eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری بزرگترین گردهمایی فارغ التحصیلان و اعضای بسیج دانشجویی دانشکده فنی با سخنرانی حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✴️ حوزه‌های علمیه، موظفند نظریات اسلامی را در زمینه علوم انسانی، از متون الهی بیرون بکشند. 🔰مقام معظم رهبری(دام ظاله العالی): 🔺 این علوم انسانی ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. 🔺 وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. 🔺 حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازیهای گوناگون. 📚 دیدار طلاب قم سال 89 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پوشش خبر رونمایی از کتاب ماهیت و الزام فقه پیشرفت در هفته نامه افق حوزه 7 خرداد 97 شماره 556 صفحه 5 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
بیست و ششمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی
خلاصه کرسی بیست و ششم پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی اسلام: http://www.rasanews.ir/detail/News/566417/16 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
بیست و هفتمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تعامل حکومت اسلامی با دولتها، ادیان و مذاهب براساس قاعده الزام برگزار می گردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پرداختن به مکتب امام غیر از مجرای ولایت‌فقیه تحریف است آیت‌الله کعبی عضو شورای علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام: 🔹روش امام راحل برای تحقق آرمان انقلاب بسیج مستضعفین جهان و مقاومت است. 🔹از سوی دیگر ویژگی‌های مکتب امام که مربوطه به انتظار می‌شود، تولید قدرت برای اسلام است. 🔹امام راحل عطیه الهی برای نجات بشریت در دوران آخرالزمان هستند. 🔹دشمن از نگاه امام یعنی طاغوت، ظالمان، مفسدین و کسانی که صد عن سبیل‌الله می‌کنند و مانع راه خدا می‌شوند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار حجت الاسلام صبوری فیروز آبادی، مسئول دبیرخانه فقه معاصر حوزه علمیه قم با ریاست پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار حجت الاسلام دکتر مقیمی، دبیر علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام با قائم مقام دبیرکل کنگره و ریاست پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
مژده‌ای میرسد اکنون به همه، اهل دلا آمده ماه علی نیمه ی این ماه خدا شادی و شور و شعف پر شده برروی زمین گشته میلاد گل سرسبد جود و سخا 🌹میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک
کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه های علمی با موضوع الگوی منسجم اندیشه اقتصادی شهید صدر 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
محورهای این هفته آیت‌الله محسن اراکی در مدرسه معصومیه قم 🔷 در قرآن کریم، نظام گردشگری منسجمی ارائه شده است و باید مسئولان بر اساس آموزه‌ها و تعالیم قرآنی، نظام میراث فرهنگی و گردشگری کشور را تدوین کنند. 🔷 آنهایی که از ادراک و عقل کافی برخوردار نیستند، حکمت حجاب را زیر سؤال می‌برند. 🌐 متن درس اخلاق: yon.ir/Lyk9V 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ در محضر قرآن (۲) 🔹 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: انس، تنبلی، بی‌ارادگی و ایستایی، حالتی نفسانی است که اگر در جامعه‌ای رواج یابد، آن جامعه به جمود و رکود دچار می‌شود؛ زیرا در این حالت، خدای خود را از واقعیت‌ موجودش می‌سازد و وضعیت نسبی و محدود زندگی فعلی‌اش را به حقیقتی مطلق و الگویی آرمانی تبدیل می‌کند که هدفی بالاتر از آن برای خود نمی‌بیند. این در حقیقت همان چیزی است که قرآن مجید در بسیاری از آیات مربوط به رفتار جوامع در رویارویی با انبیا، مطرح ساخته است. هنگامی که پیامبران برای این جوامع، آرمان‌هایی حقیقی را به ارمغان آوردند که از وضعیت موجود زندگی برتر و بالاتر بود و می‌خواست این واقعیت موجود را به حرکت درآورد و آن را از حالت نسبی خود جدا کرده و به وضعیتی دیگر دگرگون سازد، با جوامعی روبرو شدند که انس و الفت و سستی در آن‌ها رواج داشت و در نتیجه، مردم آن‌ها به دعوت انبیاء پاسخ منفی دادند و گفتند: ما پدران خود را بر این سنت‌ها دیده و شناخته‌ایم و به همان الگو و آرمان آن‌ها وفاداریم. سیطره واقعیت موجود بر افکار آن‌ها و نفوذ حس در خواسته‌های آنان به حدی می‌رسید که به جای اینکه انسان‌هایی اندیشمند و متفکر باشند ‌به افرادی حسی تبدیل شده بودند؛ آنان همیشه فرزند روزگار خود و واقعیت‌های آن بودند، نه صاحب و اختیاردار آن، به همین خاطر نمی‌توانستند از وضعیت موجود گامی فراتر نهند. به قرآن کریم گوش فرا دهید که می‌فرماید: «قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ»؛ گفتند: بلکه ما از چیزی پیروی می‌کنیم که پدرانمان را بر آن یافته‌ایم؛ آیا هرچند پدرانشان اندیشه نمی‌کردند و راه نیافته بودند؟ (بقره: ۱۷۰) ... قرآن کریم نخستین علت تن دادن جامعه به الگوی پست را مطرح می‌سازد. این مردم سنتی را برپا و وضعیتی را موجود یافتند و به‌خاطر حالت انس و عادت و به حکم سستی و پوچی، به خود اجازه ندادند تا از آن عبور کنند و پا را فراتر از آن بگذارند. آنان این اوضاع را الگوی خود قرار دادند و با آن، با دعوت انبیا در طول تاریخ مبارزه کردند. 🔸 پژوهش‌های قرآنی، ص ۱۳۸. (کانال شهید صدر) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
بیست و هفتمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تعامل حکومت اسلامی با دولتها، ادیان و مذاه
بیست و هفتمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💫اگر دیده شد یک دعا چند بار تکرار گردید و مستجاب نشد، نباید مأیوس شد 🔻رهبرانقلاب: وقتی که دعا استمرار پیدا کند، حتماً اقبال استجابت در این دعا بیشتر است. اگر دیده شد یک دعا چند بار تکرار گردید و مستجاب نشد، نباید مأیوس شد؛ بخصوص در مسائل بزرگ و مسائل مربوط به سرنوشت انسان و سرنوشت کشور و ملتها؛ چون گاهی طبیعت کارهای بزرگ چنین است که تحقّقش زمان میطلبد. ۱۳۷۷/۱۰/۰۴ @khamenei_ir
پژوهشگاه فقه نظام
بیست و ششمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی
🔸تحقق نظام اقتصادی اسلامی در گرو عبور از نسخه بدل بانکداری غربی است حجت الاسلام والمسلمین موسویان عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کرسی علمی«سیر تکاملی بانکداری اسلامی»: 🔹نقش‌های کلیدی صنعت بانکداری در اقتصاد، غالب اندیشمندان مسلمان را به این فکر انداخت که با ارائه نظریه‌هایی در صدد رفع مشکلات شرعى بانک بوده و از صنعت بانکداری استفاده کنند. 🔹طی صد سال اخیر کوشش‌های علمی فراوانی در این زمینه صورت پذیرفته که طی یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان این تلاش‌ها را ذیل هفت نظریه اصلی خلاصه کرد. 🌐 yon.ir/mERRc 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸کتاب "اصول فقه حکومتی" #معرفی_کتاب 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹بین مصلحت و منفعت فرق است (آیت الله سبحانی) 🌐 yon.ir/SfvsQ 🔹بررسی ولایت یا عدم ولایت مجتهد متجزی (آیت الله اراکی) 🌐 yon.ir/pJaD0 🔹بررسی ارتباط مرابطه با عنوان جهاد (آیت الله کعبی) 🌐 yon.ir/ItSeX 🔹نیازمندی به حاکم در عصر غیبت در لسان امیرمومنان (آیت الله مقتدایی) 🌐 yon.ir/xE8y3 🔹بررسی فقهی پیام های مکروه رسانه (استاد رفعتی نائینی) 🌐 yon.ir/Q8cAj 🔹جهان اسلام در ایجاد نظام حقوقی اسلامی ظرفیّت بالایی دارد (آیت الله مبلغی) 🌐 yon.ir/36SVR 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📰 مصاحبه روزنامه صبح نو با مولف کتاب ماهیت و الزام فقه پیشرفت، دکتر امین رضا عابدی نژاد پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام 👇👇👇👇👇 http://sobhe-no.ir/newspaper/480/13 لازم به ذکر است این کتاب که اثر مشترک پژوهشگاه فقه نظام و موسسه امام خمینی است چند روز قبل در نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران رونمایی شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ در محضر قرآن (۳) 🔹 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: قرآن کریم ... می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللّهَ عَلَى مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ. وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيِهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الفَسَاد؛ و از میان مردم کسی است که سخنش در زندگی این دنیا خوشایند تو است، و خدا را بر آنچه در دل دارد گواه می‌گیرد و حال آنکه او سخت‌ترین دشمنان است. و چون ریاستی یابد کوشش می‌کند که در زمین فساد نماید و کِشت و نسل را نابود نماید و خداوند تباه‌کاری را دوست ندارد» (بقره: ۲۰۴-۲۰۵) این آیه می‌خواهد بگوید: انسان اگر فرآیند تغییر را تا درون قلب خود و اعماق روحش، ژرفا نبخشد و خود را به گونه‌ای شایسته نسازد، هرگز نمی‌تواند سخنان شایسته‌ای را مطرح نماید؛ سخنان شایسته تنها زمانی می‌توانند تبدیل به ساختاری شایسته در جامعه شوند که از دلی آکنده از ارزش‌های بیان شده توسط این سخنان، ناشی شده باشند، وگرنه این سخنان، الفاظی توخالی و بدون محتوا باقی می‌مانند. بنابراین تنها دل است که به کلمات معنا می‌بخشد و به شعارها جان می‌دهد و به ساختارهای خارجی هدف و مسیر می‌بخشد. 🔸 پژوهش‌های قرآنی، ص ۱۳۴. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
بیست و ششمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی
📰 انتشار ارائه دکتر موسویان در کرسی آزاد اندیشی سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی اسلام در روزنامه صبح نو 👇👇👇👇 http://sobhe-no.ir/newspaper/483/13 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار حجت الاسلام رهنما، دبیر شورای هماهنگی مراکز فقهی حوزه علمیه قم با حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده در گفت وگو با مفتاح: 📌ولایت فقیه یکی از شروط اصلی تمدن سازی اسلامی در عصر غیبت است 🔹ولایت فقیه محور تمدن سازی اسلامی و مقوم آن در عصر غیبت معصومین(ع) است. نمی‌خواهیم بگوییم که شرط تحقق تمدن اسلامی وجود ولایت‌ فقیه است اما جزء شروط اصلی و مقومات تمدن سازی اسلامی در عصر غیبت بدون شک ولایت‌ فقیه است. 🔹پیشبرد امر تمدن سازی اسلامی و راهبری آن حتی اگر تمدن سازی به شکل یک پروژه هم تعریف نگردد و بر پروسه‌ای بودنش تأکید شود، از عهده یک شخص فقیه خارج است. لذا برای هدایت و راهبری این امر و مدیریت هوشمند این اقدام به فقیه حاکم و نهاد حکومت اسلامی که در دوران غیبت به وسیله ولی فقیه اداره می‌شود احتیاج است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 گفت گوی حضرت موسی (ع) با خداوند در مورد شب های قدر ➕ ویژگیهای شب های قدر (1) ⏹ « حضرت موسی (ع) گفت: «الهی من قرب تو را می خواهم.» فرمود: «قرب من از برای کسی است که بیدار باشد در شب قدر.» گفت: «الهی رحمت تو را می خواهم.» فرمود: «رحمت من برای کسی است که رحم کند فقرا را در شب قدر.» گفت: «خدایا من گذشتن از صراط را می خواهم.» فرمود: «این برای کسی است که تصدّق کند به صدقه ای در شب قدر.» گفت: «خدایا از درخت های بهشت و میوه های آن می خواهم.» فرمود: «این برای کسی است که تسبیح کند به تسبیحه ای در شب قدر.» گفت: «خدایا نجات می خواهم.» فرمود: «نجات از آتش؟» گفت: «آری.» فرمود: «این برای کسی است که استغفار کند در شب قدر.» گفت: «خدایا رضای تو را می خواهم.» فرمود: «خشنودی من از برای کسی است که دو رکعت نماز بخواند در شب قدر.» آداب الصلاه امام خمینی (ره)، ص: 333 و 334 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir