🔸گزارش نشست«طرح #بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی»
حجت الاسلام والمسلمین #یوسفی:
🔹طرح جامع نظام بانکداری اسلامی تا پایان سال تدوین میشود.
🔹اخیرا شنیدیم طرح جدیدی با تلفیق طرح های قبلی در جریان است و از طریق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه به مجلس نامه ای خواهیم داد تا محققان حوزوی این طرح را بررسی کنند و جلوی آن گرفته شود.
🔹در طرح جدید از عقد مرابحه استفاده شده که حیله ربوی حرام است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که در نظام جمهوری اسلامی و با تأکیدات مکرر مراجع این طرح به تصویب برسد که کار را برای بانک ها آسان تر و برای مردم سخت تر کند.
حجت الاسلام والمسلمین #معصومی_نیا:
🔹طرح جدید بانکداری مصوب مجلس با موازین شرعی در تضاد است.
🔹رییس جدید کمیسیون اقتصادی آقای الیاس حضرتی نیز تأکید کرد که طرح بانکداری جمهوری اسلامی تا پایان شهریور تصویب می شود تا استقلال بانک مرکزی به حداکثر رسیده و روند ربوی بودن تسهیلات در بانک ها به صفر برسد.
🔹ما مدعی هستیم روی طرح جدید به هیچ وجه این اشکال و مشکلات دیگر برطرف نشده است، بر اساس همین تحلیلی که گفتیم غالب موارد اعلام شده در این طرح به نفع بانک ها و به ضرر مردم است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ تبیین شرایط #کارگزاران حکومت به روایت علامه مصباح؛
🔹در زمينه کيفيت تعيين کارگزاران، با مخاطبين مختلفي مواجهيم؛ لذا اگر بخواهيم شرايط کارگزار حکومت را براي فردي که #سکولار است تبيين کنيم، بايد بر اساس دليل و تحليل #عقلي باشد.
🔹اصل وجود حکومت امري ضروري است؛ اگر واقعا حکومتي بخواهد #مصالح جامعه را تأمين کند، کارگزاران آن بايد چه شرايط و ويژگيهايي را داشته باشند؟
1️⃣ آشنایی با قوانین:
🔹طبيعي است که دستگاه حکومت، داراي #قواعد و #مقررات و #چارچوبهايي است؛ لذا اولين شرط مسئولان حکومت، #شناخت اين قواعد و مقررات است تا بتواند هدف را محقق کند.
2️⃣ عدم منفعت طلبی:
🔹اگر کارگزار حکومت، مقررات را بداند، اما #منفعت_طلب باشد و به عبارتي بيتقوا باشد، باز منافع خود را بر هدف حکومت مقدم میکند و باز هم غرض حاصل نمیشود.
3️⃣ حسن تدبیر:
🔹اگر کارگزار نداند که براي رسيدن به هدف حکومت، چگونه بايد از ابزار و امکانات استفاده کند و در مقام تنازع، نتواند #اهم و #مهم را بشناسد، باز هم هدف حکومت تأمين نخواهد شد.
🔹همایش معیار گزینش دولتمردان اسلامی از نگاه اهلبیت(ع). اردیبهشت 92
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📍بخاطر خود یا بخاطر خدا؟!
🔹مقصد این است که اسلام جریان پیدا بکند، مقصد این نیست که #من اجرایش کنم. از چیزهایی که انسان مبتلا به آن هست این شیطنتهای باطنی که انسان به آن مبتلا هست این است که، دلش میخواهد خودش متصدی امر باشد. جریان امر اگر به دست دیگری بهتر واقع بشود، این ناراحت است، میگوید من خوب است باشم. این از شیطنتهای باطنی انسان است. انسان به صورت مقدس مآبی طرحش میکند، من میخواهم به این ثواب برسم. اگر حساب کند پیش خودش که همان ثواب را، بالاترش را به شما میدهند، و شما کمک کنید به این کسی که متصدی است و از شما بهتر میتواند، راضی نمیشوید.
🔹مسئله این نیست که #ثواب میخواهم، مسئله این است که #دنیا میخواهم. اختلاف اگر بین افراد پیدا میشود، جستجو کنند در باطن ذات خودشان ببینند که مسئله، مسئله #مصلحت_اسلام و مصلحت مسلمین است یا مسئله، مسئله #مصلحت_خودش هست؟ پای #نفس در کار است یا #خدا در کار است؟ اگر یک کسی یک مطلبی را بهتر از من میتواند انجام بدهد، آیا من خوشحالم به اینکه او متصدی امر بشود یا من ناراحتم؟
📚صحیفه امام، ج۱۷، ص۵۳۰
#اخلاق_تشکیلاتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️با این دلم،
به درد محرم نمیخورم
▪️باید خودت،
تمام دلم را عوض کنی
♥️ #السلام_علیک_یااباعبدالله ♥️
◼️ فرارسیدن مام #محرم، ماه حزن و اندوه اهلبیت (ع) تسلیتباد.🏴
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢انتشار آراء فقهی امام موسی صدر در «فقه زندگی»
✔️کتاب «فقه زندگی» شامل آرای فقهی امام موسی صدر، با نظارت علمی حجت الاسلام محمد سروش محلاتی به زودی منتشر میشود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰شما باید تبلیغ کنید آقا! #محرم است.
💢این #محرم را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این قتل سید الشهداست و #شهادت اوست. ما باید به عمق این شهادت و تاثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تاثیر او امروز هم هست. اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمیشد. همه در تحت بیرق امام حسین- سلام الله علیه- قیام کردند.
📅 امام خمینی(ره) | ۲۵ مهر ۱۳۶۱
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
با گام های استوار به سوی مرگ میشتابد
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❄️ سخن روز
✅ اگر امام حسین (ع) میخواست در مقابل حوادثِ بسیار تلخ و دشواری مثل شهادت علی اصغر، اسارت زنان، تشنگی کودکان، کشته شدن همه جوانان و حوادثِ فراوانِ دیگری که در کربلا قابل احصاست، با دیدِ یک متشرّعِ معمولی نگاه کند و عظمتِ رسالتِ خود را به فراموشی بسپارد، قدم به قدم میتوانست عقب نشینی کند و بگوید: «دیگر تکلیف نداریم...اما امام حسین (ع) چنین نکرد...
مقام معظم رهبری 75/3/14
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 آمریکا دوست نمى خواهد، خادمِ ذلیل مى خواهد
آمریکا چه منافعى میتواند در اینجا داشته باشد جز منابع زرخیز شما ؟ و چه دوستانى میتواند اینجا داشته باشد جز آنهایى که بعنوان دوستى ، خدمتگزار هستند؟ آمریکا دوست نمى خواهد، آمریکا خدمتگزار میخواهد. آمریکا خدمتگزارانى میخواهد که منافع ملتشان را تقدیم بکنند و در عین حال، ذلت را (بر) خودشان بار بیاورند (و) تحمل کنند. ما، ملت ما و دولت ما ایستاده ایم و در مقابل هر سلطه جویى ایستاده ایم و تا آن وقت که توان داریم، مخالفت مى کنیم.
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
#فقه_سیاسی
صحیفه نور،جلد 16،صفحه 165
مورخ:1361/03/09
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ دولت اسلامی شامل #همه کارگزاران نظام اسلامی است نه فقط #قوه_مجریه؛
🔹#نظام_اسلامی پس از انقلاب اسلامی تشکیل شد... نظام اسلامی یعنی چه؟ یعنی منبع تقنین و معیار و ملاک اجرا و ارکان تصمیمگیری در کشور معلوم شد چیست؛ ارکان حکومت - قوه مجریه، قوه مقننه، رهبری، قوه قضاییه و دیگر ارکان - چیده شد و قانون اساسی آمد همه اینها را تثبیت کرد؛ لذا پایهگذاریهای اصولی انجام گرفت.
🔹این نظام اسلامی فقط شکل نیست؛ محتوایی دارد؛ یعنی کارهایی باید در #واقعیت_زندگی_مردم انجام بگیرد. تحقق این واقعیتها در زندگی مردم، مردان و عناصر #مؤمن و #معتقد به خودش را - که دارای صفات و خصوصیات لازم هم باشند - میطلبد؛ این میشود #دولت_اسلامی.
🔹دولت اسلامی شامل همه کارگزاران نظام اسلامی است نه فقط قوهی مجریه؛ یعنی حکومتگران و خدمتگزاران عمومی. اینها باید #جهتگیریها و رفتار اجتماعی و رفتار فردىِ خود و رابطهشان با مردم را با معیارهای #اسلامی تطبیق دهند تا بتوانند به آن اهداف برسند. بعد هم باید آن جهتگیریها را در مدّ نگاه خودشان قرار دهند و بسرعت به سمت آن جهت گیری ها حرکت کنند؛ این میشود دولت اسلامی.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻در پی پاسخ قاطع حزب الله لبنان به تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی، آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام پیامی به شرح زیر صادر کرد:
بسم الله الرحمن الرحیم
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ
به فضل الهی بار دیگر حرکتی افتخارآمیز در پرونده محور مقاومت و جهان اسلام به واسطه وعده صادق حزب الله لبنان و رهبر شجاع و مومن آن ثبت شد.
پاسخ حزب الله لبنان دربرابر تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی، از سویی دفاع از کیان کشور لبنان و مردم شریف لبنان بود، که بیتردید صلح و ثبات را برای این کشور به ارمغان خواهد آورد و از سوی دیگر جان تازهای است که در کالبد جهان عرب دمیده میشود و اعتماد و هویت از دست رفته بلاد اسلامی در برابر این دولت جعلی را دوباره بازسازی خواهد کرد.
باید توجه داشت که اساس وحدت اسلامی بر پایه مبارزه با غده سرطانی منطقه یعنی رژیم کودککش صهیونیستی میچرخد و دفاع قاطعانه و منکوبکننده حزبالله لبنان بیشک سبب برقراری صلح و امنیت در منطقه خواهد بود.
اینجانب بخاطر این ایمان پولادین و این شجاعت وصفناشدنی در برابر دشمنان دین و بشریت به حزب الله لبنان و جهان عرب و جهان اسلام تبریک گفته و از خداوند منان نصرت و توفیق روزافزون برای رهبران و رزمندگان جبهه مقاومت خواستارم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
محسن اراکی
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢اصالت خانواده نخ تسبیح آموزههای اسلام است
📌آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه، روز گذشته در مراسم رونمایی از نرم افزار تخصصی و چندرسانهای خانواده، عنوان کرد:
🔹اصالت خانواده نخ تسبیح آموزههای اسلام است؛ در نظریه اسلام اصالت خانواده یک اندیشه بزرگ بوده و اگر کسی اصالت خانواده را نپذیرد ممکن است به نظریههای اسلامی اشکال وارد کند.
🔹نظامات مختلف اسلام و قوانین و مقررات اسلامی به گونهای است که بر محور اصالت خانواده تنظیم شده و نظریه خانواده در اندیشه اسلامی یک نکته محوری بوده که در فقه و احکام اسلامی خود را نشان داده است.
🔹ما تاکنون از مفاهیمی که شهید مطهری در آثار خود در زمینه خانواده بیان کرده جلوتر نرفتهایم و حوزه باید در اینباره اقدام جدی کند.
#خانواده
#نظام_خانواده
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚫️ویژه ایام محرم وصفر
✅ در آیات و روایات تاکید زیادی بر اهمیت استقلال اقتصادی جامعه اسلامی شده است. هر چند آیه واعدوا لهم مااستطعتم من قوه (انفال:60) به ظاهر به جنگ مرتبط است، ولی بر اساس نگاه مفسران مضومنی عام دارد و بر این نکته تاکید دارد که مسلمانان باید تمامی ابزارهای قدرت را در اختیار داشته باشند که یکی از آنها ابزار قدرت اقتصادی است...
➕ متن کامل
yon.ir/yk2xF
#فقه_اقتصادی
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در مراسم شب سوم محرم در قم:
💎 وارونگی فرهنگی، بزرگترین تهدید یک جامعه است
🔹در جامعه چند صدایی، حق، محوریت ندارد. وقتی حق، محور است چرا باید باطلهای مختلف نیز در کنار حق، مشروعیت داشته باشند.
🔹عدهای هنوز به اشتباه میگویند که سیدنا یزید قتل سیدناالحسین(ع)؛ این افراد فهم درستی از دین ندارند، زیرا نمی شود که هم یزید سید و آقای آنها باشد و هم امام حسین(ع)؛ حق و باطل هیچ وقت در یک جا جمع نمیشود.
🔹 غربیها میگویند که کسی که زور دارد، حق هم دارد و هرکس که سلطه یافت میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
🔹منطق اسلام و قرآن آن است که قدرت سیاسی اگر حق بود، مشروعیت هم دارد و اگر حق نبود، هرچه هم که قدرت داشته باشد مشروع نیست.
🔹هر انسان با وجدانی از قیام عاشورا درس شناخت حق از باطل را میگیرد و حضور در مجالس امام (ع) اعلام حضور در جبهه ایشان یعنی جبهه حق است.
🔹امام حسین(ع) وارد جدال با جبهه باطل شدند و قصد داشتند که جامعه وارونه شده اسلامی را بر جای خود بنشانند.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢در جامعه ما فقه حکومت میکند
✔️حجت الاسلام والمسلمین سيد ابراهیم رئیسی:
🔹اگر فقها در گذشته مانند شیخ انصاری زحمت کشیدند و موضوعات و آثاری را برای ما به یادگار گذاشتند که بسیار ارزشمند است ولی امروز با سوالات فراوانی در حوزه فقه مواجه هستیم و این به دلیل حکومت فقه در کشور است.
🔹در گذشته فقه حکومت نمیکرد ولی امروز در جامعه ما فقه حکومت میکند و سوالات زیادی وجود دارد که باید حوزههای علمیه با همان مبانی مذهب جعفری و اجتهاد تمدن ساز به این سوالات پاسخ دهند.
🔹فقه از جواب هیچ سوالی عاجز نیست ولی نیاز است در این خصوص کار شود و میشود با تلاش پاسخ سوالات را از فقه دریافت کرد.
🔹فقه این ظرفیت را دارد که تمام شئونات در همه عرصهها را رقم بزند و باید از این ظرفیت استفاده شود.
🔹بر اساس قانون قاضی مکلف است که برای دریافت حکم پرونده به قانون مراجعه کند و اگر قانون موجود نبود باید به فتوا عمل کند.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیتالله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام، در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم:
💎 شیوههای امربه معروف بازنگری شوند
◽️ شاهد به روز شدن منکرات و تنوع در هنجارشکنی های فرهنگی هستیم.
◽️در گذشته بیحجابترین افراد وقتی قصد زیارت حرم حضرت معصومه (س) را داشتند در دروازه شهر پوششی در شأن ام القری جهان اسلام به تن میکردند.
◽️امروز فرد زائر که نسبت به حجاب دغدغهای ندارد، ابتدا با پوشش مناسب وارد شهر میشود و با صحنههایی مواجه است که آن حجاب و عفاف ویژه شهر کریمه اهل بیت(ع) را کنار میگذارد.
◽️اینکه بیاییم طرح بدهیم به ادارات و نهادها تا رئیس و نایب رئیسی را برای اجرای این موضوع مهم انجام دهند مطمئن باشید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
◽️جزیرهای عمل کردن و هر کسی برای خودش کار کردن نتیجه ای به بار نخواهد داشت. باید نشست و در شیوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر برنامه ریزی و بازنگری دوباره داشت.
◽️از مصدایق منکرات تنها #حجاب و عفاف نیست بلکه این از مظاهر برجسته منکرات است، لذا باید بر روی ربا، رشوه، بداخلاقی، فحش و ناسزا کار شود.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢تعریف غرب از قدرت با قرآن کریم سازگار نیست
📌آیتالله محسن اراکی، :
🔹تعریف قرآن از قدرت سیاسی با تعریف غرب از حیث بنیادین دو تفسیر کاملا متفاوت است. منطق قرآن آن است که قدرت سیاسی اگر حق بود، مشروعیت هم دارد و اگر حق نبود، هرچه هم که قدرت داشته باشد مشروع نیست.
🔹هرجا که حق و باطل در مقابل هم قرار میگیرند، جنگ و جدال دو فرهنگ است؛ امام حسین(ع) نیز از همین جهت وارد جدال با جبهه باطل شدند و قصد داشتند که جامعه وارونه شده اسلامی را بر جای خود بنشانند.
🔹بدترین خطری که یک جامعه را تهدید میکند، مساله وارونگی است. نمیتوان در یک جامعه هم از حق گفت و هم از باطل؛ عدهای که میگویند سیدنا یزید قتل سیدناالحسین(ع) هیچ فهمی از دین ندارند؛ عدهای هنوز بر تکثرگرایی که با منطق و عقل یکسان نیست، پافشاری میکنند.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢اقتصاد تعاونی بنبست شکن اقتصاد ماست/ نظام سرمایهداری ذاتاً فقرزاست
📌استاد احمدعلی یوسفی، در مدرسه تابستانه #منهاج نظریه تعاون براساس مکتب اسلام در جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد.
🔹نظام سرمایهداری ذاتاً فقرزاست چون ساختار آن تمرکز ثروت است.
🔹براساس نگاه نظام سرمایهداری تمام سهم تولید در دوران رونق برای صاحب سرمایه بوده و در دوران رکود نیز اگر تولیدی حاصل نشود، نیروی کار باید با بیمهری از بنگاه اقتصادی اخراج شود.
🔹اسلام به مردمسالاری اقتصادی دینی اعتقاد دارد که در بخش تعاون تبلور پیدا میکند.
🔹فلسفه تأسیس تعاونیها ارتقاء انسان در برابر سرمایه و به خدمت در آوردن سرمایه برای نیروهای فعال اقتصادی است.
🔹نوع مالکیت در تعاونیها مالکیت مشاعی فراگیر و نیمه فراگیر است که نیروی کار، صاحب سرمایه و مصرف کننده مالک و بهرهمند هستند.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فراعنه امروز نیز در مقابل حدود الله حد میگذارند / #سند_2030 برای مقابله با حدود الهی است
آیت الله #میرباقری:
🔹پرستش طواغیت و اولیاء طاغوت حاکم بر سراسر #زندگی_مدرن است.
🔹حالا اگر جاهلیت اولی رفت و جای آن #جاهلیت_مدرن آمد به اسم اومانیزم و انسان پرستی اراده خود را می خواهند بر سراسر زندگی بشر حاکم کنند، این محادّة نیست؟!
🔹ما نباید صف خود را از محادّین جدا کنیم؟! اگر داخل محادّین شدیم و قواعد آنان را قبول کردیم، اسناد بین المللی را پذیرفتیم و امضا کردیم و گفتیم عمل می کنیم و بعد هم شوخی کردیم و گفتیم برای خود #حق_تحفظ می گذاریم، این شوخی به تعبیر من خیلی جاهلانه و خیلی سخیف است. بت پرستی می کنیم با حق تحفظ، طیب الله انفاسکم!!! حق تحفظ که چیزی را عوض نمی کند.
🔹در چار چوب های مناسبات جهان مدرن و تحت #سلطه قدرت ها زندگی کردن می شود محادّة با خدا. اگر بپذیرید جزء محادّین می شود. سختی کار هم همین جاست، باطن حدود الله یسر و آسان است ولی رعایت حدود الله سخت است.
🔹اگر بخواهیم رعایت حدود الله را کنیم، #تحریم اقتصادی می شویم، اینجاست که تقوا می خواهد تا حدود الهی رعایت شود.
🔹امام حسین(ع) می خواستند حدود الله را اقامه کنند و کسانی که به مقابله با حضرت آمدند می خواستند حدود خود را جاری کنند.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
منشی هماهنگ با توانِ حرکت و اراده...
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ میخواست ملّت را اصلاح کند
💢سید الشهداء- سلام اللَّه علیه- وقتی میبیند که یک حاکم ظالمی، جائری، در بین #مردم دارد حکومت میکند، تصریح میکند حضرت که اگر کسی ببیند که یک حاکم جائری در بین مردم حکومت میکند، ظلم دارد به مردم میکند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که میتواند؛ با چند نفر، با چندین نفر، که در مقابل آن لشکر و بساط، هیچ نبود. لکن تکلیف این طور میدانست که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند، تا اینکه این عَلَم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیزهای خودش را داد در راه، برای اسلام. مگر خون ما رنگینتر از خون سید الشهداست؟
📅 امام خمینی(ره) | ۳ آبان ۱۳۵۷
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢نظام پادشاهی مطلقه؛ ریشه اصلی فساد سیستماتیک بنیامیه
📌آیتالله عباسعلی کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفتوگویی درباره چرایی دچار شدن جامعه اسلامی به انحطاط و فساد در دوران اموی و ضرورت اجتنابناپذیر قیام علیه حکومت یزید از سوی امام حسین(ع) گفت:
🔹آنچه که در آن دوران به منزله یک منکر بزرگ اتفاق افتاد و زمینه نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) را فراهم کرد جابجایی کلان ارزشها بود؛ به گونهای که معروف، منکر و منکر، معروف شد و در صدر معروفها نظام ولایی رسول الله(ص) بود که باید به امام علی(ع) منتقل میشد که این کار انجام نشد.
🔹فساد سیستماتیک دوران اموی ریشه در نظام پادشاهی مطلقه داشت که ساحتهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مبتلا به این نوع فساد کرده بود و نهضت امام حسین(ع) برای مبارزه با آن و براندازی حکومت یزید و احیای ارزشها و معروفهای واقعی برپا شد.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir