eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل 🔻 رهبر انقلاب اسلامی استثنائی بودن روز مباهله را در «اهمیت ابلاغ حقیقت» و نقش ممتاز آن در «تمایز جبهه‌ی حق و باطل» می‌دانند. 🔺️ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه‌ی مباهله -۲۴ ذی‌الحجه- فرازی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را که به تبیین اهمیت این موضوع پرداخته‌اند، منتشر می‌کند. ▫️ 💻 @Khamenei_ir
⛔️اینهایی که می خواهند حالا سود ببرند باید توجه داشته باشند گمان نکنند که این ملت که اکثرشان عبارت از این طبقه پایینی است که نمی توانند خودشان را اداره کنند، اینها بودند ک ما را رساندند به این پیروزی..باید با انصاف رفتار کرد، باید با اینها با برادری رفتار کرد. گرانفروشی را کنار بگذارند و احتکار نکنند... امام خمینی (ره) صحیفه امام، ج 6، ص 395 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📝متن کامل سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان و رباست پژوهشگاه فقه نظام در جلسه عصر دوم پنجمین اجلاس خبرگان را در سایت پژوهشگاه بخوانید . 👇👇👇👇👇 🌐http://yon.ir/ggOnh 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، ریاست پژوهشگاه فقه نظام: رهبر معظم انقلاب بقیه السلف و یادگار امام راحل است .... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 هم‌اکنون در حال برگزاری است؛ 🔻 دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی. ۹۷/۶/۱۵ 🔺 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢به مناسبت 25 ذی‌الحجه، روز خانواده؛ 📌ضرورت توجه به حفظ و تحکیم بنیان خانواده در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها/ جایگاه خانواده و شناخت کارکردهای آن از دیدگاه اسلام 🔹محسن اخباری، کارشناس مسائل فرهنگی: از منظر اسلام، خانواده مهم‌ترین و بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود و از جایگاه مهمی در راستای تعالی و رشد جامعه‌ی اسلامی برخوردار است. به همین دلیل، اسلام به کارکردهای مختلف این نهاد ارزشمند توجه نموده و همگان را به تشکیل خانواده و تحقق صحیح این کارکردها توصیه می‌نماید. 🔹دین اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز، بیشترین توجه را به والایی و پویایی خانواده دارد. آداب ویژه‌ای برای زندگى خانوادگى وضع کرده و ساختار مطلوب و بهنجار خانواده را براساس آموزه‌هاى دینى بنا کرده است. دنیای امروز علی‌رغم تغییرات زیادی که به خود دیده است، می‌تواند این آموزه‌ها را راهگشای معضلات خود کند. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❇️ مسیر خلافت انسان در زمین (۱) 🔷 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: خلافت ربانی جماعت بشری با طبیعتی که دارد، تمامی موانع ساختگی و قیودی را که نیروهای بشری را از کار می‌اندازد و استعدادهای او را به هدر می‌دهد، از میان برمی‌دارد و بدین‌سان فرصتِ پیشرفت برای انسان به‌طور حقیقی آماده می‌شود. رشد و پیشرفت حقیقی در اسلام، آن است که انسان ـ خلیفه خدا بر روی زمین ـ در خودش ارزش‌هایی را تحقق بخشد که ایمان دارد همگی آن‌ها با ویژگی وحدت در خداوند عزوجل جمع است، خداوندی که او را خلیفه خود کرده و سکان هستی را به او سپرده است. بنابراین صفات و اخلاق خداوند (از قبیل: عدل، علم، قدرت، مهربانی نسبت به مستضعفان و انتقام از جباران و بخشش بی‌انتها) شاخصه‌های رفتار انسان در جامعه خلافت و اهداف انسانِ خلیفه است. 🔸 اسلام راهبر زندگی، ص ۱۵۶. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌸 علامت محبت 🌸 🔹مگر نمی‌گوییم که آن بزرگوار کاری کرد که سوره‌ی دهر درباره‌ی او و شوهر و فرزندانش نازل شد؟ نسبت به فقرا و کمک به محرومان، به قیمت گرسنگی کشیدن خود؛ «و یؤثرون علی انفسهم ولو کان بهم خصاصه»(حشر،آیه 9) ما هم باید همین کارها را بکنیم. 🔹این نمی‌شود که ما دم از فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله‌علیها) بزنیم، در حالی که آن بزرگوار برای خاطر گرسنگان، نان را از گلوی خود و عزیزانش - مثل حسن و حسین(علیهماالسّلام) و پدر بزرگوارشان(علیه‌السّلام) - برید و به آن فقیر داد؛ نه یک روز، نه دو روز؛ سه روز! 🔹ما میگوییم چنین کسی هستیم؛ ولی ما نه فقط نان را از گلوی خود نمیبُریم که به فقرا بدهیم، اگر بتوانیم، نان را از گلوی فقرا هم میبُریم! این روایاتی که در باب هست، ناظر به همین است؛ یعنی شیعه بایستی آن‌طوری عمل کند. ما باید زندگی آنها را در زندگی خود - ولو به صورت ضعیف - نمایش بدهیم. 🔺(بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۷۰/۱۰/۰۵) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📢 رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار اعضای مجلس خبرگان تاکید کردند: ❌ دعوا و ایجاد تشکیلات موازی با دولت اصلاح کار نیست؛ 👈 باید توسط خود و از مجاری انجام گیرد. ۹۷/۶/۱۵ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⛔️ هدف جنگ رسانه‌ای دشمن، ایجاد اضطراب، یأس و بدبینی در مردم است 👈 انتقاد خیرخواهانه لازم است اما نباید با مبالغه مردم را دچار بدبینی کرد 🔻رهبرانقلاب، امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: 🔸 جنگ رسانه‌ای امروز، از قبل هم وجود داشته ولی اکنون شدت آن بیشتر شده است. براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاههای جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون‌های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه‌ای راه اندازی کرده‌اند و به طور جدی در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند. 🔹 اهداف این ، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاههای مسئول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن در ذهن جامعه است. 🔸 گاهی اوقات در بیان مشکلات و یا انتقادها مبالغه می شود و این مبالغه موجب تشدید اضطراب افکار عمومی و همچنین موجب گسترش « » در جامعه خواهد شد. 🔹 من همواره از ابتدای مسئولیت رهبری، به دولتها در زمینه های گوناگون انتقاد و یا اعتراض داشته‌ام که در برخی موارد هم تند بوده است و خودم اهل انتقادم و اهل مسامحه در برخورد با مشکلات و دستگاههای مسئول نیستم اما تأکید دارم که نحوه گفتن و نحوه اقدام کردن نباید به گونه‌ای باشد که مردم دچار بیماری بدبینی شوند. 🔸 نباید فضای عمومی کشور بگونه‌ای شود که اقدامات و تبلیغات مثبت قابل باور نباشند اما سخن دروغ دشمن قابل باور شود زیرا این وضعیت بسیار خطرناک است. در عین حال، انتقاد خیرخواهانه برای اصلاح امور لازم است. گاهی اوقات باید عمومی باشد و نباید همیشه در گوشی باشد اما اینکه بگونه‌ای صحبت کنیم که بندِ دلِ شنونده پاره شود و همه چیز را از دست رفته تلقی کند، کار صحیحی نیست. 🔺 بیان عمل سیئه در کنار عمل صالح موجب می شود که مردم بدانند کارها و اقدامات خوب هم وجود دارد و ناامید نشوند. ۹۷/۶/۱۵ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💫 علیرغم همه مشکلات، نظام در زمینه‌های علمی، صنعتی، عزت سیاسی، رشد فکری و معنوی، حرکت رو به جلو دارد ❔ چرا این نکات مثبت و پیشرفتها را نبینیم؟ 🔻 رهبرانقلاب، در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: 🔹 با وجود همه فضاسازی‌های تبلیغاتی بدخواهان و همه مشکلات، و کشور در حال است. 🔸 بیان این موضوع به عنوان رجزخوانی نیست بلکه با می‌گوییم که کشور در حال حرکت به سمت مفاهیم و آرمانها و حقایق انقلابی است، اگرچه ممکن است سرعت حرکت، آنگونه که انتظار می‌رود نباشد اما نظام در زمینه‌های گوناگون علمی، صنعتی، عزت سیاسی، رشد فکری و معنوی، حرکت رو به جلو دارد و پیشرفت‌های خوبی روی داده است. 🔹 گرایش روز افزون به در میان با وجود تبلیغات پرحجم و گمراه کننده در یکی از نمونه‌های بارز این رشد فکری و معنوی است. 🔺 حضور گسترده جوانان در راهپیمایی اربعین، اعتکاف، نماز جماعات دانشگاهها و جلسات ماه رمضان، نشان دهنده پیشرفت در زمینه های معنوی است. چرا این نکات مثبت و پیشرفتها را نبینیم؟ این حقایق باید دیده، تحلیل و گفته شوند بویژه از جانب کسانی که مخاطبان زیادی دارند. ۹۷/۶/۱۵ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 این را باید در تاریخ ثبت کرد 📹 روایت تکان‌دهنده‌ی رهبرانقلاب از اقدام تاریخی زن و شوهر دهه‌هفتادی برای برگزاری جشن عروسی‌شان ♥️ آن پسر هم بعد میرود در دفاع از حریم حضرت زینب(س) شهید میشود 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 مشروح بیانات رهبرانقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در سایت پژوهشگاه فقه نظام منتشر شد. 📝 بخوانید👇 🌐 http://yon.ir/ZfGeE 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه باید در طراحی نظام اقتصادی تعیین کننده باشد ✔️حجت الاسلام علیرضا پیروزمند: 🔹حوزه علمیه باید به فقهی دست پیدا کند که مبتنی بر آن فقه ولو با عقل وتجربه به یک نظام‌سازی متفاوت بپردازد وفقه باید در طراحی نظامات اقتصادی تعیین کننده باشد. 🔸حوزه‌های علمیه، میراث‌دار یک سرمایه غنی و باصلابتی هستند که اگر امروز به اقتضاء نیازهای جامعه سخن از تحول فقه، حوزه و دانش‌های پیرامونی حوزه گفته می‌شود، به‌هیچ‌وجه نباید به معنای کم انگاشتن و کم‌ارزش‌ دانستن یا کم اعتبار دانستن دانش‌های حوزوی به‌ویژه و به‌ویژه فقه، در حوزه‌های علمیه باشیم. 🔹نکته دوم اینکه چون از موضع تفکر سکولار می‌خواهیم به حوزه نگاه کنیم باید توجه کنیم به اینکه این مفهوم در زادگاه خود که غرب است بامعنایی که وقتی به دنیای اسلام آمده است، با وقتی‌که این واژه در درون حوزه‌های علمیه می‌آید بعد تا حتی در درون فقه که هسته سخت دانش‌های اسلامی محسوب می‌شود وارد کنیم باید به تفاوت معنایی این توجه کنیم. یکی از نکاتی که سوءتفاهم ایجاد می‌کند و کرده این‌که ممکن است به این تفاوت معنایی توجه نشده باشد. 🔸وقتی می‌گوییم فقه و دانش‌های متصل به وحی مقدس هستند، ابداً از آن نتیجه را نمی‌گیریم که نقدپذیر و تغییرپذیر نیست. به‌شدت نقدپذیر و تغییرپذیر است و اتفاقاً اشتباه این است وقتی می‌گوییم مقدس است یعنی که دیگر نباید طرف آن رفت و حرفی در مورد آن زد. 🔹بنابراین نسبت بین فقه و سکولاریسم چه می‌شود؟ یک نسبت و تقریر این است که بگوید فقه قداست‌زدایی و فقه عرفی شده، در درون حوزه این حرف خاستگاه و جایگاه قابل‌اعتنایی ندارد. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❇️ مسیر خلافت انسان در زمین (۲) 🔷 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: از آن‌جا که این ارزش‌ها در ذات الهی، مطلق و نامحدود است و از طرف دیگر انسانِ خلیفه خداوند، موجودی محدود است، طبیعی است که فرایند محقق شدن این ارزش‌ها در انسان، در حرکتی مستمر به سوی آن موجود مطلق و سیری بی‌وقفه به سوی خدا، عینیت یابد. هراندازه که انسان بتواند در طی حرکتش به سوی خدا، در تحقق این الگوها، سیر صعودی داشته باشد و عدالت، قدرت، رحمت، بخشش، جبروت و ظلم‌ستیزی خداوند را هر چه بیشتر در زندگی‌اش مجسم کند، دستاوردی را در معیارهای خلافت ربانی، ثبت خواهد کرد و در مسیر طولانی‌اش که جز با پایان یافتن دور خلافت درزمین، پایان نمی‌یابد، به خدا نزدیک‌تر خواهد شد. که: «يَا أَيّهَا الْإِنسَانُ إِنّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ»؛ ای انسان، حقا که تو به سوی پروردگار خود به سختی در تلاشی و او را ملاقات خواهی کرد. 🔸 اسلام راهبر زندگی، ص ۱۵۶. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳مبانی و قلمرواحیاگری دینی امام خمینی(ره) 🚩امام در احیای معرفت اسلامی هم عالم بود و هم عامل و به آنچه می گفت باور داشت و عمل می کرد. او به مردمش اعتقاد داشت واحترام خاصی برای مردم قائل بودوهمیشه باآنها صادقانه برخوردمی کرد. 🔺روش سیاسی او با مردم باسیاستمداران مدرن که به شیوه ماکیاولی عمل می کنند؛ تطابق نداشت. رویکردسیاسی اوبرگرفته از روش حکومت داری امیرمومنان امام علی(ع)بود. @khosropanah_ir
💢دشمن به دنبال حذف بیان مسائل سیاسی در منابر است. ✔️آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در جمع مبلغان: 🔹باید افکار و هدف امام حسین علیه‌السلام را با شرایط روز برای مردم معرفی کرد.امام حسین علیه السلام برای برداشتن ظلم و ستم و مبارزه با فساد و برای برقراری عدالت و اجرایی کردن اسلام محمدی (ص) قیام کردند، این مسائل باید برای مردم بیان شود. 🔸دشمن به دنبال تضعیف عاشورا است چون میداند تا فرهنگ ظلم‌ستیزی و ایثار و شهادت است هیچ کاری از پیش نخواهد برد. 🔹نمی‌شود گفت در منابر از سیاست اسلامی سخن نگوییم؛ اتفاقا دشمن دنبال همین است که بی سر و صدا مجلسی گرفته شود و تمام. 🔸روحانیت باید فریاد بکشد علماي ما با مردم بودند، کنار آنها بودند، امروز هم وظیفه همین است. روحانیت در دفاع از مردم و انقلاب و نظام باید برسر عده‌ای که ضربه می‌زنند فرياد بكشد. 🔹بعضی از مسئولان با عملکرد بد خود مردم را ناامید می‌کنند؛مردم وقتی می‌بینید یک یک جنس صبح یک قیمت و عصر یک قیمت؛ گاهی دو مغازه کنار هم با قیمت متفاوت دارد، از این عدم مدیریت ناامید می‌شوند.نظارت و کنترل قیمت كه به تحریم‌ها ربطي ندارد؛ زحمت و کار می‌خواهد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 نظریه نگرش سیستمی به اقتصاد مقاومتی مقاله حجت الاسلام کاظمی: 🔹«نگرش سیستمی» یعنی بررسی پدیده از جهت نحوه ارتباط اجزاء آن با یکدیگر و با دیگر پدیده‌ها، برای ایجاد یک اثر و نتیجه. 🔹اقتصاد مقاومتی با رویکرد سیستمی طراحی شده است و با توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری، این رویکرد کاملا مشهود است. به عنوان مثال می‌فرمایند: اساس اقتصاد مقاومتی تولید است، که در اینجا ایشان اشاره به مرکز ثقل اقتصاد مقاومتی می‌کنند. 🔹اقتصاد مقاومتی یک راهبرد است یعنی جهت‌ساز و حیاتی است و باعث جلوگیری از وقوع بحران می شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 چهارده راهکار عملی برای حل مشکل اقتصاد 🔺 مطرح شده توسط رهبرانقلاب در دو دیدار اخیر دولت در فاصله‌ی کمتر از ۴۵ روز 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚙ تولید داخلی حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ؛ ریاست پژوهشگاه فقه نظام : 📛 بی تردید شرایط امروز کشور عمدتا معلول سیاستهای نادرست غرب گرایان است و .... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸شاخص های تمدن اسلامی چگونگی نظام سازی است حجت الاسلام عبدالحمید واسطی در دوره های علمی و فرهنگی« مسجد تمدن ساز»: 🔹ما فاقد یک جامعه اسلامی که اقتصاد و فرهنگ و بیمه و اشتغال و 50 کلان سیستم آن براساس استنباط از آیات و روایات وبه صورت اجتهاد شده باشد، هستیم چرا که در حال حاضر ما چنین چیزی نداریم. 🔹سبک زندگی که به دنبال آن هستیم معدن اصلی آن در مستحبات و مکروهات است که طرزها در آنها قرار دارد. 🔹عرصه فعالیت های امام جماعت مسجد اجتماعی است نه فرهنگی که اگر این الگوی جامعه اسلامی محقق نشود یکی از افرادی که باید پاسخگو باشد امام جماعت مسجد است. 🔹مساجد باید مأمن دختران فراری باشد که اگر مسجد اینگونه شد این همان مدل اسلام است اما در شرایط فعلی ساخت درونی مسجد برای شکل دادن جامعه اسلامی تنظیم نشده است و این موضوع ربطی به نهادهای متولی امر مساجد ندارد. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❇️ معیار ارزش عمل 🔷 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: اسلام ارزش عمل را با انگیزه‌ها، مقدمات و چارچوب‌های فکری عامی که جوانه‌های هر عملی در آن‌ها شکل می‌گیرد، مقایسه می‌کند، ولی سایر مکاتب، ارزش عمل را بر اساس نتایج، منافع و عرصه‌های معیشتی که عمل در اصلاح آن‌ها نقش داشته است، محاسبه می‌کنند. ... بر این اساس قرآن به‌طور قاطع امکان هرگونه سنجش و مقایسه‌ای را بین این دو عمل، رد می‌کند: عملی که انسان در چارچوب کلی ایمانی و با انگیزه امیال و عواطف الهی موجود در این چارچوب، انجام می‌دهد با عملی که از این چارچوب دور است و از امیال و انگیزه‌های دیگری سرچشمه می‌گیرد. در بینش قرآنی، عمل اول هرگز نمی‌تواند با عمل دوم، هرچند نتایج و منافع آن ‌زیاد باشد، مقایسه شود: «أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَ عِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَ اللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ؛ آيا سيراب كردن حجاج و آباد ساختن مسجد الحرام را همانند [عمل] كسى قرار داديد كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده و در راه او جهاد كرده است؟ [اين دو] نزد خدا مساوى نيستند و خداوند گروه ظالمان را هدايت نمى‌كند.» (توبه: ۱۹) 🔸 پژوهش‌های قرآنی، ص ۳۵۲ (مقاله: عمل صالح در قرآن). @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
👈دستاوردهای انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید 🌐http://yon.ir/LYgFl 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶فتوتیتر| مقصر اصلی مشکلات اقتصادی امروز جریان غربگرای داخلی است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢اگر در این زمان محقق حلی بود، «ساختار جدید فقه» را ارائه می‌کرد/ با بهره از میراث فقهی «نظام اجتماعی» ساخته و تدوین شود 📌حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : حوزه‌های علمیه باید به فقه‌هایی بپردازند که از آنها بتوان به قوانین اسلامی دست یافت تا حکومت اسلامی معنا پیدا بکند. 🔹با توجه به مسائلی که مبتلا‌به جامعه است، فقه باید ساختارمند شود. امروزه علوم انسانی در جامعه ما رشد کرده، پس باید فقه اقتصاد، فقه تربیت، فقه سیاست، فقه امنیت، فقه دفاع و … را داشته باشیم و با همین میراث فقهی هم باید یک نظام اجتماعی ساخته و تدوین شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir