eitaa logo
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
604 دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
4.8هزار ویدیو
495 فایل
جبهه اتحاد دانشگاهیان بصیر ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
جوانان و کار فرهنگی (۱) چیستی جوان و چیستی کار فرهنگی ( ۱) نوجوانان و جوانان به عنوان نسل های در حال رویش ، کانون محوری مطالعات نسلی هستند. بحث اصلی در مطالعات نسلی انتقال ارزش های فرهنگی و انتقال آداب و رسوم اجتماعی و سنت هایی است که مقوم و ستون فقرات هویت فرهنگی جامعه هستند ، از نسل فعلی و موجود به نسل آینده، نوجوانان و جوانان در دوره ای متفاوت از دوره والدین و نسل پیشین خود به دنیا می آیند و رشد می کنند و نگاهشان رو به جلو و به آینده است. ‌ هویت نسلی، در عین حالی که عناصری از سنت و عناصری از والدین و نسل پیشین را با خود حمل می کند ، اما به لحاظ اقتضای دوره جوانی و نوجوانی و تغییرات فرهنگی و تغییراتی که تکنولوژی در جامعه ایجاد می کند، این هویت نسلی ، می کوشد تا ابژه های نسلی متفاوت و نه لزوما متضاد با نسل پیشین را خود بسازد. همان کاری که نسل های دهه ۴۰ تا دهه ی ۷۰ با نسل های پیش از خود کردند. آنان کاری کردند که در تاریخ تسلی پیش از خود ، هرگز سراغ نداشتند، انقلاب کردند، فاتح جنگ تحملی شدند. ایران را در بسیاری از دانش های روز دنیا سربلند کردند.، از مدافعان حرم تا امنیت تا سلامت و در دیگر ساحت های اجتماعی و سیاسی مورد نیاز خوش درخشیدند و اکنون نیز امید اصلی و سرمایه های اصلی کشور و نظام و ایران هستند. موضوعی که دشمنان خوب فهمیدند، اما برخی دوستان هنوز نفهمیده اند. ریش سفیدان که اگر چه ناخواسته و نا دانسته گاهی جوانان را مورد بی مهری و غصب نسلی خود قرار می دهند. اما به یاد داشته باشیم در بیانیه گام دوم رهبری عزیز و حکیم، جوانان را ،سرمایه های اصلی و پیش ران و امید گام دوم انقلاب اسلامی معرفی کردند. پس در اولین گام واجب است تمامی کسانی که به درست یا نادرست، با دلیل و بی دلیل ، از روی شایستگی یا روابط و آشنایی در مصدر کارهای فرهنگی اعم از سطح کلان تا خرد قرار گرفته اند، عالمانه دوره نوجوانی و جوانی را بشناسند. هر حرکت و رفتار بدون شناخت درست و بدون داده های معتبر علمی از دوره جوانی و مناسبات نسلی ،دورشدن از هدف است. شناخت هویت نوجوانان و جوانان از ابعاد روان شناختی، جامعه شناختی، فلسفی، انسان شناختی و فرهنگی و خاصه از منظر دانش فطرت شناسی و حق جویی نسل جوان از اوجب واجبات است برای کسانی که در مصدر مسئولیت ها و برنامه ریزی ها و اقدامات فرهنگی کشور از بالا تا پایین قرار گرفته اند. گام دیگر ، شناخت درست از کار فرهنگی است . مغز کار فرهنگی ، اندیشه های علوم انسانی است. اندیشه هایی که بتواند دو ساحت طبیعت و فطرت جوان را با هم گره بزند. بازخوانی مستمر اندیشه های علوم انسانی در تمامی رشته ها و گرایش ها و شاخه های آن در مراکز دانشگاهی و حوزوی است. باز خوانی بر اساس مبانی و مبادی فرهنگ و معارف اسلامی ، فرهنگ و سنت ایرانی، فرهنگ و تفکر انقلاب اسلامی با هدف مسئله شناسی، زمان و زبان شناسی نسلی و پاسخگویی به نیازهای و سئوالات روز نسل جدید و رفع مشکلات معیشتی، و زیست افتخارآمیز و هویت ساز نسلی ، از مهم تربن وظایف وزارتخانه های علوم ،تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه است که باید گفت متاسفانه علی رغم برخی توفیقات پراکنده ، همچنان راهبرد مغفول نظام جمهوری اسلامی ایران است. نوشته شده در روز شنبه چهارم فروردین ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نمک روضه مرا بفرست 🔻روزی‌ام دست توست یا رزّاق ای ضریح حسین؛ دلتنگم! ... 🌺صل الله علیک یا اباعبدالله🌺 @kayhan_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری 🔸ابراز احساسات و عرض ارادت مردم به رهبر انقلاب @kayhan_online
📷 | وقتی در محله‌ها ۲ سیر گوشت هم پیدا نمی‌شد! 🔸۱۷ بهمن ۱۳۵۰ رئیس یک انجمن محلّی در اعتراض به نبود گوشت در بازار و گرانی آن می‌گوید: در محله ما گوشت گوسفند پیدا نمی‌شود. اگر کسی هم موفق به یافتن آن شود، آنقدر گران است که می‌ماند چه کند، بخرد یا نخرد! باید خرید اما اگر "گیر" بیاید. خانواده‌ها با ۲ سیر گوشت در روز می‌سازند اما کو "گوشت"؟ @kayhan_online
📌امروز سالروز عزل آیت‌الله منتظری از قائم مقامی رهبری است. 🔴متن نامه تاریخی امام راحل به آیت‌الله منتظری قائم مقام وقت رهبری در فروردین سال 68 که به دلیل سوابق انقلابیش از سوی مجلس خبرگان به عنوان قائم‌مقام رهبری منصوب شده بود ♦️متن کامل پیام حضرت امام ره در مورد عزل آقای منتظری در ادامه می‌آید: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای منتظری ♦️با دلی پر‌خون و قلبی شکسته چند کلمه‌ای برایتان می‌نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشته‌اید که نظر تو را شرعاً بر نظر خود مقدم می‌دانم؛ خدا را در نظر می‌گیرم و مسائلی را گوشزد می‌کنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید. ♦️شما در اکثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگیری‌هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال‌ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می‌گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب به آنها نمی‌دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدین‌تر می‌دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می‌دادید که او را نکشید. ♦️از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمی‌باشید و به طلابی که پول برای شما می‌آورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمد‌الله از این پس شما مساله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود می‌دانید -که مسلماً منافقین صلاح نمی‌دانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی می‌شوید که آخرتتان را خراب‌تر می‌کند-، با دلی شکسته و سینه‌ای گداخته از آتش بی‌مهری‌ها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت می‌کنم دیگر خود دانید: 1 - سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال‌ها نریزد. 2 - از آنجا که ساده‌لوح هستید و سریعاً تحریک می‌شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد. 3 - دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند. 4 - نامه‌ها و سخنرانی‌های منافقین که به وسیله شما از رسانه‌های گروهی به مردم می‌رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون‌های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. ♦️و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده‌لوح می‌دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل‌کرده که مفید برای حوزه‌های علمیه بودید و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید مسلما تکلیف دیگری دارم و می‌دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی‌کنم. و الله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی می‌دانستم. و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی‌صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. ♦️سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشم‌پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته‌ام که را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی‌دارم. ♦️من کار به و آنچه اتفاق می‌افتد ندارم؛ من تنها باید به خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته‌ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. ؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغ‌های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می‌کنند نگردند. از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام. یکشنبه 6 / 1 / 68 ✍روح‌الله الموسوی الخمینی
💠 اصل «ولایت فقیه» و تبعیت مردم از آن، رمز ماندگاری نظام اسلامی 🔹 واقعیت این است که پس از شکل‌گیری و تثبیت نظام، آنچه تا به امروز موجب ماندگاری آن شده، اصل «ولایت فقیه» و رابطه امت و امامت است و همۀ دولت‌ها با همه تلاش‌ها و خدمات خود، نقش‌محوری در ماندگاری نداشته و ندارند بلکه به عکس برخی دولت‌ها در مواردی خود عاملی مهم برای فراهم ساختن زمینه‌های افول و براندازی نظام بوده‌اند. 🔸 اوج آن را می‌توان در حاکمیت هشت ساله دولت به اصطلاح اصلاحات به خوبی مشاهده کرد. مردم از یاد نبرده‌اند که چگونه دولتمردان مدعی اصلاحات در شعار و عمل گستاخانه در برابر مبانی اسلامی و آرمان‌های امام (ره) و انقلاب شمشیر کشیدند. 🔹تنها عاملی که مانع سقوط نظام و کشور ایران [در این قضیه] شد، فقط و فقط «ولایت فقیه» و فرمانبری مردم مؤمن و متعبد نسبت به رهبری بود. 🖊 حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
🔸 عزل پر خیر و برکت قائم مقامی ۶ فروردین سال ۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی است. بدون شک این واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار مهم و فراموش نشدنی است و برنامه های مطالعاتی و پژوهشی زیادی را می طلبد. لذا در این باره چند نکته را عرض می کنم: ۱. برخی ها که با معیارهای مدرن قادر به فهم حکمرانی امام خمینی ره نیستند عمدتاً ایشان را بر مبنای سیادت کاریزمایی تحلیل می کنند. در حالی که امام راحل در طول دوران ولایت فقهی شان بر مبنای سیادت قانونی/ شرعی عمل کردند مگر در دو جا؛ یکی در پذیرش قطعنامه 598 و دیگری عزل آقای منتظری از قائم مقامی. چون این دو واقعه بویژه دومی از توان و جرأت نهادهای قانونی خارج بود. این کار تنها با تکیه بر قدرت کاریزمایی امکان پذیر بود. خصوصاً عزل آقای منتظری بدون امداد غیبی میسر نبود. اکنون بعد گذشت سالها و مشاهده میراث ناصواب و انحرافی آقای منتظری بهتر می توان عمق بصیرت امام خمینی ره را درک کرد و فهمید. ۲. اساساً اقدام برخی از خبرگان برای تعیین قائم مقام رهبری که با حمایت گروه های فشار بیرونی انجام شده بود، حرکتی غیر قانونی بود. چون چنین منصبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی منظور نشده بود. و این نکته ای است که مریدان آقای منتظری سعی در کتمان آن دارند. لذا امام خمینی ره می توانستند با آن مخالفت کنند؛ لکن ایشان بخاطر مصالح مهمه سکوت اختیار کردند تا وقتی که خود را مکلف به عزل ایشان دیدند. ۳. هنر حکمرانی فضیلتی است که در توان هر دانش آموخته ای اعم از فقیه و غیر فقیه، دانشگاهی و حوزوی نیست. فقیهان بزرگی در گذشته بودند که قدرت بالایی در امر مدیریت بویژه در تعامل با پادشاهان داشته اند. مرحوم آیت الله شیخ عبد الکریم حائری یزدی و مرحوم آیت الله بروجردی از جمله فقیهان مدیر و مدبر بودند. اما آقای منتظری جزو این دسته از فقیهان نبود. گرچه ایشان مبارز انقلابی نستوهی بود ولی از فضیلت حکمرانی بهره ای نداشت. و امام خمینی ره به ظرافت این مساله را در ایشان فهمیده بود. ۴. امام خمینی ره با عزل آقای منتظری از قائم مقامی دو خدمت بزرگ تاریخی از خود بر جای گذاشت. یکی خدمت به شخص آقای منتظری است که ایشان را به دلیل نا توانی در امر حکمرانی از در غلطیدن در عاقبت سوء مدیریت نابخشودنی نجات داد. اما افسوس که ایشان به توصیه های حکیمانه استاد و ولی امر خود عمل نکرد و با کارنامه ای نا مطلوب از این دنیا رفت. غفر الله لنا و له دومین خدمت بزرگ امام راحل در تدبیر عزل قائم مقامی مربوط به جامعه انقلابی است. بدون تردید اگر آقای منتظری بر کرسی ولایت می نشست، فرآیند عادی سازی و عرفی شدن انقلاب اسلامی با سرعتی سرسام‌آور به وقوع می پیوست و هیچ کاری هم از دست کسی بر نمی آمد. چون جریان اقتدارگرا و گروه‌های فشاری که هدایت گر مساله قائم مقامی بودند برای دوره جانشینی برنامه سنگینی را تدارک دیده بودند. جریان سید مهدی هاشمی و اصلاح طلبان دوم خردادی و خوارجی مسلکان امروز از جمله این جماعت عرفی گرای اقتدار طلب بودند. اینان فقه صاحب دراسات ( منتظری ) را خیلی مستعد عرفی سازی فقه شیعه می دانستند ( بنگرید به مقاله " امام خمینی ره فقیه دوران گذار"، نبشته سعید حجاریان در کتاب از شاهد قدسی تا شاهد بازاری ). ۵. جریان عرفی گرای اقتدار طلب بعد آنکه راه عادی سازی و عرفی شدن را خصوصاً با جانشینی آیت الله خامنه ای از درون فقه ولایی بسته و نا امید کننده دید سراغ به کارگیری مفاهیم و نمادهای مدرن مانند جامعه مدنی و دموکراسی و حقوق بشر و آزادی های فردی رفتند. در نتیجه این مفاهیم و انگاره های مدرن توأم با تفسیرهای مخدوش اقتدارگرایانه وارد ایران پسا انقلابی شد. بطوری که بدفهمی های ناشی از آن تا به امروز همچنان برجای مانده است. بدین ترتیب، امام خمینی ره خطر عادی سازی را برای مدت مدیدی از انقلاب و نظام اسلامی دور ساخت. بحمدالله این دفع خطر توسط جانشین بر حق ایشان با صلابت و اقتدار قدسی همچنان تداوم دارد. انشالله ✍داود مهدوی‌زادگان 👉 @mahdavizadegan
🔴خون گریه کنید . 📌ماجرای جمیلة الهرسی خانم باردار غزه‌ای دل شما را خون نمی کند؟ به گفته همسرش، مقابل چشم همه دستور دادند لباسش را درآورد، و شروع کردند به کتک زدنش. به ارتش گفته: من پنج ماهه باردارم، مرا کتک نزنید! به کتک زدنش ادامه داده‌اند. همه‌ی زنان را به جز زن باردار و فرزندانش بیرون کرده‌اند... 📣این هم فرازهایی از امیرالمؤمنین(ع) درباره ماجرای درآوردن از پای زنی در شهر انبار: «اين مرد غامدى است كه لشكرش به انبار وارد شد، حسّان بن حسّان بكرى را كشت، و مرز بانان شما را از جاى خود راند. به من خبر رسيده مهاجمى از آنان بر زن مسلمان و زن در پناه اسلام تاخته و خلخال و دستنبد و گردن بند و گوشواره او را به يغما برده، و آن بينوا در برابر آن غارتگر جز كلمه استرجاع و طلب دلسوزى راهى نداشته، آن گاه اين غارتگران‏ با غنيمت بسيار باز گشته، در حالى كه يك نفر از آنها زخمى نشده. و احدى از آنان به قتل نرسيده. ، بلكه مرگ او در نظر من شايسته است. عجبا! عجبا! به خدا سوگند كه بر باطلشان، و از حقّتان دل را مى‏ميراند، و باعث جلب غم و غصه است. رويتان زشت و قلبتان غرق غم باد كه خود را هدف تير دشمن قرار داديد، آنان شما را غارت كردند و شما چيزى به دست نياورديد، جنگيدند ولى شما نجنگيديد، خدا را معصيت مى‏كنند و شما خشنوديد.» 📚خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه مولاجان! یابن الحسن کجایی؟ اللهم انصر الاسلام والمسلمین و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐مناجات رب خطا پوش تویی، عبد خطاکار منم / ❇️حاج مهدی سلحشور 🙏🙏
📍حجاب،یک واجب شرعی و یک‌وظیفه قانونی است 🖇ویژه چاپ و توزیع و نصب در اصناف و معابر عمومی و... 🔻 رسانه جهادی  [ پلاک ۵ ] 🔶🔶🔶@pelak_5🔷🔷🔷
💐در زلال مکتب اهل بیت علیهم‌السلام ❇️ راه تقوا فال رسول الله صلى الله عليه و آله ـ في وصِيَّتِهِ لأبي ذرٍّ ـ : يا أبا ذرٍّ، لا يكونُ الرّجُلُ مِن المُتَّقينَ حتّى يُحاسِبَ نَفسَهُ أشَدَّ مِن مُحاسَبَةِ الشَّريكِ لِشَريكِهِ ، فيَعلَمَ مِن أينَ مَطعَمُهُ ، و مِن أينَ مَشرَبُهُ ، و مِن أينَ مَلبَسُهُ ؟ أ مِن حِلٍّ ذلكَ ، أم مِن حَرامٍ ؟ 📚[كنز العمّال : 8501.] ✳️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش خود به ابوذر ـ فرمود : اى ابوذر! آدمى از پرهيزگاران نباشد، مگر آنگاه كه او از نفْسش سخت تر از حساب كشيدن شريك از شريكش باشد و بداند كه از كجا مى خورد، از كجا مى آشامد و از كجا مى پوشد، آيا اينها از راه است يا از ؟
🔰 صورت برزخی اشخاص مختلف چگونه است؟ ❓️می‌خواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممڪن است؟ پاسخ آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی (ره): 🔸بله. هر انسانی می‌تواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد. 🔸اگر آدمى می‌خورد و می‌خوابد و شهوت به ڪار می‌برد و به اطراف ڪارے ندارد "بهيمه" (چهار پایان آرام و غیر درنده) است 🔸و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است. 🔸و اگر می‌خورد و می‌خوابد و شهوت به ڪار می‌برد و حيله و مڪر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد بطورے ڪه درباطن دشمن اما به ظاهر دوست است "شيطان" است. 🔸و اگر صفات سبعى و شيطانى ندارد و خالصانه به عبادت پروردگار مشغول است و به مردم منفعت رسانده و خلق خدا از او آسوده‏ اند، "ملَك" (فرشته)است. 🔸و اگر علاوه بر عبادات و مقامات ملَك، با ترڪ انواع معصیت، بسوے معارف الهی و درك حقايق و سيروسلوڪ الى اللّه ، حرڪت دارد "انسان" است. 🔸خلاصه این‌ڪه بشرخاڪی به پنج گونه تقسیم می‌شود: بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان‏ . 🔸حال هر ڪسی با این علم می‌تواند بفهمد ڪه در باطن به چه صورت است. نیازے نیست انسان نزد ڪسی برود ڪه چشم برزخی دارد و از وے بخواهد باطن او را بگوید ...! @kayhan_online
واقعا همه چیز رو در قالب دو جمله گفته😂 🌴@ezdevajeasmani🌴