💢نظام آفرینش مبتنی بر تشکیل خانواده و ازدواج است
📌حجت الاسلام سید منذر حکیم در دومین جلسه از نشستهای تخصصی خانواده با محوریت بیانیه گام دوم، بیان کرد:
🔹طلاب در همه سطوح باید همواره در حال تکامل باشند. بینش، انگیزه و عملگرایی از مهمترین مسائلی است که باید طلاب به آن توجه داشته باشند.
🔹نظام آفرینش مبتنی بر الزام تشکیل خانواده و ازدواج است اما بهعنوان یک مستحب مؤکد در جامعه شناخته میشود. بر اساس آیه «و انکحوا الایامی منکم...» خداوند امر به ازدواج کرده و این به معنای وجوب و لزوم تشکیل خانواده است.
🔹برای ترویج سبک زندگی اسلامی باید منظومه سبک زندگی به جامعه ارائه دهیم که شامل مسائل فقهی، اعتقادی، کلامی و همه عرصهها باشد، اگر چنین الگوی جامع و منظمی از سبک زندگی اسلامی ارائه شود انگیزه مردم نیز نسبت به رعایت آن افزایش مییابد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 دستگاههای حکومت اگر زندگی شخصی شان جوری باشد که #مردم ببینند که نزدیک به ماست، مردم قانع میشوند، عصیان تمام میشود
#امام_خمینی
#سبک_زندگی
#دولتمردان
📅 امام خمینی(ره) | ۲۳ اردیبهشت ۵۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◼️شهادت امام محمد باقر علیه السلام بر شیعیان و محبین حضرتش تسلیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#شهادتامامباقرعلیهالسلام
گفتار شهید صدر درباره فعالیت امام محمد باقر علیه السلام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨خاطرهی شنیدهنشدهای از رهبر انقلاب
🛎حضرت امام خمینی از چه زمانی به حجاج پیام میدادند؟
🕋 رهبر انقلاب: من یادم است که ایشان از قبل هم - یعنی سال ۱۳۴۱ - به حجاج پیام میدادند. بعد از آن مبارزات اولیهی مربوط به انجمنهای ایالتی و ولایتی، و بعد از آنکه دولت انجمنها را قبول کرد، فاصلهیی شد.
در این فاصله که بین زمستان تا فروردین بود، حادثهی مدرسهی فیضیه واقع شد، که فاصلهی تلخی بود؛ تحرک بود و تلاش بود و خطر، و ما نمیدانستیم که چه کار میخواهد بشود. من یادم است که یک شب به همراه مرحوم آقای شیخ علی حیدری نهاوندی - از شهدای حزب جمهوری اسلامی - و دو نفر دیگر خدمت امام رفتیم، تا پیشنهادهایی که راجع به #حج به ذهنمان میرسید، با ایشان در میان بگذاریم.
یکی از پیشنهادهای ما این بود که به مناسبت موسم حج، خوب است پیامی از جانب ایشان صادر شود؛ اما ایشان گفتند که من نوشتهام! معلوم شد که ایشان برای حج اعلامیه نوشتهاند و فرستادهاند. یعنی در سال ۱۳۴۱ که هنوز اول مبارزات بود و هیچ خبری نبود، ایشان آن مواقع اساسی دین را شناخته بودند و به آن اهمیت میدادند. ۱۳۷۰/۰۴/۲۳
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🕋 پیام رهبرانقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج | #پیام_حج۹۸
🔻 بسمالله الرّحمنالرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
🔸 موسم #حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفرهی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشهی خردورز آنان از برکات آن بهرهمند گردد و هر سال درسها و آموختههای حج، به وسیلهی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.
🔹 در حج، #اکسیر_ذکر و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و #اتّحاد که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایهی توحید است، و با یکسانی آحاد حجگزار و نبود تمایز که نشانهی برداشتن تبعیضها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعهای از پایههای اصلی جامعهی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشارهی نمادین به بخشی از بدنهی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است.
🔸 تبادل دانستهها و داشتهها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهیها و تجربهها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمیها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد.
🔹 آئین برائت که به معنی بیزاری از همهی بیرحمیها و ستمها و زشتیها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باجگیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است.
🔸 امروز برائت از جبههی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی است؛ به معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلکواتر آمریکایی است؛ به معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن است؛ به معنی محکومیّت جنگافروزیهای آمریکا و دستیارانش در منطقهی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبتهای سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثتآمیز قدرتهای متجاوز و فتنهانگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانهای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند.
🔹 اینها اندکی از برکات حجّ ابراهیمی است که #اسلام_ناب، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعهی اسلامی است که هر سال به وسیلهی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید میآورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعهای فرا میخواند.
🔸نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هماکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفهای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعهی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشهها و انگیزهها و تجربهها و آگاهیها بهدست آنها تحقّق یابد.
امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، مسئلهی فلسطین است که در رأس همهی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد.
🔹 بزرگترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت ــ سرزمینش، خانه و مزرعه و داراییهایش، حرمت و هویّتش ــ مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانهتر در میدان است؛ ولی نتیجهی کار نیازمند کمک همهی مسلمانان است.
🔸 ترفند معاملهی قرن که به وسیلهی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینهسازی میشود، جنایتی در حقّ جامعهی بشری و نه فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّهی الهی آن را و همهی ترفندهای دیگر جبههی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبههی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم.
🔺 قال الله العزیز: اَم يُريدونَ كَيدًا فَالَّذينَ كَـفَروا هُمُ المَكيدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همهی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴مردادماه۱۳۹۸ مصادف با ۳ذیالحجّه۱۴۴۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢فصلنامه «پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی» به ایستگاه ۵۶ رسید
✔️پنجاه و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی» به صاحبامتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و مدیرمسئولی حسن قلیپور منتشر شد.
📜عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻
🔸بررسی فقهی و حقوقی ارزش شهادت خویشاوندان
🔸تلقیح مصنوعی از منظر فقهای اهل سنت
🔸نقش نهادهای مذهبی در پیشگیری از جرم: چالشها و راهکارهای مقابله با آن
🔸معیار ادای حق در قرض و دین در شرایط افزایش قدرت خرید پول بعد از سررسید تعهد
🔸مبانی احکام تکلیفی و وضعی اسراف آب و ضمان ناشی از آن
🔸بازشناسی حقوق حیوانات در فقه امامیه، با تاکید بر حق نفقه
🔸مبانی التزام در حقوق قراردادها
🔸بررسی گزارههای فقهی و حقوقی متأثر از اخلاق در باب نکاح و طلاق
🔸آسیبشناسی فقهی ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✳️ طوری طواف میکرد که گویی در این عالم نیست
🔻شیخ محمدرضا نعمانی:
اندکی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بههمراه شهید صدر به عمره مشرف شدیم. در آن سفر جلوههای زیبایی از جنبه عبادی سیره شهید صدر را دیدم. هر روز بعد از نماز ظهر و عصر برای صرف ناهار به هتل برمیگشت و سپس دوباره حدود ساعت ٢ ظهر که به دلیل گرمای هوا ازدحام جمعیت کم می شد به مسجد بازمیگشت. آن زمان برخلاف الآن، کف زمین مسجد الحرام با مرمر طبیعی سنگفرش شده بود و از شدت گرما هیچ کس در آن ساعت نمیتوانست طواف کند. ایشان در همین ساعت برای طواف پابرهنه به مسجد میرفت. من هم یکبار برای طواف همراهش رفتم، ولی حتی یک دور هم نتوانستم طواف کنم و بهسرعت به سایه برگشتم. اما با کمال شگفتی میدیدم که شهید صدر طوری طواف میکند و نماز میخواند که انگار در هوای عادی و مناسب است. یکبار پس از بازگشت از مسجدالحرام از او درباره این قدرت تحمل عجیبش پرسیدم، گفت: «تا زمانی که در مسجدالحرام هستم، گرما را احساس نمیکنم. ولی پس از اینکه به هتل بازمیگردم، احساس میکنم پایم درد میکند».
شهید صدر در شرایط عادی خیلی از گرما اذیت میشد و علت اینکه در مسجد الحرام چنین تحملی داشت این بود که واقعاً حالت انقطاع و توجه به خداوند متعال در او ایجاد میشد.
🔸 نگاه کنید به: قصص و خواطر من حیاة الشهید الصدر و أخته الفاضلة بنت الهدی، ص ۱٨١.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠 در ایام حج ملتها رفتار مردم ایران را با رفتار حاجیان ایرانی میسنجند
🔹حج محلی است كه همه اقوام دنيا در آنجا اجتماع پيدا میكنند و هر جمعيتی، از هر قومی كه در سفر حج حضور پيدا میكنند، نماينده آن قوم در نزد ساير ملتها است.
🔸ساير اقوام وقتی ما ايرانیها را میبينند ما را نشانه ايران و نماينده انقلاب و جمهوری اسلامی میشناسند؛ لذا هر وقت كار ناشايست و حتی سبكی از ما سربزند اين رفتار موجب میشود كه مردم دنيا ملت ما را با آن رفتار بررسی كنند و اين رفتار را خصلت همه ملت بشناسند.
🔹امروز ملت ايران به شيعهگری معروفند، هر جا اسم شيعه بيايد ابتدا ذهنها به طرف ملت ما معطوف میشود؛ لذا همانطور كه در روايات آمده، امام صادق(ع) قريب به اين مضمون فرمود؛ كه هر وقت شما كار خوب میكنيد، میگويند اين جعفری است و در نتيجه كار خوب شما در دل مردم نسبت به اهل بيت(ع) اثر مثبت خواهد داشت؛ اهل بيت(ع) در نزد مردم دنيا محبوبتر جلوه میكنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
10.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دوباره رمضان، نسیم عرفه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠عید سعید قربان، عید بندگی و شروع دهه امامت و ولایت مبارک
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir