🔵 امام موسی کاظم علیه السلام
💠 یا مَعْشَرَ اَلشِّیعَةِ إِنَّکُمْ قَدْ عَادَاکُمُ اَلْخَلْقُ فَتَزَیَّنُوا لَهُمْ بِمَا قَدَرْتُمْ عَلَیْهِ.
💠 ای شیعیان! شما دشمنان زیادی دارید. پس در مقابل دشمن، خود را حقیر جلوه ندهید، بلکه با سیادت و آقایی در جامعه ظاهر شوید و تا آنجا که میتوانید، خود را زیبا و وجیه نشان دهید.
کافی/ج6/ص480
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
استاد هدايت 02.mp3
2.25M
حجت الاسلام هدایت معاونت آموزش پژوهشگاه فقه نظام - قسمت دوم :
اگه ميخواهي #عاشق_خدا بشي، مطيع #پيامبر و #ولايت باش
#ولايت يعني؛ #شدت_قرب_و_اتصال
خاطرهاي از كودكي #شهيد_رجايي
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢نخستین جلسه درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای درسال تحصیلی جدید
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی
🔹برنامهریزی و تجزیه و تحلیل اقتصادی مستلزم در اختیار داشتن شاخصهای اقتصادی است. امروزه در کشورهای گوناگون، طیف وسیعی از شاخصها توسط مراجع آماری و علمی در هر زمینه تهیه میشود. از جملة مهمترین شاخصهای اقتصادی با نگرش اسلامی، شاخصهای بازار اسلامی است. لازم است اطلاعات معتبر، استاندارد و قابل اتکایی از وضعیت و روند تغییرات آن در دست باشد.
🔹صداقت بازار به این است که عوامل آن، یعنی عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان، نوع برخوردشان با یکدیگر، فضای فیزیکی، نورپردازی، چینش کالا، و فضای حاکم بر بازار به گونهای پایدار، واقعنما باشد، به گونهای که انحراف از حقیقت یا وارونه سازی آن به هر نوع ممکن صورت نگیرد، و اگر به هر دلیلی انحرافی از واقعیت صورت پذیرفت، بازار انعطافپذیری لازم برای جبران آن را داشته باشد.
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢پایشی از دلایل بیحجابی نداریم/ عدم آگاهی؛ اصلیترین علت بی حجابی
📌نعیمه اسلاملو، پژوهشگر و مدرس حوزه زن، حجاب و خانواده: اصلیترین علت بیحجابی عدم آگاهی و فهم درست از فلسفه حجاب و نقش آن در سلامت و آرامش فردی، خانوادگی و اجتماعی است که با ادبیات منفعتگرای انسان امروز قابل تبیین است.
🔹آنان که میپرسند چرا حجاب اجباری است؟ و آنان که میگویند چرا اجبار نباشد؟ از این غافلاند که اصلاً رعایت حدود حجاب شرعی در کشور ما اجباری نیست و آنچه نامش را اجبار حجاب گذاشتهاند، رعایت ضوابط و قوانین موجود برای پوشش اجتماعی است نه حجاب شرعی! و نکته مهم اینکه وجود قانون و ضابطه برای پوشش اجتماعی به هیچ عنوان منحصر به ایران نمیباشد. در تمام دنیا برای پوشش اجتماعی مردم، قوانین نوشته و نانوشتهای وجود دارد.
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✳️ آیت الله خاتمی در جمع طلاب و اساتید کرمان:
☑️ مردم از فشار اقتصادی شکایت دارند
💢 اینکه میگوییم دین عین سیاست است، مقصود این است که دین به سیاست خط بدهد، نه سیاست به دین؛ تفاوت معاویه و علی(ع) در این است.
💢 ورود روحانیون در سیاست یعنی دنبال کردن خط ولایت؛ این سیاست، سیاست درستی است. سیاست به معنای ورود در احزاب و باندها نیست؛ اصلا شأن حوزه علمیه، محراب و منبر بالاتر از این است.
💢 اینکه میگویند چرا رهبری در این موقعیت سکوت کرده است، از مظلومیتهای رهبری است. اولا ایشان ساکت ننشسته است و همین شورای عالی اقتصادی از تدابیر معظم له است. جواب ایشان به رئیس قوه قضائیه در راستای مبارزه با مفاسد گام بلندی در این مسأله بود و نکته مهم این است که سیاست رهبری در این مقطع تقویت مسئولین است.
(خبرگزاری حوزه)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ آزادسازی درونی انسانیت
🔷 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
بر خلاف آزادی در تمدنهای غربی که از رهایی شروع میشود و در نهایت ـ همانطور که خواهیم دید ـ به انواع بندگی و عبودیت میانجامد، آزادی گسترده اسلامی از عبودیت و بندگی خالص برای خداوند متعال آغاز شده، به رهایی از همه بندگیهای خوار میانجامد...
اسلام عملیاتش برای آزادسازی انسان را از درونمایه و محتوای داخلی خود او آغاز میکند؛ زیرا معتقد است آزادی بخشیدن به انسان فقط به این نیست که به او بگویند: «این تو و این راه! برو بهسلامت»، بلکه انسان زمانی حقیقتاً آزاد میشود که بتواند بر راهش چیره باشد و با تصمیمگیری در تعیین راه و ترسیم شاخصهها و جهتگیریهای آن، از انسانیت خود پاسداری کند و این پیش از هر چیز نیازمند آن است که انسان از بندگی شهوتهایی که در نفسش فوران میکنند، آزاد گردد تا از آن پس، شهوت فقط وسیلهای برای آگاهسازی انسان نسبت به تمایلاتش باشد، نه نیرویی محرک که اراده او را در تسخیر خود درآورده، هرگونه توان و نیرویی را از او سلب کند؛ زیرا اگر شهوتها اینچنین شوند، انسان آزادیاش را از همان ابتدای راه از دست میدهد و اینکه دستانش باز باشند در واقعیت تغییری ایجاد نمیکند؛ زیرا خرد و همه مفاهیم انسانیاش که او را از حیوان جدا میسازند اسیر و از کار افتادهاند.
🔸 پژوهشهای قرآنی، مقاله «آزادی در قرآن»، ص ٣٧٣.
#سخنان_شهید
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
استاد هدايت 03.mp3
2.05M
💢نشست «تبیین ابعاد تمدن اسلامی» به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چهارشنبه، 14 شهریور ماه از ساعت 9 صبح در مرکز همایش های غدیر برگزار می شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📒 افق خانواده (ضمیمه هفته نامه افق حوزه ) شماره 286
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد؛
📌رابطه خانواده با حاکمیت را فقه نظام تعیین میکند/ شش هدف مهم تشکیل خانواده بر اساس آیات و روایات
🔹حجت الاسلام حسین بستان، عضو گروه مطالعات اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در جلسه درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: وظیفه تعیین چگونگی رابطه خانواده با نظام و حاکمیت با فقه نظام است زیرا در دنیای معاصر در جایی مجبوریم از فقه سنتی عبور کرده و مسائل ثانویه را با فقه نظام حل کنیم.
🔹جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند خانواده چون واقعیت بیرونی دارد نتایج و کارکردهایی دارد ولی ما معتقدیم خروجی خانواده کارکرد نیست بلکه هدف است. کارکرد عام بوده و ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه باشد در حالی که هدف آگاهانه است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺ببینید| آیت الله جنتی: ثبت هزینه ناکارآمدی دستگاهها به پای رهبری نقشه شوم دشمنان است
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔵 اعتدال در زندگی یعنی؛ هرچه من لازم دارم در حد وسط استفاده کنم، لباس میخواهم، خانه میخواهم در حد وسط باشد، حد اعلا نباشد که نفس اماره میخواهد. این مشکلاتی دارد. آدمی که زیاد دارد و زیاد مصرف میکند، کمکم از خط (هدایت) خارج میشود و مشکلاتش زیاد میشود.
آیه الله خوشوقت (ره)
#سبک_زندگی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
آیتالله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری:
🔹نقشه شوم دشمنان و بلندگوهای آنان در کشور این است که نابه سامانی های اقتصادی را به گردن رهبر انقلاب بیاندازند.
🔹طوری تبلیغ میکنند که انگار رهبری، در همه امور اجرایی کشور، "فعال مایشاء" هستند و دولت، مجلس و قوه قضائیه کارهای نیستند.
🔹رهبری بیشترین اختیارات را به دستگاهها دادهاند و بیشترین پیگیریها را هم داشتهاند.
🔹رهبر انقلاب به قوه قضائیه برای برخورد با مفاسد اقتصادی اختیار خاص دادهاند؛ رهبری با این اقدام، قفل را شکستند چرا که برخی قوانینِ مانع وجود داشت.
🔹رئیس دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی به سراغ دانهدرشتها بروید.
🔹مردم ناراضی هستند و حق هم دارند؛سران سه قوه با مردم حرف بزنند و بگویند که مشکلات را حل خواهند کرد.
🔹رهبر انقلاب که نمیتوانند وارد امور اجرایی مذاکرات شوند، بلکه این تیم مذاکرهکننده است که باید خطوط قرمزی ترسیمشده را حفظ کنند.
🔹 حل مشکلات، جز با سپردن کار به دست جوانان مومن و متعهد حل نمیشود، هرچه هم قانون بنویسیم فایده ندارد.
🔹عبرتگیری از مذاکرات هستهای الزامی است و نباید به دشمن و در راس آنها، آمریکا اعتماد کرد.
🔹مردم نمیتوانند زندگی اشرافی مسئولین را تحمل کنند.
🔹مثلث شوم آمریکا، صهیونیست و سعودی کمر به قتل جمهوری اسلامی بسته است؛برنامه آنها، براندازی جمهوری اسلامی است اما دنیا بداند که ما تسلیم نخواهیم شد.
🔹از این سختیها عبور خواهیم کرد و میتوانیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸پاسخ های رهبر معظم انقلاب به پرسش درباره سبک زندگی در فضای مجازی
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به استفتائاتی درباره کیفیت زیست در فضای مجازی، مولفه های سبک زندگی در این فضا را تشریح کرده اند.
#مستحدثه
📝 متن کامل استفتائات را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید :
🌐 http://yon.ir/lXl0q
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ معنای نبود اجبار در دین
🔸 استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
«لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» ؛ در دين، اجبارى نيست؛ [زیرا] راه درست از راه انحرافى، روشن شده است.
برخی افراد در فهم این آیه شریف به خطا میروند و گمان میکنند که اسلام، آزادی در پذیرفتن و نپذیرفتن دین را برای انسان تضمین کرده و بر پایه اصل آزادی فردی که تمدنهای نو به آن معتقدند، هرگونه اجبار بر دینداری را منع نموده است، اما این کاملاً خطا است.
... مقصود اسلام از نفی اجبار در دین، این است که راه هدایت و انحراف روشن شده است و حق و گمراهی از هم متمایز هستند و ازآنجاکه نشانهها روشن و برهان آشکار و تفاوت بین تاریکی و روشنایی بر همه هویدا است، دیگر نیازی به اجبار نیست و اساساً امکان اجبار بر پذیرش دین وجود ندارد؛ زیرا دین فقط کلماتی بیروح که بر زبان جاری شوند یا آداب و رسومی سنتی که اعضا و جوارح انسان انجام دهند نیست، بلکه دین یک باور، یک نظام و یک شیوه برای اندیشیدن است.
🔹 پژوهشهای قرآنی، ص ۳۸۰.
#سخنان_شهید
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فقه در بدنه اجرایی کشور ورود نکرده است
حجت الاسلام محسن مهاجرنیا:
🔹اگر فقه در بدنه اجرایی کشور نباشد معنیاش این است که لااقل دین در سطح برنامه در جامعه نتوانسته خود را ارائه دهد یا اگر کمرنگ باشد کمرنگ است.
🔹در نهادهای کشور شورای عالی فقهی نداریم، در بانک مرکزی شورای عالی فقهی داریم در قانون این شورا آمده است، اما واقع قضیه این است که فقه در بدنه اجرایی کشور ورود نکرده است و این عدم ورود هم نقصی از جانب حوزه، هم بیشک نقصی از جانب ساختار نهادهای اجرایی ما است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢حوزه علمیه، خط مقدم مبارزه با دشمنان/ متأسفانه به جایی رسیدهایم که هیچ نهاد اقتصادی مصون از ربا نمانده است
📌آیت الله مصباح یزدی: بدون اصلاح جامعه نمیشود با هیچ برنامهای نسلهای بعدی را مسلمان نگاه داشت و اگر انحرافی در نسلهای بعدی رخ دهد، حوزه علمیه مسئول است. اولین وظیفه ما نیز این است که در مقابل انحرافات سکوت نکنیم.
🔹سه رکن مهم در رابطه با حوزه تراز انقلاب اسلامی وجود دارد. اولین رکن، شناخت صحیح نسبت به اسلام است. دومین رکن، عامل درونی برای عمل است. و سومین رکن ...
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/48tyrB
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢گفتمان اسلام سیاسی انقلاب در فضای مجازی جدید/ سادهترین راه گرفتار نشدن در آسیبهای فضای مجازی چیست؟
📌فضای مجازی عرصههای تازهای را برای زندگی بشر به وجود آورده است به گونهای که با قبلش مقايسهپذير نيست. اما همچنان تأثر و تأثير پديدههای نوينی مانند اسلام سياسی برآمده از انقلاب اسلامی در فضای مجازی با منطق متفاوت، ابهامهای فراوانی را برمیانگيزاند.
🔹اسلام سياسی انقلابی ايران اگر بتواند مفاهيم فهمپذير برای ديگری را از درون متن دين استخراج نمايد و زبانش را به شيوههای گوناگون از جمله ابداع واژه، بيرون از گفتمان ايدئولوژيک و معرفتساز مدرن غربی در عرصه مجازی تکثير نمايد آنگاه شموليت بيشتری میيابد.
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ امیرالمؤمنین به استاندار خود در مصر که جناب مالک اشتر هست،سفارش میفرمایند که: «فمن قارف حکرة بعد نهیک ایّاه فنکّل به» یعنی بعد از آنی که تو مردم را از احتکار و ضبط اشیاء مورد احتیاج مردم نهی کردی، کسی مرتکب این گناه شد، «فنکّل به»؛ با او سختگیری کن، از او انتقام بگیر.
مقام معظم رهبری
66/10/11
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
استاد هدايت 04.mp3
1.84M
☑️حجت الاسلام هدایت معاونت آموزش پژوهشگاه فقه نظام - قسمت چهارم:
#دشمن، حلّال #مشكلات_جامعه نيست.
#خادم_امام_زمانت_باش
هر روز #با_مولايت_عهدي_تازه_ببند
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️ امروز گرانی ۲۰۰درصدی در کشور داریم
⚠️مسئولین مشکلات اقتصادی را جدی بگیرند؛ این مسائل شوخی نیست
آیتاللهالعظمی مکارمشیرازی صبح امروز در درس خارج فقه :
hawzahnews.com/detail/News/460688
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
shahidmotahari.mp3
2.26M
🔈شهید مطهری: اسلام دینی اجتماعی است
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ شاید فقط چند روز ...
🔷 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
ائمه علیهمالسلام به ما یاد دادهاند که دائماً به یاد مرگ باشیم، یکی از درمانهای مفید برای حب دنیا این است که انسان همواره به یاد مرگ باشد. همه ما معتقدیم که «كُلّ مَنْ عَلَيْها فانٍ؛ همه آنان كه روى اين زمين هستند، فانىاند». اما اینطور نیست که این مسأله را نسبت به خودمان همواره و همیشه تجسم و تصور کنیم. یکی از درمانهای مفید این است که انسان مرگ را برای خودش مجسم کند؛ دائماً تصور کند که هر لحظه ممکن است از دنیا برود. هر یک از ما دوستانی دارد که از دنیا رفتهاند، برادرانی که از این دنیای فانی به دار آخرت بار سفر بستهاند... هر یک از ما بیشک یک نمونه اینچنینی دارد. حتماً دوستانی دارد که رحلت کردهاند، عزیزانی که رفتند و چیزی از آمال و آرزوهایشان باقی نماند. اگر برای آخرت کار کرده باشند به محضر سلطان مقتدر رحلت کردهاند به «مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَليكٍ مّقْتَدِرٍ؛ جايگاهى راستين نزد سلطانى با كمال اقتدار» منتقل شدهاند. اما اگر برای دنیا کار کرده باشند همه چیز برای آنها تمام شده است.
اینها عبرت است، اینها عبرتهایی است که ائمه علیهمالسلام به ما آموختهاند که همواره اینها را به یاد بیاوریم تا حرص دنیا در ما نابود شود. این دنیا چیست؟ شاید تنها چند روز، شاید چند ماه، شاید فقط چند سال. چرا همواره بر این اساس که این زندگی عمری طولانی خواهد داشت کار کنیم و حرص بزنیم؟ شاید فقط داریم از ده روز دفاع میکنیم، از یک ماه یا دو ماه؛ نمیدانیم برای چقدر داریم میجنگیم. نمیدانیم ما این مقدار خطا، این مقدار گناه، این مقدار تقصیر و کوتاهی در برابر خدای متعال و در برابر دین را برای دفاع از چه چیزی تحمل میکنیم، دفاع از ده روز، یک یا چند ماه؟ این کالای ناچیز و ارزانی است.
🔸 بارقهها، ص ۵۳.
#سخنان_شهید
#حب_دنیا
#یادمرگ
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir