💠امروز به مستمندان و مستضعفان که ولی نعمت ما هستند خدمت کنید؛ پیش خدای تبارک و تعالی کمتر خدمتی است که به اندازه خدمت به زاغه نشینان فایده داشته باشد.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١٨،صفحه ۵٨
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 فراگیرشدن دغدغه فقه نظام امری مهم در حوزههای علمیه است/ ایجاد ۴۰ رشته فقه تخصصی
📌 در همایش ملی فلسفه فقه نظام مطرح شد؛
🔰 آیتالله علی اکبر رشاد:
🔹دغدغه نظامسازی فقهی در حال فراگیر شدن در سطح حوزه است و نوع افراد صاحبنظر به این موضوع اهتمام دارند.
🔹نظام مجموعه ترکیبیافته از مؤلفههای مختلف متناسب و سازگار است که با یکدیگر در تفاعل هستند و موجب تمییز یک نظام از نظام دیگر میشوند؛ نظام باید مستقل و حدود آن از دیگر نظامها جدا باشد و غایت معینی هم داشته باشد.
🔰حجتالاسلام والمسلمین سید عباس موسویان:
🔹اگر نظام اقتصادی اسلامی را مجموعهای از عناصر بدانیم، میتوانیم بگوییم که نظام اقتصادی اسلام مجموعهای از مبانی بینشی، سنتهای الهی، اهداف اقتصادی، احکام اقتصادی، اخلاق اقتصادی، قوانین و مقررات و قراردادها، ابزارها، سازمانها و نهادها و الگوهای رفتاری است.
🔹این عناصر به صورت منسجم و هماهنگ میخواهند فعالیتهای اقتصادی را در سطح فردی، اجتماعی و بینالمللی ساماندهی نمایند و انسانها را در ابعاد اقتصادی به رفاه دنیوی و کمال اخروی برسانند.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت ولزوم پرداختن به فقه نظام سیاسی از دیدگاه آیت الله محسن اراکی
🔰 بیانات مطرح شده در درس فقه الصلاة مورخه ۹۸/۹/۲ پیرامون اهمیت و لزوم پرداختن به فقه نظام سیاسی
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💥 در بیانیه گام دوم، «فرایند پنجمرحلهای تمدنسازی»، در «دو گام» خلاصه شده است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، آن پنج مرحله تمدنسازی را در دو گام خلاصه کردهاند.
گام اول، چهل سال گذشته است که در آن، گویا دو و نیم مرحله پیشروی شده است:
1. انقلاب اسلامی؛
2. نظام اسلامی؛
3. زیرساختهای دستیابی به دولت اسلامی.
لذا با اینکه در بیانیههای دیگر میفرمودند «راه پیش رو، دشوارتر از گذشته است»، بیان ایشان در این مرحله این است که شاید مسیر پیش رو آسانتر از گذشته باشد. گویا زیرساختهایش فراهم شده و ظرفیتهای مختلفی از قبیلِ شکلگیری جبهۀ مقاومت، تغییر موازنۀ قدرت و پیشروی در مقیاس جامعۀ جهانی، تربیت نیروی انسانی گسترده، رشد معنویت و اخلاق، پیشرفتهای داخلی در زمینههای مختلف و... شکل گرفته است؛ البته اینها به آسانی هم به دست نیامده است.
اینها مقدوراتی است که در چلۀ دوم برای حرکت بهسمتِ دولت اسلامی و جامعۀ اسلامی و تمدّن اسلامی در اختیار داریم."
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢برای دستیابی به فقه حکومتی باید از روشهای مرسوم اصول فقه فاصله گرفت
✔️حجت الاسلام والمسلمین مقیمی، استاد حوزه علمیه قم:
🔹باید نسبت تعارضات موجود در احکام در اصول فقه مورد بحث قرار گیرد، نمی شود روشهای اصول فقه مرسوم باشد و بخواهیم به اجتهاد در فقه حکومتی دست پیدا کنیم.
🔹فقیه در بحث فقه حکومتی اگر از روشها و ضوابط دیگر بخشهای فقه استفاده کند، نمیتواند یک مجموعه منسجم ارائه دهد.
🔹فقیه فقه نظام با همان قواعد حاکم بر اصول فقه حرکت میکند، اما ما در تاریخ میبینیم که فقهایی رویکردها را تغییر داده اند و این خلاقیت به صورت کلانتر در اصول فقه نیز قابل انجام است.
🔹ما در همین گفتمان فقه حکومتی اساتید بزرگی داشتیم که در این گفتمان اجتهاد میکردند و در نهادهایی مانند شورای نگهبان حضور داشتند، اما بحث آنها در کلاسها در بخش ماهوی و روش شناسی با بحث دیگر فقها تفاوتی ندارد.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🗳 رهبر انقلاب با اشاره به فرارسیدن زمان ثبتنام انتخابات مجلس تاکید کردند:
👈 اگر توان مدیریتی ندارید، مسئولیت نپذیرید.
۹۸/۹/۱۰
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 بیانیه آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری، پیرامون اغتشاشات اخیر و حمایت مردم از حریم ولایت
♦️متن بیانیه آیت الله اراکی:
🔸در هفتهای که گذشت مع الأسف عدهای اراذل و اشرارِ آموزش دیده و دستپروردهی اجانب و استکبار خصوصا آمریکا و دولتهای مرتجع و دستنشانده وی در منطقه، دست به خرابکاریها و اغتشاشات گسترده زده و خسارت بسیاری به اموال و اماکن عمومی که متعلق به مردم ایران است وارد کرده و موجب جان باختن و شهادت تعدادی از مردم بیگناه و برخی نیروهای حافظ امنیت شدند.
بحمدالله مردم شریف ایران با جدا کردن صف خود از این اوباش دوره دیده، اجازه ندادند تا تلاش سرویسهای اطلاعاتی و رسانهای دشمن به نتیجه دلخواه برسد و مانند همیشه امید آنان را ناامید کردند. لذا از مسئولین محترم انتظار میرود که بیش از پیش قدردان این امت بزرگ و نجیب باشند.
اجتماعات خودجوش مردم شهیدپرور ایران در دفاع از ارکان نظاماسلامی و ولایت فقیه مشتی محکم بود که بر دهان آمریکا و اسرائیل نشست و موجب شد تا انگشت تحیر از این بصیرت مثال زدنی بر دهان بگیرند. در این بین حرکت انقلابی مردم بصیر و مومن استان مرکزی در دفاع از اسلام و انقلاب و حمایت از ولایت فقیه شایسته تقدیر و تشکر وافر است.
از خداوند منان مسئلت دارم راه پیشرفتی که مردم انقلابی ایران آغاز کردند به مقصد نزدیکتر گردانده و بر توفیقات این ملت بزرگ بیافزاید.
محسن اراکی
نماینده مردم شریف استان مرکزی درمجلس خبرگان رهبری
30 آبان ماه 1398
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 اگربخواهيد گرههای كور #اقتصادى خود را با پناه بردن به کانون سرمايهدارى غرب حل كنيد، نهتنها دردى ازجامعۀ خويش را دوا نكرده ايد،كه ديگران بايد بيايند واشتباهات شمارا جبران كنند.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ٢١،صفحه ۶٧
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔍 #تبیین_و_تحلیل | قبول مسئولیت؛ عرصه مؤاخذه الهی
🔻 حضرت آیتالله خامنهای پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه روز یکشنبه (۱۳۹۸/۹/۱۰) به شرح حدیثی از پیامبر (صلّیاللهعلیهوآله) پرداختند که ایشان جناب ابوذر را از قبول هرگونه مسئولیت و مدیریت منع میفرمود.
🔹️ رهبرانقلاب در توضیح این حدیث به روزهای ثبتنام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کردند و همگان را به درسگیری از این حدیث فراخواندند: «حالا بحث اسمنویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این تواناییای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست.»
🔹️ نقطه محوری بحث معظمله نگاه صحیح به مسئولیت و انجام تعهد در قبال آن است.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸تفاوت فقه سنتی و حکومتی
گزارشی از آئین رونمائی از کتاب «اصول و مبادی فقه حکومتی»🔻
آیت الله #کعبی:
🔹فقه سنتی و فقه حکومتی سه تفاوت عمده دارد؛ اول اینکه فقه حکومتی تحقق اهداف اسلام در بستر حکومت بوده و فقه سنتی در رتبه تنجیز و تعذیر شرعی میباشد.
🔹دوم اینکه تشخیص مصالح و مفاسد در فقه حکومتی توسط ولی امر جامعه و در مرحله فعلیت است اما در فقه سنتی «مصالح و مفاسد» در مرحله مبادی حکم شرعی قرار داشته و آنجائی هم که به عنوان متعلق حکم شرعی در فقه سنتی آمده است در فرض حکومت جائر میباشد.
🔹تفاوت سوم این است که در فقه سنتی، «سیاسات» تدابیری است که فقیه صرفا برای تعیین تکلیف افراد مشخص می کند نه برای اداره حکومت و تعیین تکالیف جامعه.(وسائل)
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی
🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» گفت:
🔰 یکی از راههای وارد کردن صدمات اقتصادی و معیشتی به مردم ایران، واردات بیرویه کالاهای خارجی و قاچاق برخی کالاهای ممنوع است.
🔰 انواع کالاهای خارجی به ویژه به لحاظ مبدأ تولید آنها وجود دارند که ممکن است حکم فقهی خرید و مصرف و تبلیغ آنها متفاوت باشد. بنابراین باید هر دسته از آنها مشخص شود و حکم فقهی معامله و مصرف آنها معلوم گردد.
🔰 مخاطبین حکم فقهی خرید و مصرف کالاهای خارجی براساس ادله اولیه و ثانویه در شرایط جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران و نیز حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی مستخرج از ادله شرعی عبارتند از؛ عموم مردم به عنوان خریداران و مصرف کنندگان، دولت به عنوان سیاستگذار و تولیدکنندگان به عنوان بخشی از جامعه که با تولید با کیفیت و قیمت مناسب میتوانند زمینه حمایت از کالاهای تولیدی داخلی را فراهم کنند.
🔰 بر اساس آیه «یأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» خرید هر نوع کالایی از هر فردی یا از هر کشوری که به قصد منفعت حلال آن کالا انجام شود، وفای به آن لازم و معامله صحیح است.
🔰 براساس آیه «أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا» هر نوع کالایی که دارای منفعت حلال است، از افراد یا کشورهای خارجی به قصد آن منفعت، معامله و خریداری شود، یک نوع عهد و پیمان محسوب میشود، به همین جهت وفای به آن لازم و واجب و آن معامله صحیح میباشد. پس به مقتضای این آیه حکم معامله کالاهای خارجی از هر کشوری و از هر فردی صحیح و وفای به آن نیز لازم و واجب است.
🔰 دلیل سومی که صحت و حلیت این معاملات را تأیید میکند آیه «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیعَ» است. به مقتضای دلالت آیه اگر کالای خارجی که دارای منفعت محلله باشد، خرید آن به قصد تحصیل آن منفعت محلله صورت گیرد، آن معامله صحیح و شارع نیز آن را امضا میکند.
🔰 دلیل عام دیگری که در تأیید این معاملات آمده، آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَینَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» است. این آیه تنها قلمرو تجارت را شامل میشود. پس نسبت به دو آیه اول قلمرو این آیه محدودتر است؛ ولی زیر بنای قوانین مالی در فقه اسلامی است. از آیه هم حکم تکلیفی(جواز تصرف در مال مورد تجارت) و هم حکم وضعی(صحت تجارت) استفاده میشود.(مفتاح)
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#گزارش_وسائل
🔸لزوم جداسازی مفهوم نظام از مفاهیم مشابهی مانند الگو
گزارش همایش ملی فلسفه فقه نظام / 1🔻
آیت الله #رشاد:
🔹باید توجه داشت که نظام غیر از منظّم است و نباید تصور کرد که هر چیز منظّمی نظام است. اینطور نیست که هر چیزی که یک مهندسی و نظمی داشته باشد نظام است.
🔹نکته دیگر هم این است که نظام غیر از الگو است؛ از شهید صدر تا بسیاری از دانشوران معاصر و همکاران عزیز ما بین نظام و الگو خلط شده است در حالی که الگو با نظام متفاوتاند.
🔹شهید صدر در فرمایشی گفتهاند که اسلام نظامات متفاوتی دارد و معلوم میشود که ایشان بین الگوی تحقّق نظام و نظام خلط فرمودهاند. نظام یک نظام اقتصادی و یک نظام سیاسی دارد و اینطور نیست که چند نظام در یک حوزه داشته باشد.
🔹به تبع ظروف مختلف زمانی و مکانی، الگوهای مختلفی به وجود میآید و یک سره در حالی تغییر است بر خلاف نظام که تغییرپذیر نیست.
🔹خداوند یک نظام برای اقتصاد تعیین کرده است ولی میتوان برای تحقّق نظام اقتصادی ما در شرائط گوناگون و ظروف مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و سیاسی گوناگون، الگوهای مختلفی را طراحی کنیم و محقّق کنیم.
🔹مثلاً ما امروزه الگویی داریم به نام اسلامی ایرانی پیشرفت. این الگو برای مقام امتثال و مقام تحقّق و مقام تطبیق است و الّا پیشرفت یک واقعیّت دارد در حالی که تحقّق الگوی پیشرفت در حالات مختلف بر اساس شرائط و ظروف گوناگون بوده و قابل تغییر است.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❌برای پست انقلاب نکردیم
💢امام (ره) ما را از تصدی پستهای حساس منع میکردند؛مثلا دوست نداشتند دخترشان نماینده مجلس بشود.چون می گفتند:«دلم نمیخواهد این احساس و توهم پیدا شود که بخاطر منسوب بودن به من،دخترم فلان پست را گرفته است.یا می گفتند: «ما انقلاب نکردیم که پست بین خودمان تقسیم کنیم و اصلا برای اینکه این شایعه در ذھن مردم بوجود نیاید دنبال این کارھا نروید.ھزار جور کار دیگر ھست که می توانید آنھا را انجام دھید
#خاطرات_امام به نقل از فاطمه طباطبایی همسر مرحوم احمد خمینی(ره)
📚برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) |جلدسوم،صفحه ۲۱۷
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌸صلوات خاصه امام حسن عسکری (علیه السلام)
🍃اللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، اَلبَرِّ التَّقِیِّ
الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء ، خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ
بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک وَ خَلَفِ اَئِمَّةِ الدّینِ الهُداةِ
الرّاشِدینَ وَ الحُجَّةِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ
اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ
حُجَجِکَ وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین🍃
میلاد امام حسن عسگری علیه السلام مبارک
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🏴 سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) تسلیت باد.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔍 #تبیین_و_تحلیل | مردم در جمهوری مؤمنین
🔻 نقش و جایگاه مردم در نظام مردمسالاری اسلامی، موضوعی مهم و بنیادی در نظام اندیشهی سیاسی انقلاب اسلامی است. از جمله نکات و پرسشهای قابل تأمّل در این موضوع، این موارد است:
۱. منشأ، خاستگاه و مبنای پذیرفتن خواست و رضایت عامهی مردم در نظام مردمسالاری اسلامی چیست؟
۲. چرا در این نظام، به سازوکارهای ناظر به آراء عمومی مانند انتخابات توجه میشود؟ آیا این توجه، منبعث از پذیرفتن ـ به اصطلاحـ یک «بدِ ضروری» و «پذیرش یک اجبار سلبی» است یا بر اساس نوعی «نگاه ایجابی» به رأی مردم است؟
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
📺 ویژه برنامه روزنه شبکه قرآن از حاشیه های #همایش_ملی_فلسفه_فقه_نظام
(فقه نظام ساز)
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ پیامبر(ص) اساس اخوت میان مسلمانان هستند
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی عنوان کرد؛
💢 اساس اخوت مشترکه
1️⃣ وجه اول این است که اساس در اینجا همان اعتقاد است، اعتقاد مثل پدر و مادر فرض گرفته شده است، مشارکت در آن اعتقاد، اینها را اخوه قرار میدهد، اصلی که اخوت ایجاد کرده است، همان اسلام و اعتقاد با درجاتی که بحث کردیم، است، این معنای ظاهری و اولیه است.
2️⃣ همه اینها به ابوتی که پیامبر(ص) بر امت داشته است میباشد، اصل همان پیامبر(ص) است، به طور خاص پیامبر(ص) بهعنوان اصل روی ملاک اخوت آفرین، مبنای تعبیر اخوت شده است که همه اخوه هستند، برای اینکه همه به اصل پیامبر(ص) بازمیگردند، از لحاظ اعتقادی و التزام و علاقه و امثالهم که وجود دارد، این اخص از قبلی هست.
🔰 بیانات باطنی و فلسفی و عرفانی دیگر هم در روایات شواهدی دارد که گفته میشود: مسلمانان از یک طینت مشترکی در آن عالم برخوردار هستند، از یک اصل واحد و مشترکی برخوردار هستند، در کافی و نور ثقلین میگوید مثلاً؛ از آن میوه بهشتی یا از آن اصل آسمانی این مسلمانان پدید آمدند، از یک چیز خاصی پدید آمدند.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻 نشست مدیران مراکز تحت اشراف آیت الله اراکی درسالن جلسات پژوهشگاه فقه نظام برگزار گردید
☑️ جهت مطالعه گزارش اجمالی از این نشست به سایت پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1139/
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
به مناسبت روز دانشجو
#امام_خامنه_ای
دانشجو نیروی مورد #امید یک کشور است، #دانشجو است که میتواند در مقابل مشکلات بِایستد؛ دانشجو، هم جوان است، هم عالم است؛ او است که فردای کشور را باید اداره بکند، او است که باید #آگاه باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیادهخواهان و #فرصتطلبان و دیگران تقویت بکند، این باید محکم باشد.
۱۳۹۵/۰۴/۱۲
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 از منظرِ بیانیۀ گام دوم، میتوان گفت که #مسئلۀ_مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است.
🔹 اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابانها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما #انقلاب_صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود.
امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کردهاند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، میگوییم: سکولاریسم و عرفیسازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آنها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کردهاند؛ اول، ایدئولوژیشان را تولید کردهاند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژیشان همین عرفیسازی و زمینیسازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزههای قدسی است. سپس بر اساسِ این ایدهها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفههای جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکلگیری این اندیشههای فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس #سبک_زندگی و محصولاتِ قابلِمصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع میشود و همین ایده است که کمکم بسط پیدا میکند و به یک تمدّن تبدیل میشود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود میآورد. سردمداران این تمدّن میخواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بینالمللی (مثل سند 2030 و...) مینویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء میشود و همۀ کشورها مکلف میشوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود.
🔹 مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. در مقابل این مسئلۀ مستحدثه، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا باید مجموعههای تبلیغی درست کنیم و یا #کتاب بنویسیم؟ همه اینها خوباند ولی پاسخ این مسئله نیستند. پاسخِ این مسئله ایجادِ یک دورانِ جدید است که با یک انقلاب شروع میشود و مراحلی را طی میکند و میتواند در مقابل دورانی که آنها ایجاد کردند تمدّنی دیگر ایجاد کند و جامعه جهانی را به عصر جدید دیگری وارد کند. #انقلاب_اسلامی گام اول از این فرایند است. ایده این انقلاب اولاً باید اسلامی باشد و ثانیاً جهانی باشد و بتواند در مقابل رنسانس، دوران جدید را برای جامعۀ بشری رقم بزند؛ چرا که نزاع انقلاب با رنسانس بر سر نظام بینالملل و جامعۀ جهانی است نه صرفاً بر سر مناسبات ملی و ضداستبدادی یا ضداستعماری. بعد از انقلاب اسلامی، #نظام_اسلامی ساخته شد و در ادامه، باید بهسمت #دولتسازی_اسلامی و #جامعهسازی و #تمدّنسازی برویم؛ این #فرایند_پنجمرحلهای، پاسخگوی مسئلۀ مستحدثۀ دوران ماست. من ترسیمِ این فرایند را نوعی #تفقه دینی میبینم. مگر تفقه دینی چیست؟ اگر بخواهیم از منظر دینی نگاه کنیم مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما همین تمدّن مادی کنونی است و پاسخش فرایندِ پنجمرحلهایِ تمدّنسازی است که انشاءالله در #چلۀ_دوم انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت.
🔹 این نگاه به مسئلۀ مستحدثه و نحوۀ مواجهه با آن، خیلی عمیقتر از مواجهه با «نظام اقتصادی مادی» و نظامهای دیگر است. اینگونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایهداری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک #دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. از منظر #بیانیۀ_گام_دوم، این عصر جدید، با جمع بین دین و دنیا و بر اساسِ اسلام ناب، اتفاق افتاده است.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰مجلس، عامل اصلاح مملکت
💢اگر مجلس شورا آن طورى كه ما بخواهيم ملى و اسلامى باشد، همه اين مطبوعات اصلاح خواهد شد؛ همه اين راديو تلويزيونها اصلاح خواهد شد؛ همه اين ادارات تصفيه خواهد شد؛ يعنى ملت بايد تصفيه كند به وسيله اشخاصى كه مىفرستد.
📅امام خمینی(ره) | ۲۱ تیر ۱۳۵۸
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠کارگاه بررسی نظریه های کارآمدی نظام سیاسی
🔹با حضور آقایان دکتر معینی پور و رهدار
📅 زمان: سه شنبه 98/9/19 ساعت 14-17
🏡مکان: دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
🔻 استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» بیان داشت؛
🔹 دلیل دیگری که بر ضمان کاهش ارزش پول اقامه شده این است که میگویند پول مالیت محض و قیمت محض است و قیمت هر کالای قیمی را میکند، پس به طریق اولی پول نیز کالای قیمی است.
🔹 پاسخی که در رد این دلیل وارد شده این است که این تعبیر صرفاً بازی با الفاظ است و پول صرفاً مالیت محض و قیمت محض نیست بلکه پول نیز مالی است که مالیت دارد و مالیت برای آن اعتبار شده است و با این اعتبار پول را به مالی تبدیل کرده که قابلیت مبادله با کالاها را داشته باشد. بنابراین اگر تلف سود یا کسی ضامن جبران آن شد، ذمه ضامن به اندازه مثل آن مشغول خواهد شد، چرا که مثل آن همانند سایر اموال مثلی در خارج وجود دارد بر خلاف کالاهای قیمی همچون اسب که معمولاً مثل آن در خارج یافت نمیشود.
🔹 دلیل دیگر مبنی بر ضمان کاهش ارزش پول این است که پولهای حقیقی همانند درهم و دینار مثلی هستند اما پولهای اعتباری تنها سندی هستند که نهاد ناشر به اعتبار پشتوانهای که دارد به آنها اعتبار بخشیده، فلذا آن چیز که مورد ضمان قرار میگیرد همان پشتوانه پول است، بنابراین تورم و کاهش ارزش پول بدین گونه مورد ضمان است اما اساس این تحلیل درست نیست چرا که پولهای امروزی دارای پشتوانه طلا و نقره نیستند.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir