eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 آیت الله حسینی بوشهری خطیب جمعه و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در خطبه دوم نماز جمعه شهر مقدس قم: 🔹رابطه کارگر و کارفرما رابطه حاکم و محکوم نیست بلکه باید یک رابطه اخلاقی و دینی باشد و کارگران باید برای ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی تلاش کنند. 🔹حمایت برخی از نمایندگان مجلس، سیاستمداران و اصحاب رسانه از اشخاص ساختار شکن که کشف حجاب می کنند، جای تعجب دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی امروز در آیین اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در قم عنوان کرد 💠از مهمترین معارف مهدوی، مساله امت همراه امام زمان(عج) است؛ یعنی امام با چه امتی قرار است جامعه جهانی را دگرگون سازد. 🔹از سنن قرآنی، آن است که خداوند برای رسیدن جامعه بشر به غایت مطلوب، رهبرانی برمی‌گزیند و سپس امتی را نیز بر می گزیند. 🔸قانون استبدال بر امت‌های برگزیده حاکم شده است؛ درکنار اصل وجود یک حجت در جهان هستی که مورد اجماع شیعه و سنی است سنن دیگری نیز وجوددارد؛ علاوه بر وجود امام، باید امت همراه نیز وجود داشته باشد. 🔹اگر این امت همراه به دو شرط و پیمان الهی یعنی پیمان اطاعت و پیمان نصرت عمل کند در مسیر حق پایدار خواهد بود؛ در قرآن کریم، اشاره شده است که امت بنی اسراییل پیمان شکنی کردند و به همین خاطر قانون استبدال برآنها جاری شد و از دایره امت های الهی و یاور حق خارج شدند. 🔸امروز که حجت ها تمام شده باید به این اصل ایمان داشته باشیم که ماندن در خط مقاومت در حقیقت ماندن در خط اطاعت و نصرت الهی است و باید صهیونیست ها را از این سرزمین دور کرده تا به سمت دیگر یعنی اروپا و غرب بروند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🖼 | رهبر انقلاب: در طبیعت الهی زن، آن‌چنان لطافت و گرمای محبتی وجود دارد که میتواند هم خودش و هم محیط پیرامونش را به طرف معنویت، پیشرفت سوق دهد. ۱۳۸۴/۰۳/۲۵ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢مشکل اصلی نظام بانکداری ربوی، خلق پول از هیچ است ✔️دکترشریعتی رسول بخشی دستجردی عنوان کرد؛ 🔹متاسفانه اغلب رؤسای بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ایران تحصیلات اقتصادی نداشته و با مباحث علمی اقتصاد نا آشنا هستند. 🔹نزدیک به یک پنجم آیات شریف قرآن کریم درباره مسائل اقتصادی است و این آمار بسیار بالایی درباره یک موضوع است. 🔹اقتصادان‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بزرگ یهودی جهان براساس تورات خود و تشریح برهان علمی برای تبییین آنها، اصول خود را نمونه سازی کرده اند. 🔹چاپ پول با خلق پول متفاوت است، متاسفانه اغلب پول نقدینگی در کشور توسط خلق پول بوده است، ما باید در حوزه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علمیه تکلیف خود را با خلق پول مشخص کنیم. ‏ @ijtihadnetwork 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌷نسل جوان را به جهان رهبري 🌷جلوه ي توحيد، علي اکبري 🌷هر که هواي رخ احمد کند 🌷در تو تماشاي پيمبر کند 🌹ولادت باسعادت حضرت علی اکبر سرو باغ احمدي، آينه ي محمدي و روز جوان مبارک 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواهي که ببيني رخ پيغمبر را بنگر رخ زيباي علي اکبر را در منطق و خلق و خوي او مي بيني با ديده ي جان محمدي ديگر را 🎊ميلاد شبيه ترين آينه ي پيغمبري مبارک🎊 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭐️ توجه به هویت‌شناسی گزاره‌ها در نظام‌‌پردازی دینی 📌آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش «علامه شهید صدر؛ ساخت نظام‌های اسلامی و مسئله حجیت» بیان کرد: قوت و قدرت علمی هرفرد در هر علم به جمع مباجث در سینه نیست بلکه آنچه اهمیت دارد، این است که بتوانیم در تاریخ یک علم، خطی در نظر بگیریم و ببینیم چه کسی مفصل جدیدی در این تاریخ است، وقتی آمد چه چیزهایی نبود و وقتی رفت چه چیزهایی به ارث نهاد؛ میراث بازمانده از شهید صدر در عمر محدودشان قابل توجه است. 🔹وی با بیان اینکه در استفاده از رویکردها باید به هویت‌شناختی واحدهای هرنظام توجه نمود، گفت: نظام را می‌توان مجموعه فرآورده‌های فراهم آمده از واحدهای سازگار و مبتنی بر مبادی هم افزا برای تامین غایت یا غایاتی مشترک دانست که نظام‌پردازی نیز صورت‌بندی مجموعه واحدها برای پدیدآوردن یک نظام، مطابق با تعریف پیش‌گفته‌شده از نظام می‌باشد. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢قاعده نفی ظلم، اطلاق و عموم احکام را برمی‌دارد اما نص حکم را برنمی‌دارد ✔️گزارش و تفصیلی شبکه ا جتهاد از نشست علمی «قاعده نفی ظلم در فقه»: 🔸اگر فقیهی قطع به ظالمانه بودن یا عادلانه بودن حکمی، داشته باشد، باید بر اساس قطع خود عمل کند. 🔹حجت الاسلام صرامی در مقاله خود از لفظ «عرف حاکم بر فهم الفاظ» استفاده کرده‌اند که باید شفاف شود. چون قبلاً ادبیاتی شفاف‌تر از این ادبیات «عرف حاکم بر فهم الفاظ» وجود داشته و مورد نزاع بوده است. ظالمانه بودن یک حکم، باعث می‌شود که اطلاق یا عموم حکمی، مقید شود یا تخصیص بخورد. 🔸کسانی که قائل هستند با تشخیص عقلائی عدالت، می‌توان حکم شرعی را ثابت کرد، به یک سری ادله‌ی اثباتی و یک سری ادله‌ی نافی تمسک می‌کنند. مثل «اعدلوا» و «ان الله یامر بالعدل و الاحسان» و «ان الله لیس بظلام للعبید» 🔹«ان الله لیس بظلام للعبید» هم درباره تشریع و هم در مورد توضیح مربوط به تشریع است. همان‌طور که در لا حرج، حرج را به حرج عرفی معنا می‌کند و به معنای حرج واقعی نمی‌گیرید در «ان الله لیس بظلام للعبید» هم همین‌طور است. ما جعل علیکم فی الدین من حرج، اخبار است اما توضیح تشریع است؛ یعنی بیان می‌کند که تشریع من چگونه است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 ببینید كه اسلام به فقر چگونه می‌نگرد... 🔻 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: اسلام، حكومت را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت كار و امكان زندگی مولِّد برای همه افراد امت، قرار می‌دهد. از سویی اگر كسی توانایی انجام فعالیتی عملی كه یك زندگی آزاد و كامل را برای او فراهم كند، نداشته باشد و كسی هم عهده‌دار زندگی او نباشد، اسلام یك زندگی معیشتی كامل را برای او تأمین می‌كند یا فاصله او تا رسیدن به سطح معیشتی مناسب را با تكالیف مالی خاصی برمی‌دارد؛ تكالیفی كه در اموال امت قرار می‌دهد و از آن‌ها ادای این تكالیف را می‌خواهد. اسلام این فرایض را لطف و منّتی از طرف امت بر فقرا، نمی‌شمارد، بلكه آن‌ها تكالیف لازمی هستند كه در زمان اجرای اسلام، اگر امت آن‌ها را ادا نكنند، شأن و منزلتی نخواهند داشت. اسلام پا را فراتر از این گذاشته و مسأله فقر و غنا را با اصل مسأله اسلام و كفر گره می‌زند و باور دارد همان‌طور كه فقر برای وجود اجتماعی امت، یك خطر به حساب می‌آید، هم‌چنین كیان روحی و ارزش‌های دینی امت را نیز تهدید می‌كند. برای نمونه، یكی از صحابه می‌گوید: «وقتی فقر به سرزمینی می‌رود، كفر به او می‌گوید مرا هم با خودت ببر». ببینید كه اسلام به فقر چگونه می‌نگرد و چگونه آن را شبح سقوط و هشدار بحران در همه عرصه‌ها می‌داند. طبیعی است كه اسلام با چنین نگرشی به فقر، برای ریشه‌كن كردن آن از جامعه تلاش كند. 🔸بارقه‌ها، ص ۳۳۲ @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 نقش پول و سرمایه در نظام مالی اسلامی 🔹سومین جلسه از سلسله نشست‌های «آشنایی با آرا و اندیشه‌های شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر» به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر، انجمن علمی تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و انتشارات «به‌نشر» سلسله‌ نشست‌های آشنایی با آرا و اندیشه‌های شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر را در فروردین و اردیبهشت ١٣٩٧ برگزار می‌کند. در این نشست‌ها به عرصه‌های مختلفی از اندیشه این متفکر کم‌نظیر پرداخته می‌شود و ضمن بررسی دیدگاه‌های وی حاضران به پرسش‌وپاسخ و نقد و بررسی این دیدگاه‌ها می‌پردازند. با توجه به ظرفیت محدود مخاطبان و نیز دریافت بسته‌های مطالعاتی، ثبت‌نام قبلی ضروری است. شایان ذکر است به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهی پایان‌دوره اعطا خواهد شد. سومین نشست با موضوع نقش پول و سرمایه در نظام مالی اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر و با حضور دکتر سید کاظم صدر در تاریخ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ١٣٩٧ ساعت۱۱:۳۰ در محل دانشگاه فردوسی، آمفی تئاتر دانشکده‌ی حقوق وعلوم سیاسی (جنب سالن امام رضا علیه السلام) برگزار خواهد شد. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام با شماره تلفن ٠٩٣٠۴٩١۴٠۴۶ تماس بگیرند. @shahidsadr @ensanifum 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ آیت‌الله بهجت می‌گفتند باید وجوهات را برای کشتن شاه مصرف کنیم 🔸 یادداشتی در پاسخ به مطالب منتشرشده درباره رویکرد آیت‌الله بهجت به انقلاب اسلامی 🔹 تصریحات آیت‌الله بهجت در کتب فقهی معتبر ایشان نشان می‌دهد که ایشان نه‌تنها جهاد دفاعی در عصر غیبت را جایز و واجب می‌شمارد، بلکه دایره آن را به احتمال ازبین‌رفتن شعائر نیز توسعه می‌دهد: «اين قسم، دفاع است و منوط به اذن امام يا منصوب او نيست، و واجب است مطلقاً بر قادر… سلطان كافر بر مسلمين، مخوف است با او زوال شعائر بعد از مدّتى؛ و تعرّض به قتل براى چنين خوف، سائغ بلكه واجب است.» (جامع المسائل، ج٢، ص٣٧۵) 🔸 ایشان در بیاناتشان در دروس خارج حکام مسلمان تابع کفار را در حکم کفار و بلکه بدتر از آن‌ها شمرده و می‌گفتند: «رضاخان پهلوى در آن زمان صدراعظم ايران بود، به او گفتند: مطيع ما باش. به او وعده دادند كه قاجار را از بين مى‌بريم و تو را بر مسند امور مى‌نشانيم و شاه ايران مى‌كنيم! و او هم براى رياست و سلطنت دين فروشى كرد. در حقيقت اين دولت انگليس بود كه حكومت مى‌كرد.» 🔹 بعضی از فضلای برجسته حوزه در اثر تشویق و تأکید ایشان به فعالیت‌های سیاسی و مبارزه با رژیم منحوس پهلوی پرداختند. یکی از این بزرگان حضرت آیت‌الله مصباح یزدی است که اصل ورود خود به فعالیت‌های انقلابی را ناشی از توصیه‌ها و تأکیدات آیت‌الله العظمی بهجت ره می‌داند. 🔸 آیت‌الله بهجت مطالبی را دربارۀ نهضت به مرحوم امام پیشنهاد میکردند؛ برای مثال، به امام خمینی میگفتند: «خوب است نشریه‌ای باشد و جنایات گذشته و حال رژیم را باهم منعكس كند تا جنایات گذشته از یاد مردم نرود.» 🔹 پس از سلامتی امام خمینی [از بیماری قلبی که به خاطر آن به تهران منتقل شدند] آیت‌الله بهجت دیگر حال ناراحتی را نداشتند و می‌فرمودند: «خدا خیلی رحم كرد و ده سال بر این مردم منت گذاشت.» 🔸 آیت‌الله بهجت، مدتی پیش از رحلت، برای مقام معظم رهبری پیام دادند كه «خطری بسیار مهم و جدی در پیش است. ما هرچه توانستیم، انجام دادیم كه اتفاقی نیفتد؛ بقیه‌‌اش دیگر با شماست.» یادم هست یکی پرسید: «آیا منظورتان آمریكاست؟» پدرم فرمودند: «بالاتر از اینهاست.» ◀️ مشاهده متن کامل در: 🆔 http://yon.ir/16hVZ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست شورای دبیران پژوهشگاه فقه نظام 1397/2/5 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بیست و سومین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام در موضوع مبانی فقه نظام خانواده با ارائه حجت الاسلام دکتر سید منذر حکیم و نقد دکتر محمود حکمت نیا برگزار می گردد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢آزادی و قانون در حکومت از نگاه شهید صدر‌ (ره) ✔️علامه شهید، آیت‌الله سید محمدباقر صدر، یکی از اندیشمندان بزرگ مسلمان است که تاریخ در گذر زمان، شمار اندکی از این چهره‌ها را به خود دیده است. «مغز متفکر اسلامی» تعبیری است که امام خمینی درباره این شهید مظلوم به کار برده‌اند و همین تعبیر، عظمت شخصیت وی را به تصویر می‌کشد. چهره‌های نواندیش و متفکری مانند شهید صدر همواره در طول حیات پربرکت خود نشان داده‌اند که اسلام و جامعه اسلامی از نظر محتوای نظری و عملی بسیار غنی است و این دریای معارف اسلامی است که باید بشریت را سیراب کند. از این رو، دومین نشست آشنایی با آرا و اندیشه‌های شهید سیدمحمدباقر صدر به همت انجمن علمی تحول در علوم انسانی، در سالن اجتماعات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این نشست، حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، آرای شهید صدر را در موضوع «قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی» مورد بررسی قرار داد و عرصه‌های مختلفی از نظریات این اندیشمند کم‌نظیر را ارائه نمود. ✂️ برشی از متن 🔻 🔹منطقه‌ای که اجازه قانون‌گذاری داده می‌شود، منطقۀُ الفراغ نامیده می‌شود؛ یعنی فراغ از الزام. نه الزام وجوب دارد و نه حرمت و نه الزام به آزادی و هیچ‌کدام از این سه الزام در آن وجود ندارد و دولت‌ها می‌توانند در این منطقه قانون وضع کنند. 🔸هیچ لزومی ندارد که حتماً قانون را وقتی وضع بکنند که به حد اضطرار برسد. از اینجا مبنای شهید صدر با امام فرق می‌کند. 🔹نظر بعضی از فقها این است که وضع قانون فقط با عناوین ثانوی است. مثل اضطرار، خطر هلاکت انسان‌ها و امثالهم. 🔸مرحوم امام و برخی دیگر می‌گویند باید مصلحت عمده باشد مثلاً مصلحت عامۀ اجتماعی. این مصلحت عامۀ اجتماعی معمولاً به مقاصد اصلی شرع برمی‌گردد؛ یعنی به حفظ حرمت‌ها و حریم‌ها و حفظ نسل و ناموس و امثالهم. لذا برخی از فقها در استفتائات خود گفته‌اند کدام‌یک از قوانین را اگر بشکنیم حرام شرعی هم هست. گفته‌اند آن‌هایی که براساس یک مصلحت عمده وضع شده است؛ یعنی هر مقرراتی لازم‌الاجرا نیست. پس باید به مرز مصلحت عمده برسد. 🔹شهید صدر می‌گوید حتی نیاز به مصلحت عمده هم ندارد. اصلاً یک مصلحت تنظیمی و تسهیلی باشد. لذا ایشان عملاً اختیارات قانون‌گذاری را توسعه می‌دهد. لذا از منظر شهید صدر، قانون در بخش اول و دوم از باب الزام به عمل به شریعت الزامی است و در بخش دوم هم از باب اینکه حکومت برای وضع چنین قوانینی مشروعیت دارد و در همه این ابعاد اطاعت از قانون الزامی می‌شود. 🔸لذاست که از نگاه شهید صدر و امام و همه اینها برای قانون‌گذاری تفقه لازم است. چون باید بداند که در کدام مرزی قانون می‌گذارد. برای اجرای شریعت است یا برای رفع تزاحم بین احکام و یا برای منطقۀُ الفراغ است و اینها همه را باید بشناسد و بداند. @ijtihadnetwork 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻جلسه سی و دوم درس خارج فقه آیت الله اراکی با موضوع "نظام سیاسی اسلام": 💠بررسی معنای خلیفه در روایت "اللهم ارحم خلفائی" 🔹اطلاق کلمۀ جانشین حتی نیاز به مقدمات حکمت هم ندارد به دلیل اینکه خود معنای مادۀ جانشینی اقتضای عموم دارد؛ وقتی کسی می‌گوید که فلانی جانشین من است یعنی هر کاری را که من انجام می‌دهم او هم انجام می‌دهد. 🔸اگر کسی در این مطلب تشکیک کند باید بداند که مادۀ خلافت خودبه‌خود به معنای جانشینی است و خودبه‌خود تعمیم دارد و لااقل اطلاق دارد و شامل همۀ اختیارات رسول اکرم (ص) می‌شود مگر چیزی که با دلیل خارج می‌شود مانند نبوّت. 🔹چرا خلافت را جانشینی در مقام تبلیغ و نشر احکام نمی‌دانیم؟ به دلیل اینکه این قضیه باید به ‌شرط محمول باشد. اگر خلافت را در اینجا به معنای تبلیغ احکام بدانیم نص روایت این می‌شود که «وَ یَرْوُونَ أَحَادِیثِی وَ سُنَّتِی فَیُعَلِّمُونَهَا» به دلیل اینکه خلافت به معنای بیان احکام شد و محمول هم که همین است؛ 🔸آن‌وقت موضوع و محمول هر دو یک معنا را می‌دهد و این قضیه به شرط محمول می‌شود و قضیه غیر مفید می‌شود؛ زیرا این معنا را می‌دهد که "آن‌کسانی که روایات من را نشر می‌کنند" "روایت من را نشر می‌کنند"، "آن‌هایی که احکام من را بیان می‌کنند" "احکام من را بیان می‌کنند" و حرف درستی نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بیست و سومین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام در موضوع مبانی فقه نظام خانواده با ارائه حجت الاسلام دکتر سید منذر حکیم و نقد دکتر محمود حکمت نیا برگزار می گردد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
سخنرانی ریاست پژوهشگاه فقه نظام، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم در مدرسه عالی امیرالمومنین(ع) 9/2/1397 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حضور ریاست پژوهشگاه فقه نظام، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم در مدرسه عالی امیرالمومنین(ع) 9/2/1397 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بازدید ریاست و دبیران گروه های پژوهشی پژوهشگاه فقه نظام از موسسه مجمع الفکر الاسلامی 9/2/1397 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ برتر از كسى كه خدا را عبادت نمايد، اما كار نكند 🔹 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: از جنبه فكرى، اسلام كار و توليد را تشويق نموده و آن را داراى ارزش فراوان شمرده و كرامت و جايگاه انسان نزد خدا و حتى خرد او را به‌كار ارتباط داده است. بدين‌سان، بستر مناسب بشرى را براى انگيزش توليد و رشد ثروت فراهم ساخته و معيارهاى اخلاقى و ارزيابى‌هاى معين از كار و بيكارى را كه تا آن روز شناخته شده نبوده، ارائه نموده است. در پرتو همين معيارها و ارزش‌گذارى‌ها، كار تبديل به عبادت مى‌گردد كه انسان با آن پاداش مى‌يابد و كسى كه در راه تأمين نيازهاى زندگى‌اش كار كند، برتر از كسى شناخته مى‌شود كه خدا را عبادت نمايد، اما كار نكند. نيز تنبلى يا شأن خود را بالاتر از كار ديدن، مايه نقص در انسانيت و عامل فرومايگى وى شمرده مى‌شود. امام صادق (عليه‌السلام) درباره مردى سؤال کرد. گفتند: «نيازمند است و در خانه به عبادت خدا مشغول است و برادران مسلمانش معاش او را تأمين مى‌كنند». امام فرمود: «كسى كه معاش او را تأمين مى‌كند، عابدتر از خود او است». 🔺اقتصاد ما، ج ۲، ص ۳۳۴ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💫 روش‌مندانه و مستدل از علم دینی دفاع می‌کنم/ می‌خواهم فلسفه‌الاجتماع و فقه‌الاجتماع را پیوند بزنم 📌حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : متأسفانه عده‌ای گمان می‌کنند که ما چون روحانی هستیم یا تعلّق به نظام جمهوری اسلامی داریم که البته به این تعلّق افتخار هم می‌کنیم، به این دلیل از علم دینی دفاع می‌کنیم. در حالی که من کاملاً روش‌مندانه و مستدل از این امر دفاع می‌کنم. 🔹اگر بنا بود بنده به‌خاطر تعلّقاتم چیزی بگویم، می‌گفتم علوم طبیعی اسلامی هم داریم اما منطق این اجازه را به من نمی‌دهد. حتی در علوم اجتماعی هم آن‌جایی که توصیف انسان محقق است، روش‌های آماری و تجربی و پیمایشی موجود می‌تواند به ما کمک کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 امام رضا (علیه السلام): 《به راستی کسی که در پی افزایش رزق و روزی است تا با آن خانواده خود را اداره کند، پاداشش از مجاهد در راه خدا بیشتر است.》 #حدیث_رضوی @aqr_ir
📸یکی از مهم‌ترین سنت‌های مربوط به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مسئله امت همراه اوست؛ امام زمان با چه امتی جهان را دگرگون می‌سازد؟ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻چرا امروز آماج حملات قرار گرفته است؟ 🔹در حقیقت حوزۀ علمیه شیعی امروز قلب تحولی است که نه‌تنها در منطقۀ ما بلکه در جهان بطور گسترده در حال شکل گرفتن است. 🔸نقطه آغاز این تحولی که در حال شکل‌گیری است، حوزه‌های علمیه‌ خصوصا، حوزۀ علمیه قم است. به همین دلیل است که گاهی حوزۀ علمیه قم مورد هجوم قرار می‌گیرد که باید گفت این موضع، قلب آماج از سوی دشمن است. 🔹یک روزی حوزۀ علمیه به اقتضای آن روز، یک مجمعی از علما و اساتیدی بوده، که تنها کار علمی می‌کرده‌اند؛ امروز بحث کار علمیِ صرف مطرح نیست؛ بلکه بحثِ رهبریِ تحول نوین در جهانِ کنونی است. پرچمِ رهبریِ این تحول نوین در دست حوزۀ علمیه است. 🔸یک چنین حوزۀ علمیه‌ای، با چنین جایگاه و رسالتی قطعاً باید در ابعاد مختلف –هم در ابعاد فکری و اندیشه‌ای، هم در ابعاد رفتاری و هم در ابعاد عملیاتی- به سطحی ارتقا پیدا کند که بتواند با این جایگاه تناسب داشته باشد. 📚گفت و گوی آیت الله اراکی در برنامه جهان آرا 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir