eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ابعاد مختلف حقوق عامه مورد واکاوی فقهی قرار گیرد گزارشی از نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹بحث فقهی پیرامون حقوق عامه میدان علمی بسیار بزرگی می طلبد، چه آنکه آموزه‌های شریعت در این زمینه را از باب انفاذ شریعت بدانیم و چه از باب منطقه الفراغ. 🔹در این قسمت به بخشی از مهمترین حقوق عامه که باید در این میدان بزرگ، مورد بحث و بررسی فقهی قرار گیرند اشاره می کنیم. 🔹یکی از عرصه های حقوق عامه که فقه حکومتی لزوماً باید در آن وارد شود، «استانداردها» است. بر اساس آموزه های دینی، آنچه که در جامعه اسلامی مصرف می شود، اعم از خدمات و کالاها، باید استاندارد باشد. 🔹عرصه دوم، عرصه دسترسی است. در جامعه اسلامی حق طبیعی تمام مردم است که به خدمات، اطلاعات، رفاه، امنیت، اماکن تفریحی و هنری و مانند این مسائل دسترسی داشته باشند. 🔹عرصه‌ سوم، عرصه سوادها است. امروزه در دنیا، برخی سوادها نظیر سواد اجتماعی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد حقوقی و سواد سلامت، جزئی از حقوق عامه یعنی حداقل حقوق اساسی آحاد جامعه دانسته شده است. در آموزه های دینی شیعه به برخی از این مسائل ورود شده است. (به نقل از وسائل) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 ما با نوكرى اجانب مخالفيم 🔹 امام خمینی (ره): يك مغالطه ‏اى است كه تا صحبت «دانشگاه اسلامى» مى ‏شود و اينكه بايد انقلاب فرهنگى پيدا بشود، فرياد مى ‏زنند آنهايى كه مى ‏خواهند ما را به طرف شرق و عمدتاً، به طرف غرب بكشانند، كه اينها با تخصص مخالف ‏اند، با علم مخالف ‏اند. خير، ما با تخصص مخالف نيستيم؛ با علم مخالف نيستيم؛ با نوكرى اجانب مخالفيم. ما مى ‏گوييم كه تخصصى كه ما را به دامن امريكا بكشد يا انگلستان يا به دامن شوروى بكشد يا چين، اين تخصص، تخصص مهلك است، نه تخصص سازنده‏. صحیفه امام؛ ج14؛ ص359 | جماران؛ 4 خرداد 1360 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیین‌ها و الگوها» منتشر شد 📚 امروزه تعامل روحانیت با نظام اسلامی به یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاسی مبدل شده است. در گذشته چنین تعاملی بیشتر در ذیل مناسبات عالمان دینی با نظام‌های جائر مورد بررسی قرار می‌گرفت و روحانیت به دلیل جائر بودن دولت، تکلیفی نسبتا روشن داشت. 📚 اما با بنای دولت شرعی در ایران پس از انقلاب، چنین مناسباتی کمتر مورد توجه گفت‌وگوهای فقهی قرار گرفت و الگوهای جاری میان روحانیت و نظام اسلامی نیز نه بر اساس ادله فقهی بلکه بیشتر متاثر از رخدادهای سیاسی تنظیم یافته بود. 📚 کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیین‌ها و الگوها» تلاش می‌کند تا به بررسی تأملات فقهی و سیاسی روحانیت با دولت اسلامی پاسخ دهد. 📌 گفتنی است؛ این کتاب تألیف عبدالوهاب فراتی است که به همت کانون اندیشه جوان انتشار یافته است. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقهِ مهندسی ژنتیک ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در اولین نشست علمی «فقه مهندسی ژنتیک» در ارائه مقاله خود با عنوان «فقه مهندسی ژنتیک گیاهی» به ضرورت بررسی دو مرحله در حوزه فقه مهندسی ژنتیک اشاره کرد و گفت: مرحله اول بحث از مقتضی است که آیا برای جواز تصرف در ژن دلیل کافی داریم یا خیر و دوم اینکه مانع و ادله منع‌کننده‌ای وجود دارد یا خیر. در بحث از مقتضی می‌خواهیم درباره ادله جواز مهندسی ژنتیک سخن بگوییم. اگرچه در مهندسی ژنتیک ممکن است به حکم مستحب و واجب هم برسیم و در مواردی آن را واجب بدانیم. کما اینکه حکم مکروه و حرام هم وجود دارد. 🔹از نظر مقتضی می‌توان به سه دسته ادله برای جواز مهندسی ژنتیک تمسک کرد. از آیات قرآن می‌توان به آیات تسخیر اشاره کرد: «سخر لکم مافی‌الأرض» یا «هوالذی خلق لکم مافی‌الأرض جمیعا» وقتی این عمومات جواز تصرف را این گونه بیان می‌کنند، از نظر موازین فقهی به این معنا است که برای اثبات موارد خروج از این عموم نیازمند دلیل خاص هستیم. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰مجلس مردمی می تواند به فکر باشد 💢برای اینکه محروم تویش نبود. اما امروز ، مجلسی است که محرومیت کشیده‌اند، و در آنها از اشراف و اعیان وجود ندارد. یک همچو مجلسی می‌تواند کند به این کشور. 📅 امام خمینی(ره) | ۱۱ مرداد ۱۳۶۲ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 رونمایی کتاب «حوزه و بایسته‌ها»؛ گفتارها و نوشته‌های «شهید صدر» درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت ✔️ در این مراسم علمی که از سوی «شبکه اجتهاد» برگزار می‌شود، آیت‌الله تسخیری با موضوع «طرح شهید صدر در باب نهاد مرجعیت» و حجت‌ا‌لاسلام مجتبی الهی خراسانی با موضوع «ابعاد اندیشه اصلاحی شهید صدر درباره حوزه علمیه» به سخنرانی خواهند پرداخت. ⏱ پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۷:۳۰، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 وکلای صالح متدین به مجلس بفرستید امام خمینی (ره): مردم کوشش کنند که وکلای صالح متدین در مجلس بفرستند. تمام گرفتاری ها و تمام چیزهائی که بر خلاف موازین عمل می شود آنجا حل می شود. دیگر نه دولت می تواند خودش یک کاری بکند، یک برنامه ای بدهد تا یک وقت خلاف باشد .... وقتی بنا شد وکلای متدین باشند و مقید به احکام شرع باشند که انشاءالله هستند، آنوقت این مسائل همه اش حل شود صحیفه نور؛ جلد 8؛ صفحه 282 مورخ: ۱۳۵۸/۰۶/۰۶ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ حوزه انقلابی شرط لازمش حوزه علمی است/ علوم انسانی اسلامی باید در بطن حوزه انقلابی شکل بگیرد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‎وگویی: 📕 برخی حوزه انقلابی را مقابل حوزه علمی قرار می‌دهند نه حوزه علمی انقلابی. در حالی که حوزه انقلابی شرط لازمش حوزه علمی است. 📕 اگر شخصی از حوزه انقلابی دفاع کند ولی دغدغه علم و دانش و حکمت و فقاهت را نداشته باشد قطعاً انقلابی نیست. همچنین کسی که دم از علم، حکمت و فقاهت می‌زنند ولی دغدغه انقلابی ندارند باید در علم و حکمتش شک کند. 📕 حوزه انقلابی باید به سؤال‌های مربوط به فلسفه‌های مضاف و فقه‌های تخصصی پاسخ دهد. 📕 اگر بخواهیم تعریف مصداقی از حوزه انقلابی داشته باشیم، حوزه انقلابی یعنی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری(ره). 📕 با حضور آیت‌الله اعرافی کارهای خیلی خوب و ارزنده‌ای انجام شده و برنامه‌های خوبی در حوزه آموزشی، پژوهش، تبلیغ و تربیت در حال انجام است. بحمدالله به صورت جهادی کار علمی و عملی می‌کنند. 📕 نباید فقه را به بیان یک سری احکام شرعی خلاصه کنیم، فقه نظام، فقه مکتب و ساختار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی باید تدوین شود. 📕 علوم انسانی اسلامی یعنی علوم انسانی مبتنی بر حکمت و فقاهت زمینه را برای تمدن سازی نوین اسلامی فراهم می‌کند. 📕 علوم انسانی اسلامی باید در بطن حوزه انقلابی شکل بگیرد که فقاهت و فقه تمدن‌ساز را به صورت سیستماتیک و نظام‌مند در حوزه‌های علمیه تحقق بخشد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📷 | فقه؛ تأمین کننده شکل و صورت اجرایی نظام عمران شهری اسلامی 🔸آیت الله 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️بسیار زیبا و شنیدنی، از دست ندید 🎥 گام دوم انقلاب از زبان شهید بهشتی: هرچه زودتر به فاصله طبقاتی در جمهوری اسلامی پایان بدهیم 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭐ بازخوانی به مناسبت 👈 شما جوانان، جهاد برای پی‌ریزی «انقلاب علمی» را دنبال کنید 🔻 رهبر انقلاب: اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است... 🔹️ این راه طی‌شده، با همه‌ی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. 🔹️ عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. 🔹️ ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود. 🔺️ اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. 🔺️ به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید. 🏷 بخشی از بیانیه 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚 کتاب «حوزه و بایسته‌ها» رونمایی شد. ✔️ مراسم رونمایی کتاب «حوزه و بایسته‌ها؛ گفتارها و نوشته‌های شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت»، با حضور آیت‌الله محمدعلی تسخیری، اساتید حوزه علمیه مشهد، مدیران و اعضای هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢شهید صدر، حوزه علمیه و مسئولیت اجتماعی ✔️حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه تخصصی صدر🔻 🔹شخصیت‌هایی مانند حضرت امام (ره) و شهید صدر و تا حدی آیت‌الله حکیم خود را موظف می‌دانستند تا زیست اجتماعی را به عهده بگیرند، این بزرگان مسئولیت زیست اجتماعی را بر عهده حوزه می‌دانستند و در این مسیر گام برداشتند. 🔹آیت‌الله حکیم به‌عنوان مرجع عراق تحولاتی در حوزه نجف رقم زد و حاصل این تحولات این شد کمونیست در عراق -که یکی از پایگاه‌های مهم در جهان عرب بود- با سرعت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای اسلامی نابود شود. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ شهید صدر؛ نمونه بهترین تئوریسین و شاگرد در پیشگاه قرآن/ نظریه اقتصاد شهید صدر در دانشگاه‌ها انقلاب کرد 📌 آیت‌الله تسخیری در مراسم رونمایی از کتاب حوزه و بایسته‌ها؛ 📚 وقتی اقتصاد شهید صدر منتشر شد، دانشگاه‌هایی که ما با آن‌ها رابطه داشتیم را تکان داد. دانشجویانی که به این دانشگاه‌ها آمده بودند تا وهابیت را یاد بگیرند مجبور شدند روایات اهل‌بیت(ع) را بخوانند. 📚 شهید صدر معتقد بود نباید در مورد مرجعیت حرکت فردی مطرح شود. این طور نباشد فردی راه طولانی را طی کرده تا در آخر عمر مرجع شود یا نشود. 📚 شهید صدر در علوم مختلف به دنبال قواعد اصلی و تئوری بود. بحث مرجعیت رشید، اصلاح کتب رضوی، اصلاح رساله عملی از جمله تئوری‌های ایشان بود. 📚 تئوریسین بودن یکی از ویژگی‌های شهید صدر بود. ایشان به عنوان یک شاگرد ممتاز در پیشگاه قرآن می‌نشیند و جواب‌ها را دریافت می‌کند. 📚 کتاب «حوزه و بایسته‌ها» می‌تواند برای حوزویان مفید باشد و به قول رهبر انقلاب طلاب جوان می‌توانند از رفتار و ایده‌های شهید صدر الگو بگیرند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و هشتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد. 🔹موضوع : بررسی جامعه شناختی تطورات فقه حکومتی در دوران انقلاب اسلامی 🔸ارائه دهنده : دکتر استادیان 🔹ناقد: حجت الاسلام دکتر ابراهیمی پور حجت الاسلام موسوی 📅 چهارشنبه ۲۸آذرماه ساعت ۱۰:۳۰ 🏡 خیابان جمهوری کوچه دوم فرعی اول ساختمان انجمن علمی حوزه طبقه اول 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ماهیت و جایگاه کارگزاری در نظام اسلامی 🔸حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅‍ سخنان امام خمینی در جمع صاحبان صنایع و بازاریان تهران، ۱۵ تیر ۱۳۵۸ 📍آقایانِ صاحبِ‌‎ ‌‏کارخانه ها باید وضعشان را یک قدری از آن رژیم سابق تغییر بدهند؛ برای اینکه در‌‎ ‌‏رژیم سابق، که مردم او را رژیم اسلامی نمی دانستند و طاغوتی می دانستند، اگر کاری‌‎ ‌‏می شد می گفتند که در رژیم طاغوتی شده است، و اگر یک ناراحتی هایی برای کارگرها‌‎ ‌‏پیدا می شد، یا یک تحریکاتی می شد که اینها اعتصاب کنند، شورش کنند، آنها با فشار؛ و‌‎ ‌‏اگر ـ چنانچه ـ نوبت به روحانیین هم می رسید با موعظه. اما الآن با آن وقت فرق دارد.‌‎ ‌‏ 📍الآن همۀ ما این ادعا را داریم که یک مملکت اسلامی است و روی احکام اسلام باید‌‎ ‌‏عمل بشود. اگر خدای نخواسته در یک مملکت اسلامی طوری بشود که در کارخانه ها و‌‎ ‌‏کارگرها به واسطۀ اینکه درست به آنها رسیدگی نمی شود انفجار حاصل بشود، این‌‎ ‌‏انفجار از محیط یک مملکتی است که مدّعی اسلام است؛ نه روحانی می تواند این را‌‎ ‌‏خاموشش کند، نه کس دیگر. برای اینکه روحانی آن وقت می تواند ‌‏[‌‏کاری‌‏]‌‏ بکند که‌‎ ‌‏بگوید خوب یک اشخاصی غیر اسلامی این کارها را کرده اند؛ اما اگر مملکت اسلامی به‌‎ ‌‏اینکه اسلامی است یک طوری بشود که انفجار در کارگرها حاصل بشود، این انفجار‌‎ ‌‏دیگر قابل کنترل نیست؛ و این یک خطری است که بر همۀ شماها و بر همۀ ما هست و ما‌‎ ‌‏را تهدید می کند. 📍از این جهت باید صاحبان کارخانه ها توجه به این داشته باشند که با‏ کارگرها نظیر سابق عمل نکنند. با اینها برادر و دوست باشند، و تا آن حدودی که آنها‌‎ ‌‏می خواهند ـ کارگرها همچو نیست که خیلی بلندپرواز باشند؛ اینها یک زندگی‌‎ ‌‏می خواهند ـ آقایان کاری بکنند که یک زندگی برای اینها حاصل بشود؛ و جلوگیری‌‎ ‌‏بشود از یک انفجاری که قابل کنترل نیست. 👈🏽عرض کردم «انفجار»، اگر یأس از حکومت‌‎ ‌‏اسلامی باشد و انفجار پیدا بشود، هیچ چیز نمی تواند جلویش را بگیرد؛ به خلاف‌‎ ‌‏آنجایی که انفجار حاصل بشود و پناه به اسلام بخواهند بیاورند. آن قابل کنترل است. اما‌‎ ‌‏اگر یک مملکتی اسلامی شد و باز بساط، همان بساط سابق باشد که لفظْ لفظِ اسلامی،‌‎ ‌‏عملْ عملِ طاغوتی باشد و خدای نخواسته انفجار حاصل بشود، با این همه تحریکاتی که‌‎ ‌‏می بینید الآن هست، توطئه هایی که الآن هست، اگر انفجار بشود، انفجار بر ضد اسلام‌‎ ‌‏است. ❗️یک همچو انفجاری، انفجاری است که از باطن یک مملکتی که مدّعی اسلامی‌‎ ‌‏است پیدا شده و مأیوس از اسلام شده اند، مأیوس از برنامه های اسلام شده اند؛ یک‌‎ ‌‏همچو انفجاری را هیچ کس نمی تواند جلویش را بگیرد. دیگران هم که دامن می زنند و‌‎ ‌‏همان مسائل را دارند طرح می کنند که «تغییری نکرده است، یک اسمی تغییر کرده، آن‌‎ ‌‏وقت گفتیم حکومت شاهنشاهی، حالا می گویید جمهوری اسلامی. واقع مسائلْ همان‌‎ ‌‏مسائل است؛ کارگرها همان کارگرها هستند، کارمندها همان کارمندها هستند، مردم همان‌‎ ‌‏مردم، رباخوارها همان رباخوارها هستند، زورگوها همان زورگوها هستند». اگر در یک‌‎ ‌‏همچو محیطی خدای نخواسته انفجار حاصل بشود، غیر از انفجارهای دیگر است. دیگر‌‎ ‌‏چیزی برای کسی باقی نخواهند گذاشت؛ و لهذا باید خود آقایان در فکر این معنا باشند‌‎ ‌‏که یک همچو چیزی نشود. و او به این است که شماها یک قدری پایین تر بیایید، کارگرها‌‎ ‌‏را یک قدری بالاتر ببرید. آنها نمی خواهند در عرض شما باشند؛ آنها یک زندگانی‌‎ ‌‏می خواهند. شماها که ـ الحمدلله ـ دارا هستید و دارای کارخانه ها هستید و دارای‌‎ ‌‏کارمندان زیاد هستید، یک قدری برای مصلحت خودتان و برای اینکه خدای ناخواسته‌‎ ‌‏یک وقت انفجاری نشود که همه چیز به باد برود، همه چیز یک کشوری به باد برود،‌‎ ‌‏شماها یک مقداری خودتان با دست خودتان به اینها یک کمکهایی بکنید. 🍁صحیفه امام، جلد ۸، صفحه ۴۶۷ و ۴۶۸ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 🔹 موضوع: اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی 🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» مطرح کرد: 🔰 ادله عام بر جواز معامله و خرید کالای خارجی؛ ✅ یکی از ادله‌های عام «قاعده الناس مسلطون علی اموالهم» است. هر چند این روایت مرسل و ضعیف السند است ولی شهرت عملی قدما در تمسک به مفاد این حدیث، آن را قابل استناد و اعتبار می‌کند. ✅ بنابر مفاد این حدیث هر کسی چیزی داشته باشد که عنوان عرفی مال بر آن صدق کند، به دلالت مطابقی از اطلاق حدیث انواع تصرفات غیر حرام در آن مال به قصد منافع محلله برای فرد جایز و مباح است. ✅ همچنین به دلالت التزامی معامله مذکور صحیح است. در نتیجه خرید کالای خارجی از هر کشوری و از هر فردی به قصد منافع محلله آن کالا بلامانع است. 🔰 ادله خاص بر جواز معامله و خرید کالای خارجی؛ ✅ روایت هند سرّاج از امام باقر(ع) که به لحاظ سندی معتبر است. امام(ع) در روایت حرمت فروش سلاح به دشمنان را مقید کرده به وجود جنگ بین آنان و مسلمین که در این صورت فروش سلاح کمک به دشمنان اسلام علیه مسلمانان است. ✅ روایت صحیحه حضرمی از امام صادق(ع)؛ این روایت تنها در صورت صلح، فروش سلاح به دشمنان دین را جایز می‌شمارد. بنابراین در زمان وجود خصومت بین دشمنان دین و مؤمنین، و به طریق اولی در زمان جنگ فروش سلاح جایز نخواهد بود. ✅ برخی از فقها همچون امام خمینی(ره) بحث را فراتر از سلاح به همه کالاها تعمیم داده و قاعده‌ای را استخراج کرده‌اند که هر گونه معامله‌ای را که استعانت علیه مسلمین باشد، جایز ندانسته‌اند.(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 🎯 موضوع: فقه‌الجهاد 🔰 آیت‌الله عباس کعبی در درس خارج «فقه‌الجهاد» عنوان کرد: 🔻زمین صلح؛ آیا افزون‌بر جزیه باید از زمین اهل کتاب نیز چیزی دریافت کرد؟ 1️⃣ مالیات بر زمین غیر از جزیه است و مانعی ندارد حاکم اسلامی افزون‌بر جزیه، مالیات نیز از زمین بگیرد. ولی به حیث جزیه نمی‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا دو جزیه متفاوت برای یک مال نمی‌توان وضع کرد. 2️⃣ مانعی ندارد که جزیه را تقسیم کند؛ برای نمونه پنجاه دینار آن مالیات بر اشخاص باشد و بخشی دیگر مالیات بر زمین. ❇️ کسی که زمین ندارد حکمش چیست؟ برای او وضع نمی‌کنند، مثل قیود مصلحت که باید مقدر شود شخص فقیر، متوسط و یا غنی است. ❇️ ثروتمندانی که زمین ندارند، باید براساس آنچه که امام تشخیص ‌می‌دهد، بپردازند. ❇️ صاحب جواهر: این حق والی است و براساس مصلحت تشخیص می‌دهد چه میزان بگیرد. ❇️ استاد: مصلحت ضابطه دارد و باید مشخص شود اینجا مصلحت در چیست؟ در اسلام، مسلمین و یا اهل جزیه. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚠️مواظب بوق‌های تبلیغاتی باشید 🔺اینها می‌خواهند که مردم را در حضور پای صندوق سست کنند. 💢 خیال کردند سست می‌شوند، این هم یک خیال باطل است و ملت ما این مساله را یک مسئله الهی شرعی و یک تکلیف خدایی می‌داند که به پای صندوقها شاء اللَّه، برود و با صفهای طولانی مرصوص، به شخصی متعهد رای بدهد. اینها می‌خواهند ما را تضعیف کنند 📅امام خمینی(ره) | ۷ مهر ۱۳۶۰ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
سلسله نشست های اندیشه ورزی ورثه الانبیاءبا محوریت الگوی نقش آفرینی طلاب در دولت سازی اسلامی برگزار می گردد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ تسلط و احاطه علمی 🔻 مرحوم آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی: یکی از نقاط مهمی که باعث می‌شود نظریه، هر نظریه‌ای، محکم و درست باشد این است که تا چه حد احتمالات متعدد و جهات مختلف مرتبط به موضوع را درنظر گرفته باشد. این ویژگی اولین رکن نظام فکری و معرفتی در تمام ابواب علم به شمار می‌آید، به‌گونه‌ای که فقدانش موجب ناقص بودن نظریه و ایجاد شکاف‌‌هایی در آن می‌شود که از طریق آنها می‌توان نظریه را نقد و ابطال کرد. اندیشه شهید صدر در سطحی عالی از این ویژگی برخوردار بود. او به هیچ مسأله علمی مخصوصاً در اصول و فقه نمی‌پرداخت مگر اینکه به شکل شگفت‌آوری صورت‌ها و احتمالات مختلف آن را ذکر می‌کرد. این ویژگی جنبه تسلط و احاطه علمی در اندیشه او است. شهید صدر به حدی از این ویژگی علمی برخوردارد بود که حتی در سخنان عادی‌اش هم ظهور و بروز داشت، چنان‌که وقتی به یک موضوع هرچند ساده و معمولی می‌پرداخت نیز آن را در قالبی علمی می‌ریخت و ساختاری فنی به آن می‌داد و آن‌قدر منطقی آن را بررسی می‌کرد که همه احتمالات را در نظر می‌گرفت، تا جایی که شنونده خیال می‌کرد در حال شنیدن تحلیل یک نظریه علمی است که همچون هر نظریه‌ای با تکیه بر براهین و ادله‌ منطقی‌، از اصالت و قدرت و استحکام لازم برخوردار است. 🔸نگاه کنید به شهيد الأمة وشاهدها، ج ١، ص ۱۱۰ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و هشتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد. 🔹موضوع : بررسی جامعه شناختی تطورات فقه حکومتی در دوران انقلاب اسلامی 🔸ارائه دهنده : دکتر استادیان 🔹ناقد: حجت الاسلام دکتر ابراهیمی پور حجت الاسلام موسوی 📅 چهارشنبه ۲۸آذرماه ساعت ۱۰:۳۰ 🏡 خیابان جمهوری کوچه دوم فرعی اول ساختمان انجمن علمی حوزه طبقه اول 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
موضوع: خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر 📌 استاد غلامعلی معصومی‌نیا در درس‌گفتار «خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر» بیان داشت: 📚 بی عدالتی توزیعی در بخش پولی بسیار شدیدتر از بخش واقعی است. 📚 انتقادهای شهید صدر(ره) قبل از تعدیلات اقتصادی غرب بود ولی حتی بعد از تعدیلات هم آزادی اقتصادی آن‌ها در بخش پولی باعث بی‌عدالتی شدیدتری شد. 📚 نظام سرمایه‌داری مشکل را در تولید می‌بیند ولی اقتصاد اسلامی ریشه مشکل را در توزیع. نظام سرمایه‌داری اهمیت اصولی‌ به عدالت توزیعی نمی‌دهد ولی اقتصاد اسلامی حتی در اولین استفاده از منابع به دنبال عدالت توزیعی است. 📚 شهید صدر(ره) در کتاب خود بیان می‌کند که تا حد قابل توجهی باید آزادی ذاتی تمامی آحاد تأمین شود. از آنجا به بعد با رقابت به فعالیت بپردازد. 📚 انگیزه سودطلبی، فردگرایی و محدودیت منابع از جمله فروضی هستند که به عنوان مبنا در مکتب سرمایه‌داری پذیرفته شده‌اند و آزادی، رقابت و نظام قیمت‌ها و در نتیجه مالکیت خصوصی از نتایج آن‌ها محسوب می‌شوند. 📚 جا داشت که شهید صدر(ره) در نقد سرمایه‌داری، موضع خود نسبت به مبانی مکتب سرمایه‌داری را بیان می‌کرد. 📚 در مکتب سرمایه‌داری، آزادی تولیدکننده اصل و آزادی مصرف کننده فرع است. 📚 در نظام سرمایه‌داری، کمپانی‌های بزرگ با استفاده از تبلیغات نیازسازی می‌کنند. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 شما را از داخل به تفرقه می‌کشانند امام خمینی (ره): حالا شياطين بيشتر در فكر هستند كه روحانى را از يك طرف بكوبند و دانشگاهى را از يك طرف، و فساد كنند بين اين دو تا. به آنها بگويند كه اينها چطورند، به اينها بگويند آنها چطورند. چشمهاي‌تان را بايد خيلى باز كنيد. در اين زمان چشم و گوش‌ها بايد خيلى باز باشد كه يك وقت مى ‏بينيد از داخل خود دانشگاه و از داخل خود فيضيه شما را به فساد مى‏ كشانند. شما را به تفرقه مى ‏كشانند. صحیفه امام؛ ج13؛ ص421 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir