eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | مطالعات فقه سیاسی 🔹در دوره معاصر، با گسترش تحولات سیاسی- اجتماعی جوامع اسلامی، به ویژه وقوع انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی در ایران، نظام فقه اسلامی با پرسش‌هایی جدید در زمینه شیوه اداره جامعه روبرو شد.بنابراین فعالیت فقهی در این دوره، با بازگشت به سنت‌ها و مکتب‌های فقهی گذشته آغاز گردید؛ ولی دیری نپایید که نارسایی آن در انجام رسالتی که برای تحقق آن در نظر گرفته شده بود، آشکار شد. 🔹سخن مرحوم آیت الله عمید زنجانی این است تاکنون در تبیین فقه سیاسی، بیشتر توجهات به این نکته معطوف بوده تا سلسله مباحثی که در فقه سنتی به سیاست مربوط است، جمع آوری شود و بر اساس آن مجموعه مدون جدیدی پدید آید و نامش هم فقه سیاسی، فقه‌الحکومة یا فقه‌الدولة باشد؛ اما به نظر می‌رسد اگر ما به جمع‌آوری مباحث مربوط به سیاست در فقه بپردازیم اهمیت این کار در حد میراث فقهی است و به عنوان مساله‌ای تاریخی به تاریخ فقه مربوط است. 🔹کتاب مطالعات فقه سیاسی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1397 به چاپ رسیده است. 🔹این کتاب که مجموعه‌ای از نشست‌ها و گفتگو‌هاست در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول با عنوان کلیات و مبانی، مباحثی از قبیل فلسفه فقه سیاسی( فلسفه فقه، موضوعات فلسفه فقه، ماهیت فقه سیاسی و ماهیت فقه سیاسی)، تبار شناسی فقه سیاسی معاصر شیعه، مبانی و منابع فقه سیاسی( مبانی فقه سیاسی،منابع فقه سیاسی،جایگاه مبانی و منابع در فقه سیاسی)، اعتبار و قلمرو فقه سیاسی و نیز مبحثی تحت عنوان فقه سیاسی و فقه حکومتی مطرح می شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢چرا مسلمانان بنیانگذار حقوق بشر و شهروندی نبوده‌اند؟ ✔️حجت‌الاسلام علی آل بویه، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی: 🔹در اسلام به غیر از حقوق انسان‌ها، حقوق موجودات زنده، طبیعت و حیوانات نیز مورد توجه قرار گرفته و در حوزه حقوق انسان‌ها نیز برای حتی خراش‌های ایجاد شده در بدن انسان‌ها با توجه به میزان آن دیه تعیین شده است و حتی گفتار و کلام انسان نیز دارای قوانین مشخص و قضایی است. 🔹محقق حلی ۳۰۰ کتاب در خصوص حقوق نوشته و شهید اول در «لمعه» و شهید ثانی در «شرح لمعه» به حقوق در اسلام پرداخته‌اند. 🔹در منابع ما سردمدار هستیم، اما تمام توجه دنیای امروز به ضربه زدن به جمهوری اسلامی است، به ویژه اینکه گفتمان ایران اسلامی برایشان خطرناک است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 باید در سطوح عالی و خارج حوزه دنبال شود/ هنر بهترین و کاربردی‌ترین ابزار تبلیغ 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نشستی با طلاب هنرمند، عنوان کرد: 🔹 هنر بهترین و کاربردی‌ترین ابزار یک مبلغ دینی است. 🔹 درختواره رشته‌های حوزوی و نظام جامع آموزش حوزه، 19 حوزه‌ی دانشی با 300 رشته، گرایش و مقطع را در بر می‌گیرد که 5 رشته آن به هنر اختصاص دارد. 🔹 فقه هنر و عرصه‌های مرتبط با آن باید در سطوح عالی و خارج دنبال شود. 🔹 می‌توان طرح هنرهای نوین را به صورت یک کتاب تدوین و در نظام آموزشی قرار داد. 🔹 اگر منشور جامع هنر و رسانه و یک بیانیه با این موضوع تنظیم و به تأیید شورای عالی حوزه برسانیم،‌ مسأله هنر قدسی و حوزوی در بدنه حوزه رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. 🔹 امیدوارم با فضاسازی و بسترسازی مناسب شاهد رشد روزافزون هنر قدسی نه تنها در ایران بلکه در عرصه بین‌المللی باشیم، چون حوزه علمیه قم توانایی بهره‌گیری از عرصه‌های بین‌المللی را دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️ سخن بزرگان ❇️ امام خمینی(قدس سره) کدام افتخار بالاتر و والاتر از اینکه آمریکا با همه ادعاهایش و همه ساز و برگهای جنگی اش و آن همه دولتهای سرسپرده اش و به دست داشتن ثروتهای بی پایان ملتهای مظلوم عقب افتاده و در دست داشتن تمام رسانه های گروهی، در مقابل ملت غیور ایران و کشور حضرت بقیةالله ارواحنا لمقدمه الفداء آن چنان وامانده و رسوا شده است که نمی داند به که متوسل شود! 📚 وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی(قدس سره) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚 چند اثر جدید در حوزه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فلسفه دانش اقتصاد اسلامی 🔻استاد «سید حسین میرمعزی»، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی مطرح کرد: 📝 تفاوت نگرش اسلام و سرمایه‌داری در مورد احسن بودن نظام جهان: 1️⃣ در نگاه اسلامی؛ نظام احسن، حدوثاً و بقائاً مستند به خداوند متعال است برخلاف نگاه سرمایه‌داری که نظام را فقط حدوثاً مستند به خداوند می‌داند و نه بقائاً. 2️⃣ در نگاه اسلامی؛ نظام احسن شامل تمام ابعاد مادی و مجرد می‌شود در حالی که در مکتب سرمایه‌داری ابعاد مجرد انکار شده و جهان آفرینش را تنها مادی می‌بینند. 3️⃣ در مکتب سرمایه‌داری؛ نظم در عالم طبیعت را به جامعه انسانی سرایت داده‌اند و می‌گویند انسان‌ها نیز به گونه‌ای خلق شده‌اند که با پیگیری نفع شخصی مادی، جامعه نیز به منافع و مصالح خود می‌رسد. اما در اندیشه اسلامی، انسان و جامعۀ انسانی جزئی از نظام احسن هستند. 📝 در نگرش اسلامی، جهان دارای نظام واحد و به هم پیوسته است. بنابراین با توجه به پیوستگی موجود بین موجودات و حوادث عالم؛ بررسی پدیده‌ها و حوادث اقتصادی در خلأ و با صرف نظر از شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیش از آن و یا همزمان با آن غلط است کما اینکه مطالعه یک حادثه اقتصادی بدون تحلیل حوادث دیگر اقتصادی که پیش از آن یا همزمان با آن رخ داده، درست نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📊 جدول | ۲۰ مطالبه از قوه قضائیه 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه (۱۳۹۸/۴/۵) به ضرورت تحول در دوره‌ی جدید اشاره کردند و مطالبات و توصیه‌هایی در این زمینه برشمردند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨 مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که آمریکا میخواهد ⚠️ میگویند اسلحه را بیانداز تا بتوانم هربلایی خواستم سرت بیاورم 🔻 رهبر انقلاب، در دیدار رئیس، مسئولان و کارکنان قوه‌ی قضائیه: 🔸 بخش اصلی قوت ملت ایران به‌خاطر اعتماد به حمایت الهی است. 🔹 خدای متعال هم کمک میکند و نشانه‌اش همین ۴۰سالی است که این‌همه علیه ما حرکت کردند، فتنه و نفوذ و جنگ و حرکتهای تروریستی به جان مردم انداختند، اما این ملت مثل کوه ایستاد و امروز از ۱۰-۲۰ سال پیش قوی‌تر و استوارتر است. 🔸 حالا وقتی [آمریکایی‌ها] نتوانستند مقاصدشان را از راه فشارها به دست بیاورند، به خیال اینکه ملت ایران ساده‌اند، میگویند بیایید با ما مذاکره کنید تا پیشرفت کنید. 🔹 بله! ما پیشرفت میکنیم اما بدون شما. شما بیایید، ما پیشرفت نمیکنیم. شما در دو دوره‌ی پهلوی همه‌کاره بودید و این حکومت روز‌به‌روز عقب‌تر رفت. شما عامل عقب‌ماندگی ملت ایران هستید. ملت ایران پیشرفت میکند به شرطی که شما جلو نیایید. 🔸 مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که او میخواهد. دست شما است و او جرئت نمیکند جلو بیاید؛ میگوید اسلحه را بینداز تا من بتوانم هر بلایی خواستم سرت بیاورم. این است. 🔺 اگر حرف او را قبول کنی پدرت درآمده اگر هم قبول نکنی باز همین سروصداها و دعواهای حقوق بشر خواهد بود. ادعای حقوق بشر هم میکنند؛ ! ۳۰۰ نفر را در هواپیما از بین میبرند؛ به کمک میروند و مردم را در بازار و مجلس شادی و بیمارستان بمباران میکنند. ۹۸/۴/۵ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار می‌کند؛ 💠 مدرسه تابستانه «منهاج» ✍️ محورها: ۱. مبانی فقه اجتماعی و حکومتی ۲. مسائل فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه فرهنگ و تربیت 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://yon.ir/74CkU 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
21.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | مظلوم انقلاب 🔺️ روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از جایگاه و خدمات و برجستگی‌های شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی 🌷 انتشار بمناسبت سالگرد حادثه تروریستی در حزب جمهوری اسلامی و شهادت ۷۲ تن از یاران انقلاب اسلامی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد◾️ ☑️ نگذاریم غربت امام صادق علیه السلام تکرار شود 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حدیثی تکان‌دهنده از حضرت امام صادق علیه‌السلام به بیان استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی 🏴رهبر انقلاب: امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 و الگوی رفتاری یک مسلمان 🔹اگر مجموعه سخنان باقی مانده از امام صادق(ع) در دو ساحت اندیشه و رفتار دسته‌بندی کنیم، در هر یک از این دو ساحت می‌توان به منظومه‌ای کامل از آموزه‌ها دست یافت که پاسخگوی پرسش‌های بنیادی بشر در حیطه نظر و عمل است. و اگر دامنه رفتار را تا بدانجا بگسترانیم که اخلاق باطنی را نیز در بر بگیرد، خواهیم دید که منظومه برآمده از سخنان امام صادق علیه السلام در ساحت رفتار، گستره‌ای فراخ از ویژگی‌ها در امور مختلف را در بر می‌گیرد که مجموعه آنها الگویی برای سبک زندگی یک مسلمان در ابعاد و ادوار مختلف زندگی به دست می‌دهد. این ویژگی‌ها را می‌توان در چگونگی تعامل انسان با خود، با طبیعت، با دیگران و با خداوند جستجو کرد. 🔹امام صادق علیه السلام را می‌توان نخستین تدوین کننده اندیشه‌های مکتب اهل بیت علیهم السلام در جنبه اندیشه و رفتار شمرد. 🔹درباره اعتبار و درستی آیات قرآن هیچ یک از مسلمانان تردیدی ندارند ولی در باره سنت با توجه به اینکه احادیث جعلی فراوانی در آنها وجود دارد، باید با بررسی‌های سندشناسانه و نقدهای بیرونی و درونی روایات، ابتدا صحت صدور آنها را اثبات کرد، بنا بر این روشن است که تنها احادیثی که صدور آنها از سوی معصوم علیه السلام اثبات شده باشد دارای اعتبارند و در متن دینی به مفهومی که ذکر شد، قرار می‌گیرند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب: فرزندی تربیت کنیدکه پس از مرگ برایتان طلب مغفرت کند شرح حديثی از امام صادق(ع) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢پژوهش‌های فقهی نیازمند تحول‌اند ✔️آیت الله نوری همدانی: 🔹امروز باید عده ای در زمینه موضوعات روز تحقیقات فقهی به عمل آورده آنها را در اختیار مسلمانان و جامعه اسلامی قرار دهند. 🔹نخستین گام در زمینه موضوع شناسی فقهی، فقاهت است. اگر در زمینه موضوع شناسی فقهی فقاهت نداشته باشیم نمی‌توانیم کار به جایی ببریم و اگر هم کاری در این عرصه صورت بگیرد، مثمر ثمر نخواهد بود. 🔹هیچ فقهی به اندازه فقه شیعه دارای اسناد و مدارک نیست، همچنین علمای هیچ دینی به اندازه علمای شیعه فقاهت ندارند. 🔹علمای قدیم در بحث‌های فقهی خود بیشتر به اخبار توجه داشته‌اند و استناد به آیات قران کریم در پژوهش‌هایشان کمتر به چشم می‌خورد، در حالی که ما باید برای مباحث فقهی بیشتر از آیات قرآن کریم بهره گیری کنیم. 🔹ما باید به علمای پیشین و تحقیقاتی که داشته‌اند احترام بگذاریم، اما در عین حال باید دانست که زمان امروز اقتضائات جدیدی دارد و باید طبق آن به تحقیق و پژوهش پرداخت. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد؛ مدل دانشگاه در مکتب امام صادق(ع) 📌حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام، در گفت‌وگویی با برشمردن مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی با الگوی مکتب امام جعفر صادق(ع)، گفت: اگر دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی امام جعفر صادق(ع) فهمیده و به صورت نظام‌مند اجرایی شود، می‌توانیم ادعا کنیم نهادهای علمی ما در مسیر تمدن‌سازی پیش ‌می‌روند؛ تمدن یعنی دانش، حکمت، صنعت و فرهنگی که بتواند علاوه بر جامعه خود، در جهان هم تأثیرگذار باشد و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دانشگاه ما آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد داشته باشد. 🔹امروزه ما به بحث‌هایی مانند فقه رسانه، فقه تکنولوژی، فقه فرهنگ، فقه هنر، فقه شهرسازی و فقه سیاسی و اقتصادی نیاز داریم، در حوزه ما این مباحث تدریس می‌شود، اما اندک. بیشتر فقه‌های عبادات و معاملاتی تدریس می‌شود که مورد نیاز جامعه ما نیست و یا اگر باشد این نیاز اندک است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله : "فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد" 🔹 وی تأکید کرد: بنده این رساله‌ها را خط به خط خوانده‌ام و معتقدم در شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون هیچ فقیهی به تفصیل و عمق ایشان «الامان»، «الصابئه» و «المهادنه» را به تحریر در نیاورده است. این رسائل به قلم خودشان است و اتصال آن با سنتی کاملاً مشهود است. 🔹 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در مقام معظم بحث‌های حکومتی بسیار عمیقی دیده می‌شود که مبتنی بر فقه سنتی است، یادآور شد: چیزی که نظر امام راحل، رهبر انقلاب و بزرگان حوزه است، اینکه فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است. این‌که این موضوع منجر به تأسیس فقه جدید نشود برای ایشان(رهبر انقلاب) بسیار مهم است. 🔹 وی اضافه کرد: البته اگر بخواهیم به شکل مبنایی درباره حکومتی بحث کنیم، این امکان وجود دارد که به غیر از این فقه مدون بحث شود. چون یکی از مباحث مبنایی به ساختار فقه باز می‌گردد. آیا ساختار فقه قابل تحول است یا قابل نیست؟ به نظر بنده قابل تحول است. من خودم یک ساختار پیشنهادی آماده کرده‌ام. 🔹 آیت الله با بیان این‌که فقه حکومتی نیازمند چندین پیش نیاز است، اظهار کرد: چند پیش نیاز غیر فقهی وجود دارد که باید حل شود. یکی از این پیش نیازها تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید اسلامی استخراج شود. 🔹 وی افزود: همچنین باید بر پایه نظامات، قواعد فقه استخراج شود. کلید ورود به فقه حکومتی قواعد فقه حکومتی است. قاعده سازی بسیار مهم است. پس از قاعده سازی نوبت به مسائل فقه حکومتی می‌رسد. مسائل حکومتی متناسب با ساختار خود فقه است. تاکنون این کار در حوزه انجام نشده است. ما در اول اسلامی سازی علوم انسانی مانده‌ایم. در نظام سازی باید نظامات استخراج شود، نظامات بحث فقهی نیست فرا فقه است. 🔹 عضو مجلس رهبری در پایان بیان داشت: ما نیز نگاه سیستمی به اسلام را تأیید می‌کنیم. فکر می‌کنیم اسلام سیستم است. ولی افزون بر سیستم، نظام‌هایی نیز دارد لذا یک مجموعه‌ای به هم پیوسته است که یک هدف را تأمین می‌کند، ولی نباید سبب شود از گنجینه‌های گرانسنگ فقه شیعه، دایره المعارف‌های شیعه مانند جواهر فاصله بگیریم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢حجت الاسلام خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 👈 امروزه ما به بحث‌هایی مانند فقه رسانه، فقه تکنولوژی، فقه فرهنگ، فقه هنر، فقه شهرسازی و فقه سیاسی و اقتصادی نیاز داریم، در حوزه ما این مباحث تدریس می‌شود، اما اندک. بیشتر فقه‌های عبادات و معاملاتی تدریس می‌شود که مورد نیاز جامعه ما نیست و یا اگر باشد این نیاز اندک است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 |فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد 🔹رهبر معظم انقلاب همانند امام راحل(ره) معتقد به فقه سنتی پویا هستند و تأکید دارند فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است. 🔹در سه رساله مقام معظم رهبری پیرامون جهاد(الامان، الصابئة و المهادنة) بحث‌های حکومتی بسیار عمیقی دیده می‌شود که مبتنی بر فقه سنتی است؛ بنده معتقدم در فقه شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون هیچ فقیهی به تفصیل و عمق ایشان این سه رساله را به تحریر در نیاورده است. 🔹فقه حکومتی نیازمند چندین پیش‌نیاز است. یکی از این پیش‌نیازهای غیر فقهی تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید نظامات اسلامی استخراج شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸 تشکیل جلسه کارگروه درسنامه فقه سیاسی با حضور معاونت پژوهش در سالن جلسات پژوهشگاه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸حفظ امانت و اقامه عدل؛ ضامن بقای نظام و جامعه دینی و غیردینی 🔹رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان دیدار روز ۵ تیرماه، رئیس و مسئولان دستگاه قضائی، اهمیت کار این قوه را در تحقق عدالت دانسته و فرمودند: در قرآن کریم [آمده]: «وَ اِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ اَن تَحکُموا بِالعَدل»؛ عدالت، اساس کار حیات طیّبه‌ انسانی است. 🔹مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پیرامون این آیه آورده است: «اين آيه شريفه دو فقره است يكى دستور به اداى امانات به صاحبانش و ديگر حكم به عدالت كردن، فقره دوم ارتباطش با آيات قبل روشن است، چون آيات قبل پيرامون حكم كردن يهود بنفع مشركين و عليه مؤمنين دور مى زد، در فقره دوم هم درباره همين معنا به عموم مردم خطاب نموده، مى‌فرمايد: وقتى در بين كسانى كه اختلاف دارند حكم مى كنيد به عدالت حكم كنيد. 🔹اموال، ثروت‌ها، پست‌ها، مسئوليت‌ها، سرمايه‌هاى انسانى، فرهنگ‌ها و ميراث‌هاى تاريخى همه امانت‌هاى الهى است كه به دست افراد مختلف در اجتماع سپرده مي‌شود و همه موظف‌اند كه در حفظ اين امانات و تسليم كردن آن به صاحبان اصلى آن بكوشند، و به هيچ وجه در اين امانت‌ها خيانت نشود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 | بررسی آیه «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ » در مورد سوء ظن 🔹 آیت الله اعرافی در جلسه 22 درس فقه روابط اجتماعی که در تاریخ 3 بهمن ماه سال 97 در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، آیه ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾، را در مورد سوء ظن مورد بررسی قرار داد و گفت: همین سؤال در آیه سوم هم هست که ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾، بنا بر اینکه ما حکم تکلیفی را از آن استفاده بکنیم، بر خلاف آنکه جمعی از اصولیین می‌گویند: این همان ارشاد به عدم حجیت است، بنا بر آن وجهی که فی‌الجمله ترجیح دادیم و گفتیم ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾شامل سوءظن هم می‌شود، نسبت به سوءظن هم شمول دارد. 🔹چند معنای «قول» مسلّم است، یک معنای «قول»، یعنی حروف مرکبی است که از زبان شخص خارج می‌شود، یعنی به صورت صداها و آواها درمی‌آید و از زبان و لب خارج می‌شود، این مفهوم اولیه قول است که «ما یصدر من الشخص و یخرج من شفتی شخص»، همان حروف مرکبی است که یک‌صدا از دهان شخص بیرون می‌آید، قاعدتاً اولین معنای قول همین بوده است که به آن گفتار می‌گوییم. 🔹همیشه سخن بد گفتن ناشی از سوءظن نیست، آیه مطلق است، اما طبق این تفسیر می‌گوید: به این هم نظارت دارد، یعنی آیا آیه آنجایی که ناشی از سوءظن است را هم در بر می‌گیرد؟ اطلاقش آن را هم می‌گیرد. اگر احتمال اول را در روایت کافی بگوییم، اصلاً سوءظن را می‌گوید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢کرسی ترویجی «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولی خاص» 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚫️ نیروی دریایی آمریکا به دستور کاخ سفید، روز دوازدهم تیر ماه سال 1367 با شلیك بسوی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در خلیج فارس جنایتی را در تاریخ بشریت رقم زدند كه هرگز از یاد و خاطره مردم ایران و جهان پاك نمی شود. 🔷 جنایت آمریكایی ها در حمله به هواپیمای مسافربری ایران ‌ایر پرواز ٦٥٥ از تهران به مقصد دوبی با شلیك موشك هدایت شونده از ناو وینسنس آمریكا بر فراز خلیج فارس و سرنگونی این هواپیما منجر به قربانی شدن 290 سرنشین آن شامل مسافران غیر ایرانی و كودكان و زنان شد. 66 كودك زیر 12 سال و 52 زن در میان قربانیان بودند 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir