eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💢آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد؛ مدل دانشگاه در مکتب امام صادق(ع) 📌حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام، در گفت‌وگویی با برشمردن مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی با الگوی مکتب امام جعفر صادق(ع)، گفت: اگر دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی امام جعفر صادق(ع) فهمیده و به صورت نظام‌مند اجرایی شود، می‌توانیم ادعا کنیم نهادهای علمی ما در مسیر تمدن‌سازی پیش ‌می‌روند؛ تمدن یعنی دانش، حکمت، صنعت و فرهنگی که بتواند علاوه بر جامعه خود، در جهان هم تأثیرگذار باشد و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دانشگاه ما آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد داشته باشد. 🔹امروزه ما به بحث‌هایی مانند فقه رسانه، فقه تکنولوژی، فقه فرهنگ، فقه هنر، فقه شهرسازی و فقه سیاسی و اقتصادی نیاز داریم، در حوزه ما این مباحث تدریس می‌شود، اما اندک. بیشتر فقه‌های عبادات و معاملاتی تدریس می‌شود که مورد نیاز جامعه ما نیست و یا اگر باشد این نیاز اندک است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله : "فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد" 🔹 وی تأکید کرد: بنده این رساله‌ها را خط به خط خوانده‌ام و معتقدم در شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون هیچ فقیهی به تفصیل و عمق ایشان «الامان»، «الصابئه» و «المهادنه» را به تحریر در نیاورده است. این رسائل به قلم خودشان است و اتصال آن با سنتی کاملاً مشهود است. 🔹 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در مقام معظم بحث‌های حکومتی بسیار عمیقی دیده می‌شود که مبتنی بر فقه سنتی است، یادآور شد: چیزی که نظر امام راحل، رهبر انقلاب و بزرگان حوزه است، اینکه فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است. این‌که این موضوع منجر به تأسیس فقه جدید نشود برای ایشان(رهبر انقلاب) بسیار مهم است. 🔹 وی اضافه کرد: البته اگر بخواهیم به شکل مبنایی درباره حکومتی بحث کنیم، این امکان وجود دارد که به غیر از این فقه مدون بحث شود. چون یکی از مباحث مبنایی به ساختار فقه باز می‌گردد. آیا ساختار فقه قابل تحول است یا قابل نیست؟ به نظر بنده قابل تحول است. من خودم یک ساختار پیشنهادی آماده کرده‌ام. 🔹 آیت الله با بیان این‌که فقه حکومتی نیازمند چندین پیش نیاز است، اظهار کرد: چند پیش نیاز غیر فقهی وجود دارد که باید حل شود. یکی از این پیش نیازها تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید اسلامی استخراج شود. 🔹 وی افزود: همچنین باید بر پایه نظامات، قواعد فقه استخراج شود. کلید ورود به فقه حکومتی قواعد فقه حکومتی است. قاعده سازی بسیار مهم است. پس از قاعده سازی نوبت به مسائل فقه حکومتی می‌رسد. مسائل حکومتی متناسب با ساختار خود فقه است. تاکنون این کار در حوزه انجام نشده است. ما در اول اسلامی سازی علوم انسانی مانده‌ایم. در نظام سازی باید نظامات استخراج شود، نظامات بحث فقهی نیست فرا فقه است. 🔹 عضو مجلس رهبری در پایان بیان داشت: ما نیز نگاه سیستمی به اسلام را تأیید می‌کنیم. فکر می‌کنیم اسلام سیستم است. ولی افزون بر سیستم، نظام‌هایی نیز دارد لذا یک مجموعه‌ای به هم پیوسته است که یک هدف را تأمین می‌کند، ولی نباید سبب شود از گنجینه‌های گرانسنگ فقه شیعه، دایره المعارف‌های شیعه مانند جواهر فاصله بگیریم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢حجت الاسلام خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 👈 امروزه ما به بحث‌هایی مانند فقه رسانه، فقه تکنولوژی، فقه فرهنگ، فقه هنر، فقه شهرسازی و فقه سیاسی و اقتصادی نیاز داریم، در حوزه ما این مباحث تدریس می‌شود، اما اندک. بیشتر فقه‌های عبادات و معاملاتی تدریس می‌شود که مورد نیاز جامعه ما نیست و یا اگر باشد این نیاز اندک است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 |فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد 🔹رهبر معظم انقلاب همانند امام راحل(ره) معتقد به فقه سنتی پویا هستند و تأکید دارند فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است. 🔹در سه رساله مقام معظم رهبری پیرامون جهاد(الامان، الصابئة و المهادنة) بحث‌های حکومتی بسیار عمیقی دیده می‌شود که مبتنی بر فقه سنتی است؛ بنده معتقدم در فقه شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون هیچ فقیهی به تفصیل و عمق ایشان این سه رساله را به تحریر در نیاورده است. 🔹فقه حکومتی نیازمند چندین پیش‌نیاز است. یکی از این پیش‌نیازهای غیر فقهی تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید نظامات اسلامی استخراج شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸 تشکیل جلسه کارگروه درسنامه فقه سیاسی با حضور معاونت پژوهش در سالن جلسات پژوهشگاه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸حفظ امانت و اقامه عدل؛ ضامن بقای نظام و جامعه دینی و غیردینی 🔹رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان دیدار روز ۵ تیرماه، رئیس و مسئولان دستگاه قضائی، اهمیت کار این قوه را در تحقق عدالت دانسته و فرمودند: در قرآن کریم [آمده]: «وَ اِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ اَن تَحکُموا بِالعَدل»؛ عدالت، اساس کار حیات طیّبه‌ انسانی است. 🔹مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پیرامون این آیه آورده است: «اين آيه شريفه دو فقره است يكى دستور به اداى امانات به صاحبانش و ديگر حكم به عدالت كردن، فقره دوم ارتباطش با آيات قبل روشن است، چون آيات قبل پيرامون حكم كردن يهود بنفع مشركين و عليه مؤمنين دور مى زد، در فقره دوم هم درباره همين معنا به عموم مردم خطاب نموده، مى‌فرمايد: وقتى در بين كسانى كه اختلاف دارند حكم مى كنيد به عدالت حكم كنيد. 🔹اموال، ثروت‌ها، پست‌ها، مسئوليت‌ها، سرمايه‌هاى انسانى، فرهنگ‌ها و ميراث‌هاى تاريخى همه امانت‌هاى الهى است كه به دست افراد مختلف در اجتماع سپرده مي‌شود و همه موظف‌اند كه در حفظ اين امانات و تسليم كردن آن به صاحبان اصلى آن بكوشند، و به هيچ وجه در اين امانت‌ها خيانت نشود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 | بررسی آیه «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ » در مورد سوء ظن 🔹 آیت الله اعرافی در جلسه 22 درس فقه روابط اجتماعی که در تاریخ 3 بهمن ماه سال 97 در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، آیه ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾، را در مورد سوء ظن مورد بررسی قرار داد و گفت: همین سؤال در آیه سوم هم هست که ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾، بنا بر اینکه ما حکم تکلیفی را از آن استفاده بکنیم، بر خلاف آنکه جمعی از اصولیین می‌گویند: این همان ارشاد به عدم حجیت است، بنا بر آن وجهی که فی‌الجمله ترجیح دادیم و گفتیم ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾شامل سوءظن هم می‌شود، نسبت به سوءظن هم شمول دارد. 🔹چند معنای «قول» مسلّم است، یک معنای «قول»، یعنی حروف مرکبی است که از زبان شخص خارج می‌شود، یعنی به صورت صداها و آواها درمی‌آید و از زبان و لب خارج می‌شود، این مفهوم اولیه قول است که «ما یصدر من الشخص و یخرج من شفتی شخص»، همان حروف مرکبی است که یک‌صدا از دهان شخص بیرون می‌آید، قاعدتاً اولین معنای قول همین بوده است که به آن گفتار می‌گوییم. 🔹همیشه سخن بد گفتن ناشی از سوءظن نیست، آیه مطلق است، اما طبق این تفسیر می‌گوید: به این هم نظارت دارد، یعنی آیا آیه آنجایی که ناشی از سوءظن است را هم در بر می‌گیرد؟ اطلاقش آن را هم می‌گیرد. اگر احتمال اول را در روایت کافی بگوییم، اصلاً سوءظن را می‌گوید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢کرسی ترویجی «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولی خاص» 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚫️ نیروی دریایی آمریکا به دستور کاخ سفید، روز دوازدهم تیر ماه سال 1367 با شلیك بسوی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در خلیج فارس جنایتی را در تاریخ بشریت رقم زدند كه هرگز از یاد و خاطره مردم ایران و جهان پاك نمی شود. 🔷 جنایت آمریكایی ها در حمله به هواپیمای مسافربری ایران ‌ایر پرواز ٦٥٥ از تهران به مقصد دوبی با شلیك موشك هدایت شونده از ناو وینسنس آمریكا بر فراز خلیج فارس و سرنگونی این هواپیما منجر به قربانی شدن 290 سرنشین آن شامل مسافران غیر ایرانی و كودكان و زنان شد. 66 كودك زیر 12 سال و 52 زن در میان قربانیان بودند 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛ 📌 مدرسه تابستانه منهاج 💠 موضوع: مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد 🔻استاد «سید محمدمهدی میرباقری»، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد: ✅ مبانی کلامی اجتهاد و فقاهت موضوع گسترده‌ایست که نیازمند پژوهش‌های فراوانی می‌باشد. ✅ غفلت از مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد سبب انفعال فقه و حوزه در برابر تمدن غرب می‌شود. ✅ تفقه شامل فقه‌های «موضوعات»، «نظامات» و «سرپرستی جامعه» می‌شود که از دیدگاه شهید صدر، مسأله مستحدثه ما فقه نظامات است. ✅ مهم‌ترین مسأله مستحدثه در عصر کنونی تمدن اسلامی است که باید در مقابل تمدن غربی شکل بگیرد. ✅ از منظر فقه باید به این پرسش کلیدی پاسخ دهیم که نحوه مواجهه تمدن اسلامی با تمدن غربی چگونه خواهد بود. ✅ اصلی‌ترین ایده تمدن غرب «زمینی کردن زندگی بشر»، «حذف معنویت و ارتباط با خدا» است. ✅ انقلاب اسلامی در جاهایی موفق بوده که در برابر نظامات تمدن غرب، نظام اسلامی را طرح کرده است. ✅ اگر مبانی کلامی را رها کنیم نمی‌توانیم تمدن و تکامل فقه را مدیریت کنیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌸 میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر همگان مبارک . ❇️ امام جواد عليه السلام : مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ هر كس قبر عمّه ام (حضرت معصومه عليهاالسلام) را در قم زيارت كند ، بهشت پاداش او است . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ملیکه نور ، ویژه میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙 | فقه تخصصی؛ پاسخ به مسائل جدید 🔍 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی طلاب (۱۳۹۸/۲/۱۸) نسبت به وجود فقه‌های تخصصی در حوزه علمیه تأکید کردند.‌ 👈 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری 🔸«فقه تخصصی»، فقهی است که از فقه عام منشعب می‌شود و در آن سه تخصص لحاظ می‌شود؛ تخصص موضوعی، تخصص روشی و تخصص ساختاری. «تخصص موضوعی» یعنی شما باید ماهیت‌شناسی دقیقی نسبت به این موضوع داشته باشید و این مسأله به شکل علمی بدست خواهد آمد. 🔹تخصص دوم، «تخصص روشی» است. اصولاً، فقه از یک روش برخوردار است که در فقه عام به کار گرفته می‌شود و اتفاقاً یک بحث تخصصی هم هست، یک فرآیند پیچیده است که شما با ادله‌ی مختلف، با منابع مختلف، با تبصره‌های مختلف، با قواعد مختلفی که باید به کار بگیرید و... سعی در یافتن حکم می‌کنید. 🔸تخصص سوم، «تخصص ساختاری» است. در علم، ساختار حرف می‌زند، بعضی‌ها خیال می‌کنند ساختار هیچ نقشی ندارد، نه! نوع پرداختن و میزان پرداختن شما، همه‌ی اینها براساس ساختار است، این ساختار است که مجال می‌دهد گزاره‌هایی، مسائل و موضوعاتش بیاید و بررسی شود. 🔹هر چه زمانه جلوتر می‌رود مجموعه‌ای شدن موضوعات و چند بُعدی شدن موضوعات بیشتر می‌شود، یعنی موضوعات چند بُعدی و چند لایه‌ای می‌شوند، همان‌طور که در علوم امروزی نیاز به مطالعات میان‌رشته‌ای شده است، باید یک فرآیندی در حوزه‌ها طی شود که طلاب ابعاد عمومی و فقه عام را به شکل دقیق مطالعه کنند، سپس به یک سمت و تخصصی بروند، این یک تدبیر است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 💠 مبنای حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی در تضاد جدی است 🔹در سازمان ملل متحد، شوراي امنيت ايجاد شده و پنج قدرت اول دنيا در اين شورا گردانندگان اصلی و دارای حق وتو هستند. 🔸فرض کنید که ما منشور حقوق بشر شورای امنیت را بپذیریم و بر اساس آن عمل کنیم، چه تضمینی وجود دارد که بگوییم آنها به آن عمل می کنند؟ 🔹در مکتب ما خدایی وجود دارد که فرموده است “اوفوا بالعقود” ( به وعده‌های خود وفا کنید) و ما در برابر فرمان خدا تسلیم و خاضعیم؛ 🔶اما تنها تضمینی که برای پایبندی غرب به قراردادها وجود دارد، قدرت است و ما هم در برابر قدرت باید قدرت نشان دهیم، چون قدرت، مبنای وفای به عهد آنهاست. 🔹اگر تعداد حمله‌های نظامی آمریکا که در آن کشتارهای دسته جعی هولناکی اتفاق افتاده را شمارش کنیم، شاهد فصل گسترده ای از نقض حقوق بشر آمریکایی خواهیم بود؛ امروز سیستم سیاسی که به نام آمریکا عمل می کند، برای همه بشر خطرناک است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌷 لوح| توصیه‌ای به دختران عزیزم! 🔺 رهبرانقلاب: توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلای روز و اهتمام به کارهای دینی، جزو وظایف حتمی و مسلّمی است که امروز زنان کشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستید که فرزندان صالح میپرورید و همسران خود را برای ورود به میدانهای مثبت، تشجیع میکنید. بسیاری از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتی میکنند و آنها را از مشکلات دنیا و آخرت نجات میدهند. کار و تلاش زن و آگاهی و موضعگیری او، چنین ارزشی دارد.» ۷۵/۶/۲۸ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 | جایگاه عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔹نشست علمی «جایگاه عدالت در سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، با حضور حجت الاسلام دکتر سید کاظم سید باقری عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و مدرس درس خارج حوزه علمیه قم و دکتر حسین رمضانی، سه شنبه یازدهم تیر 98 برگزار شد. 🔹عدالت به عنوان وصفی از انسان است که به عنوان موجب تعالی و کمال انسان مورد توجه قرار می گیرد و این مساله در مبانی انسان‌شناسی سند آمده است. علاوه بر اینها عدالت در مبانی جامعه‌شناسی هم آمده است. 🔹حجت الاسلام دکتر سید باقری: من با رویکر عدالت سیاسی به سند می‌پردازم. ما باید به سمت و سوی عدالت سیاسی برویم. من هم معتقدم که روح حاکم بر سند عدالت محور است، و اگر در جایی عدالت نباشد ناقص و ضعیف است و باید تقویت شویم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 | اهمیت دانش تخصصی در پیام رسان دینی 🔹حسینعلی رمضانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم انسانی در یادداشتی با عنوان «بحران اشتراک‌گذاری بدن زن در جامعه و کوچ عفّت از سرزمین غیرت و ناموس‌پرستی» به مسئله حجاب و عفاف پرداخته است. 🔹ایران اسلامی در کهن تاریخ خود، با غیرت مردانی مثال‌زدنی و عفت زنانی ستودنی همگام بوده و اسلام پس از نزول اجلال چه به جبر تصرف تاریخی و یا اختیار انقلاب پر شکوه چهل سال پیش، بر این غیرت و بر آن عفت مهر تأیید زده است، اما امروز چه بر سر جامعه ما آمده که شاهد بی‌بند و باری پوششی زنان و هرزه‌بینی و بی‌تقوایی مردان ایرانی هستیم؟! 🔹پوشش زن در سایه سار حجاب و چشم وحدت‌بین مردان، عفّت را در جامعه به ارمغان آورده و از کثرت وجودی او در تزلزل پرتگاه گناه و تلذذ قوه شهویه حرام سدّی قوی برپا می‌کند. ایران اسلامی شایسته مردانی غیور و زنانی عفیف است و او را سنخیتی با برهنگی مادی غرب نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 | مدیریت مسئولیت است نه امتیاز / تفاوت زن و مرد در استحقاق ثروت‌های اجتماعی 🔹آیت الله محسن اراکی در جلسه شصت و سوم درس خارج فقه سیاسی که در مدرسه عالی دارالشفاء در سال 97 برگزار شد، مدیریت از نگاه اسلام را مورد بررسی قرار داد و گفت: از نگاه اسلام مدیریت، مسئولیت است و امتیاز نیست، اگر فردی مدیریتی را بر عهده گرفت و یا اگر مدیریتی را بر عهده کسی گذاشتند این یعنی او در برابر آنچه انجام می‌دهد و بقیه انجام می‌دهند مسئول است. 🔹آیت الله اراکی در مورد اینکه هر مدیر نسبت به عملکرد مجموعه خود مسئول است گفت: رسالت به معنای مدیریت جامعه بشر است. از این موضوع استفاده می‌کنیم که مدیر مسئول کار زیردستان خود است. حال وقتی مدیر اعلی مسئول باشد دیگر مدیران رده‌های پایین‌تر به‌طریق‌اولی مسئول هستند. 🔹مسئول است اما نه به معنایی که در برابر کوتاهی مردم او را مؤاخذه کنند. او مسئولیت خود را به درستی انجام داده است و مردم خود گوش نکرده‌اند. در برابر خداوند متعال باید پاسخ دهند همان‌طور که حضرت عیسی علیه‌السلام در آیات پایانی سوره مائده پاسخ می‌دهد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 تمایزات از ♻️ گزارش اجمالی از سخنرانی استاد در مدرسه تابستانه منهاج 📝 از فقه معاصر به ، ، و نیز یاد می‌شود. 📝 توسط شهید صدر مطرح شد و ایشان معتقد به توانایی اسلام در نظام‌سازی بودند. 📝 مفردات احکام در نظام، معنای کامل خود را می‌یابند. برای نمونه شهید مطهری مفردات احکام مربوط به زنان را در نظام حقوقی زن در اسلام به خوبی مطرح می‌کنند. 🔻 تمایزات فقه معاصر از فقه قدیم: 🔹موضوع‌شناسی تخصصی 🔹زمان و مکان‌شناسی 🔹شناخت ملاکات احکام 🔹مقاصد الشریعه 🔹خروج از فقه فردی به فقه اجتماعی 🔹توسعه منابع فقه 🔹قاعده‌سازی در فقه 🔹نگاه نظام‌وار به فقه 🔹کارآمدی و توانمندسازی 🔹مقارن‌سازی برای توسعه فهم فقهی 🔹اصلاح و بهبود روش‌های فقهی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸 جلسه تبیین اندیشه ی دفاعی امام خامنه ای با حضور ریاست پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❄️سخن بزرگان ✅ علامه مصباح یزدی «قم» و ما ادراک ما «قم» 🔸 همه ما مدیون حضرت معصومه (س) هستیم 🔹 حتی نیز به برکت حضرت معصومه (س) بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی): 🔸 1⃣ در عین حالی که فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر علوم اسلامی در حوزه‌ها غفلت بشود. مثلاً میبایست علم قرآن، شناسایی قرآن، فهم قرآن و انس با قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزه‌ها وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن و یا لااقل بخشی از قرآن را حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند. چه‌قدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آنها نمیافتیم. این انزوای قرآن در حوزه‌های علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگ‌نظری خواهد داد. 2⃣ من یک وقت در سالهای قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر، به طلبه‌ها میگفتم که ما از اولِ «بدان ایّدکاللَّه»، تا وقتی که ورقه‌ی اجتهادمان را میگیریم، میتوانیم حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکنیم! یعنی وضع درسی ما این‌طوری است که اگر طلبه‌یی از ابتدا حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکند، میتواند همین رشته‌ی ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمیکند. متأسفانه حالا هم که نگاه میکنم، میبینم همان‌طور است. ما در فقه گاهی مثلاً یک آیه‌ی قرآن را ذکر میکنیم، آن هم خیلی رویش کار و تحقیق نمیشود؛ به قدری که در روایات ما بحث میشود و کار میشود. 3⃣ قرآن از حوزه‌ی ما منزوی است؛ مثلاً علم قرآن، مسائل مربوط به قرآن؛ همین چیزهایی که شما میبینید تحت عنوان علوم قرآن الان رایج شده و گذشتگان کتابهای زیادی درباره‌ی آنها نوشتند و حالاها هم خوشبختانه بعضیها توجهاتی به آنها میکنند. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱ 🔸 بیانات در آغاز درس خارج فقه‌ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد ♻️ گزارش سخنرانی استاد در مدرسه تابستانه منهاج ✅اگر مبانی کلامی رها شود، علم اصول و فقه تمدن غرب می‌شود ✅ تفقه شامل فقه‌های «موضوعات»، «نظامات» و «سرپرستی جامعه» می‌شود که از دیدگاه شهید صدر، مسأله مستحدثه ما فقه نظامات است. ✅ مهم‌ترین مسأله مستحدثه در عصر کنونی تمدن اسلامی است که باید در مقابل تمدن غربی شکل بگیرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله محسن اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام : 🔹اینکه در روایات هست که علم از قم به همه جا میرسد و اینکه قم حرم اهل بیت(ع) است، باید نمادی در این شهر قرار بگیرد و حرم حضرت معصومه(س) نماد اهل بیت(ع) در این شهر است. 🔸در زیارت حضرت لحن خطابات به شکلی است که وقتی به حضرت فاطمه معصومه (س) خطاب میکنیم گویی به خود رسول خدا سلام میدهیم؛ قم به این دلیل حرم همه اهل‌البیت(ع) است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ حضور و تلاش عالمانه اساتید در مسائل مورد نیاز حوزه و نظام ضروری است 💢 حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی عراقی، عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 🔹 اساتید سرمایه اصلی حوزه‌های علمیه هستند چنان که مراجع عظام تقلید استوانه‌های این حوزه عظیم و با برکت می‌باشند. 🔹 جامعه مدرسین در پیروزی انقلاب اسلامی و تدوام آن، نقشی اساسی و بی‌بدیل داشته و اکنون نیز همان نقش را دارد. امام خمینی(ره) زیرساخت‌های انقلاب اسلامی را قبل از سال ۱۳۴۲ فراهم کردند که نشان از عمق بینش و نگاه ژرف ایشان به فقه و معارف اسلامی دارد. 🔹 صدور فرهنگ تشیع و نظام اسلامی از برکات انقلاب اسلامی مردم ایران و رهبری بی‌نظیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. 🔹 ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکا از مصادیق قدرت جمهوری اسلامی است که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که افق بلند و امید بخشی را ترسیم کرده، این پیشرفت‌ها در تمام امور، بیشتر خواهد بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir