eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 گزیده ای از مقاله "اعتدال در اسلام" اثر حجت الاسلام علی صالحی منش / پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام : (بخش دوم) 🔰نقش امامت در ایجاد و حفظ اعتدال 🔹نقش امام در جامعه اسلامی همین است که توازن را ایجاد کند وبا جلو گیری از انحراف ها اجازه آن را ندهد که جامعه به ورطه افراط و تفریط کشیده شود؛ وظیفه ای که تنها با همراهی و همکاری امت قابل دسترسی است، از همین رو آنان که اعتدال جامعه را به زیان منافع خویش می بینند ابتدا با افراطی خواندن امام، رهبری صالح جامعه را هدف قرار داده با بی اعتماد کردن جامعه نسبت به او و یا با کم انگیزه کردن امت در حمایت و اطاعت از او بواسطه دعوت به اعتدال و میانه روی (!) نقش راهبردی امامت را تضعیف می نمایند؛ اتفاقی که در صدر اسلام یک بار در سقیفه و با طراحی اهل سقیفه و بار دیگر در زمان حکومت امیر المؤمنین «علیه السلام» و با طراحی معاویه و همکاری ناکثین و مارقین و ساکتین فتنه ها، جامعه را به سمت پرتگاههای سقوط سوق داد. 🔹این اتفاق در زمانه ی ما نیز در حال تکرار است؛ مقام معظم رهبری «حفظه الله» در این باره می فرمایند: «هر جایی که مردمان عافیت طلب و راحت طلب در وسط میدان مبارزه جایی برای خود باز نمی کنند و خطر پذیری نمی کنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به تندی و افراطی گری متهم می کنند» و هم چنین در این زمینه می فرمایند: « آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بنده‌ی حقیر هستم.» 📋متن کامل مقاله را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/xjjvY 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰چاپ مجلد اول کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» به زبان انگلیسی مجلد اول فقه نظام اقتصادی اسلام تالیف آیت الله اراکی به زبان انگلیسی ترجمه و توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة به زیور طبع آراسته شد. موضوع : اسلام و اقتصاد مترجم: دکتر عبدالعزیز دفتری ناشر: انتشارات جامعة المصطفی العالمیة نوبت و تاریخ چاپ: پاییز، بهار 97 . با استعانت از خدای متعال و در ظل عنایات حضرت ولی‌عصر«ارواحنا فداه» ترجمهٔ انگلیسی مجلد اول از فقه نظام اقتصادی اسلام، که از مجموعۀ دروس خارج آیت‌الله اراکی بشمار می‌رود توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة به زیور طبع آراسته شد. این کتاب به قلم آیت‌الله محسن اراکی تالیف شده، و توسط فاضل فرهیخته جناب دکتر عبدالعزیز دفتری«زید‌ عزه» به زبان انگلیسی برگردان شده است. 🔻آنچه در این کتاب می‌خوانیم: در ابتدا با درآمدی بر مفهوم نظام اقتصادی و ارتباط آن با مکتب و علم اقتصاد شروع می‌شود و با تعریف واژگان اصلی از جمله؛ اقتصاد، فعالیت اقتصادی، ‌نظام اقتصادی،‌ جهان‌بینی اقتصادی و‌ مکتب اقتصادی آغاز می‌شود. همچنین جهان‌بینی اقتصادی مارکسیسم به طور طبیعی ابتدا تبیین می‌شود و سپس جهان‌بینی اقتصادی نظام سرمایه‌دار و در نهایت جهان‌بینی اقتصادی اسلام موضوعیت پیدا می‌کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
✔️ گزیده ای از مقاله "اعتدال در اسلام" اثر حجت الاسلام علی صالحی منش / پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام : 🔹عجیب آن است که در زمانه ما گروهی از شخصیت های سیاسی و گاه علمی که دائم شعار اعتدال سر می دهند، هم زمان، سخن از امکان نقد ائمه و پیامبر «علیهم الصلاة و السلام» می گویند! نقد اهل بیت «علیه السلام» یعنی تشکیک در معیار بودن ایشان؛ اگر در معیار حق شک وارد گردید، آن گاه با چه معیار و بر اساس چه ضابطه ای می توان نقد کرد!؟ نقدِ بدون معیار یعنی هرج ومرج و افراط و تفریط! چه آن که برای نقد کردن اشخاص همیشه باید معیاری برای حق و باطل در نظر گرفته شود تا اعمال و گفتار آنان با آن معیار محک زده شود و نسبت آن رفتار وعمل، با حق و باطل مشخص گردد. حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» در واپسین لحظات عمر شریف خود در خطبه معروف به خطبه "نساء" خونریزی، خونخواری، استبداد و هرج و مرج - که از نشانه های افراط گرایی به شمار می آیند- را ثمره و نتیجه کنار گذاشتن ولی خدا (= معیار حق) می دانند: «... وَ أَبْشِرُوا بِسَيْفٍ صَارِمٍ وَ هَرْجٍ شَامِلٍ وَ اسْتِبْدَادٍ مِنَ الظَّالِمِين... بشارت باد شما را به شمشیر های کشیده و هرج ومرج عمومی و استبداد از سوی ظالمین...»؛ مصادیق این پیش بینی حکیمانه از دوران صدر اسلام تا به امروزه در جوامع اسلامی قابل مشاهده است. 🔸راز این پیش بینی عمیق شاید در این نکته پنهان باشد که اگر معیارِ اعتدال به کنار رفت جای آن را هوا و هوس های نفسانی و منفعت طلبی های شخصی خواهد گرفت و از آن جا که منافع شخصی همیشه متفاوت بلکه متضاد با یک دیگرند، به جای اعتدال، ظلم و استبداد و به جای نظم، هرج و مرج خواهد نشست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
4_5769336342156674095.pdf
551.8K
🔰فقه حکومتی از دیدگاه با مروری بر ویژگی های 👇👇👇 📋 مقاله ای از استاد میرباقری 🔹در پاسخ به اظهارات حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل در نفی فقه نظامات اجتماعی، مقاله ای از حجت الاسلام و المسلمن میرباقری (عضو محترم خبرگان رهبری و ریاست فرهنگستان علوم اسلامی) را منتشر می نماییم. 🔹ایشان در این مقاله بر اساس ادله فقهی و با استناد به آیات و روایات، اصل فقه نظام و کاربردهای آن را اثبات می نمایند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✍ یادداشت ♨️پاسخ حجت الاسلام امین رضا عابدی نژاد مولف کتاب "ماهیت و الزامات فقه پیشرفت" (اثر مشترک پژوهشگاه فقه نظام و موسسه امام خمینی ره)، در مورد اظهارات حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل در نفی فقه نظام های اجتماعی 💠جهت مطالعه به لینک زیر در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 🌐http://yon.ir/DqPpk 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙مصاحبه اختصاصی ♨️ موضوع: نقد نظریه نفی فقه نظامات اجتماعی 🔹حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن گلی شیردار / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔰جهت مطالعه متن کامل این مصاحبه به لینک زیر در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:👇👇👇 🌐 http://yon.ir/6kRq8 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📃گزارشی از روزنامه صبح نو درباره واکنش ها به نظریه نفی فقه نظام توسط حجت الاسلام شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی ♨️ این گزارش را می توانید در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام بخوانید 👇👇👇 🌐http://yon.ir/GpyTg 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ دروس سنتی حوزه ضرورت دارند ، اما برطرف کننده همه نیازهای جامعه نیست. 💠 سخنان آیت الله مصباح یزدی در اختتامیه اولین دوره تربیت مدرس جامع طرح ولایت 🔹متن کامل سخنان ایشان را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید👇👇👇 🌐 http://yon.ir/0yzjC 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠نشست علمی 📆پنج شنبه ۹۷.۹.۱۵ 🔰جلسه دوم دوره فقه دولت اسلامی "حجةالاسلام و المسلمین عباسعلی مشکانی با موضوع؛ فلسفه فقه حکومتی مکان: خ نشاط ابتدای خ فلسطین کوچه ۱۴ مجتمع آموزشهای کاربردی حوزه علمیه اصفهان. ⏰زمان: ۸ الی ۱۱.۳۰ صبح 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰سی و چهارمین کرسی آزاد اندیشی(ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع مردم سالاری دینی و مهمترین عامل تمدن سازی در فقه اسلامی برگزار می گردد . 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر مقامی 🔹ناقد : حجت الاسلام صالحی منش 📆زمان : دوشنبه 97/9/19 - ساعت 18 🔸 مکان : پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅حجت الاسلام دکتر قاسم شبان نیا در نشست؛ فقه نظامات اجتماعی، مستلزم صورت بندی اصول با تاکید بر نظام سیاسی مطرح کرد .(بخش اول) 🔹اگر کتابهایی که در زمینه فقه سیاست خارجی و یا فقه سیاست داخلی چه در ایران و چه در جهان اسلام نوشته شده است را بنگرید، به نظر می رسد که مساله ای مغفول واقع شده و آن این است که این اصول به نوعی به صورت بی ضابطه کنار هم چیده شده است، بدون اینکه یک چهارچوب منطقی داشته باشد. 🔸ما اگر بخواهیم به فقه نظامات بپردازیم که تفاوتی ندارد نظام، یک نوع نظام فقه سیاسی باشد و یا نظام اقتصادی باشد و یا هر نظام دیگری باشد، اگر بتوانیم مشکلاتمان را با اصول حل کنیم و به منطقی که حاکم بر آن اصول است، دست یابیم، به نظر می آید که می توانیم گره بزرگی را از مباحث فقه نظامات اجتماعی را باز کنیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰سلسله جلسات 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی یوسفی (ریاست محترم مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی) 🌾محورهای بحث: 🔺تبیین مفاهیم اساسی فقه نظام اقتصادی اسلام 🔺انواع و سطوح موضوعات اقتصادی و روش‌شناسی‌ آنها 🔺استنباط و استخراج احکام فقهی موضوعات اقتصادی 🔺ارایه ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام براساس فقه اکبر و اصغر 🗓 پنج شنبه ها ⏰ساعت ٧ الی ۸ صبح 🏠آدرس: قم، خیابان جمهوری، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک ۱۲. طبقه اول. مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی پایگاه هدایت تحصیلی تربیتی فرهنگ و تمدن توحیدی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹فراخوان مقاله همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست مشترک پژوهشگاه فقه نظام با مرکز مفتاح و موسسه معنا و هماهنگی جهت برگزاری نشستهایی در جهت تبیین عالمانه فقه نظام. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
رابطه ی منطقی با ✅حجت الاسلام دکتر قاسم شبان نیا در نشست؛ فقه نظامات اجتماعی، مستلزم صورت بندی اصول با تاکید بر نظام سیاسی مطرح کرد . فقه نظامات در صورتی به نتیجه می رسد که بتوانیم رابطه ی منطقی این اصول که در درون هر کدام از این دسته ها (نظامات اجتماعی) است را به آن برسیم؛ مثلا قاعده نفی سبیل با قواعدی که هم سنخ با قاعده نفی سبیل است. نه اینکه تزاحم ایجاد کنیم با اصلی مانند عدالت، یعنی باید توجه داشت که قاعده نفی سبیل هیچ وقت با اصل عدالت در تزاحم قرار نمی گیرد چون جایگاه این دو دسته متفاوت است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻جلسه شصت و پنجم درس خارج فقه آیت الله اراکی با موضوع ؛ 💠نظریه خاص امام(ره) درباره 🔹نظریه ایشان این است که اساساً جعل ولایت امر از سوی خداوند متعال به دو شکل بوده و خداوند متعال دو نوع جعل ولایت امر است؛ یک جعل علی قضیه حقیقیه است که علمای عادل بر مردم به صورت عام صاحبان ولایت امر هستند. 🔸این جعل علی نحو قضیه حقیقیه بوده و این جعل از سوی خداوند متعال انشاء شده است. حال دلیل این جعل فرض کنید این آیه باشد: «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی ثَمَناً قَلیلاً وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ». 🔹این آیه یا آیات دیگر کاشف از چنین جعلی است. در این باره روایاتی هم داریم که معلوم می‌شود که یک جعل عام علی نحو قضیه حقیقیه از سوی خداوند متعال صورت گرفته و آن هم این است که «کل عالم عادل فهو صاحب لولایة» این یک جعل عام است. مثلاً آن روایتی که از اصول کافی خواندیم که فرمود: «لَا خَیْرَ فِی الْعَیْشِ إِلَّا لِرَجُلَیْنِ عَالِمٍ مُطَاعٍ أَوْ مُسْتَمِعٍ وَاعٍ.» جامعه باید ترکیبی از این دو بخش باشد؛ بخشی عالم مطاع و بخش دیگر شنونده فرمان‌برِ آگاه و بصیر [نشان از همین موضوع است]. این یک جعل کلی و علی نحو قضیه کلیه است. 🔸خداوند متعال یک جعل دیگر هم انجام داده است و آن جعل علی نحو قضیه شخصیه است که مثلاً فرموده است: «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً» یا «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ». رسل را به عنوان اشخاص جعل کرده است. انبیا علیهم السلام، رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) جعل علی نحو قضیه شخصیه هستند. 🔹حال وقتی دو جعل مترتب برای ولایت امر وجود دارد. هر کجا دست ما از این مجعول علی نحو قضیه شخصیه کوتاه شد، خودبه‌خود جعل علی قضیه حقیقیه خواهد شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅گزارش اجمالی از دیدار ماه گذشته رئیس و اعضای هیات امنا و معاونین و مراکز زیر نظر آیت الله اراکی با (حفظه الله) 💢در این دیدار حضرت آیت الله اراکی به عنوان بنیانگذار و رئیس هیئت امنای این مجموعه‌ها به بیان برخی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها و معرفی اعضای فعال آن پرداختند و به صورت موجز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در 31 سال گذشته، محضر مقام معظم رهبری ارائه فرمودند. 💠 در ادامه مقام معظم رهبری با تشکر و قدر دانی از زحمات دست اندر کاران با بیان اینکه «قم به این کار نیاز دارد» به بیان اهمیت و ارزش پرداختن به این مسائل در فضای علمی حوزه‌های علمیه و در پاسخ به نیازهای نظام اسلامی پرداختند و با اشاره به اهمیت پژوهش‌های بنیادین و تدوین موسوعه‌های روایی و نظار آن، تلاش برای تولید علم در زمینه‌های مرتبط با و فقه‌های مضاف را مهمتر دانسته و با ذکر این نکته که این تلاش علمی آخرین تلاش نخواهد بود، ارزش تلاش‌هایی را که در ابتدای شکل گیری این علوم صورت می گیرد را بالاتر خواندند. جهت مطالعه متن کامل این گزارش به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/93UgP 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔃 و مرور ✅وقتی می‌گوییم ، مرادمان فقه سیستمی که از حاکم و محکوم تشکیل می‌شود است. رفتارها در این فقه، رفتارهای به هم پیوسته‌ای است که این پیوستگی ناشی از حاکم است و زمانی که چنین شد، رفتار جمعی پیدا می‌کنیم و این رفتار جمعی، نیاز به فقه مربوط به رفتار جمعی دارد و این فقه رفتار جمعی، یک فقه به هم پیوسته‌ است 🔹مروری بر سخنان آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در جلسه اول و دوم نشست علمی جهت مطالعه مشروح این نشست به لینک زیر در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید.👇👇👇 🌐 yon.ir/uHVAx 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
دومین جلسه فقه المقاومه.mp3
14.7M
💠دومین جلسه فقه المقاومه 📍مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی 📅1397/09/18 🔰 🌐 @khosropanah_ir
♨️دومین جلسه توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢بعضی شاید فکر کنند برادر عزیزمان با این سخنان معتقد به نیست یا معتقد به جدایی دین از سیاست، دین از قضا و دین از حکومت و امثال ذلک است. قطعا ایشان این را نمی گوید و از نزدیک ایشان را می شناسیم و بحثشان اصلا این نیست . 🔹بحث ایشان این است که آیا برای تشکیل حکومت اسلامی محتاجیم از اسلام و فقه، نظامات اجتماعی را استخراج کنیم ؟ آیا اصلا ضرورتی دارد یا خیر؟ یا ممکن است یا ممکن نیست ؟ مطلوب است یا مطلوب نیست؟ "ایشان می فرماید نه ضرورت دارد و نه ممکن است" ✅تبیین و نقد نظریه نفی فقه نظامات اجتماعی، توسط حجت الاسلام دکتر خسروپناه ،عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام جهت مطالعه متن کامل سخنرانی ایشان به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/TnSZ2 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 ویژه‌نامه + دانلود 🔹نظام مدیریتی فقه و فرآیند سیاست‌گذاری و طرح‌ریزی / عبدالحسین خسروپناه؛ صالحه یزدانی‌فر 🔸حجیت در اجتهاد نظام‌ساز؛ با تأکید بر آراء آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر / حسین‌علی سعدی 🔹فقه حکومتی از منظر شهید صدر(ره)؛ با مروری بر ویژگی‌های «فقه نظامات» / سیدمحمّدمهدی میرباقری؛ یحیی عبدالهی؛ حسن نوروزی 🔸مناسبات فقه و سیاست در مکتب اصفهان / ابوالقاسم علیدوست؛ احمد رهدار 🔹تأثیرات فقه بر نظام تربیتی / علیرضا اعرافی؛ صمد سعیدی مشیرآباد 🔸درآمدی بر فراگردها و مبادی تصدیقیه نظام‌سازی فقهی؛ با تأکید بر آراء آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر / سیدعلی حسینی نیشابوری؛ بهنام طالبی طادی ◀️ مشاهده چکیده و دانلود مقالات 👈 http://yon.ir/v4W9o 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔳حوزه نقشه جامع تمدن اسلامی را ارائه کند/ افق و چشم انداز جهانی و تمدنی پایه حوزه انقلابی است 🔻 آیت‌الله محسن اراکی؛ موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام درگفتگو با «حوزه»: حوزه نقشه جامع تمدن اسلامی را ارائه کند/ افق و چشم انداز جهانی و تمدنی پایه حوزه انقلابی است 🔹حوزه مغز تفکر است و لذا اولین وظیفه‌ای که بر عهده دارد، بر آوردن نیازهای فکری و اندیشه است. 🔹یکی از مهمترین نیازهای فکری، دفاع منطقی از مبانی تفکر اعتقادی است، در حال حاضر این کار به خوبی در حوزه ها انجام شده است؛ سه دهه ابتدای انقلاب دفاع از مبانی فکری و انقلاب بود و مرحله کنونی، پاسخگویی به نیازهای فکری نظام در عرصه نظام سازی تمدنی است. 🔹حوزه در ذات خود، تمدن‌ساز بوده و باید باشد، مقولهای فراتر از یک قوم، نژاد و فرهنگ است که با این اوصاف حوزه انقلابی باید از یک راهبرد تمدنی برخوردار باشد. 🔹اخلاق تمدنی و فقه تمدنی و در یك كلمه دستیابی به فقه جامع دین، ضروری است. فقه جامع دین افزون بر فقه فردی،که ناظر بر احكام رفتار افراد است، مشتمل بر فقه اجتماعی و بالاتر از آن و در سه سطح «خرد، كلان و توسعه» خواهد بود. 🔹واقعا در حوزه های علمیه که از سرچشمه اهل بیت(ع) معارف دینی را دریافت می‌کنند، از نظر استعداد، توانایی و مایه های دانشی، سرمایه های علمی بی نهایتی وجود دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅حجت الاسلام دکتر قاسم شبان نیا در نشست؛ فقه نظامات اجتماعی، مستلزم صورت بندی اصول با تاکید بر نظام سیاسی؛ در پژوهشگاه فقه نظام مطرح کرد . 🔹ما اصلی داریم به نام «اصل بی طرفی» که در روابط بین الملل مطرح است و به ما می گوید که در جنگ بین چند کشور بی طرف باش. آیا اسلام به ما اجازه می دهد که به بهانه ی اصالت صلح، اصل بی طرفی را اتخاذ کنیم؟ همچنین ما یک اصل دیگری هم داریم به نام «اصل عدم مداخله» که به ما می گوید که در امور دیگر کشور ها دخالت نکن، خب اگر جنگی رخ داد و طرفی مظلوم بود و دولت اسلامی در اقتدار باشد و بتواند آنها را کمک کند و مصلحت هم اقتضاء کند آیا می توانیم بگوییم که این اصل عدم مداخله مقدم می شود یا خیر؟ ♨️لذا به نظر می رسد که ما در بحث و مخصوصا در فقه نظام سیاسی باید ابتدا تکلیف خودمان را با این اصول حل کنیم و رابطه ی این اصول را بسنجیم و در درون هر کدام از اینها بفهمیم که کدامیک از اینها دارای اهمیت بیشتری است نه اینکه اینها را با یکدیگر بسنجیم زیرا این سنجیدن راهی است که مثمر ثمر نیست و ما را از از بحث دور می کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢سی و چهارمین آزاد اندیشی(ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع "مردم سالاری دینی، مهمترین عامل تمدن سازی در فقه اسلامی" با ارئه "حجت الاسلام دکتر عبدالمجید مقامی" محقق و استاد حوزه و دانشگاه و نقد "حجت الاسلام صالحی منش" پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir