✅ بانکداری مقوله اجتماعی بوده و باید براساس فقه کلان ایجاد شود/ خلق پول 100 درصد ضد اسلامی است
🔻 آیتالله محسن اراکی در نشست «نقد روش بانکداری مرسوم و تبیین روش مطلوب بانکداری اسلامی»:
🔰 مقوله بانک یک مسأله اجتماعی است، به همین دلیل بانکداری باید با فقه کلان مورد بررسی قرار گیرد.
🔰 مشکل بانک را نمیتوان با عقود رفع کرد، چرا که مقوله بانک، مقوله فقه العقود نیست و چون میخواهیم گردش ثروت را در جامعه نظم دهیم این اقدام یک رفتار اجتماعی محسوب میشود.
🔰 پول به خودی خود نمیتواند افزایش یابد بدون اینکه عامل کار و ریسک در افزوده شدن آن نقش نداشته باشد از اینرو خلق پول صددرصد ضد اسلامی است.
🔰 بانکداری اسلامی به عنوان یک تشکیلات، رابطه بین سرمایه و نیروی کار را تنظیم میکند و دیگر اینکه گردش پول در جامعه باید مبتنی بر عدالت در تولید و توزیع فرصتها باشد؛ اینکه عدهای خاص تنها از فرصتهای بانکی استفاده کنند بی عدالتی است.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📄سندی از تاکید امام خمینی به وحدت شیعه و سنی در سال ۵۷
🔹یکی از محوریترین شعارهای امام خمینی در دوران مبارزات نهضت اسلامی، وحدت شیعه و سنی بوده است.
💢 در یک گزارش که در ۲۶ مهر ۱۳۵۷ از کرمانشاه به ساواک تلگراف شده در این رابطه آمده است: «طبق اعلام بخشدار ثلاثباباجانی و به استناد گزارش واصله مدتی قبل از اینکه [امام] خمینی بغداد را ترک کند، نماینده جلال طالبانی فرمانده کردهای شمال عراق و تنی چند از همراهان در حوالی نجف اشرف با وی ملاقات داشته و مسائل جاری ایران را بررسی و [امام] خمینی به وی اظهار داشته که شیعه و سنی همه مسلمان و برادر هستند و اختلافات موجود بایستی از میان برداشته شود و اتحادی مابین آنان به وجود آید.»
📚منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گزیده ای از همایش #فقه_الاجتماع
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی
🗓اصفهان 98/1/29
#فقه_دولت_اسلامی
#فقه_های_مضاف
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
درسهایی از #رفتار_سیاسی پیامبر(ص)
📝شدید با #پیمانشکنان
🔰از همان ابتدایی که #حکومت_پیامبر(ص) در #جامعهی_نوپای مدینه شکل گرفت، دشمنان آن هم شروع به کار کردند. پیامبر(ص) در دوران حکومت خود، حداقل با سه گروه دشمن مواجه بود:
1️⃣دشمن اول، قبایل نیمه وحشی: که اطراف مدینه زندگی میکردند «و تمام زندگی آنها عبارت از جنگ و خونریزی و غارت و به جان هم افتادن و از همدیگر قاپیدن است.» 28/2/80 پیامبر «در هر کدام از آنها اگر نشانهی صلاح و هدایت بود، #پیمان بست ... و بر #عهد و پیمان خودش، بسیار پافشاری میکرد و پایدار بود.» 28/2/80 اما آنهایی که شریر و #غیرقابل_اعتماد بودند، «پیغمبر سراغ آنها رفت و آنها را منکوب کرد و سر جای خودشان نشاند..»
2️⃣دشمن دوم، #اشراف_مکه و اهل قریش: «پیغمبر احساس کرد اگر بنشیند تا آنها سراغش بیایند، یقیناً آنها فرصت خواهند یافت؛ لذا سراغ آنها رفت؛ منتها به طرف مکه حرکت نکرد. راه کاروانىِ آنها از نزدیکی مدینه عبور میکرد؛ پیغمبر تعرّض خودش را به آنها شروع کرد، که جنگ بدر، مهمترینِ این تعرّضها در اوّلِ کار بود. پیغمبر تعرّض را شروع کرد؛ آنها هم با تعصّب و پیگیری و لجاجت به جنگ آن حضرت آمدند. تقریباً چهار، پنج سال وضع اینگونه بود؛ یعنی پیغمبر آنها را به حال خودشان رها نمیکرد؛ آنها هم امیدوار بودند که بتوانند این مولود جدید - یعنی نظام اسلامی - را که از آن احساس خطر میکردند، ریشه کن کنند. #جنگ_اُحد و جنگهای متعدّد دیگری که اتّفاق افتاد، در همین زمینه بود.» آخرین جنگ پیامبر(ص) با این دشمنان، #جنگ_خندق بود و پس از آن، ماجرای #صلح_حدیبیه پیش آمد و پیامبر(ص) با آنان پیمان صلح امضا کرد. اما سال هشتم بعثت، «که کفّار #نقض_عهد کرده بودند، پیغمبر رفت و مکه را فتح کرد، که فتحی عظیم و حاکی از تسلّط و اقتدار آن حضرت بود.»
3️⃣دشمن سوم، یهودیها: «یعنی #بیگانگانِ_نامطمئنی که علیالعجاله حاضر شدند با پیغمبر در مدینه زندگی کنند؛ اما دست از موذیگری و اخلالگری و تخریب برنمیداشتند... پیغمبر تا آنجایی که میتوانست، با اینها مدارا کرد؛ اما بعد که دید اینها مدارابردار نیستند، مجازاتشان کرد. هرکدام از این سه قبیله عملی انجام دادند و پیغمبر بر طبق آن عمل، آنها را مجازات کرد. اوّل، #بنیقینقاع بودند که به پیغمبر خیانت کردند؛ پیغمبر سراغشان رفت و فرمود باید از آنجا بروید؛ اینها را کوچ داد و از آن منطقه بیرون کرد و تمام امکاناتشان برای مسلمانها ماند. دستهی دوم، #بنینضیر بودند. اینها هم خیانت کردند لذا پیغمبر فرمود مقداری از وسایلتان را بردارید و بروید؛ اینها هم مجبور شدند و رفتند.
🔰 دستهی سوم #بنیقریظه بودند که پیغمبر امان و اجازهشان داد تا بمانند؛ اینها را بیرون نکرد؛ با اینها پیمان بست تا در جنگ خندق نگذارند دشمن از طرف محلاتشان وارد مدینه شود؛ اما اینها ناجوانمردی کردند و با دشمن پیمان بستند تا در کنار آنها به پیغمبر حمله کنند!... بعد که قریش و همپیمانانشان شکست خوردند و از خندق جدا شدند و به طرف مکه رفتند، پیغمبر به مدینه برگشت. همان روزی که برگشت، نماز ظهر را خواند و فرمود نماز عصر را جلوِ قلعههای بنیقریظه میخوانیم؛ راه بیفتیم به آنجا برویم؛ یعنی حتّی یک شب هم معطل نکرد؛ رفت و آنها را محاصره کرد. بیستوپنج روز بین اینها محاصره و درگیری بود؛ بعد پیغمبر همهی مردان جنگی اینها را به قتل رساند؛ چون خیانتشان بزرگتر بود و قابل اصلاح نبودند.» بنابراین در هیچکدام از این قضایا، پیغمبر #نقض_عهد نکرد اما در مقابل نقض عهد آنان، ساکت نماند و پاسخ خیانتشان را با #اقتدار کامل داد.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
💢 پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
خوشا به سعادتمندی آنان كه از دوستان و پيروان حسين(علیه السلام) هستند. به خدا سوگند ايشان در قيامت پيروز و نيكبخت هستند.
(بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۲۵)
🌹 ولادت فرخند پیامبر مهر و رحمت محمد مصطفی صلی الله و علیه و آله و امام صادق علیه السلام بر همگان مبارک
🆔 @khosropanah_ir
🌸 لوح | چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق
🔻 رهبر انقلاب: غالباً تصوّر میشود که #امام_صادق علیهالسّلام بر روى یک منبر مىنشست و چهار هزار نفر جمع میشدند. اما اینجورى نبوده. چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیدهاند. اینجور نبود که خلفا اجازه میدادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است.
منبع:کتاب همرزمان حسین علیهالسلام
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
گزارشی از نشست تخصصی طراحی مدل مطلوب نمونه بانک اسلامی🔻
حجتالاسلام #حاج_ابوالقاسمی_دولابی:
🔹رویکرد جدیدی که در پژوهشگاه فقه نظام دنبال می شود این است که از اساس و بنیان طراحی مدل اسلامی باشد به گونه ای که مقاصد شریعت و اغراض شریعت در حوزه اقتصاد تامین شود.
حجتالاسلام #مادرشاهی:
🔹شیوه بحث ما در این مقاله اینگونه بود که سعی کردیم دفاع حداکثری از این روش داشته باشیم و ادله مختلفی را ذکر کردیم و بعضی از این ادله ها هم که در آثار محققین وجود نداشت ما این روش ها را برایشان بازگو کردیم.
🔹در نهایت به این نتیجه رسیدیم که روش عدم مغایرت در طراحی نظام های اجتماعی و من جمله نظام بانکی به هیچ عنوان مشروعیت و کارآمدی ندارد زیرا نمی توان مشکلات را با آن حل کرد بنابراین این شیوه بانکداری را نمی توان اسلامی نامید.
آیت الله #اراکی:
🔹مقوله بانک، مقوله رفتار اجتماعی است؛ اگر جامعه ای وجود داشته باشد و این جامعه نظامی داشته باشد این جامعه منظم یکی از رفتارهایی که دارد گردش پولی است که در قانون بانک انجام می گیرد و اصولا این رفتار یک رفتار اجتماعی است لذا این رفتار در حوزه فقه کلان قرار می گیرد.
🔹بر همین اساس باید با منطق فقه کلان مسئله بانکداری را بررسی کرد نه با منطق خرد و در نهایت با روش عدم مغایرت نیز نمی توان مشکل بانکداری را حل کرد.
حجتالاسلام #قنبرزاده:
🔹در نقد و ارزیابی روش مطلوب به این نتیجه رسیدیم که در بعضی از روش هایی که گفته شد امتیازاتی وجود داشت و راه درست استفاده از امتیازات همه روش ها است یعنی ما یک روش را به نام روش جامع استنباط بر فقه نظام گذاشتیم.
🔹یعنی اولا حرکت را از مبانی آغاز کنیم و بعد به سراغ تفکر فلسفی برویم هر مقدار که توانستیم از نظام بانکی و اقتصادی و قواعد ارائه شده استفاده می کنیم و در کنار آن روش شهید صدر را ضمیمه می کنیم سپس به سراغ احکام شریعت می رویم هر مقداری که از احکام شریعت به صورت حرکت به زیر بنا توانستیم از قواعد استفاده می کنیم.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ گزارش تفصیلی نشست تخصصی طراحی مدل مطلوب نمونه بانک اسلامی
🔹 ارزیابی مدلهای ارائه شده در بانکداری اسلامی / ناکارآمدی روش مغایرت با شرع
✔️جهت مطالعه گزارش کامل این نشست به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1138/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%BA%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D8%B1%D8%B9-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D9%81%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
عزت و حیات در سایه مبارزه است و اولین گام در مبارزه، #اراده است و پس از آن تصمیم بر این که سیادت کفر و شرک جهانی خصوصاً آمریکا را بر خود حرام کنید.
صحیفه امام،ج21،ص82
#امام_خمینی
#فقه_سیاسی
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸رهبر معظم انقلاب صبح امروز در درس خارج فقه با اشاره به طرح مدیریت مصرف سوخت فرمودند:
🔹در این کار سررشته ندارم و نظرات کارشناسی نیز متفاوت است اما گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت میکنم.
🔹حضرت آیتالله خامنهای فرمودند سران قوا به پشتوانه کارشناسی یک تصمیمی گرفتند و طبعاً باید اجرا شود .
🔹یقینا برخی مردم از این تصمیم نگران و ناراحت می شوند یا به ضرر آنهاست اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست کار اشرار است
🔹ضد انقلاب و دشمنان ایران همیشه از اینگونه تخریب ها و ناامنی ها حمایت کردهاند که اکنون نیز به همین کار مشغولند
🔹اینگونه مسائل ناامنی را که می تواند بزرگترین مصیبت هر کشور و جامعه بشود تشدید میکند
🔹هیچ انسان عاقل و علاقهمند به کشورش به این کارها دست نمیزند مسئولان هر چه می توانند دقت و مراقبت کند تا مشکلات این طرح برای مردم هر چه ممکن است کم شود.
🔹رهبر انقلاب فرمودند: در تلویزیون دیدم مسئولان گفتند مراقبت می کنند که این افزایش قیمت بنزین به افزایش قیمت دیگر کالاها منجر نشود این مراقبت کاملاً لازم است
🔹گرانی برای مردم مشکلات زیادی ایجاد میکند همه مسئولان مراقب باشند
🔹مسئولان حفظ امنیت هم به وظایف خود عمل کنند
🔹مردم که همیشه با هوشیاری و بصیرت اقدام کردهاند این بار هم از افرادی که تخریب می کنند فاصله بگیرند
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰دولت خدمتگزارِ #مستضعفین باشد
💢باید این توجه را به آقایان عرض کنم، گرچه خودشان توجه دارند که باید این عمل با یک ظرافتی انجام بگیرد که مستمندان، #محرومان خیال نکنند که آنها از باب اینکه در صف پایین جامعه واقع شدهاند مورد امداد واقع شدهاند؛ آنها در صف مقدم جامعهاند
🔹همینها و همین زاغهنشینان و همین حاشیهنشینان و همین محرومان بودند که این #انقلاب را به ثمر رساندند. اینها بودند که از همه چیز خودشان در راه اسلام عزیز در رژیم سابق گذشتند، ما باید خدمت به آنها بکنیم؛ دولت باید خدمتگزار آنها باشد.
📅 امام خمینی(ره) | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۲
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نشست علمی «امکان سنجی اصول فقه؛ فقه حکومتی»
🔹استاد: حجتالاسلام مقیمی حاجی
🔹زمان: دوشنبه، 27 آبان ماه سال جاری، ساعت 12:30 الی 14
🔹محل برگزاری: میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، طبقه سوم، ساختمان امام جواد(ع)، سالن سلمان فارسی
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢اگر مسئولین کوتاهی کردند شرعاً ضامن اند
✔️واکنش آیت الله جوادی آملی به حوادث اخیر کشور:
🔹مسئولین باید دقیق بفهمند که الان صلاح مملکت چیست و اگر کوتاهی کردند شرعا ضامن اند.
🔹آتش زدن مشکلی را حل نمیکند جز آشوب. دشمن مشترک است هم (مخالفان)باید ببینند و هم ما باید ببینیم.دشمن مشترک صف است نه برای ما و نه برای اونا بلکه برای نظام صف بسته است.
🔹وظیفه این است که عالمانه و محققانه شب و روز تلاش بکنند و از اقتصاددانان مملکت بررسی کنند و اگر صلاح مملکت باشد یقینا مردم رضایت میدهند. نظام را باید با تخصص حفظ کرد،حفظ نظام از اوجب واجبات هست.
🔹 کمیل شخصیت بزرگی بود.امیرالمؤمنین علیه السلام او را مسئول منطقه هیت کرد.این نامه در نهج البلاغه است.
معاویه آمد آن منطقه را غارت کرد و کمیل که مسئول آن منطقه بود حضرت نامه گلایه آمیز به او نوشت، این عبارت در نهج البلاغه نیست اما خلاصه اش این است تو فقط بدرد دعای کمیل میخوری. این ها آمدند بردند زدند تو چه کار میکردی.
بعضیها فقط بدرد دعای کمیل میخوردند،واقعاً صلاحیت برای مملکت ندارند لذا داد مردم در نمیآمد.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 دشمن از داخل ضربه میزند
🔹 امام خمینی (ره):
هميشه گرفتاری ها از خود آدم است. تا در باطن انسان يك گرفتارى پيدا نشود، از خارج نمی شود. تا در داخل خود يك ملت يك كرمزدگى پيدا نشود، خارجيها تصرف نمی كنند. آنها از داخل می خواهند كارها را انجام بدهند.
#امام_خمینی
#بصیرت
#خواص_بی_بصیرت
صحیفه امام؛ ج17؛ ص165
مورخ: 1 دی 1361
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#همایش
#فلسفه_مضاف
#فلسفه_فقه_نظام
📙 همایش ملی فلسفه فقه نظام با همکاری پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
آیت الله #محسن_اراکی
📌 همراه با ارائه مقالات
📚 رونمایی از برخی آثار در حوزه فقه نظام
📅 چهارشنبه ۶ آذرماه ۹۸ ساعت ۱۸:۳۰
🏬 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔴 چرا به رأی #عوام_مردم تکیه میکنیم بجای اینکه به رأی #زبدگان و #متخصصین تکیه کنیم ⁉️
💠 هیچ جا مثل جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی نیست که به مردم بگوید شما چون مردمید، چون آدمید، چون رأی دارید، چون اراده دارید، پس شما #تصمیم بگیرید.
🔴 والآن در جامعه ی ما می بینید، هم روشنفکران #چپ_زده و #شرق_زده، هم روشنفکران #غرب_گرا و #غرب_زده، این حالت #اتکاء_به_مردم را تخطئه می کنند که ((بله، امام و رهبران اسلامی به جای اینکه بر روی #زبدگان و #برگزیدگان تکیه کنند، بر روی #توده_مردم و #عوام_مردم تکیه می کنند))! این شده یک فحش، این شده یک عیب که به انسانها تکیه میشود چون #انسانند، نه چون عالِمند، نه چون متخصّصند، نه چون دکترند. چون انسانند. پس بنابراین رأی یک دکتر با رأی یک کشاورز دهات دور افتاده ی جنوب خراسان یکی است، یک اندازه ارزش دارد.
❇️ و جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی یعنی جامعه ی نیمه اسلامی ما که ان شاءاللّه به طرف اسلام کامل میرود از این امتیاز برخوردار است؛ انسان در آن بی قدر نیست؛ انسان در آن قدر دارد؛ این خصوصیّت جامعه اسلامی است.
🌕 خواهران و برادران! هر چه ما به این طرف پیش برویم، هر چه جامعه ی ما به این سمت حرکت بکند که انسانها یعنی همین آحاد توده ی مردم #ارزش و #ارج و #قدر زیادی پیدا بکنند، به طرف #اسلام پیش رفته ایم.
❌ و آن وقتی که رأی گیری و تصمیم گیری و نظردهی و خواستن و قضاوت کردن و فهمیدن، باز در یک #عدّهٔ_خاص آن عدّه هر که میخواهند باشند #منحصر بشود و دیگران ملزم باشند که هر چه میفهمند، از طریق آنها و به تبعیّت از آنها باشد، آن وقت بدانید جامعه از اسلام فاصله میگیرد.(١٣۵٩/٠۵/٠١)
📕 شرح نهج البلاغه /نبوتها در نهج البلاغه /ص١٠۵
#امام_خامنه_ای
#تکریم_انسان
#مردمسالاری_دینی
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 اسلام معتقد به تولید ثروت و بالارفتن سطح رفاه در جامعه است
👈 نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت، با نوع نگاه نظامهای سرمایهداری متفاوت است
🔻 رهبر انقلاب، امشب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی:
🔹️ من از بُن دندان به این حرکت معتقدم که علاج و کلید حل مشکلات کشور عبارت است از «ترویج تولید داخلی».
🔹️ آن کسانی که در مورد تولید یا رونق اقتصادی کشور به جای دیگری چشم میدوزند، [بدانند] راه این است.
🔹️ در نظام اسلامی، اقتصاد نقش بسیار مهمی دارد. اینکه بعضی تصور کنند در نظام اسلامی به مقولهی تولید ثروت و گسترش رفاه عمومی و تولید بنگاههای ثروتساز بیاعتنایی شده، درست نیست.
🔹️ البته نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومتها و سیستمهای مادی -چه نظام سرمایهداری و لیبرالی، و چه نظام مارکسیستی و سوسیالیستی- تفاوت دارد. در اسلام مساوات به معنای سوسیالیستیاش معنی ندارد اما برخورداری عمومی بله. آنهایی که شعار مساوات میدادند، مطلقاً در حکومتشان مساوات وجود نداشت و قابل تحقق هم نبود.
🔺️ اسلام معتقد به تولید ثروت ملی و بالارفتن سطح رفاه جامعه است؛ عدهای بیشتر دارند اما [توزیع] منابع عمومی باید عادلانه باشد. طبعاً در نظام اسلامی، آن شکاف طبقاتی نیست.
۹۸/۸/۲۸
#فقه_اقتصادی
#نظام_اسلامی
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 تولیدکنندگان خطشکنان میدان رونق تولید هستند
🔻 رهبر انقلاب، امشب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی:
🔹️ عرصهی تولید و رونق اقتصادی احتیاج دارد به پیشروان و فرماندهانی و صفوف مقدمی؛ آن پیشروان، شما تولیدکنندگان هستید. خطشکنهای این میدان «تولیدکنندگان» هستند. این میدان هم میدان خطیری است؛ میدان جنگ است.
🔹️ آن کسانی که دستشان در کار اقتصادی است، میبینند که در دنیا بر سر مسائل اقتصادی، جنگ است و همهی دنیا و کشورها با هم بر سر مسائل اقتصادی جنگ دارند. حالا در این دورهی ریاست جمهوری آمریکا، این جنگ با چین و کرهی جنوبی ظهور و بُروز کرده، اما در دورههای دیگر هم بوده.
🔹️ منتها این جنگ یک جاهایی وحشیانه و کینهتوزانه است؛ مثل جنگ اقتصادی که با ما میشود.
🔺️ این #تحریم الان شدت بیشتری گرفته و فعلاً خواهد بود؛ اینکه امید داشته باشیم یک یا دو سال دیگر تمام میشود، باطل است و این تحریم حالاحالاها خواهد بود. ۹۸/۸/۲۸
#فقه_اقتصادی
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⭕ رهبر انقلاب در دیدار ۳ساعته با فعالان اقتصادی با اشاره به حوادث اخیر:
🔸️ در عرصههای سیاسی، امنیتی، نظامی دشمن را عقب زدیم
🔸️در عرصه جنگ اقتصادی هم به طور قاطع دشمن را عقب میزنیم. ۹۸/۸/۲۸
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول»
با حضور آیت الله احمد مبلغی
حجج اسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان، دکتر محمدرضا یوسفی و آقایان دکتر ابراهیم عبدی پور و هادی عباسی به عنوان «ارائه دهنده»
♈️زمان: پنجشنبه 30 آبان ماه 98، ساعت 9 تا 12
⏺مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ تجمع مردم قم در لبیک به رهبری و حمایت از امنیت و اقتدار کشور
🔸 زمان: 10صبح روز پنج شنبه 30 آبان
🔸 از مصلای قدس به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی
🔰 استاد عباس کعبی در درس خارج "قواعد فقه سیاسی" بیان کرد:
🔹 در عصر حاضر که حکومت اسلامی استقرار یافته و فقیهِ مبسوط الید بر ما ولایت دارد، شأن قضایی ولی و فقیه در عصر غیبت، طبق اصل 156 و 157 قانون اساسی به قوه قضائیه واگذار شده است.
🔹 وظیفه قوه قضائیه صرفاً قضاوت میان مردم در دعاوی آنان نیست، بلکه وظایف مهم دیگری نظیر تضمین آزادیهای مشروع و صیانت از حقوق عامه را بر عهده دارد.
🔹 نحوه تشکیل قوه قضائیه و ساختارهای آن باید بر اساس مصلحت باشد؛ یعنی این ساختار به نحوی باشد که وظایف دستگاه قضایی در اسلام نظیر اقامه عدل، احقاق حقوق، احیاء حقوق عامه و رسیدگی به تظلمات عمومی به سهولت انجام شود.
🔹 ساختارهای قوه قضائیه در نظام اسلامی باید به نحوی باشد که این قوه ملجأ و پناه مظلومان باشد و این مهم تنها در سایه رعایت ضوابط مصلحت از سوی قوه قضائیه صورت میگیرد.
🔹 در دستگاه قضایی، قضات باید از سوی ولیفقیه مبسوط الید مأذون باشند و فقهای غیر مأذون حق قضاوت ندارند. حتی اگر این شخص غیر مأذون مجتهد و عادل بوده و سایر شرایط قضا را داشته باشد، چون از سوی ولیفقیه منصوب نشده است، نمیتوان قضاوت او را پذیرفت.
🔹 قاعده «الامام یلزم بما هو لیس بلازمٍ» یک قاعده اولیه و ابتدایی است. در صورتی که ولیفقیه یک امر شخصی به دیگری کند و این امر از سوی آن شخص مورد پذیرش قرار نگرفته و امتثال آن امر از سوی آن شخص مأمور، متعین نبوده و اصطلاحاً وجوب کفایی داشته باشد، آن شخص میتواند از امتثال امر امتناع کرده و ولیفقیه حق اجبار وی را ندارد. اگر ولیفقیه امر حکومتی صادر کند، قاعده فوق مجرا نیست و باید طبق قاعده مصلحت، آن شخص امر را امتثال کند.
🔹 در صورتی که نظام اسلامی با فقدان قاضی مواجه بوده و نتواند قضات واجد الشرایط را تربیت کند، ولی اشخاصی باشند که فاقد برخی شرایط غیر اساسی قضاوت بوده، نظیر آن که مجتهد نباشند، امام یا ولیفقیه میتواند براساس قاعده مصلحت به چنین اشخاصی اذن در قضاوت صادر کند.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir