🔸عفاف در تربیت خانوادگی شکل میگیرد
#حجت_الاسلام_سید_منذر_حکیم، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه نظام های اسلامی بیان کرد:
🔹قلمرو فقه فراتر از رفتار است لذا هرچند گستره فقه و اخلاق ممکن است یکسان باشد اما زاویه دید آنها و نتایجشان میتواند با هم متفاوت باشد. با توجه به ورود قدما به مباحث اعتقادی، قلمرو فقه هم مسائل اعتقادی، هم عواطف و هم احساسات و هم رفتار را دربر میگیرد.
🔹شهید صدر در آیه «الله نورالسماوات والارض...» بیان میکند که حضور خداوند چگونه میتواند کل معادلات را بهم بزند و انسان را بالاتر از نیاز جنسی به اوج برساند. نور سماوات و ارض که خداوند باشد اگر در خانواده بتابد و حس اخلاقی انسان به رشد مطلوب برسد حیا و تقوا در خانواده در زیر سایه آن شکل میگیرد. در این صورت تامین نیاز جنسی در خانواده با توجه به عالم معنویت و نام خدا صورت میگیرد.
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ حجت الاسلام دکتر #خسروپناه عضو هیات امنا پژوهشگاه فقه نظام :
♨️ نمیتوانیم ادعا کنیم که کشور اسلامی است اما #علوم_انسانی آن #سکولار، این تناقض است.
با روش #اجتهاد می توانیم از آیات و روایات، #انسان_مطلوب یا سازمان مطلوب را به دست آوریم.
حوزه باید فقههای خاص را پرورش دهد همانند فقه سازمان، فقه اقتصاد؛
برای مثال در زمینه اخلاق: اخلاق اقتصادی، اخلاق سیاستی و در زمینه فلسفه: فلسفه اسلامی تربیت، فلسفه اسلامی اقتصادی.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، حجت الاسلام والمسلمین دکترعبدالحسین خسروپناه (عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام) را به عنوان معاون علوم انسانی و هنر این دانشگاه منصوب کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحول در علوم انسانی، حجت الاسلام والمسلمین دکترعبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام را به عنوان معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_رسانه
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠تاثیر شگرف رسانهها بر جایگزین کردن ارزش و ضدارزش
🔹وقتی میخواستند مسئله کنترل موالید را جا بیندازند، سریال آن آدم بیچاره که فرزندان زیادی داشت و همه مملکت را گرفتار کرد را راه انداختند، وقتی هم میخواستند مسئله تجارت مسکن را راه بیندازند -که جیب بعضی از سرمایهدارها پر شود- سریالهایی مثل چهارخانه ساختند. آن سریال هنجار مثبتی را در جامعه ما به ناهنجار تبدیل کرد.
🔸 هنجار مثبت این بود که مدتی اول زندگی، جوانها در خانه پدری باهم زندگی میکردند. این چند فایده داشت؛ اول اینکه دختر و پسر جوان و کمتجربه هستند، گاهی با هم بحث میکنند و بینشان دعوا پیش میآید. اما زمانی که زیر سایه پدر و مادر زندگی کنند آنها را کنترل میکنند. همین مانع رشد طلاق میشد. اما بعد از پخش آن سریالها یک دفعه مسئله نیاز به مسکن تبدیل به بحران شد.
🔹ما اگر فرهنگسازی میکردیم که جوان دختر و پسر خوب، شما چهار سال با پدر و مادرت زندگی کنید. بعد آرام آرام با کمک آنها پسر کار پیدا میکند؛ درآمدش تأمین میشود و یک خانهای برای خودش میخرد. وقتی هم خانه میخرند که خدا به آنها یک بچه داده باشد. هم بچه دار میشوند، هم مسئله خانهداری حل میشود و هم اینکه خانهداری و زندگی کردن را از نسل قبل از خودشان یاد میگیرند.
#سبک_زندگی
#اخلاق_رسانه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🗓 ٢۶دی: فرار شاه از ایران
🔸 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
حکومت شاه به روشنی با آمریکا ارتباط داشت و همین مسأله بود که او را در دل مردم منفور کرد.
🔸روزنامه «المبلّغ الرسالي»، شماره ١٢٩.
(کانال شهید صدر)
◽️ محمدرضا پهلوى سه روز پس از تشكيل شوراى سلطنت به همراه همسر و خانواده خويش ايران را براى هميشه ترك نمود. آنها سوار بر هواپيماى اختصاصى شهباز شده و در حالى كه يك جت بوئينگ 707 و ده ها هليكوپتر آن را همراهى مى كردند از كشور خارج شدند. پس از رفتن شاه از كشور، جشن و شادمانى، سراسر ميهن را فرا گرفت، مجسمه هاى شاه پايين كشيده شد و اركان رژيم شاهنشاهى متزلزل تر گرديد.
#رویدادها
#فرار_شاه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
آیت الله محسن اراکی ، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
🔸فقیهی که میخواهد متصدی مسئولیت باشد باید به #فقه_نظام تسلط داشته باشد و بتواند نظام اقتصادی جامعه را مدیریت کند، باید بداند که از نظر فقهی؛ نظام سیاسی، نظام فرهنگی و نظام اقتصادی چگونه است.
🔹فقاهت تنها در ولایت عامه شرط نیست بلکه در فقاهت خرد هم شرط است؛ پس هر کسی که میخواهد استاندار جایی شود یا مدیرکل تشکیلاتی باشد باید فقه اسلامی مربوط به آن مدیریت را یاد بگیرد. این تعبیر «الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَر» که در روایت آمده است مخصوص به خریدوفروش تنها نیست بلکه مطلق تجارت و مطلق عملی است که از آن نفعی بدست میآید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
#میزگرد
📢میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت موسسه امام خمینی (ره) برگزار می گردد.
🏡 مکان : خیابان صفاییه / کوی ممتاز / ساختمان نورالثقلین/ پژوهشگاه فقه نظام
📅 زمان : چهارشنبه / 26 دیماه 1397
🕘 ساعت: 18:00
🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/tiaHd
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢فقه روزآمد نشود، مرگ آن حتمی است
✔️آیت الله اعرافی:
🔹باید فقه در مرزهای جدید و مختلف توسعه و تسری پیدا کند تا شاهد شکوفایی مرزهای دانش فقهی در حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید باشیم و اگر این کار صورت نگیرد با توسعه قلمروهای جدید و نوپدید شاهد انزوای فقه گذشته خواهیم بود.
🔹ابواب موجود کم است نیاز به کتابهای جدیدی داریم، غیر از 50 کتاب فقهی که درشرح لمعه است نیاز داریم چارچوب کتاب فقهی تغییر کند که از جمله آن کتاب فقهی تعلیم و تربیت و حکومت است.
🔹همه ابواب فقه باید با ده ها مسئله نو و جدید آمیخته شود و این از کاستی های حوزه است که درگذشته ایجاد نشده و این کار باید صورت بگیرد.
🔹کسانی می توانند به علوم نوپدید و قلمرو جدید دانشی که در گذشته مانند امام راحل ها در آن تفکر کردند و قلم زدند، برسند که ازفقه گذشته غفلت نکنند نباید حرف های دیگران باعث شود پایه های فقهی و اصولی گذشته را دست کم بگیرند.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️فقه نظام چیست ؟
🔹آیت الله محسن اراکی پاسخ می دهد .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸چرایی خرید کالای ایرانی از منظر فقه اجتماعی
☑️حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:
🔹خرید کالایی که باعث ضرر مالی به فرد است در فقه فردی مشروع نیست و لکن در فقه نظام اجتماعی با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نیز قاعده نفی ضرر اهم که همانا سلطه استکبار اقتصاد جهانی باشد استفاده دولت و مردم از کالاهای داخلی واجب است و غیر آن مشروع نیست.
🔹بسیاری از کالاهای داخلی از کیفیت بهتر از کالاهای خارجی برخوردارند و لکن رواج فرهنگ غلط زاییده تبلیغات سوداگران، مانع از خرید کالای داخلی میشود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
#میزگرد 📢میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و
💢 میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت موسسه امام خمینی (ره) برگزار گردید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💢 میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت م
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📕 همزمان با ایام فاطمیه، چاپ جدید ترجمه فدک در تاریخ منتشر شد
🔸 ترجمه کتاب «فدک فی التاریخ» آیتالله شهید سید محمد باقر صدر، با نام «فدک در تاریخ» ـ که تا پیش از این به همراه دو کتاب بحث حول الولایة و بحث حول المهدی علیهالسلام» به چاپ رسیده بود ـ در قطع رقعی و به صورت جداگانه منتشر و راهی بازار کتاب شد.
🔻متن زیر بخشی از مقدمه پژوهشگاه تخصصی شهید صدر بر ترجمه این کتاب شریف است:
🔹«فدک در تاریخ» ابتدا نگاهی گذرا به شرایط پس از درگذشت پیامبر صلیاللهعلیهوآله می کند و از ماجرای فدک ـ که در واقع انقلاب بود، نه فقط یک دادخواهی ساده بر سر ارث یا باغی در اطراف مدینه ـ تصویری کلی به دست میدهد...
🔸نویسنده در فصل سوم با نقدی بر نوشته استاد عباس محمود عقاد، راه بحث از قیام فاطمی را گشوده و به بررسی زمینههای این انقلاب و جلوه سیاسی آن میپردازد و در این راستا با بررسی ماجرای سقیفه و اثرات آن، نقش قیام حضرت زهرا سلاماللهعلیها را در مبازه با انحرافات رویداده پس از درگذشت پیامبر صلیاللهعلیهوآله تبیین میکند و نشان میدهد که دادخواهی او در ماجرای غصب فدک، در واقع تلاشی برای بازگشتن حکومت اسلامی به مسیر اصلی آن بود که توسط خداوند متعال تعیین و توسط رسول گرامیاش ابلاغ شده بود...
🔹مایه شگفتی است که شهید صدر این پژوهش را در حدود سیزده سالگی انجام داده است. با وجود این، عمق و دقت مباحث تاریخی، فقهی و فلسفی کتاب خیرهکننده است و بهتنهایی برای گواهی بر نبوغ و احاطه علمی شهید صدر کفایت میکند. فرزند آیتالله علامه سید عبدالحسین شرفالدین (صاحب کتاب شریف المراجعات) میگوید پس از آنکه علامه شرفالدین فدک در تاریخ را مطالعه کرد گفت: «به خدا سوگند که او مجتهد است».
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» نوشته شهید آیتالله صدر همزمان با ایام فاطمیه
🔹زمان: یکشنبه 30 دی ماه 1397 ساعت 18
🔸مکان: مشهد، بلوار سجاد، حدفاصل بزرگمهر و بهار
معرفی تحلیلی کتاب «فدک در تاریخ»👈 http://yon.ir/6vIM2
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
رهبرانقلاب: فاطمه زهرا سلاماللهعلیها مثل یک مادر، مثل یک مشاور، مثل یک پرستار برای پیامبر بوده است. آنجا بوده که گفتند فاطمه «امّ ابیها» -مادر پدرش- است. ٧٧/٢/٧
🏴 @Khamenei_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
🔸مادر این هویت اسلامی فاطمه است. فاطمه است که این هویت را در جامعه اسلامی پایدار میدارد و لذا با محبت فاطمه است که اجر رسالت رسول اکرم(ص) تکمیل میشود و با محبت فاطمه است که ثمره رسالت به نتیجه خواهد رسید.
#شهادت_حضرت_زهرا_(س)_تسلیت باد🏴
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢راهاندازی فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم
✔️حجتالاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ معاون آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه:
🔹فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم راهاندازی شده است و حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی به عنوان درس خارج از فقه مطرح میشود و تاکنون 200 جلسه از آن برگزار شده است.
🔹از یکسو در تولید محتوا، ضعیف هستیم و اگر محتوایی هم تولید میشود، با فضای مجازی کنونی همخوانی ندارد و از سوی دیگر در شبکهسازی و عرضه گسترده هم هنوز تجربه لازم نداریم.
🔹حضور روحانیت در فضای مجازی مانند حضور دانشجویان و سایرین در این فضا ضروری است؛ از آنجایی که فضای مجازی کپی شده فضای حقیقی است بنابراین روحانیت در فضای مجازی میتواند شاگرد، استاد، پژوهشگر، خدماتدهنده و خدماتگیرنده باشد.
🔹اینترنت نخستین تکنولوژی است که بدون حرمت از سوی مراجع وارد کشور شد و مواضعی مثل ویدئو و ماهواره در قبال آن گرفته نشد؛ بنابراین روحانیت میتواند و باید در این حوزه حضور فعال داشته باشند؛ از سال 85 شناخت روحانیون در این زمینه گستردهتر و سایتهایی هم راهاندازی شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢مشکل حجاب را باید بیرون از قم و بیوت مراجع دنبال کنیم
✔️حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح خارج حوزه علمیه:
🔹نبودن بحث مستقل حجاب و عفاف در رسالهها به معنای مهم نبودن و یا کمتوجهی فقها به این مسئله نیست، گرچه بنده معتقدم که عفاف و حجاب آن قدر مهم است که باید به عنوان باب جداگانه مورد توجه قرار گیرد.
🔹در مورد حجاب یک مسئول از بگیر و ببند حرف میزند و دیگری بر ضد آن و در نهایت، همه آن را بر سر فقه و حوزه میشکنند.
🔹فقه عفاف و حجاب به صورت جداگانه در فقه تبویب شود، ولی به شرط آنکه این مسائل سیاسی نشود، زیرا اگر سیاسی شد، قابل کنترل نخواهد بود.
🔹باید تبویب فقه عفاف و حجاب را متخصصان ممحّض که مدتی عمر خود را در این مسئله صرف کردهاند انجام دهند. همچنین باید نگاهی همهجانبه به آن داشته باشیم و در محیطهای علمی و به دور از فضای رسانهای به کنکاش علمی گذاشته شود.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم، ریاست پژوهشگاه فقه نظام :
🔹حرکت در جهت #تمدن_سازی و ورود به #علوم_اجتماعی از وظایف اصلی حوزه های علمیه است.
🔹یکی از وظایف اصلی حوزه ها ارائه نظریه برای ترمیم نظام اسلامی است و حوزه علمیه در زمینه تدوین #نظام_های_اجتماعی برخاسته از دین و #اسلامی_کردن_علوم_انسانی کوتاهی کرده است؛ چرا که در عرصه هنر، رسانه ، فرهنگ، تربیت و شهرسازی و ... اسلام و قرآن مباحث مبسوطی دارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
دستاوردها_و_چالشهای_چهل_سال_انقلاب.mp3
27.07M
🔴دستاوردها و چالشهای چهل سال انقلاب
💠جمع استادان دانشگاه های زاهدان
👤سخنران: استاد خسروپناه
📅1397/10/27
🔻 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️ سی و پنجمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد .
🔰موضوع : تبیین موضوع فقه نظام
🔸ارائه دهنده : حجت الاسلام سید وحید حسینی
🔹ناقدین : حجج اسلام دکتر علی اکبر یان / علی صالحی منش
📅 یکشنبه 7/11/97 ساعت 18
🏡قم / خیابان صفاییه / کوی ممتاز / ساختمان نورالثقلین / پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
💠نشست علمی "امام موسی صدر در ساحت علم و سیاست" به همت خبرگزاری رسا برگزار میشود.
🆔 @vasael_ir
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیأت امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠تاثیر ساختار #شهر_اسلامی و #شهر_غربی در معنویت
🔹یکی از اشتباهاتی که در شهرسازی رخ میدهد این است که از شهر غربی و شهر اروپایی تقلید شود. روحی که در آنجا در #شهرسازی است کاملاً با روح شهر ما متفاوت است.
🔸انسانی را که آنها تعریف میکنند با انسانی که ما تعریف میکنیم کاملاً متفاوت است. در اسلام انسان با آسمان در ارتباط است و همیشه نگاهش به آسمان است اما انسان آنها نگاهش به زمین است و نگاه به آسمان ندارد. لذا انسان باید در شهر با آیات الهی در ارتباط باشد.
🔹این نگاه به آیات الهی حیات ذکر برای انسان درست میکند. لذا معمولاً انسانهای روستایی زلالتر و پاکترند. گاهی آثار سلامت نفس آنقدر در آنها مشخص است که آدم کاملاً تفاوت یک انسان روستایی را با یک انسان شهری احساس میکند.
🔸دلیل این است که انسان روستایی با آیات الهی در ارتباط است. همین که میرود سر زمین کشاورزی همه جا خدا را میبیند، آسمان خدا را میبیند به یاد خدا میافتد، به ستارهها نگاه میکند، افق را نگاه میکند، طلوع خورشید و غروب آن را، مهتاب و غیره را میبیند به یاد خدا میافتد.
🔹حال اگر شهری ساختیم که این شهر اصلاً آرامش شبانه نداشته باشد این غلط است. به شهر تهران نمیتوان شهر گفت؛ تا ساعت یک بعد از نیمه شب در این شهر هیاهو به پاست، آرامش در این شهر نیست. «جَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً»، «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاساً» و «وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً». شب باید آرامش داشته باشد.
🔸خداوند روز را برای فعالیت و شب را برای آرامش قرار داده است. شبزندهداری مکروه است مگر برای عبادت و طلب علم.
📚برگرفته از درس خارج فقه عمران شهری
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir