eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نظام آفرینش مبتنی بر تشکیل خانواده و ازدواج است 📌حجت الاسلام سید منذر حکیم در دومین جلسه از نشست‌های تخصصی خانواده با محوریت بیانیه گام دوم، بیان کرد: 🔹طلاب در همه سطوح باید همواره در حال تکامل باشند. بینش، انگیزه و عمل‌گرایی از مهم‌ترین مسائلی است که باید طلاب به آن توجه داشته باشند. 🔹نظام آفرینش مبتنی بر الزام تشکیل خانواده و ازدواج است اما به‌عنوان یک مستحب مؤکد در جامعه شناخته می‌شود. بر اساس آیه «و انکحوا الایامی منکم...» خداوند امر به ازدواج کرده و این به معنای وجوب و لزوم تشکیل خانواده است. 🔹برای ترویج سبک زندگی اسلامی باید منظومه‌ سبک زندگی به جامعه ارائه دهیم که شامل مسائل فقهی، اعتقادی، کلامی و همه عرصه‌ها باشد، اگر چنین الگوی جامع و منظمی از سبک زندگی اسلامی ارائه شود انگیزه مردم نیز نسبت به رعایت آن افزایش می‌یابد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 دستگاه‌های حکومت اگر زندگی شخصی شان جوری باشد که ببینند که نزدیک به ماست، مردم قانع میشوند، عصیان تمام می‌شود 📅 امام خمینی(ره) | ۲۳ اردیبهشت ۵۸ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
◼️شهادت امام محمد باقر علیه السلام بر شیعیان و محبین حضرتش تسلیت باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
گفتار شهید صدر درباره فعالیت امام محمد باقر علیه السلام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📷 | ولایت فقیه؛ آمیخته‌ای از عرفان و سیاست 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨خاطره‌ی شنیده‌نشده‌ای از رهبر انقلاب 🛎حضرت امام خمینی از چه زمانی به حجاج پیام می‌دادند؟ 🕋 رهبر انقلاب: من یادم است که ایشان از قبل هم - یعنی سال ۱۳۴۱ - به حجاج پیام می‌دادند. بعد از آن مبارزات اولیه‌ی مربوط به انجمنهای ایالتی و ولایتی، و بعد از آن‌که دولت انجمنها را قبول کرد، فاصله‌یی شد. در این فاصله که بین زمستان تا فروردین بود، حادثه‌ی مدرسه‌ی فیضیه واقع شد، که فاصله‌ی تلخی بود؛ تحرک بود و تلاش بود و خطر، و ما نمی‌دانستیم که چه کار می‌خواهد بشود. من یادم است که یک شب به همراه مرحوم آقای شیخ علی حیدری نهاوندی - از شهدای حزب جمهوری اسلامی - و دو نفر دیگر خدمت امام رفتیم، تا پیشنهادهایی که راجع به به ذهنمان می‌رسید، با ایشان در میان بگذاریم. یکی از پیشنهادهای ما این بود که به مناسبت موسم حج، خوب است پیامی از جانب ایشان صادر شود؛ اما ایشان گفتند که من نوشته‌ام! معلوم شد که ایشان برای حج اعلامیه نوشته‌اند و فرستاده‌اند. یعنی در سال ۱۳۴۱ که هنوز اول مبارزات بود و هیچ خبری نبود، ایشان آن مواقع اساسی دین را شناخته بودند و به آن اهمیت می‌دادند. ۱۳۷۰/۰۴/۲۳ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🕋 پیام رهبرانقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج | ۹۸ 🔻 بسم‌الله الرّحمن‌الرّحیم والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین. 🔸 موسم در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفره‌ی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشه‌ی خردورز آنان از برکات آن بهره‌مند گردد و هر سال درسها و آموخته‌های حج، به وسیله‌ی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد. 🔹 در حج، و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایه‌ی توحید است، و با یکسانی آحاد حج‌گزار و نبود تمایز که نشانه‌ی برداشتن تبعیض‌ها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعه‌ای از پایه‌های اصلی جامعه‌ی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشاره‌ی نمادین به بخشی از بدنه‌ی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است. 🔸 تبادل دانسته‌ها و داشته‌ها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهی‌ها و تجربه‌ها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمی‌ها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد. 🔹 آئین برائت که به معنی بیزاری از همه‌ی بی‌رحمی‌ها و ستمها و زشتی‌ها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باج‌گیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است. 🔸 امروز برائت از جبهه‌ی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به ‌معنی برائت از مظلوم‌کشی و جنگ‌افروزی است؛ به ‌معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلک‌واتر آمریکایی است؛ به ‌معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودک‌کش صهیونیست و پشتیبانان و کمک‌کنندگان آن است؛ به ‌معنی محکومیّت جنگ‌افروزی‌های آمریکا و دستیارانش در منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبت‌های سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به‌ معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثت‌آمیز قدرتهای متجاوز و فتنه‌انگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانه‌ای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند. 🔹 اینها اندکی از برکات حجّ ابراهیمی است که ، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعه‌ی اسلامی است که هر سال به وسیله‌ی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید می‌آورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعه‌ای فرا میخواند. 🔸نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هم‌اکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفه‌ای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعه‌ی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشه‌ها و انگیزه‌ها و تجربه‌ها و آگاهی‌ها به‌دست آنها تحقّق یابد. امروز یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام، مسئله‌ی فلسطین است که در رأس همه‌ی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد. 🔹 بزرگ‌ترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت ــ سرزمینش، خانه و مزرعه و دارایی‌هایش، حرمت و هویّتش ــ مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانه‌تر در میدان است؛ ولی نتیجه‌ی کار نیازمند کمک‌ همه‌‌ی مسلمانان است. 🔸 ترفند معامله‌ی قرن که به ‌وسیله‌ی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینه‌سازی میشود، جنایتی در حقّ جامعه‌ی بشری و نه ‌فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّه‌ی الهی آن را و همه‌ی ترفندهای دیگر جبهه‌ی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبهه‌ی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم. 🔺 قال الله العزیز: اَم يُ‍ريدونَ كَيدًا فَالَّذينَ كَـفَروا هُمُ ال‍مَكيدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همه‌ی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴مردادماه۱۳۹۸ مصادف با ۳ذی‌الحجّه۱۴۴۰ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فصلنامه «پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی» به ایستگاه ۵۶ رسید ✔️پنجاه و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی» به صاحب‌امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و مدیرمسئولی حسن قلی‌پور منتشر شد. 📜عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻 🔸بررسی فقهی و حقوقی ارزش شهادت خویشاوندان 🔸تلقیح مصنوعی از منظر فقهای اهل سنت 🔸نقش نهادهای مذهبی در پیشگیری از جرم: چالش‌ها و راهکارهای مقابله با آن 🔸معیار ادای حق در قرض و دین در شرایط افزایش قدرت خرید پول بعد از سررسید تعهد 🔸مبانی احکام تکلیفی و وضعی اسراف آب و ضمان ناشی از آن 🔸بازشناسی حقوق حیوانات در فقه امامیه، با تاکید بر حق نفقه 🔸مبانی التزام در حقوق قراردادها 🔸بررسی گزاره‌های فقهی و حقوقی متأثر از اخلاق در باب نکاح و طلاق 🔸آسیب‌شناسی فقهی ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ طوری طواف می‌کرد که گویی در این عالم نیست 🔻شیخ محمدرضا نعمانی: اندکی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به‌همراه شهید صدر به عمره مشرف شدیم. در آن سفر جلوه‌های زیبایی از جنبه عبادی سیره شهید صدر را دیدم. هر روز بعد از نماز ظهر و عصر برای صرف ناهار به هتل برمی‌گشت و سپس دوباره حدود ساعت ٢ ظهر که به دلیل گرمای هوا ازدحام جمعیت کم می شد به مسجد بازمی‌گشت. آن زمان برخلاف الآن، کف زمین مسجد الحرام با مرمر طبیعی سنگفرش شده بود و از شدت گرما هیچ کس در آن ساعت نمی‌توانست طواف کند. ایشان در همین ساعت برای طواف پابرهنه به مسجد می‌رفت. من هم یک‌بار برای طواف همراهش رفتم،‌ ولی حتی یک دور هم نتوانستم طواف کنم و به‌سرعت به سایه برگشتم. اما با کمال شگفتی می‌دیدم که شهید صدر طوری طواف می‌کند و نماز می‌خواند که انگار در هوای عادی و مناسب است. یک‌بار پس از بازگشت از مسجدالحرام از او درباره این قدرت تحمل عجیبش پرسیدم، گفت: «تا زمانی که در مسجدالحرام هستم، گرما را احساس نمی‌کنم. ولی پس از اینکه به هتل بازمی‌گردم، احساس می‌کنم پایم درد می‌کند». شهید صدر در شرایط عادی خیلی از گرما اذیت می‌شد و علت اینکه در مسجد الحرام چنین تحملی داشت این بود که واقعاً حالت انقطاع و توجه به خداوند متعال در او ایجاد می‌شد. 🔸 نگاه کنید به: قصص و خواطر من حیاة الشهید الصدر و أخته الفاضلة بنت الهدی، ص ۱٨١. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 💠 در ایام حج ملت‌ها رفتار مردم ایران را با رفتار حاجیان ایرانی می‌سنجند 🔹حج محلی است كه همه اقوام دنيا در آنجا اجتماع پيدا می‌كنند و هر جمعيتی، از هر قومی كه در سفر حج حضور پيدا می‌كنند، نماينده آن قوم در نزد ساير ملت‌ها است. 🔸ساير اقوام وقتی ما ايرانی‌ها را می‌بينند ما را نشانه ايران و نماينده انقلاب و جمهوری اسلامی می‌شناسند؛ لذا هر وقت كار ناشايست و حتی سبكی از ما سربزند اين رفتار موجب می‌شود كه مردم دنيا ملت ما را با آن رفتار بررسی كنند و اين رفتار را خصلت همه ملت بشناسند. 🔹امروز ملت ايران به شيعه‌گری معروفند، هر جا اسم شيعه بيايد ابتدا ذهن‌ها به طرف ملت ما معطوف می‌شود؛ لذا همانطور كه در روايات آمده، امام صادق(ع) قريب به اين مضمون فرمود؛ كه هر وقت شما كار خوب می‌كنيد، می‌گويند اين جعفری است و در نتيجه كار خوب شما در دل مردم نسبت به اهل بيت(ع) اثر مثبت خواهد داشت؛ اهل بيت(ع) در نزد مردم دنيا محبوبتر جلوه می‌كنند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دوباره رمضان، نسیم عرفه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠عید سعید قربان، عید بندگی و شروع دهه امامت و ولایت مبارک 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اهمیت و جایگاه در انقلاب اسلامی 📌حجت‌الاسلام حیدر همتی، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔹بی‌شک هر نظام هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی سبک زندگی و نظام مختص به خود را دارد که اگر نتواند مبانی هستی‌شناختی و معرفتی خود را به ساختار و نظام تبدیل کند، عملاً دچار یک سلسله مفاهیم و عقاید خنثی خواهد شد. 🔹لازمه ساخت تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد هماهنگی میان «آن‌گونه که می‌اندیشم» و «آن‌گونه که عمل می‌کنم» هست که در این میان ایجاد نظامات اجتماعی و هماهنگی میان این نظام‌ها ضروری است. 🔹امروز حوزه رقابت دین، در برابر مکاتب علوم انسانی است که منشأ باید و نبایدها در حوزهای مختلف زندگی به شمار می‌آیند. قطعاً عدم کارآمدی دین در حوزه مدیریت اجتماعی و طراحی و تحقق نظام عادلانه، حقانیت آن را با چالش مواجه خواهد کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله محسن اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠 چهار مرحله روح انسان 🔹بشر به چند دوره حیاتی می تواند دست یابد؛ اول همین روح نباتی است ؛ از این روح بالاتر روح حیوانی است که خاصیتش احساس لذت است که از آن حرکت برمی‌خیزد. 🔸مرحله بعد روح انسانی است که قوامش به اندیشیدن است این روح انسانی می تواند فرد را به مرحله عالی یعنی روح ایمانی برساند. خاصیت این حیات محبت و عشق است اولین عشقی که روح ایمانی به ارمغان می آورد عشق به ذات اقدس الهی است. 🔹انبیا آمدند حیاتی را به بشر هدیه کنند این حیات را حاکمان ستمگر از بشر دریغ داشتند. امام(ره) این حیات را زنده کردو روحی را در ما دمید که اساس این روح همان حیات ایمانی است، اساس این روح عشق به خوبی هاست یعنی انسان همه چیزش را در راه خدا بدهد، کاری که شهدا کردند و به ما یاد دادند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام : 💠 آنها که دلداده فرهنگ و سبک زندگی شرق و غرب باشند، از نگاه قرآن مسلمان نیستند. یا ایها الذین آمنوا لا تتخذو الیهود و النصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض و‌من یتولهم منکم فانه منهم ان الله لا یهدی القوم الظالمین.(مائده/۵۲) ای کسانی که ایمان آورده اید، یهود و ‌نصاری را به عنوان ولی اتخاذ نکنید. و هر کس از شما که تحت ولایت آنان برود، از آنان است(مسلمان نیست) . بدرستیکه خداوند ظالمان را هدایت نمیفرماید. نکات برگرفته از آیه فوق: ۱. مسلمان، نباید تحت سرپرستی یهود و نصاری برود. ۲. کسی که تحت سرپرستی آنان برود مسلمان نیست. معنای تحت سرپرستی کفار رفتن چیست؟ قطعا کسی که معتقد به برتری آنان باشد و مشی و مرام آنان را بر مشی و‌ مرام مسلمانان، برتری دهد؛ تحت سرپرستی آنان رفته است و مهار زندگی خود را به دست آنان داده است. بنا بر این میتوان گفت: کسانی که شیفته سبک زندگی غربی و شرقی هستند و آن را بر سبک زندگی اسلامی مقدم میدارند، تحت سرپرستی آنان بوده؛ مسلمان نیستند. تقدیم مناسک شادی آنان بر مناسک شادی اسلامی نمونه ای از این مسأله است. آنها که ولنتاین برایشان مهمتر از عید سعید قربان است، در ایمانشان تردید جدی وجود دارد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢حج، تربیتی برای امت جهت حرکت در مسیر حق است 📌آیت‌الله محسن اراکی رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام، طی یادداشتی مطرح کرد: 🔹حج، تربیتی برای امت جهت حرکت در مسیر حق است و شاید بتوان گفت فریضه حج، این حرکت مستمر، شعاری برای خداپرستان است، مبنی بر اینکه ارتباط با حق مطلق، از حرکت در مسیر او جدا نیست و تأکیدی بر این است که جمود و بی‌حرکتی، به معنی انحراف از مسیری است که خداوند آن را برای امت اسلامی می‌خواهد. 🔹قرآن کریم در شرح قصه انبیا و ملل گذشته به این نتیجه واحد می‌رسد که سنتهای حاکم در مسیر توحید و سنتهای حاکم در خط شرک، در طول تاریخ ثابت بوده و تغییر نمی‌کند. امت مسلمان نیز در مسیری درحرکت‌اند که ریشه‌های آن به اعماق تاریخ بر می‌گردد و انبیا و صالحین آن را پیموده‌اند و این مسیر قوانین و سنن خاصی دارد که قابل تغییر نیست و فرصت استفاده از تجربیات گذشتگان را به امت می‌دهد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلمی دیده نشده از انتقاد صریح امام خمینی به مسلمانان: 🔺اگر ده روز‌‌ نفت را به روی شرق و غرب ببندید، خاضع می‌شوند آنها! 🔺 یک میلیارد جمعیت مسلمین‌ ‌بنشینند تماشاچی باشند؟ از چی می‌ترسند اینها؟ به مناسبت ایام حج ابراهیمی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه فقه نظام در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی ⏰ از دوشنبه تا پنجشنبه ۲۱ تا ۲۴ مردادماه ۹۸، قبل از نماز ظهر ❇️ موضوع: اسرار عید سعید قربان و مناسک آن 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نگرش «عدم جدایی دین از سیاست» معادلات جهانی را تغییر داد/ زمانی دخالت علما در سیاست بی‌تقوایی محسوب می‌شد 📌آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): 🔹جهت‌گیری سکولاریسمی جامعه پس از پیامبر(ص)، عامل انحراف جامعه اسلامی شد که ریشه این تفکر غلط در «جدایی دین از سیاست» نهفته است. این ایدئولوژی غلط آن‌چنان در جامعه توسط حکام جور گسترش پیدا کرد که به امری مشتبه تبدیل شد و دخالت علما در سیاست یک کار غلط محسوب می‌شد. 🔹تا نزدیک به نیم‌قرن پیش دخالت علمای شیعه در امور سیاسی نوعی بی‌تقوایی محسوب می‌شد. ولی به خواست خدا و تدبیر رهبر کبیر انقلاب نه تنها این نگرش غلط رنگ باخت بلکه از انجام فریضه نماز نیز مهمتر جلوه داده شد. این تغییر نگرش باعث تغییر معادلات جهانی شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام دکتر خسروپناه، عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام ☑️ موضوع: تبیین گام دوم در جمع استادان حوزه علمیه کرج 🔹جلسه اول 📅 مورخ 15 مرداد 98 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام دکتر خسروپناه، عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام ☑️ موضوع: تبیین گام دوم در جمع استادان حوزه علمیه کرج 🔸 جلسه دوم 📅 مورخ 15 مرداد 98 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢با روایات تا غدیر ❇️ غدیر، روز تبريك وتبسّم 💠 امام رضا(عليه السلام):... وَهُوَ يَوْمُ التَهْنِئَةِ يُهَنِّئُ بَعْضُكُمْ بَعْضا، فَاِذا لَقِىَ الْمُؤْمِنُ أخاهُ يَقُولُ: «اَلْحَمْدُللّه ِ الَّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ أميرِالْمُؤْمِنينِ وَالاَْئِمَّةِ عليهم السلام» وَ هُوَ يَوْمُ التَّبَسُّمِ فى وُجُوهِ النّاسِ مِنْ اَهْلِ الاِْيمانِ… عيد غدير روز تبريك و تهنيت است. هر يك به ديگرى تبريك بگويد، هر وقت مؤمنى برادرش را ملاقات كرد، چنين بگويد: «حمد و ستايش خدايى را كه به ما توفيق چنگ زدن به ولايت اميرمؤمنان و پيشوايان(عليهم السلام) عطا كرد» آرى عيد غدير روز لبخند زدن به چهره مردم با ايمان است. 📚 اقبال: ص۴۶۴ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج ؛ 📌امر به معروف و نهی از منکر خرد و کلان/ اثرگذاری نهی از منکر جمعی 🔹آیت‌الله محسن اراکی در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد: 🔹شرط اول در امر به معروف و نهی از منکر؛ علم به معروف و منکر است. کسی که می‌خواهد نهی از منکر کند باید عالم به معروف و منکر باشد. 🔹اگر فقیه و یا امامی یاور پیدا کرد و دانست که اگر حاکم را نهی از منکر کند اتباع و انصار او از مؤمنان او را یاری می‌کنند تکلیف اوست که این کار را کند که از همان تکالیف اجتماعی است که مکلف به این تکلیف اجتماعی مجموعه حاکم و محکوم است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭐️ لوح| گسترش شبکه‌های شیعه با مديريت امام هادی (علیه‌السلام) 🔺حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: در شهر سامرا عده‌ای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی علیه السلام توانست آنها را اداره کند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مکتب را زیادتر کنند. ۱۳۸۳/۰۵/۳۰ 🌹 ولادت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir