💠 مجلس خبرگان بی نظیرترین پارلمان دنیاست
🔸 آیت الله اراکی با تصریح بر این که مجلس خبرگان، بینظیرترین پارلمان دنیاست تأکید کرد: در معرفی مجلس خبرگان به مردم کوتاهی شده و از این رو لازم است تا گزارش کار این مجلس به اطلاع عموم مردم رسانده شود.
🔸 ایشان که در جمع مسئولین استان مرکزی سخن میگفت با بیان این که مجلس خبرگان دو مأموریت اصلی دارد اظهار داشت: انتخاب رهبری نظام و مراقبت و نظارت بر تداوم شرایط رهبری، دو مسئولیت اصلی این مجلس است.
🌐 مشروح خبر
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔰نسبت فقه نظام و علوم اجتماعی ✅ تعریف فقه به بحث از احکام افعال مکلفین تعریف محدودی است؛ فقه از بای
🔰مبانی هستیشناختی فقه نظام
👈(اقتباسی از کتاب «گفتارهایی پیرامون فقه نظام»، تحقیق حمزه منصوریان، انتشارات مؤسّسه پژوهشی فقه نظام، نشست سوم: مبانی هستیشناسی فقه نظام؛ ارائه حجتالاسلام و المسلمین عنایتالله رمضانپور)
💠فقه نظام نگاه هستیشناسی متناسب با خود را اقتضا میکند. مقصود از هستیشناسی، معنای عام آن شامل معرفت به توحید و مراتب توحید؛ شامل توحید در خالقیت، ربوبیت، تدبیر و تشریع، و همچنین انسان، جامعه و فرجامشناسی است.
✅هستیشناسی متناسب با فقه نظام، توجه به پدیدهها با لحاظ مبانی هستیشناختی آنها و نگاه نظاموار به هستی آنها و در نتیجه فهم پدیدهها به صورت یک بسته کامل است که لازمه آن تلقی باز و نوظهور نسبت به پدیدهها و پرهیز از نگاه گسسته و جزیرهای و بسته نسبت به آنها است. در این منظر است که فقه اجتماعی و حکم حکومتی ممکن تلقی میشود و مبارزه با ظلم و فراروی از وضعیت موجود معنی مییابد.
⭕️در وضعیت موجود چشمانداز غربی به پدیدهها، نتیجهی نگاه گسسته و جدا جدا به پدیدهها، غلبه نظامهای بسته بر نظامهای باز بوده است:
🔻رویکردهای ماتریالسیتی دیالکتیک یا لیبرال، خالقیت خدا را انکار میکنند و برخی رویکردهای مسیحی، ربوبیت خدا و مدیریت او بر عالم را انکار میکنند و برخی نگاه جبری به ربوبیت و مدیریت خداوند بر عالم دارند.
🔻با حذف مدیریت خداوند بر انسانها، «منفعت انسانها» منطق محوری در نظامهای اجتماعی میشود و عدالت نیز مقیّد به حفظ منافع طبقات برخوردارتر تعریف میشود. عدم توجه به فرجامشناسی پدیدهها، ساختارهایی مثل بانک و بورس را عقیم میکند. جهل و غفلت از حاکمیت سنتهای الهی بر تاریخ و جامعه، مبارزه با ظلم را تضعیف و تعطیل میکند. محوریت لذت در روابط، نظام خانواده را نابود میکند و قدرت تنها با منطق قدرت قابل مهار و شکلدادن میشود.
❇️نتیجه منظر توحیدی و پشتوانه ربّانی برای نظامهای اجتماعی، نظامهای باز اجتماعی است:
🔹در این منظر خداوند خالق فعّالی است که با اسمای حسنای خود عالم ماده را تدبیر میکند و مالکیت و حق تصرف مطلق در عالم دارد، سنّتهای مطلق الهی نظیر سنّتهای «اختلاف»، «امتحان» و «هدایت»، پدیدههای نوظهور را رقم میزنند.
🔹سنتهای مشروط به اختیار انسان؛ نظیر سنّتهای: «زیادت نعمت بر اثر شکر»، «نصرت و غلبه»، «برکت» و سنت «افزایش هدایت» نظامهای اجتماعی ایمانی را گسترش میدهد.
🔹 سنّتهای سخت جاری در حق اهل باطل؛ نظیر سنّت «امهال»، «اخذ به بأساء و ضرّاء»، «شکست از مؤمنین»، و سنّتهای به ظاهر گشایشی برای ایشان؛ نظیر سنت «تزیین اعمال» و سنت «زیادت ضلالت» و در نهایت سنت «استدراج»، نظامهای باطل را تضعیف میکنند و در این شرایط است که «مقاومت در مقابل انواع ظلم» در نظامهای اجتماعی تقویت میشود.
📍بوستان کتاب
#کتاب_فقه_نظام
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 انتشار فایل پی دی اف مقالههای شماره نخست دوفصلنامه فقه نظام در سامانه اینترنتی دو فصلنامه فقه نظام با امکان ارجاع علمی در نشانی:
https://www.jsjournal.ir/issue_28818_28820.html
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir