#شهادتامامجوادعلیهالسلام
پدیده امامت زود هنگام یک پدیده واقعی بود ....
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◼️مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْیَتْهُ الْمَصادِرُ
هرکس موقعیت شناس نباشد جریانات او را مىرباید و هلاک خواهد شد.
🚩بحارالانوار، ج۶۸، ص ۳۴۰
🏴 شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 تفاوت بهره دیرکرد و وجه التزام از نگاه فقها
حجتالاسلام والمسلمین #موسويان:
🔹 تشكيل نظام جمهوري اسلامي و تأثير بسيار بيشتر مراجع تقليد و فقها در حكومتداري در ايران باعث شد كه به صراحت با بهره ديركرد كه به آراي اتفاق فقها حرام بود مخالفت شود و از سيستم بانكي كنار گذاشته شود.
🔹 بهره ديركرد يك ابزار بازدارنده مشتري متخلفي است كه بدهي خود را به موقع نميپردازد، تجربه عيني اين را وقتي در دنيا مطالعه ميكنيم يك جاهايي كاركردهاي خوبي دارد، يك جاهايي كاركردهاي خيلي بدي دارد.
🔹 مرحوم دكتر نوربخش نامهاي به حضرت امام نوشتند و در آن نامه نوشتند كه اگر شرايط به اين صورت پيش برود، بدهكاران زيادي بدهي خود را به بانكها نميدهند و قوام بانك هم به گردش وجوه است؛ اينكه پول بچرخد، اما اگر بانك بيايد و سپرده بگيرد، وام بدهد و آن را برنگرداند؛
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
✅ استاد زیبایینژاد در مدرسه تابستانه منهاج بیان کرد؛
📕 شهید صدر تأکید میکند مصلحت باید در چارچوب جهتگیری دینی باشد.
📕 مباحات، شروع درگیری و خطوات شیطان با انسان است. در این حوزه شیطان قدم به قدم انسان را به سمت حرام پیش میبرد.
📕 اگر حاکمیت برای مباحات برنامهریزی نداشته باشد، واجبات و محرمات هم از دست خواهد رفت.
📕 غربزدگی و تأثیر از عقلانیت مدرن مشکلات فراوانی ایجاد کرده و میکند، به حدی که بر روی برخی از فقهای ما نیز تأثیر گذاشته است.
📕 متأسفانه تصور ما از حکومت اسلامی محدود و بسیط(ساده) است. جامعه حوزوی نیازمند بازخوانی جدید و تغییر نگرش درباره فقه حکومتی است.
📕 اگر به دنبال تحقق ولایت الهی هستیم؛ باید ابزار، شیوه و نرمافزار نیز در چارچوب الهی باشد.
📕 حاکمیت اسلامی برای اجرای احکام باید به دو موضوع توجه کند؛ 1- مصلحت اهم از بین نرود و 2- قدرت کافی داشته باشد.
📕 حکم حکومتی بر خلاف حکم فردی حکم لحظهای بوده و ممکن است روز به روز مصلحت تغییر کند. این از سختیهای حکم حکومتی است.
📕 در فقه حکومتی باید قوانین مصوب پیوست فرهنگی داشته باشند تا ذهنیت به وجود نیاید که اسلام مصلحت را در نظر نگرفته و متناسب با نیاز جامعه حرکت نمیکند.
📕 در ادبیات دینی اقتدار مرد در نظام خانواده بسیار مهم است ولی متأسفانه به وسیله سریالهای صدا و سیما زیر سؤال میرود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢آمار طلاق استانها
✔️به مناسبت اول ذیالحجه سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها
امروز هیچ طلاقی در کشور ثبت نشد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سخنان حزن انگیز امام خمينی(س) پس از كشتار مظلومانه حجاج بيت الله الحرام در سال ١٣٦٦
✔️برای اولین بار بمناسبت سالروز اقدام وحشيانه آل سعود در حمله به حجاج ايرانی منتشر میشود
🔹در مسائل جنگ، در همۀ اینها تحمل داشتم. اما این بی تحمل کرده من را.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢نوآوری علمی امام خمینی(ره)، از عناصر استنباط فقه معاصر
✔️آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:
🔹علم اصول برای استنباط فقه معاصر سه عنصر دارد🔻
1️⃣ عنصر اول نوآوری علمی امام خمینی(ره) است و شامل امر و نهی هایی که به صورت قانونهایی از سوی شارع مقدس بیان شده است و تک تک مکلفان را در برمیگیرد.
2️⃣ سیره عقلاء، عنصر دوم است که ذاتا حجیت شرعی ندارد بلکه باید شارع مقدس به آن حجیت ببخشد و این عنصر از سوی شهید صدر در اقتصادنا و حلقات به آن پرداخت شده است.
3️⃣ عنصر سوم که اصطلاحاً به آن منطقة الفراغ (نقطه خلأ) میگويند، را با مثال ولایت فقیه بیان میکنیم. از آنجا که شارع مقدس فقیه جامع الشرائط را ولی قرار داده، حکم وی بر همه مکلفان حتی دیگر مجتهدان نیز واجب است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 امام خمینی:
میدانید شیخ فضلالله را کی محاکمه کرد؟
یک ملّای زنجانی حکم قتل را صادر کرد!
وقتی معمم مهذب نباشد فسادش از همه کس بیشتر است.
#تهذیب_نفس
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♻️ پذیرش دانش پژوه:
مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام
دانش پژوه می پذیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢فصلنامه «پژوهشنامه حقوق اسلامی» به ایستگاه چهل و هشتم رسید
✔️چهل و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهشنامه حقوق اسلامی"با محوریت حقوق خصوصی، حقوق عمومی و حقوق جزا منتشر شد.
📜عناوین مقالات این شماره🔻
🔸مقابله با سوء استفاده از حق در شرکتهای تجاری در ایران در پرتو قاعده لاضرر
🔸بازخوانی فقهی حقوقی اصل لزوم در قراردادها
🔸مسئولیت مدنی ناشی از تقنین
🔸مطالعه تطبیقی آثار تقسیم قراردادهای ناقله به تملیکی و عهدی در فقه، حقوق ایران و فرانسه
🔸حقوق اقلیت در شرکتهای سهامی عام بر مبنای نظام اداره شرکتها؛ مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و آمریکا
🔸تعهدات حمایتی دولت در قبال سازمانهای مردمنهاد زیست محیطی در نظام حقوقی ایران
🔸ابزارهای نظام قضایی برای مقابله با ایراد خسارات زیست محیطی با تاکید بر اصل اقدامات پیشگیرانه
🔸بررسی فقهی و حقوقی ماهیت طلاق به عوض
🔸واکاوی جایگاه اصول دادرسی عادلانه در فقه امامیه
🔸متولی بار اثبات موانع تحقق مسئولیت کیفری در نظام حقوقی ایران
🔸واکاوی فقهی حقوقی جهت خواسته در دعاوی مدنی
🔸تاثیر صورتبندی ساختارهای حکومتی در نظامسازی اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠 آنچه در کشورهای غربی مدعی آزادی وجود ندارد، آزادی است!
🔹معنای «آزادی انسان» این است که رفتار خود را بر مبنای ارادهای که از سنجش و گزینش او برخاسته است، شکل دهد.
🔸کسی آزاد است که قدرت انتخاب یعنی قدرت سنجش و گزینش داشته باشد، با سلب قدرت سنجش و گزینش، قدرت انتخاب و در نتیجه آزادی انسان از او سلب میشود.
🔹سلب آزادی انسان تنها به وسیله زور صورت نمیگیرد، بدترین و خطرناکترین نوع سلب آزادی، سلب قدرت تفکّر و سنجش و گزینش یعنی سلب توان انتخاب آدمی است.
🔸یکی از خطرناکترین انواع سلب قدرت انتخاب از آدمی سلطه استبدادی رسانههای گروهی است.
🔹در بسیاری از کشورهای مدّعی آزادی، آنچه واقعاً وجود ندارد آزادی است؛ زیرا با تسلّطی که سرمایهداران بر شبکههای رسانهای دارند، سیستمهای رسانهای را به گونهای شکل دادهاند که برای توده مردم هیچگونه فرصتی برای تفکّر و اندیشیدن در خلاف جهتی که رسانههای وابسته به سرمایهداران میخواهند، باقی نگذاشته است و لذا فرصتی برای سنجش و گزینش نیز وجود ندارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ دیدگاه امام خمینی درباره وظیفه دولتمردان در عرصه حکومت داری
🔴اگر مردم از جمهوری اسلامی مایوس شوند و در این محیط انفجاری حاصل شود هیچ کس نمی تواند جلویش را بگیرد!
🔸اگر خدای نخواسته جمهوری اسلامی نتواند جبران کند این مسائل اقتصادی را، که اول مرتبه زندگی مردم است و مردم مأیوس بشوند از جمهوری اسلامی و مأیوس بشوند از اینکه اسلام هم برای آنها بتواند در اینجا کاری انجام بدهد، اگر در این محیط یک انفجار حاصل بشود، دیگر نه من و نه شما و نه هیچ کس، نه روحانیت و نه اسلام، نمی تواند جلویش را بگیرد.
🔸انفجار اگر در زمان طاغوت حاصل می شد، ماها می توانستیم با نصیحت، با موعظه، با امر، مهارش کنیم. اما انفجار اگر در متن اسلام حاصل بشود، مردم با یأس از جمهوری اسلامی منفجر بشوند، دیگر قابل مهار نیست.
💬 #امام_خمینی
📚صحیفه جلد ۱۰،صفحه ۳۳۵
#حکومت_اسلامی
#نظام_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⁉️مسئول کاخ نشین و اشرافی نمی تواند بفهمد بعد از گذشت دوسال از زلزله، زندگی در کانکس چه معنایی دارد ......
💢 بخشی از سخنرانی حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام، در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران
📅 11 مرداد 1398
♨️مشروح این سخنرانی را در سایت باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید :
🌐http://yon.ir/sOrcC
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب خطاب به زوجهای جوان
💪 ملتِ مسلمانِ پرجمعیت، توانمند و مترقی است
🔹 رهبر انقلاب: این حدیثی که من خواندم از قول پیغمبر اکرم که «تَناکَحوا تَناسَلوا تَکثُروا»، خدای متعال از مسلمانها خواسته که زیاد بشوند.
📈 اگر چنانچه عدد ملّت مسلمان زیاد باشد، این زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند، تواناییها قهراً بیشتر است، نیروی انسانی قهراً راقیتر است.
✅ جمعیّت کم، مقهور واقع میشود. امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیّتهای زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافتهاند... اینکه من تکرار میکنم، تأکید میکنم، به خاطر این است. فروردین ۱۳۹۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢مهمترین تفاوتهای مکتب قم و نجف/ کدام مکتب قابلیت تمدنسازی دارد؟
📌استاد محمد عشایری، در چهارمین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج مطرح کرد:
🔹پس از شیخ اعظم دو اندیشه فقهی یعنی مکتب قم و نجف به وجود آمد، ولی در کنار این دو مکتب جریان سومی توسط شهید صدر رخ داد که در آن دادههای فقهی مرتبط با دانش اقتصاد اسلام نظام بخشیده شدند. تلاشی که شهید صدر شروع کرد تلاش بسیار مهمی بود ولی وقتی کراراً سخن از مدرسه قم و نجف به میان میآید نسبت به این واقعه سوم بیتوجهی میشود.
🔹کسی که بخواهد مانند مرحوم آیتالله بروجردی کار فقهی کند باید به تاریخ اندیشه فقهی کاملاً مسلّط باشد و فقهای مهم اهل سنت و آثار و عقاید آنها را بشناسد. مرحوم آیتالله بروجردی معتقد بود نسبت میان روایات ائمه اطهار(ع) و فتاوای متفقهان اهل سنت نسبت انتقادی بوده است و چون نسبت انتقادی بوده ما میتوانیم سکوت امام صادق(ع) را به عنوان یک منبع در نظر بگیریم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨به فساد مشغول میکردند تا به مسائل مهم بیتفاوت باشند
💢ما در سالهای طولانی، همه جهاتی که در ایران بود و اسباب را فراهم کرده بودند، همه جهات برای این بود که جوانهای ما را بِکشند طرف #فساد . و نظر اصلی آنها این بود که یک جمعیتی در اینجا وجود داشته باشد که هر چه سرش میآورند توجه نداشته باشد؛ مملکتش به باد میرود، او عیش و عشرتش باشد، اشکالی ندارد؛ مذهبش عقب میرود، چون عیش و عشرتش به کار است، مانعی ندارد؛ اختناق در مملکت هست، اختناق در فحشا نیست، این اشکال ندارد؛ هر بساطی سرش درآورند، بیتفاوت باشد.
📅 امام خمینی(ره) | ۵ شهریور ۱۳۵۹
#امام_خمینی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢نظام آفرینش مبتنی بر تشکیل خانواده و ازدواج است
📌حجت الاسلام سید منذر حکیم در دومین جلسه از نشستهای تخصصی خانواده با محوریت بیانیه گام دوم، بیان کرد:
🔹طلاب در همه سطوح باید همواره در حال تکامل باشند. بینش، انگیزه و عملگرایی از مهمترین مسائلی است که باید طلاب به آن توجه داشته باشند.
🔹نظام آفرینش مبتنی بر الزام تشکیل خانواده و ازدواج است اما بهعنوان یک مستحب مؤکد در جامعه شناخته میشود. بر اساس آیه «و انکحوا الایامی منکم...» خداوند امر به ازدواج کرده و این به معنای وجوب و لزوم تشکیل خانواده است.
🔹برای ترویج سبک زندگی اسلامی باید منظومه سبک زندگی به جامعه ارائه دهیم که شامل مسائل فقهی، اعتقادی، کلامی و همه عرصهها باشد، اگر چنین الگوی جامع و منظمی از سبک زندگی اسلامی ارائه شود انگیزه مردم نیز نسبت به رعایت آن افزایش مییابد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 دستگاههای حکومت اگر زندگی شخصی شان جوری باشد که #مردم ببینند که نزدیک به ماست، مردم قانع میشوند، عصیان تمام میشود
#امام_خمینی
#سبک_زندگی
#دولتمردان
📅 امام خمینی(ره) | ۲۳ اردیبهشت ۵۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◼️شهادت امام محمد باقر علیه السلام بر شیعیان و محبین حضرتش تسلیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#شهادتامامباقرعلیهالسلام
گفتار شهید صدر درباره فعالیت امام محمد باقر علیه السلام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨خاطرهی شنیدهنشدهای از رهبر انقلاب
🛎حضرت امام خمینی از چه زمانی به حجاج پیام میدادند؟
🕋 رهبر انقلاب: من یادم است که ایشان از قبل هم - یعنی سال ۱۳۴۱ - به حجاج پیام میدادند. بعد از آن مبارزات اولیهی مربوط به انجمنهای ایالتی و ولایتی، و بعد از آنکه دولت انجمنها را قبول کرد، فاصلهیی شد.
در این فاصله که بین زمستان تا فروردین بود، حادثهی مدرسهی فیضیه واقع شد، که فاصلهی تلخی بود؛ تحرک بود و تلاش بود و خطر، و ما نمیدانستیم که چه کار میخواهد بشود. من یادم است که یک شب به همراه مرحوم آقای شیخ علی حیدری نهاوندی - از شهدای حزب جمهوری اسلامی - و دو نفر دیگر خدمت امام رفتیم، تا پیشنهادهایی که راجع به #حج به ذهنمان میرسید، با ایشان در میان بگذاریم.
یکی از پیشنهادهای ما این بود که به مناسبت موسم حج، خوب است پیامی از جانب ایشان صادر شود؛ اما ایشان گفتند که من نوشتهام! معلوم شد که ایشان برای حج اعلامیه نوشتهاند و فرستادهاند. یعنی در سال ۱۳۴۱ که هنوز اول مبارزات بود و هیچ خبری نبود، ایشان آن مواقع اساسی دین را شناخته بودند و به آن اهمیت میدادند. ۱۳۷۰/۰۴/۲۳
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🕋 پیام رهبرانقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج | #پیام_حج۹۸
🔻 بسمالله الرّحمنالرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
🔸 موسم #حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفرهی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشهی خردورز آنان از برکات آن بهرهمند گردد و هر سال درسها و آموختههای حج، به وسیلهی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.
🔹 در حج، #اکسیر_ذکر و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و #اتّحاد که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایهی توحید است، و با یکسانی آحاد حجگزار و نبود تمایز که نشانهی برداشتن تبعیضها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعهای از پایههای اصلی جامعهی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشارهی نمادین به بخشی از بدنهی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است.
🔸 تبادل دانستهها و داشتهها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهیها و تجربهها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمیها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد.
🔹 آئین برائت که به معنی بیزاری از همهی بیرحمیها و ستمها و زشتیها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باجگیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است.
🔸 امروز برائت از جبههی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی است؛ به معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلکواتر آمریکایی است؛ به معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن است؛ به معنی محکومیّت جنگافروزیهای آمریکا و دستیارانش در منطقهی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبتهای سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثتآمیز قدرتهای متجاوز و فتنهانگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانهای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند.
🔹 اینها اندکی از برکات حجّ ابراهیمی است که #اسلام_ناب، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعهی اسلامی است که هر سال به وسیلهی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید میآورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعهای فرا میخواند.
🔸نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هماکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفهای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعهی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشهها و انگیزهها و تجربهها و آگاهیها بهدست آنها تحقّق یابد.
امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، مسئلهی فلسطین است که در رأس همهی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد.
🔹 بزرگترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت ــ سرزمینش، خانه و مزرعه و داراییهایش، حرمت و هویّتش ــ مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانهتر در میدان است؛ ولی نتیجهی کار نیازمند کمک همهی مسلمانان است.
🔸 ترفند معاملهی قرن که به وسیلهی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینهسازی میشود، جنایتی در حقّ جامعهی بشری و نه فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّهی الهی آن را و همهی ترفندهای دیگر جبههی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبههی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم.
🔺 قال الله العزیز: اَم يُريدونَ كَيدًا فَالَّذينَ كَـفَروا هُمُ المَكيدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همهی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴مردادماه۱۳۹۸ مصادف با ۳ذیالحجّه۱۴۴۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢فصلنامه «پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی» به ایستگاه ۵۶ رسید
✔️پنجاه و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی» به صاحبامتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و مدیرمسئولی حسن قلیپور منتشر شد.
📜عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻
🔸بررسی فقهی و حقوقی ارزش شهادت خویشاوندان
🔸تلقیح مصنوعی از منظر فقهای اهل سنت
🔸نقش نهادهای مذهبی در پیشگیری از جرم: چالشها و راهکارهای مقابله با آن
🔸معیار ادای حق در قرض و دین در شرایط افزایش قدرت خرید پول بعد از سررسید تعهد
🔸مبانی احکام تکلیفی و وضعی اسراف آب و ضمان ناشی از آن
🔸بازشناسی حقوق حیوانات در فقه امامیه، با تاکید بر حق نفقه
🔸مبانی التزام در حقوق قراردادها
🔸بررسی گزارههای فقهی و حقوقی متأثر از اخلاق در باب نکاح و طلاق
🔸آسیبشناسی فقهی ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir