eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
224 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مجلس خبرگان بی نظیرترین پارلمان دنیاست 🔸 آیت الله اراکی با تصریح بر این که مجلس خبرگان، بی‌نظیرترین پارلمان دنیاست تأکید کرد: در معرفی مجلس خبرگان به مردم کوتاهی شده و از این رو لازم است تا گزارش کار این مجلس به اطلاع عموم مردم رسانده شود. 🔸 ایشان که در جمع مسئولین استان مرکزی سخن می‌گفت با بیان این که مجلس خبرگان دو مأموریت اصلی دارد اظهار داشت: انتخاب رهبری نظام و مراقبت و نظارت بر تداوم شرایط رهبری، دو مسئولیت اصلی این مجلس است. 🌐 مشروح خبر ▫️ پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔰نسبت فقه نظام و علوم اجتماعی ✅ تعریف فقه به بحث از احکام افعال مکلفین تعریف محدودی است؛ فقه از بای
🔰مبانی هستی‌شناختی فقه نظام 👈(اقتباسی از کتاب «گفتارهایی پیرامون فقه نظام»، تحقیق حمزه منصوریان، انتشارات مؤسّسه پژوهشی فقه نظام، نشست سوم: مبانی هستی‌شناسی فقه نظام؛ ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین عنایت‌الله رمضان‌پور) 💠فقه نظام نگاه هستی‌شناسی متناسب با خود را اقتضا می‌کند. مقصود از هستی‌شناسی، معنای عام آن شامل معرفت به توحید و مراتب توحید؛ شامل توحید در خالقیت، ربوبیت، تدبیر و تشریع، و هم‌چنین انسان‌، جامعه‌ و فرجام‌شناسی است. ✅هستی‌شناسی متناسب با فقه نظام، توجه به پدیده‌ها با لحاظ مبانی هستی‌شناختی آن‌ها و نگاه نظام‌وار به هستی آن‌ها و در نتیجه فهم پدیده‌ها به صورت یک بسته کامل است که لازمه آن تلقی باز و نوظهور نسبت به پدیده‌ها و پرهیز از نگاه گسسته و جزیره‌ای و بسته نسبت به آن‌ها است. در این منظر است که فقه اجتماعی و حکم حکومتی ممکن تلقی می‌شود و مبارزه با ظلم و فراروی از وضعیت موجود معنی می‌یابد. ⭕️در وضعیت موجود چشم‌انداز غربی به پدیده‌ها، نتیجه‌ی نگاه گسسته و جدا جدا به پدیده‌ها، غلبه نظام‌های بسته بر نظام‌های باز بوده است: 🔻رویکردهای ماتریالسیتی دیالکتیک یا لیبرال، خالقیت خدا را انکار می‌کنند و برخی رویکردهای مسیحی، ربوبیت خدا و مدیریت او بر عالم را انکار می‌کنند و برخی نگاه جبری به ربوبیت و مدیریت خداوند بر عالم دارند. 🔻با حذف مدیریت خداوند بر انسان‌ها، «منفعت انسان‌ها» منطق محوری در نظام‌های اجتماعی می‌شود و عدالت نیز مقیّد به حفظ منافع طبقات برخوردارتر تعریف می‌شود. عدم توجه به فرجام‌شناسی پدیده‌ها، ساختارهایی مثل بانک و بورس را عقیم می‌کند. جهل و غفلت از حاکمیت سنت‌های الهی بر تاریخ و جامعه، مبارزه با ظلم را تضعیف و تعطیل می‌کند. محوریت لذت در روابط، نظام خانواده را نابود می‌کند و قدرت تنها با منطق قدرت قابل مهار و شکل‌دادن می‌شود. ❇️نتیجه منظر توحیدی و پشتوانه ربّانی برای نظام‌های اجتماعی، نظام‌های باز اجتماعی است: 🔹در این منظر خداوند خالق فعّالی است که با اسمای حسنای خود عالم ماده را تدبیر می‌کند و مالکیت و حق تصرف مطلق در عالم دارد، سنّت‌های مطلق الهی نظیر سنّت‌های «اختلاف»، «امتحان» و «هدایت»، پدیده‌های نوظهور را رقم می‌زنند. 🔹سنت‌های مشروط به اختیار انسان؛ نظیر سنّت‌های: «زیادت نعمت بر اثر شکر»، «نصرت و غلبه»، «برکت» و سنت «افزایش هدایت» نظام‌های اجتماعی ایمانی را گسترش می‌دهد. 🔹 سنّت‌های سخت جاری در حق اهل باطل؛ نظیر سنّت «امهال»، «اخذ به بأساء و ضرّاء»، «شکست از مؤمنین»، و سنّت‌های به ظاهر گشایشی برای ایشان؛ نظیر سنت «تزیین اعمال» و سنت «زیادت ضلالت» و در نهایت سنت «استدراج»، نظام‌های باطل را تضعیف می‌کنند و در این شرایط است که «مقاومت در مقابل انواع ظلم» در نظام‌های اجتماعی تقویت می‌شود. 📍بوستان کتاب ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 انتشار فایل پی دی اف مقاله‌های شماره نخست دوفصلنامه فقه نظام در سامانه اینترنتی دو فصلنامه فقه نظام با امکان ارجاع علمی در نشانی: https://www.jsjournal.ir/issue_28818_28820.html ▫️ پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir