🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیأت امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠تاثیر ساختار #شهر_اسلامی و #شهر_غربی در معنویت
🔹یکی از اشتباهاتی که در شهرسازی رخ میدهد این است که از شهر غربی و شهر اروپایی تقلید شود. روحی که در آنجا در #شهرسازی است کاملاً با روح شهر ما متفاوت است.
🔸انسانی را که آنها تعریف میکنند با انسانی که ما تعریف میکنیم کاملاً متفاوت است. در اسلام انسان با آسمان در ارتباط است و همیشه نگاهش به آسمان است اما انسان آنها نگاهش به زمین است و نگاه به آسمان ندارد. لذا انسان باید در شهر با آیات الهی در ارتباط باشد.
🔹این نگاه به آیات الهی حیات ذکر برای انسان درست میکند. لذا معمولاً انسانهای روستایی زلالتر و پاکترند. گاهی آثار سلامت نفس آنقدر در آنها مشخص است که آدم کاملاً تفاوت یک انسان روستایی را با یک انسان شهری احساس میکند.
🔸دلیل این است که انسان روستایی با آیات الهی در ارتباط است. همین که میرود سر زمین کشاورزی همه جا خدا را میبیند، آسمان خدا را میبیند به یاد خدا میافتد، به ستارهها نگاه میکند، افق را نگاه میکند، طلوع خورشید و غروب آن را، مهتاب و غیره را میبیند به یاد خدا میافتد.
🔹حال اگر شهری ساختیم که این شهر اصلاً آرامش شبانه نداشته باشد این غلط است. به شهر تهران نمیتوان شهر گفت؛ تا ساعت یک بعد از نیمه شب در این شهر هیاهو به پاست، آرامش در این شهر نیست. «جَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً»، «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاساً» و «وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً». شب باید آرامش داشته باشد.
🔸خداوند روز را برای فعالیت و شب را برای آرامش قرار داده است. شبزندهداری مکروه است مگر برای عبادت و طلب علم.
📚برگرفته از درس خارج فقه عمران شهری
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله اعرافی و علما و فضلا و محققان حوزوی در تالار همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم آغاز به کار کرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸شهید آیت الله سید محمدباقر صدر پایهگذار مکتب اقتصاد اسلامی بود
حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
🔹شهید صدر ابتدا از احکام فقهی و شریعت شروع به ارائه نظریه کرد و با استفاده از احکام خاصی از شریعت، مکتب اقتصاد اسلامی را ارائه داد.
#اقتصاد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
#همایش
#کتاب_سال_حوزه
📗 #منظومه_فکری_امام_خمینی
📗 #منظومه_فکری_آیت_الله_خامنه_ای
📌 نوشته حجت الاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه
📌عضو هیات علمی #گروه_فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
🏅 اثر برگزیده بیستمین دوره همایش #کتاب_سال_حوزه
🆔 @khosropanah_ir
🔻آیت الله اراکی / موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
#چهل_سالگی_انقلاب
💠برخی خود را از رسول خدا(ص) اعلم میدانند!/هر جا از اسلام دور افتادیم کار گره خورد
🔹یکی از مشکلات جامعه بشر این بوده که برخی خودشان را از خدا و رسول خدا اعلم می دانستند. لذا رسول الله در احادیث زیادی فرمودهاند از ما جلو نیفتید.
🔸ولایت پذیری یعنی آنچه را خدا فرموده است انجام دهیم در این صورت جهان و سیستم حاکم بر جهان با ما همراه می شوند.
🔹اگر توانستیم خدا را راضی کنیم، در اینصورت مردم هم با ما همراه خواهند شد. این محبتی که حضرت امام(ره) در دل مردم دارند و تا به امروز پایدار بوده دلیلش این است که امام دستور خدا را اجرا کرد.
🔸هرجا مشکل دیدیم باید بررسی کنیم کجا به حرف خدا عمل نکرده ایم که به مشکل برخورده ایم. ما اگر اسلام را در همه جا پیاده می کردیم اصلا مشکلی نداشتیم. مشکلات ما به خاطر این است که در برخی جاها افراد به اسلام عمل نمی کنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📝 گزارش تفصیلی از میزگرد هم اندیشی «آسیبشناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی»
🔹این گزارش تفصیلی را در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام بخوانید :
👇👇👇
🌐 yon.ir/4DfLP
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸جواز تجسس در #حریم_خصوصی افراد منحصر در #مسائل_امنیتی است
#آیت_الله_عابدی مطرح کرد؛
🔹مقوله امنیت، یکی از پدیدههای اساسی و بنیادین مورد نظر اندیشمندان و فقها و از نیازهای حیاتی فردی و اجتماعی به شمار میرود. ایجاد و گسترش #امنیت وظیفه آحاد ملت و حکومتها و دولتهاست و هیچ مکتب یا #نظام_حقوقی نمیتواند خود را نسبت به موضوع امنیت بیتفاوت قلمداد کند.
🔹درباره مسأله امنیت حدودا 600 آیه در #قرآن وجود دارد، کل فقه 500 آیه در قرآن دارد و این مسأله نشان دهنده اهمیت امنیت است، در #فقه نیز نسبت به همین صورت است.
🔹نخستین چیزی که مردم از #حکومت انتظار دارند امنیت است، فرقی هم ندارد چه حکومتی باشد، برای #علما و #مراجع و بزرگان هم امنیت یک اصل است.
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢لازمهی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است
✔️حجتالاسلاموالمسلمین میرباقری در نشست «الگوی بانک در اقتصاد اسلامی»:
🔹لازمهی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است که در کنار تولید علوم انسانی اسلامی و داشتن الگویی اسلامی و ایرانی برای توسعه و پیشرفت، میتواند زمینهی تحقق سبک زندگی اسلامی و دولت اسلامی و پس از آن جامعه و نهایتا تمدن اسلامی بشود.
🔹نظریه پردازی در زمینهی الگوی بانک در اقتصاد اسلامی این موضوعی میانرشتهای است و طرح آن در وهلهی اول نیازمند طرح گمانهها با اساتید و نخبگان علوم اقتصادی و فقه است و همچنین به علت کلان بودن آن، باید جوانب مبناییتر آن که مربوط به نظریات اجتماعی و مبانی فلسفی را در نظر گرفت.
🔹امام(ره) جنس جدیدی از قدرت را طراحی کرد و با انقلاب توانست آن انسداد تاریخی در مسیر حرکت معنویرا بشکند؛ الگوی نظام و انقلاب ما ظرفیت تبدیل شدن به الگویی برای سایر نظامهای دنیارا دارد.
🔹علاوه بر ملاحضات ساختاری و سختافزاری یاد شده، باید نرم افزاری برای تبیین نحوهی ترکیب منطقی میان عقل و وحی و تجربه نیز داشت تا بتوان به نظریهای اسلامی در باب اقتصاد و بانکداری رسید.
🔹سنتیها از سویی و روشنفکران مدرنیست نیز از سویی دیگر رقبایی هستند که سرسختانه باشما مقابله خواهند کرد لذا در وهلهی اول شما باید با گروه سوم که انقلابیهای باورمند به امکان تحقق تمدنسازیاسلامی هستند، همراه شوید و نظریات خودرا در جمع آنان به اشتراک و مورد نقد و نظر بگذارید و پس از رسیدن به پختگی لازم، با دو گروه اول نیز مواجهه و دیالوگ داشته باشید و این مواجهه ضروری است.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 سخننگاشت| اگر از علم عقب بمانیم استعمار میشویم. ۹۷/۱۱/۳
#فقه_پیشرفت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آزادی پوشالی دوران طاغوت در اسناد وزارت خارجه انگلیس
#چهل_سالگی_انقلاب
🔹مدت ده سالی که نماینده آقا بودم در خارج از کشور در یکی از این کتابخانههای بزرگ بریتانیا یک بخشی هست، وزارت خارجه انگلیس اسنادش را آنجا بایگانی می کند یک وقت کسی دستش رسید آن اسناد را نگاه کند خیلی مطلب در آن هست. یعنی اگر کسی بخواهد وضع سیاسی ایران را در دهه 20، 30، 40، 50 بررسی کند یکی از منابع خوب همین اسناد وزارت خارجه انگلیس در کتابخانه بزرگ بریتانیا است.
🔸دیدم اسنادی وجود دارد که مثلاً یک کسی در اصفهان معروف است نمیخواهم نامش را ببرم میخواست روزنامه منتشر کند. نامه به کنسول گری انگلیس مینویسند چون کنسول انگلیس در اصفهان دستور میدهد به کی باید اجازه روزنامه بدهند.
🔹حالا انگلیسیها دم از آزادی میزنند و واقعاً حرف مسخرهای است. شما وقتی حکومت میکردید در این مملکت، اگر کسی میخواست روزنامه بزند باید از شما اجازه میگرفت. این بود آن آزادی که شما دادید به این مردم، الآن میگویید در مملکت آزادی نیست!!
🔸هزاران مطبوعات، روزنامه، مجله و نشریه امروز آزادانه دارد منتشر میشود. اینها را من با چشم خودم دیدم که عرض میکنم و اسنادش وجود دارد در کتابخانه بزرگ بریتانیا.
📚سخنرانی آیت الله اراکی در مسجد طفلان مسلم قم- ۱۳۹۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
👥 نقش مردم در #نظام_اسلامی ، نمادین و تزئینی نیست
🔻آیت الله محمدتقی مصباح یزدی:
🔹یکی از موضوعات مهم در باب «نقش مردم در حکومت اسلامی» حضور و نقش حقیقی آنان در مناسبات سیاست و مدیریت حکومت و جامعه است.مردم در حوزه اقتصاد،سیاست،فرهنگ،معنویت و عدالتِ حکومت نقشِ «حاضرِ ناظر» دارند. کنش ها،واکنش های مردم در نظام اسلامی «نمادین و تزئینی» نیست.
🔹مردم سالاری دینی که از متنِ دین گرفته شده و به مردم اهمیت مهم داده و ارسال رُسل و انزال کُتُب برای «مردم» است تا به سمت قرب الهی پیش رفته و با عدالت و معنویت و توحید به عالی ترین مقامات عبودیت برسند.عبدِ خالقِ مالکِ رب العالمین.
🔹دین به مردم اهمیت بسیاری ورزیده و حکومت دینی را بستری همگانی برای سعادت حقیقی آنان معین نموده است.مردم در نظام اسلامی دارای «حقوق متقابل» بین خود و حاکمان هستند. نقش آنان در تحقق، استقرار، استمرارِ حکومت اسلامی توسط دین شناسان غیرقابل انکار بوده است.
🔹یکی از راهکارهای اساسی دینی جهت به انحراف نرفتن حکمرانی و حکومت داری «نظارت عمومی»، «امربه معروف و نهی از منکر»، «نصیحت حاکمان و مسئولین حکومت» را فراروی «مردم» قرار داده است.
🔹نظارتِ سیستمی که از سوی خود حاکمیت إعمال می شود،یک مسئله مهم و مورد تاکید است اما یگ گام موثرتر در حکومت اسلامی «نظارت عمومی» است. شفافیت،آزادی بیان، عدالت خواهی، معنویت محوری و اخلاق مداری از مولفه های این راهکار است. مردم و حاکمان و مسئولین موظف به رعایت «آدابِ حکمرانیِ دینی» هستند.
منبع: (در محضر علامه مصباح یزدی)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی/ موسس پژوهشگاه فقه نظام:
#تمدن_غرب
💠سیر تطور دین در اروپا از قرون وسطی تا دوران معاصر
🔹مرحله اول، مرحله دین کلیسایی قرون وسطایی است که در آن دوران، دین حرف اول را در جامعه اروپا میزد و قدرت در اختیار کلیسا بود. مشکلاتی که در اروپای قرون وسطی در اثر قدرت گرفتن کلیسا بهوجود آمد، ناشی از انحراف کلیسا از مسیر تعالیم حقیقی حضرت مسیح بود.
🔸مرحله دوم، مرحله شورش علیه دین کلیسایی بود؛ یعنی همان دوران رنسانس که دوران شورش عمومی علیه دین کلیسایی بود. در این دوران دین کلیسایی بهعنوان عامل عقبماندگی اروپا معرفی شد و مورد هجمه سراسری قرار گرفت. متاسفانه با توجه به اینکه دین را مساوی با دین کلیسایی تحریف شده قرون وسطایی میدانستند،این روحیه ستیزگرایانه آنها نسبت به همه جریانهای دینی تعمیم پیدا کرد.
🔹در این دوران که دوران ستیزه با دین بود، «سکولاریزم» بهعنوان راه نجات بشر معرفی و با چهرههای مختلفی در کشورهای مختلف اروپایی ارائه شد.
🔸از نیمههای دوم قرن بیستم و بالاخص پس از پیروزی #انقلاب اسلامی ایران مرحله سوم دین در غرب آغاز شد. در این دوران نوعی رجعت به دین در سرتاسر جهان انجام گرفت. عامل اصلی این رجعت، ناکامیهایی بود که جامعه غرب از ساختار سکولاریستی دچار آنها شده بود.
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی که تکانی به جهان داد، نقش دین بهعنوان نقش اول در عرصه مدیریت جامعه مطرح شد. پیروزی انقلاب اسلامی علیه حاکمیت جهانی سکولاریسم بود، زیرا آمریکا و اروپا که بر جهان دوران انقلاب حاکم بودند، از تفکر سکولاریسم پیروی میکردند. این پیروزی، بهمعنی پیروزی جبهه دین بر جبهه سکولاریسم بود.
🔸منتها این دین، دین کلیسایی نبود. یکی از خصوصیتهای دینی که امام خمینی(ره) معرفی کرد، ناب بودن آن بود؛ یعنی اسلام نابی که نهتنها ضد سکولاریسم است، بلکه با تدین تحریف شده نیز ضدیت دارد.
#انقلاب_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 شرفيابى به محضر آيت الله العظمى سيد كاظم حائرى (دامت بركاته).
جمعی از شاگردان معظم له از جمله حضرت آيت الله محسن اراكى (حفظه الله) موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️ سی و پنجمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تبیین موضوع فقه نظام برگزار شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فقه قدرت سیاسی2.mp3
23.05M
🔴درس فقه قدرت سیاسی
🔹استاد خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🔸جلسه دوم
📅1397/11/07
📍مدرسه آیت الله مجتهدی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 سخننگاشت| توقع امروز از قم، رفع ابهام و حلِ مشکل دینی است
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ همایش «فقه نظام»
🎙سخنران : حجةالاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام)
📅 پنج شنبه ۱۱ بهمن ۸ تا ۱۱.۳۰ صبح
🏡 اصفهان خ ابن سینا خ کمال خ صاحب الزمان مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨فوری
دوره آموزشی
#عصر_نظام_سازی_توحیدی_افول_آمریکا
🔺جهت ثبت نام ارسال نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد به سامانه:
#5000283716
🔺مکان: شهر قم (۱۶ جلسه)
🔺بهمن و اسفند ماه 1397
#پژوهشگاه_فقه_نظام
#پژوهشکده_شهید_صدر
.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 تبیین موضوع فقه نظام با استناد به ادلّه شرعی
🔹سی و پنجمین جلسه از کرسیهای آزاداندیشی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تبیین موضوع فقه نظام، یکشنبه هفتم بهمنماه 1397 در تالار اجتماعات پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
🔹حجتالاسلام سید وحید حسینی: علمای اصول بر این باورند که موضوع حکم، متعلّقِ متعلق حکم است چون متعلق حکم همواره فعل مکلّف است و آنچه فعل مکلّف به آن تعلّق میگیرد موضوع حکم است.
🔹موضوع در حکم یا فاعل یا مفعول یا آلت یا زمان و یا مکان فعل است و بحث ما در اینجا هیچیک از این پنج مورد نیست بلکه بحث ما موضوع دانش فقه نظام به عنوان یک علم مستقل هست و لذا این خلط باید مورد توجه قرار بگیرد که اتفاق نیفتد.
🔹موضوع فقه نظام، مکلّف کلان اجتماعی است و همه مسائل آن حول این موضوع طرح میشود اما برای اینکه مکلّف کلان روشن شود ما باید قبلاً مکلّف خرد را روشن کنیم.
(وسائل)
📋جهت مطالعه گزارش این نشست به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
👇👇👇
🌐http://yon.ir/LVX3P
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢نسبت فقیه سنتی به فقیه فقه نظام، مثل پزشک عمومی به پزشک متخصص است
✔️حجتالاسلام و المسلمین سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریّۀالنبویّۀ:
🔹کسی که به دنبال نظامسازی از فقه است تخصص بالاتری از فقیهی که تنها به فقه فردی میپردازد لازم دارد.
🔹متأسفانه منتقدین فقه نظام آثار شهید صدر را خوب و کامل نخواندهاند و اگر خواندهاند به جهت سخت بودن ادبیات ایشان عمق مطلب را به طور کامل متوجه نشدهاند.
🔹نظام شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود و در متن برنامههای دروس خارج حوزه وارد شود. در مرحله سطح نیزباید مقدمات نظام شناسی و نظام سازی تدریس شود.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می کند:
🔹سلسله نشست های «پیام انقلاب اسلامی به انسان معاصر»
🔹 اولین نشست: دین در نظام اجتماعی با سخنرانی استاد خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🔹سه شنبه 9 بهمن - قم خیابان ساحلی جنب پل 9 دی دانشگاه مجازی المصطفی ص طبقه سوم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام:
#حوزه_علمیه
💠وجود نوابغ دینی در سده اخیر با هیچ دورانی قابل مقایسه نیست
🔸ما اگر سیر رشد حوزه های علمیه را در تاریخ تشیع پیگیر بشویم میتوانیم حرکت مستمر و رو به رشد حوزههای علمیه و مرجعیت عالی شیعه را به خوبی لمس کنیم.
🔹اینکه ما میبینیم در این سده اخیر، بزرگانی مثل آخوند خراسانی، مرحوم کاشف الغطاء، امام خمینی، مرحوم مطهری، علامه طباطبایی، آقای صدر قدس الله ارواحهم و بزرگان دیگر که شخصیتهای ناب و کم نظیر در جامعه اسلامی و حتی بشری بوده اند در جامعه ما متولد شده اند قطعا یک پدیده اتفاقی نیست.
🔸حقیقتا جامعه شیعی و در راس آن حوزههای علمیه شیعی، به چنان رشدی دست یافت که توانایی مدیریت جامعه در جهت ایجاد یک انقلاب جهانی برای جامعه شیعی و حوزههای علمی شیعی را دارا شده است.
🔹اگر کسی بخواهد عصر امام و آقای صدر و این نخبگان دوره اخیر را با یکی دو قرن پیش یا با دوران قاجار و صفویه و قبل از آنها مقایسه کند این تفاوت آمادگی، هم در سطح مردم و هم در سطح نخبگان حوزههای علمیه، کاملا محسوس است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir