan.ir
لینک خرید اینترنتی
https://bookroom.ir/fb/12090
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_ششم_محرم
مطلب ۱ : بدعت جدید
یزید افسق اهل فسوق بود. هیچ صبحی برنمی خواست مگر اینکه مخمور بود. همه گناهان که در آن روز در دسترسش بود از آن دریغ نمی کرد. و نکته دیگر این گناهان از درباره او و از شام به عالم اسلام سرازیر شده بود. در این دوره موسیقی در عالم اسلام گسترش پیدا کرده است. این نتایج فسادی است که در زمان خلافت اموی به خصوص در زمان یزید به وجود آمده است و فسق و فجور به عالم اسلام سرازیر شده است.
بدعت دیگر هم این بود که افسق فساق با عنوان خلیفه رسول الله بر امت حکومت می کرد. بر عهده عالمان است که در برابر این بدعت بایستند و حضرت حسین بزرگترین عالم زمان خود است و این وظیفه را به عهده دارد. سید الشهدا نهی از منکر حکومت یزید می کند و نهی از این منکر شرطی ندارد. و لو بلغ ما بلغ. هر اتفاقی که بیافتاد تفاوتی ندارد و در این وظیفه امام حسین تفاوتی ایجاد نمی شود.
مطلب ۲: ریشه های اطاعت از خلیفه
اهل سنت این حکم را دارند که اگر اهل حل و عقد یک نفر را به عنوان خلیفه معرفی کنند حتی اگر فردی تمام احکام را ملتزم باشد و اطاعت نکند از دین خارج است. حتی اگر دونفر حتی اگر یک نفر از اهل حل و عقد که از منتخبان مردم است با او بیعت کرده باشد، او امام است و مخالفت با آن موجب خروج دین.
حتی اگر کسی با زور شمشیر بیاید بر مسند خلافت نشسته باشد، وقتی بر مسند نشست باید همه با او بیعت کنند و مخالفت با او موجب خروج از دین است.
دلیل این حکم این است: در لشکرکشی یزید به مدینه، امام جمعه مدینه عبدالله بن عمر گفت ما «من غلب» را قبول داریم. یعنی هر کس که در این نزاع غلبه کرد ما آن را قبول داریم. و این فتوا از عمل و گفتار عبدالله بن عمر بدست آمده و تبدیل با قاعده شده است.
دلیل بیعت یک هم قول عباس عموی پیامبر نسبت به امیر المومنین پس از وفات نبی مکرم است که به ایشان پیشنهاد داد که به حضرت امیر بیعت کند تا با همین بیعت خلافت ایشان شکل بگیرد.
مطلب ۳ : اطاعت، والاترین معیار دینداری
در محاصره مکه، قاضی مکه هر روز بر روی خانه کعبه قرار می رفت می گفت: اینجا حرم خداست. در حرم خدا پرندگان از شکار شکارچیان در امان بودند. ای اهل شام، از خدا بترسید. ارزش این خانه در اسلام ارزشش بیشتر شده و کمتر نشده است. دست از این محاصره بدارید. لشکریان شام هم در مقابل فریاد می زدند: «الطاعه، الطاعه» اطاعت از خلیفه را تکلیف خود می دانستند حتی در فرض تعارض با حرمت حرم.
عمرو بن حجاج، از فرماندهان عمر سعد این طور می گفت: «لا ترتابوا في قتل من مرق من الدين و خالف الإمام» شک نکنید در قتل کسی که به واسطه مخالفت با امام از دین خارج شده است.
مسلم بن عقبه فرمانده لشکر یزید در جنایت لشکرکشی به مدینه، در حال احتضار قرار گرفت و در این حال گفت: که اگر ثواب اطاعت من از یزید که بزرگ ترین عمل من است نتوانسته گناهان مرا به آمرزش برساند پس من خیلی شقی بوده ام. این قدر این اطاعت را بزرگ و ارزشمند می داند.
Www.javedan.ir